Tweede Kamer wil maatregelen tegen prijsstijgingen bij dierenartsen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 13:36

Tancreda4 schreef:
Ik lees prima. Ook zonder ervaring ben je er zelf bij toch? Ompraten laat je ook zelf gebeuren toch? Nog meer onderzoeken heb je toch ook zelf in de hand? Als de eerste dingen niets uitwijzen, of uithalen, dan kan je altijd nog aangeven dat het klaar is. Maar zo zonder diagnose in slapen 'want oud' vind ik ook wel wat. Zeker omdat uit het bericht een mate van laksheid klinkt; 'zeer mager' is niet iets 'dat bij een oude kat hoort'. Dat de baasjes zelf zo ver hebben laten komen zonder eerdere stappen vind ik wel wat van. Zeer mager hoort er niet bij, dat een kat afvalt is een teken dat er wat loos is en dat je er wat mee moet. Omdat de eigenaren het zo ver hebben laten komen, moet een DA dan maar zonder diagnose het dier gelijk laten inslapen? Veel oude katten krijgen bv last van hun schildklier met alle symptomen die erbij kunnen horen en dat is met een pilletje prima te reguleren en het dier te verbeteren. Als het zo simpel KAN zijn, waarom dan gelijk inslapen 'omdat het dier oud is'?

Je gaat naar een expert omdat jij als eigenaar niet weet wat te doen, je weet enkel er is iets mis. Dan vertrouw je op de expert en die rekent een flink bedrag voor een dier dat versleten is en afgezien van een medicijn gerelateerde opleving stomweg op toont. Ja er zou iets genezend! behandelbaars mis kunnen zijn als iets verkeerd gegeten, maar dikke rekening schrijven zonder duidelijk aangeven, dit is of einde verhaal of kat loopt op deze eenmalige hulp nog 3-6 maanden rondt (als gratenbaal, want verjongingskuur is het niet). Dus wat is de prio van die expert? Zijn inkomen? Of dat zijn patienten comfortabel zijn met een goede basis kwaliteit van leven als pijnvrij, eetlust, lol in het leven, etc.? Levensrekkend is enkel gunstig voor de bankrekening van de DApraktijk, en gaat daarmee ook tegen de eed in die een DA aflegd bij behalen diploma.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 13:51

Dus als een DA nog onderzoeken wilt doen, omdat de eigenaar het zover heeft laten komen, is het alleen portemonnee spekken? De eerste onderzoeken vind ik meer dan terecht (zoals ik al zei, het kan prima iets simpels zijn) en niets met 'oplichten' te maken. Als hij vervolgens daarna alleen maar wilt blijven onderzoeken terwijl de eerste onderzoeken niets uitwijzen en eerste dingen niet werken is het een ander verhaal. Als de eigenaar geeft dan aan; het is klaar zo dit willen we het dier niet meer aan doen, dan sta ik daar achter. Maar ik val over dat die eerste set onderzoeken en behandeling al als 'oplichting' en 'geldklopperij' worden gezien. Terwijl eigenlijk de eigenaar misschien wel kan worden aangekeken door niet eerdere zorg te hebben gezocht voor zijn dier (oud, dus geen geld meer in steken?)

BigOne

Re: Tweede Kamer wil maatregelen tegen prijsstijgingen bij dierenartsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 14:00

Eigenaar het zover heeft laten komen? Nogal een statement, ik heb veel katten gehad en bij 1tje heb ik niet op tijd hulp ingeschakeld. Dieren die oud worden, en 18 is oud, zijn soms gewoon op! Een da die dit niet onderkent en nog van alles probeert is niet goed bezig. Deze klacht hoor je meer over de grote ketens.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 14:43

