Dierenactivisten willen geen paardensport meer op Olympische Spelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 11:44

Cer schreef:
journee schreef:
Gezien je gevoelens/ideeën over wedstrijden ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig hoeveel wedstrijd ervaring je zelf hebt?

ik ben benieuwd wat jouw idee is over mijn gevoel/idee over wedstrijden.
En, wat zou mijn wedstrijdervaring ermee te maken hebben? :)

Citaat:
Want hoeveel nu-wedstrijd ruiters blijven erover zonder wedstrijden? = nul, dat wordt dus een hobbyist die een hobbyist les gaat geven.

Is alleen een wedstrijdruiter een pro dan?
Een pro is toch iemand die ergens geld mee verdient?

Citaat:
Certificaten zijn leuk. Een rijbewijs is er ook zo één! Zou ik rijles willen van iemand die net zijn rijbewijs heeft gehaald? Mwa, ik denk dat ik die maar oversla. :D

Ik zou denken dat iedereen ervaring moet kunnen krijgen..?

Citaat:
En andere manieren om oefeningen te organiseren, maar dan zonder officieel wedstrijd aspect zijn er ook: zeker op maneges onderling. Als niet lid heb je daar alleen niet zoveel aan. Ook bouw je er niets mee op.

Zit de waarde dan in het verbeteren, of in het opbouwen? Ik dacht te lezen dat men zichzelf wil verbeteren.. dat kan toch op meerdere manieren?

Citaat:
Een wedstrijd zonder competitie (prijzen) is overigens net zoiets als bingo zonder prijzen. Dan mis je toch de helft van de lol?

Weet ik niet, of dat voor iedereen geldt?
Misschien vinden mensen die bijv faalangst hebben, maar wel willen verbeteren het juist wel fijn dat er niets vanaf hangt, geen idee.
Het klinkt nu alsof het alleen maar om de competitie gaat, en niet om de ervaring?

Nou goed, mij maakt het verder niet uit. Maar het gesprek rondom wedstrijden, dieren in wedstrijdsport, keuringen etc. is niet nieuw.. het gaat er denk wel om hoe snel de 'sport' zich kan veranderen. En ik denk dat het gewoon best wel heel erg verdeelt is, over hoe dat dan moet gaan.

Mijn gevoel/ idee is dat je zelf geen ervaring heb met wedstrijden en jouw reactie versterkt deze indruk. Dat geeft opzich niets, maar persoonlijk vindt ik het bijzonder als mensen een sterke mening hebben over een onderwerp waar ze geen ervaring mee hebben. Zeker als zo iemand dan besluit dat het 'anders' moet. Maar goed, dat is slechts mijn mening. :)

7ofhearts

Re: Dierenactivisten willen geen paardensport meer op Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 12:07

Nou, zoveel “ ervaring “ hoef je niet te hebben wat betreft wedstrijden met paarden.
Als je mens en dier een beetje kan lezen dan zie je al heel veel.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 12:20

Journee, ik denk dat je Cer onderschat ;)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 12:33

journee schreef:
Mijn gevoel/ idee is dat je zelf geen ervaring heb met wedstrijden en jouw reactie versterkt deze indruk. Dat geeft opzich niets, maar persoonlijk vindt ik het bijzonder als mensen een sterke mening hebben over een onderwerp waar ze geen ervaring mee hebben. Zeker als zo iemand dan besluit dat het 'anders' moet. Maar goed, dat is slechts mijn mening. :)

Hm, hier staan een aantal dingen in die ik volgens mij niet zo schrijf :)
Zo sterk is mijn mening ook niet trouwens.. vind ik zelf :+

En ergens is het best vreemd dat je alleen een mening mag hebben als je iets zelf gedaan hebt, of er op zn minst veel ervaring mee heb. Als ik veel wedstrijden gezien heb, telt het dan wel?
Als ik bijv vind dat hondenstaarten niet gecoupeerd moeten worden, moet ik dan zelf hondenshows gelopen hebben met het betreffende ras? :) (dit als voorbeeld, niet als whataboutisme)

