Marktplaatsdrama: dressuurtopper blijkt cornage te hebben

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 15:34

Wanneer dit paard alleen maar is ingereden en netjes afgericht kan het met cornagegeluiden en conditie inderdaad meevallen. Kennis heeft paard laten opereren toen hij zwaarder ging trainen richting M/Z dus misschien heeft de verkoopster helemaal niet direct gelogen.
Zowel koper als verkoper zijn dom bezig geweest maar verkoper heeft niets verzwegen imo, daarom ook helemaal eens met Floortje !

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 15:35

BigOne schreef:
Wanneer dit paard alleen maar is ingereden en netjes afgericht kan het met cornagegeluiden en conditie inderdaad meevallen. Kennis heeft paard laten opereren toen hij zwaarder ging trainen richting M/Z dus misschien heeft de verkoopster helemaal niet direct gelogen.
Zowel koper als verkoper zijn dom bezig geweest maar verkoper heeft niets verzwegen imo, daarom ook helemaal eens met Floortje !

Voor de (aller)laatste keer het gaat niet om verzwijgen

slimmerik

Re: Marktplaatsdrama: dressuurtopper blijkt cornage te hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 15:46

Het is zoiets als dat je een auto koop zonder achteruit, terwijl je denkt dat je er een koopt zonder achterruit.....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 16:23

We kunnen discussieren, maar de rechter heeft uitspraak gedaan, dus in dit geval heeft FloortjeM geen gelijk, wat wij daar ook van vinden.

€ 12000 koop je geen gezond Z-paard van onder de 12 jaar voor.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 16:34

henshem schreef:
Laat ik het houden op jurist. Ik vermeldt zo min mogelijk informatie op het internet.

Als jurist moet je toch zeker de 1e persoon enkelvoud goed kunnen spellen. >;)

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 16:46

henshem schreef:
BigOne schreef:

Voor de (aller)laatste keer het gaat niet om verzwijgen

Precies; ze heeft het niet verzwegen; ze heeft een dressuurtopper met categorie 4 cornage aangegeven als zijnde 'lichte cornage'. Dáár is ze de fout mee ingegaan.

De rest is dan al niet meer ter zake doende.
En dat heeft de rechter correct beoordeeld.

Ze had moeten zeggen dat het paard cornage categorie 4 heeft, conform het keuringsrapport; en dressuurmatig wel een topper is. Want dat zal het best zijn geweest zonder cornage. Ook de prijs doet niet meer ter zake, of welk doel koper met het paard had.

Had verkoper het correct gemeld, dan had koper het zelf moeten beoordelen, en het paard naar alle waarschijnlijkheid laten staan. Had ze het paard mét de wetenschap cornage cat. 4 toch gekocht, dan had ze geen poot gehad om op te staan.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 17:40

Ik vraag me vooral af hoe de verkoper erbij komt dat een paard met klasse 4 cornage heeft slechts lichte cornage heeft. Behalve dat diegene blijkbaar in de veronderstelling was dat het '4 van 10' zou zijn, heeft ze het paard alleen vanaf de andere kant van het terrein aan het werk gezien ofzo?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 17:44

henshem schreef:
FloortjeM heeft het wat mij betreft heel vaak aan het juiste eind maar deze keer niet.

Want?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 17:55

Fitzroy schreef:
henshem schreef:
Laat ik het houden op jurist. Ik vermeldt zo min mogelijk informatie op het internet.

Heb getemd, persoonlijke aanvallen hoeven echt niet bij meningsverschillen.

