Duitse hoofdredacteur uit stevige kritiek op Charlotte Fry en Everdale

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 15:11

Nee, zeker niet. Maar zulke mishandeling en zoals bij helgstrad vind ik wel een hele andere orde. Dat heeft niks met disciplines te maken of met training, maar is gewoon mishandeling. En dat moet keihard aangepakt worden. Ik was aangenaam verrast dat de Fei daar meteen op ingreep. Kan nog veel beter in veel gevallen,maar daar was het snel en goed.

Maar het maakt het voor het bredere publiek idd lastig en om dat onderscheid te maken dat niet iedereen die paardrijd dat doet en dat veel ruiters en mensen uit de paardenwereld dat ook afschuwelijk en echt een no go vinden.

Benzz

Re: Duitse hoofdredacteur uit stevige kritiek op Charlotte Fry en Everdale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 15:43

Ik denk eerlijk dat dit het topje van de ijsberg is....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 16:53

Ik heb het gelukkig nooit gezien op 1 van de sportstallen. In een ander topic ging het over bloed in de mond en dat dat normaal was en vaker voorkwam bij jonge dieren. Maar ook dat heb ik niet zoveel gezien als er gezegd werd dat normaal was. := misschien 1 keer in de hele lading groene paarden per jaar als dat al gebeurde. En dan 1 keer, niet meerdere keren gelukkig.
Maar ik heb dan misschien geluk gehad qua stallen waar ik kwam? Even echt de bloedende wonden, striemen, strakke slof en vol de zweep erover en noem maar op. Niet zoals dit topic.

Maar ja, er gebeuren zeker nare dingen. Net als die manegepony in België? Pasgeleden. En heb ook nare dingen gezien op pensionstal van recreatie ruiters. Maar ik denk echt wel dat een groot deel dat allemaal ook een no go vindt. Als je kijkt naar de volledige paardenwereld he? Alleen een klein deel daarvan dus niet en dat zijn wel veel mensen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 17:31

Benzz schreef:

Vrees het ook.
Heb nooit iets met topsport te maken gehad, en stond echt baf van die filmpjes van Parra bijvoorbeeld.

Wist wel , dat t niet alleen maar met suikerklontjes aangeleerd werd , maar poeh..

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 17:38

Getup schreef:
Benzz schreef:

Vrees het ook.
Heb nooit iets met topsport te maken gehad, en stond echt baf van die filmpjes van Parra bijvoorbeeld.

Wist wel , dat t niet alleen maar met suikerklontjes aangeleerd werd , maar poeh..

Troost je, ook mensen die wel met topsport te maken hebben (gehad) keuren dit af en distantiëren zich ervan. Dit zijn geen gebruikelijke trainingsmethoden in de (sub)top.

Dit is écht niet hoe het overal gaat…

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 17:54

Oh dat geloof en hoop ik zeker !

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 22:18

996981 schreef:
denisesilver schreef:
Ik denk dat je de spijker op z'n kop slaat.

Dat wij vanaf de zijlijn niet kunnen zien waar bepaald gedrag vandaan komt is natuurlijk waar, maar de jury is degene die vanaf de zijlijn jureert. Daarin vind ik persoonlijk harmonie belangrijker dan spektakel. Maar goed, ik ben ook geen voorstander van de freestyle, waarin ruiters de moeilijkheidsgraad ophogen om aan hun punten te komen in plaats van een simpelere proef naar perfectie rijden. Ik vind zoiets niet thuis horen in de paardensport.

Als iemand die ook een Everdale nakomeling heeft; het zijn doodlopers, ze blijven maar doorgaan. Ik denk dat irmaz het bij het rechte eind heeft met bloedfanatiek. Maar die van mij (en zo heb ik ze meer gezien) is echt doodbraaf. Daar kon ik als driejarige met alle vertrouwen opstappen, ook als ze een tijd niet was gereden. Liever een paard waar je van moe wordt door het terugrijden, dan een paard waarvan je moe wordt van het naar voren rijden. Dat is natuurlijk ook voor iedereen anders.

Glamourdale nakomelingen vind ik over het algemeen niet per se nuchterder, maar wel meer gelaten.

Als eigenaar van dat type paard weet je toch ook dat je ''spektakel'' niet hoeft te vragen aan zulke paarden? Dat dit iets wat ze bieden? Dat je niet altijd de controle hebt om makkelijk terug te kunnen naar ontspanning door de mega go? Dat het de ene keer makkelijker is dan de andere?

Waarschijnlijk kan Charlotte deze kur thuis prima rijden zonder de moeilijkheden waar ze in A'dam tegenaan liep. De omgeving kan echter veel doen met een paard en zeker eentje die van nature veel go heeft.

