Probleem aan de basis: steeds meer maneges sluiten de deuren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 11:26

Dat dus, Ibbel.
Iets willen en er zelf voor sparen, misschien zelfs werken???
Ook nog een optie.

Ik gun iedereen alles, maar niet ten koste van een dier wat dan vanwege die persoons uurtje lol maar een rotleven moet leiden...

Maar het ideale plaatje van alles leren op de manege is een utopie, vrees ik.
Het is ook een rijschool en als we dan toch gaan vergelijken: ik heb nooit mijn lesauto hoeven wassen voor de les ;)

Denk ook dat het niet haalbaar is.
Of zou elk paard maar een uur per dag lopen dan? Omdat het steeds vooraf moet worden gepoetst en achteraf afgezadeld?
Kan me voorstellen dat dat bij de eerste en laatste uren hoort, maar de tussenuren staat het paard toch gewoon in de bak te wachten op de volgende ruiter?
En qua kosten dan?
Ook anderhalf keer zo duur omdat er echt wel personeel bij zal moeten zijn om alles te begeleiden...
Denk dat de paarden ook meer gebaat zijn bij een handige verzorger dan bij dat gekluns van de gemiddelde beginner.
Wellicht is daarvoor dan zo'n dummy wel geschikt?
En eventuele aparte poetslessen voor mensen die dat wel leuk vinden?

En qua elite...tja, verschillen zullen er altijd zijn, mogelijkheden ook ;)

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 11:39

Shirley schreef:
Denk ook dat het niet haalbaar is.
Of zou elk paard maar een uur per dag lopen dan? Omdat het steeds vooraf moet worden gepoetst en achteraf afgezadeld?
Kan me voorstellen dat dat bij de eerste en laatste uren hoort, maar de tussenuren staat het paard toch gewoon in de bak te wachten op de volgende ruiter?

Ik ben van betere maneges gewend dat paarden max 2u op een dag lopen, dan gaat de ruiter van de eerste les opzadelen en de tweede afzadelen. En gezien paardenwelzijn horen de "tussenuren", in meervoud ook nog, er IMO ook niet bij nee.

Shirley

Re: Probleem aan de basis: steeds meer maneges sluiten de deuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 12:39

Dat zou al een hele verbetering zijn, maar met tussenuren bedoel ik ook niet specifiek een derde of vierde uur, maar gewoon in het algemeen.

Maar dan kunnen dus, hoe dan ook, nooit alle ruiters alles doen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 12:46

Shirley schreef:
Dat zou al een hele verbetering zijn, maar met tussenuren bedoel ik ook niet specifiek een derde of vierde uur, maar gewoon in het algemeen.

Maar dan kunnen dus, hoe dan ook, nooit alle ruiters alles doen?

Oh, best wel. Niet iedere keer misschien, maar het kwam in mijn herinnering zelden voor dat alle paarden allemaal zowel een eerste als een tweede les liepen. Laat staan als er ook een derde les was.
Dus je moest, ook bij een 2e of 3e les, vaak zat wel opzadelen, of na een eerste les afzadelen ook al volgde er een tweede les direct op. En soms liep een paard gewoon maar 1 les mee, en moest je zowel op- als afzadelen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 12:52

In die korte tijd dat ik op de manege verbleef, was dat helaas nog wel.
Ik reed op zaterdagmorgen de ponylessen mee en dat was gewoon de hele ochtend rondsjouwen voor die beestjes...
Hoop dat er inderdaad een hoop verbeterd is, kom eigenlijk nooit meer op dergelijke locaties, mijd ze bewust en ik ken ook niemand direct die er nog rijdt, dus geen enkele reden toe ook ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 13:00

Mijn herinnering is van 50 jaar geleden hoor :)) Toen werd een paard echt zelden meer dan 2 lessen achter elkaar gebruikt. In ieder geval op de maneges waar ik kwam. En als er 2 lessen 's morgens en 2 lessen 's middags waren, liepen de paarden een uur 's morgens en een uur 's middags, of alleen 's morgens of 's middags. Er stonden dan ook vaak tegen de 20 manegepaarden, terwijl er per les max 10 liepen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 13:04

2 lessen was hier op woensdagen zaterdag.
Van 10 tot 12 en 2 tot 4 meen ik.
er konden buiten die tijden om dan wel paarden en pony's gehuurd worden voor vrij rijden.
Maar dat gebeurde niet zo vaak.