Ik zeg alleen dat in verband met publieke opinie, de sport zichzelf gewoon goed moet bekijken. Daarnaast vind ik persoonlijk wedstrijden niets toevoegen, en dat mag ik vinden :j
Als eerste zou wat mij betreft stang/trens afgeschaft mogen worden, maar die discussie is ook niet uit te komen. Het beeld wat stang/trens geeft (in die hogere klasse) vind ik persoonlijk niet altijd heel ontspannen. Zelfde geldt voor bepaalde spring optomingen.. vind ik.
Laatst bijgewerkt door Cer op 03-06-24 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 12:34

journee schreef:

Kortom je mag volgens jou niets vinden over stieren´gevechten´ als je er niet geweest bent/ het niet gedaan hebt?

Verder vind ik het hier door de voorstanders van (top)sport met paarden een zwak vergoeilijken/relativeren door vingerwijzen naar andere voorbeelden van slecht. Welnu die voorbeelden zijn óók slecht en dat rechtvaardigt (top)sport met paarden niet.

Menselijke ambities en geld zijn hoe je het ook wendt of keert in strijd met dierenwelzijn. Om dat te begrijpen hoef je daar geen ervaring mee te hebben :)*

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 12:49

Mensen vinden dingen vaak normaal vanuit gewenning.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 13:33

Cer schreef:
journee schreef:

Hm, hier staan een aantal dingen in die ik volgens mij niet zo schrijf :)
Zo sterk is mijn mening ook niet trouwens.. vind ik zelf :+

En ergens is het best vreemd dat je alleen een mening mag hebben als je iets zelf gedaan hebt, of er op zn minst veel ervaring mee heb. Als ik veel wedstrijden gezien heb, telt het dan wel?
Als ik bijv vind dat hondenstaarten niet gecoupeerd moeten worden, moet ik dan zelf hondenshows gelopen hebben met het betreffende ras? :) (dit als voorbeeld, niet als whataboutisme)

Ik zeg alleen dat in verband met publieke opinie, de sport zichzelf gewoon goed moet bekijken. Daarnaast vind ik persoonlijk wedstrijden niets toevoegen, en dat mag ik vinden :j
Als eerste zou wat mij betreft stang/trens afgeschaft mogen worden, maar die discussie is ook niet uit te komen. Het beeld wat stang/trens geeft (in die hogere klasse) vind ik persoonlijk niet altijd heel ontspannen. Zelfde geldt voor bepaalde spring optomingen.. vind ik.

Ik beschrijf vooral hoe jouw post/ mening op mij overkomt. (zie mijn onderschrift :) ) Ik lees dan vooral dat je de sport ansich wil afschaffen of volledig hervormen. (zo komt het op mij over) Dat je kritisch bent op bepaalde aspecten, zoals optoming vind ik dan weer iets anders en ook heel redelijk.

En ervaring of in elk geval voldoende kennis hebben vind ik wel een voorwaarde voor je jezelf ergens een duidelijke mening over kunt vormen. Hoeveel kennis of ervaring daarvoor nodig is kan per onderwerp verschillen. Maar zeker op bokt word veel met meningen gestrooid (wat mag), maar die dan nergens op gebaseerd zijn. (dat vind ik dan weer spijtig)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 14:18

Nou ja, ik ben niet de enige die dat schrijft, dus zo sterk representatief ben ik nou ook weer niet :D
Ik schrijf waarom ik het vind, en wat anderen vinden is aan hun.

En ik vraag me af in hoeverre de mens denkt een dier als sport atribuut te mogen kunnen 'gebruiken'. Maar dat zijn meer.. hoe heet dat.. filosofische vragen geloof ik, dat is niet perse voor dit topic.. :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 14:24

Ieder mens gebruikt zijn paard voor zijn eigen gewin, bij de een zijn dat bosritjes, bij de ander is dat sport, bij weer een ander is dat grondwerk.

