Ruiter verongelukt bij Asian Games

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ruiter verongelukt bij Asian Games

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 15:24

Stel ( let op stel, ik ken de cijfers nml niet) SGW is gevaarlijker dan dressuur, recreatie etc. Zou dat erg zijn? nee toch.

Er zijn een heleboel sporten die een iets groter risico met zich meebrengen. Zo is boksen gevaarlijker dan Aerobic, en heb ik jaren aan downhill mountainbiken gedaan ( wat een vrij gevaarlijke extreme sport is). Geeft dat : nee
Het leven is een risico. En de kans op een auto ongeluk, een val van je keukentrapje of anderzins is nog altijd groter.

Mensen die zich bewust zijn van het risico van hun sport en er verantwoord mee omgaan, verkleinen het risico.
Dus draag je extra bescherming, weet je heel goed wat je wel of niet kunt ( en ihgv paarden, wat je paard wel of niet kan).

Ik persoonlijk denk dat SGW een groter risico met zich mee brengt als dressuur , echter de gemiddelde SGW-er is een goede ruiter, die zichzelf en zijn paad goed kent waardoor het risico een kleiner wordt.

Neem een beginnende recreatie ruiter : als die een poging tot dressuur gaat doen zal er waarschijnlijk niets gebeuren. ( de passage lijkt alleen nergens op en het paard is niet blij)
Al die zelfde ruiter gaat crossen...... enfin vul maar in.

Gelukkig gebeurd dat weinig en zijn mensen die risicovollere sporten beoefenen juist ervaren en verstandig.

Wat ik niet snap is waarom je niet mag zeggen dat SGW risicovoller is, dat is toch heel iets anders dat zeggen dat SGW gevaarijk is , verboden zou moeten worden etc ( voor de duidelijkheid , ik vind het een prachtsport)

ilovequinten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:05

sgw is nu eenmaal risicovoller,dit vind ik ook. En je hoort het de laatste tijd meer dat die ongevallen gebeuren, ookal ben je ervaren en verstandig genoeg!
SGW is niets voor mij,ik vind dat het jezelf en ook je paard!! in gevaar brengt.
Ik vind het heel erg voor deze ruiter,maar ben ook blij dat het paard niet veel heeft.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:15

Dat is vaak het hele eieren-eten bij "tegenstanders" van SGW. Zij stellen dat het paard gedwongen wordt en geen keus heeft. Maar zodra je een paard domesticeert "dwing" je 'm al.

Nadua

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:24

bij dressuur en springen heeft je paard naar mijn mening net zo goed geen keuze en zit er net zo goed een kans in dat er iets gebeurt.

ilovequinten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:28

maar bij het springen,als je paard bij iets blijft haken,gaat de balk wel mee en gaat daarom je paard niet overkop gaan.

Blondtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:29

ik wil niet veel zeggen maar met springen kan je paard net zo goed over de kop gaan.. dan kan ook net zo gevaarlijk zijn!

ilovequinten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:31

dat kan ja ,maar dat heb je nog maar zelden gehoord.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:32

Nou, ilovequiten, dat is niet helemaal waar. Juist door een vallende balk kan het paard de balk tussen zijn benen krijgen en daardoor over de kop gaan. Vorig jaar zomer nog, in het Amsterdamse bos op een hindernisje van 80 cm, is een vrouw overleden omdat haar paard een balk tussen de benen kreeg en over de kop sloeg.
Geen dingen roepen die niet waar zijn dus!

ilovequinten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:36

nou wat ik nu heel de tijd zei is mijn eigen mening en wanneer een paard een balk tussen zijn benen krijgt wilt nog niet meteen zeggen dat hij overkop gaat. Wat die vrouw dan gedaan heeft met haar paard weet ik niet, zeker als het dan over een hindernis van 80 cm gaat.
Maar nu vorig jaar ben ik nog naar een eventing gaan kijken: paard blijf haken bij boomstam hopla ,paard is mank. Andere team blijft ook een paard ergens haken ook mank.
En na het springen heb ik geen paard mank gezien.

Death_Squad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:38

Het feit dat iemand iets zelden hoort betekend niet dat het niet waar is. Als iemand het niet weet dan is dit gebrek aan informatie en is het dus "voor zover diegene weet niet waar" Lachen

Maar waarom moeten er bij de tragische dood van een ruiter nou meteen discussies loskomen over wat nu wel en niet het gevaarlijkst is, of er met springen wel of geen mensen verongelukken... het lijkt me een weinig passend eerbetoon aan iemand die tijdens het uitoefenen van zijn sport (op dit niveau ook passie en levensstijl) is te komen overlijden?

Laat een inhoudelijke discussie over de risico's van een sport op een andere plaats verder gaan en hou dit topic schoon.

Ik ben geen SGW-basher of anti-springen, mensen die mijn achtergrond kennen weten wel beter...

ilovequinten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:41

wel ik lees de krant,kijk naar het nieuws,kijkt op het internet en ik kom wel vaker artikels tegen dat er iets bij sgw is gebeurd.
nu ja..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:32

Death_Squad schreef:
Maar waarom moeten er bij de tragische dood van een ruiter nou meteen discussies loskomen over wat nu wel en niet het gevaarlijkst is, of er met springen wel of geen mensen verongelukken... het lijkt me een weinig passend eerbetoon aan iemand die tijdens het uitoefenen van zijn sport (op dit niveau ook passie en levensstijl) is te komen overlijden?
Laat een inhoudelijke discussie over de risico's van een sport op een andere plaats verder gaan en hou dit topic schoon.

juist!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:33

ilovequinten schreef:
wel ik lees de krant,kijk naar het nieuws,kijkt op het internet en ik kom wel vaker artikels tegen dat er iets bij sgw is gebeurd.
nu ja..

