Ziekte bij politiepaarden in Amsterdam.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 01:33

Het is niet grootschalig als het vooral op 1 stal is, grootschalig wordt het pas als heel Noord-Holland met de ellende zit. Wij zijn ook heel voorzichtig op stal, ik moet er niet aan denken dat mijn paard het krijgt, ik heb al rillingen bij het idee alleen al.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 09:23

Gezien de incubatietijd heeft het volgens mij nu al niet zoveel zin meer om stallen zoals Wennekers nu te sluiten. Dit weekend waren daar nog volop wedstrijden met paarden van buitenaf. Die hebben het dan volgens mij al meegenomen.

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 09:58

vreselijk zeg ik hoop maar niet dat het uitbreid.....

Balder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 09:59

Fitzroy schreef:
Gezien de incubatietijd heeft het volgens mij nu al niet zoveel zin meer om stallen zoals Wennekers nu te sluiten. Dit weekend waren daar nog volop wedstrijden met paarden van buitenaf. Die hebben het dan volgens mij al meegenomen.

Ik ben het met je eens dat gezien de incubatietijd het leed al geschiet zou kunnen zijn door oa de wedstrijden afgelopen weekend maar waarom meer risico nemen. Ik sta zelf bij wennekers en ondanks het feit dat deze maatregel voor mij betekent dat mijn training voor de endurance op een laag pitje komt te staan en mijn eerste wedstrijd op 4 april misschien niet eens kan doorgaan ben ik blij dat ze deze stap genomen hebben. Ik sta hier volledig achter.

Karina

silden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 10:18

Het geval in Aalsmeer waar deze discussie deels over gaat, stond bij ons op stal. Het is nog steeds niet zeker of het Rhino is geweest, maar de kans is klein. Wij zeggen dat dus niet om massahysterie te voorkomen, maar gewoon om het simpele feit dat het lang niet zeker is. Voor de duidelijkheid, wij zitten op de Aalsmeerderweg. Het paard dat koorts had heeft een abses in zijn mond. Vandaar de koorts. Het andere paard dat niet wil eten, mist zijn overleden vriendin. Voor de rest is er dus niets aan de hand.

Groetjes, Nakita

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 10:46

Fingers crossed en bedankt voor de update silden.

Het sluiten van diverse stallen vind ik juist -wel- een goed idee. Mag dan mischien zijn dat het "kwaad" al geschied is, maar in ieder geval is er een grote kans dat je verder verspreiding op zo een manier tegen kan gaan. Je kop in het zand steken helpt in ieder geval ook niet.

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 10:52

manic schreef:
Fingers crossed en bedankt voor de update silden.

Het sluiten van diverse stallen vind ik juist -wel- een goed idee. Mag dan mischien zijn dat het "kwaad" al geschied is, maar in ieder geval is er een grote kans dat je verder verspreiding op zo een manier tegen kan gaan. Je kop in het zand steken helpt in ieder geval ook niet.

Ha die Eva.

Zeker omdat het nog NIET ZEKER is of het wel of geen Rhino in Aalsmeer is geweest is het sluiten van de stallen wel zo verstandig.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 10:57

Hey hey Lachen

charene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 10:57

silden schreef:
Het geval in Aalsmeer waar deze discussie deels over gaat, stond bij ons op stal. Het is nog steeds niet zeker of het Rhino is geweest, maar de kans is klein. Wij zeggen dat dus niet om massahysterie te voorkomen, maar gewoon om het simpele feit dat het lang niet zeker is. Voor de duidelijkheid, wij zitten op de Aalsmeerderweg. Het paard dat koorts had heeft een abses in zijn mond. Vandaar de koorts. Het andere paard dat niet wil eten, mist zijn overleden vriendin. Voor de rest is er dus niets aan de hand.

Groetjes, Nakita

Nakita ben blij dat je op deze discussie reageert.....wat een geroddel zeg...snap best dat iedereen voorzichtig wil zijn ivm met rhino .....maar de mensen die hier stukjes schrijven over het zeker te weten dat er in Aalsmeer rhino is en alles tot aan het eind toe neer willen zetten zonder het bij de desbetreffende stal/eigenaar na te gaan en net doen of ze alles weten kan ik mij best kwaad om maken.......

En ja ik woon zelf naast nakita en ik heb ook paarden, en ik weet dat je met dit soort virus verschijnselen heel voorzichtig moet zijn . Maar het is natuurlijk een hard gelach dat Nakita hier op bokt moet lezen wat er met haar paard gebeurd zou kunnen zijn...zonder dat ze deze mensen volgens mij kent Verward het is al erg genoeg om een paard te verliezen.....dus mensen trek je info eerst eens goed na voordat jullie wat bekent maken en wat dan hoop verdriet kan voorkomen.........mvg Charita Harting

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 10:59

Weet iemand trouwens hoe het inmiddels bij de politie is? Zijn er al paarden aan het opknappen, of is het nog allemaal kritiek?

