Paarden slaan op hol; vrouw gewond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

Re: Paarden slaan op hol; vrouw gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 19:21

Maar goed wij als ruiters of menners kunnen ook ongelukken veroorzaken, we gaan immers met vluchtdieren om.

Dat houdt ons ook niet binnen.

Ik denk dat je echte cijfers moet hebben van ballon gerelateerde en paard gerelateerde ongevallen in verhouding met het aantal beoefenaars van beide hobby's om een keihard oordeel te vellen.

Ik denk dat het nog wel eens in het nadeel van ons paardenliefhebbers kan uitpakken.

Hierbij spreek ik ballonvaarders niet vrij, ik denk dat er gewoon meer gedaan moet worden om elkaar beter te begrijpen en zodoende problemen te voorkomen.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 19:22

ballon schreef:
ja inderdaad heb ik me even aangemeldt zodat ik kan reageren. mag dat ??

Ik hoef geen begrip op te brengen voor mensen die anti-ballon zijn. Jij vraagt ook geen begrip van mensen die anti-paard zijn. Het maakt jou niets uit of mensen paarden leuk vinden of niet. Het maakt mij niet uit of mensen ballonnen leuk vinden of niet. Wat me wel uitmaakt is dat het niet leuk is dat er schijnbaar problemen zijn tussen paardenhouders en piloten.

Die regeltjes die volgens jou door pennenlikkers zonder vee achter een buro gemaakt zijn die zijn opgesteld door de LTO in overleg met KNVVL en PDN. Allemaal mensen die verstand van zaken hebben.

Inderdaad horen herten in het bos. Ik ben vegetarier dus eet geen vlees ook niet met kerst. Ik heb nergens minachtend gesproken over dieren of mensen. Die opmerking raakt dus kant nog wal.

Toen de traktor nog niet uitgevonden was en paarden als transportmiddel en werkdieren gebruikt werden waren het nuttige dieren waar mensen veel respect voor hadden. Nu worden ze alleen nog gebruikt om te vreten (blehh) en om op te rijden als sport of hobby. Iedereen zijn eigen hobby ja. Maar dat wil niet zeggen dat ballonvaarders schijt hebben aan paarden of eigenaren. sterker: ze doen er alles aan om problemen te voorkomen. Daarom zijn die regels opgesteld die jij zo minachtend van tafel veegt. Bovendien worden piloten tijdens het varen middels kaarten en door andere piloten en grondploeg via de radio ingelicht over de aanwezigheid van paarden.

Het is jou land en jou vee. En het weiland waar we onze ballon inploffen is jou achtertuin wellicht. Onze ervaringen zijn gelukkig anders dan de jouwe. Jou paardjes gaan rennen. de 1000-den paarden waar ik elk jaar overheen kom blijven rustig staan grazen en koeien komen allemaal naar het hek om te kijken wat er gebeurt.

Mocht je inderdaad aantoonbaar kunnen maken dat je koeien minder melk geven en dat je schade aan paarden hebt dan moet je actie ondernemen om het op te lossen. Wij kunnen vanuit de lucht echt niet alles zien wat er gebeurt. Een bomenrij ontmeent je al het zicht als je aan het landen bent. en paarden die achter een schuur of deel staan zijn niet te zien. Uiteraard zorgen we ervoor dat als we van veraf een bak zien dat we op veilige hoogte overkomen en de stille branders gebruiken. Een ballon dreigt overigens nooit uit de lucht te vallen door gasgebrek hoor. Er is altijd voor tenminste een uur reserve gas aanboord.

Te pas en te onpas landen op land van anderen. Ik denk dat je voor jezelf moet spreken en niet moet doen of jou mening dezelfde is van alle boeren in Nederland. De meeste (gelukkig voor ons) vinden het leuk om te zien hoe zo'n ding landt en sommige zeggen zelfs vereerd te zijn dat we hun weiland uitgekozen hebben om te landen. Zoals jij het doet overkomen is jou mening die van heel boerennederland. Ik kan je uit de droom helpen:

In de negen jaar dat ik nu ballonvaar heb ik ruim 1600 vaarten gemaakt in Nederland, Belgie, Frankrijk, Engeland, Duitsland, Oostenrijk, Italie en Australië. In al die jaren heb ik 5 keer een incidentje meegemaakt waardoor je zou kunnen zeggen dat de landing mislukt was.

