Duits paard loopt met hoofd en staart aan elkaar vastgebonden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 20:25

Benzz schreef:
Dat soort stallen moet je gewoon niet willen staan. Dat ze nog bestaan vind ik al een raadsel.

Ik ben idd vertrokken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 10:02

Achterom schreef:
Controleren? Door de instanties die in de sectorraad paarden zitten? :')

Heb jij een beter idee? Want dat hoor ik dan graag ipv overal alleen maar negatief commentaar op hebben.

Ik houdt het graag constructief. ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 10:06

Over de discussie, het valt mij ook op als er dingen geroepen worden waaruit een gebrek aan (rijtechnische) kennis blijkt. Soms heb ik het idee dat er gewoon een groepje is dat graag overal tegenaan schopt omdat ze zich dan zelf beter voelen oid? In ieder geval hebben ze niet door dat ze vooral zichzelf voor schut zetten zo.

Dat kan ik ook niet serieus nemen, paardrijden is hartstikke moeilijk, goed paarden trainen is moeilijk en het zou mensen sieren als ze dat beseffen en ook beseffen dat niemand ooit uitgeleerd is en er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden op een goede manier.

Dan heb ik het niet over misstanden, misstanden moeten gewoon aangepakt worden maar het lijkt mij ook dat als je zoiets ziet dat dit iets anders is dan ongevraagd bemoeien ergens mee.

Als het over voerbeleid/ stalbenen oid gaat ligt het vaak ook aan de manier van brengen, vragen stellen en mensen zelf laten nadenken werkt vaak een stuk beter heb ik gemerkt.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 10:15

Elisa2 schreef:
Over de discussie, het valt mij ook op als er dingen geroepen worden waaruit een gebrek aan (rijtechnische) kennis blijkt. Soms heb ik het idee dat er gewoon een groepje is dat graag overal tegenaan schopt omdat ze zich dan zelf beter voelen oid? In ieder geval hebben ze niet door dat ze vooral zichzelf voor schut zetten zo.

Dat kan ik ook niet serieus nemen, paardrijden is hartstikke moeilijk, goed paarden trainen is moeilijk en het zou mensen sieren als ze dat beseffen en ook beseffen dat niemand ooit uitgeleerd is en er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden op een goede manier.

Dan heb ik het niet over misstanden, misstanden moeten gewoon aangepakt worden maar het lijkt mij ook dat als je zoiets ziet dat dit iets anders is dan ongevraagd bemoeien ergens mee.

Als het over voerbeleid/ stalbenen oid gaat ligt het vaak ook aan de manier van brengen, vragen stellen en mensen zelf laten nadenken werkt vaak een stuk beter heb ik gemerkt.

Dat zal alleen werken bij de echte paardenmens, daar zit het gewoon in de genen.

Leren en luisteren, luisteren en leren, kjken naar luisteren en leren van is voor de meeste wenselijker en ook veel leerzamer, vragen en kijken, kijken en vragen lukt alleen goed als je op het moment het ook echt aan iemand kunt vragen, vanuit een boekje, video iets leren lukt de meeste niet omdat er simpel weg geen gevoel bij zit en dat ruitergevoel is cruciaal is essenciel om iets te leren

iets posten hier op bokt wordt meestal direct genegeerd of afgeschoten maar er zinnig over "sparren" is er zelden

en nee, dit is niet als sacasme bedoeld, het is simpel weg dagelijkse ervaring, de echte paardenmens heeft al die sores niet nodig, kan het gewoon op gevoel kennis en kunde, jaren lang vergaard en de het besef dat geen paard hetzelfde is en men nooit uitgeleerd is.

Avalanche

Re: Duits paard loopt met hoofd en staart aan elkaar vastgebonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 11:18

Ik kan me heel wat topics herinneren waarin we uitgebreid aan het sparren zijn geweest. Ik vind dat ook leuk.

En ik heb echt nul probleem met andere meningen, ik vind het alleen heel fijn als die mening goed onderbouwd kan worden. Ik sta open voor andere inzichten, ik vind die erg interessant. Zo heb ik een hele tijd western lessen gevolgd om mijn techniek in de dressuur te verbeteren, maar vooral ook om los te leren laten, het paard nog meer op eigen benen te laten lopen en meer vanuit balans te werken.

