Nieuwe maatregelen zetten paardensector (economisch) onder druk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 05:46

Ineke2 schreef:
Er zijn hier veel mensen met het nogal hardnekkige vooroordeel dat alle mensen met paarden veel setjes hebben en een dikke auto onder hun kont rijden.

Kan hier dan ook mee gestopt worden? Want dat deel van de mensen kan met de btw-verhoging gewoon doorgaan met hun hobby zoals voorheen.

precies helemaal met je eens! gelukkig hoor ik bij dat deel van de mensen die het ook na een eventuele BTW verhoging nog wel kan betalen, wij hebben geen kinderen en beiden een goede baan,maar ook ik vind wat van mensen met deze mening!

Steek ook eens hand in eigen boezem, veel van de klimaat deugneuzen, gaan wel met het vliegtuig en dan het liefst zo goedkoop mogelijk naar Spanje, Turkey, of waar dan ook!
I know deze discussie heeft niks met het klimaat te maken, heus ik weet het, maar steeds maar een ander de les willen lezen, bah bah.

Uitkeringen/ toeslagen het moet allemaal sky high worden in dit land! Echt zieke mensen daargelaten(ook geesteszieken) moeten ontzien worden, maar neem de mensen die momenteel werkeloos thuis zitten eens goed onder de loep! Kunnen deze mensen echt niet werken??
Kijk eens naar mensen die maar 20 of 24 uur werken en toeslag op toeslag krijgen, kunnen zij echt geen 36 uur werken? Hebben mensen die het heel goed hebben, echt nog kinderbijslag nodig? Kunnen zij hun kroost de opleiding zelf betalen? Hebben deze jongeren dan nog een studiefinanciering nodig?
Misschien deze rijke mensen weer particulier laten verzekeren, met een forse premie(vrienden van ons, hij heeft een mega goed verdienende baan! lachten zich destijds de ballen in de broek toen de overgang van ziekenfonds/particulier naar de basisverzekering ging, scheelde hen destijds al 600 euro per maand!)

Laten ze alles weer eens goed onder de loep nemen!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 07:50

Westhof schreef:
"Vroeger" (2014-2018) kon ik hiervoor 2 paarden houden. Toen betaalde ik €180 stalgeld all in.

Ja, daar waren wij als randstadter ook jaloers op, maar het was niet anders..
dan had ik moeten verhuizen, maar een boerderij kopen (of uberhaupt verhuizen) was ook niet voor iedereen weggelegd.. en zo is uiteindelijk alles een beetje oneerlijk..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 08:11

karrij schreef:
Ineke2 schreef:
Er zijn hier veel mensen met het nogal hardnekkige vooroordeel dat alle mensen met paarden veel setjes hebben en een dikke auto onder hun kont rijden.

Kan hier dan ook mee gestopt worden? Want dat deel van de mensen kan met de btw-verhoging gewoon doorgaan met hun hobby zoals voorheen.

precies helemaal met je eens! gelukkig hoor ik bij dat deel van de mensen die het ook na een eventuele BTW verhoging nog wel kan betalen, wij hebben geen kinderen en beiden een goede baan,maar ook ik vind wat van mensen met deze mening!

Steek ook eens hand in eigen boezem, veel van de klimaat deugneuzen, gaan wel met het vliegtuig en dan het liefst zo goedkoop mogelijk naar Spanje, Turkey, of waar dan ook!
I know deze discussie heeft niks met het klimaat te maken, heus ik weet het, maar steeds maar een ander de les willen lezen, bah bah.

Uitkeringen/ toeslagen het moet allemaal sky high worden in dit land! Echt zieke mensen daargelaten(ook geesteszieken) moeten ontzien worden, maar neem de mensen die momenteel werkeloos thuis zitten eens goed onder de loep! Kunnen deze mensen echt niet werken??
Kijk eens naar mensen die maar 20 of 24 uur werken en toeslag op toeslag krijgen, kunnen zij echt geen 36 uur werken? Hebben mensen die het heel goed hebben, echt nog kinderbijslag nodig? Kunnen zij hun kroost de opleiding zelf betalen? Hebben deze jongeren dan nog een studiefinanciering nodig?
Misschien deze rijke mensen weer particulier laten verzekeren, met een forse premie(vrienden van ons, hij heeft een mega goed verdienende baan! lachten zich destijds de ballen in de broek toen de overgang van ziekenfonds/particulier naar de basisverzekering ging, scheelde hen destijds al 600 euro per maand!)

