Pony Zwartje 'half opgegeten' in weiland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 09:09

Somebody85 schreef:
Wat een onzin, je weet ook dat de wolf oorspronkelijk hier hoort.

In de periode dat de kerk de macht had, dat je als vrouw niks te zeggen had, dat je stierf aan de pest. Dat je je bek dicht mocht houden en vooral geen weerwoord mocht geven tegen je baas.
Dat je tich kinders moest krijgen om er een paar groot te krijgen

Laten we vooral terug gaan naar die tijd. Dat de ratten en muizen door je huis liepen en je de kop vol luizen had. Hoorde er oorspronkelijk allemaal bij

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 09:10

Somebody85 schreef:
Polar schreef:
Je begrijpt toch zelf wel dat als in 1860 de wolf uit Nederland is verdwenen o.a vanwege habitatverlies en schaarste aan prooidieren, dat de omstandigheden nu in 2024 er niet bepaald beter op zijn geworden voor de wolf? Of denk jij dat er nu meer natuur en wilde dieren zijn dan bijna 200 jaar geleden?

De wolf is hier zelf weer naar toe getrokken.
Heb je daar bewijs van?

Somebody85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 09:11

gillian schreef:
Het feit blijft dat voordat de wolf terug was, er geen enkele hondenaanval op vee zo uit de hand is gelopen zoals nu momenteel gebeurt.

En of de wolf zelf hier naartoe is gewandeld, zijn de meningen over verdeeld.

Dit is toch ook best schokkend: https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/159592 ... ijgt-boete

En ja dat laatste is weer hard roepen van anti-wolf tegen pro-wolf.

Somebody85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 09:12

Rocamor schreef:
Somebody85 schreef:

In de periode dat de kerk de macht had, dat je als vrouw niks te zeggen had, dat je stierf aan de pest. Dat je je bek dicht mocht houden en vooral geen weerwoord mocht geven tegen je baas.

Laten we vooral terug gaan naar die tijd. Dat de ratten en muizen door je huis liepen en je de kop vol luizen had. Hoorde er oorspronkelijk allemaal bij

Nee, je haalt nu alles uit de context. Er werden tijgers bijgehaald.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 09:13

sterregoud schreef:
Somebody85 schreef:
Vertel? Is het al aangetoond dat het een wolf was?

Nee, we hebben hier bidsprinkhanen en jachtluipaarden, nou goed.

Bidsprinkhaan wel sinds kort. ;)
https://www.nu.nl/dieren/6329874/bidspr ... stigd.html

Over de pony: @somebody: heb je data over hondenaanvallen op pony's over de, ik noem maar wat, de afgelopen vijftig jaar?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 09:13

Somebody85 schreef:
gillian schreef:
Het feit blijft dat voordat de wolf terug was, er geen enkele hondenaanval op vee zo uit de hand is gelopen zoals nu momenteel gebeurt.

En of de wolf zelf hier naartoe is gewandeld, zijn de meningen over verdeeld.

Dit is toch ook best schokkend: https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/159592 ... ijgt-boete

En ja dat laatste is weer hard roepen van anti-wolf tegen pro-wolf.

Dat klopt. Hoeveel van dit soort nieuwsberichten over honden zijn er tegenover de berichten van aanvallen van wolven? En hoeveel honden zijn er in Nederland itt wolven?

Pro wolf tegen anti wolf, dat geroep is er aan weerskanten. Over alles.
Laatst bijgewerkt door gillian op 30-09-24 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 09:14

Gewoon een posse houden, de wolf hoort niet in het huidige Nederland. Er is een reden waarom rond 1860 de laatste verdween uit Nederland.

Somebody85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 09:15

Somebody85 schreef:
Polar schreef:
Je begrijpt toch zelf wel dat als in 1860 de wolf uit Nederland is verdwenen o.a vanwege habitatverlies en schaarste aan prooidieren, dat de omstandigheden nu in 2024 er niet bepaald beter op zijn geworden voor de wolf? Of denk jij dat er nu meer natuur en wilde dieren zijn dan bijna 200 jaar geleden?

De wolf is hier zelf weer naar toe getrokken.
Heb je daar bewijs van?

Nee, de wolf is hier uitgezet met busjes… het anti-wolf vs het pro-wolf leugens.
Niemand vertrouwt elkaar.

https://www.nationalgeographic.nl/diere ... schiedenis

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 09:18

Somebody85 schreef:
Nee, de wolf is hier uitgezet met busjes… het anti-wolf vs het pro-wolf leugens.
Niemand vertrouwt elkaar.

https://www.nationalgeographic.nl/diere ... schiedenis
Wel apart dat je constant roept dat mensen geen uitspraken moeten doen zonder bewijs, en dat een wolf die op het erf van een aangegeten pony loopt volgens jou geen bewijs is, maar dat als ik je vraag om bewijs van een uitspraak die jij doet, dat je dan met sarcasme reageert.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 09:22

Rocamor schreef:
Somebody85 schreef:

Somebody85 schreef:
Nee, je haalt nu alles uit de context. Er werden tijgers bijgehaald.

