Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
StalNollie schreef:_San87_ schreef:Dan heb je nog de melkerijen en bloedtapperijen.
Bloedtap niet meer in NL
Speurneus verkochten. Hoeveel jaar is dit geleden
Ik merk echt dat meerdere over 'vroeger' praatte maar dat er al enorm veel veranderd is.
StalNollie schreef:Ah Oke ik zou het helemaal uittypen, want dit was een gok voor mijn vandaar de vraag.
Maar waarschijnlijk doen ze dit nog steeds zeg je... Nee dat is dus een aanname wat je niet weet en dat bedoel ik nu. dat het 20 jaar geleden was wil toch niet zeggen dat dit nu nog zo is
Vroeger kocht je shet hengstveulens op voor een 10tje en gingen ze naar de slacht als er vraag naar was die week. Maar mocht je ze nu voor een 10tje aangeboden krijgen laat het me even weten. ( En nee verkoop ze niet voor de slacht ) Maar in de handel zijn die dingen al kneiterduur geworden. Helemaal niet interessant meer voor de slacht qua prijzen
Supertje schreef:kyrkelover schreef:Ook het nsvt heeft dit gedaan!
Van mijn 124 volbloeden op de lijst zijn er 58 door hen gedaan.
ICS nog een beetje meer.
Even voor de duidelijkheid dit zijn enkel de volbloeden over een periode van ca een half jaar.
Er zijn nog veel meer paarden waarbij dit gebeurd is. Dit gaat om duizenden paarden.
Wat zo verschrikkelijk krom is, is dat het NSvT (en anderen) inderdaad alles goed heeft gedaan voor de wet. Als ze een aanvraag krijgen voor een paspoort voor een paspoortloos paard dan dient het paard eerst door een DA/paspoortconsulent gecontroleerd te worden op een chip, en als er een chip aanwezig is moet nagekeken worden of deze ergens geregistreerd staat. Daarvoor wordt naar de landcode van de chip gekeken aangezien er geen wereldwijde database bestaat. Weatherby’s, wat alle paspoorten en chips uitgeeft voor EV’s gebruikt echter geen chips met een landcode maar met een internationale code. Alle chips die beginnen met 900-999 nummers zijn internationale nummers en zijn dus ‘officieel’ niet te linken aan een specifiek land. En in de UK en Ierland zijn er meerdere PPI’s die internationale chips gebruiken zoals Pet ID, horse passport agency, etc. (en daar zijn over het algemeen al die tinkers/bonte paarden uit UK en IRL geregistreerd die je ook zoveel voorbij ziet komen bin die beelden van slachterijen).
En dan zijn er nog zat landen zonder een openbare database (daar kunnen ze technisch gezien wel info opvragen, maar als je binnen de verplichte 30 dagen niets terug hoort kun je ook niet anders dan een nieuw paspoort uitgeven). Wettelijk gezien houdt de onderzoeksplicht van een PPI dan gewoon op.
Nu moet ik daar wel de kanttekening bij plaatsen dat ik denk dat er zat mensen weten dat bijvoorbeeld 9851010 chips volbloeds zijn, en dat je vraagtekens kunt plaatsen over hoe ethisch dat is, maar verplicht om het verder te onderzoeken zijn ze niet. Helaas.
Het hele systeem is vooral zo lek als een mandje.