‘Paardrijder moet rijbewijs hebben’

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DunjaR

Re: ‘Paardrijder moet rijbewijs hebben’

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:28

pff ze moeten eens ophouden met zeiken en zich met belangrijker dingen bezig houden zoals TBSers binnen houden enzo
bullsh*t ga toch fietsen stelen en laat ons met rust
ik rijd al heel mn leven buiten en dan komt er ff een pipo mij vertellen dat ik een rijbewijs moet hebben tsssss

misspapaya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:30

ik vind het zelf een beetje belagelijk dan kan je als 15 jarige niet eens rijden op de weg9of is het dan een soort ruiter bewijs??)
beetje onzinnig lijkt me al dat gezeur

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:30

Je mag mijn Z paard wel lenem
Alleen die is niet braaf

En met de groep weg wegrijden gaat hij een paar keer omhoog met draaiers erbij.
Maar je krijgt hem er wel doorheen en dan gaat het goed

Hoe zouden ze dat beoordelen?

Een paard wat dan een paar keer omhoog gaat, maar die je na een tijdje wel van de groep weg krijgt?
Of zeggen ze bij de eerste keer omhoog gaan al, gezakt?

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:31

Stel je hebt je Paardrijbewijs en je valt er af...hoevaak mag je vallen voordat het ingetrokken word....
Ojee....hoe hard mag je op een ruiterpad rijden....

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:31

mmm was te verwachten dat het een keer ging gebeuren.
Maar vind het niet slecht.

Groetjes

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:32

Ik heb ook nog wel een leuk Z-paard te leen, moet je alleen wel tegen vlug omdraaien en rondjes tollen kunnen

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:33

runningkawa schreef:
Een paard wat dan een paar keer omhoog gaat, maar die je na een tijdje wel van de groep weg krijgt?
Of zeggen ze bij de eerste keer omhoog gaan al, gezakt?

Ehhmmmm jij hebt je paard niet onder contole...GEZAKT

yarrah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:34

runningkawa schreef:
Maar oke, jij weet door je ruiterbewijs dat je in stap andere paarden en mensen moet passeren (ik heb dat ding niet en weet het ook)

Maar je bent gewoon asociaal en doet dat niet?

Je kunt de regels wel weten, maar er naar handelen is ook wat anders.

Jawel, maar met een auto 80 rijden waar 50 mag is precies hetzelfde. Feit is dat een ruiterbewijs niets zegt over het paard wat je op dat moment onder de kont hebt. Met een auto heb je een machine dit je helemaal kan bedienen. Dat lukt never nooit niet met een paard.
Maar wie heeft nu het meeste baat bij die verplichtstelling? De ruiter? Het paard? Verzekeringen? SRR? CBR? KNHS? Landeigenaren?
Wie zou me dat kunnen vertellen. Aan een kant zou de verzekeringen misschien nog wel baat hebben, maar ook dat is juridisch niet mogelijk als iemand een ongeluk krijgt met een paard waar geen examen mee is gedaan. Of je moet met elk paard waarmee je buiten komt examen moeten doen. Dat werkt dus niet.
Ik blijf dat de KHNS/SRR het meest baat heeft met die ruiterbewijs.
1. Financieel.
2.Gegevens van de ruiter.

Ik ben veel meer voor dat een ruiter/koetsier dezelfde bescherming krijgt als een voetganger en fietser. Dan hebben we die hele Ruiterbewijs niet meer nodig.

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:34

runningkawa schreef:
Wie weet over een paar jaar apperlbolfan

Dan hebben zoveel mensen hun ruiterbewijs, dan moeten ze nog een melk koetje hebben

Das waar

Maarre is dat rijbewijs ook nodig als je er naast loopt en dus niet erop..?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:37

Dat bedoelde ik ook Yarrah
We kunnen het wel hebben, maar wat schieten we ermee op?

Verder wil ik niet de status als een fiets.
Vind het al te belachelijk voor woorden dat de voetganger/ fiets dat heeft.

Zie nu regelmatig groepjes jongeren zo over steken, rij je die met de auto aan ben je fout, ook al kun je er niets aan doen.
Vind ik zo krom.

Laat dat aub niet ook bij paaarden, want dan heb je gekken te paard die menen dat de hele weg van hun is.

Ieder zijn regels

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:38

Ik denk ook als je er langs loopt, want ook dan ben je volgens de auto theorie een bestuurder

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:39

runningkawa schreef:
Maar oke, jij weet door je ruiterbewijs dat je in stap andere paarden en mensen moet passeren (ik heb dat ding niet en weet het ook)

Maar je bent gewoon asociaal en doet dat niet?

Je kunt de regels wel weten, maar er naar handelen is ook wat anders.

En dat is denk ik het hele eieren-eten, ook zo met automobilisten !!

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:45

Dan hoop ik dat mijn ruiterbewijs wel telt....

En anders, net als het brommerbewijs, iedereen vanaf een bepaald jaar dit laten halen ( ik natuurlijk niet meer ).

En verplicht voor IEDEREEN, zeker de jeugd rond de 10 jaar, die een eigen" strand-bos-weg racepony" hebben, levensgevaarlijk!

IK BEN VOOR .

