Dier&Recht naar de rechter: paarden moeten vrij kunnen bewegen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: Dier&Recht naar de rechter: paarden moeten vrij kunnen bewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 11:17

gezien het weer vandaag gaan mijn paarden de 4 uur vrije beweging niet halen vandaag. jammer, maar overmacht. Ze staan bij het hek te wachten tot ze weer binnen mogen. Ik ga mijn ouwetje dus lekker in haar warme stal zetten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 11:21

juval schreef:
gezien het weer vandaag gaan mijn paarden de 4 uur vrije beweging niet halen vandaag. jammer, maar overmacht. Ze staan bij het hek te wachten tot ze weer binnen mogen. Ik ga mijn ouwetje dus lekker in haar warme stal zetten.

Prima toch. Wat is nu je punt? Weer een uitzondering benoemen om iets niet wettelijk vast te leggen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 11:23

BoktVerlaten schreef:
Wat ik begrijp uit het artikel is dat D&R niet de manege zelf aanklaagt maar een uitspraak van de rechter wil waardoor de NVWA moet gaan controleren op 4 uur buiten staan…

Maar volgens mij
- is er geen wet waarin staat dat paarden 4 uur buiten moeten staan dus kan een officiële instantie ook niet handhaven
- staat er niets in de wet over 4 uur buiten staan en kun je dus ook geen naleving eisen van deze niet-bestaande wet

Dit is volgens mij volgens de regels van de rechtstaat een kansloze rechtzaak en daarmee dus een schreeuw om aandacht en een manier om veranderingen in wetgeving af te dwingen.
Ik vind dit niet de manier want het is een kostbaar en vraagt onnodige inzet van een al overbelast rechtssysteem.

Ik begrijp dat D&R vindt dat zelfregulering niet werkt want dat doet het ook niet. Want een groot deel van de paarden haalt de 4 uur ook niet en er worden meer basisvoorwaarden genegeerd op diverse stallen.
Maar ik denk dat er betere manieren zijn om aandacht te vragen voor paardenwelzijn en verandering in wetgeving dan het voeren van dit soort rechtszaken.

Het zou niet moeilijk moeten zijn om de sector te dwingen door bv het eisenpakket bij het vergeven van vergunningen (overheid) of een keurmerk met onafhankelijke handhaving zodat klanten ook kunnen kiezen voor een stal met keurmerk waardoor er concurrentie ontstaat en stallen zelf er voor kiezen om te gaan voldoen aan de eisen (zelfregulering)

Ik durf wel de conclusie te trekken dat er vanuit de sector geen enorme welwillendheid is om iets te doen aan paardenwelzijn en de minimale eisen. Tuirlijk, mensen met paarden aan huis doen het vaak prima, ook zijn er hele goede pensionstallen. Maar er zijn nog heel veel trainingstallen en sportstallen die niet voldoen aan de minimale eisen van paardenwelzijn.
Er is heel veel weerstand en dat begrijp ik ook als je 60 stallen hebt en 8 paddocks, dan kun je er nooit aan voldoen. En minder stallen is niet meer rendabel en grond is niet aan te kopen en paddocks zijn duur in onderhoud….dus wordt het goedgepraat door te zeggen dat een uurtje ook goed is, dat ze anders zich gaan vervelen in de paddock of dat ze te druk zijn….en er zijn nog steeds pensionklanten die dat dan accepteren.

Er is ook nog zoiets als marktregulering: zet je paard niet op een stal waar men niet voldoet aan de basiseisen of ga niet rijden op een paardonvriendelijke manege. Ga niet naar paardonvriendelijke evenementen en koop geen paard van een paardonvriendelijke handelsstal. Is dit altijd haalbaar? Nee, maar we kunnen het op zijn minst proberen.

Volgens mij is dat juist de manier. De sector zelf krijgt het niet voor elkaar.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 11:25

juval schreef:

Het gaat niet om incidenteel minder dan 4 uur, het gaat er om dat de stalhouder/paardeneigenaar de mogelijkheid biedt dat de paarden dagelijks 4 uur buiten kunnen staan. En daar dus de faciliteiten voor moet hebben. Paard houden = aanwezigheid van schuilmogelijkheid/stal + minimaal 4 uur per dag buiten kunnen lopen.
Is dat niet, dan geen paard.

