Pony doodgebeten in weide bij Boijl

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: Pony doodgebeten in weide bij Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 11:05

Ik volg alleen hier het wolventopic en één pagina met waarnemingen op FB. Ik doe dit om op de hoogte te blijven in hoop gewaarschuwd te zijn als de wolven zich in mijn regio bevinden. Ik wil waakzaam zijn voor mijn eigen dieren.

Ik ben niet pro of anti en ervaar dat ook niet zo op bokt. Ja er zijn er een paar met theorieën over hoe de wolf hier is gekomen, maar die deel ik niet en laat ik verder ook links liggen. Verder zie ik een aantal heel bezorgde diereneigenaren en die zorgen deel ik wel. De wolf is nog amper gespot op de heuvelrug, maar het idee om mijn pony's verscheurd aan te treffen houdt mij wel bezig. Ik ervaar het als fijn om daar met andere paardeneigenaren over te praten en ideeën uit te wisselen. Over wat we kunnen doen in een poging je dieren zo veilig mogelijk te kunnen houden, maar ik vind het ook goed om te lezen en zien dat sommige ideeën in praktijk toch nog veel te wensen over laten.

En ja we moeten er maar mee zien te dealen. Het dier is er nu eenmaal. Ik vind hem prachtig en gun ze uiteraard een leven in vrijheid. Of dat op mijn perceel moet zijn, nee daar niet natuurlijk. Ik hoop dat de populatie gering blijft zodat ze zich voornamelijk ophouden in de paar bossen die we hebben en tegoed doen aan wild. Dat ze geen slachtoffer worden van verkeer zoals je nu al veel ziet. Maar ik denk dat het er al gauw te veel worden voor in de drukbevolkte landje en dan zijn er alleen maar verliezers.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 11:35

Kendra schreef:
@Nikass, fijn dat je je kunt vinden in mijn post, maar ik vind het allemaal niet zo overtuigend wat je zegt. Eerst is het de mens die de natuur stelselmatig om zeep helpt en vervolgens is het de regering die wanbeleid maakt?

Ik vind dat allemaal trouwens niet zo spannend, ik wil gewoon graag dat er meer oog komt voor de volle werkelijkheid. Dus ook voor de negatieve aspecten, de consequenties van keuzes.
Ik vind namelijk dat mijn werkelijkheid wordt ontkend - of in ieder geval miskend….
Wie of wat de ‘pro wolf beweging’ is weet ik ook niet. Ik ben lid geworden van een pro-wolf FB groep, maar daar werd ik na een eerste (in mijn ogen vrij neutrale) vraag direct uitgeknikkerd. Wat ik verder zie is dat op de sites van natuurbeschermingorganisaties de negatieve kanten worden afgedaan met ‘ het is even wennen’. Nou, dat vind ik echt wel het bagatelliseren van deze complexe situatie….

Nou dat ben ik dan met je eens. Ik weet niet of je ook in andere topics leest, dan zou je ook wel weten hoe ik erover denk en dat ik een pony 24/7 buiten heb staan in wolven regio en daar nog geen oplossing voor heb.
Maakt alleen niet dat de wolf weg zou moeten.

Ik zou wel graag echt antwoord willen op mijn vragen over de "prowolf beweging" en "belangen", want mensen roepen wel wat, maar kunnen ze ook uitleggen wat ze ermee bedoelen?

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 14:34

Vanochtend wilde ik de paarden buitenzetten maar dat ging niet, want er liep weer een wolf in de straat. Ik vind het ook mooie dieren maar ze worden hier dagelijks gezien, vlakbij huizen/de bebouwde kom. Dat vind ik te dichtbij.

Uiteindelijk de paarden een uur later buiten gezet toen hij weer verder was gelopen. Maar die wolf, die komt terug. Paar keer per week wordt hij gezien, dus hij/zij komt hier vast elke dag/nacht wel een keer voorbij. Wildcamera durf ik niet eens meer te bekijken. En ik woon binnen de bebouwde kom.

Als ik denk aan prowolf dan denk ik aan bijv natuurmomenten die van die juichberichten plaatst van hoera de wolf is terug, wat een geluk als je er 1 tegenkomt etc. Daar komen veel boze reacties op (er zijn ook voorstanders natuurlijk, die het prachtig vinden).
Laatst bijgewerkt door Zapje op 27-02-23 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 14:37

Zapje schreef:
Vanochtend wilde ik de paarden buitenzetten maar dat ging niet, want er liep weer een wolf in de straat. Ik vind het ook mooie dieren maar ze worden hier dagelijks gezien, vlakbij huizen/de bebouwde kom. Dat vind ik te dichtbij.

