Het echte verhaal achter 'verwaarloosde paarden Ulicoten'

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gootje12

Re: Het echte verhaal achter 'verwaarloosde paarden Ulicoten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 02:35

Dat de DB veel gevallen laat lopen ,ben ik helemaal eens .En misschien is het per plaats wel verschillend.maar bij ons gaan ze niet over èèn nacht ijs.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 02:37

gootje12 schreef:
Dat de DB veel gevallen laat lopen ,ben ik helemaal eens .En misschien is het per plaats wel verschillend.maar bij ons gaan ze niet over èèn nacht ijs.

En dat zeg jij?
Wie ben je dan?
Vertel dat dan?
Anders kan ik je niet serieus nemen, sorry!

Ik noem de eigenaresse van de paarden momenteel eerlijker.
Ze komt er eerlijk voor uit dat zij degene is waar de dieren bij weg zijn gehaald!

En ben je erbij geweest?? dat ze dieren ophaalden?
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 25-08-06 02:37, in het totaal 1 keer bewerkt

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 02:37

gootje12 schreef:
[*olduser*],ik stel me een discussie toch iets anders voor als dat jij bedoelt.In mijn verbeelding hoor ik jou regelmatig schreewend je mening verkondigen.

Dan gaat je verbeelding toch echt met je op de loop.
Ik ben een heel rustig iemand die ook nog eens nooit schreeuwt.

Ook nu heb ik verder weinig belang bij dit geheel om me druk te maken. Hoop voor de paarden het beste. Maar ik kan me wel ergeren aan mensen die anoniem een topic binnenkomen om olie op het vuur te gooien. Vooral omdat de zaak nu al in handen van de rechter is en er al maatregelen zijn genomen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 02:39

Nee, sorry ThePast03 schreeuwd niet.
En hoe meer jij gootje verteld, hoe minder serieus ik je neem.
Want na mijn idee ben je niet profesioneel bezig.
En ben jij degene die schreeuwd.

(ik kies trouwens geen kant.. eigenaar of DB)
Omdat ik er niet bij was!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 02:39

Ik moet nu echt naar bed.
Wedstrijd!!...

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 02:40

daantjuhhh,ik zou zeggen,kijk in mijn profiel.Ik ben echt niet annomien,maar help als vrijwilliger vaak bij de DB.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 02:42

gootje12 schreef:
daantjuhhh,ik zou zeggen,kijk in mijn profiel.Ik ben echt niet annomien,maar help als vrijwilliger vaak bij de DB.

Jouw profiel..
Citaat:
ben vrijgezel{lig} en woon samen met 2 zwarte katten en 3 jack russell`s,
woon nu in een buitenwijk,maar vroeger in het bos.
Heb een klein tuintje waar de honden lekker kunnen spelen.

Hou erg van meebleren net hardrockmuziek op RebeccaFM als ik aan het Bokken ben.
Paarden info:
help mijn vriendin met haar paarden,
heb zelf altijd gereden,maar door omstandigheden,kan dat niet meer.
Doe nu al het africhtingswerk van de grond af,dus longeren en lesgeven.
We hebben 2 paarden:
een schimmelmerrie van 11jr.
en
een bruine merrie van 11jr.

ja ik weet nu wie je bent!
Echt.. goh dat ik niet eerder je profiel in heb gekeken!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 02:44

En nu ga ik echt slapen, want het niveau word wel heeel erg laag!

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 02:44

daantjuhhh wij komen mekaar nog wel tegen op de wedstrijden,dan moeten we maar eens praten.Jij woont n.l vrij dicht bij mij,haha

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 02:46

Gouden regel bij discussieren: speel op de bal, niet op de man. Wat boeit het nou wie wie is? Het gaat om de argumenten die je kunt aanbrengen, en hoe goed je ze kunt funderen.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 02:48

ben ik helemaal eens

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 02:49

poes schreef:
Gouden regel bij discussieren: speel op de bal, niet op de man. Wat boeit het nou wie wie is? Het gaat om de argumenten die je kunt aanbrengen, en hoe goed je ze kunt funderen.

Eens, alleen gaat dat voor mij niet op als iemand zich ineens op bokt aanmeldt om olie op het vuur te gooien.

