Angstige momenten voor Bokker met paard en hond vanwege wolf

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 11:16

Nyaleti schreef:
Petpa schreef:
Op zich begrijp ik de twijfel van KimD wel hoor.
Want hoe kan het dat dit bericht zowel op bokt als op Facebook in de groep "geen wolf in cultuurlandschap" vermeld wordt.
En dat ik verder geen nieuwsbericht kan vinden?

Omdat de media het ook wel op moet willen pakken. En iemand het ook moet insturen naar de Telegraaf of wat dan ook.
Misschien heeft de media wel contact proberen te zoeken met de persoon maar wil hij / zij dit niet. Maar dat weten we niet natuurlijk. Geen idee of ze het plaatsen als ze niet bij de orginele bron komen.

Over verdediging, er bestaat toch ook zoiets als een spray / flesje die enkel lucht blaast? En dan heel veel en heel hard in een keer.
Of is dat beer spray en hier dus niet te krijgen? Zou anders ook wel een optie zijn en veiliger voor jezelf dan peperspray

Welke twijfel. Daar is Kim niet duidelijk over.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 12:13

Petpa schreef:
Op zich begrijp ik de twijfel van KimD wel hoor.
Want hoe kan het dat dit bericht zowel op bokt als op Facebook in de groep "geen wolf in cultuurlandschap" vermeld wordt.
En dat ik verder geen nieuwsbericht kan vinden?

Even heel plat gezegd: kennelijk genereert dit onder te weinig traffic. Gros van Nederland interesseert het te weinig.

Ik snap een aantal punten van KimD ook wel. En dan niet het gedeelte waar ze het verhaal in twijfel trekt maar meer het algehele sentiment rondom de wolf. Maar ik vind dat bij zowel hele felle anti- als pro clubjes heel irritant.

Maar denk niet dat dit de juiste plek is om dit soort twijfel openbaar te maken. Zelfs al zou het verhaal niet consistent zijn, ik snap best dat deze persoon in emotie dingen opschrijft, ze zal wel geschrokken zijn. Een verhaal in twijfel trekken vind ik naast niet aardig, ook een beetje nutteloos. Niet leuk om zo cynisch te reageren. Ik heb ook een mening over al die pro en anti wolfclubjes, maar om dit verhaal als middel te gebruiken om die mening te verkondigen vind ik meh. Vooral ook omdat deze persoon ook weinig te maken met die clubjes, zie dit meer als een ervaring van een persoon. En daar heb ik best empathie voor. Ik lees Daarnaast in het volledige bericht een redelijk genuanceerd bericht van die persoon. Dit verwarren met hele felle clubjes is gewoon niet redelijk.
Heel naar voor die persoon, gelukkig alles goed afgelopen voor haar en haar beesten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 12:21

Marigold schreef:
denisesilver schreef:
Zijn er trouwens aanvallen op ezels geweest? Ik weet dat die als waakdieren ingezet worden in bijvoorbeeld Amerika. Maar dat is meer tegen coyotes.

Femke_Tweety had in het andere topic alle aanval meldingen overzichtelijk gemaakt, blijkt dat er slechts 1 x een ezel is gedood door de wolf.

Edit: in 2024 in NL

Nee, er zijn al vaker ezels gedood. In ieder geval afgelopen winter nog hier in de buurt en bij het andere weiland met shetlanders liep een ezel maar die zijn helemaal niet opgewassen tegen de wolf. Kon alleen maar balken en waarschuwen terwijl een van de pony,s opgevroten werd.

Ook alpaca,s zijn steeds vaker het slachtoffer.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 12:23

Hhilde schreef:
Voordat mensen pepperspray of tasers/stroomstootwapens of misschien wapenstokken en dergelijke gaan overwegen… dit zijn verboden geweldsmiddelen in Nederland (stroomstootwapen is alleen in uitzonderlijke gevallen op vergunning). Als je met zoiets op zak gecontroleerd wordt, riskeer je een boete of (cel)straf, zeker als je zoiets hebt ingezet tegen een wolf of andere belager. Je krijgt dan ook een strafblad.

