PETA komt op voor de rechten van carrouselpaarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 17:17

ElCid schreef:
Eleeke schreef:
Mooi aanvulling Elcid, fijn artikel.
Daar kun je goed lezen hoe PETA meestal heel serieus met nuance en wetenschappelijk onderbouwd probeert stappen vooruit te maken.
Deze , door de media uit verband gerukte, Pr stunt is vast een andere afdeling.

Wel een beetje jammer dat die "nuance" en "wetenschappelijk" onderzoek in dienst staan van het WEF..........om dus op alle mogelijke manieren "wetenschappelijk" onze vrijheid te ondermijnen.
Het woord "wetenschappelijk" wordt de laatste jaren zo flagrant misbruikt, dat blijkt hier ook wel weer.

Het "wetenschappelijk" onderzoek ten dienste van het WEF, dient maar 1 doel! En daarvoor steken de meeste mensen hun kop in het zand, dat blijkt hier ook weer.

En als PR stunt ? ( lees; afleiding): dan weten ze nu in ieder geval zeker dat ze nooit meer serieus te nemen zijn!

Wacht ff, peta is nu van het WEF ofzo? _O-

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 17:22

Loretta schreef:
Dan houden we straks een kleurloos dystopische samenleving over. Waarin er helemaal niets meer mag.

Als jij een samenleving waar we niet ten koste van anderen leven ziet als kleurloos en niet mogen......

Niet ten koste van de natuur, niet ten koste van dieren en niet ten koste van andere mensen.
Dus meer in evenwicht met de planeet en minder focus op consumeren en meer meer meer.

En ik pretendeer zeker niet dat ik daar maar enigszins in de buurt kom. Maar als we met zijn allen kleine stapjes nemen en elkaar helpen, dan komen we er wel een keer.
Geen dieren eten en ons heel bewust zijn hoe wij dieren gebruiken is daar voor mij een onderdeel van ( nope ik ben niet veganistisch, ik schets mijn ideaalbeeld) .

En soms spoort Peta niet helemaal, en andere keren zijn ze precies waar ze nodig zijn.

Ze hebben het in ieder geval voor elkaar dat we met elkaar in gesprek zijn, waar onze grens dan wel ligt.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 17:24

Eleeke schreef:
Loretta schreef:
Dan houden we straks een kleurloos dystopische samenleving over. Waarin er helemaal niets meer mag.

Als jij een samenleving waar we niet ten koste van anderen leven ziet als kleurloos en niet mogen......

Niet ten koste van de natuur, niet ten koste van dieren en niet ten koste van andere mensen.
Dus meer in evenwicht met de planeet en minder focus op consumeren en meer meer meer.

En ik pretendeer zeker niet dat ik daar maar enigszins in de buurt kom. Maar als we met zijn allen kleine stapjes nemen en elkaar helpen, dan komen we er wel een keer.
Geen dieren eten en ons heel bewust zijn hoe wij dieren gebruiken is daar voor mij een onderdeel van ( nope ik ben niet veganistisch, ik schets mijn ideaalbeeld) .

En soms spoort Peta niet helemaal, en andere keren zijn ze precies waar ze nodig zijn.

Ze hebben het in ieder geval voor elkaar dat we met elkaar in gesprek zijn, waar onze grens dan wel ligt.

Ik denk niet dat dat haalbaar gaat zijn, met het tempo dat de mens zich vermeerderd. Het evenwicht is al jaren hellende.

