Babootje schreef:Eens post Pol013.

Je kunt op dit onderwerp gewoon niet generaliseren.
Ik vind het filmpje nu ook niet erg fijn om te zien. Maar om te beoordelen of het hier nu gaat om dierenleed is 30 seconden echt veel te kort. En de discussie mag hier maar 1 kant op, dus vind ik het eigenlijk een non-discussie.
Op zulke momenten vraag ik me ook echt af hoeveel mensen in zo'n topic als dit daadwerkelijk zelf diervriendelijk zijn in hun rijden of management van hun paard. Want - even chargerend - bitloos, ijzerloos en boomloos zijn dat ook niet per definitie.
Ik verbaas me er altijd weer over hoe woorden kunnen verdraaid/verkeerd geinterpreteerd kunnen worden.
MarlindeRooz schreef:Je kan toch bedenken dat dit geen gewenste manier van trainen is?
MarlindeRooz schreef:Ik vind dat elke vorm van dieronvriendelijke behandeling afgekeurd moet worden. Zolang dit soort filmpjes geaccepteerd worden dan blijft dit gebeuren.
Als ik zeg dat je op basis van een 30 seconden filmpje niet kunt beoordelen of er sprake is van dierenleed zeg ik nog niet dat dit een gewenste manier van trainen is. Als je even terug leest, dan lees je dat ook in mijn posts.
(Dierenleed wordt in de meeste gevallen gedefinieerd door lichamelijke pijn of verwondingen, slechte huisvesting of langdurig ongemak of ziekte (onthouden van adequate zorg). Angst en stress en vermogen om natuurlijk gedrag te vertonen – zoals ruimte om te bewegen, soortgenoten te zien, te foerageren of zich te verstoppen. Hierbij is ook vooral het aspect "langdurig" aan de orde.)
Als ik zeg dat ik vind dat op basis van dit 30 seconden filmpje niet te beoordelen is of er sprake is van dierenleed zeg ik ook niet dat ik deze manier van rijden acceptabel vind. Ik ben ook tegen dieronvriendelijk handelen, maar de definitie daarvan is in veel gevallen ook nog heel subjectief. (Subjectief betekent iets dat is gebaseerd op persoonlijke gevoelens, meningen of ervaringen, in tegenstelling tot objectief dat gebaseerd is op feiten.)
MarlindeRooz schreef:En generaliseren dat is wat jij doet.
Bedoel je deze zin? "Want - even chargerend - bitloos, ijzerloos en boomloos zijn dat ook niet per definitie." Deze is (door de toevoeging 'per definitie') juist niet generaliserend.
MarlindeRooz schreef:En het is erg makkelijk om te wijzen naar de eigen situatie van de mensen die kritiek hebben. Ik ga toch ook niet aannemen dat mensen die dit oké vinden nog veel ergere dingen thuis op hun paard doen. Want je kan nog veel naardere dingen met een slofteugel doen…
Daarbij moet je zelf perfect zijn voor je kritiek mag hebben? Want dan mag niemand kritiek hebben. Iedereen maakt fouten. Dan kan ik ook niemand aanspreken op straat als diegene zijn dier mishandelt. Want zelf ben ik niet perfect.
Ook dat zeg ik niet. Ik zeg dat het goed is dat mensen ook naar hun eigen omgeving en zelfs naar zichzelf mogen kijken in dit opzicht. Soms komt dierenleed voort uit ondeskundige goedbedoeldheid. Hoe vaak kom ik hier op bokt topics tegen waar mensen advies vragen over de gezondheid van hun paard, vervolgens het advies krijgen om naar een dierenarts te gaan en dat toch niet doen. Daar heb ik meer moeite mee dat zo'n filmpje van 30 seconden dat helemaal niks zegt over hoe dat paard verder gemanaged en verzorgd wordt.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 17-11-25 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt