Springruiter Christian Kukuk onder vuur om rollkür

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 21:00

prompter schreef:
Ik zie nauwelijks nog slofteugels gelukkig, steeds meer mensen gaan inzien dat het een onding is. Bijzonder dat het in sommige kringen blijkbaar nog wel gewoon gevonden wordt.
MarlindeRooz schreef:
Veronica2 schreef:
Het wordt niet gewoon gevonden, maar het gaat erom dat het de discussie eigenlijk niet waard is, zoals Babootje al terecht opmerkt. Het is in mijn ogen vooral heel dommig paardrijden en de slof helpt op deze manier ook niet echt om iets beter te maken.

Wat is dan wel de discussie waard?

Als iemand met een strakke slof gaat springen en het paard over de hindernis gemept wordt? Want dat wordt ook gewoon normaal gevonden door velen.

Heel eerlijk gezegd vind ik een internetdiscussie over een topruiter. of een huis-tuin-en-keukenruiter niet heel nuttig. Wat veel en veel meer zoden aan de dijk zet is om je invloed aan te wenden in je directe omgeving. Daarom ben ik liever bezig om mensen betere keuzes te laten maken en beter te laten rijden, of beter voor hun paard te laten zorgen. Soms om even in te grijpen en soms een duimpje omhoog als iemand een verstandige keuze maakt. In het echte leven dus en niet over onbekenden of wereldtoppers op internet.
De wereldtoppers redden zich wel, die hebben mij niet nodig .

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 21:24

Die wereldtoppers die jou/ons niet nodig hebben zijn het voorbeeld voor veel anderen. Helaas als ik het onderwerp van dit topic zie. Heel terecht dat mensen daar iets van vinden. Rollkür? Nee. Maar wel veel druk en een vreselijk terugwerkende binnenhand. Het paard wordt zo in een houding getrokken dat het niet meer soepel kan bewegen.
Als dat al niet meer mag worden benoemd dan worden gesprekken erg kort en zal dit in stamd blijven omdat er heel weinig mensen recht van spreken hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 21:29

Babootje schreef:
Veronica2 schreef:
Maar goed, we laten het maar los :). Het paard krijst namelijk helemaal niet in het filmpje dat ik heb gezien en loopt ook niet te rond of te diep. Die gozer rijdt een beetje dommig, maar dat vind ik dus vooral zijn eigen zaak.

Vooral dat.
Het is geen rollkur. Blijft over slofgebruik waar je ook vanalles van kan vinden. De ruiter gebruikt m ook niet op een manier waar ie wat aan heeft. Het enige dat je erover kan zeggen dat het niet al te beste rijkunst is. En zo zijn er zoveel als je even rondkijkt op een gemiddelde stal. Het is hier de hele discussie niet waard (vind ik)

MarlindeRooz schreef:
Dat jij dit acceptabel gedrag tegenover een dier vindt dat betekent niet dat het acceptabel is.

Dat zeg ik helemaal niet. Het is niet al te beste rijkunst. En daar zijn er veel van. Dit zie je heel simpel vast ook wel bij jou op stal. Als je er iets van wil zeggen zou ik daar beginnen.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 21:50

Ik snap het even niet zo goed. Tuurlijk gebeuren er genoeg dingen in eigen omgeving en is het goed om daar bewust van te zijn en daar iets van durven te vinden en zeggen met oog op dierwelzijn. En hopelijk helpt dat.

Maar waarom zou je geen mening mogen geven en discussie mogen voeren op een paardenforum over een Olympisch ruiter die dieronvriendelijk handelt. Je mag dan wel nergens een mening over hebben dat niet in je directe omgeving plaatsvindt. Of het nou om dieren of mensen gaat.

