Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 16:44

Er zit gewoon een verschil tussen de professionele paardenwereld en de penny wereld. En ja, van beide is wat te zeggen. Bij beide heb je de goede en de slechtere.

Hier wordt er beweerd dat alles wat niet braaf is niet goed opgevoed is, persoonlijk denk ik dat veel mensen jonge hengsten gedrag onderschatten. En sowieso wel meer jonge paardengedrag, daarom gaat er ook zoveel fout. Maar goed, dat is weer een andere discussie.

Om misstanden aan de kaak te stellen moet er wel eerst helder zijn wat diervriendelijk is. Als er beelden waren dan konden we dat zelf zien en daarover verder discussieren. Nu is het allemaal speculatie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 16:45

Professionele wereld en penny wereld. Als je er zo in staat, dan ben ik klaar met de discussie, hoor :').

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 16:56

Ik denk inderdaad dat die paar honderd paarden die ik vanmorgen aan een lang teugeltje voorbij heb zien komen alleen maar Penny-eigenaren hebben idd. :j Vandaar dat ze vandaag meedingen voor tonnen aan prijzengeld (en er van alle tientallen jonge hengsten de afgelopen drie dagen tot nu toe eentje is geweest die met een erectie door de parade ring ging). Zijn eigenlijk gewoon een soort dikke Thelwellpony's in volbloedverpakking. :')

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 17:03

Tja... als er in bepaalde situaties bijna standaard pijnprikkels moeten worden ingezet om het veilig te houden, wellicht is het dan niet zo heel ethisch verantwoord om de dieren in zulke situaties te plaatsen.

Niemand gaat dood als jonge hengsten niet op wedstrijd kunnen hè ik denk trouwens dat het wel veilig zou kunnen, maar in de situatie dat het standaard onveilig zou zijn zonder het gebruik van pijnprikkels.
Ik ben echt niet anti correctie/pijnprikkel/geef als het een redmiddel is om een acute onveilige situatie te de-escaleren. Daarnaast ga ik ook wel eens verkeerd om met een correctie doordat ik te veel in de emotie ga zitten. Ik ben dan wel een week kwaad op mezelf, maar daar heeft mijn paard dan weinig aan in die situatie.
Maar als het omgaan met paarden echt zo gevaarlijk is als sommige profs of paardenmensen laten klinken om de hoeveelheid middelen in te zetten die ze doen, dan moeten we of het hele systeem omgooien of er maar gewoon mee stoppen.

Je verstoppen achter 'paarden zijn groot, sterk en gevaarlijk' vind ik alles behalve behulpzaam in de huidige situatie met toenemende kritiek vanuit de maatschappij.
Wellicht moeten we dan meer kijken naar onze toedoen in de gevallen waarin die paarden zo gevaarlijk zijn dat we ze pijnprikkels moeten geven om het veilig te houden. 100% kan je niet uitsluiten, je zal echt wel een keer iets ter plekke moeten corrigeren omdat er een situatie voordoet waarop je niet kon anticiperen of omdat je een inschattingsfout op het moment maakt. Maar als je dat geval niet meeneemt in reflectie in hoe je de situatie ook had kunnen voorkomen, dan blijven we altijd hangen in het rare verhaal wat nu rondhangt:
"Wij houden van paarden en daarom zitten we in de paardensport. Wij moeten onze paarden met straf in bedwang houden anders zijn ze levensgevaarlijk." Slaat toch nergens op die twee zinnen bij elkaar?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 17:04

Uiteraard bewust gechargeerd gezegd omdat beide nogal eens doorslaan en vastlopen in hun eigen idee'n en de realiteit uit het oog verliezen.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 17:09

mooney schreef:
Tja... als er in bepaalde situaties bijna standaard pijnprikkels moeten worden ingezet om het veilig te houden, wellicht is het dan niet zo heel ethisch verantwoord om de dieren in zulke situaties te plaatsen.

Niemand gaat dood als jonge hengsten niet op wedstrijd kunnen hè ik denk trouwens dat het wel veilig zou kunnen, maar in de situatie dat het standaard onveilig zou zijn zonder het gebruik van pijnprikkels.
Ik ben echt niet anti correctie/pijnprikkel/geef als het een redmiddel is om een acute onveilige situatie te de-escaleren. Daarnaast ga ik ook wel eens verkeerd om met een correctie doordat ik te veel in de emotie ga zitten. Ik ben dan wel een week kwaad op mezelf, maar daar heeft mijn paard dan weinig aan in die situatie.
Maar als het omgaan met paarden echt zo gevaarlijk is als sommige profs of paardenmensen laten klinken om de hoeveelheid middelen in te zetten die ze doen, dan moeten we of het hele systeem omgooien of er maar gewoon mee stoppen.

