Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
BeFunny schreef:Ik vind het paard er vooral lomp uitzien.
Maar opzich vind ik het er ook niet "verkeerd uitzien" ik vind dit normaal gesproken wel een fijne amazone.
Ik moet zeggen ik vind het er niet verkeerd uitzien maar ik vind die Spaanse pas gewoon niet fijn. Zie ze dan toch liever wat meer voorwaards. Ik denk niet dat het paard opzich verkeerd gebouwd is ook maar dat als hij meer voorwaards zou mogen het een compleet ander beeld geeft.
Ik vind het wel mooi om de samenwerking te zien tussen paard en ruiter. Dat is wat ik dus mis bij de kuur van Charlotte.
BeFunny schreef:Nee niet met turbo. Maar die Spaanse pas daarbij is het altijd net of ze moeten inhouden zeg maar . Ik denk dat ik het dus verkeerd benoem. Het moet niet zozeer sneller maar soepeler kwa beweging en voorwaards ipv alsof ze in moeten houden. Ik heb 0 verstand van Spaanse pas maar ik vind die Spaanse pas gewoon er niet fijn uitzien. Nooit!
Elisa2 schreef:Daar ben ik het niet mee eens en ik weet ook dat je verzameling niet verkrijgt door oefeningen rijden maar door te schakelen en de activiteit van het achterbeen om te zetten in meer opwaartse ipv voorwaartse beweging. Daarvoor moet de voorwaartse beweging dus wel begrenst worden, enige verschil is dat een paard niet vastgehouden hoeft te worden om dat te doen. Een ophouding en weer los is voldoende om het op het achterbeen te zetten. Hoe meer activiteit en verzameling achter, hoe lichter een paard aan de voorkant. Eigenlijk zou iedereen een keer in het leven de kans moeten hebben om dit gevoel te ervaren.
Als de basis voorwaarden eerst voor elkaar zijn natuurlijk. Recht en op twee teugels en daarvoor zijn oefeningen rijden dan wel weer fijn.
Maar voor mij begint het met takt en ontspanning. Bij deze is de basis gewoon niet op orde. Een paard moet verbeteren in de beweging als het gereden wordt, niet verslechteren.
manubres schreef:Toch klinkt dat heel raar. We willen toch juist een bepaalde bouw omdat het functioneler zou zijn.
manubres schreef:Toch klinkt dat heel raar. We willen toch juist een bepaalde bouw omdat het functioneler zou zijn.
mce schreef:zou ze niet gewoon bedoelen: die passen bij mijn wijze van rijden,
c_alsemgeest schreef:manubres schreef:Toch klinkt dat heel raar. We willen toch juist een bepaalde bouw omdat het functioneler zou zijn.
Ja en nee...
Sommige paarden bewegen goed en hebben het karakter om mee te werken ondanks een minder functionele bouw omdat ze weten hoe ze met hun eigen lijf moeten werken.
Andere hebben voor het plaatje de perfecte bouw maar bereiken niks.
Op het oog goed wil niet zeggen dat het niet stug kan voelen en een op het oog minder goed paard wil niet zeggen dat hij niet alles kan, omdat ze gewoon net soepeler zijn en een goede manier hebben gevonden hun lijf in te zetten.
Dat is imo het grote verschil of je zoekt naar een rij paard of fok paard.
Voor de ene wil je beide. Goed qua bouw en capaciteit voor de top. Voor de ander wil je alleen een die de top kan bereiken.
Cruyff en Maradona hadden ook beide geen ideale bouw als sporter en kromme benen, maar konden er toch alles mee en beter dan voetballer met een ideale bouw.mce schreef:zou ze niet gewoon bedoelen: die passen bij mijn wijze van rijden,
Nee we hadden het echt specifiek over perfecte bouw VS functionaliteit. Dat het perfecte plaatje niet functioneel hoeft te zijn en het niet perfecte plaatje het wel kan zijn, omdat je gevoel het zegt en je er alles mee kan.
Het zal sowieso bij haar rijden passen, elke ruiter heeft imo eigen voorkeuren denk ik.