Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
juval schreef:gezien het weer vandaag gaan mijn paarden de 4 uur vrije beweging niet halen vandaag. jammer, maar overmacht. Ze staan bij het hek te wachten tot ze weer binnen mogen. Ik ga mijn ouwetje dus lekker in haar warme stal zetten.
BoktVerlaten schreef:Wat ik begrijp uit het artikel is dat D&R niet de manege zelf aanklaagt maar een uitspraak van de rechter wil waardoor de NVWA moet gaan controleren op 4 uur buiten staan…
Maar volgens mij
- is er geen wet waarin staat dat paarden 4 uur buiten moeten staan dus kan een officiële instantie ook niet handhaven
- staat er niets in de wet over 4 uur buiten staan en kun je dus ook geen naleving eisen van deze niet-bestaande wet
Dit is volgens mij volgens de regels van de rechtstaat een kansloze rechtzaak en daarmee dus een schreeuw om aandacht en een manier om veranderingen in wetgeving af te dwingen.
Ik vind dit niet de manier want het is een kostbaar en vraagt onnodige inzet van een al overbelast rechtssysteem.
Ik begrijp dat D&R vindt dat zelfregulering niet werkt want dat doet het ook niet. Want een groot deel van de paarden haalt de 4 uur ook niet en er worden meer basisvoorwaarden genegeerd op diverse stallen.
Maar ik denk dat er betere manieren zijn om aandacht te vragen voor paardenwelzijn en verandering in wetgeving dan het voeren van dit soort rechtszaken.
Het zou niet moeilijk moeten zijn om de sector te dwingen door bv het eisenpakket bij het vergeven van vergunningen (overheid) of een keurmerk met onafhankelijke handhaving zodat klanten ook kunnen kiezen voor een stal met keurmerk waardoor er concurrentie ontstaat en stallen zelf er voor kiezen om te gaan voldoen aan de eisen (zelfregulering)
Ik durf wel de conclusie te trekken dat er vanuit de sector geen enorme welwillendheid is om iets te doen aan paardenwelzijn en de minimale eisen. Tuirlijk, mensen met paarden aan huis doen het vaak prima, ook zijn er hele goede pensionstallen. Maar er zijn nog heel veel trainingstallen en sportstallen die niet voldoen aan de minimale eisen van paardenwelzijn.
Er is heel veel weerstand en dat begrijp ik ook als je 60 stallen hebt en 8 paddocks, dan kun je er nooit aan voldoen. En minder stallen is niet meer rendabel en grond is niet aan te kopen en paddocks zijn duur in onderhoud….dus wordt het goedgepraat door te zeggen dat een uurtje ook goed is, dat ze anders zich gaan vervelen in de paddock of dat ze te druk zijn….en er zijn nog steeds pensionklanten die dat dan accepteren.
Er is ook nog zoiets als marktregulering: zet je paard niet op een stal waar men niet voldoet aan de basiseisen of ga niet rijden op een paardonvriendelijke manege. Ga niet naar paardonvriendelijke evenementen en koop geen paard van een paardonvriendelijke handelsstal. Is dit altijd haalbaar? Nee, maar we kunnen het op zijn minst proberen.
juval schreef:gezien het weer vandaag gaan mijn paarden de 4 uur vrije beweging niet halen vandaag. jammer, maar overmacht. Ze staan bij het hek te wachten tot ze weer binnen mogen. Ik ga mijn ouwetje dus lekker in haar warme stal zetten.
BoktVerlaten schreef:Wat ik begrijp uit het artikel is dat D&R niet de manege zelf aanklaagt maar een uitspraak van de rechter wil waardoor de NVWA moet gaan controleren op 4 uur buiten staan…
Maar volgens mij
- is er geen wet waarin staat dat paarden 4 uur buiten moeten staan dus kan een officiële instantie ook niet handhaven
- staat er niets in de wet over 4 uur buiten staan en kun je dus ook geen naleving eisen van deze niet-bestaande wet
Dit is volgens mij volgens de regels van de rechtstaat een kansloze rechtzaak en daarmee dus een schreeuw om aandacht en een manier om veranderingen in wetgeving af te dwingen.
Ik vind dit niet de manier want het is een kostbaar en vraagt onnodige inzet van een al overbelast rechtssysteem.
Ik begrijp dat D&R vindt dat zelfregulering niet werkt want dat doet het ook niet. Want een groot deel van de paarden haalt de 4 uur ook niet en er worden meer basisvoorwaarden genegeerd op diverse stallen.
Maar ik denk dat er betere manieren zijn om aandacht te vragen voor paardenwelzijn en verandering in wetgeving dan het voeren van dit soort rechtszaken.
