Walgelijk.
"Met pijn in m'n hart.."
En financieel is onzin want een paard op pensioen kost in het algemeen minder dan een paard op pension. Ik snap dat mensen er geen twee kunnen betalen, maar zie daar de liefde voor het
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
MyWishMax schreef:Er zijn, ook op bokt, zat mensen die het je bijna verwijten dat je een paard laat inslapen en niet op pensioen zet of verkoopt/wegdoet. Dan krijg je reacties dat ze nog makkelijk als weidemaatje kunnen of coachingspaard. Of dat je ze als recreatie of men paard kan verkopen als 'sport' niet meer kan. Naast dat het pijnlijk en gewoon asociaal is om zo te reageren op mensen die afscheid nemen van hun paard, ken je die paarden helemaal niet en heb je dus geen idee of pijnvrij op de wei wel kan. En het is ook enorm naïef om te denken dat weidemaatje, coaching of recreatie paard een goede optie is. Ik weiger dat, wij hebben ze allemaal gehouden en alles aangepast tot ze niet meer pijnvrij waren. En wij hadden toevallig aandoeningen die hard achteruit gingen toen ze niet meer getraind werden, maar dan krijg je het verwijt dat je in laat slapen omdat je geen wedstrijden meer kan rijden. Nee, dan waren ze jaren eerder al ingeslapen en ik had veel liever die paarden nog jaren op een pensionstal gehad, maar wel zelf eigenaar blijven en dus betalen. Wij hebben die jaren op normale pensionstal doorgebracht, omdat ze veel zorg nodig hadden dus dichtbij was handiger. Ook toen ze niet meer gereden konden worden, maar helaas gingen ze op die momenten enorm hard achteruit.
Maar het is echt opvallend hoeveel mensen toch bozig worden dat je een paard laat inslapen en niet nog jaren op de wei gooit, omdat die niet stokkreupel is. Dan denk ik ook, die keuze wordt niet voor niets gemaakt. Ik wacht bijvoorbeeld juist liever niet af tot ze niet meer kunnen lopen of opstaan.
Natuurlijk is degene die zo'n paard overneemt en daarna weer verkoopt, gaat rijden of laat slachten fout. Geen goed woord voor over. En er zouden betere straffen tegen over moeten staan. Naast een soort systeem om te registreren dat een paard ongeschikt is als rijdier oid. (Wel door da's dan)
Dat staat alleen wel los van of het slim is om een kapot paard te verkopen of weg te geven. Al tientallen jaren gebeurt het heel regelmatig dat mensen hun paard wegdoen als weidemaatje oid en dat zo'n paard gewoon weer in de handel belandt als rijpaard. Er zijn tientallen topics op bokt over, ook van mensen die een paard gekocht hebben die achteraf dus afgekeurd zou zijn en niet meer gereden kan worden. Of merries die dan als fokmerrie of draagmerrie verkocht werden, maar absoluut niet meer gereden konden worden en dan weer te koop stonden als rijpaard of gewoon verdwenen. Ook daar heb je hele schrijnende verhalen over... het kan wel, maar houdt ze in eigendom en geef ze niet weg. Ga er nog regelmatig kijken, doe onderzoek naar degene waar je ze naartoe brengt en kijk of het echt in het belang van het paard is. Sommige paarden kunnen probleemloos jaren met pensioen zijn, voor anderen zou inslapen juist in het belang van het paard zijn.
Soms lijkt inslapen wel een zonde gevonden worden, ook op bokt. En daar profiteren zulke mensen van, mooi verhaal ophangen en geld verdienen over de rug van het paard.
Captain schreef:Ik snap dat ook niet.. je paard heeft altijd alles voor je gedaan maar zodra ze oud worden of niet meer te berijden zijn dan zijn ze ineens toch niet meer zo belangrijk.
Walgelijk.
"Met pijn in m'n hart.."
En financieel is onzin want een paard op pensioen kost in het algemeen minder dan een paard op pension. Ik snap dat mensen er geen twee kunnen betalen, maar zie daar de liefde voor hetpaardrijden.
Elisa2 schreef:Ja..zonder aanbod zou zij geen succes hebben met deze praktijken.
Bielsje schreef:Maar dat hoeft dus helemaal geen onzin te zijn. Als mijn man en ik zouden scheiden, dan hou ik precies 0 euro over na alle vaste lasten en wat eten.
Ik snap echt niet dat mensen zulke dingen zomaar roepen over andere mensen.
Rizette schreef:Elisa2 schreef:Ja..zonder aanbod zou zij geen succes hebben met deze praktijken.
Zeg je dat ook tegen de collectant die er met de collectebus vandoor gaat? Moeten de mensen er maar geen geld in doen? De gelegenheid maakt de dief maar het blijft een dief. Niet de verantwoordelijkheid bij de mensen leggen die te goeder trouw zijn.
Brainless schreef:@Dreamboy
Probeer maar eens DA zover te krijgen dat ze jouw pijnvrije maar kapotte oude paard in willen laten slapen.
Brainless schreef:Ik heb een paard gehad op de dam met flinke artrose maar liep gewoon zonder problemen door de wei te dartelen. Een stapritje was evt ook mogelijk. Maar actiever rijden gaf kreupelheid en een depressief paard.
Ook een paard met een peesblessure die zo absoluut geen stap kreupel liep, maar zodra weer aan het werk dan speelde de pees weer op.
Brainless schreef:Ik heb een paard gehad op de dam met flinke artrose maar liep gewoon zonder problemen door de wei te dartelen. Een stapritje was evt ook mogelijk. Maar actiever rijden gaf kreupelheid en een depressief paard.
Ook een paard met een peesblessure die zo absoluut geen stap kreupel liep, maar zodra weer aan het werk dan speelde de pees weer op.
Captain schreef:Ik snap dat ook niet.. je paard heeft altijd alles voor je gedaan maar zodra ze oud worden of niet meer te berijden zijn dan zijn ze ineens toch niet meer zo belangrijk.
Walgelijk.
"Met pijn in m'n hart.."
En financieel is onzin want een paard op pensioen kost in het algemeen minder dan een paard op pension. Ik snap dat mensen er geen twee kunnen betalen, maar zie daar de liefde voor hetpaardrijden.
Essie73 schreef:Captain schreef:Ik snap dat ook niet.. je paard heeft altijd alles voor je gedaan maar zodra ze oud worden of niet meer te berijden zijn dan zijn ze ineens toch niet meer zo belangrijk.
Walgelijk.
"Met pijn in m'n hart.."
Het stukje over dat een paard op pensioen over het algemeen minder kost moet ik even ontkrachten. Mijn paard (29 en al 4 jaar met pensioen) kost mij veel meer dan toen hij nog op een pensionstal stond. Maar dat is mijn keuze. Ik wil hem een prachtig pensioen geven en persé op de stal waar hij nu staat.(24/7 in een vrije uitloop kudde) Daarbij heeft hij meer/ander (duurder) voer nodig, komt de tandarts vaker en heeft hij ook een abonnement bij de dierenarts. Een paard op pensioen is in mijn geval dus zeker niet goedkoper.