Illegaal paardenvlees via Nederlandse handelaren in snacks

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Illegaal paardenvlees via Nederlandse handelaren in snacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 17:37

Dan heb je nog de melkerijen en bloedtapperijen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 18:12

En de staatbosbeheer gebieden waar hengst bijloopt, zoals op de slikken goeree, daar verkochten ze jaarlijks de jaarlingen (en dat waren fjordjes met stamboom met een stamboom hengst, waar papieren bij op te vragen waren, dus geen wildfok), maar een enkeling kwam bij particulier terecht de rest in de kralen bij overige...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 18:23

_San87_ schreef:

Bloedtap niet meer in NL

Speurneus verkochten. Hoeveel jaar is dit geleden

Ik merk echt dat meerdere over 'vroeger' praatte maar dat er al enorm veel veranderd is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 18:31

StalNollie schreef:
_San87_ schreef:

Bloedtap niet meer in NL

Ik merk echt dat meerdere over 'vroeger' praatte maar dat er al enorm veel veranderd is.

Nee, maar elders in Europa/de wereld wel.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 18:53

De Haflingers und Norikers is niets veranderd hoor - behalve het bestemmingsland

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 19:10

Ja er is echt veel veranderd qua handel, alle paarden zijn veel meer waard geworden inmiddels. Daarom zal de slager echt alleen de optie zijn als er verder niet meer aan verdiend kan worden.

Wij hebben ook weleens fjorden uit zo,n 'natuur' gebiedje gehad. Zelfs zonder papier werden die gewoon verkocht aan particulieren of handelaren. Maar dit is inderdaad 20 jaar geleden, en zelfs toen waren ze meer waard dan de slacht prijs.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 19:38

StalNollie schreef:
_San87_ schreef:

Bloedtap niet meer in NL

doen ze ws nog steeds, heb daar bijna 20 jaar naast gewoond in ooltgensplaat, ging dagelijks met de honden daar wandelen.

zijn hier op bokt ook nog topics over te vinden, dat er particulieren jonge dieren konden kopen en de rest op transport naar de slacht gingen
Laatst bijgewerkt door speurneusc op 18-06-24 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 19:44

Wat is ws? Waarschijnlijk?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 19:46

StalNollie schreef:
Wat is ws? Waarschijnlijk?

Wat is de betekenis van WS?
WSS = of ws Waarschijnlijk Een Nederlandse afkorting voor waarschijnlijk. wordt veelal gebruikt in smsjes en fora.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 20:51

Ah Oke ik zou het helemaal uittypen, want dit was een gok voor mijn vandaar de vraag.

Maar waarschijnlijk doen ze dit nog steeds zeg je... Nee dat is dus een aanname wat je niet weet en dat bedoel ik nu. dat het 20 jaar geleden was wil toch niet zeggen dat dit nu nog zo is

Vroeger kocht je shet hengstveulens op voor een 10tje en gingen ze naar de slacht als er vraag naar was die week. Maar mocht je ze nu voor een 10tje aangeboden krijgen laat het me even weten. ( En nee verkoop ze niet voor de slacht ) Maar in de handel zijn die dingen al kneiterduur geworden. Helemaal niet interessant meer voor de slacht qua prijzen

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 21:44

StalNollie schreef:
Ah Oke ik zou het helemaal uittypen, want dit was een gok voor mijn vandaar de vraag.

Maar waarschijnlijk doen ze dit nog steeds zeg je... Nee dat is dus een aanname wat je niet weet en dat bedoel ik nu. dat het 20 jaar geleden was wil toch niet zeggen dat dit nu nog zo is

Vroeger kocht je shet hengstveulens op voor een 10tje en gingen ze naar de slacht als er vraag naar was die week. Maar mocht je ze nu voor een 10tje aangeboden krijgen laat het me even weten. ( En nee verkoop ze niet voor de slacht ) Maar in de handel zijn die dingen al kneiterduur geworden. Helemaal niet interessant meer voor de slacht qua prijzen

ben daar pas 10 jr weg, ik schreef heb daar 20 jaar naast gewoond in ooltensplaat

hier berichtje uit 2018 https://flakkeenieuws.nl/nieuws/vriesko ... uddes/8431 toen werden ze nog afgevoerd naar de slager staat er