Laten ze alles weer eens goed onder de loep nemen!

Ik vind niet dat het nodig zou moeten zijn om beide fulltime te werken om rond te moeten komen. Je bent immers lang niet je hele leven "samen" met iemand. En een alleenstaande vader of moeder met thuiswonende kinderen die alles naast de baan ook nog zelf voor de kinderen en het huishouden moet regelen en zorgen, kan dat vaak moeilijk combineren met een 8:30-17:00 baan waarbij je ook nog reistijd moet optellen.
Heel veel regelzaken kun je alleen onder kantoortijden doen! En dan werkgevers en collega's weer klagen over ouders dat ze zo vaak onverwacht verlof moeten nemen of privézaken regelen onder werktijd. Hoe zouden ze dat anders moeten doen dan?

Ook vind de overheid dat we mantelzorg moeten doen. Voor onze ouders/buren etc.
Hoe moet dat als iedereen full-time moet werken? En ook nog met reistijd zit?

Ik vind dat niet realistisch. Dat is voor veel mensen gewoon niet vol te houden en vergroot de kans op langdurige uitval door ziekte/burn-out/overspannenheid door slechte balans tussen verplichtingen en tijd om te ontspannen en moeilijke combinatie van werk-privé verplichtingen.

Ik vind dat er een enorme loonkloof is tussen verschillende soorten werkzaamheden, die niet altijd terecht is. Praktische beroepen, die een ander soort vaardigheden en kennis vragen, of gewoon fysiek zwaar zijn, worden nog steeds vaak veel slechter betaald dan "kantoorbanen".

De zeer lage minimumlonen zorgen er voor dat toeslagen nodig zijn. Dst zou niet moeten hoeven.

En voor de topinkomens zou je inderdaad kunnen zeggen:
Schaf kinderbijslag af.

Andere besparing: schaf kinderbijslag af voor na het 1e of 2e kind.

Studiefinanciering is voor het kind. Niet elke rijke ouder steunt zijn of haar kind financieel!
Verschillende belastingvoordeeltjes zou je in stappen af kunnen bouwen en niet alleen procentueel, maar ook met maximum bedragen.

Het inkomensafhankelijk maken van ziektekostenverzekering is een lastige omdat vooral ondernemers enorm kunnen wisselen qua inkomen.

Mijn man is bijv. ZZP-er. Als hij een klus heeft verdient hij goed. Dus dan kan hij een erg goed jaar hebben als hij het hele jaar heeft kunnen werken.
Maar soms zit hij meerdere maanden zonder klus. In 13 jaar is dit nu 3x gebeurd voor langer dan 6 maanden. Dit jaar heeft hij ook nog maar 3 maanden omzet gehad en komt er niet tussen met een nieuwe opdracht. Dus leven we al 6 maanden van ons spaargeld. Maar we moesten ook nog de belasting vooruit (normaal achteraf) betalen ineens dit voorjaar, waardoor we al een hele hap spaargeld kwijt waren omdat we het in 1 keer hadden betaald. Hij had niet verwacht dat hij er uit gegooid zou worden. Contract liep langer door.

Dus als we niet altijd een enorme buffer op hadden gebouwd en vrij zuinig geleefd, dan hadden we nu al een enorm groot cashflow probleem kunnen hebben! Achteraf (belasting) betalen is dan veiliger en eerlijker.

Je moet dan bij een inkomensval echt wel per direct zulke zaken aan kunnen passen bij grote wijzigingen, en daar staat de overheid niet zo goed om bekend.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 17:17

Ik vind het argument "luxe" een nare bijklank hebben. Want ook al snap ik het idee dat men wil overdragen. Het laat dieren verworden tot producten. Producten die van de ene op de andere dag niet meer betaalbaar/gewenst kunnen zijn. Een dergelijke visie komt het dier zelden ten goede.

Hoeveel moet je maandelijks verdienen voordat je het luxeproduct 'paard' kan en mag aanschaffen?

Popstra

Re: Nieuwe maatregelen zetten paardensector (economisch) onder druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 17:34

Nouja het is toch ook een luxe als je een paard kan hebben!?
Ja wij paarden mensen vinden het wellicht gewoon geworden omdat het ons leven nu is maar vergeet niet er zat meiden en ook jongens zijn die er alleen maar van kunnen dromen!
Een stal huren kost tegenwoordig bijna net zoveel als iemands maandelijkse huur/hypotheek.
En dan moet je het dier nog netjes managen ook wat ook niet weinig kost.

Toen ik kind was hadden mijn ouders geen eens geld voor een 10 ritten kaart op de manege! Laat staan een eigen pony. Dat kon ik helemaal wel vergeten.
(Pas toen ik 35 was had ik genoeg te besteden en kwam mijn eerste eigen paard)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 17:39

Popstra schreef:
Ja wij paarden mensen vinden het wellicht gewoon geworden omdat het ons leven nu is maar vergeet niet er zat meiden en ook jongens zijn die er alleen maar van kunnen dromen!
Een stal huren kost tegenwoordig bijna net zoveel als iemands maandelijkse huur/hypotheek.

Toen ik kind was hadden mijn ouders geen eens geld voor een 10 ritten kaart op de manege! Laat staan een eigen pony. Dat kon ik helemaal wel vergeten.

Genoeg mensen die geen kind kunnen onderhouden. Doen het toch.
En krijgen veel potjes.

Andere kiezen geen kind(eren)
Maar houden een paard.
En mogen zelf alles betalen.

Wat is dan luxe? De gesubsidieerde kinderwens. Of de paarden wens waar vele veel voor laten?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 17:43

Plus, iemand die een paar jaar geleden een paard prima kon houden met hun baan kan dat met diezelfde baan nu misschien opeens niet meer.. Dat gat wordt zo groot inmiddels dat steeds meer dingen een gigantische luxe gaan zijn. Ik vraag me af waar het stopt. Nu gaat het om de dieren die je houdt, straks de auto die je hard nodig hebt om op je werk te komen en misschien komt daarna de 'luxe' om elke dag eten op tafel te hebben? Het is wat drastisch maar van dezelfde banen kun je steeds minder doen in je leven omdat alles zo razendsnel duurder aan het worden is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 18:03

Precies, een dier kopen als je net aan rond komt, nee dat is niet slim.
Maar als je dat paard al 10 jaar hebt en het toen prima kon.
Maar nee daar moeten we even massaal over vallen hoe luxe dat is....
Als alleen dat paard duurder werd was er een punt, maar niet sinds dat alles tig keer duurder word, van energie, tot eten, tot zorg, echt alle belangrijke dingen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 18:32

Iets vaststellen is wat anders dan er over vallen. Het is meer een levensstijl, maar wel een kostbare. Dus luxe. Dat is niet erg maar wel akelig wanneer je daarvoor plots geld te kort komt. De vergelijking met een kind gaat niet op. Een kind gaat weer bijdragen aan de maatschappij later, dat zie ik mijn paard (niet in die zin) doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 19:24

DuoPenotti schreef:
Precies, een dier kopen als je net aan rond komt, nee dat is niet slim.
Maar als je dat paard al 10 jaar hebt en het toen prima kon.
Maar nee daar moeten we even massaal over vallen hoe luxe dat is....
Als alleen dat paard duurder werd was er een punt, maar niet sinds dat alles tig keer duurder word, van energie, tot eten, tot zorg, echt alle belangrijke dingen.

Precies. Een paard kopen wordt niet altijd goed over nagedacht. (Kinderen krijgen trouwens ook niet :+ )
Paste het jaren geleden wel in je portemonnee en nu niet meer omdat je omstandigheden zijn veranderd, kun je van een paard altijd nog afstand doen, maar dat kan natuurlijk niet met een kind.

Maar we gaan er inderdaad naar toe dat paarden houden weer een luxe uitgave is; uiteraard maakt het nog wel wat uit in welke kant van het land je woont. Bij ons in de regio, kun je voor je stalkosten alleen inderdaad al een leuk appartementje huren in de vrije sector. Heb ik het nog niet over de reiskosten, dierenarts en alle andere kosten die erbij komen kijken als je paarden houdt.
En soms is het ook niet alleen maar een kwestie van "kan ik het nog betalen"? maar ook "wil ik het nog betalen".

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 19:26

Zolang we een overheid hebben die in 1 week miljoenen kan overmaken voor een oorlog tegen Rusland, maar na jaren nog niet gelukt is de toeslagenouders te compenseren weet je al waar het probleem zit. De prioriteiten liggen overal ter wereld, maar niet bij de eigen burgers. Die moeten belasting betalen en niet zeuren.

