Paardenhoudster woedend na inval

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ninah

Re: Paardenhoudster woedend na inval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 17:34

Er worden wel allemaal redenen gegeven waarom de paarden zo mager zijn e.d. (veulens die erbij lopen, paard is oud en kan niet meer goed eten, ontstoken kies) maar waarom wordt er zo weinig of pas zo laat wat aan gedaan dan?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 17:34

Bloedonderzoek, geen idee. Vraag de eigenaress zou ik zeggen.
Het veulen is nog erg jong, ik denk zelfs te jong om af te spenen.
Toen ze gedekt werd zag ze er goed uit.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 17:36

Ninah schreef:
Er worden wel allemaal redenen gegeven waarom de paarden zo mager zijn e.d. (veulens die erbij lopen, paard is oud en kan niet meer goed eten, ontstoken kies) maar waarom wordt er zo weinig of pas zo laat wat aan gedaan dan?

ik vind het eerlijk naar een excuus riekend, en iets verzinnen om het goed te praten....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 17:58

Hoe dan ook, dit geval is gewoon triest. Arabesk schrijft in verschillende posts dat ze herhaaldelijk met de dierenbescherming te maken heeft gehad. Dat opzich vind ik al opvallend. Waarom heb ik dat nou nooit? Waarom hebben de vele kennissen etc. van mij die goed voor hun paarden zijn dit nou ook nooit?

Ik geloof ook niet dat die vrouw expres die beesten aan het verwaarlozen is. Ze red het gewoon duidelijk niet om zoveel paarden echt goed te verzorgen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 18:01

Eventjes helemaal off-topic: toen ik mijn paard kocht, 15 jaar geleden, kon ik hem meteen weer op de trailer laden naar een hoefsmid toe, zo slecht waren zijn hoeven.
Er was geen HS die naar mij toe wilde komen en omdat ik hem net had, stond ik ook nergens 'bekend' of liep ik met de rest van de groep mee.
Er was er 1 die wilde hem wel 's avonds bekappen als ik maar zorgde dat de knol naar hem kwam.
Zo moeilijk kan het af en toe zijn ja.

Verder vind ik het erg moeilijk om erop te reageren. Mijn beleving is van vorig jaar.
Ik ben niet helemaal immuun voor de argumenten die hier geroepen worden, maar ook weet ik dat iedereen een eigen beleving heeft van wat goed is voor een dier, en wat niet.

Maar mijn mening blijft nog steeds dat de DB anders had kunnen handelen dan nu, als er daadwerkelijk misstanden waren geweest.

Boris94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 18:14

Ik vraag me af wat diegene zouden hebben gezegd als de DB nog een maandje had gewacht met het weghalen van de paarden. Dan stond er overal in de krant en op tv dat DB niet snel genoeg aktie had ondernomen!!!! Het is heel moeilijk in te schatten hoe lang zo'n situatie houdbaar is. Ik denk dat daar de moeilijkheid ligt, bij welke situatie grijp je in. Hier worden vaak fouten bij gemaakt. Maar dat het niet helemaal normaal is hoe die beesten erbij lopen, lijkt me duidelijk. En zeker als de rest van de paarden netje de hoeven zijn gedaan en van die vier niet, dan kan je mij niet wijs maken dat de hoefsmid niet komt. Die komt blijkbaar dan wel, alleen niet voor alle paarden dus!!!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 18:17

Als de DB meerdere keren langs komt, dan is er al iets niet in de haak, anders is er geen reden om steeds terug te keren. Dit doen ze alleen bij de ergere gevallen, want geloof me, de DB is liever lui dan moe Haha!

Je moet wel een enorme plaat voor je hoofd hebben wil je dit goed praten. Feit blijft dat die beesten er niet uit zien, ongezond en veel en veels te mager en niet verzorgd. Wat de reden ook moge zijn, dit is niet goed te praten. En andere zaken erbij halen zoals de bioindustrie vind ik wel erg apart.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 18:22

Voor degene die zich afvroeg of ik wel eens met de DB te maken heb gehad: nee. De suggestie alleen al vind ik walgelijk. Sorry, ik snap dat je daar nieuwsgierig naar bent, maar toch vind ik het irritant om me zo te moeten verdedigen.
Indirect heb ik wel met de DB te maken gehad, ik ben weleens bij een zwaar hoefbevangen paard wezen kijken dat in een overvolle wei en zonder water komt. Iemand die ik kende had de DB gebeld. Anderen ook, maar volgens de DB was er niets aan de hand. Het paard is inmiddels bij de slacht geeindigd.

