Ik woon op de Veluwe aan de zandverstuiving en hier lopen de wolven ook. Ik heb ze nog niet gezien, een aantal dorpsgenoten wel. Onze paarden staan als het even kan overdag en 'nachts buiten. Wel vlakbij bebouwing van het dorp. Er zijn in ons dorp geen wolven die dieren hebben aangevallen.
In de omgeving wel schapenaanvallen.
Ik vind juist dat er heel veel nieuws is over de wolf en maar heel weinig positief. Ik vind zo'n facebookgroep Geen Wolf echt vreselijk. Je kunt geen genuanceerd gesprek meer voeren. Je bent of voor of tegen en daartussen zit maar heel weinig.
Er is heel veel podium voor mensen die tegen zijn. Zie alleen maar deze 2 topics op Bokt.
De vooroordelen vliegen je al om de oren; stadsmensen (die nergens verstand van hebben
) tegen de mensen van het platteland die ermee leven en waarvan AL hun dieren worden opgegeten
Allebei niet waar.
Ik ben geen wolvenexpert, Net zo min als jullie.
Er wordt vooral uit emotie gereageerd, heel voorstelbaar wanneer je dieren daadwerkelijk worden doodgebeten. Maar is dat ook gebeurd? Dieren van bokkers aangevallen en doodgebeten? Of steekt iedereen elkaar aan in de strijd tegen de gezamenlijke nieuwe vijand, de wolf.
Alles wat ons mensen niet zint moet altijd maar dood. We zijn zelf de meest vreselijke predators maar ik weet nu al dat dit geen verhaal is wat mensen willen horen.
Ik loop in tegenstelling tot de twee geïnterviewden in beide topics zonder enige angst door het bos, ik rij er ook zonder angst. De kans om een zwijn tegen te komen is groter en die vind ik een stuk gevaarlijker, maar ook daarvoor ben ik niet van te voren al bang.
Ik denk niet dat het enige invloed op de antiwolvenlobby in dit topic heeft, maar ik kan het toch niet laten om toch een ander geluid te laten horen.
Ik vind het ook een gemiste kans om alleen het antiwolven geluid te laten horen.
Het gaat toch goed met de lobby? Er wordt toch al gesproken over de mogelijkheid van beheer? De Provincie is er druk mee bezig net als de Europese Unie
Zover ik het heb begrepen is beheer nog zeker niet zo eenvoudig.
Welke wolf uit de roedel moet je dan schieten? als je het evenwicht eruit haalt ben je nog veel verder van huis. Schiet je een hele roedel weg dan wordt dit gebied door een nieuwe roedel geclaimd. Dan moet je dus alles gewoon maar doodschieten?
De plek die de wolf in kan nemen in het ecosysteem, welke invloed het kan hebben op het dieren en plantenleven op de Veluwe en daar buiten. Er is gewoon geen ruimte voor.
Dat de hele Veluwe kapot gaat door de stikstofproblematiek, dat we het abattoir en de vleesindustrie van Europa zijn. Dat lijkt me een veel belangrijker probleem om aan te pakken. Maar ja dat ligt nog gevoeliger en dan is die wolf toch wel een fijne bliksemafleider.
Mensen zijn raar; je hobbyschapen/pony's mogen niet worden aangevallen door een wild dier maar wij mogen als mens wel een enorme kalver en varkens/kippen industrie in stand houden. Waar dieren gewoon een economisch product zijn. En laten we vooral niet laten zien hoe het er in slachterijen aantoe gaat.
Wat die wolf doet, alle schapen doodbijten ook al gaat hij er maar eentje opeten is dat zoveel anders dan wat wij doen? Als je je hamburgertje bij de Mac of je kipnuggets bij de KFC weggooit omdat je toch niet zo'n trek meer hebt?