Een discussie mag gevoerd worden. En als je een discussie niet waardevol vindt doe je simpelweg niet mee.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 21:53

Wat raar, er worden toch talloze topics over bijvoorbeeld internationale wedstrijden besproken waar een mening gegeven wordt over de getoonde rijkunst en hier mag niet over gesproken worden? Waarom zou je niet over mistanden mogen spreken, zowel over de top als over de ruiter op stal die er een potje van maakt?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 08:24

Dat menselijke topsporters zelf misstanden begaan met hun eigen lijf zoals doping etc, dat moeten ze zelf weten.

Maar misstanden op het gebied van dierenwelzijn daar moet een absolute NUL tolerantie voor zijn. Anders moeten we straks niet huilen dat de hele paardensport verboden gaat worden. Iedereen in de paardenwereld moet samen een vuist maken en dit niet accepteren.

Helaas proef ik dat niet in dit topic. Het wordt gebagatelliseerd. Dierenleed hoeft niet een bijverschijnsel te zijn van de paardensport. Dat is zo omdat het geaccepteerd wordt.

Iedereen wil minder regeltjes over het houden van dieren. Maar dit soort voorbeelden zorgen voor al die regeltjes. Want blijkbaar moet je expliciet elk detail verbieden omdat mensen het anders alsnog doen “want het is niet verboden”.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 08:26

denisesilver schreef:
Elisa2 schreef:
Maar wel voor iedere amateur?

Want ook daar zie ik helaas veel leed...

Het moeilijke is dat je pas dingen ziet als je mensen irl vaak met hun paarden bezig ziet. Ik zie zowel amateurs als profs en vind eigenlijk de verdeling wel een beetje gelijk. Grof gezegd, 1/3e is gewoon echt top, kundig, vriendelijk en met gevoel. 1/3 is twijfelachtig, meestal goed maar af en toe van die dingen dat je denkt..tja. En dan een groep die gewoon slecht is, of bewust of door onkunde en gebrek aan talent. En die eigenlijk gewoon geen paarden zouden moeten houden.

Zeer zeker niet. Maar ik weet ook dat geld en roem heel veel kan doen, en heel veel kapot kan maken. Dat is bij amateurs veel minder aan de orde.

Ook

Maar op wedstrijd gaan houdt je óók scherp op imperfecties in je training. En helpt daarmee ook juist weer wel.
Ik weet oprecht niet of mijn paarden er gemiddeld gezien beter mee af waren als ik ze thuis zou laten. Voor beide valt wat te zeggen.
(al is geld bij ons vooral iets wat er uit VLIEGT en roem ver te zoeken als je op zondag avond in het donker nog ergens een proefje aan het rijden bent)

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 08:55

Dit is echt de meest krankzinnige verklaring die ik ooit gehoord heb. 8)7

Maar 30 seconden 'strijd'...goh, hoe zeg je je dat je je paard met geen gelul in de krul trekt. |o

Paard was niet ontspannen maar murw getrokken, en kreupel. Wat een idioot, zo een mag van mij wel een verbod krijgen om überhaupt ooit nog op een paard te zitten. Het komt er dus simpel op neer, dat als het rijkunstig niet valt op te lossen, je dan de ijzerwinkel erin hangt. Daar mag dan niets van gezegd worden volgens een aantal reageerders. Ik snap dat niet.

pol013

Re: Springruiter Christian Kukuk onder vuur om rollkür

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 09:29

Ik zou wel eens alle ruiters een verplichte yoga cursus willen laten doen. En dan het liefst in groepsverband.
Dan zie je onderlinge verschillen en voel je zelf hoe het voelt om tegen een beperking aan te lopen.
Dat rekken echt zalig kan werken én dat het met enige subtiliteit gedaan moet worden.

Overigens denk ik dat dat 2 kanten op werkt: dat het mensen helpt inzien wat 'wat dieper instellen' voor positiefs kan zijn. Én dat het iets is wat je per dag moet bekijken en op een zachte manier moet. Én dat verschillende lijven verschillende dingen kunnen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 09:59

Eens post Pol013. +:)+ Je kunt op dit onderwerp gewoon niet generaliseren.

Ik vind het filmpje nu ook niet erg fijn om te zien. Maar om te beoordelen of het hier nu gaat om dierenleed is 30 seconden echt veel te kort. En de discussie mag hier maar 1 kant op, dus vind ik het eigenlijk een non-discussie.
Op zulke momenten vraag ik me ook echt af hoeveel mensen in zo'n topic als dit daadwerkelijk zelf diervriendelijk zijn in hun rijden of management van hun paard. Want - even chargerend - bitloos, ijzerloos en boomloos zijn dat ook niet per definitie.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 10:03

Babootje schreef:

Ik vind het filmpje nu ook niet erg fijn om te zien. Maar om te beoordelen of het hier nu gaat om dierenleed is 30 seconden echt veel te kort. En de discussie mag hier maar 1 kant op, dus vind ik het eigenlijk een non-discussie.
Op zulke momenten vraag ik me ook echt af hoeveel mensen in zo'n topic als dit daadwerkelijk zelf diervriendelijk zijn in hun rijden of management van hun paard. Want - even chargerend - bitloos, ijzerloos en boomloos zijn dat ook niet per definitie.

Je kan toch bedenken dat dit geen gewenste manier van trainen is? En generaliseren dat is wat jij doet.

Ik vind dat elke vorm van dieronvriendelijke behandeling afgekeurd moet worden. Zolang dit soort filmpjes geaccepteerd worden dan blijft dit gebeuren.

En het is erg makkelijk om te wijzen naar de eigen situatie van de mensen die kritiek hebben. Ik ga toch ook niet aannemen dat mensen die dit oké vinden nog veel ergere dingen thuis op hun paard doen. Want je kan nog veel naardere dingen met een slofteugel doen…

Daarbij moet je zelf perfect zijn voor je kritiek mag hebben? Want dan mag niemand kritiek hebben. Iedereen maakt fouten. Dan kan ik ook niemand aanspreken op straat als diegene zijn dier mishandelt. Want zelf ben ik niet perfect.

Ik mag best iemand bekritiseren op zijn omgang met dieren. Ongeacht wat ik zelf wel en niet doe.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 10:05

Wat ik zo raar vind aan zijn manier van rijden is dat hij zijn benen helemaal niet gebruikt. Wat is nou de bedoeling van die slof??
Zachter mondje maken? Rug beter laten gebruiken?
Voor dat alles heb je stuwing uit de achterhand nodig wat je bewerkstelligt met je benen.

Ik zal er wel niks van snappen...

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 10:14

prompter schreef:
Ik zie nauwelijks nog slofteugels gelukkig, steeds meer mensen gaan inzien dat het een onding is. Bijzonder dat het in sommige kringen blijkbaar nog wel gewoon gevonden wordt.

Nee ik heb het al minstens 5 jaar lang bijna nergens meer gezien nu dat ik eraan denk? Om toch maar iets positiefs te kunnen zeggen in dit topic :j

Terwijl het een jaartje of 10 geleden echt gebruikelijk was onder de basissport ruiters, ik weet nog dat het een knelpunt werd toen ik in 2016 (?) een bijrijdpaard zocht in de Randstad - ik kon helemaal niet met slof rijden en meeste eigenaren van B-niveau springpaarden wilden wel dat het gebruikt werd met flatwork "want anders komt die omhoog" :')

Starspangled

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 10:22

Babootje schreef:

Als je het een non-discussie vindt, neem je er toch gewoon geen deel aan? Of denk ik nu te simpel? :+ Wat andere mensen wel of niet (willen) bespreken heb je geen invloed op, dus als een gesprek je niet aanstaat, kun je of temmen en de mods het laten oplossen, of er geen deel aan nemen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 10:36

Babootje schreef:

Starspangled schreef:
Als je het een non-discussie vindt, neem je er toch gewoon geen deel aan? Of denk ik nu te simpel? :+ Wat andere mensen wel of niet (willen) bespreken heb je geen invloed op, dus als een gesprek je niet aanstaat, kun je of temmen en de mods het laten oplossen, of er geen deel aan nemen.