Ik heb niet een "dat type paard", ik heb een Everdale nakomeling. Ik haakte erop in, omdat erover gesproken werd. Mijne is geen spektakel stuk, maar juist een hele simpele. Sterker nog, ik houd niet van spektakel dressuur. Het is geen circus.

Charlotte zal hem ongetwijfeld makkelijker rond kunnen sturen thuis dan in een vol stadion. Maar dat geldt voor het overgrote deel van de ruiters en amazones.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 10:04

Degene die zo inhakken op jury's die te hoge cijfers geven:
jullie weten dat dit gewoon een super menselijk trekje is? Dat je iets waar je al een goed indruk van hebt hoger beoordeeld. dat is helemaal geen verschijnsel wat alleen voorbehouden is aan jury's.
Dat dat helemaal niet exclusief is voor 'grote namen' of 'veel geld'.

En dat hetzelfde ook geldt voor jezelf. Dat als je al ergens sceptisch over bent: je het ook sneller negatief beoordeelt dan gerechtvaardigd.

Dat dit iets is wat je heel moeilijk niet kunt doen. dat dat heel veel bewust nadenken vergt.

Het Halo effect: https://en.wikipedia.org/wiki/Halo_effect

Het is dus helemaal niet raar dat je een mindere proef van een ruiter waar je al heel veel goeds van gezien hebt iets te positief beoordeeld.
Dat dit precies het onhandige is van jurering ben ik wel met jullie eens. Maar het is dus maar heeeel moeilijk uit te schakelen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 10:53

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 11:13

CharleyT schreef:
Persoonlijk zou ik meer de focus op het FEI jury corps willen leggen. Hun wijze van beoordelen geeft aan hoe de dressuursport eruit ziet, zag en gaat zien.

Dit vind ik de nagel op de kop.
Het begint en eindigt met wat de fei vraagt en wat ze ( via de jurering ) beloont.

Wat ideeën:
- overduidelijk verzet (stijgeren, bokken, sterk achterwaarts staken) zwaar afstraffen, (bv met uitsluiting) ook tijdens het rondje rond de ring. ( bij het springen moet je ook de ring verlaten na de 2de weigeriing).
- meer verplichte onderdelen die ontspanning vereisen ook inbouwen in de hoge proeven, ze zitten wel in de basissportproeven. Denk aan hals strekken in draf, uberstreichen, een verplicht aantal seconden stil staan ...)
- onderdelen met taktfoutjes veel zwaarder afstraffen en dan bedoel ik met scores van 5 of lager.
- een grens stellen aan het opdrijven van de moeilijkheidsgraad. ( vb geen dubbele pirouettes meer, ...)

Verder verwijt ik de topruiters niets. Zij doen hun job: proberen hoge punten te scoren, met hun specifieke paard, in die gegeven omstandigheden, binnen bet wedstrijdreglement. ( mishandeling is natuurlijk iets heel anders)
Gaan ze eens de mist in tijdens een proef, geen probleem, net als winnen hoort ook falen bij sport.
Alleen ... moeten ze dan ergens achteraan eindigen.
Jurering dus.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 12:06

Er is al een regel dat bij verzet langer als x seconden je uitgesloten wordt. Zou korter kunnen, dat wel.
Het blijven wel dieren dus als je zelfs achterwaarts gaan al wilt bestraffen met uitsluiting zelfs bij baanverkenning ga je wel hele erge robotten verwachten in mijn ogen.
Juist omdat het soms spannende ringen zijn, wat is er dan erg als een paard eens laat merken dat iets heel spannend is door daar te stoppen of even in de achteruit? Het gaat er juist om hoe daarmee omgegaan wordt. Dat je dat mee wilt laten rekenen kan ik het mee eens zijn, het rond de ring rijden qua inwerking van de ruiter. Als na het baanverkennen die spanning gewoon afgevloeid is kunnen ze nog steeds die vriendelijke proef neerzetten.

De jurering bias ken ik idd. Je wilt het jureren aanpassen, maar dat is wel een lang proces om dat bewust te kunnen doen.

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 12:49

Ik heb Charlotte Fry afgelopen jaar op horse event gezien met een ander paard. De naam weet ik niet maar het was een schimmel. Daar heb ik toen niet van kunnen genieten. Ik zag daar toen een soortgelijk beeld, paard wat heel veel met/in een hoofd halshouding liep wat er, in ieder geval voor mij, onprettig en oncomfortabel uit zag. Er zaten wellicht een paar stukjes tussen waar iets fijner/beter werd maar mijn herinnering er aan is nog steeds onprettig, jammer.
Met alle respect voor Charlotte want ik doe het zelf niet na maar ik had juist graag gezien dat ze op Horse event een momentje de tijd had genomen om te laten zien hoe zij zo'n paar laat ontspannen dus b.v. een stukje hals strekken of uitgestrekte stap maar dat deed ze niet. Dat vind ik dan heel jammer want ik denk dat dat ook iets is waar meer focus op mag zijn en leerzaam is voor anderen.