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 17:24

Weer een "goed" doel om vooral niet te steunen, niet dat ik uberhaupt goede doelen van grote organisaties steun.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 18:12

Bloodymary schreef:
Qimm schreef:
Ik moet zeggen dat, hoe idioot ik het initiële bericht ook vind, ik het wel met VV eens ben.
Iedere verandering, hoe klein ook, zorgt er voor dat mensen op de achterste benen staan 'want het gaat toch goed zo' en 'ik heb er anders geen problemen mee' en 'er zin toch veel ergere dingen'. Als we nooit meer wat veranderen loopt het ook niet goed af, maar verandering is soms niet leuk. Niet dat ik dat nog mee ga maken, en als de wereld in de fik vliegt na mijn dood kan ik daar niet van wakker liggen tbh. Maar ik zie wel het nut in van sommige bewustwordingen voor 'the greater good'. En of dat nou om klimaat, mensenrechten, inclusiviteit, dierenwelzijn, gezondheid of samenleving gaat...

Aaaaaanyway. End of rant.

Maar vind je dat ook als het in het absurde wordt doorgetrokken? Het is toch niet zo dat iedere verandering per definitie een verbetering is...

Het is een beetje een hyperbool waardoor het absurd wordt. Ik vind dit dat ook geen 'goeie' actie. Maar het is misschien wel iets wat verbeterd kan worden. Ik zou ook een stuk blijer worden van draaimolen paardjes die er blij uitzien bijvoorbeeld :j

En er is een hoop vooroordeel wat je tijdens je leven onbewust meekrijgt. Ik was laatst op een cursus/workshop voor neurochirurgen en raakte met 2 van hen aan de praat. Ze bleken uit Bulgarije te komen en in een soort reflex dacht ik 'huh, hebben ze daar neurochirurgen dan?' Wat natuurlijk een belachelijke gedachte is, natuurlijk hebben ze daar ook gewoon intelligente, goed opgeleide artsen. Maar doordat mijn beeld van Bulgarije gevormd is door 'achterstallig oostblok land' heb ik blijkbaar vooroordelen waar ik me niet bewust van was.

Wintu

Re: PETA komt op voor de rechten van carrouselpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 18:25

Maar even voor de duidelijkheid, welke denkbeelden krijgen kinderen mee van een Carrousel paard of een hobbelpaard, bijna het zelfde model, wat ze later in negatieve zin gaan gebruiken dan. Welk beeld vinden wij als paardenhouders nu zo normaal en valt te linken aan die carrousel paarden.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 18:39

Margee schreef:
Ik denk dat pluche dieren dan ook afgeschaft moeten worden, en de Barbie paarden......

Mijn barbiepaarden blijven lekker hier :')

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 18:40

Wintu schreef:
Maar even voor de duidelijkheid, welke denkbeelden krijgen kinderen mee van een Carrousel paard of een hobbelpaard, bijna het zelfde model, wat ze later in negatieve zin gaan gebruiken dan. Welk beeld vinden wij als paardenhouders nu zo normaal en valt te linken aan die carrousel paarden.

Dat het normaal is om op een paard te gaan zitten. Daar wil een organisatie als peta natuurlijk vanaf.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 18:42

En de stokpaardjes hype dan. Vlug afschaffen. Die moeten braaf een proefje lopen of een hoog parcours springen. Schandalig. Dat mogen kinderen echt niet doen

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 18:45

Wintu schreef:

Op het meest basale niveau: dat het oké en leuk is om op een paard te gaan zitten die eruit ziet alsof hij het niet naar z'n zin heeft. Om het even breed te houden.

@DP en anderen, dingen op zo'n manier belachelijk maken draagt niet bij aan een vruchtbare discussie hierover.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 18:48

Maar kleine kinderen zijn toch nog helemaal niet in staat om te zien of een paard het wel of niet naar de zin heeft? En als ze beginnen met rijden is dat meestal op maneges waar als het goed is wel het een en ander uitgelegd wordt over welzijn. In ieder geval op de goede maneges. Zo komt het uiteindelijk toch helemaal goed. :)

En het is toch ook leuk om op een paard te zitten? Mensen doen dat al eeuwen. Alleen valt of staat alles met de manier waarop.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 18:49

Ik heb als kind, maar ook als volwassene nooit gekeken naar de uitdrukking van een plastic paard. Een plastic paard heeft immers geen emotie, gevoel of überhaupt een hartslag.