Het zou niet moeilijk moeten zijn om de sector te dwingen door bv het eisenpakket bij het vergeven van vergunningen (overheid) of een keurmerk met onafhankelijke handhaving zodat klanten ook kunnen kiezen voor een stal met keurmerk waardoor er concurrentie ontstaat en stallen zelf er voor kiezen om te gaan voldoen aan de eisen (zelfregulering)
Ik durf wel de conclusie te trekken dat er vanuit de sector geen enorme welwillendheid is om iets te doen aan paardenwelzijn en de minimale eisen. Tuirlijk, mensen met paarden aan huis doen het vaak prima, ook zijn er hele goede pensionstallen. Maar er zijn nog heel veel trainingstallen en sportstallen die niet voldoen aan de minimale eisen van paardenwelzijn.
Er is heel veel weerstand en dat begrijp ik ook als je 60 stallen hebt en 8 paddocks, dan kun je er nooit aan voldoen. En minder stallen is niet meer rendabel en grond is niet aan te kopen en paddocks zijn duur in onderhoud….dus wordt het goedgepraat door te zeggen dat een uurtje ook goed is, dat ze anders zich gaan vervelen in de paddock of dat ze te druk zijn….en er zijn nog steeds pensionklanten die dat dan accepteren.
Er is ook nog zoiets als marktregulering: zet je paard niet op een stal waar men niet voldoet aan de basiseisen of ga niet rijden op een paardonvriendelijke manege. Ga niet naar paardonvriendelijke evenementen en koop geen paard van een paardonvriendelijke handelsstal. Is dit altijd haalbaar? Nee, maar we kunnen het op zijn minst proberen.
Loretta schreef:Veronica2 schreef:En voor de mensen die het er allemaal zo vreselijk mee eens zijn omdat ze denken dat ze het zelf thuis allemaal zo goed voor elkaar hebben: er komt vanzelf een keer een eis of regel die jou raakt en die onrechtvaardig is voor jouw situatie. Maar dan is het te laat.
Daar heb je zeker gelijk aan. Ze stoppen niet bij dit. Ze lijken op het eerste gezicht heel sympathiek, maar wanneer je verder kijkt dan ontdek je allemaal duistere kanten.
Ninx schreef:juval schreef:gezien het weer vandaag gaan mijn paarden de 4 uur vrije beweging niet halen vandaag. jammer, maar overmacht. Ze staan bij het hek te wachten tot ze weer binnen mogen. Ik ga mijn ouwetje dus lekker in haar warme stal zetten.
Je hebt ze goed geconditioneerd
Met dit weer binnen zetten is natuurlijk een beetje onzin. Desnoods je oudje een dekentje op en lekker laten scharrelen. Niks gezonder dan bewegen in de frisse buitenlucht....
Veronica2 schreef:Inderdaad en jij waarschuwt er al heel erg lang voor dat het allemaal niet zo schattig is als het lijkt.
CharleyT schreef:Zoals je zelf al zegt 'beetje onzin', dus eigenlijk wel ok. Toevallig net terug met de hond van een rondje polder, en wat zie ik daar(zoals wel vaker) nagenoeg alle paarden en pony's in de weilanden staan of bij het hek naar stal of gewoon in een groep een beetje voor zich uit te staren. Weinig tot geen rondscharrelen, dat begint wel weer als het weer wat beter wordt.
Lokii schreef:Ninx schreef:Dit is wat dieren doen. Bij buien gaan ze bij elkaar staan met hun kont in de wind. dat is gewoon natuurlijk gedrag. Ze zijn dan niet ongelukkig.....
Ze zijn dan ongelukkig door het vieze weer, net als wij
Ninx schreef:CharleyT schreef:Zoals je zelf al zegt 'beetje onzin', dus eigenlijk wel ok. Toevallig net terug met de hond van een rondje polder, en wat zie ik daar(zoals wel vaker) nagenoeg alle paarden en pony's in de weilanden staan of bij het hek naar stal of gewoon in een groep een beetje voor zich uit te staren. Weinig tot geen rondscharrelen, dat begint wel weer als het weer wat beter wordt.
Dit is wat dieren doen. Bij buien gaan ze bij elkaar staan met hun kont in de wind. dat is gewoon natuurlijk gedrag. Ze zijn dan niet ongelukkig.....
Ninx schreef:Lokii schreef:
Ze zijn dan ongelukkig door het vieze weer, net als wij
Mijn paarden zijn er ook niet direct dol op.... maar het is natuurlijk onzinnig om een gezond dier binnen te zetten omdat het regent....
Dan kan een paard in NL nooit meer buiten staan toch? Ze smelten niet.
CharleyT schreef:Hebben ze je dat verteld? Is geen feit maar jouw mening. Ze staan daar omdat het gewoon niet prettig is met dat oliebol weer. Met betere weersomstandigheden zie ik de paarden en pony's veel meer bewegen/spelen en verspreiden over het hele weiland.
Veronica2 schreef:Dat begint wel een beetje te klinken als paardje treiteren omdat je zelf erg gelooft in dat dwangmatige buiten staan. Je paard de hele dag in de regen zetten terwijl die dat niet wil, is al een heel eind richting mishandeling.