Dier&Recht zaait opnieuw onrust over kortebaandraverijen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Dier&Recht zaait opnieuw onrust over kortebaandraverijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 09:59

Dan heb ik dat erkeerd begrepen dus

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 10:08

@pol. Ik wil nergens heen. Ik ben aan het filosoferen/in gesprek met anderen wat prettig/toelaatbaar/nodig is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 11:54

Op dat filmpje wat ik plaatste wordt gezegd dat tongbandjes eigenlijk nauwelijks gebruikt worden en als ze gebruikt worden dus om te voorkomen dat het bit op de lagen komt. Bit op de lagen is echt pijnlijk.

Beenbescherming heb ik nooit problemen mee, lijkt me zoals de naam al zegt gebruikt worden voor de bescherming.

Over proppen heb ik geen mening, te weinig ervaring mee zelf..weet wel dat er in de spring en dressuursport oornetjes gebruikt worden met een zelfde soort doel. (geluidsdemping)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 16:05

rien10 schreef:
Maar als je vier neusriemen, 3 bitten en een pantykous nodig hebt “omdat het anders niet goed of veilig kan” is je sport toch akelig? Om geen ander woord te gebruiken. Daar klopt geen jota meer van.

Maar het zijn dus niet vier neusriemen en 3 bitten en een pantykous.

Het is een neusriem, een halster en een riem van de kincheck, een pantykous en een bit.
Blijf bij de feiten daar zijn al dingen genoeg waar je een mening over kunt hebben.

Overigens zocht mijn draver bij het echte hard draven zelf de steun/ druk op het bit op. Schijnbaar vond ze dat niet ongemakkelijk, en dat was gewoon recreatief op het strand.
Je hoeft een goed koerspaard ook niet te pushen om te willen racen.dat zit in hun genen.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 16:19

Ik snap Rien wel ook al verwoord ze het een beetje heftig. Alle dingen die benoemd worden zijn hulpmiddelen zogenaamd voor het paard. Maar zijn het eigenlijk geen hulpmiddelen voor de sport? Het paard hoeft geen tongriem als hij niet zo hard hoeft te lopen. Een paard hoeft geen beenbescherming als die niet zo snel mogelijk over een cross parcours moet rennen zonder volledige controle van zijn benen. Enzovoort. Zo bedoeld Rien het denk ik. (correct me if i'm wrong)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 16:22

Een paard hoeft ook geen zadel en hoofdstel als het niet gereden zou worden..

Dat is precies waar die organisaties op uit zijn, paard mag straks alleen nog maar in de wei wegkwijnen. Want dat paarden het ook weleens leuk kunnen vinden wat ze doen komt niet in hun hoofd op..

(Uiteraard moet mishandeling en wreed gedrag wel aangepakt worden)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 16:25

Lokii schreef:
Ik snap Rien wel ook al verwoord ze het een beetje heftig. Alle dingen die benoemd worden zijn hulpmiddelen zogenaamd voor het paard. Maar zijn het eigenlijk geen hulpmiddelen voor de sport? Het paard hoeft geen tongriem als hij niet zo hard hoeft te lopen. Een paard hoeft geen beenbescherming als die niet zo snel mogelijk over een cross parcours moet rennen zonder volledige controle van zijn benen. Enzovoort. Zo bedoeld Rien het denk ik. (correct me if i'm wrong)

100% correct.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 16:25

Elisa2 schreef:

Dat is precies waar die organisaties op uit zijn, paard mag straks alleen nog maar in de wei wegkwijnen. Want dat paarden het ook weleens leuk kunnen vinden wat ze doen komt niet in hun hoofd op..

Precies dit. Waar ligt de grens van wat mishandeling precies is? Moet dan niet alles verboden worden? Voor elk persoon ligt de grens ergens anders en dat maakt deze discussie zo lastig. Ik ben geen activist ofzo maar vind de inzichten van anderen wel interessant. Ik ben uiteraard wel tegen mishandeling zoals het slaan en schoppen enzovoort.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 16:27

Elisa2 schreef:

Nou. Bottom line: een paard is er helemaal niet voor gemaakt om op te zitten.
Er op gaan zitten met 2 bitten en zo mooi mogelijk benen zwaaien, trippelpassen of wel lopen maar niet van z’n plek komen is ook belachelijk, goed beschouwd.
Over een hek, heg of sloot springen met een mens erop ook.

Edit. Zolang wij paarden sporters van tijd tot tijd kritisch naar onszelf en onze sporten kunnen en durven kijken, blijven we scherp en opmerkzaam voor eventueel leed en misstanden. Als we alleen maar roepen”zo is de sport” heb je kans op afglijden.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 10-06-24 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 16:27

Elisa2 schreef:

Waar.
Maar die kous is maar voor een enkeling.
Zoals een strijklap in een proef ook maar voor een enkeling nodig zou zijn.

Moet je dan niet gewoon zeggen zonder kous bestaat de sport nog steeds behalve voor die paar paarden

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 16:39

DP. Ik denk dat mijn aanvulling op mijn post boven die van jou goed weergeeft waarom we moeten blijven kijken, vragen, opmerken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 18:55

Er is niks mis met kritisch zijn en blijven denk ik, verbeteringen zijn er altijd in alle disciplines en vormen te halen. Ook in de recreatieve tak.