Ps. Maar als er een groep naar buiten gaat, in ieder geval de begeleider(s) in het bezit van een ruiter (rij) bewijs.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:00

Ik wilde een paar jaar geleden mijn ruiterbewijs gaan halen, maar ik mocht niet. Ik rij namelijk boomloos en dat was niet toegestaan.
Ja zegt die vent, dan leen je toch een zadel van iemand.
Dus ik zei, maar natuurlijk mijn vriendin heeft een arabier dat zadel moet ook wel op mijn tinker passen . Wat een idioot zeg.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:04

Ik weet niet of ik dat nodig vind
Of je kunt rijden of niet...
Je kunt ook je ruiterbewijs of rijbewijs halen op een makke pony en vervolgens met ene wild paard naar buiten gaan...dan heeft het nog geen ene bal nut..
En verkeersregels...tja
Sommige mensen die nu een rijbewijs hebben kunnen nog niet opletten en rijden...anderen die niet een rijbewijs hebben wel...
Vind het niks zeggen

g0otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:07

Ludora schreef:
roosje84 schreef:
Niet meer dan logisch hoor...en btw niet elke paard is het zeflde maar ook niet elke auto is het zelfde

Ik durf te zweren dat ik elke auto kan besturen (berijden) maar absoluut niet elk paard.

daar ben ik het mee eens
Rare vergelijking dus...

Tanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:09

runningkawa schreef:
Ik denk ook als je er langs loopt, want ook dan ben je volgens de auto theorie een bestuurder

Nee, dan ben je een begeleider, als je erop zit ben je een bestuurder (toevallig gisteren nog gehad in de les )
Begeleider schijnt voetganger te zijn.

didigirl_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:12

Ik vind het echt belachelijk
Ten eerste wat heb je der aan hellemaal niks me paard slaat net zo hard op hol als met een bewijs en ten tweede als je een goede ruiter ben merk je echt wel aan je paard of het paard er aan toe is om naar buiten te gaan en als je je paard niet aan kan moet je het gewoon niet doen

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:12

Ik denk dat de gedachte op zich goed is! Je moet eens weten hoeveel ongelukken er buiten gebeuren met zowel paard als ruiter.
Alleen 1 ding een paard zal altijd een onvoorspelbare factor hebben hoe braaf een paard ook kan zijn. Het blijven vluchtdieren.

Ik zie bij ons regelmatig pony meisjes crossen met shetlandertjes, zonder cap op het fiets of voetgangerspad met alle gevolgen van dien!
Ja die mogen van mij een rijbewijs gaan halen!

In het ziekenhuis heb ik ook regelmatig hersenletsel gezien agv een val van een paard. En dat heeft vaak niets te maken met de rijvaardigheid van de ruiter zelf! Maar met factoren van buitenaf waar je paard dus op reageert, automobilisten natuurlijk oa. Tja er zal het 1 en ander goed vastgelegd moeten worden willen ze dit invoeren.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:13

Gelukkig heb ik me ruiterbewijs al

Rafaela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:22

dalijk komen er nog kilometertellers voor op je paard...
vind het onzin en geldklopperij, voor de rest ben ik het er mee eens dat je het net zo goed op het braafste paard van de manege kan halen en dan met een wild paard naar buiten gaan.
de hobby zelf is ook al duur genoeg zonder dit onzin gedoe erbij.
aan een papiertje heb je niks als je paard ergens van schrikt en ervandoor gaat.

edit : zou het ruiterpaspoort van het fnrs niet heel toevallig ook accepteerbaar zijn ?
Laatst bijgewerkt door Rafaela op 14-03-06 17:26, in het totaal 2 keer bewerkt

anissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:25

Mork schreef:
Ik denk dat de gedachte op zich goed is! Je moet eens weten hoeveel ongelukken er buiten gebeuren met zowel paard als ruiter.
Alleen 1 ding een paard zal altijd een onvoorspelbare factor hebben hoe braaf een paard ook kan zijn. Het blijven vluchtdieren.

Ik zie bij ons regelmatig pony meisjes crossen met shetlandertjes, zonder cap op het fiets of voetgangerspad met alle gevolgen van dien!
Ja die mogen van mij een rijbewijs gaan halen!

In het ziekenhuis heb ik ook regelmatig hersenletsel gezien agv een val van een paard. En dat heeft vaak niets te maken met de rijvaardigheid van de ruiter zelf! Maar met factoren van buitenaf waar je paard dus op reageert, automobilisten natuurlijk oa. Tja er zal het 1 en ander goed vastgelegd moeten worden willen ze dit invoeren.

mee eens, en idd ik vind dat automobilisten ook eens wat mogen leren over hoe je een paard passeerd. soms scheuren ze zo dicht langs je ,.. niet normaal.

Emeraldo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:40

Fleury schreef:
Ludora schreef:
Maar zo ie zo vindt ik het raar dat mensen die een bepaald aantal punten/niveau bij springen, dressur of SGW hebben dan nog een RB moeten hebben.

Ik zal me even voorstellen : 9,5 jaar rijervaring waarvan 9 jaar buitenritten. De laatste 2,5 jaar met verzorgpony meerdere keren in de week en sinds 1 jaar ook alleen.
Dressuurniveau: onderlinge wedstrijdjes B dressuur en springen ook onderling tot 70-80 cm.

Ik zou het dus zelf erg vreemd vinden dat ik dan wel een ruiterbewijs nog zou moeten halen maar iemand die L2 dressuurt maar nooit buitenkomt niet!!!

KNIP

Ik denk dat diegene dan nog steeds niet buiten gaat rijden...

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:56

Het is idd wel leuk als toegangskaartje voor de veluwe of sow..
Woon er niet héél ver van weg en je hebt er WEL een rijbewijs voor nodig Dus ik zit er niet zo heel erg mee..

Ook al vind ik dom dat ze het voor de reden dat het steeds drukker word in NL doen.. Nee Dat heeft toch apsoluut geen nut!!
Als ik dat papiertje heb.. jaaaa dan kan ik in één keer héél goed rijden hoor!! Maarja.. het zal vast nog wel een tijd duren hoop ik!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:57

Van mij mag het CBR dit topic wel eens lezen
Kijken of ze dan nog voorstander zijn van het rijbewijs (als ze eerlijk durven kijken zonder naar de inkomsten te kijken)