Waar komt de ophef rond het paardenwelzijn vandaan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 18:30

_San87_ schreef:
DuoPenotti schreef:
Dat is natuurlijk niet zo.
Voor een hondenfokker of asiel oid zijn ook andere regels dan bij een particulier.
Voor het dier maakt het niet uit, voor de wetgeving wel.
Dus die opmerking is wel terrecht.

Maar bedrijfsmatig paarden houden kan wel gelijk gesteld worden.
Of dat nu een manege, een pension of een sportstal is zou niet uit hoeven te maken.
x uur minimale vrije beweging op x m2. En stal ook xm2. Dat is best in regels te gieten.

Dat heeft met t bedrijfsmatige verschil te maken. Een minimaal aantal hectare per paard en verplicht sociaal contact kan gewoon voor bedrijf en particulier gelden.

Van mij mag het voor bedrijf en particulier hoor :j

Maar nu is dat ook niet bij andere sectoren dus dat bij paarden dan wel invoeren zou bijzonder zijn.
Maar van mij mag het hoor :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 18:35

DuoPenotti schreef:
_San87_ schreef:

Dat heeft met t bedrijfsmatige verschil te maken. Een minimaal aantal hectare per paard en verplicht sociaal contact kan gewoon voor bedrijf en particulier gelden.

Maar nu is dat ook niet bij andere sectoren dus dat bij paarden dan wel invoeren zou bijzonder zijn.

Particulieren moeten hun koeien, schapen, geiten e.d. toch ook oormerken en een mestboekhouding hebben? Of is dat vanaf x-aantal dieren?

In de paardenwereld zit het hem in de gewoonte, denk ik. Iedereen doet het zo, het kan niet anders, dus het is beter dan niks. Als je zegt dat je koe de hele dag alleen op stal staat, schreeuwt iedereen, ook de paardenliefhebber die haar paard 2 uur per dag buiten heeft, moord en brand.

Als iemand zijn hond 1x per dag uitlaat, schreeuwt iedereen ook dierenmishandeling. Maar een paard ophokken is gewoon prima. Zo raar vind ik dat.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 18:46

_San87_ schreef:
DuoPenotti schreef:

Particulieren moeten hun koeien, schapen, geiten e.d. toch ook oormerken en een mestboekhouding hebben? Of is dat vanaf x-aantal dieren?

In de paardenwereld zit het hem in de gewoonte, denk ik. Iedereen doet het zo, het kan niet anders, dus het is beter dan niks. Als je zegt dat je koe de hele dag alleen op stal staat, schreeuwt iedereen, ook de paardenliefhebber die haar paard 2 uur per dag buiten heeft, moord en brand.

Als iemand zijn hond 1x per dag uitlaat, schreeuwt iedereen ook dierenmishandeling. Maar een paard ophokken is gewoon prima. Zo raar vind ik dat.

Onze geiten hebben wel oormerken en we moeten jaarlijks onze q koorts vaccinatie doorgeven aan het rvo, maar mestboekhouding hoeft niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 18:52

_San87_ schreef:

nee klopt, bij 1 dier al, daar heb je een punt.
Die was ik alweer vergeten :o
Geregistreerd en verder geen werk meer aan.

Ja voor de rest mee eens hoor :j
Die het hardste schreeuwen over de koeien enz, wil ik wel eens van weten hoe hun paard staat...

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 19:13

Mizora schreef:
Om melk als weidemelk aan te bieden moet er minimaal 1000m2 weide per koe beschikbaar zijn.

