Charlotte Fry emotioneel na ‘misschien wel beste rit ooit’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 20:59

https://www.facebook.com/share/v/1ATibZUyjf/

Dit is dat filmpje, niet om haar af te zeiken want ik vind haar normaal een hele fijne amazone. Maar paard laat zo weinig lichaamsgebruik zien dat hij niet tact zuiver is in de stap en de galop ook heel houterig is. Dat is dan imo net wat te weinig aanspanning en paard die niet voldoende van achter naar voren door het lijf loopt en over de rug swingt. En dat komt denk ik omdat hij zich voor teveel opdrukt.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 21:15

Snap wat je bedoelt. Het is lastig te zien omdat ze geen normale draf laat zien. In de passage heb je natuurlijk meer aanspanning in de bovenlijn en zie je minder of ze door het lichaam bewegen. Ik vind die Spaanse pas, of wat het dan ook is, er niet echt prettig uitzien.

Verder zie ik wel een paard die in balans loopt. Want ze hoeft het paard van voor niet vast te houden om in balans/op het achterbeen te blijven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 23:38

Staat balans niet gelijk aan tact zuiverheid? Een van de eerste stappen van het Skala? Tact.

Ze houdt hem niet vast inderdaad, ik zou bijna denken dat ze toch juist naar iets meer contact zou moeten streven. Maar ik denk dat het wel goed illustreert hoe belangrijk een echt goede aanleuning is.. niet teveel en niet te weinig. En hoe moeilijk goed dressuur rijden is.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 00:27

Balans heeft te maken dat het gewicht goed verdeeld is over de benen. Een paard loopt van nature meer op de voorhand, door goed trainen (paard met veel ruimte in de hals op eigen benen leren lopen) ga je naar horizontale balans: het gewicht wordt meer verdeeld over de benen.

Daarna ga je door allerlei oefeningen (wijken, schouderbinnenwaarts, overgangen etc.) het paard meer op het achterbeen krijgen. Als een paard dat leert hoef je het niet continu van voor op spanning te houden en kan je de hand naar voren meegeven. Een paard dat goed verzameld is, heeft nauwelijks spanning op de halsspier staan. Is er wel sprake van veel spanning op de halsspier, dan is er sprake van compression en geen juiste verzameling. Vaak is er dan ook sprake van een absolute (verkeerde) oprichting: een kort ingestelde hals, een holle rug, een hoog kruis en een achterbeen dat niet goed onder het lichaam komt.

Je kan dus zien of een paard op eigen benen loopt. Is de halsspier onder te hoge spanning en is er sprake van een te grote spanning op de teugels dan is er geen sprake van een paard dat in balans loopt en geen juiste verzameling.

Als je een video langzaam gaat afspelen en kijkt naar de beenzetting en de takt van de beweging kan je heel goed zien of een paard op de voorhand loopt of goed op het achterbeen. In een normale draf, een tweetakt, moet het diagonale beenpaar gelijk aan elkaar bewegen. Dus voor en achterbeen moeten tegelijk de grond verlaten. Is het achterbeen eerder van de grond dan het diagonale voorbeen dat loopt een paard op de voorhand. En dat is in de huidige GP vrijwel altijd het geval. Paarden lopen vrijwel allemaal op de voorhand en is er geen sprake van de juiste verzameling.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 08:28

Daar ben ik het niet mee eens en ik weet ook dat je verzameling niet verkrijgt door oefeningen rijden maar door te schakelen en de activiteit van het achterbeen om te zetten in meer opwaartse ipv voorwaartse beweging. Daarvoor moet de voorwaartse beweging dus wel begrenst worden, enige verschil is dat een paard niet vastgehouden hoeft te worden om dat te doen. Een ophouding en weer los is voldoende om het op het achterbeen te zetten. Hoe meer activiteit en verzameling achter, hoe lichter een paard aan de voorkant. Eigenlijk zou iedereen een keer in het leven de kans moeten hebben om dit gevoel te ervaren.

Als de basis voorwaarden eerst voor elkaar zijn natuurlijk. Recht en op twee teugels en daarvoor zijn oefeningen rijden dan wel weer fijn.

Maar voor mij begint het met takt en ontspanning. Bij deze is de basis gewoon niet op orde. Een paard moet verbeteren in de beweging als het gereden wordt, niet verslechteren.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 09:18

Elisa, Manubres,

Lijkt me op dit filmpje dat het paard vaak/veel lateraal beweegt, zal mischien de voorbereiding zijn voor die spaanse pas??

Ik zie liever een paard wat roteert van achter naar voor en de koffer mee swingt in de beweging, mis ik hier.