Nu zou je geneigd zijn om te denken dat de DB dus nooit zomaar handelt. Dat is het volgens mij niet. De DB kijkt alleen maar naar twee diingen

1 : Kunnen we hiermee met een spectaculaire reddingsactie de krant halen, zodat we weer wat donateurs opstrijken?

2 : Of is dit zo erg dat het donateurs zou kunnen kosten als de krant er over schrijft dat we niks doen?

Verder weet ik gewoon niet hoe het zit met dit verhaal, en ga proberen er niet al te veel over te zeggen. Wel weet ik dat er bij genoeg rusthuizen ook graatmagere paarden staan die nog dolgelukkig ronddraven. En dat er mensen zijn die zo'n paard toch laten afmaken snap ik echt totaal niet. Als een paard dood wil, zie je dat aan z'n gedrag. Het zondert zich af van de kudde en dat soort dingen.
Als je opa flink vermagert maar verder nog prima kan leven, zeg je toch ook niet: "Goh opa, wordt het niet eens tijd voor een euthanasie?"

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 18:24

paarden van 4 en 5 die graatmager zijn?
nee deze horen in de bloei van hun leven te zijn!!!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 18:32

Arabesk schreef:
Bloedonderzoek, geen idee. Vraag de eigenaress zou ik zeggen.
Het veulen is nog erg jong, ik denk zelfs te jong om af te spenen.
Toen ze gedekt werd zag ze er goed uit.

Hmmz, jij (en een paar anderen) komen/kwamen er regelmatig, en nemen het continu voor de eigenaar op, dus vandaar mijn vraag gewoon hier.
Ik weet natuurlijk niet wat erg jong is, maar zoals ik eerder aangeef hebben wij ook noodgedwongen een veulen met 10 weken af moeten spenen omdat moeders ernstig ziek werd. Zowel moeder als veulen hebben het prima overleefd. Hadden we dat niet gedaan had de merrie dood geweest

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 18:38

Dat is het verschil eigenlijk... nu gaat de discussie er over of een veulen afgespeend kan worden of niet. Als de dierenbescherming deze discussie nou met de eigenaar had gevoerd, dan hadden ze helemaal niet met grove middelen hoeven komen om alles mee te slepen.

Maar ja, een vriendelijke discussie waardoor de problemen opgelost worden, komt niet in de krant... deze actie wel...

Boris94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 18:44

O, ja de DB doet zijn werk dus niet goed. Ze zijn alleen maar uit op spectaculaire dingen, tuurlijk. Dus als ik het goed begrijp doet de DB ongeveer 3 zaken in het jaar ofzo (die dingen die in de krant komen). Kom op zeg, ik wil de DB echt niet verdedigen, maar dit is echt larie. Als de DB je dieren meeneemt is er echt wel iets aan de hand en zoals jezelf al zegt gebeurt dan zelden. Als je je paarden goed verzorgt staat echt niet opeens de DB op de stoep om je paarden mee te nemen. En als er meldingen zijn geweest dan komen ze eerst kijken of er echt wat aan de hand is. Zij hebben ook wel allemaal regels waar ze zich aan moeten houden en de nederlandse wetgeving heb je ook nog. Je mag echt niet zomaar iemands dieren afnemen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 18:44

arno8 schreef:
Dat is het verschil eigenlijk... nu gaat de discussie er over of een veulen afgespeend kan worden of niet. Als de dierenbescherming deze discussie nou met de eigenaar had gevoerd, dan hadden ze helemaal niet met grove middelen hoeven komen om alles mee te slepen.

Goh, ik ben het met je eens Lachen Communicatie, altijd belangrijk.

MAAR... Aan de andere kant weet je ook niet of ze er al eerder op aangesproken is door de DB, zal ze ook niet aan de grote klok hangen.

Ik hoop alleen dat het voor alle dieren goedkomt. Maak me geen zorgen over de hoeven en ribben, maar wel om de poownie met het oog. Blijf ik gewoon zielig vinden Bloos

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 18:45

@ Boris; ik heb me zelfs laten vertellen dat de DB geen inbeslagname mag doen zonder politie. Dus het zal vast overwogen gebeurd zijn...

