Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Getup schreef:Benzz schreef:Ik denk eerlijk dat dit het topje van de ijsberg is....
Vrees het ook.
Heb nooit iets met topsport te maken gehad, en stond echt baf van die filmpjes van Parra bijvoorbeeld.
Wist wel , dat t niet alleen maar met suikerklontjes aangeleerd werd , maar poeh..
996981 schreef:denisesilver schreef:Ik denk dat je de spijker op z'n kop slaat.
Dat wij vanaf de zijlijn niet kunnen zien waar bepaald gedrag vandaan komt is natuurlijk waar, maar de jury is degene die vanaf de zijlijn jureert. Daarin vind ik persoonlijk harmonie belangrijker dan spektakel. Maar goed, ik ben ook geen voorstander van de freestyle, waarin ruiters de moeilijkheidsgraad ophogen om aan hun punten te komen in plaats van een simpelere proef naar perfectie rijden. Ik vind zoiets niet thuis horen in de paardensport.
Als iemand die ook een Everdale nakomeling heeft; het zijn doodlopers, ze blijven maar doorgaan. Ik denk dat irmaz het bij het rechte eind heeft met bloedfanatiek. Maar die van mij (en zo heb ik ze meer gezien) is echt doodbraaf. Daar kon ik als driejarige met alle vertrouwen opstappen, ook als ze een tijd niet was gereden. Liever een paard waar je van moe wordt door het terugrijden, dan een paard waarvan je moe wordt van het naar voren rijden. Dat is natuurlijk ook voor iedereen anders.
Glamourdale nakomelingen vind ik over het algemeen niet per se nuchterder, maar wel meer gelaten.
Als eigenaar van dat type paard weet je toch ook dat je ''spektakel'' niet hoeft te vragen aan zulke paarden? Dat dit iets wat ze bieden? Dat je niet altijd de controle hebt om makkelijk terug te kunnen naar ontspanning door de mega go? Dat het de ene keer makkelijker is dan de andere?
Waarschijnlijk kan Charlotte deze kur thuis prima rijden zonder de moeilijkheden waar ze in A'dam tegenaan liep. De omgeving kan echter veel doen met een paard en zeker eentje die van nature veel go heeft.
CharleyT schreef:Persoonlijk zou ik meer de focus op het FEI jury corps willen leggen. Hun wijze van beoordelen geeft aan hoe de dressuursport eruit ziet, zag en gaat zien.
MyWishMax schreef:Die toezichthouder moet er wel zijn, ja. Maar als het een knhs wedstrijd was, niet elke vereniging doet echt zijn best ervoor om het voor elkaar te krijgen.
Zo hebben wij ze bij elke basiswedstrijd wel staan in de inrijdbak en controleren ze ook echt. Spreken mensen ook aan op gedrag wat niet kan. Ga je paar km verder naar andere grote stal is er of geen of ze staan een soort verdekt opgesteld en controleren niks. Dus die kans was er ook nog dat jij de steward niet herkende.
JessicaD88 schreef:Pas geleden naar het losrijden nationale GP zitten kijken. Ik dacht trouwens dat er altijd een steward moest zijn? Blijkbaar niet, en dat zou denk ik wel een stap zijn naar beter paardenwelzijn op wedstrijden.
Een combinatie (zal geen namen noemen, of, eigenlijk, is dat misschien een beetje doofpotten? Anyways) had echt wat mij betreft direcht vanuit het losrijden naar huis gemoeten. Dat zo iemand nog mag starten vind ik ongelofelijk (jury ziet het immers niet, die ziet haar alleen in de ring met dan zogenaamd vriendelijk een trens ipv stang en trens). Continue hoofd op de borst, maar niet zeg maar daarin kunnen loslaten, echt trekken, stompen en schoppen, hoofd van links naar rechts, naar het halthouden trekken, schoppen terwijl ze aan het halthouden is, terwijl ze het hoofd naar de borst trekt. Het ging maar door en niemand zei er wat van. Inclusief mijzelfdirect na de proef op de wagen, niks uitstappen oid. Absoluut iets om je voor te schamen en als dit al op wedstrijd gebeurd denk ik dan.
Maar denk dat dat ook een beetje het probleem is, niemand zegt iets en er is geen toezicht of consequentie. Terwijl dit echt niet de standaard is immers de anderen reden vriendelijk. Maar stel er komen niet-paardenmensen naar zon wedstrijd kijken, en die zien dit, die zullen toch gaan denken wat zielig. Dat soort excessen moeten consequenties hebben vind ik.
Elisa2 schreef:https://www.sportknowhowxl.nl/nieuws-en ... n-dressuur
De judging bias.
Nouja, zo blijft er tenminste wat te discussieren over voor ons.
Elisa2 schreef:Volgens mij is dat helemaal niet zo lastig, hyperflexie is verboden..LDR is toegestaan maar rollkur niet. Overmatig zweep en spoorgebruik spreken voor zich Uiteraard moet er een protocol voor komen die gevolgd kan worden maar dat is een kwestie van uitwerken.
Ja Pol, daar heb je gelijk in..favoriete combinaties daar kijk je sowieso sneller door een roze bril.