Dier&Recht vraagt om verbod op paardenzweep

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 09:22

Weer even wat anders..

Wat ik me toevallig net bedacht: In Frankrijk namen we altijd takjes mee gezien die vrij te plukken waren. Vallende zwepen moest je oppakken, takjes niet. Werkte ook prima ter activatie. Zeker voor de kinderen die amper onder de zadels uitkwamen. Of wederom om dorens weg de duwen. Of mee in de lucht te zwaaien als een vlaggetje tijdens het zingen. Die paarden deerden niks haha. Vond het met voorop rijden altijd fijn omdat ik dan echt verantwoordelijk was voor de hele groep achter me dat mijn paard doorliep. Soms had ie een twijfel momentje en dan was even het takje bij zijn bil kriebelen voldoende impuls om toch vooruit te lopen ipv stoppen.

Zou ik zo'n takje dan wel mee naar buiten mogen nemen van deze partij? Als er wat blaadjes aan zitten is het gewoon een belonende snack voor onderweg die ik heel toevallig ook richting loslopende honden of naderende fietsers kan zwiepen. :+

Blijf erbij dat zwepen echt geen probleem hoeven zijn. Je kan met alles meppen als je zou willen. Ook je teugels, een tak, een bezem. Het meppen zelf zouden ze echt aan moeten pakken in de sport en daardoor langzaamaan ook in het hele beeld. Meer inzetten op postieve bekrachtiging van trainen. Maar zwepen an sich? Heel waardevol bij een training van een paard van een paar honderd kilo die horizontaal gebouwd is terwijl wij verticaal op de grond staan. Je maakt je lichaam gewoon net even wat langer. En eerlijk? Zo'n zwiepje lijkt ook best wel een beetje op een paard die een waarschuwende zwiep met de staart geeft. Paarden zijn onderling ook niet bang voor elkaar staart en (gelukkig) vaak ook niet voor een zweep. Alleen de intentie en situatie maakt dat ze soms wel reageren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 09:23

Oh krijgen we dat weer
Maar dan was je dus wel sneren aan het geven?

Ik zie niet helemaal hoe een paard op snelheid struikelt omdat deze niet actief is, als je dat een uitlokkende vraag vind weet ik het ook niet meer hoor. Maar prima verder +:)+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 09:26

Nee, niet bewust in ieder geval maar ik vond de vraagstelling wel flauw..zeker als je zelf kennelijk het antwoord wel goed weet maar gewoon hoopt dat ik een stom antwoord geef ofzo.

Mee eens Celebi, en het verbieden van zwepen zal inderdaad weinig zin hebben als mensen daarvoor gewoon andere attributen in de plaats kunnen nemen. Het is en blijft veel zinvoller om gedrag aan te pakken inderdaad.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 09:27

Voor mij telt er maar 1 mening, en dat is die van degene die het ongeluk zelf overkwam. En hiermee laat ik het verder.

Takjes zullen vast niet in de regels zijn meegenomen Celebi :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 09:30

Elisa2 schreef:
Nee, niet bewust in ieder geval maar ik vond de vraagstelling wel flauw..zeker als je zelf kennelijk het antwoord wel goed weet maar gewoon hoopt dat ik een stom antwoord geef ofzo.

Dat is echt helemaal je eigen invulling hoor. Hoezo denk jij te weten wat ik hoop ?
Er wordt wel vaker anders gedacht over hoe je iets aan kan pakken of hoe iets werkt, is het dan ook zo dat er 1 waarheid is? Dus in plaats van tegen jou te zeggen “joh zo werkt dat niet” wat zou betekenen dat ik de wijsheid in pacht heb, vraag ik aan jou hoe jij denkt dat het werkt, maar blijkbaar vind je dat flauw ..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 09:30

Celebi schreef:
Blijf erbij dat zwepen echt geen probleem hoeven zijn. Je kan met alles meppen als je zou willen.

Maar daar gaat Dier & Recht dus ook - iedere keer - de mist mee in.