Konijn= hok + ren
Hond = uitlaten en warme mand
Vis = kom met water
Paard = (schuil)stal + buiten lopen minimaal 4 uur

Best simpel
Laatst bijgewerkt door BoktVerlaten op 12-07-24 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 11:26

BoktVerlaten schreef:
Wat ik begrijp uit het artikel is dat D&R niet de manege zelf aanklaagt maar een uitspraak van de rechter wil waardoor de NVWA moet gaan controleren op 4 uur buiten staan…

Maar volgens mij
- is er geen wet waarin staat dat paarden 4 uur buiten moeten staan dus kan een officiële instantie ook niet handhaven
- staat er niets in de wet over 4 uur buiten staan en kun je dus ook geen naleving eisen van deze niet-bestaande wet

Dit is volgens mij volgens de regels van de rechtstaat een kansloze rechtzaak en daarmee dus een schreeuw om aandacht en een manier om veranderingen in wetgeving af te dwingen.
Ik vind dit niet de manier want het is een kostbaar en vraagt onnodige inzet van een al overbelast rechtssysteem.

Ik begrijp dat D&R vindt dat zelfregulering niet werkt want dat doet het ook niet. Want een groot deel van de paarden haalt de 4 uur ook niet en er worden meer basisvoorwaarden genegeerd op diverse stallen.
Maar ik denk dat er betere manieren zijn om aandacht te vragen voor paardenwelzijn en verandering in wetgeving dan het voeren van dit soort rechtszaken.

Het zou niet moeilijk moeten zijn om de sector te dwingen door bv het eisenpakket bij het vergeven van vergunningen (overheid) of een keurmerk met onafhankelijke handhaving zodat klanten ook kunnen kiezen voor een stal met keurmerk waardoor er concurrentie ontstaat en stallen zelf er voor kiezen om te gaan voldoen aan de eisen (zelfregulering)

Ik durf wel de conclusie te trekken dat er vanuit de sector geen enorme welwillendheid is om iets te doen aan paardenwelzijn en de minimale eisen. Tuirlijk, mensen met paarden aan huis doen het vaak prima, ook zijn er hele goede pensionstallen. Maar er zijn nog heel veel trainingstallen en sportstallen die niet voldoen aan de minimale eisen van paardenwelzijn.
Er is heel veel weerstand en dat begrijp ik ook als je 60 stallen hebt en 8 paddocks, dan kun je er nooit aan voldoen. En minder stallen is niet meer rendabel en grond is niet aan te kopen en paddocks zijn duur in onderhoud….dus wordt het goedgepraat door te zeggen dat een uurtje ook goed is, dat ze anders zich gaan vervelen in de paddock of dat ze te druk zijn….en er zijn nog steeds pensionklanten die dat dan accepteren.

Er is ook nog zoiets als marktregulering: zet je paard niet op een stal waar men niet voldoet aan de basiseisen of ga niet rijden op een paardonvriendelijke manege. Ga niet naar paardonvriendelijke evenementen en koop geen paard van een paardonvriendelijke handelsstal. Is dit altijd haalbaar? Nee, maar we kunnen het op zijn minst proberen.

Is dat haalbaar: ja zeker alleen we moeten willen en keuzes maken. wel of geen paard kopen als ik niet aan het haalbare kan voldoen, dan verdwijnen malafide stallen vanzelf, lijkt me een goede natuurlijke manier

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 11:26

Een vis houd je dan bij voorkeur weer niet in een kom.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 11:27

juval schreef:

Je hebt ze goed geconditioneerd ;-)

Met dit weer binnen zetten is natuurlijk een beetje onzin. Desnoods je oudje een dekentje op en lekker laten scharrelen. Niks gezonder dan bewegen in de frisse buitenlucht....

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 11:29

Ik ben 14 jaar geleden geregistreerd op Bokt, toen waren deze discussie er al.
Er is sindsdien niet heel erg veel veranderd, de topics die hier over gaan komen elke keer weer terug.
Wel denk ik meer bewustzijn en dat sommige maneges en pensionstallen verbeterd zijn.
Maar het blijft moeilijk als je geen paarden aan huis kan houden, om een goede plek voor je paard te vinden waar het paard én ruiter goed voor elkaar is.
Het zal voor paardenbedrijven ook wel geld kosten om te investeren in verandering.
En aangezien alles tegenwoordig al zo duur is, zal dat ook wel meespelen dat het niet snel gaat.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 12-07-24 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 11:31

_San87_ schreef:

Hahaha, ik ben geen visdeskundige, daarom heb ik ook geen vissen. Maar ze hebben wel water nodig…dat had ik goed toch?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 11:32

Loretta schreef:
Veronica2 schreef:
En voor de mensen die het er allemaal zo vreselijk mee eens zijn omdat ze denken dat ze het zelf thuis allemaal zo goed voor elkaar hebben: er komt vanzelf een keer een eis of regel die jou raakt en die onrechtvaardig is voor jouw situatie. Maar dan is het te laat.