Boeie...

BigOne

Re: Angstige momenten voor Bokker met paard en hond vanwege wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 13:16

Ik vind het geen enkel probleem om een strafblad te krijgen indien ik daarmee het leven van m’n honden kan redden.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 14:02

ElCamino schreef:
Onali, je begrijpt toch wel wat ik bedoel in het algemeen :
Wat je ook voor paard /pony/ezel hebt.... op de grond ben je gewoon kwetsbaarder en dat moet je misschien gewoon niet meer willen in die gebieden, hoe jammer ook

FT dat kan altijd natuurlijk, zo kun je overal wat van denken en maken.
Maar ik denk gewoon dat je aan de hand veel sneller je paard kwijt bent, en minder afweer lawaai kunt maken met dingen wanneer je paard daar niet aan gewend is...

En ja het is zeker belachelijk dat je dit moet overwegen maar het is nu eenmaal zo zolang die beesten rondlopen. Ik ga niet wandelen met mijn pony/niet-of wel rijdbare paard ezel/geit in deze tijden.

(waarom moet je tegenwoordig op bokt werkelijk óveral een verhaal met uitleg van een pagina maken voordat mensen je punt snappen.... sorry hoor)

Iedereen kan toch van zn paard vallen als deze op hol slaat / schrikt van de wolf .. dan lig je daar op de grond extra kwetsbaar en makkelijk voor de wolf

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 17:06

BigOne schreef:
Ik vind het geen enkel probleem om een strafblad te krijgen indien ik daarmee het leven van m’n honden kan redden.

Precies… als ik met m’n oppas knakworst wandel. Kan ik gaan vertellen dat hij dood is. :+

Nou zijn teckels voor de duivel niet bang en geef ik hem een grotere kans dan een gemiddelde golden retriever. :=

Maar hij is vreselijk dik en als ik een wolf was zou ik hem wel lusten. _O-

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 17:53

pien_2010 schreef:
Babootje schreef:
Als je het complete verhaal leest van de bokker die dit is overkomen, dan staat daar ook een prima onderbouwing. En daarvan vond ik dit deel zeker goed:

Ineens wordt er gesproken van een “probleemwolf”. Bram is in mijn ogen geen probleemwolf en daarom is gebieden afsluiten waar Bram komt ook geen oplossing. Bram is een doodnormale wolf die in een land leeft, waar het overal naar mensen ruikt. Waar hij dus als welp al heel veel met mensen werd geconfronteerd. En waarschijnlijk steeds op een fijne manier: de mensen waren nieuwsgierig naar hem. Op plekken waar mensen kwamen was vaak afval en daarmee eten te vinden, want dat is in Nederland overal waar mensen komen.
Ik lees op social media theorieën over dat wolven gevoerd zouden zijn en daarom hun schuwheid zijn verloren. Maar dat is helemaal niet nodig in Nederland! Overal waar mensen komen ligt afval, eten voor de wolf. Op elke parkeerplaats bij natuurgebieden liggen op mooie dagen zakjes met resten brood, McDonalds resten en ga zo maar door.
Ieder weldenkend mens kan bedenken dat een wolf in Nederland zich anders gaat gedragen dan in de landen die steeds gebruikt worden om kennis over wolven op te doen en waarop dan weer de kennis van onze experts is gebaseerd. Vanaf de komst naar Nederland laten álle wolven in Nederland ander gedrag zien dan verwacht. Natuurlijk doen ze dat!
Beleid moet dus ook gericht zijn op álle wolven in Nederland.

Dit is wat er in de basis in Nederland aan de hand is. Je hoort voorstanders van de wolf in Nederland voortdurend zeggen dat "we moeten leren samenleven met de wolf" maar de wolf van zijn kant denkt dat natuurlijk helemaal niet. Die komt voortdurend in contact met de mens en leert dat hij van de mens niets te vrezen heeft. Komt als het ware wat hem betreft bovenaan de voedselketen te staan en wordt zo op den duur gevaarlijk voor de mens. Dit is gewoon niet houdbaar, er komen ieder jaar weer roedels bij. De bokker is (gelukkig) nog maar 1 wolf tegengekomen maar een volgende keer kunnen het er 3 of meer zijn, een roedel. En dan ben je de sigaar.
Ik vraag me af wanneer men nu eens gaat beseffen dat rewilding in ieder geval voor wat betreft de wolf onmogelijk is in Nederland.

