BeFunny schreef:Maar je hebt je wel degelijk uitgelaten over wat je van het "gedoe" vind. Namelijk dat het allemaal zo erg niet is, want het zijn maar vier slagen en één schop. En nee ik ga dat niet allemaal quoten.
Nee dat is denk ik een verkeerde conlusie.
In dit geval probeerde ik naar de feiten te kijken. Wat gebeurt er precies op dat filmpje.
Jij vind het 'erop blijven rammen', een paar anderen zeggen 'trap of trappen in de buik', 'schoppen', (meervoud) 'stompen op het hoofd'
Ik zie een paar (ik denk 3) klappen met de vlakke hand richting zijn hoofd (ik denk 2 raak), en een schop tegen de borst, niet in zn buik.
Ik vind dat niet gruwelijk. Ik vind het zeker niet oke, maar ik vind het ook niet gruwelijk.
(en ja, zoals die vrouw zichzelf beweegt, dat noem ik gedoe als in 'ze heeft niet echt supergoede controle over hoe ze schopt en slaat, er staat geen bokser zeg maar'. Daarmee zeg ik niet dat ik het niet erg vind, maar meer dat ze het rommelig uitvoert)
Dan zeg ik letterlijk : "Ik vind ook niet dat je dieren moet slaan, ik vind ook niet dat je mensen moet slaan. Ik vind ook dat je je geduld niet moet verliezen."
Dan zijn er mensen die zeggen of het uitmaakt of ze de pony met een vuist of met de vlakke hand slaat. Voor mij maakt dat niet uit, ik sla paarden in principe niet tegen hun hoofd, ik vind dat niet oke. Maar om feitelijk te blijven maakt dat wel uit, vind ik.
En dan zijn er mensen die menen te weten waarom ze het deed, zoals frustratie, afreageren, en vinden haar bitcherig, opgewonden standje..
En dan zeggen een aantal mensen: 'terecht dat ze haar baan kwijt is' en andere mensen 'ja maar wie zegt dat ze dat in de klas ook doet / mensen kunnen anders met kinderen omgaan dan met dieren'.
Daarvan weet ik nog niet wat ik ervan vind, in eerste instantie denk ik dat ik het niet terecht vind dat ze haar baan kwijt is. Maar ik weet niet hoe zij met kinderen is. Als zij die pony straft omdat die pony lomp was tegen dat kind, dus een schrikreactie vanuit haar, dan keur ik het nog niet goed, maar dan snap ik de achterliggende gedachte wel beter. Maar, nogmaals (!) ik weet niet hoe zij normaalgesproken is.
(en dit had ik al geschreven)
Vwb die intentie met die zweep of in verband met pijn. Er zijn meer mensen die aangeven dat paarden geslagen worden om voorwaarts te gaan, of die constant bijgetikt worden met een spoor.
Tiepvoudt schrijft "geen sprake is van gevaarlijk gedrag van de pony op dát moment? En dat de vrouw dús verkeerde intenties had? Als in, pony pijn willen doen/angst aanjagen..."
Als je een paard aanspoort om voorwaarts te gaan, maak je gebruik van druk, met je hiel of met een spoor (of met je been, weet ik veel). Als je gaat 'tikken' (en er zijn genoeg ruiters die dat doen) wordt het volgens mij al pijnlijker voor het paard. Daarna gaan mensen prikken, en daarna gaan ze 'schopjes' geven, allemaal steeds een graadje pijnlijker. Dan doe je imo je paard pijn. Maar de intentie is 'voorwaarts gaan' en niet 'straffen'.
Voor mij is dat hetzelfde, pijn is pijn. Of je het nou doet om voorwaarts te gaan, of om m te straffen. En dan heb ik meer begrip voor een handeling uit schrik zoals 'die pony liep mn kind bijna omver' dan voor 'bijtikken bij iedere pas anders valt ie uit elkaar'. Ik vind de handeling uit schrik niet oke, maar ik snap het wel.
Wat jij zegt, Avalanche, over voorwaarts laten gaan door je zweep op te tillen omdat je paard niet reageerde op stem, is geen straf. Dat is een aanwijzig. Maar als je de intentie had om m te raken (en je kunt je paard goed raken met een zweep) en m zo voorwaarts te bewegen, ben je dan aan het straffen of geef je dan een aanwijzig die wat harder aankomt?
En als je m wilde raken met de intentie om m pijn te doen (-> want als je m goed raakt voelt ie dat heus wel) maar je mist, ben je dan een sadist want je wilde m pijn doen?
(althans, zoiets begreep ik uit het verhaal van Tiepvoudt dat als je intentie is om pijn te doen dat het dan neigt naar sadisme.. maar dat kan ik verkeerd begrepen hebben.)
En dan over het varken, laten we ervan uitgaan dat het een biologisch varken is (ik heb geen verstand van varkens hoor) die zn hele leven (kort of lang) heeft lopen scharrelen, buiten of in een stal en dan op het laatste moment een vrachtwagen in getrapt wordt. Die laatste momenten zijn dan naar, en waarschijnlijk onnodig. Maar de rest van zn leven was best prima.
Als je dat dan vergelijkt met een paard wat stelselmatig tikken krijgt gedurende een jaar of 15, ja eerlijk, dan vind ik het voor het paard toch wel een beetje een kutleven hoor..
Beiden (!) is niet oke, maar het ene is anders dan het andere
En dan nog even voor de duidelijkheid: snappen waar iets vandaan kan komen is niet (!) hetzelfde als het goedkeuren of het ermee eens zijn.
Citaat:
Wat betreft trial by media daar is volgens mij iedereen het mee eens. Dat was volgens mij v.a het begin al duidelijk.
Nou ja er zijn een paar mensen die het terecht vinden dat ze haar baan kwijt is door de media..
Ik hoop dat dit duidelijker is. Ik vind het echt een achterlijk lang verhaal over een filmpje van een paar seconden
Maar goed, ik snap dat ik in korte stukken wat onduidelijk ben. Samenvatten is duidelijk niet mn sterkste punt..