Inteelt, genetische gezondheid en de toekomst van het Friese paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 20:17

Die zijn er vast geweest tussen die 3 hengsten en nu en allicht had het stamboek toen al moeten zeggen we willen ze niet te lang hebben.

Earth

Re: Inteelt, genetische gezondheid en de toekomst van het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 20:22

Ik vind dus jouw merrie Kabayo wel een mooi type. Een modern front maar toch fijn in het lijf.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 20:30

Oh mee eens hoor, wilde alleen ff het oude barokke type aangeven en ergens daar tussen in zou mooi zijn.

Die eerste is inderdaad Alva, ik vind die hengst Ulke dan erg mooi in elkaar zitten.

Het draait allemaal om balans denk ik, sterke ruggen. Niet te lang en niet te kort. En ook vooral niet te week.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 20:35

Dit vind ik dan weer heel jammer. Net goedgekeurd en dan al zo'n weke rug op 3,5 jarige leeftijd. En iedereen is lyrisch over deze hengst. Ik zal hem altijd laten staan, al kan hij als de beste bewegen
Afbeelding

Dankje earth. Ik vind haar (natuurlijk) ook wel knap, behalve haar hoofd :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 21:04

Phew die rug inderdaad, ik snap niet dat ze zoiets goedkeuren.

En idd een mooie merrie Kabayo, wel erg luxe.

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 21:25

Dit is ook niet de meest gunstige foto van Kees natuurlijk. Er zijn ook foto's waar het echt wel minder te zien is. Daarbij zoek je bij een dekhengst naar uiterste. En deze hengst kan ook veel verbeteren bij merries. Je hebt natuurlijk ook nog altijd een moeder en je zou gewoon moeten kijken wat je wil en kunt verbeteren. Wij hebben een Kees veulen lopen met een hele sterke bovenlijn. Ook moeder heeft een sterke bovenlijn en ze geeft dat ook door. Dat is de puzzel die je probeert te leggen als fokker. Garantie heb je niet maar als je weet hoe je merrie fokt kun je bepaalde keuzes toch maken op basis van wat je bij je eerdere veulens terug ziet.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 21:30

Kabayo schreef:
Dit vind ik dan weer heel jammer. Net goedgekeurd en dan al zo'n weke rug op 3,5 jarige leeftijd. En iedereen is lyrisch over deze hengst. Ik zal hem altijd laten staan, al kan hij als de beste bewegen
[ Afbeelding ]

Dankje earth. Ik vind haar (natuurlijk) ook wel knap, behalve haar hoofd :+

Volgens mij is er ook wat geks met deze foto. Het lijkt bij de rug alsof er nog een paard achter staat. Of heeft het paard zo'n rare deuk in de rug bij de lendenen?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 21:35

Hij staat scheef achter waardoor het bekken links hoger staat dan rechts. Maar dat ziet er wel gek uit ja.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 21:36

Hij staat ook wel met een achterbeen flink naar achter. Ik denk dat het bij een andere foto nog best meevalt?

Edit: Wat Earth zegt :+ :D

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 21:54

Hier een andere foto, is hij ook wat ouder. Zie je ook dat hij wat mooier bespierd is :j
Afbeelding

Maar fijn, we dwalen af haha. Ik hoop vooral dat het te testen is straks. Er was al een nieuw artikel te lezen. Hopelijk kunnen we straks bewust fokken en het ras weer een stukje gezonder maken
https://www.dehoefslag.nl/nieuws/fokker ... kyfuLxw7Fg

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 23:01

Kabayo schreef:
Gok dat ze de korte propjes bedoeld

Enkele voorbeelden , Friezen van vroeger
Hengst Jochem 259
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Barteld 292
[ Afbeelding ]
Meier 307
[ Afbeelding ]
Nykle 309
[ Afbeelding ]
Jelmer 297
[ Afbeelding ]
Remmelt 323
[ Afbeelding ]
Ulke 338
[ Afbeelding ]

Allemaal hengsten geboren voor 1990

Denk dat ze dit bedoeld, het type van voor 1900
[ Afbeelding ]

Op al deze foto's zie ik maar één heel jong paard... De rest is ruim uitgezwaard...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 23:10

Elisa2 schreef:
Phew die rug inderdaad, ik snap niet dat ze zoiets goedkeuren.

En idd een mooie merrie Kabayo, wel erg luxe.

Tsjah... Hier is ook wel wat over te zeggen denk ik...
Afbeelding

Is ook ster geworden, hier op 9 jarige leeftijd in augustus 2016....