Duidelijk verhaal maar elders werd er geroepen 2 koeien per ha… ik snap hem even niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 19:48

Ayasha schreef:
BoktVerlaten schreef:
Ik begrijp dat je je paard graag veel buiten hebt. Helaas is Nederland niet overal paardvriendelijk. Op kleigrond te nat en super veel vet gras. Op zandgrond wel lekker droog maar de helft van het jaar geen gras….. Grond is duur en niet iedereen kan ivm gezin of werk zomaar verhuizen naar een uithoek van het land. Wil je in of bij de randstad een stal waar je paard naar buiten gaat, is het gewoon duurder dan op het platteland. Woon je in of bij de randstad, is de kans groot dat je je dure leven bekostigt met fulltime werk en ben je langer onderweg ivm files. Dan is een volpensionstal ook wel fijn….kost ook weer geld.
Conclusie….zolang mensen in en om de randstad een paard fijn wil huisvesten in een volpension en dan verbaasd zijn dat dat niet voor 400 euro per maand lukt, tja…..

Niet ieder paard kan lekker in de kudde, zeker niet op een pensionstal met wisselde kuddes! En ook is het geen ramp als paarden in een eigen weitje staan met een draadje er tussen, als dat nodig is. Beweging, frisse lucht, weidegang en een wisselend programma kun je in de randstad ook bieden. Maar kost geld.

Ik vind het helemaal niet paardvriendelijk om je paard in een onstabiele kudde, 24 uur per dag in de blub te stallen, met een schuilstal zonder droge of schone ligplekken, met een karige voerplek etc….dan liever een volpension met individuele weides, voldoende naar buiten en droge stallen voor de nacht.

Kortom, soms klinkt iets heel paardvriendelijk en valt het in de praktijk tegen. En andersom.

Oordelen kan dus pas als je het paard, de plek en de omstandigheden hebt kunnen beoordelen.
Zomaar roepen dat een paard maar 24/7 buiten moet of dat een postzegeltje paddock altijd fout is….erg kort door de bocht.

Ik zit op leem. Hier is een paddock gemaakt waar ze met hooi op kunnen. Oplossing voor al je leem-problemen. Als je alleen in problemen denkt is het idd onmogelijk allemaal.
Precies. Buiten staan betekent ook helemaal niet dat je ze dan maar in een vette, volle wei plempt, wat voor veel paarden ook weer problemen oplevert, of aan hun lot overlaat op een stukje modder. Er zijn nog tal van andere oplossingen, zoals een paddock paradise, grote loopstal in plaats van individuele boxen etc. Het alternatief voor slecht stalmanagement is ook helemaal niet slecht weidemanagement; het alternatief voor slecht stal management en teveel binnen staan, is goed stal en- weidemanagement met voldoende vrije beweging en sociaal contact.

Wat betreft je laatste opmerking, BoktVerlaten, je hoeft maar te kijken naar het aantal mensen dat hun paard eerst moet longeren voor ze erop durven als ze een paar dagen niet gewerkt hebben of ze vierkant in de beschermers hebben als ze naar buiten gaan omdat ze anders bang zijn dat ze zichzelf stuk maken door hun geren en gevlieg en je hebt je antwoord over hoe geschikt hun huisvesting is voor hun paard. En nee, het hoeft echt niet allemaal 24/7 buiten in een PP.

Daarnaast: definieer "instabiele kudde." Ik vind juist dat veel paarden op individueel gehouden plekken in veel instabielere samenstellingen staan.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 20:08

manic schreef:
Mizora schreef:
Om melk als weidemelk aan te bieden moet er minimaal 1000m2 weide per koe beschikbaar zijn.

Duidelijk verhaal maar elders werd er geroepen 2 koeien per ha… ik snap hem even niet

Dat is inclusief hooiland en van een flink stuk mestafzet. Er is 600 tot 800m2 per koe nodig voor 1 maand 24/7 buiten (of 120 dagen 6 uur). Dat komt dus neer op 0.75ha per koe voor volledige mestafzet. In het verleden was er derogatie en mocht de boer als hij aan die voorwaarden voldeed meer dierlijke mest op zijn land aanbrengen. Dan kwam hij op +-1.8 koe per hectare voor volledige mestafzet.
Wil een boer 180 dagen 12 uur weidegang aanbieden dan heeft hij dus al 2400-3200m2 aan verweidbaar huiskavel nodig voor de mest, en in de praktijk blijkt het weidegras die 1000m2 per koe eigenlijk wel te gebruiken. Dus dan zit je aan 4000m2 per koe voor 180 dagen 12 uur buiten.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 20:15

juval schreef:
in de veehouderij is ongeveer 2 koeien per hectare de norm. Zou dit voor paarden ook een optie zijn?

