Britt Dekker 'onverwachts' naar NK dressuur: 'Ongelofelijk trots'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 08:56

Ibbel schreef:
Alsof dankzij Max Verstappen heel Nederland straks niet meer auto mag rijden, 'want hij spuit zoveel NOx en fijnstof de lucht in'. En bij de F1 hoor je die geluiden niet of nauwelijks, maar het tegengeluid bij de paardensport is luid en duidelijk.

Foute aanname. F1 is een testground voor nieuwe technieken en brandstoffen om het autorijden schoner te maken.
Citaat: Als onderdeel van de plannen van de F1 om in 2030 Net Zero Carbon te zijn, pioniert de sport met een 'drop-in' 100% duurzame brandstof die niet alleen kan worden gebruikt in F1-auto's vanaf 2026, maar cruciaal kan worden gebruikt door de meeste straatauto's over de hele wereld.

Dat zal de reden zijn waarom jij dat tegengeluid niet hoort. Ik wacht nog maar even met de aanschaf van die dure stekkerauto die ons wordt opgedrongen (en lang zo milieuvriendelijk niet is als wordt beweerd).

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 08:59

Nadinetjuhh schreef:
996981 schreef:
Imperfecte omstandigheden zijn er onder alle paardenhouders. Dat is niet enkel onder de topsporters. Het verschil is dat die groep publiekelijk en daardoor zichtbaar is. Ik kijk af en toe met net zo veel afschuw naar hobbyisten die denken het goede te doen, terwijl ze op een zichtbaar kreupel paard rondhobbelen zonder het door de te hebben. Daarnaast zijn de omstandigheden waarin hobby paarden gehouden worden evenmin altijd ideaal. Sport is niet inherent aan leed en niet sporten zorgt er niet per definitie voor dat er geen leed is.

Zeker waar. Dierenleed komt voor in alle categorieën maar ik denk dat het bij de topsport kwalijker is omdat velen ruiters het zien als een voorbeeld. Terwijl het eigenlijk dan een heel verkeerd voorbeeld is. Ik ben zelf van mening dat een sport niet met dieren kan. Als er geld bij komt kijken zijn de meesten mensen zo gefocust op de winst dat (bijna) altijd geld boven dierenwelzijn komt te staan. Precies het probleem wat zich nu afspeelt.

Mensen met ambities willen die over het algemeen nastreven. Dit betekent dat er een team om hen heen wordt gebouwd die hen ondersteunt. Er kijken met de gemiddelde sporter een stuk meer (kritische) mensen mee, dan met de gemiddelde hobbyist. Tekortkomingen, problemen en blessures worden over het algemeen dus juist eerder herkend en erkend. De “focus op geld” zorgt ook niet voor leed. Een kapot paard kan immers niet presteren en kun je zeker niet verkopen (en laat dat de enige manier zijn waarop het vele geld dat erin wordt gestopt, nog terug te verdienen is).

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 09:00

Ibbel schreef:
Maar dan preekt ze voor eigen parochie. Wat 'wij' nodig hebben, is een ambassadeur die die publieke opinie kan omturnen. Dat doe je niet met merchandise en meet en greets op evenementen waar de pennies in de rij staan. Die hóeven niet omgeturnd te worden, die zijn al leip van paarden.

@ibbel
Ik denk dat je onderschat hoe groot de invloed is van kinderen op de denkbeelden van hun ouders ;)
De ouders begeleiden de kids naar de evenementen en staan uren in de rij voor een foto van hun kids met Britt. Ze kopen alle merchandise. En dat zijn echt niet allemaal ouders uit de paardensport, juist niet.
Daarmee beïnvloed je weldegelijk een brede algemene opinie over het imago van de paardensport. En de kinderen zijn de toekomst.

Vroeger had ik posters van Black Beauty boven mijn bed hangen, bij paardenkids nu hangt George boven hun bed.

En ik heb het niet over het imago van de topsport, want in mijn ogen is ZZ zwaar nog steeds Basisport.

