robert45 schreef:Raineri schreef:Is een wezen iets “aanleren om leuk te vinden” zo erg dan? Het resultaat is het dat het dier het leuk vindt. Wat is daar erg aan?
En hoe bedoel je van nature? Wij mensen doen ook veel dingen die wij van “nature” niet horen te doen. Wat betekent “van nature” voor jou eigenlijk?
In dat kader klinkt het dolfinarium ook als een leuke plek voor zo'n dolfijn of orka, we leren het dier om trucjes te doen en het krijgt eten. Dus vind die het leuk om te doen.
In principe is een paard van nature een beest wat lekker ergens op de steppe loopt zonder een mens in de wijde omtrek. Wij hebben alleen bedacht dat ze nuttig waren om te gebruiken en om ons te vermaken.
Neen, want het dolfinarium voldoet dan weet niet aan de randvoorwaarden voor een dier om fysiek en mentaal oké te zijn. Doen sommige stallen ook niet overigens dus in wat je geloof ik probeert te zeggen ben ik het mee eens: dier moet goed gehouden worden. Maar als aan die randvoorwaarde wordt gedaan. Wat is er zo vreselijk aan het vertonen van een kunstje? Het resultaat is iets leuks vinden. Wat stuit je zo tegen de borst exact? Ik kan er niet echt m’n vinger opleggen. Ik denk dat je bedoelt dat het paard het doet vanwege de bekrachtiging in de trainingswijzen. Een soort van bekrachtiging die het in de natuur niet tegenkomt. Maar letterlijk gezien vertonen wij ook gedrag wat we niet vertoonde tijdens de tijd van pakweg de jagers en verzamelaars. Neem sporten. Uiteindelijk is de drijfveer wel volledig natuurlijk. Er beter uitzien, mentale gezondheid, fysieke gezondheid etc. Maakt dit sporten meteen slecht? Een paard volgt de trainingswijzen omdat het inspeelt op een aantal gedragsmatige basisprincipes. Maar goed, dit is wel met aanname dat ik correct heb ingeschat wat je exact bedoelt.
Overigens, om m’n eigen mening ook maar eens in de rondte te spuien, ik ben geen fan van cross wedstrijden op de huidige manier. Ik wil een makkelijker parcours met minder risico.
Het houden van paarden is natuurlijk volledig irrationeel (voor 99% van de paardenhouders) Wij hebben ooit besloten dat dit een mooie manier is om onszelf te uiten omdat we zo hoog in de piramide van maslow zitten. Daar hoeven paarden verder geen last van te hebben. Ik ben niet tegen het trainen van dieren. Zolang ze er maar mentaal en fysiek beter van worden. Ze hoeven niet te lijden onder de noemer “baasje verblijden”. Zolang gemiddeld gezien, er meer ongelukken zijn in de cross dan op de weide, zou ik de cross als risicovol zien en daarmee niet ethisch. Ik weet overigens dat met name data over die laatste moeilijk te vinden is.