In de avonden was er toen geen vaste les, behalve die van de rijvereniging met eigen paarden.

Basisscholen waren ook pas om 4 uur uit, dus daarna nog een les werd al minder snel gedaan, anders dan nu dat scholen vaak al om half 3 uit zijn.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 13:13

Ik reed nog jaar of 4-5 geleden op een manege en iig op stallen waar ik kwam liepen alle paarden max 2u op een dag in de lessen, ongeacht of het groepsles was of prive, dus of 2x achter elkaar of een uurtje s ochtends en dan pas weer s avonds. Hoe dan ook kwam de nodige verzorging er ook bij kijken, of het nou poetsen en opzadelen was of afzadelen en daarna nog zweetdeken erop en nogmaals borstel eroverheen. Maar goed ik zocht die maneges ook bewust uit op welzijn, er zullen vast stallen bestaan waar 4u werk op een dag doodnormaal is.

Helemaal optimaal zou IMO 1 les per dag zijn zodat de paarden het ook een beetje leuk blijven vinden maar dan moeten dus de prijzen een stuk omhoog om het rendabel te houden. Niet meteen naar een heel elitair niveau := maar paardrijden mag wat mij betreft zeker iets duurder.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 13:14

Als het paard nog een uur reed dan hoefde die persoon vooraf niet te poetsen en opzadelen maar die kon dan afzadelen en het zweet weg poetsen/vrijven.

Er was altijd genoeg te doen op stal als je zin had.

En het is geen moeten hè. Maar het hoort bij paarden. En paarden zijn levende dieren met gevoel. Daar wil je toch mee leren omgaan ipv zo opstappen en afstappen alsof het een fiets is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 13:31

Paardenwelzijn op een manege heeft niets te maken met 'maar één uur lopen'.
... ik heb jaren lang les gehad van militairen. (En ik ben te veel pacifist om het in alles met "de" cavalerie eens te zijn.)

Om voorbereid te zijn op de oorlog |( |( liepen de dieren een uur of acht per dag.
Accoord, geen beginners op hun rug. Recruten gingen sadistisch lang aan de longe - maar zaten na een week of zes 'als een huis'.
... laten we dat nu doen met Joker, voltige (graag ook rechtsom) en ruiterfitheid!

En cavalerie paarden werden in vredestijd 'gewoon' een jaar of 25 in actieve dienst.

Ik zoek dus paardenwelzijn in 'ruiters direct GOED leren zitten',
veel afwisseling in de lessen,
paddocks en weides en samen spelen,
van tijd tot tijd buiten rijden,
en een 'manegeklimaat' waarbij je om negen uur 'smorgens welkom bent, meeklust als het zo uitkomt en zo tegen zessen 'sleuren' pa of moe je weer naar huis.

Ik toen ik uit de Randstad vertrok kende ik echt maneges die zo werkten.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 13:55

Olikea schreef:
Als een jonge meid( of ventje) nou graag wilt kunnen paardrijden. Dan moet dat toch kunnen. We gunnen onze kinderen toch alles.

Nee joh, ik wil dat mijn kind uitgroeit tot een gezonde volwassene (en dan bedoel ik ook mentaal) die snapt dat niet alles in het leven mogelijk is en dat je moet doen wat mogelijk is. Ik wil echt wel dat hij een leuk leven heeft hoor, maar als hij echt heel graag wil paardrijden en dat kan in de omgeving niet voor een leuke prijs i.c.m. diervriendelijkheid dan wordt er toch echt voor wat anders gekozen.

