[VIDEO] Ruiter vertrapt met paard dierenactiviste in Engeland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 14:48

996981 schreef:
Ik vind het sentiment rond de vos bijzonder. De vos heeft geen natuurlijke vijanden. Zelf verscheurt hij zijn prooi. Doordat ze geen natuurlijke vijanden hebben loopt dit in sommige gebieden de spuigaten uit. Wat is het verschil met een vos die zijn prooi verscheurt en een hond die een vos verscheurt?

Het is barbaars en ook illegaal

Mammals
    There are different rules for foxes, deer and other mammals.

Foxes
    It’s illegal to hunt foxes with a pack of dogs. You can use dogs to simulate hunting, for example ‘drag’ or ‘trail’ hunting.

You can use up to 2 dogs to chase (‘flush’ or ‘stalk’) foxes out of hiding if the fox is causing damage to your property or the environment.

Your dogs can’t go underground to find the foxes unless they’re threatening wild or game birds kept for shooting - only one dog can go underground at any time.

You must:

shoot the fox quickly after it’s been found

carry proof you own the land you’re shooting on or written permission from the landowner

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 14:52

Sizzle schreef:
Het is maar een hobby, geen levensnoodzaak om die hindernis te springen. Al is degene voor je nog zo krankzinnig, het is het niet waard om diegene in gevaar te brengen. Voor mij valt dit onder haantjes gedrag. Vooral dat niet omkijken en doorrijden maakt het gewoon een onverantwoordelijke zak. Je rijdt met de auto ook niet actief op klimaatklevers in.

In Belgie in de tijd dat er zwaar gestaakt werd en mensen verhinderd werden om naar hun werk te gaan is dat wel degelijk gebeurt. En ja, ook ik heb toen (tegen vijf per uur dat ik ze eigenlijk gewoon "aan de kant" duwde) stakers aan de kant geduwd met de auto. Mensen moeten eens leren dat als je er lang genoeg om vraagt je vroeg of laat toch echt een keer reactie krijgt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 14:53

996981 schreef:
Ik vind het sentiment rond de vos bijzonder. De vos heeft geen natuurlijke vijanden. Zelf verscheurt hij zijn prooi. Doordat ze geen natuurlijke vijanden hebben loopt dit in sommige gebieden de spuigaten uit. Wat is het verschil met een vos die zijn prooi verscheurt en een hond die een vos verscheurt?

Die discussie (niet perse over de vos) is in een ander topic ook al eens aan de orde geweest. Het punt is vooral dat honden huisdieren zijn, mensen echt bizár veel honden hebben, en zelfs als het met de vos de spuigaten uitloopt, het nog steeds geen match is voor mensen en honden.
De mens is vrij berucht om het laten uitsterven (of liever gewoon afmaken) van diersoorten.

Zou je met een natuurlijke situatie te maken hebben, waarin de mensen honden niet tot jagen op een vos zouden aanzetten, dan is het al een heel ander verhaal. Zouden het daarbij wilde honden zijn, niet door de mens gefokt en gehouden, heb je denk ik een redelijk gelijke match. Maar dat is helemaal niet het geval hier.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 14:53

prompter schreef:
De vos jaagt om te eten. De mens met zijn honden voor de "sport". De vos kan ook humaner gedood worden, dat is imo het verschil.

Nee, vossen worden gejaagd om overlast te voorkomen

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 14:56

Avalanche schreef:
996981 schreef:

Die discussie (niet perse over de vos) is in een ander topic ook al eens aan de orde geweest. Het punt is vooral dat honden huisdieren zijn, mensen echt bizár veel honden hebben, en zelfs als het met de vos de spuigaten uitloopt, het nog steeds geen match is voor mensen en honden.
De mens is vrij berucht om het laten uitsterven (of liever gewoon afmaken) van diersoorten.