De wolf is een geweldig dier. Maar hoort te weten dat de mens bovenaan de voedselketen staat dus duidelijker moeten we onze plek opeisen. Als het om wolf Bram gaat zeer zeker. Als hij hoofd van een roedel wordt ben je de sigaar.
Over de ervaring van de bokker het volgende. Ze heeft het heel goed gedaan en dit is echt wel een trikkie ontmoeting geweest die gelukkig goed is afgelopen. Zoals zij de wolf beschrijft zo zie ik hem ook in natuurfilms als hij op jacht gaat. Hij is totaal niet bang geweest voor de bokker, haar paard of haar hond. Integendeel. Hij was intimiderend , zeer alert . De bokker die net als ik van wolven houdt en waarschijnlijk ook het gedrag kent ziet het goed. Ik vind het dus zelfs een heel geloofwaardig verhaal.
Sterkte voor de bokker. Zonde dat je nu waarschijnlijk banger bent om buiten te rijden. Een solitaire wolf is nog daar aan toe. Maar ik verwacht dat de roedels er binnen kort zullen zijn en dan hebben we de poppen aan het dansen.

Het verhaal van het voedsel en de hoeveelheid eten vind ik wel een goede. Had ik nog niet aan gedacht. Zou kunnen. Opmerkelijk blijf het dat in andere druk bevolkte landen dit probleem niet zou leven , volgens een artikel van paar weken geleden dat ik las. Als dat werkelijk zo is dan is dat op zijn minst opmerkelijk te noemen.

Babootje, Bram is al hoofd van een roedel. Hij heeft een vrouwtje en zowel vorig jaar als dit jaar welpen. Alleen lijken die wel schuw te zijn, want die zie je niet vaak.

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 18:03

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 19:01

En iedereen heeft in zn belevingswereld een hond voor ogen, maar ik denk dat als je echt oog in oog met een wolf gestaan hebt, dat je dat niet meer denkt. Een volwassen wolf is toch miminimaal 1,5 x het formaat van een herder.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 19:02

pien_2010 schreef:
Babootje schreef:
Als je het complete verhaal leest van de bokker die dit is overkomen, dan staat daar ook een prima onderbouwing. En daarvan vond ik dit deel zeker goed:

Ineens wordt er gesproken van een “probleemwolf”. Bram is in mijn ogen geen probleemwolf en daarom is gebieden afsluiten waar Bram komt ook geen oplossing. Bram is een doodnormale wolf die in een land leeft, waar het overal naar mensen ruikt. Waar hij dus als welp al heel veel met mensen werd geconfronteerd. En waarschijnlijk steeds op een fijne manier: de mensen waren nieuwsgierig naar hem. Op plekken waar mensen kwamen was vaak afval en daarmee eten te vinden, want dat is in Nederland overal waar mensen komen.
Ik lees op social media theorieën over dat wolven gevoerd zouden zijn en daarom hun schuwheid zijn verloren. Maar dat is helemaal niet nodig in Nederland! Overal waar mensen komen ligt afval, eten voor de wolf. Op elke parkeerplaats bij natuurgebieden liggen op mooie dagen zakjes met resten brood, McDonalds resten en ga zo maar door.
Ieder weldenkend mens kan bedenken dat een wolf in Nederland zich anders gaat gedragen dan in de landen die steeds gebruikt worden om kennis over wolven op te doen en waarop dan weer de kennis van onze experts is gebaseerd. Vanaf de komst naar Nederland laten álle wolven in Nederland ander gedrag zien dan verwacht. Natuurlijk doen ze dat!
Beleid moet dus ook gericht zijn op álle wolven in Nederland.