Het is niet per definitie beter of slechter dan het ander. Alles valt of staat met wie het doet en hoe het gedaan wordt. Zoals al eerder aangegeven werd is het de mens die met het dier omgaat die bepaald of het goed of slecht gebeurd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 14:26

7ofhearts schreef:
Nou, zoveel “ ervaring “ hoef je niet te hebben wat betreft wedstrijden met paarden.

Ja maar je WEET niet hoe het is om een proef te rijden.

Dat is niet hetzelfde als in de achtertuin hobbelen, dan komen er omgevingsfactoren bij kijken, spanning, timing etc. En dat allemaal is ook weer iets om mee leren om te gaan. Dit zijn ook situaties die thuis niet na te bootsen zijn dus die iemand alleen kan leren op concour.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 14:29

journee schreef:
7ofhearts schreef:
Ja.
Dat is heel triest maar de natuur.
Net zoals in Afrika een een pasgeborene meteen wordt doodgebeten door een roofdier omdat het nog niet mee kan met de groep, een leeuw verhongerd omdat zijn gebit niet goed is en een dier met een gebroken been een akelige dood sterft en soms nog lang moet wachten op de dood.
Heel triest…….. maar de natuur.
Die is hard.
Maar het dier heeft wel een vrij leven.

Het leven bij de mens kan ook hard zijn.
En daar is geen ontsnappen aan.

Over het algemeen hebben dieren bij de mens een luizen leven. Tenminste, hier in de ontwikkelde landen is dat zo en er zijn gelukkig veel organisaties die dit ook in de minder ontwikkelde landen proberen te bereiken. Een dier mag in Nederland rekenen op een dak boven zijn hoofd, voldoende voedsel, gezelschap en medische zorg. En op het moment dat een dier hier ziek wordt, dement of chronische pijn lijd, wordt het ingeslapen. Dat is voor een mens zelf nog niet vanzelfsprekend. En hoeveel vrijheid heeft een mens?

Dat is vaak afhankelijk van de hoeveelheid geld op je bankrekening. Want iemand die afhankelijk is van baan of de overheid kan ook niet zomaar verhuizen of stoppen met werken. En anders kom je mooi op straat terecht, dat is hier voor de mens de versie van 'in het wild' leven: geen dak boven je hoofd, niet weten wanneer je kans heb op je volgende maaltijd en geen geld voor medische zorg. Maar je hebt in elk geval wel een vrij leven... :')

Precies dat dus, de natuur is hard ja.

Ik geloof pertinent niet dat dieren in de natuur een beter leven hebben.

Maar wel alles valt of staat als paard met waar je staat en bij wie.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 15:05

Cer schreef:
Nou ja, ik ben niet de enige die dat schrijft, dus zo sterk representatief ben ik nou ook weer niet :D
Ik schrijf waarom ik het vind, en wat anderen vinden is aan hun.

En ik vraag me af in hoeverre de mens denkt een dier als sport atribuut te mogen kunnen 'gebruiken'. Maar dat zijn meer.. hoe heet dat.. filosofische vragen geloof ik, dat is niet perse voor dit topic.. :j

Tja, ik vind ook niet dat je een dier ergens voor moet gebruiken. Het is immers geen hockeystick of zo. Maar als je jouw paard als teamlid beschouwd en behandeld, dan vind ik het een ander verhaal. En naar mijn idee is dat ook de enige manier om hogerop in de sport te komen. Dit zag je bijvoorbeeld aan de combinatie Totilas en Edward Gal. Dat was een super team. Totilas deed het na verkoop echter een stuk minder bij zijn nieuwe ruiter.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 15:12

