Paarden zijn beter af met elkaar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:50

Klopt, maar vaak scheelt het al om de groepssamenstelling te veranderen en natuurlijk om de paarden geleidelijk aan elkaar te laten wennen.

Bij mijn merrie hoef je echt niet zomaar een ander paard te zetten in een kleine paddock. Dan vallen er rake klappen, zeker als de ander ook een dominant typje is. Doe je dat op een ruime weide dan is het een heel ander verhaal want dan is er ook ruimte om weg te lopen. Na een dagje op de wei kunnen ze over het algemeen gewoon samen in een veel kleinere paddock.

Wat ook scheelt is om de hoeken af te zetten. Op deze manier kunnen de paarden altijd ontsnappen en wordt er geen een letterlijk de hoek ingeschopt.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:52

De stalhouder heeft er niks mee te maken, mensen zetten hun paarden zelf bij elkaar.

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:52

Fronton schreef:
De stalhouder heeft er niks mee te maken, mensen zetten hun paarden zelf bij elkaar.

Irritant.
Daar zou ik de mijne dan ook niet tussen laten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:54

ellenlouise schreef:
Ik neem aan dat je aan mijn stukje refereert? Terwijl je eigen paard het levende voorbeeld is van een paard met een (gedrags?)probleem waardoor hij niet naar buiten kan.

En aan die problemen kunnen zeer veel verschillende oorzaken ten grondslag liggen, die zeker niet altijd aan de huidige eigenaar te wijten zijn.

Dan is het toch logisch dat je die problemen probeert aan te pakken? Om je paard een zo natuurlijk mogelijk leven te geven. Dat heb jij toch zelf ook geprobeerd?

Nee eigenlijk op Ann haar reactie..
Lag het allemaal maar zo simpel!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-04-06 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Paarden zijn beter af met elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:55

Gaan we er nu van uit dat er het ganse jaar alleen blubber is, en dat die paarden daar als ze in pension staan ook 24 uur per dag in staan??

Dus rijden in een natte bak is ook uit den boze??

Het is wel of het een of het ander. Die gulden middenweg is er dus niet....

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:56

russel schreef:
Gaan we er nu van uit dat er het ganse jaar alleen blubber is, en dat die paarden daar als ze in pension staan ook 24 uur per dag in staan??

Dus rijden in een natte bak is ook uit den boze??

Het is wel of het een of het ander. Die gulden middenweg is er dus niet....

Zie je hier wel eens anders dan?

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:56

ShannaY schreef:
ellenlouise schreef:
Ik neem aan dat je aan mijn stukje refereert? Terwijl je eigen paard het levende voorbeeld is van een paard met een (gedrags?)probleem waardoor hij niet naar buiten kan.

En aan die problemen kunnen zeer veel verschillende oorzaken ten grondslag liggen, die zeker niet altijd aan de huidige eigenaar te wijten zijn.

Dan is het toch logisch dat je die problemen probeert aan te pakken? Om je paard een zo natuurlijk mogelijk leven te geven. Dat heb jij toch zelf ook geprobeerd?

Lag het allemaal maar zo simpel!

Ik zeg toch niet dat het simpel is?? En het is toch zo dat jouw paard een probleem heeft?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:59

ellenlouise schreef:

Ik durf dat geen gedragsprobleem te noemen, zijn probleem gaat denk ik wel wat verder dan zijn gedrag, want hij is in omgang gewoon normaal als elk ander paard.

Hoe pak je zo'n probleem aan dan? Hoe geef je zo'n paard een zo natuurlijk mogelijk leven?

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:02

Als de buitenbaan nat is, ga ik binnen rijden, lijkt me simpele beslissing.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:12

ShannaY schreef:
Ik durf dat geen gedragsprobleem te noemen, zijn probleem gaat denk ik wel wat verder dan zijn gedrag, want hij is in omgang gewoon normaal als elk ander paard.

Hoe pak je zo'n probleem aan dan? Hoe geef je zo'n paard een zo natuurlijk mogelijk leven?

Tja, da's inderdaad niet niks. Het zal heel veel tijd, geduld en hele kleine stapjes vergen. Als je het al ooit helemaal op kan lossen. Je hebt toch ook geen hulp meer op dit moment?

Chronos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 14:50

Mijn paard heeft een dusdanig probleem dat hij behoorlijk wat testosteron in zijn donder heeft en ik hem niet in het koppel kan zetten en hij vind gewoon een 2 uurtjes zomers op het land alleen meer dan genoeg...

Maar nogmaal je moet kijk per paard en naar de situatie. Ik heb liever een paard niet buiten in de regen als deze geschoren is 's winters en al heeft hij zes waterdichte dekens hij wordt toch nat etc etc..