Moet het voorbeen niet altijd een fractie eerder weg zijn omdat anders aantikken door het achterbeen mogelijk is, mits het achterbeen goed onder komt??

Een paard dat met achterbeen de voorhoeven aantikt, is te traag weg met het voorbeen,

voordeel van mee swingen van de koffer is dat het achterbeen makkelijker ondeer de massa kan konen, dat mis ik in dit filmpje,

maar dan de kip en het ei vraag: is hier teveel aan de voorkant gewerkt zonder de stimulance vanuit het achterbeen, achterbeen lijkt hier een beetje achteraan te komen

Kan zijn dat dat ook niet nodig is voor de spaanse pas in dit filmpje.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 09:23

Ja, hij mist absoluut de activiteit van achteren uit..daarom is de galop ook zo houterig met weinig sprong. Juist de impuls van achteren en deze dan opvangen en op de juiste manier begeleiden mist hier in mijn ogen. Dat is dan ook terug te zien in die stap, ik denk dat als dit paard actiever zou stappen, over de rug met de hals meer naar beneden, de hand volgend dat dit een stuk beter zou zijn.

De Spaanse pas is imo gewoon een kunstje..

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 10:02

Ik vind het paard er vooral lomp uitzien.
Maar opzich vind ik het er ook niet "verkeerd uitzien" ik vind dit normaal gesproken wel een fijne amazone.

Ik moet zeggen ik vind het er niet verkeerd uitzien maar ik vind die Spaanse pas gewoon niet fijn. Zie ze dan toch liever wat meer voorwaards. Ik denk niet dat het paard opzich verkeerd gebouwd is ook maar dat als hij meer voorwaards zou mogen het een compleet ander beeld geeft.

Ik vind het wel mooi om de samenwerking te zien tussen paard en ruiter. Dat is wat ik dus mis bij de kuur van Charlotte.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 10:14

BeFunny schreef:
Ik vind het paard er vooral lomp uitzien.
Maar opzich vind ik het er ook niet "verkeerd uitzien" ik vind dit normaal gesproken wel een fijne amazone.

Ik moet zeggen ik vind het er niet verkeerd uitzien maar ik vind die Spaanse pas gewoon niet fijn. Zie ze dan toch liever wat meer voorwaards. Ik denk niet dat het paard opzich verkeerd gebouwd is ook maar dat als hij meer voorwaards zou mogen het een compleet ander beeld geeft.

Ik vind het wel mooi om de samenwerking te zien tussen paard en ruiter. Dat is wat ik dus mis bij de kuur van Charlotte.

dat is rijden met turbo en zonder!!! Kun je dat vergelijken??

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 10:27

Nee niet met turbo. Maar die Spaanse pas daarbij is het altijd net of ze moeten inhouden zeg maar . Ik denk dat ik het dus verkeerd benoem. Het moet niet zozeer sneller maar soepeler kwa beweging en voorwaards ipv alsof ze in moeten houden. Ik heb 0 verstand van Spaanse pas maar ik vind die Spaanse pas gewoon er niet fijn uitzien. Nooit!

Wat Elisa kreupel noemt ik vind het er ook zo uitzien of iig niet zuiver maar dat is dus bij die Spaanse pas "normaal" schijnbaar.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 22-03-25 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 10:28

Ik vindt van niet.

Ik vraag me ook af of je Manubres ooit blij zult worden als je kijkt naar dressuur. Je hebt iets zo specifiek voor ogen dat ik denk dat het niet haalbaar is.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 10:49

BeFunny schreef:
Nee niet met turbo. Maar die Spaanse pas daarbij is het altijd net of ze moeten inhouden zeg maar . Ik denk dat ik het dus verkeerd benoem. Het moet niet zozeer sneller maar soepeler kwa beweging en voorwaards ipv alsof ze in moeten houden. Ik heb 0 verstand van Spaanse pas maar ik vind die Spaanse pas gewoon er niet fijn uitzien. Nooit!

ik ook niet, al hoewel ik het wel mooi vind in Spanje als ze in volornaat door de straten gaan,

Glamourdale heeft vrijwel altijd de turbo aan en ja dan helpt "fluisteren" (kleine hulpjes) niet altijd.