Juist het sparren vind ik bijzonder leerzaam. Anderzijds vind ik het niet bijzonder zinvol om te sparren over de ins en outs van een SB of een nette overgang stap - galop met een manegeruiter. Hoewel die dingen vrij basis zijn hebben veel mensen echt geen idee van hoe ze werken.
Ik vind het dan wel interessant waaróm ze geen idee hebben, en te sparren wat er mis gaat in de opleiding en waarom dat gebeurt.

Wat betreft video leren: ik heb heel veel opgestoken van gewoon kijken, ik heb een redelijke basis en dingen op gevoel doen is prima als je weet wát je moet voelen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 12:42

DuoPenotti schreef:
Wat ik schandalig vind dat hier in de buurt een nieuwe stal komt 94 paarden. Amper grond. Wel alle luxe voor de ruiter.
Dat zou geen vergunning meer moeten krijgen. Die paarden gaan nooit het minimale van een dagdeel buiten staan.

Als dier en recht daar eens voor pleit. Ipv een bit.
Basis zorg wat dus nooit goed is. 24/7 365 dagen te kort schiet.

Weet je wat ik nog erger vind? Dat er blijkbaar vraag is naar dit soort stalling.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 12:47

Achterom schreef:
DuoPenotti schreef:
Wat ik schandalig vind dat hier in de buurt een nieuwe stal komt 94 paarden. Amper grond. Wel alle luxe voor de ruiter.
Dat zou geen vergunning meer moeten krijgen. Die paarden gaan nooit het minimale van een dagdeel buiten staan.

Als dier en recht daar eens voor pleit. Ipv een bit.
Basis zorg wat dus nooit goed is. 24/7 365 dagen te kort schiet.

Weet je wat ik nog erger vind? Dat er blijkbaar vraag is naar dit soort stalling.

Ja ook dat

Ik vermoed, maar weet dat niet zeker, dat daar veel paarden komen te staan van buitenlandse ruiters die aan de concoursen bij de Peelbergen mee willen doen.
Maar daar zijn geen stallen voor. Dus waar blijf je dan met je paarden? Op zo'n stal dus.
Fijn nog wat meer paarden samen uit de halve wereld, fijn voor de ziektes. Joepie...

Maar ja, zolang er geen regels zijn voor huisvesting kan zoiets vergunning krijgen....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 13:52

Avalanche, Ik schreef benen de lucht in schoppen en kin op de borst. Nergens zeg ik tegelijk. Het zijn 2 voorbeelden van wat mensen bejubelen.

En wat technisch kan of hoort, zegt niks over hoe paarden geforceerd worden op een bepaalde manier te lopen.
Wij woonden vlakbij het KNHS centrum en ben er vaker geweest met een groep mensen die er zeer veel kijk op hebben. Wij schrokken allemaal weleens wat we zagen en hadden daar fijne discussies over.

Er waren mensen die zeker hoger hebben gereden en meer gepresteerd, maar toch waren we gelijkwaardig of hadden ons eigen aandeel in de discussie en zo kwam een ander ook weleens tot andere inzichten.
Als we het hadden over oplossingen bij het rijden of gewoon leuke oefeningen, stonden zij juist weer open voor dingen die wij met regelmaat doen tijdens het rijden. Of wat ik ook gebruikte met lesgeven.

Het is juist echt heel leuk als je samen kan trainen en dingen kan uitwisselen. Het is in sommige kringen lastig, want het hele paarden gebeuren lijkt vaker op een wedstrijd, dan mensen vooruit willen en het leren en ontwikkelen ene leuke uitdaging vinden.

Maar ik heb wel gemerkt dat die onderlinge haat en nijd vanaf een bepaald niveau ook weer wat minder wordt en men weer meer open staat om alles te begrijpen en te leren.

En een leek is een leek......Dat zegt niks over goede paardenmensen. En het gaat echt om interesse en het vermogen om te leren.
Mensen die zich verdiepen in het paardenlijf en open staan om te leren hoe paarden leren, kunnen zonder GP te rijden behoorlijk ver komen om te zien wat correct is of niet.