- Boze boer 1: 2 jaar voor ik kwam was zijn hek kapot gegaan door een ballonvaarder die weggegaan was zonder het te melden. Ik heb de goede man een keer meegenomen in de ballon en hij is nooit meer boos geweest.
- Een preek van een man op zondag die vond dat het niet kon dat we op Godsdag aan het ballonvaren waren. Hij blokeerde de uitgang van een nieuwbouw terrein (we stonden nm niet eens op zijn land) en we hebben de politie gebeld. voor die er was had de man eieren voor zijn geld gekozen en was vertrokken.
- Slootlanding. Spreekt voorzich lijkt me.
- Boze boer 2: wilde geld omdat we op zijn land geland waren. Volgens LTO regelementen afgehandeld en nog een fles wijn gegeven ook.
- boze boer 3: wilde dat we opstegen met die stinkmodder ballon en weggingen. Dat ging niet meer. de ballon was al leeggegaan bij de landing en het werd te donker. Na wat praten bleek dat ook deze man alleen maar verhalen gehoord had van een buurman waar ze ooit (tien jaar terug) zomaar het weiland ingereden waren en zonder iets te zeggen weer weggegaan waren. De naam van de piloot is mij bekend en inderdaad was dit 10 jaar geleden zijn manier van doen. Nadat hij erop aangesproken is door collega's is dit niet meer voorgekomen. De week erna ben ik er weer geland en was de man uiterst vriendelijk en heeft zelfs geholpen met inpakken van de ballon. Daarna heeft hij nog gezellig het bekende glaasje champagne meegedronken.

Wat ik wil zeggen is dat de slechte ervaringen waar jij het hier over hebt incidenten zijn en als je dat op de goede manier WILT oplossen het zeker opgelost kan worden.

Je beschuldigingen dat ik een lafaard zou zijn omdat mijn profiel het niet zou doen leg ik naast me neer. Ik heb geregistreerd en heb dus een profiel dat jij het niet kan vinden of het raar vind dat mijn complete CV er niet opstaat is jou tekortkoming. Ik heb überhaupt niets te vrezen van een anonieme teksten schrijfster uit de kop van overijssel waar nagenoeg niet ballongevaren wordt. Maar ik neem wel de moeite om mijn halve dag te besteden aan het geven van een reactie op dit forum. Ik had net zogoed kunnen zeggen: hhahaha geweldig om te zien hoe die beesten gaan rennen en door het draad gaan. Maar omdat ik zo niet in elkaar zit en graag een oplossing zie voor JOU probleem neem ik de moeite om te reageren. Een beetje dankbaarheid en respect zou op zijn plaats zijn in plaat van zinloze beschuldigingen te gaan doen.

Ik heb even de moeite genomen de rest van het topic te lezen en zie dat je reacties aardig veranderen naarmate de bladzijden vorderen.
Ik ga er dus even gemakshalve van uit dat de felle reactie die je hier geeft inmiddels wat bekoeld is en zal pogen oprecht te antwoorden.

Er wordt hier zeer regelmatig met een ballon gevaren en ik heb er idd zeer slechte ervaringen mee.
Varierend van landingen die de dieren over de hekken jagen tot en met zeer onbeschofte ballonvaarders die verbaal en dreigend fysiek uit de doeken deden wat ze wel niet van ons vinden.
Als ik dan de eerste posts lees die jij plaatst, die niet al te vriendelijk overkomen....schiet me dat inderdaad flink verkeerd.
Geldelijk wordt je dan wel vergoed maar een dier dat je na aan het hart ligt is nimmer te vervangen door een som euro's.
Indien je huisdieren hebt kun je daarmee een vergelijk maken.
Lennie weet het pijnlijk duidelijk uit te leggen hierboven.

Gezien de reacties die je hier krijgt zijn er blijkbaar meer mensen die slechte ervaringen hebben met ballonvaarders en heeft het wereldje dat jij zo furieus verdedigt kennelijk een groep die niet doet zoals jij hier voorschotelt.
Fijn dat jij zulke goede ervaringen hebt, niet iedereen heeft dan blijkbaar jou in of over het weiland gehad.
Zoals eerder aangegeven door moderators ben jij de eerste ballonvaarder die zich hier meldt en kun je een hoop verwachten, meerendeel negatief.
Moet ik er wel bij stellen dat je houding en woordvoering is verandert naarmate de discussie vordert en val je wellicht inderdaad niet onder de schare negatieve ervaringen van de mensen alhier.