Dus het is echt spijkers op laag water. :=

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 18:51

Er zou ook geen discussie over moeten zijn.
Dat dit het nieuws heeft gehaald geeft alleen maar aan wat voor belachelijk land we zijn geworden. Teveel mensen die duidelijk niks te doen hebben en het te goed hebben.

Dit hoort thuis in de speld of nieuwspaal verder nergens.

En een eerdere serieuze opmerkingen van me schoffelde je ook onderuit.
Dus het is nooit goed.

Denk dat die persoon uit dat artikel toch heel goed in kan schatten wat het met kinderen doet. Beter dan die idioten bij peta

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 18:57

Veel mensen hier vinden PETA flauw.
Ik kom hier ook veel reacties tegen van Bokkers die ver overtrokken zijn.

Oké dan een voorbeeld; geen kinderen meer in autootjes omdat ze anders niet snappen dat men een rijbewijs pas met je 18de mag halen.

Het lijkt allemaal ver gezocht, en het komt onwijs belachelijk over om je druk te maken om houten of kunststof dieren…. maar het gaat er al 7 pagina’s over.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 19:00

Jolien87 schreef:
Ik zie nu al de nieuwsartikelen voor me: CBR heeft bezwaar tegen auto's in draaimolens.
'Kinderen moeten het niet normaal vinden om onder de 18 jaar auto te rijden'.

Die was al verzonnen ;)

7ofhearts schreef:

Oké dan een voorbeeld; geen kinderen meer in autootjes omdat ze anders niet snappen dat men een rijbewijs pas met je 18de mag halen.

Het lijkt allemaal ver gezocht, en het komt onwijs belachelijk over om je druk te maken om houten of kunststof dieren…. maar het gaat er al 7 pagina’s over.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 19:06

VuurVleugels schreef:
Wintu schreef:

Op het meest basale niveau: dat het oké en leuk is om op een paard te gaan zitten die eruit ziet alsof hij het niet naar z'n zin heeft. Om het even breed te houden.

@DP en anderen, dingen op zo'n manier belachelijk maken draagt niet bij aan een vruchtbare discussie hierover.

Maar wat betreft dat dikgedrukte, de paarden hebben een blije uitstraling maar enkel de mond open. Ik kan me voorstellen dat dat iets is van vroeger die open mond, dan kun je makkelijk het "hoofdstel" vervangen als dat een keer kapot getrokken is.

Als ze nou zouden zeggen, joh zouden jullie dat niet eens moderniseren, dan zou ik het nog wel kunnen snappen maar dit is vrij absurd. En ik had mijn 1ste pony in mijn draaimolentijd en nooit heb ik gedacht, die mond moet open :')
Maar ik zat ook op vliegende olifanten en ik heb ook nooit in de dierentuin gedacht, joh ik zal eens opstappen en een rondje vliegen. Maar ik zal dan vast in de minderheid zijn :+

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 19:08

DuoPenotti schreef:
Dat dit het nieuws heeft gehaald geeft alleen maar aan wat voor belachelijk land we zijn geworden. Teveel mensen die duidelijk niks te doen hebben en het te goed hebben.

Dus het is nooit goed.

Denk dat die persoon uit dat artikel toch heel goed in kan schatten wat het met kinderen doet. Beter dan die idioten bij peta

Het is nooit mijn bedoeling om iemand onderuit te schoffelen, dus als je dat wel zo voelt mag je me altijd aanschieten.

Maar ik vind het gewoon onwijs respectloos hoe er hier gesproken wordt over mensen die zich bezighouden met ethiek. Wat de uitkomst ook is, dit zijn mensen (ook/juist buiten PETA!) die zich bezighouden met hoe de wereld een betere plek kan worden. En er worden hier konten afgeveegd met die mensen. Dat vind ik echt bizar en kan ik geen respect voor hebben.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 19:12

Zooo, ze zijn vroeg met 1 april dit jaar!