En maak je maar geen zorgen voor de A12 'believers'. Als het lukt om bepaalde subsidies af te schaffen, vertrekken die bedrijven een paard landen verder. Daarna kun je alleen maar dromen van op je luie bips op de a12 zitten, want dan moet je gaan werken anders hebben je kleinkinderen nog steeds geen toekomst. :Y) De wereld is niet eerlijk.

Er staan een paar landen (verenigd in de BRICZ) te trappelen om de nieuwe grote jongens wereldwijd te worden (en dat gaan ze economisch worden ook) en dan hebben we echt wel wat andere uitdagingen.

Paarden houden, eten, een woning..het zal allemaal steeds duurder worden omdat het systeem een beetje ziek is geraakt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 19:43

Sunnda schreef:
Zolang we een overheid hebben die in 1 week miljoenen kan overmaken voor een oorlog tegen Rusland, maar na jaren nog niet gelukt is de toeslagenouders te compenseren weet je al waar het probleem zit. De prioriteiten liggen overal ter wereld, maar niet bij de eigen burgers. Die moeten belasting betalen en niet zeuren.

En maak je maar geen zorgen voor de A12 'believers'. Als het lukt om bepaalde subsidies af te schaffen, vertrekken die bedrijven een paard landen verder. Daarna kun je alleen maar dromen van op je luie bips op de a12 zitten, want dan moet je gaan werken anders hebben je kleinkinderen nog steeds geen toekomst. :Y) De wereld is niet eerlijk.

Er staan een paar landen (verenigd in de BRICZ) te trappelen om de nieuwe grote jongens wereldwijd te worden (en dat gaan ze economisch worden ook) en dan hebben we echt wel wat andere uitdagingen.

Paarden houden, eten, een woning..het zal allemaal steeds duurder worden omdat het systeem een beetje ziek is geraakt.

Die BRICS landen zijn geen eenheid, was begonnen als een makkelijk ezelsbruggetje van een beurs figuur of econoom. Wel als titel door ze overgenomen, maar politiek vliegen ze elkaar al teveel in de haren, China heeft een krimpende bevolking (en minder belasting inkomsten en import/export zakt ook, sommige becijferen 10% krimp dit jaar). India is soort van vriendjes met beide kampen ... En zonder veilige oceanen kunnen ze allemaal niks en dat is nog steeds de VS gezien nodige capaciteit. Vergis je niet hoeveel landen er een hekel hebben aan elkaar en/of afhankelijk zijn van import/export gezien hun geografie. EU/Europa is wat dat betreft al een aardig huzaren stuk met onbekende houdbaarheidsdatum, al dempt de hoge gemiddelde leeftijd de agressie daar een stuk, oorlog is voor jonge mannen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 21:04

tamary schreef:
Sunnda schreef:

Die BRICS landen zijn geen eenheid, was begonnen als een makkelijk ezelsbruggetje van een beurs figuur of econoom. Wel als titel door ze overgenomen, maar politiek vliegen ze elkaar al teveel in de haren, China heeft een krimpende bevolking (en minder belasting inkomsten en import/export zakt ook, sommige becijferen 10% krimp dit jaar). India is soort van vriendjes met beide kampen ... En zonder veilige oceanen kunnen ze allemaal niks en dat is nog steeds de VS gezien nodige capaciteit. Vergis je niet hoeveel landen er een hekel hebben aan elkaar en/of afhankelijk zijn van import/export gezien hun geografie. EU/Europa is wat dat betreft al een aardig huzaren stuk met onbekende houdbaarheidsdatum, al dempt de hoge gemiddelde leeftijd de agressie daar een stuk, oorlog is voor jonge mannen.

Je hoeft geen eenheid te zijn als het gaat om een groot gezamelijk doel te bereiken. Dat doel is duidelijk en met alle voordelen die ze aan hun kant hebben en de nadelen aan onze kant (wij lopen gelukkig niet onder wat dwang achter de VS aan zeker :Y) ) zul je toch echt afhankelijk van je leeftijd nog een verandering in wereldmachten gaan meemaken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 10:11

Popstra schreef:

Ik zie het leven gewoon niet zo zwart-wit als in een strikte onderverdeling van 'dit is gewoon om te hebben' en 'dit is luxe om te hebben'. Ik zou namelijk niet weten waar je die lijn per persoon en per situatie zou leggen.