Boris94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 18:47

ja, dat dacht ik ook, maar ik wist het niet helemaal zeker. Daarom had ik het niet gemeld:-)

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 18:50

Quellian schreef:
arno8 schreef:

Goh, ik ben het met je eens Lachen Communicatie, altijd belangrijk.

MAAR... Aan de andere kant weet je ook niet of ze er al eerder op aangesproken is door de DB, zal ze ook niet aan de grote klok hangen.

Ik hoop alleen dat het voor alle dieren goedkomt. Maak me geen zorgen over de hoeven en ribben, maar wel om de poownie met het oog. Blijf ik gewoon zielig vinden Bloos

Ik ben wat gekalmeerd... net bij de paardjes geweest (die goed verzorgd worden) Haha!

Tja, ik weet niet hoe het zit met de pony met het oog... als die andere foto's echt een week oud zijn, moet het inderdaad heel plotseling gegaan zijn, want op die andere foto's lijkt het meer op een soort van staar.

Over dat aanspreken van de DB: in de krant zegt de eigenaar dat er geen 1 waarschuwing is geweest. Het lijkt mij (maar dat weet ik niet zeker) dat de DB dan gelijk met een bewijs van het tegendeel op haar site zou komen, als die mevrouw zou liegen.

Ik weet niet precies hoe het met de politie zit. Maar met dat geval van het hoefbevangen paard in de overvolle wei is het zo gegaan: verschillende mensen hadden de DB gebeld, die wilde niks doen. Toen is de politie gebeld, die zei: daar gaan wij niet over, wij helpen de DB alleen als ze ons daarom vraagt.
Dus volgens mij is de politie meer een hulpje dat meekomt.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 18:54

Wat ik persoonlijk niet begrijp, is waarom zulke zaken publiekelijk gemaakt moeten worden. Het lijkt me een zaak tussen paarden(dieren)eigenaar en DB... Waarom niet eerst dingen uitzoeken, afhandelen en daarna pas gillen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 18:54

even puur uit mijn eigen ervaring. Ik heb eens de DB gebeld voor een aantal paarden wat tot over de knieeen onder de mok zat, liepen in een blubberig land, dus was ook niet zo gek.
Dikke benen onder de bloederige en etterende korsten.. En tja, ik kende de eigenaar en ik wist dat die van mij niets zou aannemen. Ik heb de DB gebeld om advies, wat ik het beste zou kunnen doen.
Een paar dagen later werd ik gebeld dat ze langs geweest waren en de eigenaar verplicht hadden de dieren onder medische zorg te stellen. Ze zouden na 2 weken terug komen en dan moest hij rekeningen kunnen laten zien (en er moest uiteraard verbetering op treden) dat is toen ook gebeurt, dus zaak afgehandelt.

Ander verhaal met een ex verzorgpony: beestje stond al 4 maanden aangebonden in een "box" (nouja, bij 1 zuchtje wind had je het idee dat het in zou storten)
Ik mocht alleen maar poetsen, mocht haar er niet uithalen. Ze kreeg beschimmeld hooi, en stro kreeg ze al helemaal niet. Ik zocht dus de beste plukken uit om te voeren, en probeerde met de rest maar een beetje op te strooien. Verder kreeg ze wel water, maar dan kwam uit vieze stinkende ton (rottend regenwater dus) Ook hier is de DB bij geweest, eerst 2 waarschuwingen, toen zijn ze nog een keer met politie geweest (aangezien boer lief gewapend met riek achter de inspecteurs aan ging) en toen is de boel verbeterd. Ik was echter niet meer welkom, want voor hem was wel duidelijk dat de klacht maar van 1 persoon kon komen ... (als je niet wist dat daar een pony stond zou je het ook niet te weten komen)
Dus dat zijn weer hele andere ervaringen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 18:57

katiavl schreef:
Ninah schreef:

ik vind het eerlijk naar een excuus riekend, en iets verzinnen om het goed te praten....