Daar heb je zeker gelijk aan. Ze stoppen niet bij dit. Ze lijken op het eerste gezicht heel sympathiek, maar wanneer je verder kijkt dan ontdek je allemaal duistere kanten.

Inderdaad en jij waarschuwt er al heel erg lang voor dat het allemaal niet zo schattig is als het lijkt.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 11:36

Ninx schreef:
juval schreef:

Je hebt ze goed geconditioneerd ;-)

Met dit weer binnen zetten is natuurlijk een beetje onzin. Desnoods je oudje een dekentje op en lekker laten scharrelen. Niks gezonder dan bewegen in de frisse buitenlucht....

Zoals je zelf al zegt 'beetje onzin', dus eigenlijk wel ok. Toevallig net terug met de hond van een rondje polder, en wat zie ik daar(zoals wel vaker) nagenoeg alle paarden en pony's in de weilanden staan of bij het hek naar stal of gewoon in een groep een beetje voor zich uit te staren. Weinig tot geen rondscharrelen, dat begint wel weer als het weer wat beter wordt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 11:40

Veronica2 schreef:
Inderdaad en jij waarschuwt er al heel erg lang voor dat het allemaal niet zo schattig is als het lijkt.

Ik vind dit altijd een beetje een flauwe aanname... sorry..... Er zijn genoeg mensen of instanties wiens motieven ik niet altijd zuiver acht, maar dat heb ik hierbij niet echt.
Tenzij je hele concrete voorbeelden hebt leg ik dit even terzijde.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 11:41

CharleyT schreef:
Zoals je zelf al zegt 'beetje onzin', dus eigenlijk wel ok. Toevallig net terug met de hond van een rondje polder, en wat zie ik daar(zoals wel vaker) nagenoeg alle paarden en pony's in de weilanden staan of bij het hek naar stal of gewoon in een groep een beetje voor zich uit te staren. Weinig tot geen rondscharrelen, dat begint wel weer als het weer wat beter wordt.

Dit is wat dieren doen. Bij buien gaan ze bij elkaar staan met hun kont in de wind. dat is gewoon natuurlijk gedrag. Ze zijn dan niet ongelukkig..... :')

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 11:42

Ninx schreef:
Dit is wat dieren doen. Bij buien gaan ze bij elkaar staan met hun kont in de wind. dat is gewoon natuurlijk gedrag. Ze zijn dan niet ongelukkig..... :')

Ze zijn dan ongelukkig door het vieze weer, net als wij :+

prompter

Re: Dier&Recht naar de rechter: paarden moeten vrij kunnen bewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 11:44

Vooropgesteld. ik ben helemaal vóór vrije beweging in elk weer. Maar ik heb een merrie gehad die bij de keus binnen of buiten staan, bij een paar regendruppels als een raket naar binnen vloog :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 11:44

BoktVerlaten schreef:
_San87_ schreef:

Hahaha, ik ben geen visdeskundige, daarom heb ik ook geen vissen. Maar ze hebben wel water nodig…dat had ik goed toch?

Water is the bare minimum. Maar, ja.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 11:50

Lokii schreef:
Ninx schreef:

Mijn paarden zijn er ook niet direct dol op.... maar het is natuurlijk onzinnig om een gezond dier binnen te zetten omdat het regent....
Dan kan een paard in NL nooit meer buiten staan toch? Ze smelten niet.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 11:52

Ninx schreef:
CharleyT schreef:

Hebben ze je dat verteld? Is geen feit maar jouw mening. Ze staan daar omdat het gewoon niet prettig is met dat shit weer. Met betere weersomstandigheden zie ik de paarden en pony's veel meer bewegen/spelen en verspreiden over het hele weiland.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 11:56

Ninx schreef:
Lokii schreef:

Mijn paarden zijn er ook niet direct dol op.... maar het is natuurlijk onzinnig om een gezond dier binnen te zetten omdat het regent....
Dan kan een paard in NL nooit meer buiten staan toch? Ze smelten niet.

