Natuurmonumenten laat exmoorpony's verplaatsen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 12:25

rien10 schreef:
Wilde dieren opsluiten is een echte no-go. Dus wat zijn ze nou? Wild (niet opsluiten, geen wormenkuur, niet enten etc) of gedomesticeerd (wel opsluiten, wel wormenkuur, wel enten). Volgens mij krijgen die dieren namelijk ieder jaar een enting, hebben een chip. Dus zijn helemaal niet wild. Ja, hun haar zit wild, dat dan weer wel.

Kan me niet voorstellen dat ze geent worden.

rien10

Re: Natuurmonumenten laat exmoorpony's verplaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 12:32

Ik ga er van uit van wel. Jij kan het je niet voorstellen.
Ik heb de vraag uitgezet bij Natuurmonumenten. Dan weten we het zeker (als we überhaupt antwoord krijgen).

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 12:47

Ben benieuwd.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 13:26

SBB huurt de ponies in, tenminste in dit geval. Wellicht dat Natuurmonumenten op andere plekken kuddes in huurt. Of dat dan paarden, schapen of vee zijn, weet ik natuurlijk niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 15:41

Ik denk niet dat ze ge-ent of ontwormd worden, ken wel wat paarden uit van die natuurgebieden die op latere leeftijd overleden zijn aan beschadingen aan de darmen door worminfecties omdat ze dus niet ontwormd werden.

Het is een grote dierenmishandeling show...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 15:42

rien10 schreef:
Wilde dieren opsluiten is een echte no-go. Dus wat zijn ze nou? Wild (niet opsluiten, geen wormenkuur, niet enten etc) of gedomesticeerd (wel opsluiten, wel wormenkuur, wel enten). Volgens mij krijgen die dieren namelijk ieder jaar een enting, hebben een chip. Dus zijn helemaal niet wild. Ja, hun haar zit wild, dat dan weer wel.

_O-

Hier moest ik even hartelijk om lachen.

Voor de rest, helemaal mee eens.

Wild kan helemaal niet in zo'n klein landje als NL.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 15:52

Elisa2 schreef:
Ik denk niet dat ze ge-ent of ontwormd worden, ken wel wat paarden uit van die natuurgebieden die op latere leeftijd overleden zijn aan beschadingen aan de darmen door worminfecties omdat ze dus niet ontwormd werden.

Niet gechipt in de OVP iig. SBB heeft een uitzondering daarop, maar goed, deze paarden zijn niet van SBB.

https://www.staatsbosbeheer.nl/-/media/ ... erzoek.pdf

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 16:06

Wintu schreef:
Elisa2 schreef:

Niet gechipt in de OVP iig. SBB heeft een uitzondering daarop, maar goed, deze paarden zijn niet van SBB.

Als je fokt om een ras te behouden zal je individuen moeten kunnen identifceren, dus ja dan zit je vast aan een chip (of vriesmerk, maar dat is niet standaard in Europa).

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 16:13

Het wordt nog veel gekker!!!

Citaat:
28-05-2024 Aekingerzand: Schaapsherder stond in de startblokken, maar SBB verving haar voor Mekels pony's .

Het experiment van SBB met de pony's was -en is- helemaal niet nodig blijkt nu! Er stond een gescheperde schaapskudde - inclusief Kudde Bewakings Honden!!- in de startblokken voor de begrazing daar!!! ‍
Maar Staatsbosbeheer besloot op het allerlaatste moment voor de pony's. In plaats van voor schapen, die ooit ook de oorzaak waren, dat gebieden als het Aekingerzand ontstonden. Pony's hebben daar historisch gezien niet aan bijgedragen, schapen wél !! NB: Mekel wist niet van de deal tussen SBB en de schaapsherder.

.