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:12

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:23

Ik heb het verhaal van Mist aleens eerder gehoord, maar denk je echt dat het dit zou kunnen zijn? Er is door laboratoriumonderzoek toch al aangetoond dat het in dit geval écht om rhino gaat?

Het schijnt idd. voor te komen dat die 2 ziektes door elkaar gehaald worden. Ik weet niet precies hoe de prognose bij die grasziekte is, hoewel Mist in dat topic wel zegt dat de paarden gingen opknappen toen ze ander hooi kregen. Het zou op zich dus denk ik 'positief' zijn als het deze ziekte is (ook omdat die niet besmettelijk is), maar ik ga er vanuit dat dat niet het geval is, omdat lab. onderzoek heeft aangetoond dat het rhino is.

In elk geval wel goed dat er wat meer bekend raakt over die grass disease, zodat mensen daar rekening mee kunnen houden! OK dan!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:30

Ze zijn er in elk geval mee bezig om deze mogelijkheden ook te onderzoeken. Nog even afwachten dus........

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:37

ik ben ook blij dat silden (nakita) besloten heeft om te reageren.
ook ken deze mensen en de pony erg goed.
toen ze me vrijdag belde, waren roel en ik erg verdrietig.

Tinka had voor ons iets speciaals.
wat het was.... misschien om dat het de pony was van zijn 'vriendinnetjes'
misschien om dat ze hier wel eens kwam logeren, misschien ook wel haar mooie koppie, misschien wel haar(vreselijke Knipoog Haha! ) karakter

ik vond het heel naar om te lezen dat ze het zouden verzwijgen om massahysterie te voorkomen Boos!
je pony veliezen is al erg goenoeg, vervolgens vreselijk bang zijn voor de rest van je paardjes, een veearts die zegt dat het hoogstwaarschijnlijk geen rhino is, dat stelt je een heel klein beetje gerust, maar wat is het dan wel????
ik kan me indenken dat deze mensen nog meer slapeloze nachten hebben dan de degene die ergens op een stal staan waar (nog) niks is.

kita, en de rest van de familie een heleboel Ach gut Ach gut Ach gut Ach gut Ach gut Ach gut
en als het weer veilig is kom ik meteen.

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:56

Ik denk dat het anders opgevat wordt als ik het bedoeld heb. Ik vind dat uit voorzorg de stallen gesloten worden een wijze beslissing van de stal-eigenaren. Het ging mij er alleen om dat (bij ons op stal) veel mensen het erg overdreven vonden omdat het niet bewezen is dat er Rhino in Aalsmeer is en ze nu bv. het bos niet inmogen. Wel of geen Rhino, het is vresenlijk dat de pony overleden maar voorzichtigheid kan toch geen kwaad?

En met massa-hysterie bedoelde ik dat op grote stallen altijd een hoop paniek om niets wordt gemaakt, als er een paard hoest is er nu meteen sprake van Rhino. Vandaar dat ik me kan voorstellen dat het niet altijd bekend wordt gemaakt als het wel het geval is, zeker als het op een privé stal is waar de kans op verdere besmetting erg klein is.

silden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:04

Jos, roel en Charene erg bedankt voor jullie medeleven. het is idd heel moeilijk om smorgens weer de stal in te komen omdat je gewoon bang bent dat er weer een paard ziek kan zijn. Verward
Onze DA zegt dat het bijna geen Rhino kon zijn maar toch ben je idd wel bezorgd.
tot nu toe gaat het super met de rest van de paarden!

gelukkig hebben we een hoop leuke foto's en herrinneringen van Robbenwoods Katinka en heeft ze een super leven bij ons gehad! Lachen

groetjes Nakita

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:18

ponymens schreef:
Ik denk dat het anders opgevat wordt als ik het bedoeld heb. Ik vind dat uit voorzorg de stallen gesloten worden een wijze beslissing van de stal-eigenaren. Het ging mij er alleen om dat (bij ons op stal) veel mensen het erg overdreven vonden omdat het niet bewezen is dat er Rhino in Aalsmeer is en ze nu bv. het bos niet inmogen. .

ik denk dat mensen eerst eens goed na moeten denken , voordat
ze commentaar leveren op staleigenaren.
deze mensen zijn vaak 7 dagen per week, 356 dagen per jaar bezig met de paarden die bij hun op stal staan.
als je die uren om zou rekenen en betaald wil hebben , kom je op een aardig kost geld uit.
geen van allen zit denk ik te wachten op een stal met zieke paarden , verdrietige eigenaren , extra werk , enz.... want dat sloopt je.

dus zeur niet, rijdt gewoon een paar weken niet in het bos en wees blij met deze verstandige beslissing.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:30

We maken ons allemaal zorgen over onze paarden en als er inderdaad een kans op besmeetingsgevaar bestaat is het -zeer- redelijk om graag op de hoogte gehouden te worden OOK van MOGELIJKE rhino gevallen. Dat is in mijn opinie geen paniek zaaien, sorry.