OleJon schreef:
En dat lijkt tegenwoordig het doel van al die organisaties die beweren er voor de dieren te zijn. Nu de ergste misstanden in de dierhouderij verleden tijd zijn, gaan ze telkens een stapje verder. Ik wil zeker niet zeggen dat dierenorgenisaties niet ook veel goeds hebben gedaan voor het dierenwelzijn, maar naar mijn idee slaan ze nu vaak veel te ver door. En veel mensen, zeker degene die zelf geen ervaring met dieren of takken van sport hebben, geloven die verhalen. Ook als er soms geen jota van klopt. Zo wordt door Partij v/d Dieren beweerd dat bij paarden hun kiezen worden getrokken vanwege het bit. Dat is natuurlijk onzin, maar een leek weet dit niet, die word dus gewoon foutief geïnformeerd en een dierhouder wordt hierop aangekeken.

Als je de doelen van dierenorganisatie bekijkt, willen ze inderdaad dat elke tak van sport/ werk met dieren uiteindelijk stopt. Want naar hun idee is elke vorm hiervan uitbuiting. Een circus met dieren is hier al verboden en ook steeds meer dieren worden aangemerkt als exotisch en mogen ook niet meer gehouden worden. Ook mogen alleen sledehonden voor de sport nog worden ingespannen voor de slee.

Op dit moment proberen ze de paarden sport en de hondensport aan banden te leggen (ja, een honden/katten show valt hier ook onder) en wordt er gelobbyd om paarden en honden bij de politie uit te bannen. Als dat zou lukken is de volgende stap natuurlijk niet moeilijk te voorspellen. Ik mag hopen dat de meeste mensen toch door alle onzin heen kijken en dat we kunnen blijven genieten van de samenwerking met onze dieren.

Precies[/quote]
Dat er kiezen getrokken worden vanwege het bit dat is wel degelijk waar. Maar niet door mij!! Ik heb al 40 jaar eigen paarden en ik verzorg ze net zo goed en eerlijk als mezelf. Ook als ze niet (meer) rijdbaar zijn. Terwijl ik van het rijden altijd heb genoten maar dat mag NOOIT ten koste gaan van het paard want dan vind ik er meteen niets meer aan.Gezonde dieren vinden het meestal leuk om iets te doen ,dus ook sport en shows en tentoonstellingen dat is eerder goed. Mijn mening! Ik leef in symbiose met mijn dieren en ik lever er (vrijwillig ) zelf ook heel veel voor in en ga voor hen door dik en dun!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 15:26

Ik weet niet of dieren het wel zo leuk vinden om wat met ons te doen. Te veel paarden gehad die zich in de wei omdraaiden en verderop gingen grazen, als ik met het zadel aankwam.

Honden- en kattenshows: nooit gedaan maar ik weet zeker dat geen van mijn dieren (en ik heb er heel veel gehad) dat leuk zou hebben gevonden. Alleen de border-mix zou agility misschien wel leuk gevonden hebben.

Wat paarden betreft: recreatief/buitenrijden is imo geen probleem maar persoonlijk vind ik dat dieren buiten welke competitie dan ook gehouden moeten worden.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 15:28

Er zijn genoeg landen in de wereld, waarin je gedwongen wordt een bepaalde sport te beoefenen als je per ongeluk enig talent hebt.
Dan wordt je hobby/sport ook niet meer uit vrije wil beoefend. Wordt je gedwongen te presteren, evt met (verboden) hulpmiddelen. En wordt je ook de hele wereld in gestuurd om je land te promoten.
Zijn de sponsorcontracten van de grote sportmerken ook niet een vorm van dwang?
Ook ter discussie stellen?