Of men wel of geen fan is van Anky, heeft zij voor Nederland de OS medailles gewonnen en haar steun en toeverlaat die op de grond staat niet.

En er zijn mensen die geweldig rijden, maar vooral hebben leren rijden door wat ze wordt verteld en dat toepassen, maar niet geheel begrijpen hoe en wat. Het is ook niet voor niks dat mensen vastlopen bij problemen, want zelf problemen oplossen kunnen ze vaak niet.

Veel mensen rijden tijdens een les best leuk en daarna vallen ze weer in ene diep gat. Als mensen alleen leren waar knopjes zitten en hoe je erop moet drukken, maar niet waarom en wanneer, is dat een obstakel.

Als ik om me heen kijken, lopen de meeste mensen rond de M vast en ik ben best vaak geschrokken hoeveel er dan nog aan een solide basis mist. En als niemand wat mag zeggen, wordt het echt niet beter.

Op stallen wordt veel gekletst en vaak ook negatief. Maar soms is het echt wel goed bedoeld en kan je een mede pensionner wel helpen met een andere, betere instructie, eens aankaarten of de voeding geen probleem is als mensen klagen etc.

Wij zaten daarnaast ook in de voeding en toen was het vrij beginnend met suiker vrij voeren. Dat werd toen een hype. Maar als je kijkt naar de mensen die advies vragen en zoekende waren, was het altijd vrij laat.
Mensen hadden al diverse problemen en hadden ook al handenvol geld uitgegeven aan voertjes, supplementen, therapie etc. En vooral vaak op advies van de andere dames op stal.

Vroeger leerde je gewoon van de oude rotten in het vak en had men respect voor de ervaren mensen.

Het commerciële deel is zo een grote rol gaan spelen. Mensen kunnen de grootste onzin schrijven als ze een mooie website of pagina beginnen. Mensen halen liever de info van internet dan van de betere paardenmensen.
Goede les is duur en maar heeeeeeeeeel weinig mensen geven echt genoeg uit aan goede lessen. En nu nog minder, want internet heeft dat gat echt voor een groot deel ingevuld.

Maar door die overdosis informatie is er ook onderling meer discussie.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 14:17

superpony schreef:
En wat technisch kan of hoort, zegt niks over hoe paarden geforceerd worden op een bepaalde manier te lopen.
Wij woonden vlakbij het KNHS centrum en ben er vaker geweest met een groep mensen die er zeer veel kijk op hebben. Wij schrokken allemaal weleens wat we zagen en hadden daar fijne discussies over.

Helaas een feit, er wordt nog te vaak gewoon niet paardvriendelijk en correct gereden.
superpony schreef:
Avalanche, Ik schreef benen de lucht in schoppen en kin op de borst. Nergens zeg ik tegelijk. Het zijn 2 voorbeelden van wat mensen bejubelen.

Ah, ok, dan snap ik je.

superpony schreef:
Er waren mensen die zeker hoger hebben gereden en meer gepresteerd, maar toch waren we gelijkwaardig of hadden ons eigen aandeel in de discussie en zo kwam een ander ook weleens tot andere inzichten.
Als we het hadden over oplossingen bij het rijden of gewoon leuke oefeningen, stonden zij juist weer open voor dingen die wij met regelmaat doen tijdens het rijden. Of wat ik ook gebruikte met lesgeven.

Het is juist echt heel leuk als je samen kan trainen en dingen kan uitwisselen. Het is in sommige kringen lastig, want het hele paarden gebeuren lijkt vaker op een wedstrijd, dan mensen vooruit willen en het leren en ontwikkelen ene leuke uitdaging vinden.

Eens. Ik heb op een westernstal gestaan en er onwijs veel bijgeleerd met mijn dressuurpaarden :) een paard is een paard.
superpony schreef:
En een leek is een leek......Dat zegt niks over goede paardenmensen. En het gaat echt om interesse en het vermogen om te leren.
Mensen die zich verdiepen in het paardenlijf en open staan om te leren hoe paarden leren, kunnen zonder GP te rijden behoorlijk ver komen om te zien wat correct is of niet.