Ja, vroeger vertelde iedere boer je dat je een half hectare per paard nodig hebt. Ergens along the way is het in de vergetelheid geraakt. Nu kunnen er 40 op 1 hectare.... -O-

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 21:09

Captain schreef:
Oh jawel hoor, kan er zo een paar noemen die hun paarden zo houden. En dat ook eerlijk toegeven. Maar "kom maar kijken, ze glanzen en zijn gelukkig."

:') ;(

Dat is wel de richtlijn van het nvwa hoor ;)

Captain

Re: Waar komt de ophef rond het paardenwelzijn vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 21:37

Dat ze glanzen? Beetje olie in het voer en glasspray en tadaa.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 22:04

Ja schone paarden, die in een schone stal staan. En water hebben. Dat is het belangrijkste :x

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 22:05

Is dat niet omdat er in de huidige wetgeving niks staat over weidegang/vrije beweging? En dat wat jij noemt het enige is waar ze iets mee kunnen?

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 10:46

Wintu schreef:
BoktVerlaten schreef:
Ik begrijp dat je je paard graag veel buiten hebt. Helaas is Nederland niet overal paardvriendelijk. Op kleigrond te nat en super veel vet gras. Op zandgrond wel lekker droog maar de helft van het jaar geen gras….. Grond is duur en niet iedereen kan ivm gezin of werk zomaar verhuizen naar een uithoek van het land. Wil je in of bij de randstad een stal waar je paard naar buiten gaat, is het gewoon duurder dan op het platteland. Woon je in of bij de randstad, is de kans groot dat je je dure leven bekostigt met fulltime werk en ben je langer onderweg ivm files. Dan is een volpensionstal ook wel fijn….kost ook weer geld.
Conclusie….zolang mensen in en om de randstad een paard fijn wil huisvesten in een volpension en dan verbaasd zijn dat dat niet voor 400 euro per maand lukt, tja…..

Niet ieder paard kan lekker in de kudde, zeker niet op een pensionstal met wisselde kuddes! En ook is het geen ramp als paarden in een eigen weitje staan met een draadje er tussen, als dat nodig is. Beweging, frisse lucht, weidegang en een wisselend programma kun je in de randstad ook bieden. Maar kost geld.

Ik vind het helemaal niet paardvriendelijk om je paard in een onstabiele kudde, 24 uur per dag in de blub te stallen, met een schuilstal zonder droge of schone ligplekken, met een karige voerplek etc….dan liever een volpension met individuele weides, voldoende naar buiten en droge stallen voor de nacht.

Kortom, soms klinkt iets heel paardvriendelijk en valt het in de praktijk tegen. En andersom.

Oordelen kan dus pas als je het paard, de plek en de omstandigheden hebt kunnen beoordelen.
Zomaar roepen dat een paard maar 24/7 buiten moet of dat een postzegeltje paddock altijd fout is….erg kort door de bocht.

Als je een paard geen minimum welzijn kunt bieden, waarom dan een paard nemen? Waarom vind jij een postzegel paddock genoeg voor je paard om vrij in te bewegen?
Ik lees hierboven allemaal excuses om je paard niet gewoon het minimale welzijn te bieden.

Is dat 24 uur per dag buiten, nee hoor, dat zegt hier ook niemand (en dan is dat ook gelijk maar in een instabiele kudde, met blub en natte stallen en karige voerplek :') ), want in vergelijking daarmee staat een stalpaard nog niet zo slecht? Ik verwonder me er over hoe mensen het ophokken van paarden zoveel uren per dag maar voor zichzelf blijven goed praten, ongelooflijk.