Hou op zeg, er is juist hartstikke goed voor de kat gezorgd. En ze is al eerder bij de dierenarts geweest.
Je vergeet ook ff puntje dement en stokdoof ook nog. In de war zijn, in paniek raken, overal piesen (nee, voor je dat suggereert...daar zijn ze nooit boos om geworden, kon het arme dier ook niets aan doen).
Tamary verwoordt het prima, in het geval van schoonzus, zij ging af op het advies van de dierenarts. Als mijn broer erbij geweest was zou het misschien anders zijn gegaan, alhoewel ik het betwijfel.
Hele gezin verdrietig, mijn neefjes in tranen en ze dan maar even betichten van geen zorg hebben gezocht. Om te kotsen!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 14:53

Ik haal dat idd uit zeer mager, en dat het er 'gewoon' bij hoort. Dat hoor je zo vaak, terwijl daardoor tijdige zorg wordt vergeten. Zeer mager is niet over 1 nacht ijs. De andere symptomen maken het al anders (nee, niet het demente en het dove).

Je komt bij de DA en geeft aan 'hij is ziek, maak hem beter'. Dat de inslaap kaart niet direct wordt getrokken vind ik dan niet zo gek. Ik vind dat de DA daar niet iemand mee besodemieterd. Je kan er ook heen gaan met een andere vraag 'we denken dat het klaar is'. Hadden ze geweigerd in te slapen vind ik het al wat anders.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 15:17

wat doe je ontzettend veel aannames. er is niet gezegd ‘maak haar beter’. ze hadden zichzelf erop voorbereid dat ze zou worden ingeslapen. Dierenarts wou haar oplappen en schoonzusje vertrouwde de dierenarts. Dierenarts 2 gaf direct aan dat ze eraan toe was om in te laten slapen. Dat was nog geen week later. Vast een slechte dierenarts dan

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 15:21

Tancreda4 schreef:
Ik haal dat idd uit zeer mager, en dat het er 'gewoon' bij hoort. Dat hoor je zo vaak, terwijl daardoor tijdige zorg wordt vergeten. Zeer mager is niet over 1 nacht ijs. De andere symptomen maken het al anders (nee, niet het demente en het dove).

Je komt bij de DA en geeft aan 'hij is ziek, maak hem beter'. Dat de inslaap kaart niet direct wordt getrokken vind ik dan niet zo gek. Ik vind dat de DA daar niet iemand mee besodemieterd. Je kan er ook heen gaan met een andere vraag 'we denken dat het klaar is'. Hadden ze geweigerd in te slapen vind ik het al wat anders.

Sodeju, je hebt de beste mensen al veroordeeld zonder ook maar enig beeld, doet aannames van heb ik jou daar. Ik hoop toch niet dat je bij een veearts werkt met een houding als dit. Ga je in een hoekje zitten schamen zeg.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 15:41

Nou, ik snap Tancreda ergens wel. Als eigenaar moet je ook ergens de grens kunnen trekken, zelfs wanneer je er geen kijk op hebt en er logischerwijs emotioneel bij betrokken bent.
Het is belangrijk om voor jezelf de grens te trekken hoe ver je gaat. Zeker bij een ouder dier waarbij je al ziet aankomen dat het binnenkort het einde kan zijn.

Om nou alles op een praktijk te schuiven als "geld innen" vind ik ook niet fair.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 15:45

Cayenne schreef:
Nou, ik snap Tancreda ergens wel. Als eigenaar moet je ook ergens de grens kunnen trekken, zelfs wanneer je er geen kijk op hebt en er logischerwijs emotioneel bij betrokken bent.
Het is belangrijk om voor jezelf de grens te trekken hoe ver je gaat. Zeker bij een ouder dier waarbij je al ziet aankomen dat het binnenkort het einde kan zijn.

Om nou alles op een praktijk te schuiven als "geld innen" vind ik ook niet fair.

Het gaat meer om de aannames en veroordelingen die Tancreda doet over de eigenaren van de kat.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 18:36

Ik doe idd aannames. Mijn berichten zijn niet perse over 1 bepaald gezin maar over vele voorbeelden en ervaringen die helaas zijn langskomen. En ik vind het alles behalve fair daar een DA van te betichten dat het alleen om geld zou gaan. Ik ken geen dierenarts waarbij hun hart niet bij de dieren ligt. Zij krijgen echter zoveel dieren die veelte laat langskomen (wamt 1001 redenen). Ze zijn het beroep nog altijd gaan doen om dieren te helpen. Daar hoort het direct roepen met inslapen vaak niet bij. Al zijn ze vaak wel realistisch genoeg dat als er niets uit komt, dier niet snel op behandeling of medicijnen reageert, alsnog die optie aan te dragen.

