Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kendra schreef:@Nikass, fijn dat je je kunt vinden in mijn post, maar ik vind het allemaal niet zo overtuigend wat je zegt. Eerst is het de mens die de natuur stelselmatig om zeep helpt en vervolgens is het de regering die wanbeleid maakt?
Ik vind dat allemaal trouwens niet zo spannend, ik wil gewoon graag dat er meer oog komt voor de volle werkelijkheid. Dus ook voor de negatieve aspecten, de consequenties van keuzes.
Ik vind namelijk dat mijn werkelijkheid wordt ontkend - of in ieder geval miskend….
Wie of wat de ‘pro wolf beweging’ is weet ik ook niet. Ik ben lid geworden van een pro-wolf FB groep, maar daar werd ik na een eerste (in mijn ogen vrij neutrale) vraag direct uitgeknikkerd. Wat ik verder zie is dat op de sites van natuurbeschermingorganisaties de negatieve kanten worden afgedaan met ‘ het is even wennen’. Nou, dat vind ik echt wel het bagatelliseren van deze complexe situatie….
Zapje schreef:Vanochtend wilde ik de paarden buitenzetten maar dat ging niet, want er liep weer een wolf in de straat. Ik vind het ook mooie dieren maar ze worden hier dagelijks gezien, vlakbij huizen/de bebouwde kom. Dat vind ik te dichtbij.
Uiteindelijk de paarden een uur later buiten gezet toen hij weer verder was gelopen. Maar die wolf, die komt terug. Paar keer per week wordt hij gezien, dus hij/zij komt hier vast elke dag/nacht wel een keer voorbij. Wildcamera durf ik niet eens meer te bekijken. En ik woon binnen de bebouwde kom.
cajabol schreef:als we nou eens doorhebben dat ipv de wolf we jagers alles waarvan we vinden dat we teveel hebben doodlaten schieten.... Gruwelijke dood want 1 kogel doodt meestal niet. Een regen van kogels uiteindelijk, na zeer geleden te hebben wel.
Lees toch allemaal de richtlijnen hoe je je paard kan beschermen met de juiste afrastering. Ook wat betreft schapen en ander vee. Ik maak hier wel even de kanttekening dat schapen, geiten enz enz door ons mensen met duizenden elk jaar gedood worden. Ga zelf eens in zo een veewagen staan richting de slacht. Het is nmm echt met oogkleppen op om de wolf te veroordelen maar wat de mens aanricht niet te veroordelen, wat vele en vele malen erger is dan wat de wolf doet. Ook trouwens poezen en honden, wat die aanrichten elk jaar. Baby haasjes worden massaal door poezen gepakt, vogels, muizen enz enz. Daar hoor je hier niks over
Huertecilla schreef:Is ook één groot hypocriete neuzelarij nota bene door paardzitters/-dwingers. Wat ik al eerder aanstipte is het doodbijten door een hónd totaal geen punt. Toverwoord ´wolf´ en hoppa gezamelijke hysterie opkloppen.
Ja, de wolf is een probleem voor verschillende andere mensenbelangen. Daarbij willen sommige groepen niet erkennen dat hún belang niet zwaarder weegt dan dat van anderen en de wolf moét daarvoor het grote kwaad zijn als afleiding.
Het is een kwestie van wennen, aanpassen maar zelfs dát mag niet opgemerkt worden want is niet respectvol naar slachtoffers![]()
Toch is dat verstandiger dan je er over opwinden of jezelf/omgeving een fobie aanpraten: De wolf ís er, blíjft en het worden er ´vanzelf´ meer tot een punt waarop afschot nodig is. Nieuw evenwicht.
DuoPenotti schreef:
cajabol schreef:Dat is vreselijk, dat er zoveel schapen gedood worden. Echt heel erg. Maar.... wat doen we in hier NL. Zetten schapen op een stukje land, zonder trouws enige vorm van bescherming v d wind, regen enz. Vervolgens wordt er amper naar om gekeken en is het wachten tot ze naar de slacht gaan en dus dood gemaakt, nadat ze eerst weer allemaal lammetjes hebben geproduceerd, die vlg jaar op de nominatie staan om afgemaakt te worden. Nogmaals, het is afschuwelijk dat de wolf ze pakt, maar heeeeel simpel op te lossen. STOPPEN met het eten van schapen en niet meer nodeloos op een stuk weiland gezet worden zonder enige vorm van toezicht. Het scheelt duizenden en duizenden dode schapen voor comsumptie
cajabol schreef:Dat is vreselijk, dat er zoveel schapen gedood worden. Echt heel erg. Maar.... wat doen we in hier NL. Zetten schapen op een stukje land, zonder trouws enige vorm van bescherming v d wind, regen enz. Vervolgens wordt er amper naar om gekeken en is het wachten tot ze naar de slacht gaan en dus dood gemaakt, nadat ze eerst weer allemaal lammetjes hebben geproduceerd, die vlg jaar op de nominatie staan om afgemaakt te worden. Nogmaals, het is afschuwelijk dat de wolf ze pakt, maar heeeeel simpel op te lossen. STOPPEN met het eten van schapen en niet meer nodeloos op een stuk weiland gezet worden zonder enige vorm van toezicht. Het scheelt duizenden en duizenden dode schapen voor comsumptie
Jessix schreef:En ja we moeten er maar mee zien te dealen. Het dier is er nu eenmaal. Ik vind hem prachtig en gun ze uiteraard een leven in vrijheid. Of dat op mijn perceel moet zijn, nee daar niet natuurlijk. Ik hoop dat de populatie gering blijft zodat ze zich voornamelijk ophouden in de paar bossen die we hebben en tegoed doen aan wild. Dat ze geen slachtoffer worden van verkeer zoals je nu al veel ziet. Maar ik denk dat het er al gauw te veel worden voor in de drukbevolkte landje en dan zijn er alleen maar verliezers.