Je verstoppen achter 'paarden zijn groot, sterk en gevaarlijk' vind ik alles behalve behulpzaam in de huidige situatie met toenemende kritiek vanuit de maatschappij.
Wellicht moeten we dan meer kijken naar onze toedoen in de gevallen waarin die paarden zo gevaarlijk zijn dat we ze pijnprikkels moeten geven om het veilig te houden. 100% kan je niet uitsluiten, je zal echt wel een keer iets ter plekke moeten corrigeren omdat er een situatie voordoet waarop je niet kon anticiperen of omdat je een inschattingsfout op het moment maakt. Maar als je dat geval niet meeneemt in reflectie in hoe je de situatie ook had kunnen voorkomen, dan blijven we altijd hangen in het rare verhaal wat nu rondhangt:
"Wij houden van paarden en daarom zitten we in de paardensport. Wij moeten onze paarden met straf in bedwang houden anders zijn ze levensgevaarlijk." Slaat toch nergens op die twee zinnen bij elkaar?
100% mee eens.

Jaydee_WP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 17:13

princequillo schreef:
mooney schreef:

100% mee eens.

:j _/-\o_

Elisa2

Re: Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 17:15

Maar is dat wat hij zegt? Want hij heeft het over hulpmiddelen en niemand weet nog welke hulpmiddelen hij bedoeld? Een bit is ook een hulpmiddel, een halster ook.

Voor de rest mee eens hoor.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 17:17

Elisa2 schreef:
Maar is dat wat hij zegt? Want hij heeft het over hulpmiddelen en niemand weet nog welke hulpmiddelen hij bedoeld? Een bit is ook een hulpmiddel, een halster ook.

Voor de rest mee eens hoor.

'bepaalde hulpmiddelen soms nodig zijn'

Zou hij het over een bit en een halster hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 17:19

Elisa2 schreef:
Uiteraard bewust gechargeerd gezegd omdat beide nogal eens doorslaan en vastlopen in hun eigen idee'n en de realiteit uit het oog verliezen.
Ik zie niemand hier onrealistisch reageren, maar meteen de 'Pennywereld vs professionele wereld'-kaart trekken voegt echt 0 toe aan de discussie. Denk dat San en ik ook zat ervaring hebben met (jonge) hengsten en een hoog kaliber paard. Daarin ben je écht niet de enige. :')

Niemand zegt immers dat het makkelijk is of dat je altijd 100% controle hebt, maar tussen een keer brullen op vreemd terrein en thuis niet te hanteren zijn zonder "hulpmiddelen" zit een flink verschil. Dat er uit voorzorg vaak een bit in gaat of een ketting omheen, prima, die hoef je immers ook niet te gebruiken, maar de woorden van Helgstrand impliceren inderdaad dat het niet bepaald gaat over een bit en een halstertje.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 17:20

Ik ben het er mee eens dat een goede opvoeding van hengsten meestal helpt, anders lekker ruinen maar volgens mij heeft Helgstrand al een aantal paarden geruind en vielen mensen daar ook over.
Ik weet niet heel veel van Helgstrand maar het lijkt mij toch dat hij alle jonge hengsten daar niet zelf heeft gefokt? Dan kun je een mindere opvoeding en het feit dat ze wat moeten her-opvoeden, en in die periode hulpmiddelen gebruiken voor de veiligheid van de werknemers, hem niet kwalijk nemen lijkt mij?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 17:22

Nou om eerlijk te zijn twijfel ik wel aan of jullie ook ervaring hebben met echt de topsport dressuurpaarden. Want als gelijk de 'een hengst is niet opgevoed als hij vervelend gedrag vertoont" kaart wordt getrokken dan doe je exact hetzelfde als je mij nu verwijt. Het kan ook gewoon zijn dat we andere ervaringen hebben, dat mag en kan gewoon zonder dat de ene perse gelijk moet hebben.

Ik heb uiteraard ook vermoedens over wat Helgstrand impliceert, maar het is nog steeds speculatie. Ik wil eigenlijk toch echt eerst graag weten wat hij nu exact bedoeld. Zelf denk ik dat het om de slof gaat.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 17:31

Elisa2 schreef:
Nou om eerlijk te zijn twijfel ik wel aan of jullie ook ervaring hebben met echt de topsport dressuurpaarden. Want als gelijk de 'een hengst is niet opgevoed als hij vervelend gedrag vertoont" kaart wordt getrokken dan doe je exact hetzelfde als je mij nu verwijt. Het kan ook gewoon zijn dat we andere ervaringen hebben, dat mag en kan gewoon zonder dat de ene perse gelijk moet hebben.

Ik heb uiteraard ook vermoedens over wat Helgstrand impliceert, maar het is nog steeds speculatie. Ik wil eigenlijk toch echt eerst graag weten wat hij nu exact bedoeld. Zelf denk ik dat het om de slof gaat.

Gewerkt voor ruiter dat op de Olympische Spelen is gestart met meerdere paarden op GP niveau, een amazone met meerdere paarden op GP niveau, een hengstenhouder met meerdere goedgekeurde KWPN rijpaard en tuigpaardhengsten en EU gecertificeerd dekstation, en een opfok met grote groepen jonge paarden.

Is dat ervaring genoeg, of wil je een uitgebreid curriculum vitae met referenties :)?

