[VIDEO] Dressuurruiter Minderhoud paarden kwijt na stoppen sponsor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 12:15

Ik kwam dit tegen en moest aan dit topic denken.. na aanleiding van balans en stil gezette videobeelden en dat 'vroeger' alles beter zou zijn. O:)

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 12:20

Wat wil je precies laten zien, dan? Dat hij in de laatste afzetfase zit van het, ik denk, galopappuyement? Dat de timing op analoge camera's een heel stuk moeilijker is en je dus ook deze fases ziet?

Elisa2

Re: [VIDEO] Dressuurruiter Minderhoud paarden kwijt na stoppen sponsor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 12:22

Nee dat dit soort plaatjes er vroeger ookal gewoon waren. Er wordt vaak gezegd dat hedendaagse dressuur paarden eenpoters zijn die volledig op de voorhand lopen..

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 12:23

Electra63 schreef:
Voorheen bij Nicole Werner.
Gladiator is ook weleens door Edward Gal gereden.

Lees ergens dat hij ‘Andere weg ingeslagen’ is, was benieuwd zou dat HP kunnen zijn!! Zie je ook wel terug in de wijze van rijden.

https://www.horses.nl/dressuur/subtop/g ... ngeslagen/

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 12:27

Elisa2 schreef:
Nee dat dit soort plaatjes er vroeger ookal gewoon waren. Er wordt vaak gezegd dat hedendaagse dressuur paarden eenpoters zijn die volledig op de voorhand lopen..

Ja, dat doen er veel ook. In draf zie je dat goed. In deze fase van de galop kun je niks zeggen over al dan niet op de voorhand omdat er 1 been aan de grond staat, die beweging is nu eenmaal zo omdat de galop een 3-takt is en de achterhand er toch uiteindelijk onder zal moeten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 12:28

Klopt, daarom is foto,s, plaatjes en stilstaande beelden bekijken imo compleet nutteloos.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 12:31

Elisa2 schreef:
Klopt, daarom is foto,s, plaatjes en stilstaande beelden bekijken imo compleet nutteloos.

Dat ben ik niet met je eens. Als één voorbeen in draf op de grond blijft net voor het zweefmoment, terwijl de andere voeten al hebben afgezet, dan heb je een paard dat niet genoeg op de achterhand loopt.

Endat kan een moment zijn, maar op dat moment gebeurt het wel. Is dat erg? Niet per se.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 12:34

Wie nu kijkt ziet al hoe lastig het is
1
Rikke Dupont DEN Grand Galiano

72.447
(2)
73.936
(1)
69.574
(11)
72.979
(1)
72.979
(2)

jury bij C zet haar op 11,
voor amazone eerste keer in Aken maar wat een fijn beeld, jong maar wat een Horsemanship,
Knap dat 4 van de 5 juryleden deze wijze van rijden belonen.
Laatst bijgewerkt door mce op 05-07-25 12:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 12:34

Ja wel, maar zonder context weet je nooit waarom. Dat bedoelde ik eigenlijk..dus een plaatje zonder context en bewegend beeld zegt dan niet veel. En wat is 'genoeg' op de achterhand? Sommige mensen denken dat een uitgestrekte draf iets is wat op de achterhand gebeurd. Terwijl het wel gedragen moet zijn maar altijd een stuwende beweging is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 12:41

Elisa2 schreef:
Ja wel, maar zonder context weet je nooit waarom. Dat bedoelde ik eigenlijk..dus een plaatje zonder context en bewegend beeld zegt dan niet veel. En wat is 'genoeg' op de achterhand? Sommige mensen denken dat een uitgestrekte draf iets is wat op de achterhand gebeurd. Terwijl het wel gedragen moet zijn maar altijd een stuwende beweging is.

Maar nooit met een voorbeen dat nog op de grond staat terwijl de rest van de benen al van de grond zijn. Dan loopt het dier gewoon te veel op de voorhand, dus niet genoeg op achter, niet in balans.