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 22:14

Precies wat ik zeg vroeger ! Je praat hier over 6 jaar geleden. Er is zo enorm veel veranderd. Neem bijv Alleen al import/slacht op de markt dat gaat ook niet meer wegens 48 uur aangemeld in land van bestemming . Deze regel is er nu (uit me hoofd, dus pin me er niet op vast) 2 jaar.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 10:41

Er zijn in NL misschien wel regels voor maar dat betekent niet dat het niet meer gebeurd. Het is er nog steeds, het is gewoon een aantal kilometer verplaatst. Net zoals de bloedtapperijen. Als je bijv. varkensvlees eet dan is er grote kans dat je hier gewoon aan mee financiert.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 11:56

Wat bedoel je met bloedtap? Dat gebeurd niet meer in NL de Tapperijen hier zijn gesloten en is ook niet verplaatst.

En word inderdaad nu deels wat verplaatst maar het heeft wel op de paardenmarkten heel veel gedaan. Wat ik dus wilde zeggen is dat er wel degelijk beweging is en van vroeger en waarschijnlijk we niks mee kunnen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 13:48

Dat zie je dan ook terug aan de cijfers die ik postte, twintig jaar geleden werden er veel meer paarden geslacht.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 12:01

Supertje schreef:
kyrkelover schreef:
Ook het nsvt heeft dit gedaan!
Van mijn 124 volbloeden op de lijst zijn er 58 door hen gedaan.
ICS nog een beetje meer.
Even voor de duidelijkheid dit zijn enkel de volbloeden over een periode van ca een half jaar.
Er zijn nog veel meer paarden waarbij dit gebeurd is. Dit gaat om duizenden paarden.

Wat zo verschrikkelijk krom is, is dat het NSvT (en anderen) inderdaad alles goed heeft gedaan voor de wet. Als ze een aanvraag krijgen voor een paspoort voor een paspoortloos paard dan dient het paard eerst door een DA/paspoortconsulent gecontroleerd te worden op een chip, en als er een chip aanwezig is moet nagekeken worden of deze ergens geregistreerd staat. Daarvoor wordt naar de landcode van de chip gekeken aangezien er geen wereldwijde database bestaat. Weatherby’s, wat alle paspoorten en chips uitgeeft voor EV’s gebruikt echter geen chips met een landcode maar met een internationale code. Alle chips die beginnen met 900-999 nummers zijn internationale nummers en zijn dus ‘officieel’ niet te linken aan een specifiek land. En in de UK en Ierland zijn er meerdere PPI’s die internationale chips gebruiken zoals Pet ID, horse passport agency, etc. (en daar zijn over het algemeen al die tinkers/bonte paarden uit UK en IRL geregistreerd die je ook zoveel voorbij ziet komen bin die beelden van slachterijen).
En dan zijn er nog zat landen zonder een openbare database (daar kunnen ze technisch gezien wel info opvragen, maar als je binnen de verplichte 30 dagen niets terug hoort kun je ook niet anders dan een nieuw paspoort uitgeven). Wettelijk gezien houdt de onderzoeksplicht van een PPI dan gewoon op.

Nu moet ik daar wel de kanttekening bij plaatsen dat ik denk dat er zat mensen weten dat bijvoorbeeld 9851010 chips volbloeds zijn, en dat je vraagtekens kunt plaatsen over hoe ethisch dat is, maar verplicht om het verder te onderzoeken zijn ze niet. Helaas.
Het hele systeem is vooral zo lek als een mandje.