Zou je met een natuurlijke situatie te maken hebben, waarin de mensen honden niet tot jagen op een vos zouden aanzetten, dan is het al een heel ander verhaal. Zouden het daarbij wilde honden zijn, niet door de mens gefokt en gehouden, heb je denk ik een redelijk gelijke match. Maar dat is helemaal niet het geval hier.

In een natuurlijk situatie levert de vos dan ook geen overlast aan de mens :)* punt is dat vossen richting steden trekken (O.a. Door verstedelijking, maar dat is een andere discussie) waardoor ze overlast veroorzaken. Denk je dat ganzenkuikens vs vos wel een eerlijke situatie is?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 14:57

fransje23 schreef:
996981 schreef:

Het is barbaars en ook illegaal

Mammals
    There are different rules for foxes, deer and other mammals.

Foxes
    It’s illegal to hunt foxes with a pack of dogs. You can use dogs to simulate hunting, for example ‘drag’ or ‘trail’ hunting.

You can use up to 2 dogs to chase (‘flush’ or ‘stalk’) foxes out of hiding if the fox is causing damage to your property or the environment.

Your dogs can’t go underground to find the foxes unless they’re threatening wild or game birds kept for shooting - only one dog can go underground at any time.

You must:

shoot the fox quickly after it’s been found

carry proof you own the land you’re shooting on or written permission from the landowner

Waarom is het illegaal? Dat heeft met sentiment te maken. Nogmaals; de vos verscheurt ook zijn prooi. Wil je die dat dan ook gaan verbieden?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 14:58

996981 schreef:
prompter schreef:
De vos jaagt om te eten. De mens met zijn honden voor de "sport". De vos kan ook humaner gedood worden, dat is imo het verschil.

Nee, vossen worden gejaagd om overlast te voorkomen

In de praktijk komt het op hetzelfde neer en is de overlast een mooi excuus voor "sport'.
Als het puur om de overlast ging en sport was geen factor, dan werden er veel humanere methoden bedacht.

996981 schreef:
In een natuurlijk situatie levert de vos dan ook geen overlast aan de mens punt is dat vossen richting steden trekken (O.a. Door verstedelijking, maar dat is een andere discussie) waardoor ze overlast veroorzaken. Denk je dat ganzenkuikens vs vos wel een eerlijke situatie is?

Door verstedelijking idd. Doordat mensen overal gaan wonen en wildlife niet met rust kunnen laten. Mensen hebben deze situatie zelf veroorzaakt in de eerste plaats.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 15:09

996981 schreef:
Waarom is het illegaal? Dat heeft met sentiment te maken. Nogmaals; de vos verscheurt ook zijn prooi. Wil je die dat dan ook gaan verbieden?

Nee, de vos is een wild dier. Wilde dieren doen wat ze doen.
Er zijn minder gruwelijke manieren om een vos te doden.

Daarbij hebben vossen natuurlijk ook gewoon een rol in de natuur.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 15:11

Ook zo mooi je gaat van vogels fokken om die tijdens een jacht dood te schieten. Als een vos die vogels op gaat eten moet de vos dood?

Dat heeft niets met wildbeheer van doen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 15:14

Maar stropen en uitzetten vossenjacht allemaal verboden.
Maar wat gaan we doen... Actie voeren bij een legale activiteit.

Want dat is toch wat ik begrijp in deze.

Ik ben ook tegen stropen.
Heb hier ook de politie voor gebeld toen ze met lichtbakken rond reden. (en politie niets deed)
Maar dan ga ik toch niet stom blondje uit hangen bij een legale jacht om populatie op peil te houden?
Of als hier een slipjacht is?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 15:20

fransje23 schreef:
996981 schreef:

Nee, de vos is een wild dier. Wilde dieren doen wat ze doen.
Er zijn minder gruwelijke manieren om een vos te doden.

Daarbij hebben vossen natuurlijk ook gewoon een rol in de natuur.

Wilde dieren moeten ook lekker doen wat ze doen. Maar in hoeverre mag een ander diersoort (de mens bijvoorbeeld) last van hebben? Je kunt de mens niet diskwalificeren onder het mom van het dier doet gewoon zijn ding. Dat doen wij mensen namelijk ook. We creëren een voor ons veilige en geschikte leefomgeving.

Avalanche

Re: [VIDEO] Ruiter vertrapt met paard dierenactiviste in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 15:26

Dat is in het verleden als smoes gebruikt om hele soorten uit te moorden. In tegenstelling tot vossen en andere dieren kunnen wij namelijk prima zorgen dat iedereen veilig is op een manier waaronder niemand hoeft te lijden. En dus is er geen enkel excuus om dat niet te doen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 15:27

Avalanche schreef:
Dat is in het verleden als smoes gebruikt om hele soorten uit te moorden. In tegenstelling tot vossen en andere dieren kunnen wij namelijk prima zorgen dat iedereen veilig is op een manier waaronder niemand hoeft te lijden. En dus is er geen enkel excuus om dat niet te doen.

Want als je een vos, beer of wolf vriendelijk vraagt je erf te verlaten vertrekken ze met hangende pootjes?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 15:32

996981 schreef:
Avalanche schreef:

Want als je een vos, beer of wolf vriendelijk vraagt je erf te verlaten vertrekken ze met hangende pootjes?

Dat zei ik niet. En mensen zijn slim genoeg om daar niet van afhankelijk te zijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 15:33

Avalanche schreef:
996981 schreef:

Dat zei ik niet. En mensen zijn slim genoeg om daar niet van afhankelijk te zijn.

Wat valt er dan onder de manieren om te zorgen dat iedereen veilig is zonder dat anderen lijden? :o?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 15:58

sowiezo een vervelende situatie. Voor beide partijen. Waarbij het beter was geweest als het helemaal niet gebeurd was.

Het vervelende is wel een beetje dat er inmiddels veel activisten groepen zijn die speciaal mensen trainen om tot het randje van het randje van het randje te gaan incl advies van juristen.
Wij hebben ze ooit op bezoek gehad en kan er weinig aardigs meer van denken. Ze zijn echt bewust bezig met de boel in scene te zetten tót je ze er uit laat halen door politie en dan maken ze daar zielige filmpjes en rechtzaken van. Je krijgt van de politie inmiddels instructies hoe je dit moet doen. Ik meen 3 keer formeel verzoeken te vertrekken met x tijd er tussen. En dan kan en mag de politie ingrijpen. Want uit zichzelf gaan ze nooit weg.
Ik geef toe: dat kleurt mijn beeld waarschijnlijk. En niet op een positieve manier.

Wat betreft de sprong: wij als Nederlanders vinden daar misschien wat van.
Maar voor een echte (UK) jacht ruiter is deze sprong op die oppervlakte/zo krap (even los van wát het obstakel vormt wat de ruimte beperkt) een heel normale sprong. In een jacht gaan ze vaker kris kras door elkaar over hindernissen die wij heel spannend zouden vinden. En dan roepen ze heel beleefd 'on your right' 'oh hullo, cheeryo'. ;) en galopperen 'on their merry way' verder. En dat zie je ook duidelijk aan de reactie van het paard.
Ik vind het wel zo eerlijk om dat stukje perspectief mee te nemen in een oordeel.

Vanuit mijn NL perspectief zie ik mezelf dit ook niet doen lijkt mij. Maar wie hier wie voor rotte vis moet uitmaken is me evenmin overduidelijk.
En dan met name door de beweging die het slachtoffer zelf neemt na de uitgesproken aankondiging. Had de persoon gewoon blijven staan, was er naar mijn idee niks gebeurd.

Om een beeld te krijgen Van kris kris en type sprongen. (En dan rij ik zelf SGW en krijg het hier steevast bloedheet van.) https://www.facebook.com/georgieandtheequines/
Kijk maar bij haar video van 12 feb op 8:33min
Of in de post hedge hopping day op 1.30min
Laatst bijgewerkt door pol013 op 16-02-23 16:19, in het totaal 5 keer bewerkt

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 16:06

@996981 misschien is het handiger om gewoon even duidelijk te maken wat je nou precies wil, want met van die steekjes zijn we straks drie pagina's verder met verwondering over waarom hele volksstammen niet vrolijk worden van door honden verscheurde vossen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 16:18

Mars schreef:
Play stupid games, win stupid prizes.

_O- _O- _O-

cajabol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 16:22

Los van de dierenactivisten waar ik veel bewondering voor heb omdat zij voor dieren opkomen, wat dacht je van de paarden die verplicht moeten springen en dus kans maken hun been te breken. Afschuwelijke sport met of zonder het jagen op vossen. De honden leven in kennels, ze worden daar knettergek! Ben ook echt verbaast trouwens hoeveel bokkers 'tegen' dieren acitivisten( die opkomen voor dieren en dus ook voor paarden en de honden die voor deze 'jacht' gebruikt worden) De vossenjacht is in engeland verboden, maar de politie handhaaft niet, die heeft daar geen zin in!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 16:22

Snadrem schreef:
@996981 misschien is het handiger om gewoon even duidelijk te maken wat je nou precies wil, want met van die steekjes zijn we straks drie pagina's verder met verwondering over waarom hele volksstammen niet vrolijk worden van door honden verscheurde vossen.

Steekjes? Volgens mij heet dat discussiëren?

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 16:33

Tsjonge. Paardensporters zijn de laatste tijd echt uitstekend bezig om zélf het draagvlak van hun geliefde paardensport stelselmatig te verkleinen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 16:38

996981 schreef:
Wilde dieren moeten ook lekker doen wat ze doen. Maar in hoeverre mag een ander diersoort (de mens bijvoorbeeld) last van hebben? Je kunt de mens niet diskwalificeren onder het mom van het dier doet gewoon zijn ding. Dat doen wij mensen namelijk ook. We creëren een voor ons veilige en geschikte leefomgeving.

We creëren van alles maar dat maakt het nog niet oke om een vos bewust te laten verscheuren door een meute honden en daar gezellig om te gaan lachen.

Waarom zou je een vos die overlast geeft niet gewoon kunnen schieten?

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 17:04

Ik begrijp echt niks van de reacties hier. Misschien omdat ik niet meer tot mijn nek in de paardenwereld zit? In de echte wereld is het nogal idioot en strafbaar om je paard bewust op iemand aan te sturen en erover heen te springen, wetende dat je iemand (ernstig) kan verwonden.

Of het nou een activist is en of iemand expres blijft staan of wat dan ook. Wat die ruiter doet is belachelijk.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 17:05

Chanel02 schreef:
Ik vind dat de dierenactivisten het plaatje wel veel lelijker hebben gemaakt dan het was. De ruiter heeft netjes met ze gepraat (van wat we meekrijgen) en ze de kans gegeven. Wel een beetje ongelukkig dat ze de verkeerde kant opliep maar gelukkig is er niemand zwaargewond.

Oké joh... dus als jij op de weg gaat demonstreren tegen teveel auto's of zoiets dan mag een automobilist je gewoon omver rijden? Die is lekker.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 17:10

Schapenwol schreef:
Chanel02 schreef:
Ik vind dat de dierenactivisten het plaatje wel veel lelijker hebben gemaakt dan het was. De ruiter heeft netjes met ze gepraat (van wat we meekrijgen) en ze de kans gegeven. Wel een beetje ongelukkig dat ze de verkeerde kant opliep maar gelukkig is er niemand zwaargewond.

Oké joh... dus als jij op de weg gaat demonstreren tegen teveel auto's of zoiets dan mag een automobilist je gewoon omver rijden? Die is lekker.

Nou nee, maar als jij gaat demonstreren en een auto rijdt langs je door en jij springt er voor dan moet je IMO niet dwaas gaan doen.