Ik haal niks uit context, jij schreef zelf dat de wolf hier oorspronkelijk hoort. Feit, geen aanname

Hij hoorde hier ja, 200 jaar terug.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 09:23

En toen hoorde hij er al niet en werd er gesproken over een plaag en was er veel overlast.

Leeuwen en tijgers zijn niet zover gezocht hoor, die waren er ook in Nederland, alleen is die soort ondertussen uitgestorven...

De bruine beer kwam vroeger ook in Nederland voor, zelfde als de lynx.
Dus die mogen ook terug komen toch?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 09:24

Ik heb echt niks tegen de wolf, vind ze prachtig. Ik snap alleen niet dat mensen niet snappen dat de wolf uiteindelijk zelf het slachtoffer wordt van dit beleid. Want of hij wordt illigaal afgeknald..of het gaat zo uit de hand lopen dat ze allemaal (legaal) afgeknald gaan worden. Een wolf moet wel gewoon beheerd worden en vooral schuw gehouden worden voor mensen.

En als dat te moeilijk is in zo'n vol land dan is het inderdaad de vraag of het dier hier wel kan blijven.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 09:26

Om even alles een beetje in perspectief te zetten.
In de tijd dat er vroeger wolven in Nederland waren, woonden er op z'n meest 3 miljoen mensen in Nederland.
En zelfs toen was er al zoveel overlast dat men zich genoodzaakt voelde om ze te doden.
En zelfs toen was er al niet genoeg bos voor de wolven om hun eigen (wild) voedsel te zoeken.

Elisa2 schreef:
Ik heb echt niks tegen de wolf, vind ze prachtig. Ik snap alleen niet dat mensen niet snappen dat de wolf uiteindelijk zelf het slachtoffer wordt van dit beleid. Want of hij wordt illigaal afgeknald..of het gaat zo uit de hand lopen dat ze allemaal (legaal) afgeknald gaan worden. Een wolf moet wel gewoon beheerd worden en vooral schuw gehouden worden voor mensen.

En als dat te moeilijk is in zo'n vol land dan is het inderdaad de vraag of het dier hier wel kan blijven.
Ik denk dat veel mensen zich dit wel beseffen.
De wolf is evengoed slachtoffer van een falend beleid.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 09:29

Ik heb het idee dat veel pro wolfers zich dit niet beseffen..zij houden het falende beleid ook graag in stand.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 09:31

Rocamor schreef:
Somebody85 schreef:

+:)+

en waar laten we de 13 miljoen mensen inclusief hun huizen, wegen, winkels enz enz?
Die er toen ook nog niet waren.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 09:32

Mee eens en dan de hele tijd roepen dat de rest anti-wolf is.
Ik woon in een land waar wolven vrij leven, maar waar wel een beleid is om te zorgen dat alles zo veilig mogelijk blijft voor iedereen.
Betekent niet dat er nooit een schaap wordt gepakt en ook jachthonden die diep het bos in worden gestuurd zijn regelmatig slachtoffer, maar zoals in Nederland, nee... daar spreekt zelfs hier iedereen schande over.

Mijn paarden lopen trouwens 24/7 buiten, zelfde als de pony's van de buren, de koeien van de boeren verderop en de schapen bij mijn achterburen.
Zonder wolfwerend hek, in een gebied waar wolven, beren en lynxen leven.
Dus nee, wat er in Nederland gebeurt is niet normaal en moet ook nooit normaal worden.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 09:36

Denk je dat Polar? Edit, dit was een reactie op jouw voorlaatste bericht.

Ik denk dat veel mensen die niet blij zijn met zoooveel wolven beseffen dat het falende beleid ervoor gaat zorgen dat die wolven linksom of rechtsom afgeknald gaan worden. Ik denk dat veel mensen die wel voor de wolf zijn, dat niet in kunnen of willen zien

Dit is een situatie die voor niemand houdbaar is. Zooveel wolven dat ze ook hun eigen soort afslachten.

Wellicht valt er best met een aantal wolven samen te leven. Maar
1) zorg dat ze beheerd worden, net als de zwijnen en de herten etc
2) zorg dat ze inderdaad schuw zijn en blijven (of worden in elk geval
3) als ze aan landbouwhuisdieren beginnen, dan afschot

Maar beheer dat - inmiddels - zooitje ongeregeld
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 30-09-24 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979

Re: Pony Zwartje 'half opgegeten' in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 09:37

Je ziet nu al dat er af en toe ineens een wolf dood aan de kant van de weg ligt en niemand daar de verantwoording voor neemt. Denk dat dat steeds vaker gaat gebeuren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 09:41

Beheer betreft zwijnen is ook een zooitje.
Want hier is een nulstand, maar ze lopen hier ook overal.