Ik denk niet dat het specifiek "mijn " probleem is, maar een probleem van de dierenhouders en de ballonvaarders. Dapper dat je de discussie durft te openen maar stel je dan ook open voor het inzicht van de dierenhouders.

Verder ben ik geen anonieme teksten schrijfster, in mijn profiel staat keurig wie ik ben en wat ik doe.
In tegenstelling tot die van jou....we hebben geen idee met wie we te maken hebben nu.

Bedreigingen heb ik niet geuit, dus waarom zou je iets te vrezen hebben?

Bovendien zijn mijn beweringen wel degelijk op waarheid en eigen ervaring gebaseerd.
Dankbaarheid en respect is dan niet het eerste dat in me opkomt als een ballonvaarder zich op de wijze profileert als jij in je eerste posts.

Zeer spijtig dat je neefje omgekomen is door een ongeval met een paard. Ik kan me voorstellen dat je dan van paarden weinig meer moet hebben.

Kun je accepteren dat er mensen zijn in je ballonvaar wereld die zich blijkbaar niet zo netjes aan de regels houden als jij?
Zo te lezen is het dan een klein groepje dat het verziekt voor de rest, en dat is ten allen tijde treurig, vooral ook omdat de gevolgen zijn dat er slachtoffers vallen....onder mens en dier.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 19:25

Bij ons komen ook regelmatig ballonnen laag over maar het enige dat mijn paarden doen is in opperste verbazing naar boven kijken *LOL*
Gelukkig maar, want als ze bij mij door het hek heen gaan, heb ik wel een paar platte paarden dankzij de ballonvaarders.

Jacimatho, mooi gesproken.

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 19:41

Mijn complimenten aan RunningKawa en Jacimatho, goed gereageerd!

Enne misschien moesten we op die opgeblazen kwast die zich Ballon noemt, maar niet al te serieus nemen. Het is mij wel duidelijk dat hij ergens boven de werkelijkheid zweeft, zichzelf en zijn hobby verheerlijkend. Dat dat dan ten koste gaat van anderen, tja, daar staat hij natuurlijk ver boven Clown

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 19:44

goh wist niet dat dit topic nog bezig was. Het is wel vaak zo dat ballonvaarders bijna elk misverstand wel kunnen oplossen door je een gratis tochtje in hun ballon aan te bieden wat ik hieruit opmaak. Dus volgende keer maar goed beledigd zijn mag je misschien gratis mee. Haha!

Waar ik woonde had je straaljagers en in het weekend zweefvliegtuigen en sportvliegtuigen en dan ook nog ballonvaarders. De meest honden gaan er heerlijk van door hun dak en proberen ze de lucht uit te blaffen. Maar soms dacht je weleens wat zou het toch heerlijk zijn gewoon naar boven te kijken en de wolken en hemel te zien zonder poespas.

ballon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:14

Stennisje schreef:
Maar goed wij als ruiters of menners kunnen ook ongelukken veroorzaken, we gaan immers met vluchtdieren om.

Dat houdt ons ook niet binnen.

Ik denk dat je echte cijfers moet hebben van ballon gerelateerde en paard gerelateerde ongevallen in verhouding met het aantal beoefenaars van beide hobby's om een keihard oordeel te vellen.

Ik denk dat het nog wel eens in het nadeel van ons paardenliefhebbers kan uitpakken.

Hierbij spreek ik ballonvaarders niet vrij, ik denk dat er gewoon meer gedaan moet worden om elkaar beter te begrijpen en zodoende problemen te voorkomen.

paard gerelateerde ongevallen weet ik natuurlijk niet maar denk dat je wel eens akelig gelijk kunt hebben. ballonongelukken zijn er de afgelopen 10 jaar 1 dode gevallen en 4 zwaar gewonden en 15 licht gewonden. statistisch gezien is ballonvaren veiliger dan auto rijden vliegen of gevaarlijke sporten als skieen parachute springen of klimmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:15

Maar dan heb je het over menselijk slachtoffers

Hoeveel dierlijke slachtoffers zijn er blijven geblesseerd of dood?

Ik heb al 2 getraumatiseerde honden...