Ik vind dat altijd zo'n zwaktebod... Referen naar andermans gebrek aan ervaring omdat deze een andere mening heeft dan jijzelf. Er werd ook niet gezegd dat paarden die eens vervelend gedrag vertonen niet opgevoed zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 17:35

Dat zegt letterlijk niemand, Elisa. :') De enige die hier erg zwart-wit reageert, ben je zelf. :')

Geen ervaring met "echt de topsport dressuurpaarden," wel met "echt de topsport renpaarden" (die daadwerkelijk miljoenen waard zijn :+ ). Tenzij je natuurlijk denkt dat een Derby of Melbourne Cup een wedstrijdje is voor Pennypony's, maar dan is verdere discussie inderdaad zinloos. :')

fleurtjeuh

Re: Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 17:38

Zullen we weer ophouden met de persoonlijke aanvallen en het gewoon weer op de bal houden?

Het artikel gaat over Helgstrand en niet over jullie en jullie ervaringen. Op deze manier zitten jullie het hele topic te verzieken.

En nou alsjeblieft niet reageren met 'ja maar die begon!' want dat is gewoon kinderachtig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 17:38

fleurtjeuh schreef:
Zullen we weer ophouden met de persoonlijke aanvallen en het gewoon weer op de bal houden?

Het artikel gaat over Helgstrand en niet over jullie en jullie ervaringen. Op deze manier zitten jullie het hele topic te verzieken.

En nou alsjeblieft niet reageren met 'ja maar die begon!' want dat is gewoon kinderachtig
Ja, juf. :') Heb je zelf nog wat toe te voegen aan de daadwerkelijke discussie dan? :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-06-23 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 17:39

Nou ja, het gaat nu wel erg off topic. Ook als je geen ervaring hebt met topsportpaarden kun je gewoon een mening hebben over zaken.

Ik denk, en weet, dat de topsport niet heilig is. En ik denk dan ook niet dat Helgstrand zijn paarden met fluwelen handschoentjes aanpakt, eerder het tegenovergestelde :=. Hoe hij en plein publique met Hakeem Foldager rondreed was echt walgelijk :).

liespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 17:39

Als je het Engelse artikel leest, wordt er gesproken over ''aids'', dan is hulpmiddelen geen correcte vertaling... Dus het wordt alweer totaal uit context getrokken hier.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 17:40

Mkango schreef:
fleurtjeuh schreef:

Ja, juf. :') Heb je zelf nog wat toe te voegen aan de daadwerkelijke discussie dan? :)

Oh sorry, kan je mij de spelregels nog eens uitspellen?
Ik dacht dat het een discussietopic was over dit artikel, niet opbieden wie de meeste ervaring heeft om er iets over te mogen zeggen.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 17:40

Wat ik van die Hlegstrand gezien heb is dat hij nogal dwingend rijd, dit in combi met alle financiële belangen hoeft het voor mij niet. Ben toch bang dat de dieren te veel gedwongen worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 17:42

Mkango schreef:
Dat zegt letterlijk niemand, Elisa. :') De enige die hier erg zwart-wit reageert, ben je zelf. :')

Geen ervaring met "echt de topsport dressuurpaarden," wel met "echt de topsport renpaarden" (die daadwerkelijk miljoenen waard zijn :+ ). Tenzij je natuurlijk denkt dat een Derby of Melbourne Cup een wedstrijdje is voor Pennypony's, maar dan is verdere discussie inderdaad zinloos. :')

Ehm lees even een paar pagina,s terug.

Ik heb geen ervaring met renpaarden. Wellicht zijn die heel anders, ik heb geen idee en ga daar dus ook niets over zeggen.

San, dat werd dus wel gezegd. Vandaar mijn twijfel.

Goed, ontopic weer. :-)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 17:43

liespr schreef:
Als je het Engelse artikel leest, wordt er gesproken over ''aids'', dan is hulpmiddelen geen correcte vertaling... Dus het wordt alweer totaal uit context getrokken hier.

Aids betekent toch teugels?

liespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 17:45

Elisa2 schreef:
liespr schreef:

Een aid is het geven van (een) hulp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 17:45

fleurtjeuh schreef:
Mkango schreef:

Oh sorry, kan je mij de spelregels nog eens uitspellen?
Ik dacht dat het een discussietopic was over dit artikel, niet opbieden wie de meeste ervaring heeft om er iets over te mogen zeggen.
Niet zo flauw doen. Je reageert zelf ook offtopic zonder iets toe te voegen. Kun je nu wel aangebrand reageren, maar dit is wel echt een gevalletje pot verwijt de ketel.

liespr schreef:
Het Engelse artikel is ook al een vertaling van het Deens, dus daar kun je niet vanuit gaan. In het Deens staat toch echt ook 'hjaelpemidler'.

Elisa2 schreef:
liespr schreef:

'Aids' zijn (ook) hulpen, maar dat is niet wat er in het Deens staat.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-06-23 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 17:46

Wat gebeurt er eigenlijk in dat filmpje? Heeft iemand hier het al gezien? Ik heb in mijn lange leven tussen paarden heel wat zinloos ruw gedrag gezien maar meestal wil men er niet over praten. Als het mogelijk is mijd ik mensen die dat doen. Soms moeilijk omdat ik afhankelijk ben van pensionstallingen.