Nu klinkt dat heel zuur en zullen we dat natuurlijk op een normale manier brengen, maar je moet je kind ook voorbereiden op het grotemensenleven waar hard (willen) werken niet altijd gelijk staat aan alles krijgen wat je wil.

Zijstapje: Ik had eerlijk gezegd wel gewild dat mijn ouders me wat minder hadden gegund. Ik ging mijn volwassen leven in met twee eigen paarden en een auto. Allemaal bekostigd door pappie en mammie. Toen zij financieel in de sh*t kwamen en ik nog studeerde moest ik voor het eerst in mijn leven hele zure beslissingen maken, want toen was het opeens mijn probleem. De klap van 'alles kan en ik doe alle leuke dingen die ik wil wanneer ik wil' naar onderhoud van je paarden niet meer kunnen betalen enzo is best groot. Ik had liever eerder in het leven geleerd dat het niet allemaal vanzelf gaat. :)

En ik vind sowieso dat we allemaal veel te veel paarden houden op postzegels (en andere dieren in ongeschikte omgevingen) gewoon omdat we dat als mens willen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 14:00

Paarden spelen ook een belangrijke rol in het pygisch gezond houden van mensen..maneges mogen best hervormd worden ten behoeve van paardenwelzijn. Het is wel fijn als er laagdrempelige mogelijkheden blijven voor de mensen wie het wat minder gegund is in het leven.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 14:03

Daar ben ik het wel mee eens [***].

Niet alles kan en dat moet ook geleerd worden. En teleurstellingen komen ook in het leven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 14:19

Elisa2 schreef:
Paarden spelen ook een belangrijke rol in het pygisch gezond houden van mensen..

Nope. Dieren spelen een rol in het psychisch gezond houden van mensen. Echt niet alleen maar paarden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 14:21

Als oma ben ik blij met kleinkinderen in het zadel.

Maar als calviniste heb ik nooit de insteek gehad 'dat alles moet kunnen'.
Je gunt je kinderen het beste - maar dat is net niet altijd 'het meeste en het leukste'.

En van huis uit zijn ze er aan gewend dat knuffelen, poetsen, nadenken over het beestje en lekker uitmesten, opstrooien horen er gewoon bij.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 14:38

Ibbel schreef:
Elisa2 schreef:
Paarden spelen ook een belangrijke rol in het pygisch gezond houden van mensen..

Nope. Dieren spelen een rol in het psychisch gezond houden van mensen. Echt niet alleen maar paarden.

Toevallig zitten we op een paardenforum en hebben we het over maneges, dus het lijkt me dan wel zo normaal dat ik paard zeg en niet dier. :+

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 14:45

Ja, het mes snijdt aan vele kanten in dit verhaal...

En het bestaan van de manege is een soort kruispunt op de 'plaats' van het paard in de samenleving vanuit verleden naar de toekomst.

Er was ooit een tijd dat (bijna) iedereen opgroeide met paarden in zijn leven. Paarden liepen in het straatbeeld en stonden letterlijk op elke straathoek. Maar toen waren het nog werkdieren. En dat is op enkele uitzonderingen na voorbij.

De sport is half half ontstaan vanuit het organiseren van competenties door paardeneigenaren en werklui die met hun paard een spelletje wilden spelen. Dat is steeds officiëler en professioneler geworden. En dan pak ik het even heel breed. Daar is de 'elite' dus een beetje ontstaan, mensen die hun geld en tijd konden besteden aan het beter worden in de sport. Terwijl aan de andere kant het paard 'om de hoek' steeds verder weg kwam te staan, letterlijk en figuurlijk.

Ergens daartussen is de markt voor een 'rijschool' gekomen. Niet meer meerijden met je ouders of in het bedrijf en aldoende leren. Maar bewust ergens naartoe om de vaardigheden en de sport te leren. Misschien ook wel een beetje afgeleid van de leerschool die ruiters in het leger kregen.
Daar is dus ook het beroep 'manegepaard' ontstaan. Overigens veelal uitgeoefend door gepensioneerde werk of sportpaarden. Want, die kennen alles al en verschieten niet zo snel meer. Of inderdaad de 'slimme' fokker die zijn jonge dieren laat beleren door zijn ervaren leerlingen.