Dit is wat er in de basis in Nederland aan de hand is. Je hoort voorstanders van de wolf in Nederland voortdurend zeggen dat "we moeten leren samenleven met de wolf" maar de wolf van zijn kant denkt dat natuurlijk helemaal niet. Die komt voortdurend in contact met de mens en leert dat hij van de mens niets te vrezen heeft. Komt als het ware wat hem betreft bovenaan de voedselketen te staan en wordt zo op den duur gevaarlijk voor de mens. Dit is gewoon niet houdbaar, er komen ieder jaar weer roedels bij. De bokker is (gelukkig) nog maar 1 wolf tegengekomen maar een volgende keer kunnen het er 3 of meer zijn, een roedel. En dan ben je de sigaar.
Ik vraag me af wanneer men nu eens gaat beseffen dat rewilding in ieder geval voor wat betreft de wolf onmogelijk is in Nederland.

De wolf is een geweldig dier. Maar hoort te weten dat de mens bovenaan de voedselketen staat dus duidelijker moeten we onze plek opeisen. Als het om wolf Bram gaat zeer zeker. Als hij hoofd van een roedel wordt ben je de sigaar.
Over de ervaring van de bokker het volgende. Ze heeft het heel goed gedaan en dit is echt wel een trikkie ontmoeting geweest die gelukkig goed is afgelopen. Zoals zij de wolf beschrijft zo zie ik hem ook in natuurfilms als hij op jacht gaat. Hij is totaal niet bang geweest voor de bokker, haar paard of haar hond. Integendeel. Hij was intimiderend , zeer alert . De bokker die net als ik van wolven houdt en waarschijnlijk ook het gedrag kent ziet het goed. Ik vind het dus zelfs een heel geloofwaardig verhaal.
Sterkte voor de bokker. Zonde dat je nu waarschijnlijk banger bent om buiten te rijden. Een solitaire wolf is nog daar aan toe. Maar ik verwacht dat de roedels er binnen kort zullen zijn en dan hebben we de poppen aan het dansen.

Het verhaal van het voedsel en de hoeveelheid eten vind ik wel een goede. Had ik nog niet aan gedacht. Zou kunnen. Opmerkelijk blijf het dat in andere druk bevolkte landen dit probleem niet zou leven , volgens een artikel van paar weken geleden dat ik las. Als dat werkelijk zo is dan is dat op zijn minst opmerkelijk te noemen.

ikkedus schreef:
Babootje, Bram is al hoofd van een roedel. Hij heeft een vrouwtje en zowel vorig jaar als dit jaar welpen. Alleen lijken die wel schuw te zijn, want die zie je niet vaak.

Niet mijn quote :D

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 19:46

Babootje schreef:
En iedereen heeft in zn belevingswereld een hond voor ogen, maar ik denk dat als je echt oog in oog met een wolf gestaan hebt, dat je dat niet meer denkt. Een volwassen wolf is toch miminimaal 1,5 x het formaat van een herder.

Eigenlijk zou iedereen een keer een bezoekje moeten brengen aan een wolven opvang waar ze echt uitleg geven over de wolf ; hoe hij jaagt , hoe hij eet en vanalles over gedrag. Je zit dan ook ( onder begeleiding) in hun gehege en ze komen dan heel dichtbij soms gaan ze zelfs tegen je aan schuren . Ze zijn beslist niet bang maar soms wel voorzichtig , vaak ook lomp en brutaal , natuurlijk zijn deze wolven ook mensen gewend en worden dagelijks gevoerd dus ze zijn niet helemaal hetzelfde als de wilde wolf maar wel vergelijkbaar vooral met sommige wilde die niet schuw zijn . Je leert er zoveel van. Ze zijn groot en indrukwekkend ; Vind het onwijs mooie dieren en heb veel respect voor ze. Maar hoe meer je over ze weet, leert en begrijpt , hoe meer medelijden je met ze krijgt hoe ze moeten leven in Nederland en hoe meer je begrijpt dat ze hier niet thuis horen.
Ik vermoed altijd dat de mensen die pro wolf zijn in Nederland nog nooit een wolf van dichtbij hebben gezien

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 19:59

Babootje schreef:

Klopt de wolf is in het echt behoorlijk imponerend. Ik ben voordat de wolf zijn intrede in Nederland deed zowel naar het wolvenpark in Duitsland als Frankrijk geweest en was erg blij dat er meters hoge hekken stonden.