Jouw ouders maakten de financiële keuze om geen 10 rittenkaart in de manege te betalen. Maar ze maakten wel de keuze om ouder te worden. En (berekende gok :P ) ze hadden dus ook een huis waarin ze hun kind konden laten opgroeien. Vanuit mijn persoonlijke situatie is een eigen huis hebben een droom die steeds verder weg lijkt te zweven.

Nog een voorbeeld: 1 keer per jaar op vakantie naar het buitenland. Luxe of gewoon? Ja, als je vanuit het standpunt van zware armoede kijkt, is dat luxe. Maar een kantoorklerk die het hele jaar door hard aan zijn bureau zit te werken, 's avonds in zijn huurappartementje thuiskomt, een microgolfmaaltijd in de oven propt en alleen naar bed gaat. Is het dan luxe van hem om die vliegvakantie naar de Costa del Sol te boeken?

En dan heb je nog de situatie-afhankelijkheid van luxe. Iets kan 10 jaar geleden een perfect haalbare optie geweest zijn en nu toch op het randje terecht komen. Als die mensen dan hun uiterste best doen om op andere dingen te besparen en dat lukt perfect, maar ze zuchten bij een volgende prijsstijging dan toch nog eens een keer, dan vind ik de zinssnede "Een paard is luxe." nodeloos hard. In de kern niet onwaar, maar wel hard.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 18:56

Verkeerde topic
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 30-09-23 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 18:59

Het zou een verzekering moeten zijn, en hoewel winstoogmerk inmiddels verboden is, neemt dat niet weg dat ziekte en gezondheid een melkkoe is voor bedrijven. Chipsoft bv, maar ook veel consultants e.d. met dikke salarissen en weinig tot geen verbetering voor patienten of de mensen die het echte werk aan het bed, etc. doen. Er gaat veel geld in om op een manier die geheel niks bijdraagd aan welzijn en sec gewoon geld jat van overheid, verzekerden en belastingbetalers. Er mag dus zeker kritisch tegenaan geschopt worden, maar dan moet je wel het juiste doel kiezen ipv wat er voor staat.

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 19:06

tamary schreef:
Het zou een verzekering moeten zijn, en hoewel winstoogmerk inmiddels verboden is, neemt dat niet weg dat ziekte en gezondheid een melkkoe is voor bedrijven. Chipsoft bv, maar ook veel consultants e.d. met dikke salarissen en weinig tot geen verbetering voor patienten of de mensen die het echte werk aan het bed, etc. doen. Er gaat veel geld in om op een manier die geheel niks bijdraagd aan welzijn en sec gewoon geld jat van overheid, verzekerden en belastingbetalers. Er mag dus zeker kritisch tegenaan geschopt worden, maar dan moet je wel het juiste doel kiezen ipv wat er voor staat.

En als je ook ziet wat je vergoed krijgt, voor steeds meer dingen moet je een deel bij betalen.
Het wordt steeds minder wat je vergoed krijgt

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 10:02

https://agradi.nl/blogs/blog/btw-verhog ... 3ke.V7Nhpd

Ik zag deze mooie uitleg bij agradi. Echt super dat ze dit als blog op de site zetten en verduidelijken. Ook natuurlijk voor de producten die zij aanbieden.

Ik dacht ik deel het hier even voor de mensen die graag extra duidelijkheid zouden willen.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 10:08

Ik las op de blog dat er een uitzondering is voor pensionstallen.
Die blijven op 9% , vraag ik mij af hoe je dat doet als pensionhouder. Omdat voer etc wel naar 21% gaat.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 10:43

Een pensionhouder rekent voor het voeren (als dienst) als het goed is al 21% BTW. Althans, ik heb nagevraagd hoe dat bij ons op stal is en het deel waar het voer bij inzit, is het deel dat als dienst belast wordt, altijd al en dat is dus al 21% BTW. Hij verkoopt geen voer, hij voert de paarden. Dat is een verschil in belastingen.
Daarnaast kan een pensionhouder de BTW van de inkoop gewoon terugvragen.

Het deel wat 9% belast wordt is voor het uitoefenen van de sport, als ik me goed herinner, en het deel van het huren van de box is (nog) onbelast.

En zowel sport als het onbelaste deel wijzigen dit jaar niet (sport zou 2026 naar 21% gaan, maar dat lijkt van de baan als ik de politiek goed gevolgd heb).