Met het verdwijnen van de veelzijdigheid van het paard, het verdwijnen uit het straatbeeld, en het steeds specifieker inzetten en fokken. En dan ook nog de slechte reputatie van het beroep manegepaard. Het is immers een pittige en fysiek zware taak om beginnende ruiters te tolereren. Is het vinden en mogen kopen van een goed manegepaard nu eenmaal moelijk.

Ongeveer 80% van de Bokkers heeft leren rijden op de manege. Dus het lijkt er wel op dat de manege een groot draagvlak heeft als plaats om het paard en het rijden te leren. In ieder geval in de huidige tijd.

Een groot deel van de mensen heeft echter kritiek op de manege. Welzijn van het paard en de kwaliteit van de instructie krijgt het er vaak van langs door de ervaren paardenmensen. Immers, die kennen de verfijning van het rijden en paardenwelzijn inmiddels.

Een uiterst hoge kwaliteit welzijn voor het dier. Plus het leren van een beginner zonder het paard te kwellen zou in de praktijk vreselijk duur zijn. En zoals eerder al besproken, het is nu al een beetje de vraag hoe rendabel het manege bedrijf kan zijn.

Daarbij nog de hele vraag of het gebruik van een paard voor eigen plezier wel ethisch is. En zo ja onder welke voorwaarden? Wel of geen hulpmiddelen? Wel of niet op het paard gaan zitten?
En hoe belangrijk is het of vinden 'we' het dat paarden nog toegankelijk zijn voor kinderen?

Het verdwijnen van de manege is duidelijk gevolg van de hele trend van het paard in de maatschappij, en discussie die er is. Welke rol heeft het paard eigenlijk (nog)? Of beter, welke rol krijgt hij van ons?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 14:53

Dat heb je nog eens mooi omschreven! geeft veel stof tot nadenken.

Persoonlijk denk ik dat het belangrijk is dat maneges blijven bestaan maar paardenwelzijn zou hopelijk verbeterd kunnen worden met toevoegingen zoals beginnen met poets, opzadel, grondwerk les en simulator, naar rijden aan de longe, naar los rijden in een groep. Inclusief theorielessen. Of eerst theorielessen..ook goed.
Dan basisvoorwaarden, genoeg vrije beweging in kuddeverband voor de manege paarden, goed harnachement, goed tuigage en regelmatig fysio + bijhoudt werk aan de longe.

Tja..als ik het zo schrijf dan denk ik wel dat zoiets aardig wat moet gaan kosten wil het rendabel blijven. :o

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 14:56

Plus, wat wordt dan de norm? Er zit nogal wat verschil tussen Chris Irwin en de Spaanse Rijschool, om maar even wat te noemen. Wat gaat worden onderwezen, als het zover komt?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 14:57

Janneke2 schreef:
Paardenwelzijn op een manege heeft niets te maken met 'maar één uur lopen'.
... ik heb jaren lang les gehad van militairen. (En ik ben te veel pacifist om het in alles met "de" cavalerie eens te zijn.)

Om voorbereid te zijn op de oorlog |( |( liepen de dieren een uur of acht per dag.
Accoord, geen beginners op hun rug. Recruten gingen sadistisch lang aan de longe - maar zaten na een week of zes 'als een huis'.
... laten we dat nu doen met Joker, voltige (graag ook rechtsom) en ruiterfitheid!

En cavalerie paarden werden in vredestijd 'gewoon' een jaar of 25 in actieve dienst.

Ik zoek dus paardenwelzijn in 'ruiters direct GOED leren zitten',
veel afwisseling in de lessen,
paddocks en weides en samen spelen,
van tijd tot tijd buiten rijden,
en een 'manegeklimaat' waarbij je om negen uur 'smorgens welkom bent, meeklust als het zo uitkomt en zo tegen zessen 'sleuren' pa of moe je weer naar huis.