idd, volgens mij is het ook goedpraten voor hunzelf, omdat zij in die "redenen" hebben gelooft.
Het is moeilijk om toe te geven dat je naief bent geweest om die "verhaaltjes" te geloven!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 19:00

stef schreef:
even puur uit mijn eigen ervaring. Ik heb eens de DB gebeld voor een aantal paarden wat tot over de knieeen onder de mok zat, liepen in een blubberig land, dus was ook niet zo gek.
Dikke benen onder de bloederige en etterende korsten.. En tja, ik kende de eigenaar en ik wist dat die van mij niets zou aannemen. Ik heb de DB gebeld om advies, wat ik het beste zou kunnen doen.
Een paar dagen later werd ik gebeld dat ze langs geweest waren en de eigenaar verplicht hadden de dieren onder medische zorg te stellen. Ze zouden na 2 weken terug komen en dan moest hij rekeningen kunnen laten zien (en er moest uiteraard verbetering op treden) dat is toen ook gebeurt, dus zaak afgehandelt.

Ander verhaal met een ex verzorgpony: beestje stond al 4 maanden aangebonden in een "box" (nouja, bij 1 zuchtje wind had je het idee dat het in zou storten)
Ik mocht alleen maar poetsen, mocht haar er niet uithalen. Ze kreeg beschimmeld hooi, en stro kreeg ze al helemaal niet. Ik zocht dus de beste plukken uit om te voeren, en probeerde met de rest maar een beetje op te strooien. Verder kreeg ze wel water, maar dan kwam uit vieze stinkende ton (rottend regenwater dus) Ook hier is de DB bij geweest, eerst 2 waarschuwingen, toen zijn ze nog een keer met politie geweest (aangezien boer lief gewapend met riek achter de inspecteurs aan ging) en toen is de boel verbeterd. Ik was echter niet meer welkom, want voor hem was wel duidelijk dat de klacht maar van 1 persoon kon komen ... (als je niet wist dat daar een pony stond zou je het ook niet te weten komen)
Dus dat zijn weer hele andere ervaringen

Tja, dat klinkt weer een heel stuk beter. Het is denk ik net welke dierenarts er gaat inspecteren en wat voor mensen er in die regio werken.
Nu had ik van de euh... 'Wanda-steuners' begrepen dat de dierenarts die bij dit geval ging inspecteren, anderhalf jaar daarvoor bij dezelfde melkerij is weggestuurd... ook niet de meest ideale persoon om een objectief oordeel te laten vellen lijkt mij.

Ik zeg niet dat de DB in alle regio's slecht is, maar van mij krijgt de organisatie geen cent meer. Dan stuur ik het liever naar Brooke.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 19:02

Sommige mensen mogen gewoon geen paarden hebben Boos!
Wat nou natuurlijk. Natuurlijk laten verhongeren en wegkwijnen?
Belachelijk dat er nu pas wat aan gedaan wordt. Ik hoop dat alle paarden daar weggehaald worden en dat ze een goed plekje voor ze kunnen vinden.
Dit soort mensen horen op een eiland. Gadver, hoe diep kun je zinken om een hulpeloos dier te mishandelen/verwaarlozen. De wet mag op dit gebied een een stuk strenger worden. En de controle ook! Daarmee voorkom je dat dit soort dingen uit de hand lopen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 19:04

Is dat misschien een idee voor een nieuwe regel op bokt? Dat je bij een topic dat al 7 pagina's loopt, niet meer mag reageren op alleen het openingsbericht?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 19:08

arno8 schreef:
Is dat misschien een idee voor een nieuwe regel op bokt? Dat je bij een topic dat al 7 pagina's loopt, niet meer mag reageren op alleen het openingsbericht?

Stel het voor Clown

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 19:10

Quellian schreef:
arno8 schreef:

Stel het voor Clown

afstraffen met een maand niet mogen eten Nagelbijten / Gniffelen
En dan de mensenbescherming achter me hebben voor niks Clown

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 19:11

mijn ouders (die ook paardrijden) die fietste daar langs, en zijden die paarden zien er ook slecht uit hoor. en nu zin ze in beslag genomen. mijn eigen paard was ook ect mager! kon je de ribben van tellen. nou word hij iedere dag bij gevoerd in de wei en krijg kuilgras. hij is nu echt veel dikker en begint echt vol te worden! maar als je toch als eigenaresse ziet dat je paarden mager zijn geef ze je gewoon bij kuilgras of hooi of iets dergelijks. maar dat er voor elk paard een exuus is geloof ik geen snars van hoor.