-------

Berichtje nog even doorgelezen en waarschijnlijk heb ik het wat verkeerd opgevat, aangezien het met name gericht is aan de mensen die -toch- het bos inwillen. Maar ik laat bovenstaande toch maar even staan.

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:35

Ik vind het echt eng... Het is nu alleen in NH? Hoe groot is de kans dat het naar ZH/ zeeland komt? Dit even als vraag omdat ik mijn pony morgen naar Zeeland zou brengen vanuit ZH, is dit wel wijs dan? Of kan ik haar beter laten waar ze nu is? (ik wil haar daar in laten rijden.. )
Of denk ik nu te ver vooruit en is het gewoon als altijd dat er rhino is die normaal stil voorbij gaat en nu toevallig niet?
Ik weet het niet meer Scheve mond

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:51

AAN ALLE PAARDENLIEFHEBBERS
DE RUITERS WETEN DAT JULLIE MET ZE MEELEVEN. ALLE REACTIES WORDEN NAAR ZE DOORGESTUURD. DE MANNEN EN VROUWEN VAN DE BEREDEN POLITIE STELLEN JULLIE BELANGSTELLING ZEER OP PRIJS!
DE REDACTIE

Bron Breden Politie Amsterdam

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:58

cornelie schreef:
Ik krijg nu ook van diverse kanten te horen dat het misschien iets heeft te maken met grass-sicknes/lolitrem B schimmel. ( info over deze ziekte is o.a. hier [MD] Grass Sickness wie kent dit lees het asjuhblieft!! te lezen )

Dit was ook een van mijn eerste reactie's toen ik hoorde van deze zieke paarden.Vooral omdat het allemaal kerngezonde paarden betreft die binnen een paar dagen opgegeven moeten worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 13:00

Ik vind het hartverscheurend wat er op Overamstel gebeurt, toen ik er gisteren langs reed, had ik ook echt even een brok in mijn keel. Maar ik denk er de hele dag aan.
En als alle reacties gelezen worden ( Knipoog ), wil ik alle betrokkenen nogmaals heel veel sterkte wensen en ik hoop dat er gauw een einde komt aan deze verschrikkelijke tijd en dat er nog veel paarden gespaard worden.
Wordt er nog een keer bekend gemaakt welke dienstpaarden er zijn overleden? Ik ken er wel een paar "persoonlijk", vandaar.

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 13:17

[b]Jeetje wie of wat doet zoiets.. Boos! Ik vind het egt sneu hopen maar dat er niet meer zieke paardjes bijkomen

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 13:20

Bij ons mogen sinds gisteren ook geen paarden meer het terrein op of af(alleen er is wel iemand van buitenaf met een pony op het terrein geweest die het niet wist...)

Gelukkig is de laatste KNHS wedstrijd alweer een paar weken geleden, maar die van volgende week wordt waarschijnlijk wel afgelast.

Hoe zit dat eigenlijk met mensen? kunnen die het ook overbrengen?

mariska18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 13:41

Ik wil niet veel zeggen maar dan heb jij die mensen van de aalsmeerderweg niet zelf gesproken. De veearts had uitgesloten dat het rhino was dus ik vindt het belachelijk dat je dat zomaar op het forum zxet en lekker paniek loopt te zaaien als je het maar weet OP DE AALSMEERDERWEG WAS HET GEEN RHINO!
Rianne schreef:
Dit is wat ik weet:

Het is zeker weten rhino, het staat ook op de KNHS site, bij algemeen!
Er is in Aalsmeer ook al een paard aan het virus overleden. Het is de ergste variant die er is.

De symptomen zijn, Ernsig verkouden, en op verloop tast de Rhino het zenuwstelsel aan, waardoor het paard door zijn rug heen zakt en niet meer kan staan. Het paard moet dan afgemaakt worden. (volgens mij kan het niet meer herstellen) Dit alles gebeurd maar in 24 uur!!

Als er paarden zijn die tegen Rhino zijn ingeent, helpt dit niet, het is een andere variant dan waarvoor ze zijn ingeent!

Je kunt het beste je paard op stal, weiland laten staan. Laat hem niet in contact komen met andere paarden, die niet bij jou op het erf staan.

Wij rijden ook geen wedstrijden meer, hier in de omgeving en er komen geen paarden meer bij ons op het pad.

Ik hoop dat dit virus zich niet gaat verspreiden!!!

Citaat:
[code][/code]