En hier op 17 jarige leeftijd afgelopen oktober, iets minder voordelig neergezet...
Afbeelding

Ben verre van ontevreden hoe deze zich heeft gehouden, aangezien ik niet klein en niet heel licht ben en hij best wel moet werken... En ook nog een vette blessure heeft gehad...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 23:14

Kabayo schreef:
Hier een andere foto, is hij ook wat ouder. Zie je ook dat hij wat mooier bespierd is :j
[ Afbeelding ]

Maar fijn, we dwalen af haha. Ik hoop vooral dat het te testen is straks. Er was al een nieuw artikel te lezen. Hopelijk kunnen we straks bewust fokken en het ras weer een stukje gezonder maken
https://www.dehoefslag.nl/nieuws/fokker ... kyfuLxw7Fg

Op deze foto staat hij lichtjes op een heuveltje.

Janine, ja voor het mooie is de rug net wat te lang inderdaad. Desondanks, wel een mooi dier. Mooie hals zit er op.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 23:26

Elisa2 schreef:
Janine, ja voor het mooie is de rug net wat te lang inderdaad. Desondanks, wel een mooi dier. Mooie hals zit er op.

Zeker mooi, ik heb eigenlijk twee barbiepaarden...

Maar wat ik er vooral mee wil zeggen is dat die lengte niet per se slecht hoeft uit te pakken qua gezondheid. We hebben er eentje op stal die 5 jaar ouder is, maar die ook 5 jaar geleden al een enorm aftakelende bovenlijn had. Maar die absoluut geen weke rug heeft, en die ook niet een te lange rug heeft.

Wel jammer dat het een ruin is, inteelpercentage is 0,59% op de laatste 5 generaties. Geen idee wat het verwantschap is, zal ook niet heel hoog zijn gok ik. Maar zo fantastisch als deze, ik weet niet of ik die ooit weer ga vinden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 23:28

Ik begrijp het maar ik denk dat zo,n rug wel iemand nodig heeft die daar mee om kan gaan. Oftewel, paard voldoende over de rug kan laten lopen. En daarnaast is wellicht e.a ook erfelijk bepaald qua gezondheid.

Inderdaad jammer qua inteelt percentage dat het een ruin is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 23:39

Elisa2 schreef:
Ik begrijp het maar ik denk dat zo,n rug wel iemand nodig heeft die daar mee om kan gaan. Oftewel, paard voldoende over de rug kan laten lopen. En daarnaast is wellicht e.a ook erfelijk bepaald qua gezondheid.

Inderdaad jammer qua inteelt percentage dat het een ruin is.

Ik heb dit jaar de 10 jaar en oudere hengsten niet gezien, maar ik heb wel eens jaren gehad dat ik enorm twijfelde aan de duurzaamheid van die hengsten, waarbij de ruggen me wel vreselijk tegenvielen. Ik zag er ook jaren tegenop dat die van mij ouder werd.

Volgens mij ben ik zelf echt geen topruiter, ik kan leuk rijden, hij is sport geworden. Maar kundig? Zal ik niet over mezelf zeggen. Ik neem aan dat die goedgekeurde hengsten een stuk beter worden getraind en gemanaged.

Ik zal echt niet zeggen dat het weke wat je best veel ziet goed is. Ik denk echter dat het ergste wegvalt als de paarden uitgezwaard zijn. Friezen zijn laatbloeiers, maar worden wel voor hun 4e al goedgekeurd in de meeste gevallen. Dan volgen natuurlijk de statieportretten, of eerder zelfs al. In hoeverre is het dan een exterieurfoutje, of een gebrek aan kracht dat je heel duidelijk in alles ziet?

Ben geen expert, en ik kan het ook allemaal niet aan één ervaring ophangen of wat ik hier boven opschrijf. Maar ik denk niet dat je met name de jonge hengsten al snel op basis van dat soort dingen kan afschrijven, terwijl ze nog niet uitgegroeid zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 23:57

Nee, mee eens hoor!

Ik heb mijn ervaringen ook meer gebaseerd op wat ik bij de Nieuwe Heuvel rond zie lopen. Op de shows en keuringen. Kom ook nog weleens bij een andere Friezenfokkerij. Of ze echt beter gereden worden daar heb ik soms nog wel mijn twijfels over. (in ieder geval bij de NH)

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 00:11

Hopelijk word er wat meer open kaart gespeeld met de aandoening die in welke lijnen voortkomen.. ook dan is het natuurlijk moeilijk te zeggen of dat wel of niet word doorgegeven, je kan daar dan natuurlijk wel rekening mee houden of vermijden als fokker..

