Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cer schreef:Fransje23, wat jij lijkt te schrijven is dat iedereen de protesten van de boeren prima vond, en dat iedereen de acties van XR veroordeelt
“boeren die de weg blokkeerde werden gesteund, XR activisten worden belachelijk gemaakt”
Ik heb niet het idee dat dat zo is. Hoe kan je zo stellig zeggen dat dat wel zo is? Waar baseer je dat dan op? Nieuwsberichten? Ik ben echt benieuwd want in mijn beleving zijn er mensen voor en tegen, beide kanten. Zie alleen hier in dit topic al de paar berichten ..
higgins schreef:8nnemiek schreef:Higgins: dat heeft wel een goede reden. Demonstraties in Den Haag en netjes op een aangewezen plek waar niemand er last van heeft is al lang en breed geprobeerd. Dat heeft geen effect, dat komt zelfs niet meer in het nieuws. Wil je ergens aandacht voor vragen, dan moet dat nu eenmaal op een andere manier.
Landelijke reclames zijn onbetaalbaar, dus ik snap dat groepen op een andere manier in het nieuws willen komen. Dat geldt voor de boeren, voor XR, en voor zat andere actiegroepen. En negatieve aandacht is ook aandacht.
De acties van XR zijn zo goed als altijd vreedzaam. Zelfs dat “schilderij bekladden” daar was echt wel over nagedacht, dat zat nl gewoon achter glas. Dat gaat voor mij alsnog ook te ver. Maar je druk maken over zwaar maken voor de politie dat snap ik niet.. niet tegenspartelen maar negeren, dat is imo het toppunt van vreedzaam demonstreren![]()
Verder zie ik ze ook liever op de A12 staan dan bij de afsluitdijk. Je wil toch juist de aandacht van politici, en de mensen dwars zitten die stomme besluiten nemen, niet zo zeer de gewone burger.
Ik begrijp dat ze ergens aandacht voor willen, maar mensen krijgen alleen maar een hekel aan waar je voor staat.
Als je echt graag een verandering wil maken in de wereld, moet je er een positieve wending aan geven, geen negatieve
Beter milieu, ga studeren, ga werken voor een bedrijf die een verschil wil maken. Wordt er vooral goed in.
Breng slimme koppies bij elkaar
Wees een David Attenborough, Jane Goodall
Een Freek Vonk, bereikt veel meer mensen met een andere kijk op dieren dan iemand die steeds op de snelweg gaat zitten. Omdat deze vinden dat we verkeerd met dieren omgaan.
Iemand je mening opdringen is altijd negatief geladen.
8nnemiek schreef:Higgins: dat heeft wel een goede reden. Demonstraties in Den Haag en netjes op een aangewezen plek waar niemand er last van heeft is al lang en breed geprobeerd. Dat heeft geen effect, dat komt zelfs niet meer in het nieuws. Wil je ergens aandacht voor vragen, dan moet dat nu eenmaal op een andere manier.
Landelijke reclames zijn onbetaalbaar, dus ik snap dat groepen op een andere manier in het nieuws willen komen. Dat geldt voor de boeren, voor XR, en voor zat andere actiegroepen. En negatieve aandacht is ook aandacht.
De acties van XR zijn zo goed als altijd vreedzaam. Zelfs dat “schilderij bekladden” daar was echt wel over nagedacht, dat zat nl gewoon achter glas. Dat gaat voor mij alsnog ook te ver. Maar je druk maken over zwaar maken voor de politie dat snap ik niet.. niet tegenspartelen maar negeren, dat is imo het toppunt van vreedzaam demonstreren![]()
Verder zie ik ze ook liever op de A12 staan dan bij de afsluitdijk. Je wil toch juist de aandacht van politici, en de mensen dwars zitten die stomme besluiten nemen, niet zo zeer de gewone burger.