En zoals ik al zei, is dat erg? Nee, niet per se. Het is afhankelijk van de mate van africhting, hoe het paard in z'n vel zit, niemabd presteert altijd top. Maar onder de streep is het nooit correct.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 13:26

het verschil is duidelijk in Aken en die ontwikkeling is fijn om te zien, Opleiden of africhten

de happy atleet die mag bewegen, of het paard wat moet bewegen.

Vooral de jongere/nieuwe generatie heeft het gesnapt horsemanship dat is het, maar wel in de landen rondom ons heen *D

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 14:02

Hoor dat commentaar over die eenpoters vooral heel veel bij foto's van jonge hengsten die de kooi door worden gejaagd. Dan denk ik ook, joh gek hè, dat ze niet helemaal in balans lopen.

Fijn dat mooie beelden beloond worden in Aken, mce!

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 14:52

denisesilver schreef:
Hoor dat commentaar over die eenpoters vooral heel veel bij foto's van jonge hengsten die de kooi door worden gejaagd. Dan denk ik ook, joh gek hè, dat ze niet helemaal in balans lopen.

Fijn dat mooie beelden beloond worden in Aken, mce!

Ongelooflijk de harmonie , de happy atleet wint,

GPS 2025 in Aken

1Justin Verboomen met Zonic PLus 80.745
2 Isabelle Werth met Wendy 80.106
3 Becky Moody 78.404

WOW: Verboomen en Zonik Plus met speels gemak vóór Isabell Werth in Spécial Aken
https://www.horses.nl/dressuur/dressuur ... cial-aken/

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 15:32

mce schreef:
Electra63 schreef:
Voorheen bij Nicole Werner.
Gladiator is ook weleens door Edward Gal gereden.

Lees ergens dat hij ‘Andere weg ingeslagen’ is, was benieuwd zou dat HP kunnen zijn!! Zie je ook wel terug in de wijze van rijden.

https://www.horses.nl/dressuur/subtop/g ... ngeslagen/

Hij lest bij v Olst op dit moment.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 15:40

Hij lest bij v Olst op dit moment.(quotec_alsemgeest)
Oke, dank je wel, dat zag ik er vandaag niet in.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 16:48

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:

Maar nooit met een voorbeen dat nog op de grond staat terwijl de rest van de benen al van de grond zijn. Dan loopt het dier gewoon te veel op de voorhand, dus niet genoeg op achter, niet in balans.

En zoals ik al zei, is dat erg? Nee, niet per se. Het is afhankelijk van de mate van africhting, hoe het paard in z'n vel zit, niemabd presteert altijd top. Maar onder de streep is het nooit correct.

Precies zoals op het plaatje wat ik postte dus..van een GP proef. O:)
En dat zegt eigenlijk wel genoeg..

Ja Denise, nou dat dus..en dan nog zijn er meestal ook genoeg goede momenten te pakken.

Wat ik tot nu toe van Aken heb gezien vond ik ook redelijk fijn op een paar na. Zou niet zeggen dat het perse de jongere generatie is. Jurering vind ik soms nog wat lastig te volgen (ondergewaardeerde Lusitano in pi/ passage) Irao (een van de best piafferende paarden) en sommige andere piaffes die overgewaardeerd werden naar mijn idee. Maar ik ben nog van donderdag aan het terug kijken, ik loop een beetje achter.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 17:19

Dat is het gevaar van terug kijken, terug kijken met de cijfers erbij is vele malen makkelijker,

ik kijk met zoals Manubres dat noemt: onwetend want anders geniet je er niet meer van
Laatst bijgewerkt door mce op 05-07-25 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 17:21

Elisa2 schreef:
_San87_ schreef:

Precies zoals op het plaatje wat ik postte dus..van een GP proef. O:)
En dat zegt eigenlijk wel genoeg..