Dat is niet wat ik schrijf. Ik schrijf als een discussie maar 1 kant op mag, is het een non-discussie.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 10:55

Rijden op een kreupel paard vind ik per definitie dierenleed, eerlijk gezegd.
Dat dier loopt de gehele video kreupel, en dan ook echt duidelijk en niet dat je denkt; zie ik dat nou wel of niet?
Dus zelfs zonder die hele slofteugel en manier van rijden is het niet oké.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 11:05

Zie ook amper nog slofteugels. Maar bij het losrijden of training op een openbaar, internationaal evenement blijkbaar normaal

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 11:11

Babootje schreef:

Ik verbaas me er altijd weer over hoe woorden kunnen verdraaid/verkeerd geinterpreteerd kunnen worden.

MarlindeRooz schreef:
Je kan toch bedenken dat dit geen gewenste manier van trainen is?

MarlindeRooz schreef:
Ik vind dat elke vorm van dieronvriendelijke behandeling afgekeurd moet worden. Zolang dit soort filmpjes geaccepteerd worden dan blijft dit gebeuren.

Als ik zeg dat je op basis van een 30 seconden filmpje niet kunt beoordelen of er sprake is van dierenleed zeg ik nog niet dat dit een gewenste manier van trainen is. Als je even terug leest, dan lees je dat ook in mijn posts.
(Dierenleed wordt in de meeste gevallen gedefinieerd door lichamelijke pijn of verwondingen, slechte huisvesting of langdurig ongemak of ziekte (onthouden van adequate zorg). Angst en stress en vermogen om natuurlijk gedrag te vertonen – zoals ruimte om te bewegen, soortgenoten te zien, te foerageren of zich te verstoppen. Hierbij is ook vooral het aspect "langdurig" aan de orde.)

Als ik zeg dat ik vind dat op basis van dit 30 seconden filmpje niet te beoordelen is of er sprake is van dierenleed zeg ik ook niet dat ik deze manier van rijden acceptabel vind. Ik ben ook tegen dieronvriendelijk handelen, maar de definitie daarvan is in veel gevallen ook nog heel subjectief. (Subjectief betekent iets dat is gebaseerd op persoonlijke gevoelens, meningen of ervaringen, in tegenstelling tot objectief dat gebaseerd is op feiten.)

MarlindeRooz schreef:
En generaliseren dat is wat jij doet.

Bedoel je deze zin? "Want - even chargerend - bitloos, ijzerloos en boomloos zijn dat ook niet per definitie." Deze is (door de toevoeging 'per definitie') juist niet generaliserend.

MarlindeRooz schreef:
En het is erg makkelijk om te wijzen naar de eigen situatie van de mensen die kritiek hebben. Ik ga toch ook niet aannemen dat mensen die dit oké vinden nog veel ergere dingen thuis op hun paard doen. Want je kan nog veel naardere dingen met een slofteugel doen…

Daarbij moet je zelf perfect zijn voor je kritiek mag hebben? Want dan mag niemand kritiek hebben. Iedereen maakt fouten. Dan kan ik ook niemand aanspreken op straat als diegene zijn dier mishandelt. Want zelf ben ik niet perfect.

Ook dat zeg ik niet. Ik zeg dat het goed is dat mensen ook naar hun eigen omgeving en zelfs naar zichzelf mogen kijken in dit opzicht. Soms komt dierenleed voort uit ondeskundige goedbedoeldheid. Hoe vaak kom ik hier op bokt topics tegen waar mensen advies vragen over de gezondheid van hun paard, vervolgens het advies krijgen om naar een dierenarts te gaan en dat toch niet doen. Daar heb ik meer moeite mee dat zo'n filmpje van 30 seconden dat helemaal niks zegt over hoe dat paard verder gemanaged en verzorgd wordt.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 17-11-25 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 11:14

Saga schreef:
Rijden op een kreupel paard vind ik per definitie dierenleed, eerlijk gezegd.
Dat dier loopt de gehele video kreupel, en dan ook echt duidelijk en niet dat je denkt; zie ik dat nou wel of niet?
Dus zelfs zonder die hele slofteugel en manier van rijden is het niet oké.