Wintu schreef:Weet iemand uberhaupt nog waar ze telkens tegen demonstreren, daar gaat toch amper aandacht naar uit? Ze staan verschrikkelijk irritant te wezen. Je mag het vreedzaam noemen, maar weet je wel welke schade ze aanrichten, door anderen te duperen? Hoeveel het kost om telkens de politie maar in te zetten om ze weer ergens weg te vissen?
Ze stonden ook op de Botlekbrug om bepaalde schepen de doorgang te versperren, echter de schepen waar ze op doelden, die hoefden helemaal niet door de Botlekbrug. Nee, iedereen die er wel door moest, hebben uren voor anker moeten liggen, hele schemas overhoop, ja het mag wat kosten. Ze hadden de brug omhoog moeten zetten met XR er nog op en laat ze maar een nachtje zitten. Op die manier aandacht vragen voor een doel, door mensen te duperen, schiet compleet zn doel voorbij.
Cer schreef:Nou ja XR is toch ook van het gooien van stinkend spul in een winkel?
Want zoals ik het soms lees lijkt het net alsof XR alleen heel onschuldig rustig zit af en toe. En dat is natuurlijk ook niet helemaal waar.. dus ik denk nog steeds dat beide kanten net zo beoordeeld worden
Er zijn toch ook boeren gearresteerd? En als boeren vaker de weg hadden geblokkeerd of op niet aangewezen plekken hadden gedemonstreerd was het ingrijpen wellicht ook weer anders.
Hoe vaak lees je op de socials dat boeren moordenaars zijn?
Het is echt denk wel een beetje wat je leest en waar je op let …
En dat is toch een gevoelsding vermoed ik..
Je zou dan echt feitelijk moeten blijven en bijvoorbeeld ook argument van politie / handhaving moeten lezen en dat ook naast elkaar zetten
Cer schreef:Nou ja XR is toch ook van het gooien van stinkend spul in een winkel?
Want zoals ik het soms lees lijkt het net alsof XR alleen heel onschuldig rustig zit af en toe. En dat is natuurlijk ook niet helemaal waar.. dus ik denk nog steeds dat beide kanten net zo beoordeeld worden
Er zijn toch ook boeren gearresteerd? En als boeren vaker de weg hadden geblokkeerd of op niet aangewezen plekken hadden gedemonstreerd was het ingrijpen wellicht ook weer anders.
Je zou dan echt feitelijk moeten blijven en bijvoorbeeld ook argument van politie / handhaving moeten lezen en dat ook naast elkaar zetten
8nnemiek schreef:Cer schreef:Nou ja XR is toch ook van het gooien van stinkend spul in een winkel?
Het gooien van stinkend spul heb ik nog niet gehoord. Ze hebben hier in de buurt wel eens met een milieuvriendelijke groene kleurstof de maas bij Roermond groen gekleurd om aandacht te vragen voor de DSM die chemische troep in de Maas loost. Dat zijn toch geweldige acties?
Dat er ook wel eens slechte acties tussen zitten, dat kan natuurlijk. Het blijven ook maar mensen.
Maar ik vind het wel erg opvallend dat de politie juist veel harder ingrijpt bij deze vreedzame demonstraties dan bv bij de boeren. Laatst las ik nog dat de politie bij meerdere mensen een arm heeft gebroken terwijl ze zich niet eens verzetten. Dat moet toch niet kunnen?!
Ook vrij logisch als ze gillen wanneer een politieagent je arm breekt. Dat lijkt me niet iets om te lachen
Cer schreef:Bij dat bootje, het voorbeeld wat ik gaf, brak niemand een arm hoor
https://nos.nl/l/2554015
Dit is het bericht van de winkel..
Mij valt ook aan dit gesprek op dat er eigenlijk precies gebeurt wat Fransje23 aangeeft maar dan omgekeerd.. XR wordt vergoelijkt en wat boeren (wanneer hebben die voor het laatst gedemonstreerd eigenlijk) deden was erger danwel daar werd niet tegenop getreden..