Bij de wolf gaan nog wat mensen dwars liggen want hij ziet er zo knuffelig uit als een hond en verliezen daarbij alle verstand.

Maar kijk ook ratten, dat loopt ook uit de hand met het verbieden van zowat alles wat er bestond.
Het rare is wel dat daar niemand zegt, laat maar zitten is natuur. :?
Want de meeste mensen vinden die er niet schattig en knuffelig uitzien....

En zo zie je dus vooral waarop het gebaseerd is of mensen willen dat een dier verdwijnt.

het zelf last hebben en het uiterlijk.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 09:42

Nu ben ik wel heel benieuwd wat voor advies de pro wolf mensen hebben voor ons, om onze “tuin” wolfwerend te maken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Want we moesten denken in oplossingen toch? Zomers lopen er koeien en winters schapen. Let me know. Ben heel benieuwd hoe wij aan onze zogenaamde plicht moeten voldoen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 09:42

Rocamor schreef:
Denk je dat Polar?

Ik denk dat veel mensen die niet blij zijn met zoooveel wolven beseffen dat het falende beleid ervoor gaat zorgen dat die wolven linksom of rechtsom afgeknald gaan worden. Ik denk dat veel mensen die wel voor de wolf zijn, dat niet in kunnen of willen zien

Dit is een situatie die voor niemand houdbaar is. Zooveel wolven dat ze ook hun eigen soort afslachten.

Wellicht valt er best met een aantal wolven samen te leven. Maar
1) zorg dat ze beheerd worden, net als de zwijnen en de herten etc
2) zorg dat ze inderdaad schuw zijn en blijven (of worden in elk geval
3) als ze aan landbouwhuisdieren beginnen, dan afschot

Maar beheer dat - inmiddels - zooitje ongeregeld
Ik kan even mijn reactie niet vinden waar jouw eerste zin/vraag op richt, denk dat je doelt op dat er naar mijn mening genoeg mensen zijn die de wolf ook wel als slachtoffer zien?

Ik zie af en toe videos van wolven waarbij je de mensen hoort roepen:"Rotbeest, ik rij je dood" en dat soort uitspraken.
Dat vind ik persoonlijk belachelijk, want het dier doet ook maar z'n best om te overleven, ook al zie ik als mens niet in waarvoor je daar zoveel dieren voor moet doden.
Maar als ik met vrienden over dit onderwerp praat, is iedereen het er over eens dat de wolf evengoed slachtoffer is en dat dit probleem direct in het begin aangepakt had moeten worden.

De punten die jij noemt, ben ik het mee eens en dat is ook het beleid dat in hier in Zweden geldt.
Tenminste, elke provincie mag daarin zelf kiezen en ik heb het idee dat ze in het zuiden daar soms iets lakser mee zijn, maar de algemene tendens is dat zodra een wolf afwijkend gedrag laat zien (vee pakken, in woonwijken verblijven, te dicht bij mensen komen) er wordt afgeschoten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 09:45

ik wil dat ook wel weten, met name daar waar we grenzen aan de tuin van de buren daar waar kinderen spelen. Die zitten niet zo op stroom te wachten....

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 09:46

Jildau schreef:
Nu ben ik wel heel benieuwd wat voor advies de pro wolf mensen hebben voor ons, om onze “tuin” wolfwerend te maken.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Want we moesten denken in oplossingen toch? Zomers lopen er koeien en winters schapen. Let me know. Ben heel benieuwd hoe wij aan onze zogenaamde plicht moeten voldoen.
Denk niet dat je hier een zinnig antwoord op krijgt.

Het is een beetje wanneer je een kitten neemt en de oude kat die je al 10 jaar hebt kan er niet mee overweg, dus moet die oude kat weg.
De wolf, die nieuw Nederland is binnen komen wandelen, mag blijven en de koeien/andere dieren moeten weg.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 09:50

Polar schreef:
Elisa2 schreef:

Ik denk dat veel mensen zich dit wel beseffen.
De wolf is evengoed slachtoffer van een falend beleid.

K reageerde hierop. Ik vraag me af of voldoende mensen in de smiezen hebben dat de wolf zelf ook slachtoffer is / gaat worden van falend beleid.

En als dat beleid niet verandert, denk ik dat er inderdaad links en rechts wolven op een nare manier aan hun einde van komen.

En dat gun ik die wolf net zo min als de slachtoffers van die wolf.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 09:51

Je krijgt denk ik oplossingen die alleen maar betaalbaar zijn als de faunabescherming eens zijn geld van de postcodeloterij doneert aan de mensen van de weidedieren.
En de gemeente ook nog eens omkoopt voor de benodigde vergunning, want de hoogte die een beetje zal kans geeft dat het gaat werken is niet toegestaan in het buitengebied. Want dan kun je aan een metertje of 2,5 gaan denken.
Daarnaast moet je ook een meter de grond in.

Dan nog een stuk vrijlaten bij het water voor het schoonmaken, daar kun je dan ook niks laten grazen meer.