Rechtbank oordeelt dat TV2 undercover beelden Helgstrand mag uitzenden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Rechtbank oordeelt dat TV2 undercover beelden Helgstrand mag uitzenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 17:50

Dit gebeurd bij amateurs ook! Iedereen die afschaffen roept..besef dan dat de hele sport afgeschaft wordt. Dus ook de boshobbelaar.

Waarom niet gewoon de rotte appels er uit halen? Dit is een goed begin.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 18:29

Citaat:
En ik zit mij maar de hele tijd af te vragen of het volgende klopt, ik dacht ooit gezien te hebben dat een vrouwelijke ex deelnemer van Boer zoekt Vrouw haar paarden daar had staan, maar wellicht ben ik vreselijk in de war

Klopt, Steffi had haar hengst Hennessy daar voor de verkoop staan.

Citaat:
Dit gebeurd bij amateurs ook! Iedereen die afschaffen roept..besef dan dat de hele sport afgeschaft wordt. Dus ook de boshobbelaar.

Daar geloof ik niet in, misschien uiteindelijk. Maar de volgorde is denk ik: Olympische Spelen afschaffen, internationaal, nationaal en dan thuis/recreatie. Maar ik hoop dat de sport het kan uitstellen door rigoreus te gaan veranderen.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 18:42

Moderatoropmerking:
Foto's verwijderd vanwege copyright
Laatst bijgewerkt door Muiz op 26-11-23 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 19:48

manubres schreef:
Citaat:
En ik zit mij maar de hele tijd af te vragen of het volgende klopt, ik dacht ooit gezien te hebben dat een vrouwelijke ex deelnemer van Boer zoekt Vrouw haar paarden daar had staan, maar wellicht ben ik vreselijk in de war

Klopt, Steffi had haar hengst Hennessy daar voor de verkoop staan.

Citaat:

Daar geloof ik niet in, misschien uiteindelijk. Maar de volgorde is denk ik: Olympische Spelen afschaffen, internationaal, nationaal en dan thuis/recreatie. Maar ik hoop dat de sport het kan uitstellen door rigoreus te gaan veranderen.

Mensen moeten veranderen en dit soort zaken zwaar afgestraft worden.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 19:51

princequillo schreef:
Hoewel ik blij ben dat de Deense bond nu eindelijk actie onderneemt, vind ik het wel een beetje uh… hypocriet. :o

Ze wisten al jaren hoe Helgstrand zelf zijn praktijken doet… Zijn vader was letterlijk deel van het bestuur en heeft hem meer dan eens ‘uit de brand geholpen’. :o

https://youtu.be/GfpH6FZms3c?si=HzL9k_zcUKDYVMmf

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 19:52

littleroosie schreef:
Moderatoropmerking:

Goh, van dit soort plaatjes zijn er genoeg van nederlandse topruiters :x
Laatst bijgewerkt door Muiz op 26-11-23 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 07:52

Heeft iemand een link waar de aflevering te zien is?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 09:26

manubres schreef:
littleroosie schreef:
Moderatoropmerking:

Goh, van dit soort plaatjes zijn er genoeg van nederlandse topruiters :x

Allemaal bij bepaalde trainingsmethoden..rollkur/ hyperflexie..moderne "op druk rijdt" dressuur.
Laatst bijgewerkt door Muiz op 26-11-23 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 11:05

Jolliegirl schreef:

Die is er niet, tenzij je een Deens adres en bankrekening hebt.

DorkyDweeb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 12:29

Jolliegirl schreef:

Je kan via TV2PLAY een abonnement afsluiten met een VISA card, waarbij 7 dagen gratis zijn.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 13:03

Alleen, ik dacht dat er meer afleveringen zijn? Misschien strategisch pas aanmelden als ze allemaal uitgezonden zijn, nu is 1 week voorbij vóór de tweede aflevering (of net na).

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 14:22

Ja klopt. Er zijn in totaal twee afleveringen.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 22:37

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 22:41

Dit is geen rollkur?

Ik herinner me deze proef nog wel van deze Russische. Kreeg er idd plaatsvervangend mond en kaakpijn van en er was veel ophef over. Ze hebben dan ook niet hoog gescoord.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 22:56

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 23:27

Nee, zeg ook niet dat dit rollkur is...het staat eronder, maar heb ik niet bedacht.
Maar wat er hier te zien is, zie je echt veel vaker...Misschien iets minder heftig, maar er zijn zoveel ruiters die elke pas een rukje in de mond geven en ook op het hoogste niveau.