Zelfs dat kun je niet beoordelen op basis van een filmpje van 30 seconden. Het enige dat je kunt zien is dat de ruiter het paard ernstig in de weg zit, dat imo ook wel echt bij kan dragen aan hoe dat dier beweegt. In de topsport zul je niet snel kreupele dieren zien, want die worden in de regel uit de wedstrijd gehaald.
Maar goed, we kunnen vanalles aannemen, echt weten doen we het niet.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 17-11-25 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 11:25

prompter schreef:

Ga maar eens op de gemiddelde sport pensionstal kijken, iets van 30% rijdt daar met slof.

En op internationale springwedstrijden (training area) ook minstens de helft, als het niet meer is.

BrankaZ

Maar Babootje, met die opmerking zeg je min of meer dat een kortdurende zeer grove manier van rijden geen leed is. Dat kan je toch niet beweren? Dit is dierenleed, misschien geen structurele mishandeling want we weten inderdaad niet hoe deze ruiter thuis traint. Maar als iemand zo makkelijk op het wedstrijdterrein naar deze maatregel grijpt zonder zich bewust te lijken zijn dat dit er vreselijk uitziet, dan heeft hij de schijn in ieder geval al tegen dat hij thuis niet naar deze maatregelen grijpt als het paard niet direct meewerkt/zich onderwerpt aan de ruiter.

Saga

Babootje, ik snap dit niet zo goed?
Het dier loopt minimaal 30 seconden kreupel, dat is geen aanname, dat kun je feitelijk vaststellen door naar de video te kijken.

En eens met de post hierboven.
Je kunt een discussie voeren of je mening geven of het mishandeling is, de één zal vinden van wel en de ander van niet.
Maar rijden op een kreupel paard valt hopelijk voor alle mensen op Bokt onder dierenleed.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 11:33

Saga schreef:
Het dier loopt minimaal 30 seconden kreupel, dat is geen aanname, dat kun je feitelijk vaststellen door naar de video te kijken.

Nee dat kun je niet op basis van het filmpje. Want je weet niet of er daadwerkelijk sprake is van kreupelheid of dat het dier zo loopt omdat de ruiter m erg in de weg zit. Beide zou kunnen maar alleen op basis van het fimpje kun je dat onderscheid niet maken. Zelfs een dierenarts kan dat niet op basis van dit filmpje.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 11:36

BrankaZ schreef:
Maar Babootje, met die opmerking zeg je min of meer dat een kortdurende zeer grove manier van rijden geen leed is. Dat kan je toch niet beweren? Dit is dierenleed, misschien geen structurele mishandeling want we weten inderdaad niet hoe deze ruiter thuis traint. Maar als iemand zo makkelijk op het wedstrijdterrein naar deze maatregel grijpt zonder zich bewust te lijken zijn dat dit er vreselijk uitziet, dan heeft hij de schijn in ieder geval al tegen dat hij thuis niet naar deze maatregelen grijpt als het paard niet direct meewerkt/zich onderwerpt aan de ruiter.

Dat is een aanname. Ik zou zeggen: nodig jezelf uit en ga er eens kijken.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 11:39

Babootje schreef:
Saga schreef:

Nee dat kun je niet op basis van het filmpje. Want je weet niet of er daadwerkelijk sprake is van kreupelheid of dat het dier zo loopt omdat de ruiter m erg in de weg zit. Beide zou kunnen maar alleen op basis van het fimpje kun je dat onderscheid niet maken. Zelfs een dierenarts kan dat niet op basis van dit filmpje.
Dat is een rare manier van redeneren, ik heb het namelijk niet gehad over de reden dat het paard kreupel loopt.
Je kunt dus zeker op basis van het filmpje wel vaststellen dat het paard minimaal 30 seconden lang kreupel loopt.