Ik las hier ergens anders in het topic dat die het Zwolsche bos al vermijd. Inmiddels vermijd ik deze plek ook. Te veel risico met een hond.

Nederland is gewoonweg te klein voor wolven en ben niet anti-wolf maar dan wel graag in een afgesloten ruimte ipv de volle natuur.

Voor de bokker die het incident mee heeft gemaakt: wat heb je een mazzel gehad en wat moet je giga geschrokken zijn brr

Lizziewizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 20:52

Ik wilde de "experts" ook graag geloven en ging nog rustig smorgens samen met de hond in het bos wandelen. Tot we op een avond tijdens onze wandeling ook achtervolgd werden door 2 wolven. We liepen op straat langs de bosrand, hond was aan het snuffelen en ik hoorde geritsel, dus ik begon haar al wat dichter te vragen. Normaal ging het geritsel verder het bos in, dit geritsel kwam dichterbij. Hond (met agressie naar andere honden) stond op dat moment al terug bij mij gelukkig, maar heeft geen kik gegeven tijdens dit alles. Het geritsel stopte en er kwam gegrom uit de bosjes, 1 van vlak voor ons en 1 wat verder langs de bosrand. Ik heb de hond opgepakt en ben achteruit gelopen tegen de huizen. We zijn zo verder gegaan, die beesten zijn langs de bosrand blijven volgen tot ze niet meer konden omdat er huizen stonden. Dit is meer dan 2 jaar geleden, dus ik geloof al lang niet meer dat ze ons met rust laten... het gegrom klonk ook zo diep en van hoger dan ik verwacht had.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 21:35

Babootje schreef:

De eerste keer dat ik hem zag dacht ik dat het een uit de kluiten gewassen Husky was.
Ik had echt niet verwacht dat ze zo groot zijn.
Althans: niet in Nederland.
Maar wel dus. Ze zijn echt heel fors.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 21:39

Heel groot.
En als dat niet schuw is. Maar steeds dichtbij komt...

Mensen lijken idd te denken dat het een poedel is of zo.

Afbeelding
Afbeelding

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 22:00

Komt misschien ook wel omdat "wij" een ander beeld hebben geleerd van de wolf dan wat hier nu rond loopt?
Die grote, prachtige beesten uit Yosemite is een beetje de standaard wolf zegmaar.
Wat hier dan rondloopt lijkt soms eerder een grote coyote, niet zo machtig mooi met een volle haardos. Wisselend van individu en foto, soms zitten er prachtige exemplaren tussen maar de meeste die ik zie zijn zo maar schraal met scabiës ofzo :+
Toont minder imposant en misschien dat mensen het daarom ook minder serieus nemen allemaal?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 22:06

Afbeelding

Citaat:
The American Wolf of the northern districts is covered with long and comparatively fine fur, mixed with a large quantity of shorter woolly hair, and it has a more robust form than the European Wolf. Its muzzle is thicker and more obtuse, its head larger and rounder, and there is a sensible depression at the union of the nose and forehead. Its more arched forehead is comparatively broad, the space between the ears being greater than their height. The ears are shorter, wider at the base, and more acute, and have, consequently, a more conical form, whilst the greater length of the hair on the side of the neck of this Wolf makes them appear even shorter than they are. Its neck, covered with a bushy fur, appears short and thick. Its legs are rather short, its feet broad, with thick toes, and its tail is bushy, like the brush of a fox.

The European Wolf, on the contrary, has a coarser fur, with less of the soft wool inter- mixed with it. Its head is narrower, and tapers gradually to form the nose, which is produced on the same plane with the forehead. Its ears are higher and somewhat nearer to each other; their length exceeds the distance between the auditory opening and the eye. Its loins are more slender, its legs longer, feet narrower, and its tail is more thinly clothed with fur.