En verder niet? Laatst nog een bekende dressuuramzone misschien?
Ik denk dat je ietwat bevooroordeeld bent ilovequinten! Maar uiteraard mag ieder zijn mening hebben/geven. Maar zolang het on-onderbouwde loze kreten zijn, neem ik die mening met een zak zout.

passiepeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 19:10

marianna schreef:
Het zal je maar gebeuren...

Nou zeg dat Bah

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:58

En wat denk je wat er met springen allemaal niet voor ongelukken gebeuren. Als ik daar op ga zoeken kan ik ook wel een heel rijtje opnoemen. Zijn alleen mensen die alleen de verhalen van de SGW ongelukken onthouden.

Tuurlijk heb je met SGW een risico, maar een ongeluk zit in de kleinste hoekjes! Dus waarom zou je het laten als je er plezier in hebt?
En de (meeste) paarden vinden het alleen paar prachtig!
Die op dat niveau mee doen wel in ieder geval, anders hadden ze er nooit gekomen! Een cross kun je niet afdwingen bij een paard..

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 21:23

Beetje overbodige discussie, of eventing risicovoller is dan andere takken van paardensport. Iedereen die normaal bij zn verstand is kan inzien dat het risicovoller is. (Ik vind trouwens niet dat de risico's voor mensen onacceptabel zijn, zoveel doden vallen er nou ook weer niet bij SGW.)
Het filmpje van de val staat trouwens op youtube (zoek op de naam van de ruiter) Als je een zwakke maag hebt kijk dan niet naar het allerlaatste stukje.
Van wat ik er van kan zien had dit ongeluk wel voorkomen kunnen worden: de grond is een grote blubberboel. Daarnaast lijkt het alsof de ruiter niet bepaald stabiel op zijn paard zit en niet zo goed kan paardrijden...

ilovequinten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 21:27

wat een vreselijk filmpje! maar zoals ik het zie ,kwam precies de pas niet goed uit voor de sprong, het paard nam juist nog een klein pasje bij waardoor het niet uitkwam Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 00:02

Vreselijk voor de nabestaanden, je man/vriend/zoon/broer/oom/neef mag meedoen aan de aziatische spelen en komt daarbij te overlijden, verschrikkelijk.
Dat nu alle vingers naar SGW gewezen worden vind ik een beetje onzinnig, er kan altijd wat gebeuren als je op een dier van honderden kilo's gaat zitten, in welke omgeving dan ook. Alhoewel je met SGW wel een groter risico neemt als met bijv. dressuur, dat is gewoon zo.

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 12:56

Wat erg zeg, sta der wel even bij stil.
En die foto's ook vreselijk, heb nooit zo erg van SGW gehouden nu al helemaal niet meer.

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:02

Jammer dat jullie hier zo de SGW in grond in boren. Jammer dat mensen die de sport alleen van tv en berichten kennen hun mening op basis van deze bronnen samenstelt.
Jammer.....
Spijtig voor de ruiter

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:42

Yolien, als ze ook echt goed naar SGW keken op tv, zagen ze ook wel alle mooie sprongen! En hoe ontzettend fanatiek de paarden zijn op dat niveau, hoe fit sommigen over de finish komen, en hoe blij de ruiters zijn na een (foutloze) cross!
Veel mensen hier gaan denk ik alleen op negatieve nieuwsberichten af, zonder zich er verder in te verdiepen!!

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:54

het is de sport.. dit klinkt misschien wel ontzettend hard maar het is zo, hoewel SGW wel wat linker is dan dressuur en springen, omdat de hindernissen zo hard zijn het is geen balkje dat je er zo aftikt, maar het kan bij iedereen gebeuren.. maar sterkte voor de familie enz..

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 16:15

Tja iedereen zijn eigen mening er over, maar 60 cm vind ik nog wel kunnen om over heen te springen (boomstammen enzo) maar wat hun daar springen vind ik echt enorm, en daar hou ik niet zo van Pling.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 16:57

Ik vind het wel gaaf maar ik ben eigenlijk bang voor m'n paard niet zo snel voor mij, als ik hem vertrouw dan doe ik pas mee dus voor mezelf ben ik niet zo snel bang, maar, het kan net zo goed in de dressuur gebeuren paard glijd uit -boem- daar lig je dan! klinkt allemaal hard maar nu word de sgw eigenlijk een beetje een stempel op gedrukt van afgekeurd!

Kelloriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:06

mensen die sgw rijden, maken deze keuze (neem ik aan) zelf.
wie zijn wij dan om daar over te discussieren.
Je kiest deze tak van de sport omdat je het leuk vind, het als een uitdaging ziet e.d.
Zoals al is gezegd... Gevaren kom je dagelijks tegen, je leeft niet meer als je altijd maar kijkt of iets "veilig" is.
Deze man heeft waarschijnlijk bewust gekozen om sgw te rijden, hij zou vast en zeker hebben geweten dat het een risicofactor met zich mee brengt. Ik vind het erg spijtig voor hem, maar het is gebeurd.

Misschien heeft hij zo wel een heel fijn leven gehad en altijd gedaan waar hij plezier in had!