Je leest geen excuses, je leest nuancering. Mijn paarden hebben veel meer dan het minimale welzijn. Mijn paarden staan veel buiten, weide en paddock, krijgen dagelijks afwisselende training en goed echt hooi. Ze komen niets te kort. Maar ik doe het misschien wel anders dan jij ja….. maar wie ben jij om jouw standaard als heilig te beschouwen en vervolgens kort door de bocht een ander veroordelen?
Waar staat dat ik postzegeltje voldoende vind? Ik zeg juist dat het niet zo zwart/wit is en dat wat paardvriendelijk lijkt, het niet altijd is en andersom.
Ik roep juist op om elkaar minder te veroordelen als je niet alles van de situatie weet.
Minder aannames dus. Precies het tegenovergestelde van wat jij dus nu doet in reactie op mijn post.
Laatst bijgewerkt door BoktVerlaten op 23-05-23 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 10:58

Paarden goed huisvesten:
Droge schone ligplek (ook in een inloopstal)
Voldoende goed ruwvoer (echt hooi en/of gras)
Vrije beweging (paddock of weide, minimaal 4 uur per dag is nu de norm??)
Contact met soortgenoten
Schoon en voldoende water
Training (mentale en fysieke gezonde bezigheden, passend bij het paard)
Als dat in orde is in de basis, moet iedereen toch zelf verantwoordelijkheid nemen hoe men hier invulling aan geeft? Al dat wijzen met vingertje naar elkaar is zo flauw.

Ik en jij….
Ik heb ook heus mijn meningen over paarden houden. Ik vind kuil/voordroog absoluut geen paardenvoer maar als jij dat wel geeft aan je paard ben ik niet de persoon om jou te veroordelen.
Ik vind dag en nacht buiten ook geen succes, ivm rust, bijvoeren, wolf etc. Als jij dat wel wil doen, helemaal prima. Ik sta met iedere blessure bij de kliniek, jij zet ze misschien gewoon een jaartje op het land. Allemaal prima.
Ik vind zoveel en daarom houd ik mijn paarden op mijn manier. En jij doet het op jouw manier. Zolang de basisbehoeften maar vervuld worden en er geen sprake is van verwaarlozing of mishandeling…laat elkaar dan gewoon.

Veel te veel moraalridders…..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 11:05

BoktVerlaten schreef:
Paarden goed huisvesten:
Contact met soortgenoten
Als dat in orde is in de basis, moet iedereen toch zelf verantwoordelijkheid nemen hoe men hier invulling aan geeft? Al dat wijzen met vingertje naar elkaar is zo flauw.

Ik en jij….
Ik heb ook heus mijn meningen over paarden houden. Ik vind kuil/voordroog absoluut geen paardenvoer maar als jij dat wel geeft aan je paard ben ik niet de persoon om jou te veroordelen.
Ik vind dag en nacht buiten ook geen succes, ivm rust, bijvoeren, wolf etc. Als jij dat wel wil doen, helemaal prima. Ik sta met iedere blessure bij de kliniek, jij zet ze misschien gewoon een jaartje op het land. Allemaal prima.
Ik vind zoveel en daarom houd ik mijn paarden op mijn manier. En jij doet het op jouw manier. Zolang de basisbehoeften maar vervuld worden en er geen sprake is van verwaarlozing of mishandeling…laat elkaar dan gewoon.

Het punt is dat veel mensen die basis die jij noemt al niet kunnen bieden (minimaal 4 uur vrije beweging per dag, contact met soortgenoten, voldoende goed ruwvoer).

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 11:09

_San87_ schreef:
BoktVerlaten schreef:
Paarden goed huisvesten:
Contact met soortgenoten

Ik en jij….

Het punt is dat veel mensen die basis die jij noemt al niet kunnen bieden (minimaal 4 uur vrije beweging per dag, contact met soortgenoten, voldoende goed ruwvoer).

Dat is natuurlijk niet ok.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 11:12

BoktVerlaten schreef:
_San87_ schreef:

Ah, dus toch niet veel te veel moraalridders?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 11:20

Nou best wel eigenlijk...