ERIKA VISSER | SCHAAPSKUDDE DE OMMEKEER SCHRIJFT OP 28-05-2024

<<Een week voordat wij het Aekingerzand op zouden gaan met de kudde, de schapendrijvende honden en de kuddebeschermingshonden, deelde Staatsbosbeheer ons mee dat er een nieuwe kudde Exmoors zou gaan lopen. Navraag bij Jaap Mekel leverde op dat ook hij grote problemen voorzag, ook qua aansprakelijkheid als er iets zou gebeuren. Jaap Mekel wist überhaupt niet dat wij ook in het gebied liepen! Vanaf begin januari 2023 is zijn contract ingegaan. Wij hoorden echter pas 1 week van tevoren over de plannen. Toen wij Staatsbosbeheer hierop aanspraken sommeerden zij ons, na ruggespraak met de juridische afdeling, om gewoon te starten met het project op 1 maart. De paarden waren een sociale kudde en het was echt overdreven van ons om problemen te verwachten………

Wij denken dat volkomen duidelijk is dat wij meer dan gelijk hadden…..

Wij verwachten van SBB rectificatie en een reële schadevergoeding. Ons bedrijf is kapotgemaakt. Terwijl begrazing hoognodig is en wij de kudde goed beschermd hadden tegen de wolf. >> Einde bericht van Erika Visser.

.

Link naar bovenstaand bericht:
https://www.facebook.com/permalink.php? ... 6141738642

.

Link naar de boswachter van SBB met uitleg over de verwachting van SBB, dat de pony's zich gaan leren verdedigen:
https://www.facebook.com/groups/9946536 ... 330812473/

Volg "Wolf en paard" op Facebook.

Bron wolf en paard en Erika Visser, eigenaar schaapskudde
https://m.facebook.com/groups/994653607 ... tid=WC7FNe

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 16:32

Dan gaat de beerput nu verder open. Erika Visser was eerst geheel in de ban van SBB en aanvallen van wolven op haar schapen werden gebagatelliseerd of ontkend. De wethouder was net na een aanval ter plekke en heeft al eens een aanval wereldkundig gemaakt. Maar het moest eigenlijk buiten de publiciteit blijven. De wolvenlovers vloger er met spoed heen als er weer een aanval was geweest want het moest en zou daar lukken met de wolf. Maar er bleven aanvallen komen. Toen Erika honden had werden de schapen van haar man aangevallen waar geen honden waren.En geen wolfwerend hekwerk. Nu laat SBB haar dus alsnog vallen.. Ik denk dat Mekel SBB wijs heeft gemaakt dat de paarden wel bestand waren tegen de wolf en hij heeft nu de centen in de zak. Die schadevergoeding kan ze naar fluiten. Er is ook al een ander schapenbedrijf om zeep geholpen door SBB. Deze mensen hadden een schaapskooi gebouwd , enorme investering, omdat SBB aangaf dat ze dat gebied konden houden. Toen puntje bij paaltje kwam werden ze bij een aanbesteding er uitgegooid. Weg inverstering.
.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 16:35

Ik probeer de artikelen daarover terug te vinden.
Hadden die mensen ook niet de pech dat ze grond pachtten?

Als je reactie van Erika Visser leest, dan had Mekel wel zijn twijfel over de weerbaarheid van de pony’s tegenover een wolf.

Als ie er zo aan twijfelde had ie daar nooit moeten laten weiden. Ook niet als praktijk experiment.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 17:28

tamary schreef:
Wintu schreef:

Als je fokt om een ras te behouden zal je individuen moeten kunnen identifceren, dus ja dan zit je vast aan een chip (of vriesmerk, maar dat is niet standaard in Europa).

De koniks in de OVP iig niet, vraag me af of ze wel gechipt zijn toen ze richting Spanje en Wit Rusland zijn getransporteerd. Maar volgens dit document hebben ze dus een utizonderingspositie.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 17:30