Verder zou het een stuk makkelijker zijn als me gewoon met elkaar konden praten. Er wordt niet goed gelezen en er wordt vanuit gegaan dat ik de eigenaresse verdedig omdat ik geen oordeel wil vellen aan de hand van foto's geplaatst door iemand die voor dit topic niet eens op bokt was.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 02:50

gootje12 schreef:
daantjuhhh wij komen mekaar nog wel tegen op de wedstrijden,dan moeten we maar eens praten.Jij woont n.l vrij dicht bij mij,haha

Brabantse plaatsje Ulicoten .. daar is het gebeurt.
Dus dan neem ik aan als je bij woond dat jij er net als mij er ook niet bij geweest bent!!

Je hebt het dus van horen zeggen???
Van je collega's ???

Heb ik dat goed?

Zo ja dan weet ik genoeg, want dan weet jij namelijk net zo veel als mij!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 02:52

ThePast03 schreef:

Eens, alleen gaat dat voor mij niet op als iemand zich ineens op bokt aanmeldt om olie op het vuur te gooien.

.

Je zal er toch geen bevredigend antwoord op krijgen dus het heeft geen nut dat te blijven herhalen volgens mij. Ik wil ook wel eens wieten wie de foto's gemaakt heeft, waar en wanneer, en of daar bewijzen van zijn. Als die persoon met die info afkomt, ongeacht zijn eigen identiteit, is dat voldoende, nee?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 03:09

poes schreef:
Je zal er toch geen bevredigend antwoord op krijgen dus het heeft geen nut dat te blijven herhalen volgens mij. Ik wil ook wel eens wieten wie de foto's gemaakt heeft, waar en wanneer, en of daar bewijzen van zijn. Als die persoon met die info afkomt, ongeacht zijn eigen identiteit, is dat voldoende, nee?

Nee natuurlijk niet. Maar ik ben wel geneigd om iemand die al tijden op Bokt post serieuzer te nemen dan iemand die hier even binnen komt walsen om de andere kant van het verhaal te verstoren.

We hebben nu twee kanten van het verhaal gelezen, meer niet. Als je er niet bij geweest bent kan je niet oordelen omdat je eenvoudigweg nooit precies kunt weten wat er precies allemaal aan de hand is. Oordelen heeft de DB al gedaan en het is aan de rechter om te beoordelen of ze daarmee juist gehandeld hebben.

Het verbaast mij wel dat sommige mensen zo hard oordelen over foto's waarvan ze niet eens kunnen weten of die wel op het bedrijf gemaakt zijn.
Helemaal omdat ze geplaatst zijn door iemand die zich hier speciaal voor aanmeldt, dat is alles.

Nic

Re: Het echte verhaal achter 'verwaarloosde paarden Ulicoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 04:50

Ik heb het allemaal zo'n beetje gelezen en ik weet niet helemaal wat ik moet zeggen...
Maar toch ben ik geneigd een reactie te geven, dus ik zal het proberen.
Ik ben namelijk zelf ook op het betreffende bedrijf geweest, voor een weekendje ofzo.
Het punt is, dat wat iemand al eerder aanhaalt, de bedrijfsvoering niet optimaal is nee.

Er waren wat dingen waar ik zelf echt over 'struikelde' toen ik er was, en ik heb me toen afgevraagd, als ik al die paarden + bedrijf zou hebben, hoe zou ik het dan aanpakken?

Persoonlijk zou ik niet in zo'n 'bende' kunnen leven (en dan heb ik het over hondenharen, vuil, etc) maar zoiets is nooit dierenmishandeling geweest, want rotzooi gaan de dieren niet dood aan.
Sterker, de mijne máken juist de rotzooi Boos!
Maargoed, ik heb daar ook de paarden gezien, en het probleem is dus, dat die beesten zo gróót zijn.
Ze ploegen gauwer het land verrot, ze hebben echt vreselijk veel eten nodig en ze schijten als een gek Nagelbijten / Gniffelen
Mijn mening hierover is wel, dat W. beter wat paarden die gezond waren had kunnen verkopen zodat ze meer aandacht had kunnen besteden aan de kneusjes, als ze die zonodig wilde opvangen.
Want er liep misschien wat teveel ja, het zijn geen 50 shetlandpony's op een stuk land..
En als deze paarden als promotiemateriaal voor de Noriker zouden moeten dienen, en (wat er nu gebeurt ook) deze paarden dus de trekpleister moeten zijn voor koetsritjes/ melkerij. overnachtingen, dan zou ze het bedrijfsmatig wel wat beter aan kunnen pakken, want mensen houden nou eenmaal van een leuk plaatje.
En ja, een leuk plaatje kan je ook best op zo natuurlijk mogelijke wijze creëren, zonder de beestjes dekens op te leggen, ijzers onder te slaan of elke dag te borstelen (want een paardenvacht reguleert zichzelf en hoeft nieteens geborsteld te worden)

