Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Peterina schreef:Wat erg voor iedereen. Een kind te verliezen is het ergste dat een ouder kan overkomen.
Gelukkig dat de wetgeving in Belgie anders is dan in Nederland en mogen kinderen onder 14 jaar niet alleen over straat ... ze moeten begeleid zijn door een volwassen en de pony moet geleidt worden aan een halster touw.
Citaat:Meisje uit Horst dood na aanrijding tijdens paardrijles
Van onze verslaggever
Melderslo - Bij een botsing tussen een auto en twee meisjes te paard is zaterdag in Melderslo een twaalfjarige meisje uit Horst omgekomen en een elfjarig meisje uit Ysselsteyn ernstig gewond geraakt.
De automobiliste, een 39-jarige vrouw uit Melderslo, raakte lichtgewond. De precieze oorzaak van de botsing is onbekend.
De meisjes waren om tien uur 's morgens op hun IJslandse paarden vertrokken vanaf de manege aan de Heuvelweg. Ze reden achter hun instructrice aan, een vijftigjarige manegehoudster uit Melderslo. Ter hoogte van de Nachtegaalstraat werd de instructrice aangehouden door iemand die een hoefijzer had gevonden, en die haar vroeg of dat van één van haar paarden was. De instructrice bekeek het hoefijzer langs de weg, waarbij ze op haar paard bleef. Toen ze zich omdraaide, zag ze haar leerlingen niet meer.
De vrouw reed daarop spoorslags de normale route af, op zoek naar de meisjes, maar kwam te laat. Op de Heuvelweg ter hoogte van de Daniëlweg, komend vanuit een bospad, waren de twee meisjes en hun paarden aangereden. Volgens de politie kon de automobiliste niet meer remmen. De instructrice heeft het ongeluk zelf niet zien gebeuren.
Getuigen vertelden de politie dat de meisjes hun paarden niet in bedwang hadden. De echtgenoot van de manegehoudster zegt dat de dieren tijdens de lesrit, die bijna voorbij was, volgens zijn vrouw nog rustig waren. ,,De plek waar de meisjes zijn aangereden, is inderdaad een onoverzichtelijk punt. Normaal rijdt mijn vrouw daar altijd eerst zelf de weg op, om te kijken of het wel veilig is.''
Bij het ongeluk werd een trauma-helikopter ingezet. Het meisje uit Horst overleed later in het ziekenhuis van Venlo. Het meisje uit Ysselsteyn ligt daar nog, maar is inmiddels buiten levensgevaar. De lichtgewonde automobiliste verbleef alleen even ter observatie in het ziekenhuis van Boxmeer.
Beide paarden moesten worden afgemaakt.
lizjuhh"]Er is al geregeld belooft dat hier meer aandacht aan besteed zou worden (VVN spotjes e.d.), ik denk niet dat ze er van onder de indruk zullen zijn, maar ja. Ik ben een zwartdenker wat dit kabinet betreft. (werk in de zorg, vandaar)
De voornaamste oorzaak is volgens mij echt de auto's die TE hard rijden.
[/quote]
Nee, dit ongeluk is gebeurt omdat die meiden helaas zo dom waren om door te rijden toen de instructrice stopte. Waren ze ook gestopt, dan had zij bij de oversteek gekeken of het wel veilig was. Ook waren de pony's niet meer onder controle toen ze de weg opgingen. Auto's passeren idd vaak te hard, maar deze keer ligt de fout voornamelijk bij de ruiters.
[quote="lizjuhh"]
Zelfs het braafste paard van stal schrikt nog wel eens!![]()
[/quote]Idd, daar heb je als ruiter rekening mee te houden. Ik steek vaak de riijksweg over, maar alleen op punten waar ik goed overzicht en ruimte voor een onverwachtse sprong heb.
[quote="lizjuhh schreef:Eigenlijk moeten we met zn allen naar de Minister van verkeers en waterstaat gaan schrijven en gaan pleiten voor een actie!
Rijdt stapvoets langs een paard, want een leven is meer waard.
ofzoiets
lovesjs schreef:Zoals het hier in de krant stond had de instructrice dus niet goed opgelet heeft of iedereen er nog wel was. Toen ze ontdekte dat de meisjes er niet meer waren was het ongeluk ook al gebeurd.
Juut schreef:De meiden hadden gewoon ook moeten stoppen, schuif het nou niet op de instructrice af! Heb zelf ook buitenritten begeleidt en de universele regel is toch wel; stopt de begeleid(st)er, dan stop jij ook!