Neusriem niet langer verplicht bij dressuurcompetitie Nieuw-Zeeland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 16:21

DuoPenotti schreef:
Ik denk nog steeds beide, iets kan een dubbele functie hebben natuurlijk :j

Ik kom er met mijn hoofd niet bij hoe het kan stabiliseren. Sommige vormen misschien wel, maar niet allemaal. Want mijn neusriem en sperriem komen niet tegen het bit aan. Dus ik snap niet helemaal hoe het stabiliseert. Hoe bedoel jij het?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 16:24

Als de hoge neusriem uitgevonden is om de mond dicht te houden, waarom hebben dan zoveel paarden die met S&T gereden worden de mond open?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 16:27

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 16:35

Omdat het niet erg is dat de mond iets geopend wordt, er is een verschil tussen een ontspannen kauwende kaak, en een paard dat druk wil ontlopen.

De neusriem houdt de mond dusdanig dicht dat de mond niet wijd opengesperd kan worden, de tong binnenboord blijft en de druk niet ontweken kan worden. In het kort, om het paard te laten doen wat wij als ruiter van het dier vragen.

Nogmaals, zie mijn eerste post in dit topic.

DuoPenotti schreef:
San
Nee die hoge niet, zeker met je eens.
Maar we leven niet meer in 1600 of zo en zijn door de tijd geen ook gaan ontwikkelen.
Soms goed, soms niet.
Maar toen ik jong was was de lage/ africhtingsneusriem heel standaard.
En die hield dat bit wel degelijk stabiel.
En de sportpaarden hadden toen al de gecombineerde maar nog niet met de "aansnoer" neusriem

@ MWM
DuoPenotti @ [VN] Neusriem niet langer verplicht bij dressuurcompetitie Nieuw-Zeeland

https://www.equusvitalis.nl/kavalkade/e ... wart-zwart

De huidige neusriemen zijn een vrij recente ontwikkeling, nog geen 100 jaar oud.

De lage neusriem is doorontwikkeld vanuit de hoge neusriem, met als belangrijkste doel het voorkomen dat het paard zijn mond ver open kan sperren. Want enkel dan kan invloed uitgeoefend worden. Dat deze als bijkomstigheid eventueel voor wat meer stabilisatie zorgt, is mooi meegenomen. Maar de natuurkundige wetten werken ietsje anders dan dat.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 16:36

Elisa2 schreef:
Als de hoge neusriem uitgevonden is om de mond dicht te houden, waarom hebben dan zoveel paarden die met S&T gereden worden de mond open?

Omdat paarden ontzettend sterk zijn met hun kaken. :Y) Je kan flink strak aansnoeren, maar sommige paarden doen er alles aan om van de druk af te komen door hun mond te openen.

Plus er zijn mensen die niet strak aansnoeren en het paard op het bit laat kauwen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 16:38

Zoals ik al eerder zei, dat de neusriem de mond dicht houdt is niet per se een probleem, ik heb t idee dat er een te negatieve connotatie aan hangt waardoor erkennen dat de neusriem als sperring dient weerstand oproept.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 16:42

Citaat:
De huidige neusriemen zijn een vrij recente ontwikkeling, nog geen 100 jaar oud.

De lage neusriem is doorontwikkeld vanuit de hoge neusriem, met als belangrijkste doel het voorkomen dat het paard zijn mond ver open kan sperren. Want enkel dan kan invloed uitgeoefend worden. Dat deze als bijkomstigheid eventueel voor wat meer stabilisatie zorgt, is mooi meegenomen. Maar de natuurkundige wetten werken ietsje anders dan dat.

Ik blijf erbij dat in die tijd het nog uit de dubbele functie is ontwikkeld.
Je moest verdorie niet denken dat je in die tijd je harnachement niet juist aan had zitten, je werd nog net niet gekielhaald :P
Meestal gereden met een D trens of een grote bus, zodat je als beginner het bit niet per ongeluk door de mond kon halen.

Dat aansnoeren en veel te strak alles trekken is min idee pas een 25 jaar gelden begonnen.
In de tijd dat de kinderen ook voortaan weerwoord mochten geven, en de uren trainen omgezet werden in de quick fix. Ja dat kan het paardenlijf niet aan dus moeten we wel gaan snoeren

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Neusriem niet langer verplicht bij dressuurcompetitie Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 16:46

Ja, prima. Ieder zijn mening, natuurlijk :). Ik volg daarin liever de wetenschappelijke onderzoeken die hier aangehaald zijn en ontken ook niet een stabiliserende factor. Maar dan wel omdat de kaken op elkaar gehouden worden, niet omdat de neusriem direct invloed heeft op het bit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 17:01

ZwarteHeks schreef:
Elisa2 schreef:

Omdat paarden ontzettend sterk zijn met hun kaken. :Y) Je kan flink strak aansnoeren, maar sommige paarden doen er alles aan om van de druk af te komen door hun mond te openen.

Plus er zijn mensen die niet strak aansnoeren en het paard op het bit laat kauwen.

En dat is ook juist de bedoeling bij een S&T (mond openen) want daarom mag een hefboombit nooit gecombineerd worden met een sperriem.

Een hoge neusriem beperkt alleen het opensperren van de kaken.

Overigens dat aansnoeren, echt vreselijk..volgens mij is dat begonnen in de Anky hype.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 17:34

Ja bij Anky inderdaad, met dat stuk vilt ertussen, dat werd driftig gekopieerd.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 17:44

Captain schreef:
sasja0705 schreef:
Even ter aanvulling... met een hackamore kun je ook een kaak breken.

Ik weet niet waar je de hackamore dan om hebt? :))

Gelukkig niet op een paard, haha

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 21:10

prompter schreef:

En nog steeds... je hebt al die neusriem pads niet nodig als je een neusriem normaal gebruikt. De meeste pads zouden niet eens blijven liggen, als de neusriem niet aangetrokken zou zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 21:22

ZwarteHeks schreef:
prompter schreef:

En nog steeds... je hebt al die neusriem pads niet nodig als je een neusriem normaal gebruikt. De meeste pads zouden niet eens blijven liggen, als de neusriem niet aangetrokken zou zijn.

Precies dat inderdaad. Om die pads te laten zitten moet de neusriem weer strakker aangetrokken worden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 18:10

De vulling zorgt ook dat de vel aan de binnenkant van d emond tussen de kiezen wordt gedrukt waardoorje meer pijn veroorzaakt. Behlave het aansnoeren op zich is het dus werkelijk een martelmethode.