Verder idd wat cayenne zegt.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 19:21

Dierenartsen zijn ook nog steeds gewoon mensen.. Ik heb ook wel eens geweigerd om dieren in te laten slapen. Mensen heel boos. Tsja ik moet ook nog kunnen slapen s nachts. En soms ook wel mensen over moeten halen of ik hun dier alsjeblieft in mocht laten slapen. Net als in elk beroep zijn er toppers en prutsers. Maar in het geval van dieren heb je als eigenaar ook nog steeds je eigen verantwoordelijkheid.

En over het verzekeren: ik kan niet bepalen wat te duur is qua premie. Ik weet wel dat ik best vaak mensen had die een spaarpotje hadden. Maar dan pas 2 maanden of zo. En dat was dan niet genoeg voor een operatie van 2000 euro. Of de wasmachine oid ging kapot. En dan ging het potje daar aan op.

En heel eerlijk: als het allemaal te duur is, dan kun je geen dier houden. Of in elk geval in deze tijden kun je geen nieuw dier aanschaffen want jr weet al dat het te duur gaat worden als het nodig is. Ik had mijn paard nooit gehad als mijn moeder niet had gesponsord. Hierna komt er ook geen paard meer. Ik kan het niet betalen. Ik kan ook geen dikke auto meer
betalen die niet zuinig is. Daar ga ik ook niet over klagen bij autofabrikanten of autoverkopers. Dat is dan maar wat het is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 19:35

Dat mensen te laat met hun dier naar een DA gaan als er iets mankeerd is wel te snappen met de prijzen van tegenwoordig!

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 19:38

Ah.. Dus het dan maar laten creperen van het dier waar we allemaal zo van houden is de schuld van de dierenarts. Die discussie heb ik ook meerdere malen moeten voeren. Uiteindelijk maar mee opgehouden want mensen die zo denken zijn toch niet te overtuigen

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 19:43

Het gaat niet om de gewone dierenartsen die nog "normale" prijzen hanteren. Dit gaat vooral over de klinieken die zijn overgenomen door buitenlandse investeringsmaatschappijen. Die hun directeuren miljoenen uitkeren en 200 euro voor een consult in het weekend rekenen. Dus ik snap dat de dierenartsen in dit soort topics zich verdedigen, heel logisch, maar dit gaat om absurde bedragen die dus over de ruggen van zieke dieren moeten worden opgehoest. Ik geloof er niets van dat de tweede kamer hier iets in kan betekenen, maar het is al fijn als ze zich er mee bezig houden.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 19:46

Ik hoop ook dat er beperkingen komen. Het werk als dierenarts wordt er ook niet leuker op op deze manier. Er is een tekort, ook aan paraveterinairen. En dat is ook te wijten aan de discussies met boze eigenaren over de kosten

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 19:55

Was vorige week nog in het nieuws, over veel verwaarloosde huisdieren. Vanwege de hoge kosten kunnen veel mensen de verzorging niet meer betalen.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 19:59

MissyNr1 schreef:
Ik hoop ook dat er beperkingen komen. Het werk als dierenarts wordt er ook niet leuker op op deze manier. Er is een tekort, ook aan paraveterinairen. En dat is ook te wijten aan de discussies met boze eigenaren over de kosten

Dat tekort dat zal zich op deze manier vanzelf oplossen, mensen nemen geen dieren meer vanwege de kosten dus op den duur dan zal het probleem precies andersom zijn. Wij zijn ook van een heleboel dieren overgegaan op 1, daar inmiddels ook al dik 3000 euro aan dierenartskosten aan gehad. Dus meer dieren komen er echt niet meer bij.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 20:14