Ik denk inderdaad dat er iets in het jureren aangepast zou moeten worden maar hoe of wat daar durf ik verder geen uitspraken over te doen.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 13:03

Pas geleden naar het losrijden nationale GP zitten kijken. Ik dacht trouwens dat er altijd een steward moest zijn? Blijkbaar niet, en dat zou denk ik wel een stap zijn naar beter paardenwelzijn op wedstrijden.

Een combinatie (zal geen namen noemen, of, eigenlijk, is dat misschien een beetje doofpotten? Anyways) had echt wat mij betreft direcht vanuit het losrijden naar huis gemoeten. Dat zo iemand nog mag starten vind ik ongelofelijk (jury ziet het immers niet, die ziet haar alleen in de ring met dan zogenaamd vriendelijk een trens ipv stang en trens). Continue hoofd op de borst, maar niet zeg maar daarin kunnen loslaten, echt trekken, stompen en schoppen, hoofd van links naar rechts, naar het halthouden trekken, schoppen terwijl ze aan het halthouden is, terwijl ze het hoofd naar de borst trekt. Het ging maar door en niemand zei er wat van. Inclusief mijzelf :+ direct na de proef op de wagen, niks uitstappen oid. Absoluut iets om je voor te schamen en als dit al op wedstrijd gebeurd denk ik dan.

Maar denk dat dat ook een beetje het probleem is, niemand zegt iets en er is geen toezicht of consequentie. Terwijl dit echt niet de standaard is immers de anderen reden vriendelijk. Maar stel er komen niet-paardenmensen naar zon wedstrijd kijken, en die zien dit, die zullen toch gaan denken wat zielig. Dat soort excessen moeten consequenties hebben vind ik.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 13:09

Die toezichthouder moet er wel zijn, ja. Maar als het een knhs wedstrijd was, niet elke vereniging doet echt zijn best ervoor om het voor elkaar te krijgen.

Zo hebben wij ze bij elke basiswedstrijd wel staan in de inrijdbak en controleren ze ook echt. Spreken mensen ook aan op gedrag wat niet kan. Ga je paar km verder naar andere grote stal is er of geen of ze staan een soort verdekt opgesteld en controleren niks. Dus die kans was er ook nog dat jij de steward niet herkende.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 13:27

MyWishMax schreef:
Die toezichthouder moet er wel zijn, ja. Maar als het een knhs wedstrijd was, niet elke vereniging doet echt zijn best ervoor om het voor elkaar te krijgen.

Zo hebben wij ze bij elke basiswedstrijd wel staan in de inrijdbak en controleren ze ook echt. Spreken mensen ook aan op gedrag wat niet kan. Ga je paar km verder naar andere grote stal is er of geen of ze staan een soort verdekt opgesteld en controleren niks. Dus die kans was er ook nog dat jij de steward niet herkende.

Ik begrijp je maar ik weet zeker dat als er een steward was dat hij er wat van gezegd had. Idd op basiswedstrijden zie je ze wel vaker staan, een goede zaak mi.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 14:13

JessicaD88 schreef:
Pas geleden naar het losrijden nationale GP zitten kijken. Ik dacht trouwens dat er altijd een steward moest zijn? Blijkbaar niet, en dat zou denk ik wel een stap zijn naar beter paardenwelzijn op wedstrijden.

Een combinatie (zal geen namen noemen, of, eigenlijk, is dat misschien een beetje doofpotten? Anyways) had echt wat mij betreft direcht vanuit het losrijden naar huis gemoeten. Dat zo iemand nog mag starten vind ik ongelofelijk (jury ziet het immers niet, die ziet haar alleen in de ring met dan zogenaamd vriendelijk een trens ipv stang en trens). Continue hoofd op de borst, maar niet zeg maar daarin kunnen loslaten, echt trekken, stompen en schoppen, hoofd van links naar rechts, naar het halthouden trekken, schoppen terwijl ze aan het halthouden is, terwijl ze het hoofd naar de borst trekt. Het ging maar door en niemand zei er wat van. Inclusief mijzelf :+ direct na de proef op de wagen, niks uitstappen oid. Absoluut iets om je voor te schamen en als dit al op wedstrijd gebeurd denk ik dan.

Maar denk dat dat ook een beetje het probleem is, niemand zegt iets en er is geen toezicht of consequentie. Terwijl dit echt niet de standaard is immers de anderen reden vriendelijk. Maar stel er komen niet-paardenmensen naar zon wedstrijd kijken, en die zien dit, die zullen toch gaan denken wat zielig. Dat soort excessen moeten consequenties hebben vind ik.

