Politieke partij vraagt sponsors: Stop financiering dierenleed Boekelo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 15:09

robert45 schreef:
Raineri schreef:
Is een wezen iets “aanleren om leuk te vinden” zo erg dan? Het resultaat is het dat het dier het leuk vindt. Wat is daar erg aan?
En hoe bedoel je van nature? Wij mensen doen ook veel dingen die wij van “nature” niet horen te doen. Wat betekent “van nature” voor jou eigenlijk?

In dat kader klinkt het dolfinarium ook als een leuke plek voor zo'n dolfijn of orka, we leren het dier om trucjes te doen en het krijgt eten. Dus vind die het leuk om te doen.

In principe is een paard van nature een beest wat lekker ergens op de steppe loopt zonder een mens in de wijde omtrek. Wij hebben alleen bedacht dat ze nuttig waren om te gebruiken en om ons te vermaken.

Neen, want het dolfinarium voldoet dan weet niet aan de randvoorwaarden voor een dier om fysiek en mentaal oké te zijn. Doen sommige stallen ook niet overigens dus in wat je geloof ik probeert te zeggen ben ik het mee eens: dier moet goed gehouden worden. Maar als aan die randvoorwaarde wordt gedaan. Wat is er zo vreselijk aan het vertonen van een kunstje? Het resultaat is iets leuks vinden. Wat stuit je zo tegen de borst exact? Ik kan er niet echt m’n vinger opleggen. Ik denk dat je bedoelt dat het paard het doet vanwege de bekrachtiging in de trainingswijzen. Een soort van bekrachtiging die het in de natuur niet tegenkomt. Maar letterlijk gezien vertonen wij ook gedrag wat we niet vertoonde tijdens de tijd van pakweg de jagers en verzamelaars. Neem sporten. Uiteindelijk is de drijfveer wel volledig natuurlijk. Er beter uitzien, mentale gezondheid, fysieke gezondheid etc. Maakt dit sporten meteen slecht? Een paard volgt de trainingswijzen omdat het inspeelt op een aantal gedragsmatige basisprincipes. Maar goed, dit is wel met aanname dat ik correct heb ingeschat wat je exact bedoelt.

Overigens, om m’n eigen mening ook maar eens in de rondte te spuien, ik ben geen fan van cross wedstrijden op de huidige manier. Ik wil een makkelijker parcours met minder risico.

Het houden van paarden is natuurlijk volledig irrationeel (voor 99% van de paardenhouders) Wij hebben ooit besloten dat dit een mooie manier is om onszelf te uiten omdat we zo hoog in de piramide van maslow zitten. Daar hoeven paarden verder geen last van te hebben. Ik ben niet tegen het trainen van dieren. Zolang ze er maar mentaal en fysiek beter van worden. Ze hoeven niet te lijden onder de noemer “baasje verblijden”. Zolang gemiddeld gezien, er meer ongelukken zijn in de cross dan op de weide, zou ik de cross als risicovol zien en daarmee niet ethisch. Ik weet overigens dat met name data over die laatste moeilijk te vinden is.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 15:35

BeFunny schreef:
Ik denk dat dat uiteindelijk wel mee valt.

Het zou echter wel helpen als mensen niet zo zwart wit denken.

Sporten brengt risico's met zich mee voor zowel mens als dier.

Als je dieren houd moet je er om het dier gezond en vrolijk te houden vaak wat mee. En dan kom je al snel uit bij een vorm van bewegen "sport"
Als je dit verantwoord doet en ook zorgt voor de juiste zorg. Denk naast een goede hoefsmid, zadelmaker, fysio etc aan goede voeding en genoeg tijd om ook vrij te bewegen ipv opgesloten in een stal. Ik denk dat zo'n paard een stuk gelukkiger is dan een paard waar niks mee gebeurd. In welke tak van sport ook ;)

Maar daar gaat het die partij niet om, dat zo'n paard wat moet 'sporten' gelukkiger is.
We mogen geen dieren meer houden voor persoonlijk vermaak en niet voor voedsel.
Dat je ze nu her en der tegenkomt in de media en in het 'wild' is het begin. Ik ben het met robert45 eens, 't gaat in kleine stapjes en hun streven is echt dat we geen dieren meer houden.

BeFunny

Re: Politieke partij vraagt sponsors: Stop financiering dierenleed Boekelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 15:46

Het streven van die partij.
Maar die kunnen zoveel willen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 15:53

Kinke schreef:
BeFunny schreef:

Als je dieren houd moet je er om het dier gezond en vrolijk te houden vaak wat mee. En dan kom je al snel uit bij een vorm van bewegen "sport"
Als je dit verantwoord doet en ook zorgt voor de juiste zorg. Denk naast een goede hoefsmid, zadelmaker, fysio etc aan goede voeding en genoeg tijd om ook vrij te bewegen ipv opgesloten in een stal. Ik denk dat zo'n paard een stuk gelukkiger is dan een paard waar niks mee gebeurd. In welke tak van sport ook ;)

Maar daar gaat het die partij niet om, dat zo'n paard wat moet 'sporten' gelukkiger is.
Dat je ze nu her en der tegenkomt in de media en in het 'wild' is het begin. Ik ben het met robert45 eens, 't gaat in kleine stapjes en hun streven is echt dat we geen dieren meer houden.

Sorry hoor maar wat een enorme bs.

Dat jullie daar bang voor zijn, wil niet zeggen dat t in hun partijprogramma staat.

De partij komt op voor de belangen van dieren omdat die dat zelf niet kunnen.
Niks meer en niks minder.

En dat een paard ‘moet’ sporten om gezond te blijven is natuurlijk ook je reinste kul!
De meeste dieren die gehouden wordt, wordt ook niet mee gesport en toch kan een koe, kat, hamster, schaap, alpaca, kanarie prima gezond blijven.

En Popstra vraagt zich werkelijk af of er iemand is die het wel leuk vindt om in het bos te rijden of in de rijbak, thuis maar niet perse op een wedstrijd hoeft? :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 16:01

robert45 schreef:
_San87_ schreef:
Hengel'sport' verbieden kan ik alleen maar toejuichen.

Dierenshows verbieden vind ik ook wel wat voor te zeggen, eerlijk gezegd.

Dus dan ook geen wedstrijden meer, keuringen, georganiseerde evenementen etc etc.

Ik neem aan dat je ook geen vlees eet?

Ja, dat snap ik. En daar vind ik wat voor te zeggen.

En ja, ik eet wel vlees want ik ben een hypocriete groenlinkse trut :). Want dat is waar je naartoe wil, toch?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 16:04

Kinke schreef:
BeFunny schreef:

Dit klopt en ze trekken er heel veel aandacht mee. Alleen al hier op bokt gaat het er nogal vaak over. Ze kruipen ook in het zetelaantal telkens een zeteltje omhoog.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 16:15

Asciugamano schreef:

Dat jullie daar bang voor zijn, wil niet zeggen dat t in hun partijprogramma staat.

En dat een paard ‘moet’ sporten om gezond te blijven is natuurlijk ook je reinste kul!
De meeste dieren die gehouden wordt, wordt ook niet mee gesport en toch kan een koe, kat, hamster, schaap, alpaca, kanarie prima gezond blijven.

En Popstra vraagt zich werkelijk af of er iemand is die het wel leuk vindt om in het bos te rijden of in de rijbak, thuis maar niet perse op een wedstrijd hoeft? :)

Een hamster in een kooi blijft vaak juist niet gezond en die kanarie ook niet vaak hebben ze Iig veel stress. Als jij dat vind dan is er ergens iets niet goed.

Er hoeft geen top sport gedaan te worden maar een paard heeft wel beweging nodig. Net als die parkiet en die Cavia trouwens en net als de huis hond. Als je een dier gezond wil houden sluit je het niet 24/7 op. Rijden in het bos is ook sport in mijn ogen :j

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 16:22

Volgens mij zijn we het eens dat ieder dier voldoende bewegingsruimte moet hebben?

Maar dat je er perse mee moet rijden, of dat nou in wedstrijdverband of recreatief is, is natuurlijk onzin.