Die hoeven, die op de foto staan, weet ik uit eigen ervaring, kunnen in vrij korte tijd ontstaan, heb ik helaas bij mijn eigen paard gezien.
Maar dat betekende bij mijn paard wél weer dat er wat mis is gegaan, ergens, in het voer/ weidegang, weersomstandigheden, alles bij elkaar opgeteld..
(en dat zou dus even goed kunnen, dat ze zich helemaal vol hebben gevroten aan het gras)
Dus het zou eventueel wel kunnen zijn ontstaan in de periode dat de HS niet is geweest, laten we 8 tot 10 weken nemen, in die tijd is er veel gebeurd in het land, met het gras, met de bodem, het weer, etc.
De gevoelige paarden zouden hier dus last van gehad kunnen hebben dmv brokkelhoeven.

Dat oog... vind ik eerlijk gezegd wel minder hoor Ara...
Ik weet niet HOE erg het was voordat het er zo uit puilde, maar cubarmix is niet voldoende als medicatie
Er had meteen Oculsan in gedruppeld moeten worden (tenzij het oog na de tak er meteen al zo half uit lag Nagelbijten / Gniffelen ) en imo ook verbonden moeten worden o.i.d. tot de operatie, tenminste als het om dat oog gaat wat ik op de foto zie.
Lelijke hoeven valt voor mij in de categorie "vervelend, maar niet dringend" maar open wonden en ooginfecties vallen voor mij in de categorie "spoedeisende hulp" en ik begrijp best dat het paard onder behandeling was van de DA maar ik vind het wel een enigszins vreemde behandeling.
Wanneer heeft hij gekeken naar het oog? Lag het er toen ook al zo uit?
Bij katten is het namelijk zo, dat als je niets (of niet voldoende) doet aan een ontstoken oog, het lichaam het oog gaat 'afstoten' dus dat ie hem verliest, dat is mij verteld door de DA tenminste.
Dit lijkt er een beetje op dat dat gaande is bij dat paard Nagelbijten / Gniffelen

Ik weet niet helemaal zeker hoe de DB te werk gaat (geen ervaring mee) maar ik weet wel hoe de keuringsdienst van waren te werk gaat Bloos
Die maakt dus een rapport met "te verbeteren punten"
Zij geven ook duidelijk aan hoe je het beste deze punten kan verbeteren, leggen uit wat ze willen zien de volgende keer en hoe je als bedrijf dit aan moet pakken.
Als je deze dingen niet verbetert hebt, dan geven ze nogmaals een waarschuwing.
Uiteindelijk zou je je toko moeten sluiten totdat het verbeterd is geloof ik (nooit meegemaakt)
Dat lijkt mij een goede en duidelijke werkwijze.

Op papier vastleggen wat je constatering is, beiden ondertekenen voor verbetering, en na een x periode kijken hoe het er nu bij staat.
Alles staat zwart op wit, geen discussie mogelijk.
Ik begrijp ten eerste uit het verhaal dat niets van dit alles gebeurd is.
Okee en ook begrijp ik in sommige levensbedreigende situaties dat de DB acuut in beslag moet nemen, maar dit was imo geen levensbedreigende situatie
En dat vind ik dus een ernstige fout van de DB, 'zomaar' beesten meenemen op deze manier.
Als ze zieltjes willen winnen, zullen ze hun werkwijze moeten veranderen lijkt me.

janderegelaa schreef:
Janderegelaar, heb jij toevallig heel veel ervaring met magere paarden? Een broodmager paard vetmesten met brok, zou dat gezond zijn? Of loopt de hele kudde dan een dag later misschien bevangen?

Weet je waar paarden bevangen van raken? Van mais...teveel eiwitten...

Even heel erg off-topic: paarden raken voornamelijk bevangen van teveel koolhydraten en suikers...
Eiwitten is een achterhaald iets, zélfs mijn 'ouderwetse' DA beaamt dit Lachen