Mijn algemene mening over politie en ME is dat mensen moeten luisteren en als ze niet luisteren dan mogen die partijen volgens mij harder inkomen.. het is niet zo, althans, meestal niet, dat de politie uit het niets armen gaat breken, dacht ik?
fransje23 schreef:De zaken waar XR zich voor inzet is daadwerkelijk algemeen belang.
Het maakt mensen, denk ik, ook daarom juist wat oncomfortabel.
Onali schreef:Bijzonder dat je het niet weet van het boterzuur, want dat is uitgebreid in het nieuws gekomen en werd zelfs door een rechter goedgekeurd omdat het zogenaamd onschuldig spul zou moeten zijn.
De boerenprotesten hadden een duidelijk doel, naar Den Haag en het kabinet en de ministers iets duidelijk maken.
XR gaat van het 1 naar het ander en blokkeert bewust verkeer (geen langzaamrijdende trekkers)
Nee sorry als je die 2 niet uit elkaar kan halen dan mis je toch echt iets hoor
Cer schreef:Fransje23, dat ‘moordenaars’ wordt over boeren gezegd, hetzelfde als ‘over XR demonstranten heen rijden”, ik vind het gek dat je het ene “ineens ergens vandaan” vind komen en het andere blijkbaar niet..
Ik zeg nergens dat ik ze niet serieus neem, ik grinnik om de reactie. Dat is iets anders, het is raar om dat op die manier in te vullen vanuit je eigen gekleurde bril
En hier gebeurt echt weer hetzelfde.. ik geef beide (!) kanten weer en toch wordt ik een richting op geduwd.. jij schreef daar zelf toch iets over Fransje23? Dingen van beide kanten zien? Waarom lijkt het dan alsof je mij in een hokje zet?
Onali schreef:fransje23 schreef:De zaken waar XR zich voor inzet is daadwerkelijk algemeen belang.
Het maakt mensen, denk ik, ook daarom juist wat oncomfortabel.
Oncomfortabel? Door mensen te gaan dwarsbomen die gewoon naar hun werk moeten of school of een afspraak ergens hebben.
Nee mensen krijgen een hekel aan deze clubs en antipathie voor de zaak.
Elisa2 schreef:Van Wikipedia:
"Kritiek
De meeste critici stemmen weliswaar in met de urgentie van de klimaatdoelstellingen, maar beoordelen de eisen van de beweging als niet-realistisch: het zou onmogelijk zijn in minder dan 10 jaar af te stappen van fossiele energie.[50] Ook de Tsjechisch-Canadese hoogleraar Vaclav Smil is van oordeel dat het voor onder andere industrieën rondom cement, staal, plastics en kunstmest niet realistisch is om de huidige productie zonder fossiele energie voort te zetten.[51] Extinction Rebellion beweert zelf dat al haar eisen in lijn zijn met de aanbevelingen uit de IPCC-rapporten.[52][53]
In januari 2025 diende de politieke partij JA21 een motie in waarbij zij het kabinet opriep om Extinction Rebellion de zogeheten ANBI-status af te nemen waardoor Extinction Rebellion niet meer zou kunnen profiteren van de belastingvoordelen voor goede doelen. JA21 betitelde XR als een "onwettige, maatschappij-ontwrichtende en vandalistische organisatie". Minister van Weel van Justitie en Veiligheid zei dat het intrekken van het belastingvoordeel "niet mogelijk is op basis van de feiten die er nu liggen". Een meerderheid van de Tweede Kamer steunde de motie van JA21."
Bron:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Extinction_Rebellion
Ik denk dat het nobel is om de wereld te proberen te verbeteren en je daarvoor in te zetten..de manier waarop zij het doen lijkt echter juist averrechts te werken. Ik vindt het altijd zo jammer dat organisaties en partijen niet samen gaan werken. Kijken naar wat WEL haalbaar is op korte termijn.