Dat klopt, maar juist het open staan (of gebrek daaraan) is wel deel van het probleem. Iemand als Karel de Lange heeft op internet de wereld aan commentaar en een hele kudde lieve gillende meisjes achter zich aan die wandelpaardjes hebben buiten in de modder want dat is paardvriendelijk.
Maar als je vraagt om een rijfilmpje zijn ze niet thuis, en zeker de man zelf niet, en de voorbeelden die hij geeft van een paard wat dan wel nageeflijk is en los zijn lachwekkend, want een en al spanning en strakheid.
Hij wil wel preken, maar openstaan voor een ander doet hij niet, en preekt bij voorkeur voor eigen parochie. Van uitwisseling is geen sprake. Maar volgers van hem posten hier ook en vertonen hetzelfde totale gebrek aan openheid en tunnelvisie.

Ik heb tijden lang samen met een westernruiter gereden, samen lessen gevolgd en ontzettend veel lol gehad, en beiden hebben we heel veel geleerd, ook van elkaar. Eindeloze bomen opgezet ook. Leuke tijd was dat.
superpony schreef:
En er zijn mensen die geweldig rijden, maar vooral hebben leren rijden door wat ze wordt verteld en dat toepassen, maar niet geheel begrijpen hoe en wat. Het is ook niet voor niks dat mensen vastlopen bij problemen, want zelf problemen oplossen kunnen ze vaak niet.

Veel mensen rijden tijdens een les best leuk en daarna vallen ze weer in ene diep gat. Als mensen alleen leren waar knopjes zitten en hoe je erop moet drukken, maar niet waarom en wanneer, is dat een obstakel.

Als ik om me heen kijken, lopen de meeste mensen rond de M vast en ik ben best vaak geschrokken hoeveel er dan nog aan een solide basis mist. En als niemand wat mag zeggen, wordt het echt niet beter.

Vroeger hadden we het over de L van levenslang :') en dan kwam je soms in het noorden nog wel ergens, maar hier in Brabant wordt er veel strenger gejureerd geloof ik, en vlogen ze eruit. Maar dat is herkenbaar, en voor een deel waarom ik ben gaan doen wat ik doe. Snappen waarom een probleem ontstaat, en het dan oplossen, en terug naar de basis zit altijd ergens in die oplossing.

Het waarom is zo belangrijk in je rijden. Waarom werkt wijken voor het been zo goed voor je impuls, waarom werkt het om je paard te laten wachten op je commando, hoe werkt buiging, waarom moeten we dat eigenlijk doen en hoe dan. Hoe maakt een paard die overgang, hoe is de beenzetting en hoe werkt de hulp dan, en wat is het perfecte moment.

Dressuur is overgangen perfectioneren en rechtrichten. Echt. Als je tempo, buiging en gang kunt controleren kun je iedere oefening rijden. Als ik les geef ben ik niet bezig met figuren maar met overgangen, met de hulpen zelf, de houding van de ruiter, de houding van het paard..... maar goed, ik ben een zeikerd.

superpony schreef:
Wij zaten daarnaast ook in de voeding en toen was het vrij beginnend met suiker vrij voeren. Dat werd toen een hype. Maar als je kijkt naar de mensen die advies vragen en zoekende waren, was het altijd vrij laat.
Mensen hadden al diverse problemen en hadden ook al handenvol geld uitgegeven aan voertjes, supplementen, therapie etc. En vooral vaak op advies van de andere dames op stal.

Vroeger leerde je gewoon van de oude rotten in het vak en had men respect voor de ervaren mensen.

Het commerciële deel is zo een grote rol gaan spelen. Mensen kunnen de grootste onzin schrijven als ze een mooie website of pagina beginnen. Mensen halen liever de info van internet dan van de betere paardenmensen.
Goede les is duur en maar heeeeeeeeeel weinig mensen geven echt genoeg uit aan goede lessen. En nu nog minder, want internet heeft dat gat echt voor een groot deel ingevuld.