Er zijn massa’s paarden waar nooit op gereden wordt (maar wel fatsoenlijk gehouden) met een gelukkig en gezond leven.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 16:24

Asciugamano schreef:

ik ben er niet bang voor hoor, wat die PvdD wil interesseert mij geen ene moer.
En ik vind ook niet dat een paard moet sporten.
Maar ik vind deze partij wel een wolf in schaapskleren.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 16:25

Je moet niet persee rijden idd (dit heb ik ook nooit beweerd)
Er zijn ook andere mogelijkheden om paarden aan hun beweging en uitdagingen te laten komen :j

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 16:52

_San87_ schreef:
En ja, ik eet wel vlees want ik ben een hypocriete groenlinkse trut :). Want dat is waar je naartoe wil, toch?

Er bekruipt mij inderdaad wel een gevoel van hypocrisie... Ik zal je zeker geen groenlinkse trut noemen dat gaat mij veel te ver en daar wil ik ook niet heen.

Ik vind het alleen maar heel bijzonder als je vissen wilt verbieden want het is zielig maar je eet wel vlees. want dat is dan schijnbaar niet zielig. :+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 16:57

als je die koe een haak door de lip doet terwijl ze nog leeft, ja, dan vind ik dat zielig.
Krijgt die koe een pin door de kop, dan vind ik dat niet zielig (mits goed uitgevoerd natuurlijk)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 17:06

robert45 schreef:
_San87_ schreef:

Er bekruipt mij inderdaad wel een gevoel van hypocrisie... Ik zal je zeker geen groenlinkse trut noemen dat gaat mij veel te ver en daar wil ik ook niet heen.

Ik vind het alleen maar heel bijzonder als je vissen wilt verbieden want het is zielig maar je eet wel vlees. want dat is dan schijnbaar niet zielig. :+

Het verschil zit hem er voor mij in dat dieren die geslacht worden, als voedsel dienen. Waarbij alles aan het dier gebruikt wordt, bijvoorbeeld om schoenen, glas, maar ook medicatie van te maken. Schieten gebeurt zo snel, daar merken ze weinig/niks van. Daarnaast kies ik ervoor mijn vlees te kopen bij de boer, waarvan ik dus weet/kan zien hoe zijn dieren leven/geleefd hebben. En dat ze het goed hebben gehad.

Vissen voor sport is het bewust pijn doen van een dier voor je eigen lol. Dat gaat mij gewoon veel te ver :). En ik vind dat ook geen vergelijking, eigenlijk.

Sportvissen kun je eerder vergelijken met stierenvechten.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 17:17

Asciugamano schreef:
pillow schreef:
Nu steeds een spotje van Wakker Dier oo de radio. Dat die melkkoeien uitgemolken worden. Ze stellen dat een koe wel 20 jaar kan worden. Nou dat is wel een hele hoge uitzondering.
De gemiddelde koe wordt volgens WD maar 6 jaar. Maar die tellen dus ieder geboren kalf mee, ook de stiertjes die gemest worden en 8 maanden oud worden. Ja dan kom je wel op een heel lage gemiddelde leeftijd. En waar zij dan de info vandaan hebben wanneer de melkkoeien afgedankt worden, of hoe oud een koe is die naar de slager gaat geen idee. Maar iedereen die niet beter weet geloofd het en dat is een heel groot deel vd Nederlanders.

Gemiddeld is gemiddeld hè?
Of is een kalf geen koe? ;)

Ja een kalf is een koe. Maar Wakker Dier heeft het over de leeftijd van 6 jaar van de melkkoe.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 17:21

pillow schreef:
De gemiddelde koe wordt volgens WD maar 6 jaar. Maar die tellen dus ieder geboren kalf mee, ook de stiertjes die gemest worden en 8 maanden oud worden. Ja dan kom je wel op een heel lage gemiddelde leeftijd. En waar zij dan de info vandaan hebben wanneer de melkkoeien afgedankt worden, of hoe oud een koe is die naar de slager gaat geen idee. Maar iedereen die niet beter weet geloofd het en dat is een heel groot deel vd Nederlanders.