Met skieën en parachute springen heb je alleen zelf gevaar, niet andere mensen die er niet om vragen.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:23

[/quote]

paard gerelateerde ongevallen weet ik natuurlijk niet maar denk dat je wel eens akelig gelijk kunt hebben. ballonongelukken zijn er de afgelopen 10 jaar 1 dode gevallen en 4 zwaar gewonden en 15 licht gewonden. statistisch gezien is ballonvaren veiliger dan auto rijden vliegen of gevaarlijke sporten als skieen parachute springen of klimmen.[/quote]

http://www.destentor.nl/deventer/article418436.ece

Heb je deze ook meegeteld?

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:28

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:34

een vraag aan ballon. Vliegen jullie als hobbie of doen jullie het bedrijfsmatig. Want het vliegen met een ballon lijkt me niet goedkoop? Je bent dan in weze niet meer bezig met je hobbie maar met geld verdienen.

Overigens zijn het niet alleen de ballonvaarders die kunnen irriteren. Sommige volgautos van passagiers kunnen er ook wat van. In ons rustige straatje werden wij vorig jaar nog van de sokken gereden omdat een volgauto de landing niet mocht missen.
Bij langeafstandsrijden heb je groomautos die zich aan de regels moeten houden misschien is zoiets ook handig om volgautos mee te geven.

ballon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:36

amondi schreef:
ik vindt het ook nopg steeds te gek voor woorden dat iemand heel bewust een hobbie uitoefent terwijl hij /zij weet dat door ZIJN OF HAAR plezier, dieren EN mensenlevens in gevaar kunnen komen( en al meerdere keren in gevaar zijn geweest)...
Onschuldigen, niet deelnemers! willekeurige toeschouwers....

Dat kan m.i. nooitopwegen tegen het plezier wat je hebt om iedere avond de lucht in te gaan....
Persoonlijk vind ik het net zoiets als met je auto 50 km per uur door een woonwijk scheuren...je weet dat anderen in gevaar komen maar je doet toch, want het mag toch?

Dan hou je je kinderen maar binnen!

jij gaat ook nooit met de auto en de trailer weg zeker? de kans dat er dan iets gebeurt is velen malen groter dan tijdens een ballonvaart nm. We horen hier alleen de slechte ervaringen (op een enkele na) maar die bijna 9000 mensen waar we vorige jaar geland zijn en die het wel prima vonden die zijn hier niet.

ballon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:39

jacimatho schreef:

Ik heb even de moeite genomen de rest van het topic te lezen en zie dat je reacties aardig veranderen naarmate de bladzijden vorderen.
Ik ga er dus even gemakshalve van uit dat de felle reactie die je hier geeft inmiddels wat bekoeld is en zal pogen oprecht te antwoorden.

Er wordt hier zeer regelmatig met een ballon gevaren en ik heb er idd zeer slechte ervaringen mee.
Varierend van landingen die de dieren over de hekken jagen tot en met zeer onbeschofte ballonvaarders die verbaal en dreigend fysiek uit de doeken deden wat ze wel niet van ons vinden.
Als ik dan de eerste posts lees die jij plaatst, die niet al te vriendelijk overkomen....schiet me dat inderdaad flink verkeerd.
Geldelijk wordt je dan wel vergoed maar een dier dat je na aan het hart ligt is nimmer te vervangen door een som euro's.
Indien je huisdieren hebt kun je daarmee een vergelijk maken.
Lennie weet het pijnlijk duidelijk uit te leggen hierboven.

Gezien de reacties die je hier krijgt zijn er blijkbaar meer mensen die slechte ervaringen hebben met ballonvaarders en heeft het wereldje dat jij zo furieus verdedigt kennelijk een groep die niet doet zoals jij hier voorschotelt.
Fijn dat jij zulke goede ervaringen hebt, niet iedereen heeft dan blijkbaar jou in of over het weiland gehad.
Zoals eerder aangegeven door moderators ben jij de eerste ballonvaarder die zich hier meldt en kun je een hoop verwachten, meerendeel negatief.
Moet ik er wel bij stellen dat je houding en woordvoering is verandert naarmate de discussie vordert en val je wellicht inderdaad niet onder de schare negatieve ervaringen van de mensen alhier.

Ik denk niet dat het specifiek "mijn " probleem is, maar een probleem van de dierenhouders en de ballonvaarders. Dapper dat je de discussie durft te openen maar stel je dan ook open voor het inzicht van de dierenhouders.