Ze vergeten dat een zweep veel meer functies heeft dan alleen 'erop los meppen'. En dat de bedoeling ook helemaal niet is om 'erop los te meppen'. In uiterste noodzaak is het wel handig dat het kán. En dan is die noodzaak niet "het paard wil niet lopen", maar het paard dreigt te verongelukken omdat-ie in de sloot of onder een auto wil springen en moet dáárom een lel naar voren krijgen.

Naast alle andere mogelijk gevaarlijke situaties waar je een hond, wolf, grapjas op een fiets of brommer een dreun wilt kunnen geven.

Overigens meen ik me te herinneren dat de ruiters van de Spaanse Rijschool traditioneel een hazeltak gebruiken/gebruikten. Indien goed onderhouden kunnen die 30-40 jaar meegaan en zijn e qua soeplheid niet te evenaren door kunststof.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 14-12-25 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 09:33

Dat weet ik niet, daarom ging ik er ook serieus op in..maar de opmerking van Prompter daarna liet wat anders zien. Dus tja..need i say more?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 09:35

Ibbel schreef:
Celebi schreef:
Blijf erbij dat zwepen echt geen probleem hoeven zijn. Je kan met alles meppen als je zou willen.

Ze vergeten dat een zweep veel meer functies heeft dan alleen 'erop los meppen'. En dat de bedoeling ook helemaal niet is om 'erop los te meppen'. In uiterste noodzaak is het wel handig dat het kán. En dan is die noodzaak niet "het paard wil niet lopen", maar het paard dreigt te verongelukken omdat-ie in de sloot of onder een auto wil springen en moet dáárom een lel naar voren krijgen.

Naast alle andere mogelijk gevaarlijke situaties waar je een hond, wolf, grapjas op een fiets of brommer een dreun wilt kunnen geven.

Dit stoort mij ook heel erg in hun berichtgeving, als ze hadden geschreven..de zweep wordt soms onterecht gebruikt om paarden hard te slaan terwijl het zo niet bedoeld is en we willen dit aanpakken dan hadden ze direct mijn volmondige steun. En denk ik van meer mensen in de paardenwereld.

Maar door gelijk iedereen af te schilderen als een paarden mishandelaar die een zweep gebruikt, ja dat werkt alleen maar averrechts en het zet mensen ook niet aan het denken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 09:49

Elisa2 schreef:
Dat weet ik niet, daarom ging ik er ook serieus op in..maar de opmerking van Prompter daarna liet wat anders zien. Dus tja..need i say more?

En ik vroeg t ook serieus.. dat jij daar in je hoofd wat anders van maakt kan ik echt niet helpen hoor

“Need I say more” :?
Nee dat hoeft niet nee

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 10:45

Moderatoropmerking:
Bij deze het verzoek om de discussie te laten voor wat het is, elkaar proberen te pakken op taal en interpretatie van geschreven tekst is niet netjes. Laten we het bij het onderwerp van de OP houden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 10:46

Paarden slaan met zwepen mag van mij direct verboden worden. Dat slaan, vaak ook schreeuwen tegen paarden, ik heb er nooit wat mee gehad.

Oh, ik rij ook met zweepje, om bv de schouders te begrenzen, etc. Ik lig er totaal niet wakker van als de zweep verboden wordt. Zonder komen we er ook wel uit.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 12:30

Elisa2 schreef:
Weleens op een paard gezeten die uit elkaar loopt en geactiveerd moest worden om zijn benen goed op te blijven tillen?

Ik vroeg ook wel specifiek naar struikelen, niet naar uit elkaar lopen. Daar zie ik het verband niet. Als je een paard met een zweep letterlijk op de been moet houden, is je training te zwaar.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 12:53

Mennen zonder zweep zie ik echt niet voor me. De zweep is een hulpmiddel, geen middel om te straffen. Wel een middel om te begrenzen.
Tevens is het een richting aanwijzer om achterop komend verkeer te laten weten of je links of rechtsaf gaat slaan.