Hier ben ik het mee eens, daarom ben ik ook zo'n voorstander van losrijden meenemen in de beoordeling. Het gaat niet om het perfecte proefje, het gaat om alles er om heen. Hoe wordt er goed opbouwend losgereden, hoe wordt er met spanning omgegaan. Hoeveel afwisseling is er in de houding (en nee ik bedoel geen flexen van links naar rechts :+ ) , worden er duidelijke hulpen gegeven of tegenstrijdige hulpen etc. En zo stimuleer je het vriendelijke rijden thuis ook.

Ik heb trouwens een zelfde soort iets gezien op het NK, bondscoach stond er bij..steward..geen idee. Maar niemand greep in en zei wat..was gelukkig ook een uitzondering op een voor een rest vriendelijk rijdend clubje. Maar juist die ecxessen moeten aangepakt worden.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 14:21

Stiekem wel benieuwd of het dan om dezelfde combinatie ging als je hetzelfde zag

Maar zeker geen gek idee een beoordeling voor het losrijden. Door een afzonderlijke jury in de losrijhal. Een cijfer die dan bijv 5x meetelt? Nadeel is dat je slecht losrijden nog steeds in de proef goed kunt maken. Of stel onvoldoende dan niet starten. Maar dat zou mi sowieso al het geval moeten zijn.

Wel lastig kortom hoe je dat dan meeweegt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 14:30

We zullen eerst moeten vaststellen of we bijvoorbeeld ldr onder slecht lorijden vinden vallen. Hoe rond en laag is toegestaan? Hoeveel buiging naar links en rechts? Het is echt niet zo makkelijk om dat allemaal te formaliseren….

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 14:32

996981 schreef:
We zullen eerst moeten vaststellen of we bijvoorbeeld ldr onder slecht lorijden vinden vallen. Hoe rond en laag is toegestaan? Hoeveel buiging naar links en rechts? Het is echt niet zo makkelijk om dat allemaal te formaliseren….

Klopt dat gaat denk ik wel erg lastig worden

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 14:39

Elisa2 schreef:
https://www.sportknowhowxl.nl/nieuws-en ... n-dressuur

De judging bias.

Nouja, zo blijft er tenminste wat te discussieren over voor ons. :D

Ja maar het punt is dus dat dat niet alleen een juryleden voorbehouden is. Dat we daar allemaal (altijd) 'last' van hebben.
Dus ook als wij naar een proef kijken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 14:53

Volgens mij is dat helemaal niet zo lastig, hyperflexie is verboden..LDR is toegestaan maar rollkur niet. Overmatig zweep en spoorgebruik spreken voor zich Uiteraard moet er een protocol voor komen die gevolgd kan worden maar dat is een kwestie van uitwerken.

Ja Pol, daar heb je gelijk in..favoriete combinaties daar kijk je sowieso sneller door een roze bril.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 15:02

Elisa2 schreef:
Volgens mij is dat helemaal niet zo lastig, hyperflexie is verboden..LDR is toegestaan maar rollkur niet. Overmatig zweep en spoorgebruik spreken voor zich Uiteraard moet er een protocol voor komen die gevolgd kan worden maar dat is een kwestie van uitwerken.

Ja Pol, daar heb je gelijk in..favoriete combinaties daar kijk je sowieso sneller door een roze bril.

Lijkt simpel. Waar ligt de grens tussen hyperflexie en LDR? Dan moet je al objectief gaan meten hoe zwaar de verbinding is. Waar leg je dan de grens? Betekent dat dat paarden die van nature een zwaardere verbinding hebben ook worden uitgesloten? Dan gaan mensen thuis zorgen dat die verbinding lichter wordt. Zal dat dan vriendelijk gaan? Wie gaat beoordelen of het LDR of hyperflexie is? Je ziet in dit topic alleen al dat de de een spreek van hyperflexie, veel te korte hals etc waar de ander het wel mee vind vallen. Wie heeft gelijk? Gaan we afstand neus borst meten? Hoe gaat dat met paarden die de beoogde afstanden per definitie niet gaan halen ivm korte zware hals? (PRE’s uit gaan sluiten?)

Wat is overmatig spoorgebruik? Wanneer spreek je daar van?

Je denkt volgens mij te simpel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 15:04

Hyperflexie is de hals van links naar rechts trekken..is duidelijk te zien. LDR is Laag, Diep en Rond. Overmatig hand gebruik en van voor naar achteren rijden is er ook niet zo moeilijk uit te halen.

Je moet ergens beginnen, ik denk nu even simpel maar dit is gewoon verder uit te werken in opleidingen en cursussen met voorbeelden etc.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 15:06

Dit is toegestaan:
Afbeelding

Dit niet:
Afbeelding

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 15:11

De hals kun je ook zo ver buigen zonder die terugwerkende hand. i en ii zijn ook te bereiken doormiddel van kracht en fixatie.