Wel deel ik de mening dat dierenwelzijn beter geborgd moet worden in de (top)sport.
Ik zie dressuurproeven met heel veel verzet, bloed in de mond of bloed in de flanken. Ook bij het springen worden paarden soms in een hindernis geparkeerd door lomp rijden van de ruiter.
Ik ben voorstander van een strafpunten systeem. Zien we "mishandeling" dan krijgt de ruiter een strafpunt Bij x (kun je het over hebben) aantal strafpunten in 2 jaar, 6 maanden schorsing. Na 2 jaar vervalt het strafpunt (waarbij de tijd van een evt schorsing niet mee telt).

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 15:30

mysa schreef:
Ik weet niet of dieren het wel zo leuk vinden om wat met ons te doen. Te veel paarden gehad die zich in de wei omdraaiden en verderop gingen grazen, als ik met het zadel aankwam.

Honden- en kattenshows: nooit gedaan maar ik weet zeker dat geen van mijn dieren (en ik heb er heel veel gehad) dat leuk zou hebben gevonden. Alleen de border-mix zou agility misschien wel leuk gevonden hebben.

Wat paarden betreft: recreatief/buitenrijden is imo geen probleem maar persoonlijk vind ik dat dieren buiten welke competitie dan ook gehouden moeten worden.

Nogal tegenstrijdig vind je niet? Jouw paarden vinden rijden niet leuk (ze draaien immers om in de wei als ze je aan zien komen). Desondanks vind je het wel oké er recreatief mee te rijden?

Waarom zou je dan geen concours mogen rijden met een paard dat daar wel lol aan heeft? Want ja. Het zal je verbazen, maar ze zijn er echt die graag werken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 15:35

Als mijn paarden voor me weglopen in de wei doe ik iets niet goed..gelukkig komen ze meestal uit zichzelf als ze willen werken. En als ze niet willen dan respecteer ik dat. De associatie moet natuurlijk wel goed zijn.

Anjali, er worden geen kiezen getrokken voor het bit. Het enige wat soms verwijderd wordt zijn de wolfskiesjes die ook nog weleens onder het tandvlees willen zitten. Maar 25 % van de paarden boven de 3 jaar hebben wolfskiesjes. Een heleboel hebben ze al niet meer. Het is een rudimentair overblijfsel dus heeft geen enkele functie meer. Dier en Recht verdraaid het wel degelijk zo alsof het lijkt dat er zonder het trekken van die kiezen geen bit in kan. Dat is dus absoluut niet zo.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 15:44

Even op de minder aardige opmerkingen.

@nummer996981:
Voorrschrijdend inzicht misschien. Ik heb geen paarden meer en de laatste tien jaar dat ik ze had waren ze te oud of krakkemikkig. Dus rijden heb ik al heel lang niet gedaan. Ik reed voor mijn plezier vroeger en met die paarden was het zo dat ze echt alleen maar wilden eten en niets anders. Heel ongezond dus in die zin voelde ik me niet schuldig als ik ze mee het bos in nam.

@Elisa: is ook wat om dan maar te veronderstellen dat ik iets niet goed deed. Mijn leven draaide zo'n beetje om de dieren en ik vroeg echt niets van ze, behalve een paar keer per week een buitenritje. En nee, ik sloeg en schopte niet, trok niet en vloekte niet.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 15:47

Toch gek dat je dan op basis van die paar paarden die je gehad hebt verondersteld dat paarden (en andere dieren) niet graag met mensen werken, gebaseerd op je eigen ervaring.

Mijn ervaring is gelukkig anders :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 15:50

Ik heb ook op maneges gereden en op de ponyclub en ook op paarden van anderen. Kan niet zeggen dat ze allemaal enorme tegenzin leken te hebben (meeste manegepaarden trouwens wel) maar alsnog heel veel paarden meegemaakt die liever in de wei bleven.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 15:53

Maar moest je ze dan allemaal achter uit de wei gaan halen?
Ik roep een keer en ze zijn er.
Ook vroeger toen ik wedstrijd reed. En ik niet voerde en dat geen reden kon zijn.
Ik weet dat er mensen zijn die altijd hun paarden achter uit de wei moeten halen of nog erger vangen...
Geen idee hoe het komt overigens en of ik die link zo kan leggen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 15:59

Misschien omdat ze niet onbeperkt op gras stonden. Dat zou nog kunnen. Maar ook paarden van vrienden en buren kwamen echt niet allemaal naar het hek. Dus geen idee.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 16:10

mysa schreef:
Even op de minder aardige opmerkingen.

