43% van de hippische ondernemers raakt niet uit kosten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 13:15

Ayasha schreef:
Er zijn meerdere manieren om met paarden te werken dan een pension. :) Ik zou nooit een pension willen. Nog niet als ik een miljoen belastingsvrij er bovenop kreeg. :+

Ik ook niet, daarom staan er hier 16 stallen leeg :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 13:22

Poekkie schreef:
Naar welke soort jobs lijkt stalhulp je een opstapje superpony?

Ik ken persoonlijk geen trainers of instructeurs die als stalwerker zijn begonnen. Die hadden allen hun eigen paarden en zijn de cursussen gaan doen toen ze voldoende niveau hadden. Als je als stalhulp mag rijden met begeleiding lijkt het me een optie maar dat is meestal niet.

Idem manege-eigenaar: het aantal stalhulpen dat de financiën en kennis heeft vergaard op effectief het bedrijf te kunnen overnemen is erg beperkt.

Stallen uitmesten hoort gewoon bij het werk, ik hoefde dat pas niet meer te doen toen ik beter kon rijden. Maar je moet ergens beginnen als je geen rijke ouders hebt.

Voorbeeld, ik werkte als 19-jarige voor E3,- per uur 35 uur op een handelstal. Waar mesten gewoon een onderdeel van het werk was. Dit is al wel zo ongeveer 20 jaar geleden :o
Wat ik er geleerd heb, daar ging het mij om maar het loon was natuurlijk meer een soort fooi. :o
Rijden hoorde er ook bij en zo'n 12 paarden op een dag doen naast de andere werkzaamheden.
Oja, en dan was ik ook nog wel gediplomeerd. :+

Juist de trainers en instructeurs met alleen cursussen en geen ervaring in het werken met vele verschillende paarden zijn imo degene die je NIET moet hebben. :o

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 13:24

DuoPenotti schreef:
nee op dat soort stalen heb ik niet gestaan.
Wel in de tuinbouw als collega's gehad.
En ja die uitbuiting die daar en nog steeds gaande was heb ik altijd lelijk over gepraat. Maar werd door de kantoormiepjes nooit geloofd, want iedereen krijgt in Nederland minimuumloon.... ja bij de Efteling waar ze in sprookjes geloven ook....

Dat is in de paardenwereld ook echt niet zo, wat een enorm verschil is dat met andere banen qua loon, waardering en algemene mentaliteit phew. :o

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 13:25

Poekkie schreef:
Naar welke soort jobs lijkt stalhulp je een opstapje superpony?

Ik ken persoonlijk geen trainers of instructeurs die als stalwerker zijn begonnen. Die hadden allen hun eigen paarden en zijn de cursussen gaan doen toen ze voldoende niveau hadden. Als je als stalhulp mag rijden met begeleiding lijkt het me een optie maar dat is meestal niet.

Idem manege-eigenaar: het aantal stalhulpen dat de financiën en kennis heeft vergaard op effectief het bedrijf te kunnen overnemen is erg beperkt.

Verschillend. Ik heb op stallen gewerkt waar we alles samen deden en de meesten nog in opleiding zaten. Die wilden vooral gaan lesgeven, maar vaak uiteindelijk naast een andere baan.

Ergens anders waren de functies wat meer gescheiden, maar hadden de mensen die stalwerk deden een achterstand tot de arbeidsmarkt.

Op een stal waar ik vaak kwam moest iedereen beginnen met vegen, ongeacht vooropleiding of dromen en dat is echt prima en nog niet zo slecht.

Als ik nu kijk met wie ik nog contact heb zijn mensen totaal iets anders gaan doen, ze doen wat in de paarden erbij of ze zijn klein voor zichzelf begonnen en huren op een lokatie een aantal stallen.

Dat is ene beetje de doorsnede. De mensen die ik ken van Dronten willen doorgaans niet heel erg met stalwerk beginnen, maar ook daar vandaan komt niet iedereen bij de paarden terecht.

Wat wel opvallend is, is dat heeeeeeeel veel mensen heel veel kleine cursussen doen om van alles erbij te pakken, therapie dit, massage dingetje dat, voertje, supplementen etc. Daar is een enorme wildgroei en het is vrij simpel; de een redt het daarmee en de ander niet.

Het is natuurlijk ook echt voor iedereen anders. Iedereen heeft een andere standaard en een ander loon "nodig". Ik hoef naast mijn man niet per se een volledig loon te verdienen, maar wil ik dit alleen doen, moet ik wel even flink aan de bak.
Een ander heeft weer andere wensen en andere kosten.

Sommige mensen vinden een simpel, niet te duur huisje prima, kopen niet gek veel, reizen niet gek veel, dus die zullen sneller tevreden zijn met een lager loon dan mensen met een groot gat in hun hand. En alleen is voor veel mensen ook anders dan samen, dan telt het loon van een partner ook mee.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 13:28

Elisa2:
Waarom zou een instructeur geen ervaring hebben in rijden met verschillende paarden als die geen stallen heeft gemest vroeger?
Als ik bvb naar mijn eigen instructeur als voorbeeld mag kijken dan heeft die een volledig andere studie en job maar van jongs af aan stilaan steeds meer paarden bijgereden en opgeleid via via. Maar nooit meer gemest dan haar eigen stal.

Werk voor 3 euro per uur is voor mij gewoon het perfecte voorbeeld van uitbuiting en slechte bedrijfsvoering.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 13:31

Er zit een verschil tussen 5 verschillende paarden gereden te hebben of 500.

Prima hoor als ze zo uit kunnen, maar vaak mist er toch net een stuk ervaring.

Nou en dat is precies wat je in de paardenbedrijven gaat vinden, want dat was destijds het minimumloon voor een 19 jarige. En daar is nog niks in veranderd, want er is nog steeds geen CAO.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 13:41

Popstra schreef:
Ayasha schreef:
Er zijn meerdere manieren om met paarden te werken dan een pension. :) Ik zou nooit een pension willen. Nog niet als ik een miljoen belastingsvrij er bovenop kreeg. :+

Ik ook niet, daarom staan er hier 16 stallen leeg :D

_O- We hebben ooit de optie gehad om een pensionstal te houden. Mijn man wilde er toen voor gaan. Ik heb toen gezegd "ik stop nog liever met de paarden dan dat ik met een pensionstal begin."
De paarden vind ik geen probleem maar dat ze hun eigenaar perse moeten meenemen is zo'n ellende. _O-

Ik heb er hier eentje tijdelijk opgevangen (anderhalve maand) en was blij toen ik hem naar de weide kon brengen. :o En met die eigenaresse kan ik het dan nog goed vinden ook. Ik ben daar gewoon niet voor gemaakt. _O-

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: 43% van de hippische ondernemers raakt niet uit kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 13:57

Nu ligt er dat ook wel aan hoe de indeling is.
Komt alles in je eigen prive oprit en tuin enz.
Of kun je je tuin afschermen en komen de klanten via een andere ingang het terrein op.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 07:07

Mkango schreef:
Ik snap daarom niet dat iemand als hahahatsjoe het wel oké vindt dat staleigenaren nauwelijks het hoofd boven water kunnen houden met 7 dagen in de week hard werken, laat staan zichzelf een eerlijk loon kunnen uitkeren of idd kunnen voorzien in hun pensioen, maar dat het een schande is als Jantje z'n paard zou moeten verkopen en Marietje zou moeten stoppen met lessen omdat Bert de stalhouder óók graag een eerlijk loon wil voor het harde werken.

Jij weet kennelijk beter wat ik vind dan ikzelf... Leg mij geen woorden in de mond die ik nooit gesproken heb.