Ik ben daar ook alweer op terug gekomen. Iets suiker is niets mis mee en sommige paarden kunnen het zelfs heel goed gebruiken. Maar het is net als met alles: je moet doseren. Maar haha, dat gedoe met supplementen en poedertjes en zalfjes en olietjes....... echt.....
Zorg dat je basis goed is, vul eventueel aan met een brok en klaar. Met al die therapie ook. Super hoor, paardenmassage, maar ik ben ervan overtuigd dat je al die peuten en paten niet nodig hebt als je goed passend harnachement hebt en je paard correct rijdt. Goede les is duurder. Je leert er ook een pak beter van rijden :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 14:27

Ik ben van mening je een hoop peuten niet nodig hebt als je sportpaard lekker vrij buiten kan bewegen...vooral na een training

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 14:34

Ik ben het niet heel vaak met jou eens, maar nu toch zeer zeker wel.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 14:39

Tja, dat internet is echt soms een groot probleem. Ik volg wel mensen, ook als ik het juist er niet mee eens ben, want ben toch benieuwd waar ze soms mee komen.

Ik heb overigens niet altijd western gereden, dus wel een dressuur en springen achtergrond. Heb jarenlang met lesgeven ook wel dingen gecombineerd. Maar toen ik begon met western, bijna 30jr terug, was het nog wat meer vloeken dan nu.

Van mij hoeft iemand echt geen filmpje te laten zien of foto's, als iemand goed kan vertellen en uitleggen hoe iets werkt en waarom.
Maar teveel mensen nemen plaatjes over van Google en voeren dat als hun info bron op.

Iets kunnen zien, betekent nog niet dat je het begrijpt of kan toepassen.

In mijn lessen zette ik vaak even iemand stil en gingen we terug naar een moment. Als ik bijv zei; been, dan wilde ik daar even op terugkomen. Je bent namelijk altijd te laat en iemand moet zelf leren om juist te reageren.
Dus dan vraag je; voelde je dat? Dan moet je de volgende keer gelijk dit of dat. En dan gingen we weer.
Dan legde ik veel nadruk op het goede moment; Jaaaaaaaa, dat!! En vroeg ik weer; voelde je dat?

En de laatste jaren, toen dat kon, ook weleens wat gefilmd bijv.

Het hele wijken is echt een mega groot probleem. Ik snap het echt niet, maar ontzettend veel mensen kunnen het gewoon niet of niet op de juiste en een fijne manier. Ik kan het vaak echt niet aanzien hoe men dat probeert uit te voeren.
En de druppel was voor mij toen ik jaren terug ergens op stal stond en de meiden elkaar even gingen helpen. Eentje was toen Z startgerechtigd en die ging het wel even voordoen en uitleggen. Nu vind ik Z nog vrij basis, maar snap ook dat veel mensen dat nooit gaan behalen, dus dat anderen daar tegenop kijken, snap ik echt wel.
Maar dat iemand die in de Z kan of mag starten ook niet kan wijken, waar het buiten alles om een fijne oefening kan zijn, snap ik gewoon echt helemaal niet.

Overigens als je western rijdt op een hoofdzakelijk engelse stal wel heel grappig om ook alle dressuur oefeningen te doen, want mensen denken dat western paarden dat niet kunnen. Alsof een ongetraind paard zomaar hard gaat spinnen.
Je hoeft niet alles uit de dressuur te doen, maar als de basis en voorbereiding goed is, kan je veel vragen en makkelijker verder.

Maar aan die basis wordt echt te weinig tijd besteed. En als je bij mensen komt die vastlopen en je wil ze inderdaad eerst wijzen op een zeer slechte zit, houding en hulpen, zijn ze vaak beledigd.
Ik ben al M, ik kan dat al......Ik moet dit en dat oefenen. Ja, snap ik, maar dan moet eerst dit goed zijn. Paarden die compleet doof zijn voor het been en toch worden de hulpen vaak harder, want een stap terug wil men niet doen en wordt te weinig als oplossing gebruikt.