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 19:12

Elisa2 schreef:
Maar kleine kinderen zijn toch nog helemaal niet in staat om te zien of een paard het wel of niet naar de zin heeft? En als ze beginnen met rijden is dat meestal op maneges waar als het goed is wel het een en ander uitgelegd wordt over welzijn. In ieder geval op de goede maneges. Zo komt het uiteindelijk toch helemaal goed. :)

En het is toch ook leuk om op een paard te zitten? Mensen doen dat al eeuwen. Alleen valt of staat alles met de manier waarop.

Op mijn manege toen ik nog niet bizar lang geleden kind was, was er geen aandacht voor welzijn: "Hij heeft gewoon geen zin!". De manege waar ik reed toen ik 25 was, geen aandacht voor welzijn: "Hij probeert eronder uit te komen!". Ik was laatst mee naar een andere manege, geen aandacht voor welzijn: "Dit is het eerste uur dat hij loopt, hij moet zich niet aanstellen". Gewoon zadel erop en gaan. Protesteren? Prima, klap met je zweep, k*tknol. En zo hoor ik nog steeds zoveel verhalen, en zie ik ook zoveel op pensionstallen gebeuren. Net als zoveel anderen op bokt. Dus nee, ik zou er geen weddenschap op afsluiten dat die kinderen daar wel leren dat een open mond en oren in de nek onwenselijk zijn.

Sterker nog, ik was laatst bij mijn bijrijdpaard waar een meisje van een jaar of 7 haar pony in elkaar aan het slaan was en naar haar moeder riep "kijk mam! Zo doe je dat!". Moeder knikte en liet het gaan. Dus nee, ik verwed geen nier om het ethische besef van kinderen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 19:25

ravellie schreef:
En zo draaien we als maatschappij steeds verder door :+

Ik heb een tijd terug in een boeddhistisch derde wereldland gewoond. Een van de dingen die ik voor mijzelf besloten heb is dat het heel goed is dat we als samenleving werken naar iets waar alle levens gelijk zijn aan elkaar in waarde, en iedereen gelijke rechten heeft. En eentje waarbij we niet meer nemen dan we nodig hebben. Maar… we hebben echt teveel vrije tijd. Hierdoor hebben we het teveel over “symboolpolitiek”. Die derde wereldlanden zijn dan wel arm, maar ze vinden sommige dingen knettergek. We discussiëren eindeloos over symbolen terwijl we niet naar het pijnpunt kijken, laat staan er iets aan doen.

Fantastisch dat we meer naar dierenwelzijn kijken. En fijn dat er organisaties zijn die zich hiervoor inzetten. Maar is dit nu echt de kern van het probleem? De kern van het probleem is denk ik wel wat complexer. Wij zien “de natuur” als bron, en niet iets waarmee wij in evenwicht leven. Zo ook paarden (soms, Lang niet altijd meer gelukkig!!). Dit is weer zo’n symbool die we gebruiken en geen kloot mee zullen opschieten. Net zoals gender neutrale toiletten. Super dat iedereen een veilige plek heeft. Maar tering, hoeveel uur wordt er wel niet op een kantoor bijvoorbeeld gediscussieerd over hoe ze iedereen kunnen laten kakken op z’n eigen pot.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 19:27

VuurVleugels schreef:
[

Het is nooit mijn bedoeling om iemand onderuit te schoffelen, dus als je dat wel zo voelt mag je me altijd aanschieten.

Maar ik vind het gewoon onwijs respectloos hoe er hier gesproken wordt over mensen die zich bezighouden met ethiek. Wat de uitkomst ook is, dit zijn mensen (ook/juist buiten PETA!) die zich bezighouden met hoe de wereld een betere plek kan worden. En er worden hier konten afgeveegd met die mensen. Dat vind ik echt bizar en kan ik geen respect voor hebben.