Ik ben ooit opgeleid tot paspoortconsulent en nog steeds werkzaam. De bijscholing is en was er niet. Sinds kort krijgen we nu protocollen doorgestuurd over waar we op moeten letten enzovoorts. Een beduidende verbetering al. Die neem ik altijd aandachtig door en ik leef ze na, net als mijn collega's, naar ik aanneem. Om gegevens te krijgen van paarden uit het buitenland, moet je inderdaad zoals deze schrijfster zegt, goede contacten hebben zodat je de gegevens op kan vragen. Gelukkig heb ik zo een contactpersoon die veel moeite voor mij doet om dergelijke paarden te traceren sinds september 2022 ook in Engeland bij weatherbys. We ontdekten toen samen dat ze niet allemaal in de online databanken van Engeland en ierland staan. Daarbij heeft Ierland hetzelfde systeem als duitsland. Elk stamboek heeft zijn eigen website met databank en dat bemoeilijkt het om ze te vinden. Alleen België, Nederland, Roemenië en Frankrijk hebben het centraal redelijk goed voor elkaar. Nederland gaat nog geregeld mis. De systemen werken helaas niet vlekkeloos synchroon.

Sinds 2013 zoek ik de stamboeken al in het buitenland. Het begon met Spanje uit nieuwsgierigheid. Taal is een barrière bij een aantal en de databases zijn vaak niet online. Dus het is niet eenvoudig om als ppi die informatie te vinden. Bij mijn vraag naar het rvo toe hierom, word ik netjes terugverwezen naar de ppi als ik een chipnummer niet kon traceren. En in 2019 heb ik al aangekaard bij een paar politieke partijen, dat een centrale Europese databank veel fraude kan voorkomen. Alleen Volt nam de moeite om hierop te reageren. Ze vonden het een goed plan. Ook dat elk land in de eu dan tbv I en R een duplicaat zou mogen afdrukken/ verstrekken zou practisch en ideaal zijn. En dna van elk paard in die databank zou een vereiste moeten zijn. Weet je waarom dat nog niet is geregeld? Juist: Het is te duur! En Volt alleen is niet groot genoeg om dit op de kaart te krijgen. Klein detail ook dat de partij voor de dieren nooit heeft gereageerd. Daarbij zijn de ppi Europees gezien soms ook financieel afhankelijk van deze paspoorten. Sommigen zien het als broodroof als een andere ppi het zou mogen oppakken en de prijzen voor een duplicaat zijn niet bij Europese wet vastgelegd. Centraal regelen bij één instantie is in Ierland bewezen niet de oplossing. En tsja RVO is ook log en groot. Dit kon er onder hun gezag al gebeuren. Als de dierenarts of consulent aan deze malaise meewerkt, kun je de ppi of wat dan ook wel verantwoordelijk stellen, maar feitelijk werkt die dan volgens de regels? Dan is de da of consulent de corrupte factor.

Als zadelmaker roep ik verder al sinds 2010 dat je het beste een (stamboek)paard kan kopen, die als veulen bij de fokker wordt gechipt. Liefst nog bij de fokker. Duur? Ja. Ik heb er zelf 4 zo gekocht. Als veulen of onbeleerd kun je wat goedkoper uit zijn. En alles wat mis gaat, is dan alleen aan jezelf te wijten. Je weet wel wat je hebt en daar twijfelt verder niemand aan. Een dier geeft geen garantie op zijn gezondheid. Dat hebben mensen natuurlijk ook niet. Dit probleem kon ook voor een groot deel ontstaan omdat mensen kort door de bocht voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en ik heb ook particulieren meegemaakt die een ziek dier voor goed doorverkochten met soms heel nare gevolgen. En soms kun je beter het beest opeten dan er op gaan zitten. In de sport zie ik helaas ook bij ruiters veel ellende. Maar dat is natuurlijk bij niemand hier aan de orde. Iets met iemand zijn zonder fouten die de eerste steen mag gooien.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 08:25

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 09:26

Gisteren al stukje van geluisterd ook geen recente ervaring praten over slacht naar Italië die overblijven op de markt dat is al jaren niet meer heb dus niet meer verder geluisterd