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 11:21

Er zit verschil in moraalridder zijn (dus vinden dat alleen jouw manier de goede manier is en een ander veroordelen die het anders doet) en verwaarlozing en mishandeling niet ok vinden.
Tussen verwaarlozing/mishandeling en het volgens jou niet perfect houden van paarden zit een heel groot grijs gebied.

Wat ik steeds mis is nuancering.

Basis voor ieder dier moet in orde zijn, hoe je daarvoor zorgt is aan de eigenaar zelf.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 11:58

BoktVerlaten schreef:
Er zit verschil in moraalridder zijn (dus vinden dat alleen jouw manier de goede manier is en een ander veroordelen die het anders doet) en verwaarlozing en mishandeling niet ok vinden.
Tussen verwaarlozing/mishandeling en het volgens jou niet perfect houden van paarden zit een heel groot grijs gebied.

Wat ik steeds mis is nuancering.

Basis voor ieder dier moet in orde zijn, hoe je daarvoor zorgt is aan de eigenaar zelf.

Ik lees toch voornamelijk dat mensen het niet voor elkaar hebben van de minimale dingen, veroordelen. Dat lijkt me niet bepaald moraalridder, toch :).

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 12:16

De minimale zaken zoals vrije beweging, goed voldoende ruwvoer en contact met andere paarden zijn wel minimaal. Maar of je 4 uur per dag of 24 uur per dag je paard buiten heb staan…daar wordt ook op veroordeeld. Ik vind het lastig want iedereen wil het beste voor zijn paard en soms is onwetendheid of gebrek aan middelen de reden om het niet voor elkaar te krijgen.
Ik ben blij dat ik het nu goed voor elkaar heb maar dat ging ook niet vanzelf. Ook ik ben twee keer bij een pensionstal weggegaan wegens voerbeleid en veiligheid.

Stel je hebt een paard met maagzweren op een drukke manege/pensionstal staan met een uurtje paddock omdat je zelf niet meer tijd hebt en ze voeren er voordroog in te kleine hoeveelheden…. Dit is een realistische situatie. Gooi er maar medicatie in, zegt de DA. Ik denk…verhuizen met die knol. Maar dat is niet altijd zo simpel.
Zeg je dan tegen die eigenaar dat hij zijn paard maar moet verkopen? Ook een beetje sneu. Dat hij maar moet verhuizen? (Goede stallen zijn vaak dure stallen en aan huis is ook niet overal mogelijk) Moet die manege aangepakt worden?
Ik vind het echt een lastige…oordelen is vaak makkelijk maar als je in een moeilijke situatie komt met je paard, is het vaak niet zo makkelijk op te lossen. Diegene die het goed voor elkaar hebben , die hebben makkelijk praten (ik ook hoor, ik zit ook in een luxe situatie en daarvan ben ik me heel goed bewust)
Ik gun ieder paard een goed leven en iedere eigenaar een zorgeloos genieten van haar paard.
Maar als ik de verhalen over pensionstallen hier op Bokt lees, is het nog niet zo makkelijk om een goede plek te vinden.

Ik heb ze altijd aan huis gehad, veel werk en niet altijd in orde (te nat, te droog, kudde niet stabiel wegens nieuw paard, niet voldoende goede training kunnen geven wegens slechte bak etc…) Nu heb ik ze alle drie op een volpensionstal en het is voor mij minder stress en minder werk. Ook hebben de paarden het erg goed. Goed ruwvoer inkopen gaat makkelijk in grote hoeveelheden en de paddocks zijn goed gedrainneerd. Hekwerken zijn heel en ik hoef niets zelf te repareren…
Was het een makkelijke zoektocht naar een goede stal…nee. Is het duur….ja.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 12:27

_San87_ schreef:
BoktVerlaten schreef:

Ah, dus toch niet veel te veel moraalridders?

en daar gaat het om....
DAAAR hebben we het over.

Over mensen die dat minimale niet eens voor elkaar hebben.