"Impuls is de bereidheid om tot actie over te gaan" en dat is bij de een nu eenmaal meer aanwezig, sterker dan bij de ander, en dat vraagt een andere "comminicatie" tussen paard en ruiter

Denk als je het maar voorvaarts oplost - zeker kan het beeld soms mooier zijn - maar dat zijn momentjes,

denk dat Glamourdale het langer volhoud met deze communicatie dan b.v. paarden waarbij impuls verwardt is/wordt met spektakel

verschillende diciplines, zijn paarden er voor geschikt!! vragen ook iets anders van een paard en de vos in het filmpje heeft daar denk ik wat moeite mee,

BeFunny

Re: Charlotte Fry emotioneel na ‘misschien wel beste rit ooit’

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 11:30

Ja in die straten zie je die paarden dan echt groots door die straten gaan met vooral grotere pas of hoe ik het moet noemen je snapt me denk wel dat ziet er dan"machtig" uit en dan klopt het plaatje zeg maar.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 11:35

Elisa2 schreef:
Daar ben ik het niet mee eens en ik weet ook dat je verzameling niet verkrijgt door oefeningen rijden maar door te schakelen en de activiteit van het achterbeen om te zetten in meer opwaartse ipv voorwaartse beweging. Daarvoor moet de voorwaartse beweging dus wel begrenst worden, enige verschil is dat een paard niet vastgehouden hoeft te worden om dat te doen. Een ophouding en weer los is voldoende om het op het achterbeen te zetten. Hoe meer activiteit en verzameling achter, hoe lichter een paard aan de voorkant. Eigenlijk zou iedereen een keer in het leven de kans moeten hebben om dit gevoel te ervaren.

Als de basis voorwaarden eerst voor elkaar zijn natuurlijk. Recht en op twee teugels en daarvoor zijn oefeningen rijden dan wel weer fijn.

Maar voor mij begint het met takt en ontspanning. Bij deze is de basis gewoon niet op orde. Een paard moet verbeteren in de beweging als het gereden wordt, niet verslechteren.

Ik vind het wel grappig dat jij steeds zegt dat de bouw bepaald hoe een paard loopt. Dit paard is niet echt een voorbeeld van een paard dat met veel souplesse geboren is. En ik denk zeker dat je het misschien kan verbeteren, maar het zit ook wel in het type.

En zeker krijg je verzameling door oefeningen te rijden. je kan niet verzamelen als je geen recht gericht paard hebt: veel oefeningen zijn er om recht te richten. Je kan niet verzamelen als het paard niet meer kracht van achter krijgt: dat krijg je door oefeningen te rijden. Het paard moet leren meer gewicht achter op te pakken, leniger te worden en het beken leren kantelen. Dat leer je echt niet alleen door schakelen.

Om te verzamelen heb je zeker een goede activiteit van het achterbeen nodig. Ik zeg ook niet dat het paard op het filmpje goed verzameld is, maar dat het wel in balans loopt. En wat ik al zei: als ze een normale basisgang had laten zien kan je het beter beoordelen...

voet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 11:38

Meelezer meldt zich.
Ik heb vroeger veel Spaanse pas gereden. En op dit filmpje is het geen juiste Spaanse pas. Het paard gaat stilstaan, loopt achter niet door. Hij zwaait dus wel met z’n voorbeen, maar het is geen spaanse pás. Dan zou hij gewoon in het stapritme door moeten blijven lopen.
En dat zegt misschien ook wat over het algemene gaan van het paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 13:56

Bedankt voor de verduidelijking! Ik bedoelde bij dit paard ook vooral de stap bij binnenkomst en aan het einde. Die stap is gewoon niet tact zuiver.

Ik zeg ook dat voor het verzamelen de basisvoorwaarden in orde moeten zijn Manubres. En dat is recht en op twee teugels en dat kan inderdaad bereikt worden door oefeningen. Maar zonder schakelen en actief maken en die energie weer opvangen gaat geen enkel paard meer opwaarts dan voorwaarts lopen (en zul je ze ook nooit 100% recht krijgen trouwens) en ik denk inderdaad ook dat juist deze twee filmpjes het verschil illustreren tussen een paard die wel actief van achter naar voren gereden wordt en een die niet actief van achter naar voren gereden wordt. (de laatste)

Dus eigenlijk is die voorkant schijn en wordt deze juist meer met de hand gereden.

En inderdaad, dit paard ziet er niet uit alsof hij veel souplesse van nature heeft maar de stap verraadt hem het meeste. Ieder paard kan namelijk tact zuiver stappen, dat is echt een stuk rijderij.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 09:10

Betreft het stukje op de vorige pagina:
Isabel heeft een keer verteld dat ze niet kijkt naar bouw, maar vooral hoe een paard zijn lichaam gebruikt en karakter.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 11:07

Toch klinkt dat heel raar. We willen toch juist een bepaalde bouw omdat het functioneler zou zijn.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 11:55

zou ze niet gewoon bedoelen: die passen bij mijn wijze van rijden,

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 12:02

manubres schreef:
Toch klinkt dat heel raar. We willen toch juist een bepaalde bouw omdat het functioneler zou zijn.