Officieel moet de menner ten alle tijden de zweep in de hand houden. Die tijdens het rijden in de houder laten staan is voor velen een doorn in het oog. Bij een twee of meerspan is het ook de enige manier om een individueel paard een hulp te geven zonder daar een ander paard bij te betrekken. Zou niet weten hoe je dat anders zou moeten doen.

anjali

Re: Dier&Recht vraagt om verbod op paardenzweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 13:13

Een zweep dient als hulp(middel) om aanwijzingen te geven aan het paard. niet om hem mee te mishandelen. Als iemand dat wil dan kan die dat ook op vele andere manieren doen dan met fout zweepgebruik, en moet die foute persoon aangepakt worden.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 13:29

anjali schreef:
Een zweep dient als hulp(middel) om aanwijzingen te geven aan het paard. niet om hem mee te mishandelen. Als iemand dat wil dan kan die dat ook op vele andere manieren doen dan met fout zweepgebruik, en moet die foute persoon aangepakt worden.

Precies, als het dier en recht om het mishandelen was gegaan, waren ze wel een petitie gestart om dierenmishandeling zwaarder te straffen. Daar hadden ze mijn steun voor gehad. Dit is alleen maar het begin van hun missie om paarden als weide ornamenten te houden.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 13:48

Ibbel schreef:
Celebi schreef:

Overigens meen ik me te herinneren dat de ruiters van de Spaanse Rijschool traditioneel een hazeltak gebruiken/gebruikten. Indien goed onderhouden kunnen die 30-40 jaar meegaan en zijn e qua soeplheid niet te evenaren door kunststof.

Ik zie hier een verbod op het vasthouden van extra materiaal dat als zweep gebruikt kan worden aankomen, of een run op kunstof planten en zijdebloemen... Ik ben er nog niet uit welke van de twee... :')

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 14:52

kamsel schreef:
anjali schreef:

Precies, als het dier en recht om het mishandelen was gegaan, waren ze wel een petitie gestart om dierenmishandeling zwaarder te straffen. Daar hadden ze mijn steun voor gehad. Dit is alleen maar het begin van hun missie om paarden als weide ornamenten te houden.

"Weideornament " wordt ook steeds moeilijker want ze lopen op veel plekken het gevaar om wolvenvoer te worden! :(

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 15:49

Volgens mij is het heel eenvoudig: we moeten niet de zweep verbieden maar het slaan an sich verbieden. Of je dat nou met een zweep doet, lange teugels, een vlakke hand, afgebroken tak, een bezem of een honkbalknuppel, gewoon niet slaan.

De zweep gebruiken als hulpmiddel om aanwijzingen te geven lijkt me prima.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 12:14

Percy schreef:
Mennen zonder zweep zie ik echt niet voor me. De zweep is een hulpmiddel, geen middel om te straffen. Wel een middel om te begrenzen.
Tevens is het een richting aanwijzer om achterop komend verkeer te laten weten of je links of rechtsaf gaat slaan.

Officieel moet de menner ten alle tijden de zweep in de hand houden. Die tijdens het rijden in de houder laten staan is voor velen een doorn in het oog. Bij een twee of meerspan is het ook de enige manier om een individueel paard een hulp te geven zonder daar een ander paard bij te betrekken. Zou niet weten hoe je dat anders zou moeten doen.

Wij hebben richting aangevers plus de groom let op het overig verkeer en helpt indien nodig extra met van richting veranderen enz. De koetsier doet het paard/de paarden.
Met 2span gebruik ik nog minder de zweep omdat ze erg voorwaarts zijn en indien nodig zoals bij groot verkeer is de zweep ter extra ondersteuning voorwaarts te blijven. Pakken wij de zweep dan zijn ze gelijk aannnn dus kun daarbij nooit 1 paard helpen zonder de andere ook te activeren. 1 van 2 helpen doen we gewoon met stem dus.
Ik kan het qua polskracht niet eens om de zweep continu vast te houden. We zijn gelukkig totaal niet afhankelijk van de zweep. Zou die verboden worden dan in bepaalde situaties de groom maar er naast maar onmogelijk om veilig te mennen is het niet zonder zweep. Lastiger absoluut wel ik zou nooit zonder zweep vertrekken zo lang dit wettelijk mag.