Ik toen ik uit de Randstad vertrok kende ik echt maneges die zo werkten.

Ja ja en vroeger werkten kinderen in de mijnen en andere fabrieken en moest men met hongerwinter tulpenbollen eten, je herinnert je het vast nog wel, maar hoe is dit allemaal weer relevant voor de discussie?

Wat je allemaal aandraagt heeft bijna 0 te maken met welzijn van manegepaarden. Mag je mij ook al die maneges in de Randstad aanwijzen waar paarden elke dag samen in de wei of in de paddock spelen :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 14:59

Elisa2 schreef:
Toevallig zitten we op een paardenforum en hebben we het over maneges, dus het lijkt me dan wel zo normaal dat ik paard zeg en niet dier. :+

De discussie gaat onder meer over of je per se altijd moet kunnen paardrijden. Maw, of paarden zo'n heel speciale rol spelen op een manier die op geen enkele andere manier kan worden ingevuld.
Jij zegt: paarden houden mensen psychisch gezond. Ik zeg: maar je kunt ook met andere dieren psychisch gezond blijven of worden.

Maw, paarden zijn niet onmisbaar. Niet als sport, niet als therapie, en allang niet meer als werkdier.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 15:02

Daar ben ik het niet mee eens, andere dieren vervullen ook een rol maar die rol is voor mij verschillend dan de rol die paarden vervullen. Maar goed, dat is mijn persoonlijke ervaring.

Wil niet zeggen dat mensen altijd moeten rijden, paarden kunnen nog in vele andere vormen nuttig zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 15:05

VuurVleugels schreef:
Plus, wat wordt dan de norm? Er zit nogal wat verschil tussen Chris Irwin en de Spaanse Rijschool, om maar even wat te noemen. Wat gaat worden onderwezen, als het zover komt?

Waarschijnlijk omdat het beginners zijn vooral de simpele basis. Hoe harnachament in elkaar zit, welke functie het heeft, hoe alles werkt en waarom het zo werkt. De basis van het rijden, de hulpen, invloed van de ruiter etc. Stukje grondwerken, hoe leidt je een paard aan een halster, hoe laat je het luisteren etc. Chris Irwin en de Spaanse rijschool zijn imo verfijningen die na die basis komen.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 15:06

Elisa2 schreef:
Paarden spelen ook een belangrijke rol in het pygisch gezond houden van mensen..maneges mogen best hervormd worden ten behoeve van paardenwelzijn. Het is wel fijn als er laagdrempelige mogelijkheden blijven voor de mensen wie het wat minder gegund is in het leven.

Ook dat ligt eraan hoe je het wil inrichten. Of je nu vindt dat bijv. elk dorp of stadsdeel een eigen manege moet hebben ongeacht hoeveel land ze hebben, of dat een kinderboerderij met twee ponnies ook genoeg is. :+

Ik vind namelijk niet dat we met z'n allen het 'recht' hebben om bijv. binnen een kwartier van een manege te zitten waar we met z'n allen een uur per week moeten kunnen rijden. Nederland is eigenlijk net een grote stad met wat buitengebied hier en daar. Sommige stadsmaneges zie ik zelf liever vervangen door een park waar iedereen gebruik kan maken.

Ik denk ook dat veel paardenliefhebbers zich niet beseffen dat onze hobby heel veel ruimte inneemt als je het goed wil doen. Iets waar ons land een schreeuwend tekort aan heeft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 15:10

Oh nee dat ben ik met je eens hoor, paarden horen imo niet in een stad. Iemand die er mee om wilt gaan mag er best wat moeite voor doen/ wat verder rijden.

Die twee ponies bij de kinderboerderij kunnen al een rol vervullen. Mits daar dan wel voldoende ruimte voor is het op een goede manier kan.

Als je het goed wilt doen, zeker als manege dan is veel land inderdaad belangrijk en dat wordt steeds schaarser...