Ik zelf heb Kwpnr / groninger gehad en aantal jaren geleden een fries gekocht(ik die totaal geen fries wilde vond het maar lompe paarden :o ).
En nu inmiddels eigenaar van 3 prachtige zwarte parels.
Zou ook geen ander ras meer willen zulke fijne paarden in de omgang en het karakter bij de meeste is echt heel fijn. Ze hebben net dat stukje extra ofzo.

Ik denk dat het ook al zou schelen als de merries net zoals bv bij kwpn ook röntgenologisch gekeurd worden en dan ook een predikaat krijgen.
Zodat er ook met meerdere gezonde merries gefokt worden ipv een ster merrie die het goed doet op een keuring (want dat is wat je vaak te horen krijgt je moet alleen fokken met een ster merrie).
Natuurlijk denk ik dat de meeste fokkers gezond verstand gebruiken en niet zullen fokken met een merrie die niet gezond is.
Nu is er ook bij de keuring een rubriek voor best gaande veulen uit een stamboek merrie zodat er ook daar nog mee gefokt wordt.
Dit zorgt misschien ook weer wat meer bloedspreiding.

Het is goed dat het stamboek er mee bezig is hopelijk blijft dit mooie ras bestaan met duurzame en gezondere friezen! <3

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 00:13

Los van het ras: De optische lengte van een rug zegt natuurlijk niet alles over de kwaliteit en draagkracht. Daar zou ik mij niet op blindstaren. Ik mis her en der goede onderbouwing bij de beoordeling van exterieur.
Een grof hoofd zegt natuurlijk niets over de kwaliteit van het paard (heel misschien wat meer grijze massa :) )

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 02:53

Ballard_L schreef:
Ik denk dat je oa mij bedoelde. Ik bedoelde niet per se dat er niets unieks aan de Fries is, maar als je de unieke eigenschappen afzonderlijk van elkaar bekijkt (zoals bijv gangenwerk en behang) kan je dat ook uit een paard buiten het stamboek halen en zo meer bloedspreiding krijgen.

Klopt ik bedoelde oa jou. Ik ken echt geen enkel ander ras waarvan het gangwerk ook maar een klein beetje in de buurt komt van die van een fries eerlijk gezegd. Behang kan je idd wel ergens anders halen.
Ik ben wel absoluut voor het gezond maken van het ras, dus ben het zeker met je eens dat je dan mogelijk bloed van buiten moet halen. Dan zul je moeten accepteren dat niet alles gaat "lukken" (in de zin van dat de eigenschappen van de fries die je wilt behouden goed doorgegeven worden aan het veulen, terwijl de eigenschappen die je weg wilt hebben (aanleg voor bepaalde ziektes) niet doorgegeven worden aan het veulen. Dat betekent dat je verschillende kruisingen zult gaan moeten maken en dan selecteren welke door kunnen voor de toekomst van de fries. En de rest lekker als hobbypaard door laten gaan, maar niet meer mee fokken. Ik denk oprecht dat er wel veulens tussen zullen zitten die nog erg fries zijn, en als je dan weer een paar keer terugkruisen met een volle fries zie je er niks meer van

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 05:45

@janine oh ik heb geen idee hoe oud die hengsten zijn op de foto.
Bedoel meer dat de paarden van vroeger niet perse barok zijn. Ik vind ze vrij luxe "voor die tijd"

Qua lengte van de rug, het gebruiksdoel veranderd, het paard ook. Kijk ook maar eens naar de Haflinger. Die zijn ook erg veranderd. Ik heb gister even zitten googlen naar friese hengsten maar kan ook zo geen dekhengst vinden met een korte rug.
Ik probeer in ieder geval wel te selecteren op een sterke rug. In combinatie met laag inteelt, lage verwantschap en ook nog een sterk snel achterbeen. En dat is soms een behoorlijke puzzel := Vooral als de helft van de onverwante hengsten naar het buitenland worden verkocht. Zoals Wibout of Omer bijvoorbeeld

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 09:05

Dorine92 schreef:
Ballard_L schreef:
Ik denk dat je oa mij bedoelde. Ik bedoelde niet per se dat er niets unieks aan de Fries is, maar als je de unieke eigenschappen afzonderlijk van elkaar bekijkt (zoals bijv gangenwerk en behang) kan je dat ook uit een paard buiten het stamboek halen en zo meer bloedspreiding krijgen.