Rizette schreef:
Dan gaat de beerput nu verder open. Erika Visser was eerst geheel in de ban van SBB en aanvallen van wolven op haar schapen werden gebagatelliseerd of ontkend. De wethouder was net na een aanval ter plekke en heeft al eens een aanval wereldkundig gemaakt. Maar het moest eigenlijk buiten de publiciteit blijven. De wolvenlovers vloger er met spoed heen als er weer een aanval was geweest want het moest en zou daar lukken met de wolf. Maar er bleven aanvallen komen. Toen Erika honden had werden de schapen van haar man aangevallen waar geen honden waren.En geen wolfwerend hekwerk. Nu laat SBB haar dus alsnog vallen.. Ik denk dat Mekel SBB wijs heeft gemaakt dat de paarden wel bestand waren tegen de wolf en hij heeft nu de centen in de zak. Die schadevergoeding kan ze naar fluiten. Er is ook al een ander schapenbedrijf om zeep geholpen door SBB. Deze mensen hadden een schaapskooi gebouwd , enorme investering, omdat SBB aangaf dat ze dat gebied konden houden. Toen puntje bij paaltje kwam werden ze bij een aanbesteding er uitgegooid. Weg inverstering.
.

Bedoel je die met de Black face schapen die in de reacties staat?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 18:35

Wintu schreef:
tamary schreef:

De koniks in de OVP iig niet, vraag me af of ze wel gechipt zijn toen ze richting Spanje en Wit Rusland zijn getransporteerd. Maar volgens dit document hebben ze dus een utizonderingspositie.

In groot deel van de (raszuivere) exmoor pony’s zijn wel gechipt, in verband met stamboek registratie. Veel pony’s (en eigenaren) van verschillen begrazingsprojecten zijn ook in het stamboek terug te vinden. Ook pony’s van familie Mekel komen in het stamboek voor. Dit is allemaal terug te vinden via samenwerkingsverband exmoor pony’s.
De 'verplaatste' hengstenkudde zou volgens de nieuwsbrief ook een enkeltje slachthuis krijgen, zo staat er te lezen. Voornamelijk omdat de natuurorganisaties van de klachten vanuit het publiek af wil en de jonge hengsten blijkbaar nergens anders terecht konden? Dit vind ik persoonlijk wel bijzonder. Want als je zelf overtuigd ben van het feit dat de pony’s alleen tijd nodig hebben om weerbaarheid tegen wolven te leren, dan moet je naar mijn mening ook bij je standpunt blijven. Overigens lijken de merrie kuddes sneller te leren in die zin: bij een hond (en waarschijnlijk dus ook wolf) in nabijheid van de kudde wordt er meteen aangevallen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 18:45

Wintu schreef:
Rizette schreef:
.

In welke reacties?
Bedoel je die met de Black face schapen die in de reacties staat?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 15:54

tienus63 schreef:

Als je reactie van Erika Visser leest, dan had Mekel wel zijn twijfel over de weerbaarheid van de pony’s tegenover een wolf.

Als ie er zo aan twijfelde had ie daar nooit moeten laten weiden. Ook niet als praktijk experiment.

Dat weet ik niet meer of ze pachten. Maar ze werkten langjarige voor SBB maar zonder pardon eruit gegooid.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 16:05

Rizette schreef:
tienus63 schreef:

Dat weet ik niet meer of ze pachten. Maar ze werkten langjarige voor SBB maar zonder pardon eruit gegooid.

Haar man heeft toen een heel stuk geschreven onder het boswachtersblog van Lysander. En dat ging oa ook over de vogels, waar ze met de schapen niet mochten komen, maar waar de ponies door heen kunnen galopperen. Maar Lysander heeft de post verwijderd.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 16:15

Rizette schreef:
tienus63 schreef:

Dit zegt ze zelf op facebook:
Citaat:
Ik liep in een project MET gebruik van grond, dat is geen pacht maar wel een aanbesteding. En daar had ik wel degelijk een contract voor.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 19:08

Rizette schreef:
.

Het zaakje stinkt in ieder geval aan alle kanten. Het zal zeker niet de eerste keer zijn dat er dergelijke situaties achteraf enorm veel mis blijkt te zijn.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 19:33

Gestoord gewoon.

In groep wolf gaat het bericht over de demonstratie bij SBB Appelscha ook rond.
Nick Nijmegen, een behoorlijk fantieke wolvenfreak roept op om een knokploeg heen te sturen.

Ik heb het gemeld bij Facebook. Expleciet NIET bij de groepsbeheerders, maar bij Facebook zelf.
Hoe meer mensen dat melden, hoe beter.