Kijk ponies en paarden die minder geevolueerd zijn dan de meeste rijpaarden kun je ook prima buiten houden en in koppels maar ik denk dat een hoop paarden van nu toch mee gegaan in de evolutie en moet je dus denk ik anders behandelen

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 15:09

Citaat:
...Kijk ponies en paarden die minder geevolueerd zijn dan de meeste rijpaarden kun je ook prima buiten houden en in koppels maar ik denk dat een hoop paarden van nu toch mee gegaan in de evolutie en moet je dus denk ik anders behandelen

Dat zal het zijn, ik heb gewoon een minder ontwikkeld oerpaard!

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 15:48

Nou ann dat ben ik toch niet helemaal met je eens.Ik heb hier echt van alles staan en ze vinden het allemaal even heerlijk om,al is het maar een paar uur per dag lekker te kunnen dollen met hun vriendjes.Misschien heb jij een merrie?die zijn een stuk minder speels dan ruinen.Ik kan me niet voorstellen dat welk paard dan ook, of je nu een shetlander of het duurste volbloed hebt, niet genieten van buitenlopen en spelen met soortgenoten.En de paarden van tegenwoordig worden door ons teveel vergeleken met mensen denk ik en niet meer gezien als een paard.

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 15:51

Ik ben het juist helemaal met jou eens, aerdenhout1.
Mijn antwoord was "sarcastisch" bedoelt voor Chronos, die kwam met de stelling dat hedendaags gefokte (sport)paarden minder genieten van buiten zijn. Ik vind die stelling onzin

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 16:03

Je hebt helemaal gelijk ann heb de verkeerde naam genoemd het was inderdaad bedoeld voor Chronos.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 20:34

Goh, had ik niet verwacht.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 20:42

Wat had je niet verwacht????

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 21:04

OemmiejO schreef:
Goh, had ik niet verwacht.

Op zich had je ook even het hele topic kunnen doorlezen in plaats van alleen de eerste post en dan met een oneliner reageren.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 20:24

Dit artikel hangt leuk op het mededelingenbord in onze stal. Onze stalhouder heeft dit artikel geplaatst omdat veel paardeneigenaren bij ons op stal het paard enkel en alleen op stal willen laten staan (alleen) of alleen in een weitje.
Bij ons gaan alle paarden in twee groepen (merries en ruinen) dagelijks op het land. Paarden die daar echt niet tegen kunnen (mijn vorige merrie) komen indien mogelijk samen met een ander paard op een aparte weide.
Alle paarden (uitgezonderd een paar tot grote ergenis van stalhouder) staan dagelijks op de weide. Van niveau recreatie tot Z2. Tot nu toe (ik sta er sinds drie jaar ) heeft geen enkel paard ernstige mankementen opgelopen. Ze zijn vrolijk en hebben inderdaad wel eens een paar schrammen en bulten waar je wel eens van baalt.

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 17:23

Zo meteen op 2 vandaag (Nederland 2) zal dit item ook besproken worden!

lascolover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 17:24

mijn pony staat nu nog met vriendjes van de buren te spelen......... maar die worden verkocht.......................... dan staat Lascotje alleen hoe kan ik dat dan het beste oplossen want hij is nu 12 en heeft nog nooit alleen gestaan........

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 21:57

Anoukie schreef:
Zo meteen op 2 vandaag (Nederland 2) zal dit item ook besproken worden!

Zo grappig.
Ik zapte er op in, dus heb alleen het laatste stukje gezien.
Maar daarin zei Machteld hele andere dingen over stalpaarden dan hier beweerd worden.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 08:41

MissJ schreef:
Maar daarin zei Machteld hele andere dingen over stalpaarden dan hier beweerd worden.

En als je dan ook nog even meldt wat er gezegd is.. Dat zou op zich ook wel weer fijn zijn.

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 10:27

Ik heb het niet gekeken, uit principe zou je kunnen zeggen. Toen ik haar in beeld zag met op de achtergrond paarden die in de blub stonden (met 1 paard heel zielig en ongelukkig alleen, uit de groep verstoten leek het wel) had ik al genoeg gezien .

Jongens kom op zeg, het is voor niemand nieuws dat paarden sociaal contact nodig hebben met soortgenoten, het zijn immers kuddedieren! Dat ontkent ook niemand! Maar niet iedereen heeft nu eenmaal de mogelijkheid om zijn/haar paard de hele dag buiten te laten spelen. En sommigen willen dat ook niet, dat is ook hun goed recht.

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 10:42

Sjoert schreef:
En als je dan ook nog even meldt wat er gezegd is.. Dat zou op zich ook wel weer fijn zijn.

Dat lijkt me vrij duidelijk Sjoert.
Hier worden mensen die hun paarden op stal houden zo´n beetje afgeschoten als dierenmishandelaars.
Zij voelden zich gesterkt door de studie van Machteld.
Gister werd Machteld de vraag voorgelegd hoe het nou voor de paarden was, die geen weidegang(in groepjes) konden krijgen, uit praktisch opzicht(ontbreken van wei bijvoorbeeld)
En daar gaf Machteld en heel ander antwoord op, dan hier al pagina's lang gesuggureerd wordt.
Lijkt me nu toch wel vrij duidelijk.