Wij zijn op bokt allemaal ambassadeurs voor de paardensport. En wij kunnen allemaal door het goede voorbeeld te geven, het imago van onze sport verbeteren.
Het is alleen lastig dat we allemaal andere kaders hebben wat we mooi, goed, leuk, welzijn vinden. Maar ik denk dat we het best eens zijn/ worden over welzijnseisen voor onze paarden. Want de liefde voor de paarden en het welzijn van de paarden staat voorop.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 09:17

996981 schreef:
Mensen met ambities willen die over het algemeen nastreven. Dit betekent dat er een team om hen heen wordt gebouwd die hen ondersteunt. Er kijken met de gemiddelde sporter een stuk meer (kritische) mensen mee, dan met de gemiddelde hobbyist. Tekortkomingen, problemen en blessures worden over het algemeen dus juist eerder herkend en erkend. De “focus op geld” zorgt ook niet voor leed. Een kapot paard kan immers niet presteren en kun je zeker niet verkopen (en laat dat de enige manier zijn waarop het vele geld dat erin wordt gestopt, nog terug te verdienen is).

Als geld geen rol zou spelen waren de paarden niet al beleerd op te jonge leeftijden. Liepen ze niet al erg hoog niveau met 4 jaar. Hoe sneller de paarden onder het zadel beleerd worden hoe sneller ze kunnen stijgen in niveau hoe sneller er geld binnenkomt. In mijn ogen is dat zeker dierenleed onder invloed van geld. Zelfde geld voor rollkur of incorrect aan de teugel lopen. Niet de tijd willen nemen om een paard correct door het lichaam te laten lopen. Sperriem en te strakke neusriemen zijn hier ook een voorbeeld van. Ipv probleem op te lossen het probleem verbergen en daardoor alsnog punten kunnen scoren. Puur een geld kwestie. Als echte paarden liefhebber had je er voor gekozen het probleem op te lossen en er veel tijd in te steken. Maar goed dat is hoe ik er naar kijk :=

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 09:23

Ibbel schreef:
janouk schreef:
Britt heeft bijvoorbeeld op Instagram meer dan 400.000 volgers en op YouTube meer dan 200.000 volgers.
Als Britt een meet and greet houdt op grote evenementen, staan er ellenlange rijen met honderden kids om met haar en haar paarden op de foto te gaan. Haar paardenmerchandise ligt in elke paardenwinkell en speelgoedwinkel van agenda's tot dekbedden. :D

In mijn ogen een ambassadeur voor de paardensport.
.

Maar dan preekt ze voor eigen parochie. Wat 'wij' nodig hebben, is een ambassadeur die die publieke opinie kan omturnen. Dat doe je niet met merchandise en meet en greets op evenementen waar de pennies in de rij staan. Die hóeven niet omgeturnd te worden, die zijn al leip van paarden.

Als de publieke opinie paardensport dierenmishandeling vindt, heb je iemand nodig die publiekelijk haar mond opentrekt, niet over hoe zenuwachtig zij is, niet over wat een geweldig paard zij heeft, niet over hoe trots ze is op een NK ticket, maar over "dit zijn de misstanden, en dít is wat ik/wij eraan gaan doen".

Daar heb ik nog geen VN-post over gelezen.

En daarom zie ik haar niet als 'ambassadeur'. Althans, niet met de toevoeging 'want de paardensport staat onder druk in de publieke opinie' want daar doet ze niets aan. Hoeft ze ook niet, maar geef haar dan geen etiketje wat ze niet waarmaakt.

Man man, wat een lappen tekst heb je nodig. Het is duidelijk dat je Britt niet kent en het geen ambassadeur voor de sport vindt. Ok duidelijk en klaar ermee.
Wel apart dat je geen idee hebt wie Britt is en dan zo'n mening ventileren, mag natuurlijk maar slaat nergens op naar Mijn mening.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 09:26

Nadinetjuhh schreef:
996981 schreef:

Als geld geen rol zou spelen waren de paarden niet al beleerd op te jonge leeftijden. Liepen ze niet al erg hoog niveau met 4 jaar. Hoe sneller de paarden onder het zadel beleerd worden hoe sneller ze kunnen stijgen in niveau hoe sneller er geld binnenkomt. In mijn ogen is dat zeker dierenleed onder invloed van geld. Zelfde geld voor rollkur of incorrect aan de teugel lopen. Niet de tijd willen nemen om een paard correct door het lichaam te laten lopen. Sperriem en te strakke neusriemen zijn hier ook een voorbeeld van. Ipv probleem op te lossen het probleem verbergen en daardoor alsnog punten kunnen scoren. Puur een geld kwestie. Als echte paarden liefhebber had je er voor gekozen het probleem op te lossen en er veel tijd in te steken. Maar goed dat is hoe ik er naar kijk :=

4 jaar en hoog nivo lopen? Lees de KNHS reglementen er eens op na: Er staat duidelijk op welke leeftijd een paard mag uitkomen in bepaalde klasse en 4 jaar zal dat B/L nivo zijn.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 09:31

Nadinetjuhh schreef:
Ibbel schreef:
Nee, ik denk dat topsporters de sport kapot maken, en dat de gewone amateurruiter/boshobbelaar/paardenknuffelaar die er zelfs nooit meer opzit dat met lede ogen aanziet en heel graag zou willen dat paarden níet in elkaar worden getrokken, met valse knikken in de nek, veel te strakke neusriemen, voorbenen langs de oren wapperen en achterbenen die niets doen.

We kunnen het niet beter, maar we zien met lede ogen aan hoe dankzij dit soort 'dressuur' ook wíj straks niet meer op een paard het bos in kunnen. Dát is het probleem.

Alsof dankzij Max Verstappen heel Nederland straks niet meer auto mag rijden, 'want hij spuit zoveel NOx en fijnstof de lucht in'. En bij de F1 hoor je die geluiden niet of nauwelijks, maar het tegengeluid bij de paardensport is luid en duidelijk.

Ik ben het hier helemaal mee eens. Dat er nu nog niet beseft word dat er zoveel dierenleed is in de topsport vind ik erg bijzonder |o .

Kleine nuance: er zal ongetwijfeld ook dierenleed zijn bij niet topruiters , de paardenknuffelaars, de recreatie ruiters enz. Maarja die komen niet in beeld en valt het niet.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 09:34

Nadinetjuhh schreef:
996981 schreef:

Over wat te vroeg is om te beleren, is geen consensus. Voor de banden en pezen is het beter op jonge leeftijd al licht te belasten. Daarnaast is het een misvatting dat de 4-jarigen die je “op hoog niveau” ziet lopen zwaar getraind worden om dat te bereiken. Veelal zijn het paarden met veel talent, onder ruiters met veel gevoel. Die combinatie zorgt ervoor dat er een stuk minder getraind hoeft te worden dan bij combinaties met mindere basisvoorwaarden.

Er zal inderdaad niet overal altijd op de juiste manier getraind worden, met het ideale harnachement. Net als dit bij hobbyisten niet zo is

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 09:45

Babootje schreef:
Foute aanname. F1 is een testground voor nieuwe technieken en brandstoffen om het autorijden schoner te maken.
Citaat: Als onderdeel van de plannen van de F1 om in 2030 Net Zero Carbon te zijn, pioniert de sport met een 'drop-in' 100% duurzame brandstof die niet alleen kan worden gebruikt in F1-auto's vanaf 2026, maar cruciaal kan worden gebruikt door de meeste straatauto's over de hele wereld.

Dat zal de reden zijn waarom jij dat tegengeluid niet hoort. Ik wacht nog maar even met de aanschaf van die dure stekkerauto die ons wordt opgedrongen (en lang zo milieuvriendelijk niet is als wordt beweerd).

Prima analogie nog steeds.
Want dit zou betekenen dat onze Grand Prix dus een testgrond zou moeten zijn om paarden dusdanig te trainen dat ze moeiteloos een ruiter kunnen dragen. Zodat bv peesproblemen tot het verleden gaan behoren :D

Ik zie overigens ook dat F1 streven nog geen waarheid worden. En de protesten tegen de F1 zijn er wel degelijk. Rechtzaak tegen Zandvoort gemist?

Elisa2

Re: Britt Dekker 'onverwachts' naar NK dressuur: 'Ongelofelijk trots'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 11:59

Dat is toch ook zo in veel gevallen? De Grand prix paarden zijn vaak niet degene die kapot gereden door de achterdeur vertrekken bij de (semi) prof of amateur.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 12:03

Ibbel schreef:
Elisa2 schreef:
Ik denk dat juist paardenliefhebbers de sport kapot maken, door altijd en eeuwig alleen maar het negatieve te zien bij mensen die iets net even wat anders doen dan zij zelf. En dat is ook vaak geen opbouwende kritiek, het riekt meer naar afzeiken en kijk mij zelf eens goed zijn. (even in het algemeen he)

Zolang Dalera nummer 1 is van de wereld kan er niet gezegd worden dat het alleen om spektakel gaat, want als er 1 niet spectaculair is aan de voorkant dan is zij dat wel. Gelukkig is er al een kentering in de dressuur waarbij de voorbeenzwaaiers van vroeger niet meer zo gewaardeerd worden. ik ben er ook van overtuigd dat je ook met een simpel paard ver kan komen, je moet alleen wel even net iets beter leren rijden.

Nee, ik denk dat topsporters de sport kapot maken, en dat de gewone amateurruiter/boshobbelaar/paardenknuffelaar die er zelfs nooit meer opzit dat met lede ogen aanziet en heel graag zou willen dat paarden níet in elkaar worden getrokken, met valse knikken in de nek, veel te strakke neusriemen, voorbenen langs de oren wapperen en achterbenen die niets doen.

We kunnen het niet beter, maar we zien met lede ogen aan hoe dankzij dit soort 'dressuur' ook wíj straks niet meer op een paard het bos in kunnen. Dát is het probleem.

Sorry maar ik zie ook heel veel leed bij die boshobbelaar die op een paard zit die met een weggedrukte rug loopt en lekker scheef totaal op de voorhand loopt. Niet doen alsof boshobbelaars hun paarden allemaal dressuurmatig zo goed voor elkaar hebben he. :+
Maar omdat ze lekker in het bos rijden is dat allemaal niet erg?

Het is niet zo alsof alle topsporters hetzelfde rijden he? net zoals niet alle boshobbelaars dat doen.

Dus de ene tak compleet vergelijken met de andere zonder nuances slaat in mijn ogen nergens op.

Grappige sidenote trouwens, iedereen heeft altijd zo'n grote mond over de dressuur. Ik zag laatst een stel springpaarden die allemaal spoorplekken hadden. Daar hoor je niemand over..hoezo hypocriet? :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 12:09

Veulen84 schreef:
We hebben het hier niet over spectaculair he. We hebben het gewoon over een heel andere rijstijl. En het wordt voor juryleden wel steeds moeilijker om die te herkennen. Als je dingen niet herkent wordt het ook wel heel lastig beoordelen. Dressuur zou wel echt moeten gaan over het verbeteren van het paard z'n houding, spieren en beweging in de ogen van klassieke ruiters. Het is gewoon zo dat je aardig wat paarden ziet die nooit verbeteren. Ze leren meer kunstjes, krijgen meer routine. Maar om nou te zeggen dat die paarden meer spieren ziet ontwikkelen. Dat je ziet dat ze door de tijd heen meer gaan zakken achter. Dat ze van voren lichter in de hand worden en dat het lijkt alsof de ruiters alleen nog maar zitten te chillen.

Grappig vind ik het dat je juist die weggedrukte rug en dat opgetilde hoofd benoemd. Dat is namelijk wat ik zie als ik naar Britt kijk. Dan zie ik een ruiter die d'r paard aan het houden is, niet 1 die hem in de hand drijft. Een paard dat voorwaarts is en stuwt. Die niet bolt in de achterhand wanneer draagkracht wordt gevraagd. De voorbenen komen hoog omdat het hoofd hoog is. En ja daar hoor ik niks van te zeggen. Want ik rij geen showdressuur. Wat weet ik dus van showdressuur, misschien is het wel boven sensationeel goed. Maar ik rij klassiek en in mijn boek hoort dit paard en deze ruiter niet zo te bewegen. Dat weet ik zeker, ik zie waar het mis gaat en ik vind het niet mooi. Vind ik haar daarom een slechte ruiter? Nee zeker niet. Ben ik jaloers? Zeker niet. Zou ik willen dat er in dressuur ruimte is voor meer varianten van dressuur? Zeker wel. Vind ik dat al die varianten op de zelfde gelijke manier moeten worden beoordeeld? Zeker.
Lastig zal het allemaal wel zijn. Want dat betekend dat je dan klassieke ruiters, moderne ruiters en alternatieve ruiters door elkaar gaat zetten. Je zal dan in elke klasse oefeningen moeten stoppen die passen bij het africhtingsniveau van elk van die groepen. En dat betekend dat iedereen gelijke of andere kansen heeft. En dan gaan we weer iedereen op wedstrijd zien ipv dat een grote groep thuis blijft omdat ...

Kom je weleens kijken bij de wedstrijden?

Want er rijdt van alles door elkaar rond, met verschillende achtergronden en stijlen. Die grote groep die thuis blijft zijn vaak degene die denken dat ze zo goed en klassiek rijden maar waar de jury het niet mee eens is. En dan ziet de jury het allemaal niet goed meer... :+
De basis is en blijft gewoon hetzelfde en die ruimte voor iedereen is er om te rijden op een manier die bij hem/ haar past. Maar ja, dan moeten zaken als impuls, nageeflijkheid, correcte buiging en stelling wel aan de orde zijn.

Het niet eens zijn met een jury kan, het blijft een jurysport maar als 10 verschillende jury's hetzelfde zeggen dan ligt het niet aan de jury..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 12:21

Eens en in dit geval zie ik ook een dekhengst in het dekseizoen, die zich een beetje Stoer maakt op vreemd terrein met vreemde paarden.. Dat is sowieso weer een extra uitdaging als je een ontspannen proef wil laten zien. :D

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 12:24

Ik denk dat de beste en enige maatstaaf wb paardrijden de volgende is: Doet deze persoon oprecht zijn best om als team samen met het paard de sport te beoefenen, met als doel daar beide plezier aan te beleven en beter te worden?
In het geval van Britt denk ik zeker dat dat zo is. Als het paard eens wat doet wat Britt niet wil, moet ze in een split second reageren en daar vindt men achteraf van alles van. Britt doet ook wel eens iets wat het paard niet wil, en dan reageert het paard dus ook, maar daar vindt niemand wat van. Feit blijft dat je met zijn tweeën bent, dat je twee verschillende talen spreekt, en dat je middels een leider-volger constructie probeert samen iets neer te zetten in een taal die beide kunnen leren en die dus als een brug kan fungeren om communicatie mogelijk te maken. En die communicatie lukt nooit perfect. Enige wat dus overblijft is kijken naar de intentie, en die is bij Britt heus goed. Ze is gek op dat paard en iedereen die gek is op zijn paard, wil dat de communicatie zo goed is dat alles voor een 10 gaat, in perfecte harmonie. Helaas werkt het nou eenmaal niet zo en moet je roeien met de riemen die je hebt. Je bent afhankelijk van vele factoren. Welke paarden kom je in je leven tegen, welke instructeurs komen er op je pad, wat kun jij zelf qua hersencapaciteit, motoriek, bouw, hoeveel talent heb je voor deze sport, hoe passen jij en je paard fysiek en mentaal bij elkaar, enz enz.
Paarden lezen geen boeken en ruiters kunnen lezen tot ze een ons wegen, maar gaan de dingen nooit zo voor elkaar krijgen als dat ze zouden willen. Dus accepteer dat en kijk naar in hoeverre paard en ruiter elkaar snappen, en in hoeverre het paard uitvoert wat er gevraagd wordt. Het ene paard heeft een traag achterbeen, het andere paard heeft moeite met de takt, weer een ander heeft moeite met de buiging, maar als ze dat niet hadden, hadden ze wel een 10.
Wat Britt hier laat zien is meer dan voldoende op dit niveau. Zagen over wat er anders zou moeten is heel leuk, maar dit is nou eenmaal waar deze combinatie toe in staat is op dit moment, en dat is prima

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 12:31

Ik ga niet eens op alles in, maar bij elk topic waar het over de sport gaat of over "bekende" ruiters loopt het topic hetzelfde.

Een aantal Bokkers denken dat zij de enige zijn die hun mening bij anderen door hun strot mogen duwen en als je het niet eens bent, moeten mensen persoonlijk worden.

Mensen kennen elkaar hier helemaal niet echt vaak en oordelen alleen op de reacties en evt foto's.

Het is wel degelijk zo dat degene die zijn of haar verhaaltje het mooiste maakt, het meeste aanspreekt. En zeker tegenwoordig mag je niet meer eerlijk en of kritisch zijn, maar moet alles met een aai over de bol.

Ik heb geen GP gereden, maar wel op paarden die dat konden lopen. Ik ben op geen enkele manier jaloers op mensen in de sport en heb daar ook geen reden voor. Ben super verliefd op mijn eigen dieren, ongeacht wat ze zijn en wat ze kunnen.
Ik had er ook niet genoeg voor over om wel naar bijv een GP niveau te rijden. Juist door wat ik tegenkwam en dat nooit mijn manier zal zijn. En het dondert me echt weinig wat anderen daarvan vinden.

Als mensen goed lezen; ik schrijf ook dat Britt een lieve meid is, graag wil en echt wel haar best doet. Ik zie ook wel verbeteringen ten opzichte van toen ze George net had, maar ook dingen die ze heeft overgenomen wat ik niet graag zie. Gelukkig mag ik in Nederland nog steeds ergens iets van vinden.

Net als ik altijd ver weg zou blijven van Bartels en daar hele goede redenen voor heb. Maar ik snap ook dat Britt dat zelf nog niet zo ziet. Daarvoor moet je meer leren dan alleen dressuur en de oefeningen. Dan moet ze ook veel meer leren over het paard.
Kan zijn dat ze dat ook doet, maar dat komt nu niet zo over en hoe ze overkomt, kan ik niks aan doen, dat doet ze toch echt zelf.

Anky was jarenlang het voorbeeld van Penny meisjes. Die had ook haar merk en dagen voor de kids. Britt spreekt ook een grote groep aan en dan maakt het wel degelijk uit wat je verteld en wat je laat zien.
En dat ze een schone witte hengst heeft met veel roze en glitters er omheen spreekt echt wel meer aan dan een gewone pony buiten met vriendjes die een bosritje mag maken natuurlijk.
Dat ze daarnaast bekend is en ook nog paardenfilms maakt is echt wel een droom voor kinderen.

En niet alle ouders kunnen selecteren wat dan wel of niet goed is en zien vooral de show om alles heen.

Verder zoeken mensen het maar uit, Het zijn altijd dezelfde bokkers die ook in echt elk topic opduiken en of je nou een keer vroeg, overdag of laat bokt opent, kom je ze tegen. En die mensen hebben dan verstand, kennis en ervaring met paarden? Hoe dan? Als je de hele dag op Bokt zit?? Hahahaha, lachwekkend.
Ik zou veel meer tijd bij de paarden gaan spenderen ipv op google info zoeken of op Bokt frustraties uitten naar anderen als je het niet eens bent.

En wie de schoen past...................Ik heb geen tijd, heb paarden en Britt komt er nog wel achter. Die traint binnen 2jr vast wel ergens anders.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 12:37

Bij welke instructeur rijdt Britt??

Niet dat dat terzake doet, maar Dalera is hier al genoemd en die een perfect team met Jesica vormt,
soms heb ik de indruk dat Britt stapjes in het teambuilden mist, als je samen elke stap maakt komt er een perfecte samenwerking tot stand,

zijn ze hard onderweg en heeft ze meer tijd nodig of rijdt iemand anders hem door voor haar - ivm haar drukke agenda - en is George nu even iets verder dan Britt beheerst, het is natuurlijk een enorme krachtpatser.

Begrijp dat Emmelie hem reed/of nog rijdt!!
Laatst bijgewerkt door mce op 03-05-23 12:42, in het totaal 2 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 12:38

superpony schreef:
Ik ga niet eens op alles in, maar bij elk topic waar het over de sport gaat of over "bekende" ruiters loopt het topic hetzelfde.

Een aantal Bokkers denken dat zij de enige zijn die hun mening bij anderen door hun strot mogen duwen en als je het niet eens bent, moeten mensen persoonlijk worden.

Mensen kennen elkaar hier helemaal niet echt vaak en oordelen alleen op de reacties en evt foto's.

Het is wel degelijk zo dat degene die zijn of haar verhaaltje het mooiste maakt, het meeste aanspreekt. En zeker tegenwoordig mag je niet meer eerlijk en of kritisch zijn, maar moet alles met een aai over de bol.

Ik heb geen GP gereden, maar wel op paarden die dat konden lopen. Ik ben op geen enkele manier jaloers op mensen in de sport en heb daar ook geen reden voor. Ben super verliefd op mijn eigen dieren, ongeacht wat ze zijn en wat ze kunnen.
Ik had er ook niet genoeg voor over om wel naar bijv een GP niveau te rijden. Juist door wat ik tegenkwam en dat nooit mijn manier zal zijn. En het dondert me echt weinig wat anderen daarvan vinden.

Als mensen goed lezen; ik schrijf ook dat Britt een lieve meid is, graag wil en echt wel haar best doet. Ik zie ook wel verbeteringen ten opzichte van toen ze George net had, maar ook dingen die ze heeft overgenomen wat ik niet graag zie. Gelukkig mag ik in Nederland nog steeds ergens iets van vinden.

Net als ik altijd ver weg zou blijven van Bartels en daar hele goede redenen voor heb. Maar ik snap ook dat Britt dat zelf nog niet zo ziet. Daarvoor moet je meer leren dan alleen dressuur en de oefeningen. Dan moet ze ook veel meer leren over het paard.
Kan zijn dat ze dat ook doet, maar dat komt nu niet zo over en hoe ze overkomt, kan ik niks aan doen, dat doet ze toch echt zelf.

Anky was jarenlang het voorbeeld van Penny meisjes. Die had ook haar merk en dagen voor de kids. Britt spreekt ook een grote groep aan en dan maakt het wel degelijk uit wat je verteld en wat je laat zien.
En dat ze een schone witte hengst heeft met veel roze en glitters er omheen spreekt echt wel meer aan dan een gewone pony buiten met vriendjes die een bosritje mag maken natuurlijk.
Dat ze daarnaast bekend is en ook nog paardenfilms maakt is echt wel een droom voor kinderen.

En niet alle ouders kunnen selecteren wat dan wel of niet goed is en zien vooral de show om alles heen.

Verder zoeken mensen het maar uit, Het zijn altijd dezelfde bokkers die ook in echt elk topic opduiken en of je nou een keer vroeg, overdag of laat bokt opent, kom je ze tegen. En die mensen hebben dan verstand, kennis en ervaring met paarden? Hoe dan? Als je de hele dag op Bokt zit?? Hahahaha, lachwekkend.
Ik zou veel meer tijd bij de paarden gaan spenderen ipv op google info zoeken of op Bokt frustraties uitten naar anderen als je het niet eens bent.

En wie de schoen past...................Ik heb geen tijd, heb paarden en Britt komt er nog wel achter. Die traint binnen 2jr vast wel ergens anders.

Wie de schoen past trekke hem aan. Een ellenlange post midden op de dag :+ past prima in je eigen geschetste plaatje :D

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 12:39

Ik vind het super voor Britt!

Ik denk dat Britt zelf ook wel weet dat ze niet zo kan rijden als Emmelie! Ik heb destijds een clinic van Emmelie en Britt gezien op een Fira evenement waarin Emmelie ook zei dat door de manier van rijden is Spanje de stap erg slecht geworden was ( na Emmelie heeft George jaren in Spanje gestaan) Als je de stap nu vergelijkt met toen is het al zoveel verbeterd.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 12:40

Ik zie via instagram vaak filmpjes van de amateur ruiters, boshobbelaars en de mensen die menen dat zij het klasiek rijden totaly onder de knie hebben waarvan mijn tenen zich echt omkrullen.

Met een lange teugel, de neus over de grond in een tempo waarvan ik mij af vraag of er überhaupt een paard is die goed in balans kan blijven.
Legio goeroes die hele modules maken, die mensen kunnen kopen om hetzelfde te bereiken. En je ziet gewoon geen enkel paard in balans lopen, loopt als een stofzuiger op de voorhand.
Dat kan gewoon niet gezond zijn.

Om maar niet te spreken van de paarden die in reels voorbij komen, die gewoon echt mega onregelmatig zijn. En waarbij het ene excuus na het andere voorbij komt waarom een paard zo is. Of oh, hij is niet goed, loop maar een weekje op de paddock en dan pak ik je daarna weer op. Maar hoezo is ie überhaupt kreupel dan?

Dan zie ik echt 100x liever een george, die een goed stal managment heeft, bij jeuk aan zn lip al een dierenarts erbij heeft.

En ik zit iedere maand wel een aantal keer aan de baan te jureren, en geloof me, de basis sport heeft misschien nog wel meer te veranderen dan de topsport.
Het is heus niet super dramatisch in de basis sport (en ik zit er als een havik bovenop, onregelmatig lopen is bij mij einde proef) maar echt, een gemiddeld basis sport paard heeft het in mijn ogen echt niet beter dan een grand prix paard!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 12:41

superpony schreef:

Gelukkig praat je nu eens over jezelf! +:)+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 12:43

Ivy_power, wat voor stalmanagement is er dan voor George?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 12:44

dresjoepie schreef:
Ik vind het super voor Britt!

Ik denk dat Britt zelf ook wel weet dat ze niet zo kan rijden als Emmelie! Ik heb destijds een clinic van Emmelie en Britt gezien op een Fira evenement waarin Emmelie ook zei dat door de manier van rijden is Spanje de stap erg slecht geworden was ( na Emmelie heeft George jaren in Spanje gestaan) Als je de stap nu vergelijkt met toen is het al zoveel verbeterd.

Aha dat verklaard ook wel waarom hij op dat filmpje in Spanje zo achter bleef met de achterhand en dat nu onder Britt alweer verbeterd is.

Het is toch fijn om een beetje context er bij te hebben.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:00

Britt heeft ooit net als heel veel pennymeisjes de wens gehad om Z te starten, maar had niet de juiste paarden daarvoor en ze ging de gewone weg die veel amateurs afleggen. Totdat George op haar pad kwam, dankzij hem kon ze wel verder met haar droom en is ze de gewone Z inmiddels ruimschoots voorbij. Maar dat paard is onderdeel van een zakelijke deal en haar rol is om er met een positieve uitstraling vorm aan te geven waardoor er geld binnenkomt bij de stakeholders. Dat zij haar droom waar heeft kunnen maken, is bijzaak in het geheel.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:07

Wie rijdt/traint George, kan me zo voorstellen dat Britt - vanwege haar drukke agenda - niet altijd tijd heeft
en dat zij niet elke stap in zijn ontwikkeling ook daadwerkelijk maakt/zelf ook leert
Dalera is hier al genoemd en dat is werk van jaren samen trainen en ontwikkelen tot dit perfecte team.

Nu heb ik weleens de indruk dat George een stapje verder is dan Britt, laat onverlet dat het enorm knap is om deze krachtpatser te rijden.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:08

Veronica2 schreef:
Britt heeft ooit net als heel veel pennymeisjes de wens gehad om Z te starten, maar had niet de juiste paarden daarvoor en ze ging de gewone weg die veel amateurs afleggen. Totdat George op haar pad kwam, dankzij hem kon ze wel verder met haar droom en is ze de gewone Z inmiddels ruimschoots voorbij. Maar dat paard is onderdeel van een zakelijke deal en haar rol is om er met een positieve uitstraling vorm aan te geven waardoor er geld binnenkomt bij de stakeholders. Dat zij haar droom waar heeft kunnen maken, is bijzaak in het geheel.

Maar toch flikt ze het en het lukt haar om te verbeteren. En ze doet er ook alles aan. Kan me nog wel een filmpje herinneren waarin ze lyrisch was dat ze de M2 (meen ik) bereikt had, zo trots en zie nu dit eens.

Wat is ongeveer de tijdlijn van George dan? Van wanneer tot wanneer bij Emmelie, wanneer in Spanje door spaanse ruiters en wanneer (ook weer) bij Britt gekomen?