Tancreda4 schreef:
Ik doe idd aannames. Mijn berichten zijn niet perse over 1 bepaald gezin maar over vele voorbeelden en ervaringen die helaas zijn langskomen. En ik vind het alles behalve fair daar een DA van te betichten dat het alleen om geld zou gaan. Ik ken geen dierenarts waarbij hun hart niet bij de dieren ligt. Zij krijgen echter zoveel dieren die veelte laat langskomen (wamt 1001 redenen). Ze zijn het beroep nog altijd gaan doen om dieren te helpen. Daar hoort het direct roepen met inslapen vaak niet bij. Al zijn ze vaak wel realistisch genoeg dat als er niets uit komt, dier niet snel op behandeling of medicijnen reageert, alsnog die optie aan te dragen.

Jij reageerde echt wel specifiek op mij Tancreda

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 20:57

Tancreda4 schreef:

Dat was heel specifiek wat je deed, nu ben je je er aan het uitkletsen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 21:24

Ik klets me nergens uit, want ik neem niets terug. Ik bedoel alleen dat het 1 van de 1001 voorbeelden is. En het blijft het makkelijkste de DA de schuld te geven en te betichten van oplichten en uitknijpen puur alleen voor geld :j Terwijl een grote (grootste?) verantwoordelijkheid bij de eigenaar ligt.

MissyNr1 schreef:
Ah.. Dus het dan maar laten creperen van het dier waar we allemaal zo van houden is de schuld van de dierenarts. Die discussie heb ik ook meerdere malen moeten voeren. Uiteindelijk maar mee opgehouden want mensen die zo denken zijn toch niet te overtuigen

Als je ergens boos op moet worden zijn het de opkopers, maar niet op de dierenarts zelf die aan vele fronten zo onder druk staan. Het is goed dat de regering naar de prijsstijgingen door overnames gaat kijken. Maar zolang het niet veranderd mag niet betekenen dat je je dier dan maar moet laten aftakelen.

Door de hoge kosten ga ik hierna ook niet meer aan paarden beginnen. Ondanks dat ik het misschien wel nog zou willen. Maar ik wil ze kunnen geven wat ze nodig hebben als er wat met ze is. En dat wordt steeds lastiger zo. En tot die tijd krijgen ze wel de zorg die ze nodig hebben.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 21:41

Tancreda4 schreef:
Ik klets me nergens uit, want ik neem niets terug. Ik bedoel alleen dat het 1 van de 1001 voorbeelden is. En het blijft het makkelijkste de DA de schuld te geven en te betichten van oplichten en uitknijpen puur alleen voor geld :j Terwijl een grote (grootste?) verantwoordelijkheid bij de eigenaar ligt.

MissyNr1 schreef:

Als je ergens boos op moet worden zijn het de opkopers, maar niet op de dierenarts zelf die aan vele fronten zo onder druk staan. Het is goed dat de regering naar de prijsstijgingen door overnames gaat kijken. Maar zolang het niet veranderd mag niet betekenen dat je je dier dan maar moet laten aftakelen.

Door de hoge kosten ga ik hierna ook niet meer aan paarden beginnen. Ondanks dat ik het misschien wel nog zou willen. Maar ik wil ze kunnen geven wat ze nodig hebben als er wat met ze is. En dat wordt steeds lastiger zo. En tot die tijd krijgen ze wel de zorg die ze nodig hebben.

Je had heel specifiek een oordeel over de familie van Kinke en daar krabbel je nu van terug.

Gedeelte ligt bij de eigenaar dat klopt, maar ook een gedeelte bij de dierenarts hoor. Hoe vaak mij al een 'conservatieve behandeling' is voorgesteld, waar mijn dier totaal geen nut van had, hoe mijn bejaarde moeder nog van alles bij de balie kreeg aangesmeerd, tja, ze weten soms wel wie ze moeten hebben, dus doe nu niet of alle dierenartsen enkel het dier op 1 hebben staan, want er moet gewoon winst gemaakt worden. En sommige klinieken maken handig gebruik van de emotie waar een eigenaar zich soms in bevindt en soms word je prima wat langer aan het lijntje gehouden.