Ik ga echt wel weer starten in lesgeven en voeding. Als er een bit verbod komt, lach ik me echt dood. Mensen komen allemaal in de problemen en moeten massaal supplementen, voertjes of een les met een luxe naam. Dat bitloos wordt een ding, maar er komt echt een nieuwe naam voor ene hype aan en ik sta vooraan om weer mijn zakken te vullen hoor, prima. ( sarcastisch )

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 15:29

Popstra schreef:
Ik ben van mening je een hoop peuten niet nodig hebt als je sportpaard lekker vrij buiten kan bewegen...vooral na een training

Vooral dat!

Ik heb echt altijd mijn paarden even los gelaten na het rijden. Dat na inspanning vrij bewegen vind ik zo belangrijk.

Maar ooit jaren terug kwam er een artikel dat het niet goed zou zijn en werd ik best tegengewerkt als ik dat adviseerde.

En ook het mentale herstel. Laat het bezinken.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 16:02

superpony schreef:

superpony schreef:

superpony schreef:
Ik ga echt wel weer starten in lesgeven en voeding. Als er een bit verbod komt, lach ik me echt dood. Mensen komen allemaal in de problemen en moeten massaal supplementen, voertjes of een les met een luxe naam.

Ik geloof dat ik je niet meer volgen kan. Goede les kan duur zijn, eens. Er zijn zat mensen die (te) weinig lessen volgen, ook eens. Ligt ook aan de ambities van de ruiter in kwestie.
Maar wat is er tegen een les met een luxe naam? Omdat het geen oude rot in het vak is? De oude rotten die ik ken(de) waren van het "been, been, been, ophouding, been". Dat soort oude rotten heb ik achter me gelaten.

Ik vraag me overigens ook af, met wat voor mensen jij ook gaat. Bewust of onbewust. De meeste mensen die ik ken, zijn juist van het:" ik loop ergens tegenaan, zoekt passende instructeur, helpt niet voldoende, keert spaarvarken om om paard goed door te laten checken op een goede kliniek, past rijden plus instructie aan aan hetgeen gevonden is." Waarbij de meesten hulp vragen met de vraag: ik loop tegen x-y-z aan, wat doe ik(ik!) fout? Ik zelf ken gelukkig geen mensen die denken dat ze poedertjes en supplementen en peuten/paten nodig hebben om bitloos te kunnen rijden.

Dat er teveel haat en nijd en jaloezie in dit wereldje kan zitten, ben ik het volledig mee eens. Vooral op fora zie ik nog wel eens lui op een narcistische manier reageren. Wat dat betreft heb ik daar irl geen last van. De meesten vragen of helpen elkaar op een fijne manier, elkaar in de waarde latend maar ook openstaand voor een andere mening. Een fijne manier van discussiëren, ipv een vingerwijzende monoloog.

Wat dat betreft kan er nog heel wat verbeteren en hebben we, ben ik bang, nog een flinke weg te gaan

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 16:28

Elisa2 schreef:
Achterom schreef:
Controleren? Door de instanties die in de sectorraad paarden zitten? :')

Heb jij een beter idee? Want dat hoor ik dan graag ipv overal alleen maar negatief commentaar op hebben.

Ik houdt het graag constructief. ;)

Een willekeurige dierenarts lijkt me prima in staat te bepalen of iets het welzijn van een dier aantast of niet?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 16:41

Dat zou ook een goede optie kunnen zijn inderdaad, misschien in samenwerking met elkaar?

Ik denk trouwens niet dat er een bitverbod komt, hier komt juist de sidepull als meest onvriendelijk uit.

https://www.horseandhound.co.uk/news/bi ... udy-641821

Dan nog valt of staat alles, bit of bitloos met het gebruik er van en de kunde of onkunde van de gebruiker.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 16:46

Popstra schreef:

Ik ben van mening dat als je een paard correct traint en loswerkt in plaats van vastrijdt (wat de meeste ruiters doen) je geen peuten/paten nodig hebt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 16:59

Rocamor schreef:
Ik geloof dat ik je niet meer volgen kan. Goede les kan duur zijn, eens. Er zijn zat mensen die (te) weinig lessen volgen, ook eens. Ligt ook aan de ambities van de ruiter in kwestie.
Maar wat is er tegen een les met een luxe naam? Omdat het geen oude rot in het vak is? De oude rotten die ik ken(de) waren van het "been, been, been, ophouding, been". Dat soort oude rotten heb ik achter me gelaten.

