Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kabayo schreef:Dit vind ik dan weer heel jammer. Net goedgekeurd en dan al zo'n weke rug op 3,5 jarige leeftijd. En iedereen is lyrisch over deze hengst. Ik zal hem altijd laten staan, al kan hij als de beste bewegen
[ Afbeelding ]
Dankje earth. Ik vind haar (natuurlijk) ook wel knap, behalve haar hoofd
Kabayo schreef:Gok dat ze de korte propjes bedoeld
Enkele voorbeelden , Friezen van vroeger
Hengst Jochem 259
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Barteld 292
[ Afbeelding ]
Meier 307
[ Afbeelding ]
Nykle 309
[ Afbeelding ]
Jelmer 297
[ Afbeelding ]
Remmelt 323
[ Afbeelding ]
Ulke 338
[ Afbeelding ]
Allemaal hengsten geboren voor 1990
Denk dat ze dit bedoeld, het type van voor 1900
[ Afbeelding ]
Elisa2 schreef:Phew die rug inderdaad, ik snap niet dat ze zoiets goedkeuren.
En idd een mooie merrie Kabayo, wel erg luxe.
Kabayo schreef:Hier een andere foto, is hij ook wat ouder. Zie je ook dat hij wat mooier bespierd is
[ Afbeelding ]
Maar fijn, we dwalen af haha. Ik hoop vooral dat het te testen is straks. Er was al een nieuw artikel te lezen. Hopelijk kunnen we straks bewust fokken en het ras weer een stukje gezonder maken
https://www.dehoefslag.nl/nieuws/fokker ... kyfuLxw7Fg
Elisa2 schreef:Janine, ja voor het mooie is de rug net wat te lang inderdaad. Desondanks, wel een mooi dier. Mooie hals zit er op.
Elisa2 schreef:Ik begrijp het maar ik denk dat zo,n rug wel iemand nodig heeft die daar mee om kan gaan. Oftewel, paard voldoende over de rug kan laten lopen. En daarnaast is wellicht e.a ook erfelijk bepaald qua gezondheid.
Inderdaad jammer qua inteelt percentage dat het een ruin is.
Ballard_L schreef:Ik denk dat je oa mij bedoelde. Ik bedoelde niet per se dat er niets unieks aan de Fries is, maar als je de unieke eigenschappen afzonderlijk van elkaar bekijkt (zoals bijv gangenwerk en behang) kan je dat ook uit een paard buiten het stamboek halen en zo meer bloedspreiding krijgen.
Dorine92 schreef:Ballard_L schreef:Ik denk dat je oa mij bedoelde. Ik bedoelde niet per se dat er niets unieks aan de Fries is, maar als je de unieke eigenschappen afzonderlijk van elkaar bekijkt (zoals bijv gangenwerk en behang) kan je dat ook uit een paard buiten het stamboek halen en zo meer bloedspreiding krijgen.
Klopt ik bedoelde oa jou. Ik ken echt geen enkel ander ras waarvan het gangwerk ook maar een klein beetje in de buurt komt van die van een fries eerlijk gezegd. Behang kan je idd wel ergens anders halen.
Ik ben wel absoluut voor het gezond maken van het ras, dus ben het zeker met je eens dat je dan mogelijk bloed van buiten moet halen. Dan zul je moeten accepteren dat niet alles gaat "lukken" (in de zin van dat de eigenschappen van de fries die je wilt behouden goed doorgegeven worden aan het veulen, terwijl de eigenschappen die je weg wilt hebben (aanleg voor bepaalde ziektes) niet doorgegeven worden aan het veulen. Dat betekent dat je verschillende kruisingen zult gaan moeten maken en dan selecteren welke door kunnen voor de toekomst van de fries. En de rest lekker als hobbypaard door laten gaan, maar niet meer mee fokken. Ik denk oprecht dat er wel veulens tussen zullen zitten die nog erg fries zijn, en als je dan weer een paar keer terugkruisen met een volle fries zie je er niks meer van
senna21 schreef:Los van het ras: De optische lengte van een rug zegt natuurlijk niet alles over de kwaliteit en draagkracht. Daar zou ik mij niet op blindstaren. Ik mis her en der goede onderbouwing bij de beoordeling van exterieur.
Een grof hoofd zegt natuurlijk niets over de kwaliteit van het paard (heel misschien wat meer grijze massa)