Fysieke geschiktheid is belangrijk, maar zonder aanleg om te bewegen en ook de wil om iets te doen heb eigenlijk nog niets.

Iemand kan fysiek de ideale bouw hebben voor ballet, maar zonder soepelheid, balans, ritmegevoel en expressie denk ik dat het zwanenmeer toch veranderd in een lelijk eendje. :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 13:04

Eigenlijk is het voor de fokkerij belangrijk om te weten wat topsport ruiters in een paard zoeken. Wat voor hun de belangrijkste eigenschappen zijn.

En ook of er dan nog verschil in zit wat voor een type paarden ze rijden. Sommige ruiters kunnen maar met een bepaald type overweg en anderen presteren met zeer veel verschillende types.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 13:07

manubres schreef:

Ja en nee...
Sommige paarden bewegen goed en hebben het karakter om mee te werken ondanks een minder functionele bouw omdat ze weten hoe ze met hun eigen lijf moeten werken.

Andere hebben voor het plaatje de perfecte bouw maar bereiken niks.

Op het oog goed wil niet zeggen dat het niet stug kan voelen en een op het oog minder goed paard wil niet zeggen dat hij niet alles kan, omdat ze gewoon net soepeler zijn en een goede manier hebben gevonden hun lijf in te zetten.
Dat is imo het grote verschil of je zoekt naar een rij paard of fok paard.
Voor de ene wil je beide. Goed qua bouw en capaciteit voor de top. Voor de ander wil je alleen een die de top kan bereiken.

Cruyff en Maradona hadden ook beide geen ideale bouw als sporter en kromme benen, maar konden er toch alles mee en beter dan voetballer met een ideale bouw.

mce schreef:

Nee we hadden het echt specifiek over perfecte bouw VS functionaliteit. Dat het perfecte plaatje niet functioneel hoeft te zijn en het niet perfecte plaatje het wel kan zijn, omdat je gevoel het zegt en je er alles mee kan.

Het zal sowieso bij haar rijden passen, elke ruiter heeft imo eigen voorkeuren denk ik.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 13:29

c_alsemgeest schreef:
manubres schreef:

Ja en nee...
Sommige paarden bewegen goed en hebben het karakter om mee te werken ondanks een minder functionele bouw omdat ze weten hoe ze met hun eigen lijf moeten werken.

Andere hebben voor het plaatje de perfecte bouw maar bereiken niks.

Op het oog goed wil niet zeggen dat het niet stug kan voelen en een op het oog minder goed paard wil niet zeggen dat hij niet alles kan, omdat ze gewoon net soepeler zijn en een goede manier hebben gevonden hun lijf in te zetten.
Dat is imo het grote verschil of je zoekt naar een rij paard of fok paard.
Voor de ene wil je beide. Goed qua bouw en capaciteit voor de top. Voor de ander wil je alleen een die de top kan bereiken.

Cruyff en Maradona hadden ook beide geen ideale bouw als sporter en kromme benen, maar konden er toch alles mee en beter dan voetballer met een ideale bouw.

mce schreef:

Nee we hadden het echt specifiek over perfecte bouw VS functionaliteit. Dat het perfecte plaatje niet functioneel hoeft te zijn en het niet perfecte plaatje het wel kan zijn, omdat je gevoel het zegt en je er alles mee kan.

Het zal sowieso bij haar rijden passen, elke ruiter heeft imo eigen voorkeuren denk ik.

bedoelde het zelfde, anders verwoordt

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 13:35

In de paardensport heb je inderdaad nog een belangrijk gegeven, namelijk de klik tussen paard en ruiter. Alleen als de samenwerking goed op elkaar is afgestemd zal het paard op zijn best presteren. Daar vind ik Totilas ook een mooi voorbeeld van. Edward Gal reed met hem de sterren van de hemel, maar het was niet zo dat een ander dit direct kon evenaren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 13:56

Denk ook dat wat je ook van Edward vind, hij vroeger wel echt veel gevoel had en dat kan een boel verschil maken.

Manubres heeft wel een punt in mijn ogen, dat we een bepaalde bouw willen omdat het ze dan makkelijker af zou kunnen gaan. Een op de kop gebouwd paard kan het misschien wel allemaal maar het zal er wel altijd minder uit zien en een ruiter zal er meer aan moeten werken. En daar komt dan de kwaliteit van een paard weer naar voren die het verschil kan maken in de top 10.

De vraag is wel, wat is een top gebouwd paard? Is dat er een die makkelijk piaffeert en passageert? Of is dat er een met een uitmuntende uitgestrekte draf en galop?

Of een die van alles een beetje heeft zonder ergens in uit te blinken?