Dat begint wel een beetje te klinken als paardje treiteren omdat je zelf erg gelooft in dat dwangmatige buiten staan. Je paard de hele dag in de regen zetten terwijl die dat niet wil, is al een heel eind richting mishandeling.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 11:56

CharleyT schreef:
Hebben ze je dat verteld? Is geen feit maar jouw mening. Ze staan daar omdat het gewoon niet prettig is met dat oliebol weer. Met betere weersomstandigheden zie ik de paarden en pony's veel meer bewegen/spelen en verspreiden over het hele weiland.

Maar is dat dan reden om een dier op 4 x 4 te zetten?

Liever even iets minder vrolijk in de frisse lucht met wat meer ruimte, dan gelijk naar binnen slingeren bij een druppel regen. Hier hebben ze een hele grote inkoopstal, en 2 zijn nu naar binnen gelopen en 2 blijven buiten staan.... prima.. laat ze maar kiezen.....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 11:58

Veronica2 schreef:
Dat begint wel een beetje te klinken als paardje treiteren omdat je zelf erg gelooft in dat dwangmatige buiten staan. Je paard de hele dag in de regen zetten terwijl die dat niet wil, is al een heel eind richting mishandeling.

mmmm....
grinnik.....

Hun stal is bijna groter en luxer dan mijn huis.... Toch kiezen ze er niet perse voor om naar binnen te gaan met regen.
Dat doen ze sneller met hitte.

Maar laat ze het zelf maar beslissen, ze weten het zelf beter dan ik.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 11:59

Ik vind zeker dat alle paard achtigen het recht zouden moeten hebben om 4 uur of meer per dag buiten te komen voor vrije beweging met soortgenoten.
Maar wat de beste manier is om dat te regelen? Daar heb ik dan weer geen antwoord op.
Mijn paard kan vrij in en uitlopen en momenteel staat ze met schemer vaak in de schuilstal. Toch durf ik met zekerheid te zeggen dat ze geen 4u per dag binnen staan haalt :Y) ondanks het hooi en water daar.

Ook schuilen ze niet snel tegen regen, ze blijven gewoon grazen hoor

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 12:00

Als je de mogelijkheid hebt om ze buiten te zetten is het goed. Of je daar dan iedere dag en met ieder paard voor kiest is wat anders. Noodweer, ziekte, blessure, dagje op pad….tuurlijk kun je daar op in spelen. Zolang de basis maar klopt…en dat is dat ze naar buiten kunnen! Genoeg stallen waar een half uurtje losgooien per dag de norm is en dat is het probleem. Niet de paardeneigenaar die met zeikende regen haar paard wat eerder binnenzet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 12:02

Artikel 1.3. Intrinsieke waarde
    2
    1De intrinsieke waarde van het dier wordt erkend.

2Onder erkenning van de intrinsieke waarde als bedoeld in het eerste lid wordt verstaan erkenning van de eigen waarde van dieren, zijnde wezens met gevoel. Bij het stellen van regels bij of krachtens deze wet, en het nemen van op die regels gebaseerde besluiten, wordt ten volle rekening gehouden met de gevolgen die deze regels of besluiten hebben voor deze intrinsieke waarde van het dier, onverminderd andere gerechtvaardigde belangen. Daarbij wordt er in elk geval in voorzien dat de inbreuk op de integriteit of het welzijn van dieren, verder dan redelijkerwijs noodzakelijk, wordt voorkomen en dat de zorg die de dieren redelijkerwijs behoeven is verzekerd.

3Voor de toepassing van het tweede lid wordt tot de zorg die dieren redelijkerwijs behoeven in elk geval gerekend dat dieren, voor zover zulks redelijkerwijs kan worden verlangd, worden voorzien van:

a.voldoende voeding van een goede kwaliteit;

b.een comfortabele en veilige omgeving met een goed klimaat;

c.waarborgen voor een goede gezondheid en het voorkomen van pijn;

d.voldoende mogelijkheden om te voorzien in hun gedragsbehoeften; en

e.een positieve emotionele toestand.

Ik zie hier toch wel een aantal punten waar je op aan kunt haken om er een rechter over te laten oordelen.
:)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 12:04

Voldoende voorzien in gedragsbehoeften bij een kuddedier, en bewegingsdier, in een individuele huisvesting met beperkte ruimte?