Klopt ik bedoelde oa jou. Ik ken echt geen enkel ander ras waarvan het gangwerk ook maar een klein beetje in de buurt komt van die van een fries eerlijk gezegd. Behang kan je idd wel ergens anders halen.
Ik ben wel absoluut voor het gezond maken van het ras, dus ben het zeker met je eens dat je dan mogelijk bloed van buiten moet halen. Dan zul je moeten accepteren dat niet alles gaat "lukken" (in de zin van dat de eigenschappen van de fries die je wilt behouden goed doorgegeven worden aan het veulen, terwijl de eigenschappen die je weg wilt hebben (aanleg voor bepaalde ziektes) niet doorgegeven worden aan het veulen. Dat betekent dat je verschillende kruisingen zult gaan moeten maken en dan selecteren welke door kunnen voor de toekomst van de fries. En de rest lekker als hobbypaard door laten gaan, maar niet meer mee fokken. Ik denk oprecht dat er wel veulens tussen zullen zitten die nog erg fries zijn, en als je dan weer een paar keer terugkruisen met een volle fries zie je er niks meer van

Precies! Daarvan zou ik ook zeggen: doen :)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 10:05

Gaat/kan deze dame iets positiefs bijdragen, is wel interim of kun je opdeze post helemaal niets inbrengen

Vanaf dinsdag 14 januari is Mechteld van der Kooi begonnen als interim-directeur van het KFPS.

Mechteld (57) is een bekende in de Friese paardenwereld. Ze is voorzitter van de Vereniging het Friese Tuigpaard en zelf enthousiast tuigpaardrijder. Met haar man Jelle reden ze enkele jaren mee bij de Fryske Quadrille. Ze heeft diverse managementfuncties bekleed, onder andere als bedrijfsleider bij het Praktijkonderzoek paarden op de Waiboerhoeve in Lelystad en ze was manager bij de Nederlands Hippische Beroepsopleiding in Deurne. Ook was ze bondscoach van het Nederlandse endurance-team.
Mechteld is van huis-uit (dieren)fysiotherapeut. Zo ontstond ook haar bedrijf Horsescan waarbij ze paarden, en ook mensen, begeleidt in het verbeteren van prestaties.
[VN] Mechteld van der Kooi nieuwe interim-directeur KFPS

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 10:15

senna21 schreef:
Los van het ras: De optische lengte van een rug zegt natuurlijk niet alles over de kwaliteit en draagkracht. Daar zou ik mij niet op blindstaren. Ik mis her en der goede onderbouwing bij de beoordeling van exterieur.
Een grof hoofd zegt natuurlijk niets over de kwaliteit van het paard (heel misschien wat meer grijze massa :) )

Ja, zeker wel.

"Scharnier tussen voor- en middenhand
Van der Schaft, die zichzelf niet als een ‘fokkerijman’ ziet, denkt dat het probleem van het Friese paard niet zozeer in het gebruik van het achterbeen zit, maar in de verbinding met de achterhand. Te week in lendenen en rug en daardoor onvoldoende tot dragen komen. ‘Tegenwoordig zie ik steeds meer Friese dressuurpaarden waarbij dat minder een probleem is. De galop is verbeterd en dat heeft daar misschien ook wel mee te maken. In de galop moeten de lendenen van een paard soepel kunnen scharnieren tussen achter- en middenhand.’ Rien van der Schaft adviseert iedereen een goede trainer te zoeken en les te nemen. ‘Goed dressuur kunnen rijden is een vak en daar heb je goed onderricht bij nodig.’

https://kfps.nl/nieuws/rien-van-der-sch ... harnieren/

"De meeste Friezen hebben gelukkig van zichzelf een hele functionéel en mooie hals. Daarachter hoort een goed ontwikkelde schoft. Geen platte of ronde waarop niets past. In mijn optiek mag een Fries zeker niet te strak zijn in de rug, maar mag evenmin een lange rug hebben. Hij moet sterk gebouwd zijn en daar hoort meestal toch een kortere rug met goede verbindingen in de lendepartij bij. Op stand zie ik graag dat het achterbeen onder de massa staat. Dergelijke paarden kunnen van achteruit altijd beter naar voren doortreden.’

https://kfps.nl/nieuws/jelmer-chardon-sportbloed-moet/

En niet alleen bij Friezen natuurlijk, ook bij andere paarden zijn te lange en weke ruggen niet wenselijk.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 10:23

ontwikkelen de ruggen niet naarmate er op gereden/mee gewerkt wordt, lang geleden werd een paard wel voor de kar, of sleep gezet om o.a. sterker in de rug te worden (maar dat waren wel WPN'ers, nu KWPN),