Verder ben ik geen anonieme teksten schrijfster, in mijn profiel staat keurig wie ik ben en wat ik doe.
In tegenstelling tot die van jou....we hebben geen idee met wie we te maken hebben nu.

Bedreigingen heb ik niet geuit, dus waarom zou je iets te vrezen hebben?

Bovendien zijn mijn beweringen wel degelijk op waarheid en eigen ervaring gebaseerd.
Dankbaarheid en respect is dan niet het eerste dat in me opkomt als een ballonvaarder zich op de wijze profileert als jij in je eerste posts.

Zeer spijtig dat je neefje omgekomen is door een ongeval met een paard. Ik kan me voorstellen dat je dan van paarden weinig meer moet hebben.

Kun je accepteren dat er mensen zijn in je ballonvaar wereld die zich blijkbaar niet zo netjes aan de regels houden als jij?
Zo te lezen is het dan een klein groepje dat het verziekt voor de rest, en dat is ten allen tijde treurig, vooral ook omdat de gevolgen zijn dat er slachtoffers vallen....onder mens en dier.

moet schijnbaar toch nog even wat recht zetten: ten eerste heb ik nooit beweerd dat een geldelijke vergoeding het verlies van een paard kan vervangen. wat ik gezegt heb is dat schade aan hekken en verwondingen vergoed worden door verzekeringen. ten tweede: ik heb ook niet gezegt dat het daar minder erg door wordt of woorden van gelijke strekking.

als je zeer onbeschofte ballonvaarders die verbaal en dreigend fysiek uit de doeken deden wat ze wel niet van je vinden tegenkomt moet je een klacht indienen bij de PBN http://www.knvvlballonvaren.info/algemeen/index.html op deze site vind je genoeg adressen en telefoonnummers om serieuse klachten in te dienen. zorg er wel even voor dat je weet om wie het gaat. reclame op auto/aanhanger visitekaartjes. registratie op de ballon. omschrijving van de ballon is vaak zelfs al genoeg voor ballonvaarders om te kunnen achterhalen wie het was. rond met veel kleurtjes en een mandje is uiteraard niet genoeg Knipoog

dat ik niets van paarden zou moeten hebben is ook niet op een opmerking van mij gebaseerd overigens. ik heb niets tegen paarden of mensen die er op gaan zitten. dat ik de lol er niet van inzie is een heel ander verhaal. maar ik ga niet tegen elke amazone tekeer die ik tegenkom.

er was overigens aan mijn eerste posts niets grofs of oneerbiedigs te lezen hoor. gaf alleen een paar situaties wat er kan gebeuren wanneer je idd op een ballon gaat schieten of andere achterlijke dingen. of had ik niet mogen zeggen dat herten in het bos horen. jij als dierenliefhebber ziet ze ook liever vrij rondlopen als opgroeien tot het kerst is toch ?

ik weet heel goed dat er mensen onder de ballonvaarders zijn die zich niet gedragen. ik weet ook dat het de laatste jaren beter gaat. en ik weet ook dat het nog beter kan. ik heb niet 1 keer iets anders beweert. anders zou ik elke opmerking kunnen afdoen met: bullshit. dan zou ik geen links naar allerlei websites geven van knvvl pbn, of vertellen wat je moet doen in bepaalde gevallen.

en het is idd een klein groepje en het zou leuk zijn als we DAAR een oplossing voor zouden vinden. niet alleen voor jullie maar ook voor ons zodat we OVERAL welkom zouden zijn. want geloof me maar. de ellende die wij meemaken is echt heel gering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:42

Citaat:
jij gaat ook nooit met de auto en de trailer weg zeker? de kans dat er dan iets gebeurt is velen malen groter dan tijdens een ballonvaart nm. We horen hier alleen de slechte ervaringen (op een enkele na) maar die bijna 9000 mensen waar we vorige jaar geland zijn en die het wel prima vonden die zijn hier niet.

Het is natuurlijk wel een verschil of je dat gevaar zelf opzoekt, of dat iemand dat ff voor jou beslist.

Ik vraag niet om een ballon in mijn wei om daarmee risico te lopen.
Ga ik op weg met de trailer maak ik van te voren de afweging of ik dat risico wil of niet

geen vergelijk dus

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:42

Er schijnt nog een topic over dit onderwerp te zijn.