Of de verkoper bewust of onbewust verkeerde informatie heeft verstrekt over de cornage zullen we niet weten. Het blijft vreemd dat de koper het keuringsrapport niet na heeft laten kijken vind ik.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 18:01

Ik vind het een goede uitspraak. Ik vind het oké dat er meer verantwoordelijkheid (en dus minder ruimte voor onwetendheid) bij de verkoper gelegd wordt. Zeker als je een paard met gebrek verkoopt, vind ik het echt wel volledig in het kamp van de verkoper liggen om dat gebrek tot op de bodem uit te pluizen en daarna ook zo eerlijk mogelijk te communiceren.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 18:06

Ik vind het bijzonder dat je een paard hebt met een aandoening en je je er niet in verdiept of doorvraagt bij de dierenarts.
En ik vind het bijzonder dat je een paard koopt met een bemerking en je je er niet in verdiept.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 18:32

Lieser schreef:
henshem schreef:
FloortjeM heeft het wat mij betreft heel vaak aan het juiste eind maar deze keer niet.

Want?

Volgens FloortjeM ontstond er een onderzoeksplicht van de koper als de verkoper zegt: het paard heeft lichte cornage.

Volgens mij had de verkoper moeten zeggen: het paard heeft cornage. Op dat moment ontstaat de onderzoeksplicht van de koper om uit te zoeken hoe erg de cornage is.

Door de kwalificatie ‘lichte’ cornage mocht de koper ervan uitgaan dat de cornage daadwerkelijk licht was.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 18:34

Fitzroy schreef:
henshem schreef:

Je hebt helemaal gelijk. Dank voor het attenderen.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 18:35

[/quote]

Als jurist moet je toch zeker de 1e persoon enkelvoud goed kunnen spellen. >;)[/quote]

Heb getemd, persoonlijke aanvallen hoeven echt niet bij meningsverschillen.

[/quote]

Dankjewel.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 07:52

Maar is het de taak van verkoper of koper om uit te zoeken wat een 4 betekent? Ik vind het een bijzondere uitspraak, omdat uit het keuringsrapport gewoon de ernst af te leiden was. Had de koper een dierenarts geconsulteerd had ze dat ook geweten. En als je er toch zelf ff flink dressuur mee rijd merk je dat toch ook?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 08:58

Bijzondere uitspraak.
Jammer dat verkoper zich niet bij heeft laten staan door iemand.

Je zou haast op contracten zetten: geschikt voor het doel; onbekend kunnen niet in de toekomst kijken.

En z is nu niet erg spannend

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 09:06

Maar is de koper wel een Z-ruiter, of is haar doel om Z te rijden ?
En is het haar 1e paard ?
Ik begrijp alleen niet dat zij zelf niet heeft laten overkeuren en geen ervaren persoon, zoals bijvoorbeeld instructrice heeft meegenomen.

Misschien heeft zij haar eigen kennis overschat?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 10:00

IHN schreef:
Maar is het de taak van verkoper of koper om uit te zoeken wat een 4 betekent? Ik vind het een bijzondere uitspraak, omdat uit het keuringsrapport gewoon de ernst af te leiden was. Had de koper een dierenarts geconsulteerd had ze dat ook geweten. En als je er toch zelf ff flink dressuur mee rijd merk je dat toch ook?

Verkoper vooral. Je zet een dier te koop, dan is het in de eerste plaats jouw verantwoordelijkheid om te weten wat je exact verkoopt.
Uiteraard is het wel handig dat je als koper ook een effort doet om je te verdiepen in wat je gaat kopen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 10:28

pol013 schreef:
anjali schreef:
Hier wordt net gedaan alsof 12000 euro weinig is. Ik vind dat erg veel geld en daarvoor mag je verwachten dat een paard geen ernstige beperkingen heeft die het gebruik kunnen beinvloeden.

knip

Liep dit paard ook officieel Z? Volgens mij was dat niet zo. Als je er direct Z mee zou kunnen starten dan zou die prijs terecht zijn. Daarbij heeft zo'n paard ook een opleiding gehad waardoor, zoals ze zeggen, "alle knopjes erop zitten" en je er als ruiter wat van kunt leren. Maar, je kunt wel beweren dat een paard Z zou kunnen, maar dat kan wensdenken zijn.