Maar dat is ook pas 20 keer gezegd natuurlijk :o

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 12:35

BoktVerlaten schreef:
Je leest geen excuses, je leest nuancering. Mijn paarden hebben veel meer dan het minimale welzijn. Mijn paarden staan veel buiten, weide en paddock, krijgen dagelijks afwisselende training en goed echt hooi. Ze komen niets te kort. Maar ik doe het misschien wel anders dan jij ja….. maar wie ben jij om jouw standaard als heilig te beschouwen en vervolgens kort door de bocht een ander veroordelen?
Waar staat dat ik postzegeltje voldoende vind? Ik zeg juist dat het niet zo zwart/wit is en dat wat paardvriendelijk lijkt, het niet altijd is en andersom.
Ik roep juist op om elkaar minder te veroordelen als je niet alles van de situatie weet.
Minder aannames dus. Precies het tegenovergestelde van wat jij dus nu doet in reactie op mijn post.

Dan verschillen we daarover van mening, ik vind dat namelijk geen nuancering. Je hoeft namelijk geen paard te houden, je hebt een keus en als je een paard niet het minimale kan bieden, dan moet je geen paard nemen.

Als je nuancering zo belangrijk vindt, trek dat dan ook door over de hele linie, want je nuanceert dan weer totaal niet als je het hebt over mensen die hun paard 24/7 buiten hebben staan?

Mijn standaard is niet heilig, de minimale eisen zouden dat echter wel moeten zijn. Ik vind daar geen excuses of zoals jij het noemt 'nuancering' goed genoeg voor.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 12:38

Wintu schreef:
BoktVerlaten schreef:

Dan verschillen we daarover van mening, ik vind dat namelijk geen nuancering. Je hoeft namelijk geen paard te houden, je hebt een keus en als je een paard niet het minimale kan bieden, dan moet je geen paard nemen.

Als je nuancering zo belangrijk vindt, trek dat dan ook door over de hele linie, want je nuanceert dan weer totaal niet als je het hebt over mensen die hun paard 24/7 buiten hebben staan?

Mijn standaard is niet heilig, de minimale eisen zouden dat echter wel moeten zijn. Ik vind daar geen excuses of zoals jij het noemt 'nuancering' goed genoeg voor.

Volgens mij heb ik ook gezegd dat het minimale in orde moet zijn. Die minimale eisen nuanceer ik niet.
Ik herhaal:
Paarden goed huisvesten:
Contact met soortgenoten

Ik en jij….

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 12:41

BoktVerlaten schreef:
Stel je hebt een paard met maagzweren op een drukke manege/pensionstal staan met een uurtje paddock omdat je zelf niet meer tijd hebt en ze voeren er voordroog in te kleine hoeveelheden…. Dit is een realistische situatie. Gooi er maar medicatie in, zegt de DA. Ik denk…verhuizen met die knol. Maar dat is niet altijd zo simpel.
Zeg je dan tegen die eigenaar dat hij zijn paard maar moet verkopen? Ook een beetje sneu. Dat hij maar moet verhuizen? (Goede stallen zijn vaak dure stallen en aan huis is ook niet overal mogelijk) Moet die manege aangepakt worden?
Ik vind het echt een lastige…oordelen is vaak makkelijk maar als je in een moeilijke situatie komt met je paard, is het vaak niet zo makkelijk op te lossen. Diegene die het goed voor elkaar hebben , die hebben makkelijk praten (ik ook hoor, ik zit ook in een luxe situatie en daarvan ben ik me heel goed bewust)
Ik gun ieder paard een goed leven en iedere eigenaar een zorgeloos genieten van haar paard.
Maar als ik de verhalen over pensionstallen hier op Bokt lees, is het nog niet zo makkelijk om een goede plek te vinden.

Ja, ik denk dat de eigenaar dan moet verkopen of verhuizen, want ik lees voornamelijk, geen tijd en geen geld, voor wie is het dan sneu om het paard aan te houden, voor de eigenaar of voor het paard...

En mensen die het goed voor elkaar hebben, hebben echt niet altijd makkelijk praten hoor, dat gaat namelijk ook niet vanzelf of altijd even makkelijk.