Mijn eigen veulen kwam ook broodmager en angstig aan
(toen ie bij de moeder stond was alles nog normaal Nagelbijten / Gniffelen er is denk ik in die tijd iets mis gegaan met de verzorging daar, ik dacht bij mezelf: wat heb ik nou in godesnaam gekocht???)
en krachtvoeders, brok, weet ik veel wat voor zooi er bestaat, is voornamelijk om het paard "snelle energie" te geven en de nodige vitaminen en mineralen eventueel.
Je kan een mager paard 10 kg brok per dag voeren, maar beter wordt het er niet van.
Hooi moet het hebben. Onbeperkt hooi.
En ja, ik heb mijn magere, best angstige veulen meteen 2 dagen later in de hengstenkudde gegooid Nagelbijten / Gniffelen
Ben ik nou een dierenmishandelaar? Nee, want het is het beste geweest wat ik heb kunnen doen, vooral voor zijn eigen zelfvertrouwen. Ja, in het begin was hij het 'kneusje' van de groep, hij heeft helemaal zelf moeten leren om zelfvertrouwen te krijgen en voor zichzelf op te komen (wat overigens niet met gevechten gepaard ging)
Maar hij kon ook lekker spelen met de mede- veulens die nog laag in de rang stonden, hij leerde spelenderwijs sociale vaardigheden en was (is) dolgelukkig met zijn vriendjes op de wei.
Je moet hem nu zien Wow! meneer heeft nog praatjes ook Haha!

( Voor de liefhebbers: januari 2005 http://www.mijnalbum.nl/Foto=X43B8MMV en mei 2005 http://www.mijnalbum.nl/Foto=AXVBTMOG )

Conclusie over het onderwerp van dit topic:

Mensen zelf mogen wat mij betreft ook wat minder zeurderig zijn en niet meteen een oordeel hebben omdat dieren er wat hun eigen maatstaven betreft slecht bij staan.
En dan heb ik het niet specifiek over deze dieren, maar in het algemeen.
Ik had toch niet graag de DB op mijn dak gehad omdat Django zo slecht bij mij aangekomen was Nagelbijten / Gniffelen
Maar toch meenden mensen dat het zielig was dat ik mijn paardje ook nog eens buiten zette met dat rotweer.
"want een paard hoort op stal in de winter" Verward

De eigenaresse had op bepaalde punten gewoon de boel iets beter op orde moeten hebben dan nu het geval is geweest.
Toen ik er was, heb ik overigens geen dieren gezien in zulke slechte conditie als op de foto's overkomt nu.
Een rommeltje, ja. Een omgeving waar ik zelf misschien iets anders mee zou doen: ja
Maar paard-onterende omstandigheden: nee.

De dierenbescherming heeft imo onjuist gehandeld en ook NIET in het belang van de dieren zelf op deze manier.
Dus wat dat betreft is (imo) de DB het meest fout, want zij zouden moeten reageren op een manier die voor alle partijen, maar met name de dieren, de beste oplossing zou geven.
En op deze manier enkele zwakke paarden (die dus al trauma's of minder weerstand hebben) wegvoeren vind ik niet een diervriendelijke oplossing.

MaraYvette

Re: Het echte verhaal achter 'verwaarloosde paarden Ulicoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 07:06

ik vindt dat ik niet mag oordelen, ik ken heel t bedrijf niet, ken de betreffende persoon niet ken de ACHTERGROND van de paarden niet, als ik enkel op de fotos afga denk ik jeetje wel erg dun en die 2 hoeven nee niet netjes en dat oog zeker niet!!!.MAAR nogmaals ik weet niet wat eraan vooraf gegeaan is ik weet niet wat er met de paarden is zodat ze zo ziijnIk weet wel dat je geen enkel paard va nschraal voer op heel veel voer mag zetten dan krijg je kans op koliek e.d dus voor dat t n paard aansterkt dat heeft tyd nodig dus ik ga deze mevr niet veroordelen.. ik laat het over aan de instanties die er voor geleerd hebben..hopelijk komt het allemaal goed! En daar ik niets weet va nde stal niets weet van t waarom wil ik iedereen die deze mevrouw kent en de paardjes sterkte wensen.

*ik bedoel dus te zeggen dat ik vindt, dat ik niet enkel op fotos af kan gaan omdat ik van de achtergrond niks weet dus n oordeel van mij dan niet eerlijk is imo*

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 09:11

De paarden uit 2005 in mijn onderschrift zijn in beslag genomen in eind 2005. In 2006 is de rechtzaak geweest deze man is veroordeeld op basis van VIER foto's.

1. Jaarling tussen oud ijzer (jaarling was onder draad doorgekropen)
2. paarden in de modder (de rest van het weiland zag groen)
3.+4. ook dit soort 'hoeven' foto's

Iedereen kan zien hoe de paarden er werkelijk bij stonden, zie mijn onderschrift. De hoeven is wel degelijk iets aan gedaan, maar als vijanden structureel de DB blijven bellen ben je gewoon 't haasje.