Die informatie is erg makkelijk te vinden op internet omdat het goed bijgehouden wordt.

Zie bijvoorbeeld deze cijfers van CRV.

Gemiddelde leeftijd bij afvoer is 2233 dagen. Dat gaat puur om melkkoeien, geen stierkalveren want die produceren uiteraard geen melk.

Een koe gaat volgens die tabel gemiddeld 4 keer kalveren mee. Ideaal is afkalven op twee jaar en vervolgens ieder jaar een kalf.

https://www.cooperatie-crv.nl/downloads/stamboek/bedrijven-en-koeien-in-cijfers/

Afbeelding

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 17:24

Asciugamano schreef:

Ah dus dat mag dan ( nog) wel!? En wie zegt dat een paard daar juist werkelijk gelukkig van word?

Vind dat altijd zo mooi, recht lullen wat krom is zolang het maar in Jou straatje past!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 18:42

Popstra schreef:
Asciugamano schreef:

Ah dus dat mag dan ( nog) wel!? En wie zegt dat een paard daar juist werkelijk gelukkig van word?

Vind dat altijd zo mooi, recht lullen wat krom is zolang het maar in Jou straatje past!

Huh?
Het is mij om het even hoor! Dus hoezo mijn straatje?
Het kan mij niet schelen waar en hoe een paard verkloot wordt; het is alleen op een wedstrijd wat gemakkelijker te controleren.
En aangezien het daar meestal fanatieker aan toe gaat -helemaal als het om sporters gaat die er geld voor krijgen- omdat er meerdere belangen spelen, gaat dat vaker ten koste van het paard.

Dus volkomen logisch dat daar vooral tegen geprotesteerd wordt. En terecht.

Maar jij vroeg je af wat iemand op een paard doet als ie geen wedstrijden rijdt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 18:51

fransje23 schreef:
pillow schreef:

Citaat:
Die informatie is erg makkelijk te vinden op internet omdat het goed bijgehouden wordt.

Zie bijvoorbeeld deze cijfers van CRV.

Gemiddelde leeftijd bij afvoer is 2233 dagen. Dat gaat puur om melkkoeien, geen stierkalveren want die produceren uiteraard geen melk.

Een koe gaat volgens die tabel gemiddeld 4 keer kalveren mee. Ideaal is afkalven op twee jaar en vervolgens ieder jaar een kalf.

Zou je dus de stierkalveren meetellen,
... als behorend tot de diersoort 'koe'/ rund...
dan kom je nog lager uit.

Conclusie: Wakker Dier is nog vriendelijk.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 22:31

Bedankt fransje 23. Dit lijstje maakt het wel duidelijk. Ik kom met grote ŕegelmaat op 4 melkveebedrijven, en bij die 4 ligt de gemiddelde leeftijd hoger. Er zijn dieren van 10 jaar en ouder. Deze boeren zijn nogal verontwaardigd over dat spotje omdat het volgens hun echt niet klopt. Maar goed het zal dus wel kloppen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 22:37

pillow schreef:
Bedankt fransje 23. Dit lijstje maakt het wel duidelijk. Ik kom met grote ŕegelmaat op 4 melkveebedrijven, en bij die 4 ligt de gemiddelde leeftijd hoger. Er zijn dieren van 10 jaar en ouder. Deze boeren zijn nogal verontwaardigd over dat spotje omdat het volgens hun echt niet klopt. Maar goed het zal dus wel kloppen.

Het is een landelijk gemiddelde, op bedrijfsniveau kan het uiteraard totaal anders zijn. Cijfers hebben in dit geval een betrouwbare bron.

Best veel van wat Wakker dier zegt klopt. Dat is soms wat ongemakkelijk, confronterend en meestal niet wat de sector wil uitstralen maar wel gewoon juist en terug te vinden uit cijfers vanuit de keten.
Van productiedieren wordt veel bijgehouden dus is er veel betrouwbare informatie.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 07:41

fransje23 schreef:
Het is een landelijk gemiddelde, op bedrijfsniveau kan het uiteraard totaal anders zijn. Cijfers hebben in dit geval een betrouwbare bron.