Ik heb al vele malen op bokt geuit, dat private equity er uit moet bij dierenartsenpraktijken, dus ik leg schuld niet enkel bij de klinieken.
Sommige mensen die voorheen prima de zorg voor hun dier konden betalen, kunnen het gewoonweg niet meer, er is geen geld meer voor. Waarom denk je dat er kamervragen over gesteld zijn, omdat exorbitant hoge prijzen bij de daps soms niet meer te bekostigen zijn. En daar kan jij dan wel van vinden dat het niet mag, maar sommigen kunnen niet anders, dat is het schrijnende aan het hele verhaal. En dat jij het allemaal kan betalen is prachtig, niet iedereen zit in zo een luxe positie, maar ja het dier was er al.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 21:44

Ik zie dat je me quote Tancreda maar mijn opmerking was sarcastisch bedoeld :)

Ik vind het onacceptabel dat diereigenaren hun dier laten lijden, ongeacht de reden. Er is altijd wel iets te bedenken. Als er weer eens een artikel verschijnt dat er ergens weer eens stal vol verwaarloosde paarden is gevonden spreken we daar ook schande van. Maar dat er dieren geen zorg krijgen van eigenaren omdat de dierenarts te duur is, dat is dan weer de schuld van de dierenarts. Klopt niks van. Over dingen rechtkletsen gesproken..

Ik heb wel eens bij een eigenaar aangeboden om haar dier te laten herplaatsen omdat ze de levensreddende operatie niet kon betalen. En de nazorg ook niet. En het aangepaste voer ook niet. Toen werd ik uitgemaakt voor de dierenbeul. En dan praat ik over zowat 10 jaar geleden. Het verhaal is van alle tijden.

En trouwens: in laten slapen is ook een vorm van hulpverlening. Maar nee we laten liever het konijn in de achtertuin uit zichzelf langzaam sterven, want tsja die euthanasie kosten he.. want ook daar mogen dierenartsen geen geld voor vragen. Schiet mij maar lek..

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 21:56

Ik denk dat ook hetgeen in de humane geneeskunde speelt een factor is. (afgezien van de investeringsmaatschappijen die al vaak genoemd zijn).

Namelijk dat er steeds meer mogelijk is. En dat we met zijn allen dat dan ook willen.
Dat betekent dure apparatuur, dure geneesmiddelen en complexe behandelplannen.
Dat moet ergens van betaald worden. En dus gaan de tarieven over de hele breedte omhoog.

Jammer is alleen dat best veel mensen zich eigenlijk geen dier(en) meer kunnen permitteren.
Ik heb mijn hele leven meerder dieren tegelijk gehad. Nu nog maar 1 in huis en twee stuks kleinvee buiten. Ik vind het vreselijk kaal maar ik durf niet goed meer.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 23:08

Daar heb je wel gelijk in, maar niet iedereen hoeft een kliniek met de allernieuwste apparatuur en behandelmethodes. Doordat bijna alle klinieken worden overgenomen door investeringsmaatschappijen uit het buitenland, worden we wel min of meer gedwongen om hier in mee te gaan. Dan ben je voor een consult 3x zoveel kwijt, niet alleen vanwege de accommodatie en de apparaten, maar ook om de CEO leden van die maatschappijen miljoenen euro's te financieren. Dat maakt dat het nu allemaal astronomisch duur geworden is. Inderdaad durven de mensen geen dieren meer te houden, dus dit zal straks alleen voor de elite over blijven. Mensen met een normaal salaris kunnen dat niet meer betalen en stoppen met dieren houden.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 23:29

Zou een droevige ontwikkeling zijn. En die zelfde investeringsmaatschappij doeken de boel op zodra het niet meer rendabel is voor hun.

Ipv deze op winst beluste maatschappijen zouden juiste de lokale ondernemers met belang in de regio moeten(kunnen)gaan investeren om de diergezondheidszorg bereikbaar te houden.