Ik vind paardensport ook alleen maar te verantwoorden op het moment dat het een paard niet schaadt. Überhaupt het er op gaat zitten moet zo gedaan worden dat het een paard niet schaadt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 19:24

rien10 schreef:
Edit. Zolang wij paarden sporters van tijd tot tijd kritisch naar onszelf en onze sporten kunnen en durven kijken, blijven we scherp en opmerkzaam voor eventueel leed en misstanden. Als we alleen maar roepen”zo is de sport” heb je kans op afglijden.

Maar het is dan net jammer dat er door Dier en recht een organisatie wordt aangepakt die daadwerkelijk wel probeert te veranderen.
Het niet meer mogen gebruiken van de zweep is daar een voorbeeld van.

Moet er nog meer veranderen? Zeker wel maar er moet ergens mee begonnen worden.
Als je dan een berg commentaar krijgt van mensen die het gesprek niet willen aangaan is dat niet erg motiverend.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 08:09

Nee ook niet als ze onderzoeken gebruiken uit een ander land waar schade is veroorzaakt door bitten die in Nederland niet eens toegestaan zijn.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 20:23

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 20:27

Ik heb geen Facebook meer dus kan het niet goed beoordelen, maar volgens mij maakt hij geen foto's van kortebaan draverijen, waar het in dit topic over gaat?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 20:30

Ik heb gescrolled… vnl rennen idd, en publiek en sfeerfotos

Veel renpaarden met een gewone trens en slappe neusriem en zelfs slappe teugel, viel mij op….
Ik zag niks schokkends maar ik heb maar eventjes gescrolled

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 20:33

Ik zag ze vliegen....

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 20:34

prompter schreef:
Ik heb geen Facebook meer dus kan het niet goed beoordelen, maar volgens mij maakt hij geen foto's van kortebaan draverijen, waar het in dit topic over gaat?

Ging me eigenlijk om de optoming.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 20:35

Cer schreef:
Ik heb gescrolled… vnl rennen idd, en publiek en sfeerfotos

Veel renpaarden met een gewone trens en slappe neusriem en zelfs slappe teugel, viel mij op….
Ik zag niks schokkends maar ik heb maar eventjes gescrolled

Dan heb je wel erg selectief gekeken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 20:41

Wintu schreef:
Dat zeg je dus wel degelijk.
Als ik andere takken van sport had genoemd had je een punt, maar ik houd het bij het oorspronkelijke onderwerp. De nood om constant te vergelijken met iets anders, in de trant van, kijk daar is het net zo erg of nog erger, dus bij ons valt het wel mee, vind ik echt zo een onzin, waarom dat vergelijk, door gebrek aan argumenten?

Ironisch wel... mogen we nu wel andere takken van sport uit andere landen vergelijken?

Dit is rensport in het buitenland. Heeft echt 0 te maken met kortebaandraverijen in NL, het is niet eens dezelfde sport.

Of had je eerst niet door dat het om een andere tak van sport ging. Dat kan natuurlijk ook maar dan staaft het wel mijn mening dat mensen die tekenen voor dier&recht, geen idee hebben waar ze voor tekenen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 21:17

ruitje schreef:
Ironisch wel... mogen we nu wel andere takken van sport uit andere landen vergelijken?

Dit is rensport in het buitenland. Heeft echt 0 te maken met kortebaandraverijen in NL, het is niet eens dezelfde sport.

Of had je eerst niet door dat het om een andere tak van sport ging. Dat kan natuurlijk ook maar dan staaft het wel mijn mening dat mensen die tekenen voor dier&recht, geen idee hebben waar ze voor tekenen.

Nou, zoals ik al zei, was het me eigenlijk te doen om de optoming, wat er allemaal wel niet in die mond zit gepropt, de neusriemen etc etc, ik vond dat gedeelte aardig overeenkomen.
En ja, ik weet dat het om de rensport in het buitenland gaat, met mensen op het paard in plaats van met een sulky er achter.
Of ik dat niet door had...zucht.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 21:20

Ik zie ook niks schokkends op die fotos...

Over fotografen gesproken. Soms heb je beginnende hobby fotografen die de meest slechte fotos op wedstrijden schieten en publiceren op hun fb. Zijn ze zelf vaak helemaal vol van.
Van die gruwelijk uitziende moment opnames. Net die ene lelijke seconde.

Echt goede wedstrijd fotografen zetten niet zo veel op hun fb. Die verkopen hun goede fotos en niet voor weinig ook.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 21:27

Wintu schreef:
Scroll voor de lol eens door de foto's van deze fotograaf (dook op op mijn feed), je wordt van sommige foto's echt beroerd.
https://www.facebook.com/moranphotography1

Vertel, wat op deze foto's maakt je beroerd? Ik kan werkelijk niks vinden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 08:02

Wintu schreef:
Dan heb je wel erg selectief gekeken.

Als je mijn berichten kent weet je dat ik zeer kritisch ben op optomingen, maar ik kan het gewoon niet echt vinden, anders dan een mexicaans (?) neusriem..

Ik heb gescrolled, zoals je zei, dus ik verwacht minimaal op de eerste pagina een paar beroerde foto's. Die staan er niet, voor zover ik heb gezien. Dus als je een linkje hebt?

Dan nog,als het over optomingen gaat, gaat het in dit topic nog steeds over kortebaandraverijen. We hebben het dan ook niet over stangtrens of high ports (of twisted wires) want andere tak van sport, denk ik?