Daarin verwijst "remember" ook weer door naar een ander topic waarin zij haar verhaal met bijbehorende foto laat zien.

viewtopic.php?f=136&t=604303&hilit=

ballon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:43

zwanepol schreef:

paard gerelateerde ongevallen weet ik natuurlijk niet maar denk dat je wel eens akelig gelijk kunt hebben. ballonongelukken zijn er de afgelopen 10 jaar 1 dode gevallen en 4 zwaar gewonden en 15 licht gewonden. statistisch gezien is ballonvaren veiliger dan auto rijden vliegen of gevaarlijke sporten als skieen parachute springen of klimmen.
[/quote]

http://www.destentor.nl/deventer/article418436.ece

Heb je deze ook meegeteld?
[/quote]

ja

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:46

Maar goed nu even praktisch.

We kijken even naar de landingen en het laag overvliegen wat niet goed ging.

Want ondanks dat het gelukkig heel vaak wel goed gaat, blijven er incidenten over.

Sommige ballonvaarders snappen niet waarom het ene dier wel bang is en het andere niet.
Op zich is waarom ook niet zo belangrijk, belangrijker is het tijdig herkennen van een bang dier en daarop kunnen reageren.

Hoe snel kan een ballon stijgen, hoeveel herrie maakt dat en hoe groot is de kans om een geschrokken dier weer rustig te krijgen.
Naar mijn idee is het zo snel mogelijk weghalen van de oorzaak van de paniek de oplossing, maar hoe kan dat in de praktijk met een ballon.
Brander aan om te stijgen, maakt herrie, maar ik hoor ook wel eens dat er zogenaamde stille branders zijn.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:47

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:48

Het gaat mij niet eens zo zeer om het gedrag, vanavond stond er ook weer een ballon hierachter, keurige mensen maar zich niet bewust van wat het effect is. "We landen nooit in weiland waar vee staat."
Nee, maar wel er 20 meter naast, als je laag over komt maar gestaag doorgaat vinden de dieren het nog niet zo erg, maar als je boven "hun" weiland ineens gaat zakken om twintig meter verder te gaan landen is toch echt een andere ervaring.

Nou hebben wij de "pech" dat we in een gemeleerd gebied wonen met bos, weide, mais enz, ze komen dus "ineens" achter de bomen vandaan en duiken gelijk naar beneden. Als de paaren ze aan zien komen gaat het wel goed.

ballon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:49

Dinopino schreef:
een vraag aan ballon. Vliegen jullie als hobbie of doen jullie het bedrijfsmatig. Want het vliegen met een ballon lijkt me niet goedkoop? Je bent dan in weze niet meer bezig met je hobbie maar met geld verdienen.

Overigens zijn het niet alleen de ballonvaarders die kunnen irriteren. Sommige volgautos van passagiers kunnen er ook wat van. In ons rustige straatje werden wij vorig jaar nog van de sokken gereden omdat een volgauto de landing niet mocht missen.
Bij langeafstandsrijden heb je groomautos die zich aan de regels moeten houden misschien is zoiets ook handig om volgautos mee te geven.

je stelt een vraag en geeft meteen een antwoord. alleen het antwoord klopt niet. je hebt verschillende soorten ballonvaarders.
hobbymatig: zolang het de kosten dekt is het goed.
beroepsmatig: geen andere bron van inkomsten en meestel meerdere ballonnen. kwaliteit gaat vaak achteruit omdat er op elke cent gelet moet worden. die piloot uit die krantenartikellen is een goed voorbeeld. alleen geld is belangrijk de rest niet. dat wil niet zeggen dat ie opzettelijk risico's gaat lopen of bewust op een slechte manier met landeigenaren omgaat. het moet alleen allemaal zo snel mogelijk en zo goedkoop mogelijk.

antwoord op je vraag: (lijkt me duidelijk) ik doe het hobbymatig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:50

Klopt
20 meter met zo'n gevaarte is nog te dichtbij.
Je hebt het niet over een ballonetje wat je op kunt blazen
(al heb ik daar al eens 2 paarden van over de zeik gezien, want dat enge dinge waaide zachtjes rond in hun wei Lachen )

ballon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:51

...
Laatst bijgewerkt door ballon op 23-08-06 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:52

dat was ik niet

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:57

Het gaat er bij mij nog steeds niet in dat ik hier nergens mag buitenrijden vanwege de verstoring van de natuur en zo terwijl hier de hele zomer door ballon over scheren (laag tot zeer laag) en landen.
Ik kan je wel vertellen dat de reeën en hazen hier harder voor weg rennen dan voor mijn paard...............

ballon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 22:12

Stennisje schreef:
Maar goed nu even praktisch.