Hoewel er nooit een excuus is voor liegen.....
Wil ik in zijn algemeenheid we even opmerken dat als je een paard te koop ziet staan die Z loopt (aan te tonen thuis of met wedstrijd resultaten) voor 12.000 euro in de huidige tijd......
En HEEEEEL veel alarm bellen bij je af horen te gaan.

Dan is er zeker IETS aan de hand.

Zeker, dat is al aardig naïef om te denken dat je een sporttopper koopt voor 12.000 euro.
En van die naïeviteit is dus gebruik gemaakt door verkoper imo... je weet als verkoper al dat je naïeve mensen voor een koopje krijgt bij zo'n prijs.
Meestal geeft een eigenaar een reden voor een keuring en gaat dierenarts een prognose geven voor de toekomst van het paard qua gebruik, als de resultaten bekend zijn. Dus dat verkoper van niets wist, nee... lijkt me niet.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 13:09

Maar verkoper liegt toch nergens staat zelfs in advertentie en op klinisch rapport. Het is oprecht een bijzondere uitspraak want normaal word een koper dan toch echt (en terecht) gewezen op onderzoeksplicht want meldingsplicht heeft verkoper aan voldaan

De koper heeft in deze echt veel geluk gehad.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 14:23

StalNollie schreef:
Maar verkoper liegt toch nergens staat zelfs in advertentie en op klinisch rapport. Het is oprecht een bijzondere uitspraak want normaal word een koper dan toch echt (en terecht) gewezen op onderzoeksplicht want meldingsplicht heeft verkoper aan voldaan

De koper heeft in deze echt veel geluk gehad.

Ze heeft wel de onjuiste informatie gegeven dat klasse 4 een lichte vorm zou zijn (4/10) en dat het paard geschikt was voor de Z dressuur. Ook als ze dat echt dacht en per ongeluk de verkeerde informatie gaf heeft ze de koper laten dwalen haal ik uit de uitspraak. Als ze misschien alleen feitelijk had aangegeven dat het klasse vier was, was er vermoedelijk een andere uitspraak geweest

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 15:18

We gaan nu al pagina's door op de inhoud van het vonnis.

Op de eerste pagina schreef CKR al dat hier veel informatie ontbreekt en dat het echte verhaal echt wel anders in elkaar zit.

Citaat:
Een journalist heeft het artikel op basis van openbare uitspraak geschreven en er is geen contact met de betreffende ruiter geweest. Ik kan dan ook aangeven dat er een heleboel belangrijke feiten in dit verhaal niet kloppen dan wel missen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 15:24

Niqui schreef:
We gaan nu al pagina's door op de inhoud (van de samenvatting) van het vonnis.

Op de eerste pagina schreef CKR al dat hier veel informatie ontbreekt;

Citaat:
Een journalist heeft het artikel op basis van openbare uitspraak geschreven en er is geen contact met de betreffende ruiter geweest. Ik kan dan ook aangeven dat er een heleboel belangrijke feiten in dit verhaal niet kloppen dan wel missen.

Maar ook van de andere kant zal er veel informatie missen. Want ook cbr bekijkt het vanaf 1 kant dan. Als ze in de uitspraak niet kloppen of missen gaat er daar ook wat mis.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 15:34

Niqui schreef:
We gaan nu al pagina's door op de inhoud van het vonnis.

Op de eerste pagina schreef CKR al dat hier veel informatie ontbreekt en dat het echte verhaal echt wel anders in elkaar zit.

Citaat:

Al die belangrijke feiten staan ook niet in de uitspraak blijkbaar, niet enkel dat een journalist een niet kloppend verhaal geschreven heeft.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 15:44

De journalist heeft op basis van dit vonnis wel een kloppend verhaal geschreven. Maar niet alles wat besproken is, is in het vonnis opgenomen. Alleen de feiten waarop de uitspraak is gebaseerd.