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 12:26

Sporen mogen ze wat mij betreft eerder verdiepen dan een zweep.

Ooit een manegepaard aan de hand gehad die door maneneczeem ging schuren aan een stalen kast. Normaal er bij wegleiden lukte niet meer, ik was erg blij dat de ton met zwepen in de buurt stond. Een tikje met de zweep is dan minder erg dan een stalen kast wat omklettert.

Een tikje achter het been bij trainen van een paard wat niet goed aan de hulpen is mag geen reden zijn om het te verbieden

Een keer een tik tegen de borst geven met de hand bij een paard wat totaal niet luistert aan de hand en geen aandacht voor je heeft kan gevaarlijke situaties helpen voorkomen.

Maar alles valt of staat met juist gebruik en timing.
Weet je dat niet dan is het afblijven

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:19

Elk hulpmiddel is zo zacht als de handen die het bedienen.

Dan moet je bitten, touwhalsters, singels en alles afschaffen, want het kan allemaal verkeerd gebruikt worden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:33

Dat vind ik een dooddoener. Sommige attributen zijn nu eenmaal gemaakt om juist wat minder ruimte voor misschien te laten. Ook een juist gebruikte zweep doet toch wel even pets. Of die pets voldoende is om het attribuut te verbieden, is de grond van deze discussie.

paardjebont

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:42

Ik rijd op een manege en het is daar natuurlijk soms wel wat heftiger dan bij eigen paarden. waarom? Ik heb geen idee. Bij de meeste eigen paarden waar ik op heb mogen rijden had je je zweep niet eens een keer nodig. Voor manege's kan het zeker wel een verbetering zijn, aangezien pony's met pijn ook wel eens een tik krijgen omdat ze niet "willen" werken.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:49

paardjebont schreef:
Ik rijd op een manege en het is daar natuurlijk soms wel wat heftiger dan bij eigen paarden. waarom? Ik heb geen idee. Bij de meeste eigen paarden waar ik op heb mogen rijden had je je zweep niet eens een keer nodig. Voor manege's kan het zeker wel een verbetering zijn, aangezien pony's met pijn ook wel eens een tik krijgen omdat ze niet "willen" werken.

Dat is ook het hele probleem dat je niet een algemeen verbod kunt opleggen wat alleen in bepaalde situaties verkeerd gebruikt wordt.
Maar manege's zou een goed begin zijn als je zo'n regel deels zou willen opleggen.

paardjebont

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:27

Citaat:
Dat is ook het hele probleem dat je niet een algemeen verbod kunt opleggen wat alleen in bepaalde situaties verkeerd gebruikt wordt.
Maar manege's zou een goed begin zijn als je zo'n regel deels zou willen opleggen.

Het is ook helemaal niet nodig om kinderen met een zweep te laten rijden. Als het goed is hoort een goed opgevoed paard zonder pijn een zweep niet nodig te hebben, dus daar gaat het al een beetje mis. Zelf gebruik ik mijn zweepje ook liever niet, maar van instructie's moet het soms.

maar hoe moet het in gevallen waarbij mensen een zweepje eerder gebruiken als aanwijsstokje? zoals bij het aanleren van kunstjes? In dat geval is er absoluut geen sprake van misbruik mbv een zweepje.. Ik denk niet dat een algemeen verbod ook echt gehandhaafd kán worden omdat niet elke ruiter zo'n ding met dezelfde intenties gebruikt, een zweepje is in de meeste gevallen als het goed is een hulpmiddel, en geen dwangmiddel.

Zo'n deels verbod lijkt mij wel wat. Maar hoe maak je onderscheid en hoe handhaaf je dát..