Uiteindelijk de paarden een uur later buiten gezet toen hij weer verder was gelopen. Maar die wolf, die komt terug. Paar keer per week wordt hij gezien, dus hij/zij komt hier vast elke dag/nacht wel een keer voorbij. Wildcamera durf ik niet eens meer te bekijken. En ik woon binnen de bebouwde kom.

In welke omgeving/regio woon je?

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 14:38

Diever/Dwingeloo

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 17:44

gadver....moet je toch niet aan denken! in plaats van je paarden binnen houden voor een storm onweer of weet ik het..moet je nu zeggen,sorry paard je mag niet naar buiten WANT ER LOOPT EEN FUCKING WOLF DOOR DE STRAAT??? Hoe gek moet het nog gaan worden?

Moet echt iets gebeuren vandaag of morgen,en dan bedoel ik niet een schaap of pony -:(-

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 18:15

Nou! Wat is het leven gek! Stel je voor, een écht dier %)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 18:22

Nikass schreef:

Misschien moet jij even ophouden met die vervelende opmerkingen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 19:59

cajabol schreef:
als we nou eens doorhebben dat ipv de wolf we jagers alles waarvan we vinden dat we teveel hebben doodlaten schieten.... Gruwelijke dood want 1 kogel doodt meestal niet. Een regen van kogels uiteindelijk, na zeer geleden te hebben wel.
Lees toch allemaal de richtlijnen hoe je je paard kan beschermen met de juiste afrastering. Ook wat betreft schapen en ander vee. Ik maak hier wel even de kanttekening dat schapen, geiten enz enz door ons mensen met duizenden elk jaar gedood worden. Ga zelf eens in zo een veewagen staan richting de slacht. Het is nmm echt met oogkleppen op om de wolf te veroordelen maar wat de mens aanricht niet te veroordelen, wat vele en vele malen erger is dan wat de wolf doet. Ook trouwens poezen en honden, wat die aanrichten elk jaar. Baby haasjes worden massaal door poezen gepakt, vogels, muizen enz enz. Daar hoor je hier niks over

Is ook één groot hypocriete neuzelarij nota bene door paardzitters/-dwingers. Wat ik al eerder aanstipte is het doodbijten door een hónd totaal geen punt. Toverwoord ´wolf´ en hoppa gezamelijke hysterie opkloppen.

Ja, de wolf is een probleem voor verschillende andere mensenbelangen. Daarbij willen sommige groepen niet erkennen dat hún belang niet zwaarder weegt dan dat van anderen en de wolf moét daarvoor het grote kwaad zijn als afleiding.

Het is een kwestie van wennen, aanpassen maar zelfs dát mag niet opgemerkt worden want is niet respectvol naar slachtoffers :roll:
Toch is dat verstandiger dan je er over opwinden of jezelf/omgeving een fobie aanpraten: De wolf ís er, blíjft en het worden er ´vanzelf´ meer tot een punt waarop afschot nodig is. Nieuw evenwicht.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 20:03

Ik ben het met je eens HC, alleen je term "paardzitters/dwingers" snap ik niet?

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 21:08

Vanmiddag om 16.00 liep er weer een wolf vlakbij ons huis, dit is gefilmd. Ja de wolf is een dier maar wel een groot roofdier die naar mijn mening niet zo dicht bij mensen zou moeten komen. Als hij meerdere keren per dag gezien wordt, dan kun je zo'n dier toch niet meer schuw noemen? Loopt gewoon overdag rondes door de buurt.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 21:17

Huertecilla schreef:
Is ook één groot hypocriete neuzelarij nota bene door paardzitters/-dwingers. Wat ik al eerder aanstipte is het doodbijten door een hónd totaal geen punt. Toverwoord ´wolf´ en hoppa gezamelijke hysterie opkloppen.

Ja, de wolf is een probleem voor verschillende andere mensenbelangen. Daarbij willen sommige groepen niet erkennen dat hún belang niet zwaarder weegt dan dat van anderen en de wolf moét daarvoor het grote kwaad zijn als afleiding.

Het is een kwestie van wennen, aanpassen maar zelfs dát mag niet opgemerkt worden want is niet respectvol naar slachtoffers :roll:
Toch is dat verstandiger dan je er over opwinden of jezelf/omgeving een fobie aanpraten: De wolf ís er, blíjft en het worden er ´vanzelf´ meer tot een punt waarop afschot nodig is. Nieuw evenwicht.

Wat mij betreft klopt dat niet; een aantal jaren geleden hebben 2 honden hier een ravage aangericht onder onze schapen. Wij hebben net zo lang doorgezet totdat die honden zijn afgemaakt. Toen was het overigens al weer 2 keer misgegaan, waarbij het kind dat werd aangevallen de beroemde druppel was.
Grote verschil met de wolf is natuurlijk dat honden een baas hebben en dat het iets beter te organiseren is dat ze het niet weer doen.

Ik denk ook dat er een nieuw evenwicht komt; zou alleen het proces wel wat willen versnellen :D ..

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 09:22

DuoPenotti schreef:
En hoe test een hybride?

[ Afbeelding ]

Nog even op deze vraag terugkomend, puur informatief bedoeld, gezien ik zelf in een bedrijf werk dat o.a. DNA sequenced.

Een hybride test als hybride. Een DNA test geeft niet puur een resultaat "wolf" of "hond". Het sequencen van DNA geeft een reeks aan basis paren. Deze worden vervolgens langs datasets gehaald om gelijkenis te vinden. Hieruit komt een waarschijnlijkheid aan overeenkomst met alles in de dataset waar op getest wordt. Een hybride zal een grotere gelijkenis met een hond tonen dan een pure wolf, maar zal nogsteeds meer overeen komen met wolf dan een gewone hond. Overigens heb je eigenlijk nooit een 100% match op 1 ding, gezien sommig DNA op elkaar lijkt.

Wat voor conclusie daar vervolgens uit wordt getrokken weet ik niet. Ik verwacht dat ze een grenswaarde hebben bedacht en alles daaronder "niet wolf" noemen. Het zou kunnen dat dat een best hoge grenswaarde is waardoor ze hybrides als hond keuren. Maar dat ligt dan bij de mensen die het resultaat moeten interpreteren, niet aan de DNA test zelf. Of die grenswaarde omlaag moet om hybrides ook als wolf te laten gelden is een andere discussie (aan zich een valide discussie ook, maar niet inherent aan het punt dat ik nu maak gezien ik puur ff info wil geven over hoe die DNA test werkt). Maar de DNA test zelf zal wel een verschil weergeven tussen wolf, hybride, en hond. Ze kúnnen daar dus onderscheid in maken.

Overigens ligt het wel aan hoe groot de verschillen precies zijn voor hoe makkelijk of moeilijk het is om te zeggen wat het is. Het kan dus wel makkelijker gezegd dan gedaan zijn. Of juist heel simpel. Dat durf ik niet te zeggen.

Nogmaals, hoe ze om gaan met die data is een derde en los van dit punt. Dit is puur hoe het op technisch vlak werkt.

Ben overigens zelf wel van mening dat hybrides ook gemonitord moeten worden. Lijkt me goed ongeacht of je voor of tegen de wolf bent. Al was het maar omdat die ook in het wild leven en mogelijk ander gedrag vertonen dan pure wolven. Lijkt dat mij dat dat voor algemeen natuurorganisaties ook interessant is om te weten.
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 28-02-23 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 09:40

Interessant. Dankjewel voor deze info.

Zeker ook je laatste alinea.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 09:57

Er wordt door BIJ12 idd wel gekeken of het mogelijk om hybrides gaat, tot nu toe is dat niet het geval geweest.

Zappje als ik het goed begrijp woon je aan de rand van het territorium dat is begrenst door de Drentse Hoofdvaart. Dat kan de reden zijn dat jullie de wolf net wat vaker zien, omdat hij daar niet verder kan trekken alleen links rechts of terug.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 14:21

Marigold ja dat klopt. Aan beide kanten van de vaart worden veel wolven gezien. Maar ook in Diever, Wapse, Uffelte, Darp, Vledder, Hoogersmilde.

Zit hier met tranen in mijn ogen. Er is weer een vreselijke aanval geweest in Dwingeloo. 33 schapen aangevallen waarvan een groot deel dood of zo gewond dat ze ingeslapen moeten worden. Ze liggen verspreid over een gebied van zeker een km. Overal liggen dode of gewonde schapen, vaak in sloten. Dit zijn vast meerdere wolven geweest. Er zijn ook paarden uitgebroken, die lijken niet gewond.

cajabol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 15:08

Dat is vreselijk, dat er zoveel schapen gedood worden. Echt heel erg. Maar.... wat doen we in hier NL. Zetten schapen op een stukje land, zonder trouws enige vorm van bescherming v d wind, regen enz. Vervolgens wordt er amper naar om gekeken en is het wachten tot ze naar de slacht gaan en dus dood gemaakt, nadat ze eerst weer allemaal lammetjes hebben geproduceerd, die vlg jaar op de nominatie staan om afgemaakt te worden. Nogmaals, het is afschuwelijk dat de wolf ze pakt, maar heeeeel simpel op te lossen. STOPPEN met het eten van schapen en niet meer nodeloos op een stuk weiland gezet worden zonder enige vorm van toezicht. Het scheelt duizenden en duizenden dode schapen voor comsumptie

cajabol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 15:09

ik hoop echt dat mede door de wolf we allemaal gaan nadenken wat we eigenlijk aanrichten door onszelf.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 15:13

cajabol schreef:
Dat is vreselijk, dat er zoveel schapen gedood worden. Echt heel erg. Maar.... wat doen we in hier NL. Zetten schapen op een stukje land, zonder trouws enige vorm van bescherming v d wind, regen enz. Vervolgens wordt er amper naar om gekeken en is het wachten tot ze naar de slacht gaan en dus dood gemaakt, nadat ze eerst weer allemaal lammetjes hebben geproduceerd, die vlg jaar op de nominatie staan om afgemaakt te worden. Nogmaals, het is afschuwelijk dat de wolf ze pakt, maar heeeeel simpel op te lossen. STOPPEN met het eten van schapen en niet meer nodeloos op een stuk weiland gezet worden zonder enige vorm van toezicht. Het scheelt duizenden en duizenden dode schapen voor comsumptie

Die beesten gaan niet na 1 seizoen naar de slacht. Ze worden ingezet om andermans of gemeentelijke grond te begrazen ter bevordering van het land.
Een schapenboer heeft veel schapen en overal zet hij een koppel neer.
Hij is niet niks aan het doen, hij is gewoon al zijn koppels aan het controleren.

Met machines los je niks op, schapen is veel natuurlijker om te laten grazen.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 15:24

Nikass schreef:

Binnen 1 etmaal : En nu in diezelfde regio 30 hoogdrachtige schapen uit elkaar getrokken ,

Wat gek dat we bang zijn voor zo’n dier !!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 20:15

cajabol schreef:

Moderatoropmerking:
Dit bericht is aangepast omdat het niet aan de Bokt regels voldoet

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 21:47

cajabol schreef:

Ik ben het helemaal met je eens. Laten we stoppen met schapen eten en voor 100% overgaan op kuikenborstfilet. Kuikentjes worden gemiddeld 6 weken oud en staan gedurende die weken gemiddeld met 20 soortgenoten op 1 m2. Wel lekker warm en beschut en er wordt iedere dag naar omgekeken. Beter |o |o !

Totdat de wolf kwam werden wij - schapenfokkers/houders - geroemd omdat het gezond en verantwoord vlees is van dieren die hun hele leven buiten hebben gelopen. De rammetjes worden geslacht als ze ongeveer een jaar zijn. Maar ze hebben wel van de eerste tot de laatste dag een goed leven gehad. Wij houden van onze dieren en passen er goed op. In de winter lopen onze schapen op grote graslandvlaktes waar wolfwerende rasters geen optie zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 21:52

Ik zou er helemaal niet raar van op kijken men het zo zat word dat ze maar zelf de wolven gaan bejagen.

En ik geef ze geen ongelijk ook!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 21:58

Jessix schreef:
En ja we moeten er maar mee zien te dealen. Het dier is er nu eenmaal. Ik vind hem prachtig en gun ze uiteraard een leven in vrijheid. Of dat op mijn perceel moet zijn, nee daar niet natuurlijk. Ik hoop dat de populatie gering blijft zodat ze zich voornamelijk ophouden in de paar bossen die we hebben en tegoed doen aan wild. Dat ze geen slachtoffer worden van verkeer zoals je nu al veel ziet. Maar ik denk dat het er al gauw te veel worden voor in de drukbevolkte landje en dan zijn er alleen maar verliezers.

Ja maar dat 'zien mee te dealen' is dus niet zomaar in een kant en klaar pakketje te pakken.
Ik woon niet in wolvengebied, maar wel al 2x op minder dan 10 km afstand een zwervende wolf gehad. Die leggen ook 80 km of zo per dag af en die kunnen overal voorkomen, ook dus in woonwijken en industriegebieden en het zijn dan ook die wolven die mij zorgen baren.
Ik zit me al het hoofd te breken over wat ik nu kan doen, want de kans dat er wolf langs loopt is niet groot, maar als hij komt, heeft hij bijna zeker een pony te pakken, want er is hier nul ander wild of ander vee in de omgeving waar hij de buik mee kan vullen.
Ophokken is geen optie, want is geen eigen grond en ik mag er niet bouwen en schrikdraad buitenom gaat ook niet omdat ik dan op de percelen van de buren bezig ben. Hoe goed mijn hekwerk ook is tegen uitbraak, het is niet wolfproof en niet wolfproof te maken als ik alle adviezen moet opvolgen.
Ben ik dan onverantwoord bezig? Neem ik bewust het risico?
Ik denk dat veel paardenhouders en andere dierhouders ook, zich hier nu het hoofd over aan het breken zijn.
Niemand wil moedwillig zijn dier laten vermoorden door een wolf lijkt mij.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 22:05

Popstra schreef:
Ik zou er helemaal niet raar van op kijken men het zo zat word dat ze maar zelf de wolven gaan bejagen.

En ik geef ze geen ongelijk ook!

Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd omdat hij niet aan de Boktregels voldoet.