Best veel van wat Wakker dier zegt klopt. Dat is soms wat ongemakkelijk, confronterend en meestal niet wat de sector wil uitstralen maar wel gewoon juist en terug te vinden uit cijfers vanuit de keten.
Van productiedieren wordt veel bijgehouden dus is er veel betrouwbare informatie.

Als je met cijfers komt moeten die ook te omderbouwen zijn. Over runderen lukt dat blijkbaar wel. Maar als het over paarden gaat wordt het dus een heel ander probleem en vervolgens begint het vaag te worden.

Dat runderen vrij kort leven is ook wel logisch te verklaren. Ze worden immers gehouden voor de melk en vlees productie.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 11:03

mooie tabel voor wat betreft de levensduur van melkkoeien, je kan goed zien dat de gemiddelde leeftijd omhoog gaat. Daar wordt ook op ingezet in de veehouderij en van alle kanten gestimuleerd. Hoe ouder de koe wordt, hoe duurzamer.
Bij onze koeien ligt het gemiddelde gelukkig ook een stuk boven het landelijk gemiddelde, ruim 25% zit (ruim) boven de 10 jaar... 2 jaar terug een koe gehad die de 18 jaar heeft gehaald. Dat is wel bijzonder.

op zich vind ik dit spotje minder erg, aangezien nu de supermarkten/consumenten worden aangesproken op de veel te lage melkprijs die wordt betaald.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 11:16

En precies dat is het 'probleem' met gemiddelden (of de interpratatie daarvan)
Want het wil niet zeggen dat ze alle koeien met 6 jaar de deur uitgooien. En dat is wel wat mensen lezen.

Als je een deel jong kwijt bent: verkoopt of uitgeselecteerd ( of in dit geval naar de slacht brengt omdat je denkt dat ze hun taak niet aankunnen, bijvoorbeeld door klauwproblemen of uier probroblemen) en daarmee een super gezond koeienbestand overhoudt die hun taak goed en makkelijk aan kunnen tot op hoge leeftijd. Kun je zomaar een laag gemiddelde hebben.

Of stel je zou alle koeien aanhouden en er lopen dan regelmatige kreupele koeien bij maar de leeftijd blijft daarmee gem hoger. Ben je dan beter bezig?

Is dat dan goed? is dat dan slecht? Welk verhaal verteld dat gemiddelde dan?

Ik denk zomaar dat je voor het concept: 'ik betaal als consument meer voor mijn melk als jij je oude koeien gezellig in bejaardenpensioen houdt' een heleboel melkveehouders in de rij zullen staan.
Of burgers dat ook doen... weet ik nog niet zo net.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 12:49

denk dat ik het antwoord wel weet......niet
Behalve de uitzonderingen, en dat zijn er niet zoveel.
Onze oudste koe werd 19, maar da's geen melkkoe en dat telt niet mee ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 13:28

_Reneee schreef:
Elisa2 schreef:
Dit is exact gekopieerd van Dier en Recht, die menen dat je wel bitloos mag paardrijden in het bos op een paard met een weggedrukte rug. Dat is volgens hun wel vriendelijk..

Dat in de paardensport, paarden niet ouder worden dan 8 jaar is de reinste kul, net als dat er kiezen getrokken worden om een bit in te kunnen doen.

Een partij die klakkeloos zoveel leugens overneemt kan ik echt niet serieus nemen.

Waarom trekken we dan wolfskiezen?

Niet ieder paard heeft of krijgt wolfskiezen, het is een rudimentair overblijfsel. Als ze deze wel krijgen en ze onder de oppervlakte blijven zitten kunnen ze heel onaangenaam worden voor een paard. Met maar ook zonder bit. Als ze wel door komen in de onderkaak kan het pijnlijk zijn met een bit in en om die negatieve associatie te voorkomen worden wolfskiezen dan uit voorzorg verwijderd.

Zoals altijd, is het weer veel genuanceerder dan Dier en Recht beweerd.