Ik ben zelf een voorstander om meetapparatuur te gaan gebruiken, zodat je echt kan objectiveren en daarop kan beoordelen. Dan haal je het subjectieve eruit en kan niemand in discussie gaan, want metingen zijn feiten. Apparatuur kan prima meten hoe vaak jij aan de teugels rukjes geeft en met welke intentie. Idem met een sensor aan de spoor. En als je het nog intenser wil maken een plakker op de halsspier, want die staat vaak veel te strak. Ga dan eens een proef rijden en laat op het beeldscherm de drie meetpunten zien. Bij zoveel keer buiten de afgesproken meetwaarden volgt uitsluiting. Zo simpel kan het zijn om dressuur objectief te maken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 23:52

Citaat:

Ik ben enthousiast over dressuur, maar misschien moeten we gewoon dressuur als sport afschaffen.

Wat mij treft in dressuur is ten eerste harmonie.
Het 'gevoel van elastiek' onder je.
Van samenwerken, samen dansen.

En als het dan toch 'sport moet blijven' - dan gewoon ouderwets terug naar het oude FEI regelement.
Met het dier dat zich edelmoedig overgeeft aan de ruiter die bijna onzichtbare hulpen geeft,
zodat het beeld de indruk maakt dat het dier het uit eigen vrije wil doet.

Of zoals Tineke Bartels ooit zei:
'Dressuur is goed, als de leek het mooi vindt.'
Wat ik als volgt begrijp:
De 'leek' ziet de foutjes in de changementen misschien niet - maar ziet wellicht de spanning des te beter...

(Zelfs de PvdD wil paardrijden als recreatie niet afschaffen. Misschien ga ik met 'schaf de dressuursport af' wel verder dan zij.)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 02:41

Oh ja, dat Russische meisje op de laatste lijn. Daar is toen toch al genoeg over gediscussieerd?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 09:03

Ja het gaf zoveel discussie omdat het gelukkig een uitzondering was. En dat niveau niet op de spelen hoort.

Maar ik ben helemaal voor het hervormen van de sport hoor. Terug naar harmonie en paardvriendelijkheid, ongedwongenheid.

Teugel drukmeter ook prima.

Vraag me alleen of hoe dit dan in de andere sporten en recreatie aangepakt moeten worden want het is niet alsof daar geen excessen zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 09:08

Elisa2 schreef:
Ja het gaf zoveel discussie omdat het gelukkig een uitzondering was. En dat niveau niet op de spelen hoort.

Maar ik ben helemaal voor het hervormen van de sport hoor. Terug naar harmonie en paardvriendelijkheid, ongedwongenheid.

Teugel drukmeter ook prima.

Vraag me alleen of hoe dit dan in de andere sporten en recreatie aangepakt moeten worden want het is niet alsof daar geen excessen zijn.

In alle sporten zijn excessen inderdaad, maar je bedoelt specifiek die met paarden? Volgens mij is dat de enige sport met dieren trouwens.
In de western categorie zie je ook weleens wat onvriendelijke beelden. En de eventing tak staat met name bekend om de onvriendelijkheid door de risico’s op ongelukken.
Ik heb ook geen idee hoe je dit op alle niveaus en categorieën zou kunnen aanpakken.
Ik denk dat je moet beginnen bij het belonen van een fijn gereden paard. Zolang de kort in de halzen en de weggedrukte badkuipruggen met nakomende achterbenen nog beloond worden, stopt dit niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 09:53

Ja de takken van sport of recreatie met paarden.

Een voorbeeld:

- recreatiepaarden die scheef en met een weggedrukte rug lopen waardoor er problemen ontstaan. (al dan niet bitloos omdat men denkt dat het vriendelijker is)
- springpaarden die niet netjes dressuurmatig opgeleid worden, waar scherpe bitten ingehangen worden, overvraagd en afgeragd worden.
-endurance paarden die dood neervallen na een wedstrijd.
-eventing paarden die het leven laten door een ongelukkige fout op een hindernis.
-WE paarden waar scherpe optomingen in gehangen worden wat blijkbaar allemaal mag om te presteren.
-hackney's en tuigpaarden die getraind worden in de schoenen, al dan niet met extreem hoge hoeven en ijzers voor meer knieactie en hackney's die voornamelijk op stal gehouden worden met erg weinig te eten omdat ze anders te temperamentvol worden.
-westernruiters die hun paarden enorm scherpe bitten inhangen zodat de paarden leren nooit meer aan het bit te komen. (ziet er zo vriendelijk uit die doorhangende teugel..)