Ik heb zeker respect voor mensen die voor dierenwelzijn opkomen.
Maar daar heeft dit niets mee te maken. Dit is gewoon een overtrokken gedoetje. Provoceren, meer niet.

Zelfs andere dierenwelzijn groeperingen distantiëren zich hiervan, dat zegt toch wel genoeg hoe idioot dit is.
Ik kan geen respect hebben voor mensen die dit zelf belachelijk maken, dan kan men ook vergelijkingen verwachten van precies dat niveau.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 19:29

DuoPenotti schreef:
Jolien87 schreef:
Ik zie nu al de nieuwsartikelen voor me: CBR heeft bezwaar tegen auto's in draaimolens.
'Kinderen moeten het niet normaal vinden om onder de 18 jaar auto te rijden'.

Die was al verzonnen ;)

7ofhearts schreef:

Klopt. Was ook mijn voorbeeld.
Bokt komt nl altijd met heb je een voorbeeld/ bewijs …….en wat is je bron??
Ook zo een fraaie.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 19:33

Raineri schreef:
Ik heb een tijd terug in een boeddhistisch derde wereldland gewoond. Een van de dingen die ik voor mijzelf besloten heb is dat het heel goed is dat we als samenleving werken naar iets waar alle levens gelijk zijn aan elkaar in waarde, en iedereen gelijke rechten heeft. En eentje waarbij we niet meer nemen dan we nodig hebben. Maar… we hebben echt teveel vrije tijd. Hierdoor hebben we het teveel over “symboolpolitiek”. Die derde wereldlanden zijn dan wel arm, maar ze vinden sommige dingen knettergek. We discussiëren eindeloos over symbolen terwijl we niet naar het pijnpunt kijken, laat staan er iets aan doen.

Fantastisch dat we meer naar dierenwelzijn kijken. En fijn dat er organisaties zijn die zich hiervoor inzetten. Maar is dit nu echt de kern van het probleem? De kern van het probleem is denk ik wel wat complexer. Wij zien “de natuur” als bron, en niet iets waarmee wij in evenwicht leven. Zo ook paarden (soms, Lang niet altijd meer gelukkig!!). Dit is weer zo’n symbool die we gebruiken en geen kloot mee zullen opschieten. Net zoals gender neutrale toiletten. Super dat iedereen een veilige plek heeft. Maar paasei, hoeveel uur wordt er wel niet op een kantoor bijvoorbeeld gediscussieerd over hoe ze iedereen kunnen laten kakken op z’n eigen pot.

Mooie post! Volledig eens!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 19:45

Echt, die Peta beweging heeft zelf een klap van de draaimolen gehad. Bizar. Ik snap heel goed dat de DB hier niet blij mee is. Je werkt nl. het tegenovergestelde in de hand: dat mensen zich juist afkeren van dierenwelzijn door dit belachelijke geblaat.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 20:00

VuurVleugels schreef:
DuoPenotti schreef:

Dus het is nooit goed.

PETA heeft een beeld en wil dat beeld niet bijstellen. Ze demonstreren bij de poorten van organisaties waar dieren zijn, maar als die poorten worden opengezet omdat er niets te verbergen valt en mensen mogen komen kijken, dan blijven ze buiten de poorten staan demonstreren.
Op mij komt dat over dat er geen discussie met hen mogelijk is, zoals zij het zien is de enige juiste manier. Mij geeft dwingend standpunt echt jeuk. Dan haak ik af. En ik vermoed met mij velen.
Ja, ze hebben aandacht en er is discussie. Maar niet met PETA en als je zo dwingend je standpunten er doorheen probeert te drukken en met dit soort onderwerpen komt om je punt duidelijk te maken, dan moetje niet gek opkijken als veel mensen lacherig doen en niet van plan zijn om er in mee te gaan.