Nee, want die foto is van de galop, niet van de draf... In de galop heb je altijd 1 been aan de grond in deze fase.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 17:22

Galop en draf kun toch niet met elkaar vergelijken :o? . Net wat San zegt, in de galop is het normaal dat er 1 been aan de grond staat, in draf hoort het niet. Dan zegt dat plaatje van Ahlerich in dit verband toch niets?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 17:27

Elisa2 schreef:

Een paard kan niet galoperen zonder een keer maar 1 voorbeen aan de grond te hebben? Dus die foto is geen fout die ze bedoelen met die eenpoters, dit is gewoon de natuurlijke beweging. Dus wat je wilt laten zien moet deze foto kan niet. Zelfs een paard dat perfect verzameld galopeert houdt een moment met 1 voorbeen aan de grond.

Die eenpoters bedoelen ze in draf. Vind het vreselijke onzin en vooral heel arrogant hoe het altijd gebracht wordt. Fouten kijken en idd niet naar het hele beeld. Heb ook nog nooit een voorbeeld gezien wat ze dan wel goed vinden behalve foto's, maar bewegend beeld niet. En dan is het leuk hoor, 1 goede foto. Maar dat zegt dus juist niks. Plus dat je altijd rekening moet blijven houden met de bouw en natuurlijke manier van gaan van een paard en niet zoals die stroming graag doet van elk paard precies hetzelfde verwachten. Dan mis je juist in mijn ogen een deel kennis en is het oog juist niet zo goed. Vooral niet als er dingen vergeleken worden die verre van hetzelfde zijn. Qua bouw, qua niveau, qua omstandigheden en ga maar door. Dat is idd de context.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 17:47

Ho ho rustig maar allemaal, het enige wat ik bedoelde was dat het paard op een foto geheel op de voorhand kan 'lijken' te lopen. Ik had het hierbij even niet over de draf of eenpoters. ;)

En idd wat jij zegt MWM, die context.. die is zo belangrijk. En hoe een paard op stand is, hoe het los beweegt en van nature het lichaam gebruikt etc.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 17:59

Je schreef het zelf in het bericht erna he? Volledig op de voorhand en eenpootlopers kwam vroeger ook al voor en niet alleen hedendaagse dressuur. Daarom wordt erop gereageerd, omdat je er zelf over begint nadat er gevraagd wordt wat je precies wilt laten zien met die foto.

Verder eens hoor. Van iedereen kan je slechte foto's maken en ook goede foto's zijn momentopnames

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 18:07

Ik had dan eerder een oudere foto van een paard in draf verwacht Elisa, nu is het verwarrend :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 18:39

Je kan ook oudere foto's in draf vinden waar je het op ziet bij de paarden die jusit bekend staan als goede voorbeelden ook. Maar de vraag is ook of die ene mini fractie van een seconde verschil niet altijd bestaan heeft. Maar dat het met de technologie steeds makkelijker te zien is en dus ineens een probleem lijkt? Ja, er zijn paarden waar het, waarschijnlijk door manier van rijden, erger aanwezig is. Maar met de huidige camera's maak je zoveel foto's dat de ene foto het een eenpoter lijkt ennde volgende foto zie je er niks van terug. En die maken meer dan 10 foto's per seconde.

Als ik naar foto's van mijn merrie kijk lijkt die juist precies andersom van die eenpoters te lopen, niet voor op de grond maar achter soms. Heb geen foto's kunnen vinden waar ze voor alleen op de grond heeft eerder of langer. Maar ook dat is dus ook niet volledig in takt als je kijkt naar de twee takt. En dat is echt geen beter of hoger opgeleid paard. De meeste foto's zijn de benen ook gewoon tegelijk aan de grond, maar het is Wel een paard met vlakke gangen en dus sneller bij de grond. Misschien maakt dat het ook makkelijker om tegelijk te landen. Want die extremere bewegers hebben flinke afstand af te leggen naar de grond weer en voorbeen beweegt gewoon anders als achterbeen.
Maar ook paarden die gewoon los lopen heb ik foto's van waar ze het doen, dus daar gaat de theorie dat het de ruiter is. En de theorie over de bouw, je kan foto's vinden van tientallen jaren geleden al en van allerlei rassen. Niet alleen van de moderne warmbloed.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 18:53