The shorter ears, broader forehead, and thicker muzzle of the American Wolf, with the bushiness of the hair behind the cheek, give it a physiognomy more like the social visage of an Esquimaux dog than the sneaking aspect of an European Wolf. Buffon enumerates black, tawny-gray and white, as the colours exhibited by the fur of the European Wolves. In the American northern Wolves the gray colour predominates, and there is very little of the tawny hue. The general arrangement of the patches of colour is, however, nearly the same in both races.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 06-08-25 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 22:08

Nyaleti schreef:
Komt misschien ook wel omdat "wij" een ander beeld hebben geleerd van de wolf dan wat hier nu rond loopt?
Die grote, prachtige beesten uit Yosemite is een beetje de standaard wolf zegmaar.
Wat hier dan rondloopt lijkt soms eerder een grote coyote, niet zo machtig mooi met een volle haardos. Wisselend van individu en foto, soms zitten er prachtige exemplaren tussen maar de meeste die ik zie zijn zo maar schraal met scabiës ofzo :+
Toont minder imposant en misschien dat mensen het daarom ook minder serieus nemen allemaal?

In Yosemite wordt het in de winter kouder, meer vacht is hier niet nodig, ben benieuwd of de wolven in scandinavie nog verschillen met de nederlandse en in hoeverre hebben ze zomer en wintervacht.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 17:14

Echt brrr wat een akelig verhaal.

Ik ben heel blij dat je het dan in ieder geval anoniem wil delen. En ik kan je uiteenzetting erna ook goed volgen.

De ellende is alleen dat dit tussen je oren kruipt. Voorheen dacht ik bij een starend paard: kom op, niet te lang zeuren. Nu denk je al eerder.....ah, het zal toch niet he.
Waar ik inderdaad hier ben komen wonen omdat ik te paard eindeloos in mijn eentje kan rondzwerven door het bos en daar nog nooit een enge gedachte bij heb gehad.

En dan wonen er hier (nog) niet eens wolven. Laat staan hoe je je begint te voelen in wolf gebied.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 17:22

Ja ik heb ook toch vooral mn bedenkingen bij de manier waarop wij in NL dan met dit soort situaties omgaan. Dan heb je een probleem wolf, van de rechter mag de wolf worden geschoten en vervolgens duurt het maar en duurt het maar voordat dit dan uiteindelijk gebeurt.
Overal moet eerst de (kanton)rechter aan te pas komen (kun je nog in hoger beroep) en dan ben je maandenlang tot een half jaar verder zo niet langer (alsof rechters niks te doen hebben). En in de tussentijd vermeerderen die beesten zich sneller dan dat in NL een besluit kan worden genomen

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 19:31

Zo groot lijken ze regelmatig niet hier op de foto in nl. zijn het dan geen grijze wolven? Zag er van de week eentje op zo’n wolven Facebook en daar kwamen ook reacties op als in mager of zomervacht omdat hij zo klein leek en wat roder van kleur.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 19:35

De muizen vangen de wolf bij Oude Willem Dr, twee zomers terug was ook opvallend rossig bij zijn oren.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 19:49

Hannanas schreef:
Zo groot lijken ze regelmatig niet hier op de foto in nl. zijn het dan geen grijze wolven? Zag er van de week eentje op zo’n wolven Facebook en daar kwamen ook reacties op als in mager of zomervacht omdat hij zo klein leek en wat roder van kleur.

Omdat je er geen referentie naast hebt staan.
Enkel bomen en die zijn lastig in te schatten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 20:14

Onali schreef:
Hannanas schreef:

Omdat je er geen referentie naast hebt staan.
Enkel bomen en die zijn lastig in te schatten.

Binnen groepen zie je ook wel veel verschillen in omvang.

Ik heb er nu een aantal van redelijk dichtbij gezien. En ze zijn allemaal wel forser dan ik had verwacht, maar 1 was echt wel erg indrukwekkend.

Wellicht ook nog verschil tussen reu en teef? Of noem je dat bij wolven anders?