Dan hoef je weinig meer fout te doen en je hangt. Bijv. je paarden buiten laten in een modderige paddock.

Deze paarden waren slecht de winter doorgekomen en inderdaad vermagerd. Geen enkele hoefsmid wilde komen. Ik heb persoonlijk heel Noordholland afgebelt, maar wat moet je als geen enkele smid wil komen???????? Toen zijn we zelf aan de slag gegaan.

De paarden waren al weer aardig aan het bijkomen:
Afbeelding

maar je krijgt ze nou eenmaal niet vet in een maand tijd!

Deze man is ook ONTERECHT veroordeeld!

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 09:21

Ikweet het eigenlijk niet echt moeilijk.
Aan de ene kant is de DB ook niet heilig. Het zijn mensen en het is een momentopname. Geloof best dat de DB wel eens een verkeerde beslissing neemt dat doet iedereen. Niet goed te praten maar in vergelijking met welke beesten ze hélpen hoort dat erbij.
Aan de andere kant. Probeert deze vrouw niet een hoop goed te praten, is ze zelf blind voor de conditie van der paarden en probeert ze zo hulp en steun te zoeken voor de rechtzaak?
De foto's ondersteunen voor mij vooral de tweede mogelijkheid.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 09:23

Degene die hier foto's geplaatst heeft van de paarden is een ex-werknemer van dit bedrijf.

Diegene had ook in de tijd dat ze er werkte de DB kunnen bellen.

Dit is gewoon ordinaire WRAAK

Ik zeg niet dat deze paarden er goed bijstonden, maar bij elk paard is een reden waarom hij of zij er zo uitzag.

Mensen er staan 40 paarden die WEL gezond zijn.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 09:25

Arabesk schreef:
Degene die hier foto's geplaatst heeft van de paarden is een ex-werknemer van dit bedrijf.

Diegene had ook in de tijd dat ze er werkte de DB kunnen bellen.

Dit is gewoon ordinaire WRAAK

Daar ben ik het enigzins wel mee eens.
Al vind ik dat oog er wel heel slecht uit zien.

Zelfs ik als leek weet dat je dat niet op kan lossen met een simpele cubarmix!!!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 09:26

Citaat:
Het veulen van Mary had ik net afgespeend omdat ze haar moeder helemaal opvrat en ze al een jaar oud is.

Even iets wat me bijblijft terwijl ik het topic lees... Ben ik nou gek?

Uit de verhalen begrijp ik dat mevrouw erg haar best doet voor alle dieren, maar dat het haar gewoonweg niet lukt om alles er lekker bij te laten lopen. Misschien is het dan geen bewuste mishandeling, maar een mislukte poging van goede behandeling. En moet een dier dan niet beschermd worden? Want mevrouw bedoelt het allemaal zo goed en doet zo haar best?

Citaat:
Ze is mager want ze eet heel moeilijk.

Misschien was het bijvoeren van bijv. slobber een idee geweest.. Als je ziet dat een paard het niet red met het aangeboden rantsoen?

Citaat:
Zij is heel erg aan het wisselen en was ook mager.

Wat is heel erg aan het wisselen?

Je hoort mij nergens zeggen wat mijn mening over de dierenbescherming is.. Want die is zeker in NL niet heilig.. Maar elke paardenliefhebber die dergelijke foto's ziet, is verontwaardigd als er niets aan wordt gedaan.. En eerlijk is eerlijk, we zijn momenteel nog bezig met het goede paardenseizoen, hoe moest dit in de winter gaan?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 09:27

nogmaals dat paard was onder behandeling bij een VA, de rekeningen hiervan zijn er gewoon

1 paard met een slecht oog op 40 gezonde paarden

Op de cormeijhoeve in Slootdorp stond ook een paard met zo'n oog, dat lieten ze ook gewoon zo, omdat het paard een veulen had.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 09:29

Wij hebben op de manege 60 paarden en er is er geen bij met een dergelijk oog.. Wij hebben op de manege een heleboel oudere paarden, die dagelijks meelopen in de lessen en er niet zo vermagerd uitzien (ongeacht wisselen van tanden, atactisch, blind, whatever)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 09:31

1. van de 50 paarden waren er 5 ziek, zwak, misselijk etc. Allen met een reden waarom ze er zo uitzien.
2. 1 van die paarden had iets aan zijn oog, maar was onder behandeling bij een VA hier zijn rekeningen van
3. de foto's die online staan van 'hetzusjevan' zijn van een ex-werknemer Cool
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 25-08-06 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt