Benzz schreef:Dat soort stallen moet je gewoon niet willen staan. Dat ze nog bestaan vind ik al een raadsel.
Ik ben idd vertrokken.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Elisa2 schreef:Over de discussie, het valt mij ook op als er dingen geroepen worden waaruit een gebrek aan (rijtechnische) kennis blijkt. Soms heb ik het idee dat er gewoon een groepje is dat graag overal tegenaan schopt omdat ze zich dan zelf beter voelen oid? In ieder geval hebben ze niet door dat ze vooral zichzelf voor schut zetten zo.
Dat kan ik ook niet serieus nemen, paardrijden is hartstikke moeilijk, goed paarden trainen is moeilijk en het zou mensen sieren als ze dat beseffen en ook beseffen dat niemand ooit uitgeleerd is en er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden op een goede manier.
Dan heb ik het niet over misstanden, misstanden moeten gewoon aangepakt worden maar het lijkt mij ook dat als je zoiets ziet dat dit iets anders is dan ongevraagd bemoeien ergens mee.
Als het over voerbeleid/ stalbenen oid gaat ligt het vaak ook aan de manier van brengen, vragen stellen en mensen zelf laten nadenken werkt vaak een stuk beter heb ik gemerkt.
DuoPenotti schreef:Wat ik schandalig vind dat hier in de buurt een nieuwe stal komt 94 paarden. Amper grond. Wel alle luxe voor de ruiter.
Dat zou geen vergunning meer moeten krijgen. Die paarden gaan nooit het minimale van een dagdeel buiten staan.
Als dier en recht daar eens voor pleit. Ipv een bit.
Basis zorg wat dus nooit goed is. 24/7 365 dagen te kort schiet.
Achterom schreef:DuoPenotti schreef:Wat ik schandalig vind dat hier in de buurt een nieuwe stal komt 94 paarden. Amper grond. Wel alle luxe voor de ruiter.
Dat zou geen vergunning meer moeten krijgen. Die paarden gaan nooit het minimale van een dagdeel buiten staan.
Als dier en recht daar eens voor pleit. Ipv een bit.
Basis zorg wat dus nooit goed is. 24/7 365 dagen te kort schiet.
Weet je wat ik nog erger vind? Dat er blijkbaar vraag is naar dit soort stalling.
superpony schreef:En wat technisch kan of hoort, zegt niks over hoe paarden geforceerd worden op een bepaalde manier te lopen.
Wij woonden vlakbij het KNHS centrum en ben er vaker geweest met een groep mensen die er zeer veel kijk op hebben. Wij schrokken allemaal weleens wat we zagen en hadden daar fijne discussies over.
superpony schreef:Avalanche, Ik schreef benen de lucht in schoppen en kin op de borst. Nergens zeg ik tegelijk. Het zijn 2 voorbeelden van wat mensen bejubelen.
superpony schreef:Er waren mensen die zeker hoger hebben gereden en meer gepresteerd, maar toch waren we gelijkwaardig of hadden ons eigen aandeel in de discussie en zo kwam een ander ook weleens tot andere inzichten.
Als we het hadden over oplossingen bij het rijden of gewoon leuke oefeningen, stonden zij juist weer open voor dingen die wij met regelmaat doen tijdens het rijden. Of wat ik ook gebruikte met lesgeven.
Het is juist echt heel leuk als je samen kan trainen en dingen kan uitwisselen. Het is in sommige kringen lastig, want het hele paarden gebeuren lijkt vaker op een wedstrijd, dan mensen vooruit willen en het leren en ontwikkelen ene leuke uitdaging vinden.
superpony schreef:En een leek is een leek......Dat zegt niks over goede paardenmensen. En het gaat echt om interesse en het vermogen om te leren.
Mensen die zich verdiepen in het paardenlijf en open staan om te leren hoe paarden leren, kunnen zonder GP te rijden behoorlijk ver komen om te zien wat correct is of niet.
superpony schreef:En er zijn mensen die geweldig rijden, maar vooral hebben leren rijden door wat ze wordt verteld en dat toepassen, maar niet geheel begrijpen hoe en wat. Het is ook niet voor niks dat mensen vastlopen bij problemen, want zelf problemen oplossen kunnen ze vaak niet.
Veel mensen rijden tijdens een les best leuk en daarna vallen ze weer in ene diep gat. Als mensen alleen leren waar knopjes zitten en hoe je erop moet drukken, maar niet waarom en wanneer, is dat een obstakel.
Als ik om me heen kijken, lopen de meeste mensen rond de M vast en ik ben best vaak geschrokken hoeveel er dan nog aan een solide basis mist. En als niemand wat mag zeggen, wordt het echt niet beter.
superpony schreef:Wij zaten daarnaast ook in de voeding en toen was het vrij beginnend met suiker vrij voeren. Dat werd toen een hype. Maar als je kijkt naar de mensen die advies vragen en zoekende waren, was het altijd vrij laat.
Mensen hadden al diverse problemen en hadden ook al handenvol geld uitgegeven aan voertjes, supplementen, therapie etc. En vooral vaak op advies van de andere dames op stal.
Vroeger leerde je gewoon van de oude rotten in het vak en had men respect voor de ervaren mensen.
Het commerciële deel is zo een grote rol gaan spelen. Mensen kunnen de grootste onzin schrijven als ze een mooie website of pagina beginnen. Mensen halen liever de info van internet dan van de betere paardenmensen.
Goede les is duur en maar heeeeeeeeeel weinig mensen geven echt genoeg uit aan goede lessen. En nu nog minder, want internet heeft dat gat echt voor een groot deel ingevuld.
Maar door die overdosis informatie is er ook onderling meer discussie.
Popstra schreef:Ik ben van mening je een hoop peuten niet nodig hebt als je sportpaard lekker vrij buiten kan bewegen...vooral na een training
superpony schreef:Goede les is duur en maar heeeeeeeeeel weinig mensen geven echt genoeg uit aan goede lessen. En nu nog minder, want internet heeft dat gat echt voor een groot deel ingevuld.
Maar door die overdosis informatie is er ook onderling meer discussie.
superpony schreef:Vroeger leerde je gewoon van de oude rotten in het vak en had men respect voor de ervaren mensen.
superpony schreef:Ik ga echt wel weer starten in lesgeven en voeding. Als er een bit verbod komt, lach ik me echt dood. Mensen komen allemaal in de problemen en moeten massaal supplementen, voertjes of een les met een luxe naam.
Elisa2 schreef:Achterom schreef:Controleren? Door de instanties die in de sectorraad paarden zitten?
Heb jij een beter idee? Want dat hoor ik dan graag ipv overal alleen maar negatief commentaar op hebben.
Ik houdt het graag constructief.
Rocamor schreef:Ik geloof dat ik je niet meer volgen kan. Goede les kan duur zijn, eens. Er zijn zat mensen die (te) weinig lessen volgen, ook eens. Ligt ook aan de ambities van de ruiter in kwestie.
Maar wat is er tegen een les met een luxe naam? Omdat het geen oude rot in het vak is? De oude rotten die ik ken(de) waren van het "been, been, been, ophouding, been". Dat soort oude rotten heb ik achter me gelaten.
Suzanne F. schreef:Popstra schreef:Ik ben van mening je een hoop peuten niet nodig hebt als je sportpaard lekker vrij buiten kan bewegen...vooral na een training
Ik ben van mening dat als je een paard correct traint en loswerkt in plaats van vastrijdt (wat de meeste ruiters doen) je geen peuten/paten nodig hebt.
Suzanne F. schreef:Popstra schreef:Ik ben van mening je een hoop peuten niet nodig hebt als je sportpaard lekker vrij buiten kan bewegen...vooral na een training
Ik ben van mening dat als je een paard correct traint en loswerkt in plaats van vastrijdt (wat de meeste ruiters doen) je geen peuten/paten nodig hebt.
denisesilver schreef:Bah, bah, bah.
Maar komt helaas met regelmaat terug. Ken een vooraanstaand jurylid cq. instructeur die een keer een klant heeft geadviseerd hun paard met een strakke bijzet even een uur opstal te zetten, want dan zou die wel stoppen met het gooien van zijn hoofd. Een andere klant van haar heeft de benen van diens paard naar de gruzelementen geholpen door zware gewichten aan de benen te binden met longeren.
Dan denk ik ga gvd gewoon eens rijden in plaats van koste wat kost je paard af te beulen om een keer in de week een strikje mee naar huis te nemen.