@nummer996981:
Voorrschrijdend inzicht misschien. Ik heb geen paarden meer en de laatste tien jaar dat ik ze had waren ze te oud of krakkemikkig. Dus rijden heb ik al heel lang niet gedaan. Ik reed voor mijn plezier vroeger en met die paarden was het zo dat ze echt alleen maar wilden eten en niets anders. Heel ongezond dus in die zin voelde ik me niet schuldig als ik ze mee het bos in nam.

@Elisa: is ook wat om dan maar te veronderstellen dat ik iets niet goed deed. Mijn leven draaide zo'n beetje om de dieren en ik vroeg echt niets van ze, behalve een paar keer per week een buitenritje. En nee, ik sloeg en schopte niet, trok niet en vloekte niet.

Ho wow, ik zeg niet dat jij iets fout deed.

Alleen dat als paarden voor mij weglopen dat ik ga twijfelen. Heb het ook weleens gehad bij trainingspaarden maar deze stonden niet lang en vaak genoeg buiten. Dat kan ook een reden zijn, management. En daarnaast denk ik dat afwisseling belangrijk is. Ja en soms ook de manier van rijden..hoeft niet grof te zijn..maar met scheef lopen aan een lange teugel kunnen ze ook rugpijn krijgen en negatieve associaties krijgen. Of een zadel wat niet goed past, een mens die heel veel stress bij zich draagt etc. etc.

Ik ga dus kritisch naar alles kijken zodra een paard dat doet, dat is eigenlijk wat ik wilde zeggen. Verder niks over jou. :o

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 16:35

Elisa2 schreef:
7ofhearts schreef:

Ja maar je WEET niet hoe het is om een proef te rijden.

Dat is niet hetzelfde als in de achtertuin hobbelen, dan komen er omgevingsfactoren bij kijken, spanning, timing etc. En dat allemaal is ook weer iets om mee leren om te gaan. Dit zijn ook situaties die thuis niet na te bootsen zijn dus die iemand alleen kan leren op concour.

Natuurlijk weet je nooit hoe het is om op concours een proef te rijden. ….. en daar gaat het in heel veel gevallen dus al fout.
De zenuwen, hoe groot of klein dan ook gaan mee spelen.
Waar je thuis de rust zelf bent met je paard worden de lontjes toch iets kleiner op vreemd terrein.
Menselijk……… absoluut, en de een kan de druk beter aan dan de ander.
En hoe onbedoeld ook kan het paard daar de dupe al van zijn.

Hoe vaak je op parcours niet ziet hoe mensen zitten te worstelen met trailerladen- zadelen- in de ring ect ect.
En zeg niet dat het niet zo is.
De pinnen gaan er net iets minder subtiel in, het bit iets harder bewerkt, beest opzij duwen en harder dan nodig schreeuwen………. Dat schreeuwen.!!!!
Een veel voorkomend geluid op paarden en hondenshows/ sport ( waar overigens ook een hoop luid gefoeterd wordt op het beest, dat met een hoop ruk en trekwerk weer op zijn plaats wordt gezet.

Het blijft me opvallen!!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 16:47

Dat paarden niet komen vind ik niet te linken aan wel niet leuk vinden. Al doe ik er niks mee qua rijden hebben ze nog van die dagen van ik sta hier prima op het gras in de zon. Tor ieks help het regent zet me binnen.

Een paard zonder eten zal sneller komen. En het is ook maar wat je ze aanleert qua ritme. Die van mij kunnen klok kijken.