Let op, ik noem ecxessen he..gelukkig zijn er een heleboel mensen die deze sporten beoefenen die het wel goed doen voor en met hun paarden. Voordat iedereen los gaat.

In de dressuur denk ik dat de "op druk rijdt", rollkur manier echt verschrikkelijk afgestraft zou moeten worden. Aan de andere kant, statisch in een houding rijden voor de loodlijn maar met weggedrukte rug is ook niet paardvriendelijk. Dus er zou meer aandacht mogen komen imo voor echt fijn gereden paarden. Van achter naar voren, over de rug, met de hand naar voren van de ruiter.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 10:27

Die excessen haal je eruit door meer van dit soort dingen te doen. De media erbij en de billen bloot, want ik vind het echt opmerkelijk wat er de laatste tijd gebeurt.

1. In het Belgische Peer slaat een man een manegepony af. De beelden waren gekend bij de instanties, pas na plaatsing op social media en het opnemen van het item door nieuwskanalen, wordt er effectief serieuzere actie ondernomen.

2. Groom filmt undercover bij Andreas Helgstrand. De Deense federatie had de beelden maanden geleden al gezien, maar besluit pas tot actie over te gaan na de uitzending. De beelden alleen waren dus niet genoeg? Wat als de rechter verboden had de beelden uit te zenden? Dan reed Andreas wel nog gewoon vrolijk mee?

En dan kunnen wij wel gaan roepen van 'heksenjacht op social media' en 'filmen durf je wel, maar aanspreken niet' en 'trial by social media', maar blijkbaar is videomateriaal op (sociale) media uitzenden de enige manier geworden om instanties effectief tot iets aan te zetten.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 11:12

Gini schreef:
Die excessen haal je eruit door meer van dit soort dingen te doen. De media erbij en de billen bloot, want ik vind het echt opmerkelijk wat er de laatste tijd gebeurt.

1. In het Belgische Peer slaat een man een manegepony af. De beelden waren gekend bij de instanties, pas na plaatsing op social media en het opnemen van het item door nieuwskanalen, wordt er effectief serieuzere actie ondernomen.

2. Groom filmt undercover bij Andreas Helgstrand. De Deense federatie had de beelden maanden geleden al gezien, maar besluit pas tot actie over te gaan na de uitzending. De beelden alleen waren dus niet genoeg? Wat als de rechter verboden had de beelden uit te zenden? Dan reed Andreas wel nog gewoon vrolijk mee?

En dan kunnen wij wel gaan roepen van 'heksenjacht op social media' en 'filmen durf je wel, maar aanspreken niet' en 'trial by social media', maar blijkbaar is videomateriaal op (sociale) media uitzenden de enige manier geworden om instanties effectief tot iets aan te zetten.

En dan vergeet je in het lijstje voorbeelden nog Viegaard.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 12:15

De zwijgcultuur en de verdeeldheid in binnen de paardensport maakt het ook lastig om problemen echt aan te pakken.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 12:30

Mijn filmpje van het Russische meisje lijkt mss extreem, maar onlangs op Indoor Friesland zag ik toch veel mensen zo rijden, mss net even wat minder heftig, maar elke pas een ruk(je) in de mond (met stang en trens), veel open monden en ongelukkig kijkende paarden.

Ik denk echt dat het einde van de sport in zicht is en dat dit ineens heel snel kan gaan. Want deze sport is denk ik te stug om flink te accelereren en drastisch te gaan veranderen. Als de FEI de stang en trens al niet een vrije keuze wil laten zijn, denk ik echt dat het niet goed gaat komen.

Ik denk dat eerst de Olympische Spelen met paarden gaat stoppen, dan internationaal, dan nationaal en uiteindelijk mss ook het verbieden van op een paard zitten. Want het is niet alleen de (top)sport waar het mis gaat....ook heel veel recreatief.