Dan heb je ook de instructeur die ik had, die uitlegde wat de eerste, tweede, derde vierde teugelhulp was en waar je ze voor gebruikt. Die uitlegt waaróm een correcte houding zo verschrikkelijk belangrijk is.

Die uitlegt waarom we oefeningen als wijken meenemen, die bewust werkt aan hulpen verkleinen, enz. enz. Die oude rotten zijn er ook.

En tegelijk denk ik dat SP een heel sterk punt heeft, dat je niet je geld moet uitgeven aan allerlei supplementen maar aan goede les. En goede les hoeft niet duur te zijn, maar als je steeds voor de goedkoopste les gaat, weet je zeker dat het niet goed is.

Suzanne F. schreef:
Popstra schreef:

Ik ben van mening dat als je een paard correct traint en loswerkt in plaats van vastrijdt (wat de meeste ruiters doen) je geen peuten/paten nodig hebt.

Voilà.
Zie je ook hier op bokt met een rijtechnisch probleem: alles wordt erbij gehaald, zadelmaker, fysiotherapeut, osteopaat...... en de ruiter wordt vergeten.
Maar het begint met de ruiter. En je moet niet wachten tot je een probleem hebt voor je de zadelmaker erbij haalt. Maar een mens die niet kan rijden rijdt dat paard ook met een goed passend zadel vast en geen zadelmaker die dat gaat oplossen.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 17:04

Het doet me enorm denken aan de zaak Christine Wels.
Zij is toen veroordeelt voor zelfde soort praktijken. Was toen een groot topic over op Bokt.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 17:08

Bah, bah, bah.

Maar komt helaas met regelmaat terug. Ken een vooraanstaand jurylid cq. instructeur die een keer een klant heeft geadviseerd hun paard met een strakke bijzet even een uur opstal te zetten, want dan zou die wel stoppen met het gooien van zijn hoofd. Een andere klant van haar heeft de benen van diens paard naar de gruzelementen geholpen door zware gewichten aan de benen te binden met longeren.

Dan denk ik ga gvd gewoon eens rijden in plaats van koste wat kost je paard af te beulen om een keer in de week een strikje mee naar huis te nemen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 17:12

Suzanne F. schreef:
Popstra schreef:

Ook ja :)

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 18:23

denisesilver schreef:
Bah, bah, bah.

Maar komt helaas met regelmaat terug. Ken een vooraanstaand jurylid cq. instructeur die een keer een klant heeft geadviseerd hun paard met een strakke bijzet even een uur opstal te zetten, want dan zou die wel stoppen met het gooien van zijn hoofd. Een andere klant van haar heeft de benen van diens paard naar de gruzelementen geholpen door zware gewichten aan de benen te binden met longeren.

Dan denk ik ga gvd gewoon eens rijden in plaats van koste wat kost je paard af te beulen om een keer in de week een strikje mee naar huis te nemen.

Ik ben van mening dat wedstrijden met dieren sowieso verboden moeten worden. Het ego van de mens wordt te vaak groter dan zijn liefde voor het dier (als dat er al is) en dan krijg je dit soort praktijken.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 18:30

Ik ben idd een hele tijd gestopt met wedstrijden omdat ik merkte dat ik het te belangrijk begon te vinden en ik wilde niet ten koste van mijn paard doorgaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 18:58

Die vier teugelhulpen werden uitgelegd bij het gebruik van vier teugels?

Er zijn gelukkig ook goede ruiters die wedstrijden combineren zonder dat het ten koste gaat van paardenwelzijn. (Carl Hester, Jessica von Bredow etc.)

Maar zodra het ego groter wordt dan het paardenwelzijn dan vind ik dat ook een red flag en iets wat ook niet uit te leggen is naar de buitenwereld.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 19:03

Ik kon het iig toen niet. Ik was zo bezig met presteren dat ik het niet eerlijk meer vond naar mijn paard. Respect voor de mensen die het wel kunnen, ik vind dat echt heel knap dat je dat los kan laten ook.