We kijken even naar de landingen en het laag overvliegen wat niet goed ging.

Want ondanks dat het gelukkig heel vaak wel goed gaat, blijven er incidenten over.

Sommige ballonvaarders snappen niet waarom het ene dier wel bang is en het andere niet.
Op zich is waarom ook niet zo belangrijk, belangrijker is het tijdig herkennen van een bang dier en daarop kunnen reageren.

Hoe snel kan een ballon stijgen, hoeveel herrie maakt dat en hoe groot is de kans om een geschrokken dier weer rustig te krijgen.
Naar mijn idee is het zo snel mogelijk weghalen van de oorzaak van de paniek de oplossing, maar hoe kan dat in de praktijk met een ballon.
Brander aan om te stijgen, maakt herrie, maar ik hoor ook wel eens dat er zogenaamde stille branders zijn.

okay. ik kan het bijna niet bijbenen zo snel gaan de reacties maar goed. ik doe mijn best Knipoog
hoe snel een ballon kan stijgen is niet te beantwoorden. dit is afhankelijk van de groote, het gewicht, de temperatuur van de ballon en de buitentemperatuur. de snelheid van dalen en stijgen is afhankelijk van al deze factoren en is dus geen constante.
hoe snel een ballon kan gaan stijgen dus de tijd die hij nodig heeft om te reageren op de brander is ook niet constant het is niet zo dat wanneer je bij een auto het gas intrapt dat hij meteen reageert. warme lucht stijgt op dat weten we allemaal maar heeft ook tijd nodig om bovenin de ballon te komen. dit is wel vrij constant maar wel afhankelijk van het formaat. een tien persoonsballon is ong 5947 m³ en heeft zo'n 12 seconden nodig om te reageren.

over de stillebrander:
kijkt u even mee ?
Afbeelding
als je goed kijkt bestaat deze brander uit twee delen. het belangrijkste (voor jullie het slechtste deel) is die vierkante spiraal die je ziet. hier word vloeibaar gas van linksonder doorheen gespoten die verwarmt word op het moment dat je brandt. dit gas gaat door de spiraal en komt onder in de brander uit een ring met een stuk of 20 verstuivers. dit is de harde vlam. deze geeft het meeste rendement dus de meeste warmte en daardoor zal een ballon het snelste stijgen.
Afbeelding
als je nog beter kijkt in de korf zie je aan de linkerkant een koperkleurig pijpje en aan de rechterkant door het gat een blauw. die koperkleurige is de waakvlam de blauwe is de koeienbrander/veebrander/stille brander of hoe je hem wilt noemen. deze spuit vloeibaar propaan langs de waakvlam en is relatief veel stiller. echter is het rendement minder dan de helft en er zal dus langer gebrand moeten worden dan met de andere brander.
Afbeelding

zoals je ziet op deze twee plaatjes hierboven is er nogal een verschil. de eerste geeft een strakke heldere blauwe vlam. een goede verbranding dus met hoog rendement.
de tweede is een beetje of je een aansteker gebruikt. gele vlam onvolledige verbranding en dus minder rendement.

ballon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 22:14

Tavanta schreef:
Het gaat mij niet eens zo zeer om het gedrag, vanavond stond er ook weer een ballon hierachter, keurige mensen maar zich niet bewust van wat het effect is. "We landen nooit in weiland waar vee staat."
Nee, maar wel er 20 meter naast, als je laag over komt maar gestaag doorgaat vinden de dieren het nog niet zo erg, maar als je boven "hun" weiland ineens gaat zakken om twintig meter verder te gaan landen is toch echt een andere ervaring.

Nou hebben wij de "pech" dat we in een gemeleerd gebied wonen met bos, weide, mais enz, ze komen dus "ineens" achter de bomen vandaan en duiken gelijk naar beneden. Als de paaren ze aan zien komen gaat het wel goed.

dat is inderdaad erg dichtbij. kan me best voorstellen dat paarden dan uit hun dak gaan. (of eigenaren)