Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Fitzroy schreef:Gezien de incubatietijd heeft het volgens mij nu al niet zoveel zin meer om stallen zoals Wennekers nu te sluiten. Dit weekend waren daar nog volop wedstrijden met paarden van buitenaf. Die hebben het dan volgens mij al meegenomen.
manic schreef:Fingers crossed en bedankt voor de update silden.
Het sluiten van diverse stallen vind ik juist -wel- een goed idee. Mag dan mischien zijn dat het "kwaad" al geschied is, maar in ieder geval is er een grote kans dat je verder verspreiding op zo een manier tegen kan gaan. Je kop in het zand steken helpt in ieder geval ook niet.
silden schreef:Het geval in Aalsmeer waar deze discussie deels over gaat, stond bij ons op stal. Het is nog steeds niet zeker of het Rhino is geweest, maar de kans is klein. Wij zeggen dat dus niet om massahysterie te voorkomen, maar gewoon om het simpele feit dat het lang niet zeker is. Voor de duidelijkheid, wij zitten op de Aalsmeerderweg. Het paard dat koorts had heeft een abses in zijn mond. Vandaar de koorts. Het andere paard dat niet wil eten, mist zijn overleden vriendin. Voor de rest is er dus niets aan de hand.
Groetjes, Nakita
ponymens schreef:Ik denk dat het anders opgevat wordt als ik het bedoeld heb. Ik vind dat uit voorzorg de stallen gesloten worden een wijze beslissing van de stal-eigenaren. Het ging mij er alleen om dat (bij ons op stal) veel mensen het erg overdreven vonden omdat het niet bewezen is dat er Rhino in Aalsmeer is en ze nu bv. het bos niet inmogen. .
cornelie schreef:Ik krijg nu ook van diverse kanten te horen dat het misschien iets heeft te maken met grass-sicknes/lolitrem B schimmel. ( info over deze ziekte is o.a. hier [MD] Grass Sickness wie kent dit lees het asjuhblieft!! te lezen )
Rianne schreef:Dit is wat ik weet:
Het is zeker weten rhino, het staat ook op de KNHS site, bij algemeen!
Er is in Aalsmeer ook al een paard aan het virus overleden. Het is de ergste variant die er is.
De symptomen zijn, Ernsig verkouden, en op verloop tast de Rhino het zenuwstelsel aan, waardoor het paard door zijn rug heen zakt en niet meer kan staan. Het paard moet dan afgemaakt worden. (volgens mij kan het niet meer herstellen) Dit alles gebeurd maar in 24 uur!!
Als er paarden zijn die tegen Rhino zijn ingeent, helpt dit niet, het is een andere variant dan waarvoor ze zijn ingeent!
Je kunt het beste je paard op stal, weiland laten staan. Laat hem niet in contact komen met andere paarden, die niet bij jou op het erf staan.
Wij rijden ook geen wedstrijden meer, hier in de omgeving en er komen geen paarden meer bij ons op het pad.
Ik hoop dat dit virus zich niet gaat verspreiden!!!
[code][/code]Citaat: