Paardencoaching is booming, maar hoe is dat voor het paard zelf?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 09:07

marleen_usar schreef:
Nee is niet dodelijk een lekkende darm ik leef nog steeds.

Als je echt een darmperforatie hebt, en dan bedoel ik fysiek een gaatje in je darm, dan is er wel degelijk enorme haast bij. Je moet dan geopereerd worden. Anders ga je dood. Als dit niet het geval was, had je geen lekkende darm, maar iets anders.

Ontopic: ik ben niet tegen coaching, ik heb ooit een kundige loopbaancoach gehad. Kregen we van onze werkgever gratis aangeboden, verder niets mee gedaan, want ik zat goed waar ik zat. Ik ben wél tegen werken met mensen met ernstige problemen als je er geen gedegen opleiding voor hebt. Dat kan hele schadelijke gevolgen hebben.

Mijn opinie over paardencoaches is zeer sterk gekleurd doordat ik iemand ken die te dom was om te poepen, absoluut niet veel weet van paarden, en toch paardencoach ging worden. Zonder enige kennis van zaken. Echt om te huilen. Je zult daar eens terecht komen met je PTSS of ernstige depressie ;( .

Offtopic: Ook ben ik allergisch voor mensen, die zoals Sevk goed beschijft, zichzelf medisch klinkende namen geven die werkelijk waar niets betekenen en daarmee goedgelovige en/of wanhopige mensen oplichten. Cranio-sacraal, en nog erger: orthomoleculair arts zijn daar voorbeelden van.
Laatst bijgewerkt door miereneter op 04-03-23 09:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 09:10

Popstra schreef:
Veronica2 schreef:

De vastzittende lever is van dezelfde orde als de "lekkende darm", dat is ook een niet bestaande aandoening waar goud mee wordt verdiend in het alternatieve circuit. Onzekerheid maakt mensen kwetsbaar voor zulke verhalen en daarom blijft dit allemaal bestaan. Je krijgt een niet bestaande aandoening bij jezelf of je paard op je bord, je schrikt je het apenzuur, maar gelukkig heeft de peut van dienst er toevallig ook een oplossing voor en die kan er ook niks aan doen dat het zo duur is allemaal :+

Lekkende darm??
Dan ben je in korte tijd toch hartstikke dood!?

Uurtje ongeveer. Als je er nog nooit van hebt gehoord, gooi het dan gerust even door google en er gaat een (waan)wereld voor je open. :j :')

Elisa2, het is inmiddels duidelijk hoe je erin staat, maar je schiet wel een beetje door in je manier reageren en dat is jammer.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 09:19

Veronica2 schreef:
Popstra schreef:

Lekkende darm??

Uurtje ongeveer. Als je er nog nooit van hebt gehoord, gooi het dan gerust even door google en er gaat een (waan)wereld voor je open. :j :')

Elisa2, het is inmiddels duidelijk hoe je erin staat, maar je schiet wel een beetje door in je manier reageren en dat is jammer.

Gelukkig laat een darm wel dingen door, anders konden we vandaag wel stoppen met eten. Dat had dan ook geen nut

Citaat:
Hoe worden voedingsstoffen verteerd?
De vertering van voedsel vindt plaats in de slokdarm, de maag, de dunne darm en de dikke darm. Voedingsstoffen worden afgebroken tot kleine deeltjes, deze worden opgenomen in het bloed en via het bloed naar de lichaamscellen vervoerd.

Waar gaan de voedingsstoffen in de darmen naar toe?
Voedingsstoffen die door de dunne darm aan het bloed worden doorgegeven, worden daarna naar de lever getransporteerd. Hier worden de voedingsstoffen omgezet in bouwstoffen of energie. De lever filtert ook schadelijke stoffen uit het bloed. De lever produceert bovendien gal, dat nodig is voor de vertering van vetten

en dan de lekkende darm, geen geperforeerde darm zoals jullie het zien

Citaat:
Het Lekkende Darm Syndroom (Leaky Gut) is een aandoening waarbij de darmwand is beschadigd en meer stoffen doorlaat dan gewenst.
Bij een Leaky Gut kunnen schadelijke stoffen door de darmwand heen zich via de bloedbaan in het lichaam verspreiden.
Lekkende Darm Syndroom symptomen zijn onder andere glutenintolerantie (coeliakie), depressie, obesitas, huidklachten, PDS en obstipatie.
Onder andere glutenintolerantie (coeliakie) en een belastend voedingspatroon beïnvloeden de werking van de darmwand en kunnen leiden tot een verhoogde doorlaatbaarheid.

maar het zien als een geperforeerde darm komt doordat mensen zich zo goed inlezen :j

Maar goed daar gaat dit topic niet over dus :wave:

rien10

Re: Paardencoaching is booming, maar hoe is dat voor het paard zelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 09:40

Doe Ff een topic waan beelden aanmaken of zo.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 09:52

DuoPenotti schreef:
Lekkende darm??

Gelukkig laat een darm wel dingen door, anders konden we vandaag wel stoppen met eten. Dat had dan ook geen nut

"Hoe worden voedingsstoffen verteerd?
De vertering van voedsel vindt plaats in de slokdarm, de maag, de dunne darm en de dikke darm. Voedingsstoffen worden afgebroken tot kleine deeltjes, deze worden opgenomen in het bloed en via het bloed naar de lichaamscellen vervoerd.

Waar gaan de voedingsstoffen in de darmen naar toe?
Voedingsstoffen die door de dunne darm aan het bloed worden doorgegeven, worden daarna naar de lever getransporteerd. Hier worden de voedingsstoffen omgezet in bouwstoffen of energie. De lever filtert ook schadelijke stoffen uit het bloed. De lever produceert bovendien gal, dat nodig is voor de vertering van vetten".

en dan de lekkende darm, geen geperforeerde darm zoals jullie het zien

"Het Lekkende Darm Syndroom (Leaky Gut) is een aandoening waarbij de darmwand is beschadigd en meer stoffen doorlaat dan gewenst.
Bij een Leaky Gut kunnen schadelijke stoffen door de darmwand heen zich via de bloedbaan in het lichaam verspreiden.
Lekkende Darm Syndroom symptomen zijn onder andere glutenintolerantie (coeliakie), depressie, obesitas, huidklachten, PDS en obstipatie.
Onder andere glutenintolerantie (coeliakie) en een belastend voedingspatroon beïnvloeden de werking van de darmwand en kunnen leiden tot een verhoogde doorlaatbaarheid".

maar het zien als een geperforeerde darm komt doordat mensen zich zo goed inlezen :j

Maar goed daar gaat dit topic niet over dus :wave:

Ja de medische kennis is weer geweldig aanwezig. :D :+

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 10:26

Als je wijs wilt lijken, gebruik dan de correcte medische termen. Dan praten we over hetzelfde. Medisch gezien bestaat de term "lekkende darm" niet, of wordt oneigenlijk gebruikt. In de medische wereld doet zorgvuldig taalgebruik er wel degelijk toe. Als de darm lekt, is hij geperforeerd. Er lekt dan vocht uit de darm in de buikholte. Daar ga je vrij snel aan dood. Wat ook voorkomt, is een hyperpermeabele darm. Via osmose-achtige processen kunnen er dan stoffen worden vrijgegeven aan de bloedbaan. Heel anders dan lekken, en je gaat er inderdaad niet aan dood.

Je kunt namelijk zelf allerlei syndromen met namen gaan bedenken, maar daarom bestaan ze nog niet echt. "Vastzittende lever" zie je alleen maar bij ostheopaten en bij cranio-sacraaltypes. Ik heb gelezen wat ze erover schrijven, maar het blijft vage shit.

Overigens bestrijd ik niet dat je baat kunt hebben bij alternatieve behandelingen. Zelf heb ik een ostheopaat die me enorm helpt met mijn chronische nekpijn. Ik bestrijd wel de onzintheorieën die sommigen ophangen om hun diensten te verkopen. Die van mij is gelukkig nuchter en behandelt me gewoon zonder pseudo-medisch geblaat.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 10:49

Maar er zijn toch wel meer medische begrippen die niet gebruikt worden in de volksmond.
Mensen zeggen toch ook niet: ik heb last van een herpes labialis (koortslip)

Ik heb wel eens een interview gelezen van een MLD arts die zelfs de term lekkende darm gebuikte waarbij hij inderdaad doelde op de hyperpermeabele darm wat dan de correcte term is.

Maar meer on topic. Ik ben het eens met Rien10 dat ik de term paardencoach ook altijd gek vind.
Je bent coach voor mensen waarbij je gebruik maakt van paarden.

Erg interessant dat ze er achter proberen te komen hoe de paarden zich voelen door hen hiervoor te gebruiken.

Edit: typfout

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 10:54

Is idd een rare term. Het is een mensencoach die paarden gebruikt (en ze niet snapt, maar dat is wat anders :+ )

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 11:03

Avalanche schreef:
Is idd een rare term. Het is een mensencoach die paarden gebruikt (en ze niet snapt, maar dat is wat anders :+ )

En als ik zo lees wie dat allemaal maar zo kunnen gaan doen vraag ik me ook af of deze coaches soms mensen überhaupt ook wel snappen :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 11:05

Same, same :')

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 11:27

Ik denk dat het heel erg uitmaakt wat voor coach het is en hoe die het paard gebruikt of inzet in de coachingssessie, of een paard daar last van heeft of niet.

Dat de terminologie niet klopt ben ik het wel onmiddellijk mee eens.

Maar ik heb zelf het effect van dieren gezien op een jongen met een 'stoornis in het autistisch spectrum' zoals je dat tegenwoordig geloof ik moet noemen.

Als ik hem meenam naar mijn vorige paard, kwam de jongen helemaal tot ontspanning, gewoon door de aanwezigheid van het paard.
Hij borstelde hem, hij knuffelde hem, soms was-ie alleen maar bij hem in de buurt terwijl we in de wei aan het uitmesten waren, of terwijl ik hem poetste.

Dat effect had de aanwezigheid van dat paard op hem en ik kan nou niet zeggen dat ik het idee heb gehad dat dit zwaar of belastend voor mijn paard was.

Heb hetzelfde effect bij dezelfde jongen overigens ook gezien bij aanwezigheid van een hond (golden retriever) van vrienden van ons.

Die jongen ontspant bij dieren.

Op deze manier denk ik dus dat je best een positieve bijdrage aan het leven van een mens kunt leveren door te werken met dieren, als coach zijnde.

Overigens wist datzelfde paard bij mij ook altijd goed mijn stemming aan te voelen.
Als ik eens een rotdag had gehad, kon ik niet met hem in de bak werken, want dan begrepen we elkaar niet. Ik kon wel heel prima met hem naar het bos. En afhankelijk van hoe ik me echt voelde, zette hij dan óf geen stap verkeerd en was de braafheid zelve (terwijl hij best heel ondeugend kon zijn, het was echt geen standaard meegaand dier, had een overduidelijke eigen mening) met als effect dat ik lekker kon ontspannen en kon genieten van het buiten samen zijn met hem.
Maar soms, als mijn stemming toch net wat anders was, dan ging hij juist enorm de clown uithangen, waardoor ik moest lachen en ook weer ontspannen raakte.
In die zin noemde ik hem ook altijd wel mijn therapeut ja.

Is natuurlijk anders, eigen dier, waar je een band mee hebt enzo.

Huidige paard heb ik ook wel mooie voorbeelden van, van verdriet aanvoelen en troost komen bieden.
Ik parkeer mezelf nog wel eens op een kleedje bij hem in de wei (of met een boek, of met werk of met gewoon niks) en het is echt waanzinnig om te ervaren op welke manier hij toenadering zoekt of me compleet negeert.
Grappig genoeg, als ik goed in mijn vel zit en mezelf sterk en krachtig voel, komt hij altijd wel even begroeten en kijken en gaat daarna vaak al vrij snel weer verder met wat hij zou doen als ik er niet ben.
Maar als ik verdrietig ben, of een rotgevoel over iets heb, blijft hij vaak veel langer en dichter bij me in de buurt en blijft ook meer contact zoeken.
Als ik dan in een eerdere post lees over dat het niet eerlijk is dat je je problemen bij je paard zou dumpen, vraag ik me wel eens af hoe het dan komt dat het erop lijkt dat hij het bij me komt halen.

En nogmaals, dat is natuurlijk echt anders met een eigen dier dan wanneer je als coach dieren inzet bij cliënten, maar ik heb toch teveel mooie interacties tussen dieren en mensen gezien, om het af te doen als misbruik van de paarden.
Maar dan valt of staat het inderdaad wel met de kwaltiteit van de coach in de eerste plaats, de kennis en kunde over paarden van de coach en de mate waarin die het dier inzet en tijdens inzet de gelegenheid geeft om aan te geven met een bepaalde cliënt niet te willen werken.

Ik denk best dat zo'n onderzoek met een gestandaardiseerde app al een goed inzicht zou kunnen geven en op basis van de uitkomsten zal een goed onderzoeker altijd aanbevelingen doen om het onderzoen nog verder te verbeteren om het antwoord nog scherper te krijgen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 11:40

miereneter schreef:
[

Mijn opinie over paardencoaches is zeer sterk gekleurd doordat ik iemand ken die te dom was om te poepen, absoluut niet veel weet van paarden, en toch paardencoach ging worden. Zonder enige kennis van zaken. Echt om te huilen. Je zult daar eens terecht komen met je PTSS of ernstige depressie ;( .

Je moet ook niet met ernstige klachten naar een (paarden) coach maar naar een psycholoog/psychiater/therapeut. Daar zijn coaches helemaal niet voor opgeleid!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 11:53

josien_m_ schreef:
miereneter schreef:
[

Je moet ook niet met ernstige klachten naar een (paarden) coach maar naar een psycholoog/psychiater/therapeut. Daar zijn coaches helemaal niet voor opgeleid!

En daar zou een goede coach ook zelf voor moeten waken.
Dat die niet alsnog als 'ervaringsdeskundige' toch gaan helpen bij dergelijke complexe klachten, maar een cliënt dan verwijzen naar de huisarts voor het inzetten van een traject bij de juiste hulpverlener.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 12:11

Een ervaringsdeskundige is iets geheel anders..

Overigens zie ik de wildgroei aan coaches ook. Bizar. Zowel met als zonder paard.. echt een beetje een te vrij beroep als je het mij vraagt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 12:15

Het is ook altijd een bepaald type wat dat gaat doen :') ik mag niet generaliseren, maar het lijkt wel zo.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 12:23

Avalanche schreef:
Het is ook altijd een bepaald type wat dat gaat doen :') ik mag niet generaliseren, maar het lijkt wel zo.

Type Amsterdam Zuidas carrieretijger kreeg burnout, heeft nu de wijsheid in pacht om de wereld te redden :')

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 12:28

Vuurvleugels: dit dus. :j
Deze die ik ken passen perfect in dit plaatje.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 12:35

Janneke2 schreef:
Avalanche schreef:
https://www.kwakzalverij.nl/nieuws/zemb ... -genezers/

Het kan echt wil degelijk heel schadelijk zijn.

Klopt.

Maar check de bron: de baby die stierf werd behandeld door iemand zonder opleiding tot cranio-sacraal therapeut.
En helaas kwam er heel wat gewrik aan te pas.

Beunhazerij, dus.

Dat is juist het hele punt. Er bestáát geen erkende opleiding tot cranio sacraaltherapeut. Letterlijk iedereen mag zichzelf CS therapeut noemen. En er zal ook nooit een officiële opleiding in bestaan omdat het namelijk pseudowetenschap is. Sommigen schermen wel met zogenaamde professoren en universiteiten, zoals bij de KPNI opleidingen, maar dat blijken dan onofficiële zelfopgerichte universiteiten te zijn met onofficiële professoren. Nadat daar een klacht over was gekomen ( je mag jezelf niet zomaar professor noemen) hebben ze de titel er op hun website vanaf gehaald.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 12:39

VuurVleugels schreef:
Avalanche schreef:

Type Amsterdam Zuidas carrieretijger kreeg burnout, heeft nu de wijsheid in pacht om de wereld te redden :')

Ja maar echt. Blond en nog net niet in de fase van kort pittig :') you know :')

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 12:41

Melzazu schreef:
Maar er zijn toch wel meer medische begrippen die niet gebruikt worden in de volksmond.
Mensen zeggen toch ook niet: ik heb last van een herpes labialis (koortslip)

Daar heb je zeker een punt, dat is ook weer waar. Mijn bezwaar is vooral dat vage types diagnoses stellen waarvoor ze niet bevoegd zijn en zich laten betalen door mensen die soms wanhopig op zoek zijn naar verbetering van hun klachten. Dat is alles. Verder heb ik, al zou je dat misschien niet zeggen, een behoorlijk open geest. Alleen ook kritisch door veel ervaringen met charlatans, die ik meemaakte door new age-avonturen van mijn moeder zaliger.

Marije_jiplover schreef:
Ik denk dat het heel erg uitmaakt wat voor coach het is en hoe die het paard gebruikt of inzet in de coachingssessie, of een paard daar last van heeft of niet. Dat de terminologie niet klopt ben ik het wel onmiddellijk mee eens.

Maar ik heb zelf het effect van dieren gezien op een jongen met een 'stoornis in het autistisch spectrum' zoals je dat tegenwoordig geloof ik moet noemen.

Ik geloof ook dat omgang met dieren heel heilzaam kan zijn. Maar wat je in een andere post ook schrijft: de coaches zelf zouden heel voorzichtig moeten zijn met wie en wat ze behandelen.

En wat Muze zegt: de wildgroei is zorgelijk.

Dat coaching, door kundige coaches, een aanvulling kan zijn op andere behandeling, en prima ingezet kan worden bij 'lichtere' zoektochten zoals loopbaanvragen: absoluut. Op zich ook goed dat de impact op paarden onderzocht wordt, maar zelfrapportage lijkt me een heel beperkt middel hiervoor.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 12:57

Voor kinderen met bv autisme of ptsd kan werken met dieren heel heilzaam zijn. Ook bij ouderen met dementie bv. Maar zorgelijk is dat ook iedereen zich hier coach kan noemen, ook al is die niet gehinderd door enige kennis van zaken.
Trouwens, ik ben ook heel open van geest hoor. Ik kan mij zelfs ontspannen met het uitvoeren van wicca rituelen (zonder daarbij de illusie te hebben dat ik daar iets of iemand buiten mezelf kan mee beïnvloeden), maar ook hier helaas in mijn omgeving al veel te veel gezien en te maken gehad met charlatans. En dan lees ik mij in en ontdek je dat het allemaal pseudowetenschap is…
Voor mij gaat iets dat wetenschappelijk bewezen is dat het werkt boven iets waarvan wetenschappelijk bewezen is dat het niet KAN werken. Of zelfs waarvan je niet kunt bewijzen dat het werkt. Want daar steigeren de believers allemaal. Als je gaat vragen: bewijs mij eens dat dit werkt. Dan zeggen ze: zwets niet. Ik weet dat het werkt, want bij mij, x,y of z heeft het gewerkt!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 13:00

Overigens heb ik zelf ook een vrij beroep, maar ik zal nooit diagnoses stellen, ik wijs altijd mensen door als ik het niet ( zeker) weet, en ik benoem ook echt regelmatig dat ik gewoon de wijsheid niet in pacht heb.
Heb ik hierdoor minder klanten dan de “ roepende peuten”; ja.. want die kunnen soms nog gebakken lucht verkopen. Ik kan dat dus niet. Ik ben gewoon mens. Ik doe mijn werk graag maar heb niet de illusie dat ik wonderen kan verrichten of dat ik alles maar weet.
Maar das off-topic, haha.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 13:14

Ik ben wel benieuwd hoe jullie allemaal zo stellig overtuigd zijn dat alle paardencoaches niet deugen. Kennelijk jullie ze persoonlijk? Zelf weleens meegekeken bij de sessies? Weleens op open dagen geweest? Zelf weleens een sessie gehad uit nieuwsgierigheid?
Weleens mensen gesproken die baat hebben gehad bij paardencoaching?

Ik lees veel meningen, maar weinig onderbouwing.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 13:15

Een lekkende darm is zeker geen darm perforatie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 13:16

Muze schreef:
Overigens heb ik zelf ook een vrij beroep, maar ik zal nooit diagnoses stellen, ik wijs altijd mensen door als ik het niet ( zeker) weet, en ik benoem ook echt regelmatig dat ik gewoon de wijsheid niet in pacht heb.
Heb ik hierdoor minder klanten dan de “ roepende peuten”; ja.. want die kunnen soms nog gebakken lucht verkopen. Ik kan dat dus niet. Ik ben gewoon mens. Ik doe mijn werk graag maar heb niet de illusie dat ik wonderen kan verrichten of dat ik alles maar weet.
Maar das off-topic, haha.

Dat laatste is heel erg ontopic imo. :o

Er is nog zoveel wat we allemaal niet weten.

Vind het ook alleen maar goed dat de paardencoaching zelf onderzoek doet naar hoe het effect van hoe de coaching voor paarden is.
Zelfregulatie, kan dat alleen maar aanmoedigen.