Wolf bijt pony dood in Limburg: “Onze kerst is vergald”

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 18:47

Loretta schreef:
Ailill schreef:
Ik ben me wat aan het inlezen, en inderdaad ook in NL maakt wetgeving het wel erg lastig, zo niet onmogelijk, om voor passend hekwerk te kunnen zorgen. Ik was er al van op de hoogte dat veel hekwerken niet afdoende weren tegen wolven. Nog hoger maakt het voor andere (flora en) fauna lastiger om te kunnen leven, dus dat zijn niet de beste oplossingen.

Ik kan me ook indenken dat het als eigenaar zijnde erg lastig is om steeds in angst te leven, frustrerend dat je wel wil maar niet kan/mag.

Echt, ik snap het heus.

Ik zet dit echter zelf weg tegen een meer algemene visie dat werkelijk alles moet wijken voor de mens, ten minste als we er niets aan hebben. Hebben wij er wel iets aan, dan passen wel alles aan naar onze wensen en gebruiken alles voor eigen belang.

Zet ik dat dan weer samen tot een mening, dan luidt ie bij mij: ik vind dat niet alles hoeft te wijken voor de mens.

Biedt dit een oplossing? Nee. Maar roepen dat ze dan maar dood moeten, is in mijn optiek ook geen oplossing.

Het zou inderdaad helpen wanneer bepaalde regels verandert werden mbt hekwerken en gesloten schuilstallen. De overheid is van de pot gerukt met aan de ene kant de wolf los laten lopen en aan de andere kant alles ter bescherming onmogelijk maken.
Sorry, maar mensen die termen als NSB'er gebruiken heb ik niets meer te melden.

De enige link tussen mijn bloed en die term is het feit dat zo'n 80 jaar geleden een groot deel van mijn bloed is gestorven door die term.

Jessix

Re: Wolf bijt pony dood in Limburg: “Onze kerst is vergald”

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 19:03

Ik begrijp je mening Ailill en deel hem ook wel tot het punt dat mijn eigen dieren of hun welzijn in gevaar komen. En nee, dan hoeven ze van mij nog steeds niet dood. Liever niet zelfs, ik vind een wolf een schitterend dier. En als we hier uitgestrekte natuurgebieden zouden hebben met genoeg wild dan zou ik blij zijn met hun terugkomst. Een paar jaar geleden had ik niet gedacht dat we nu al in deze situatie zouden zitten. Ik vind het aantal zicht meldingen, filmpjes en gewonde en dode dieren zo enorm toenemen. Zelfs de pro wolf experts hebben hun mening bij gesteld. Zo schuw blijkt de wolf hier toch niet, ze pakken toch meer dan een enkel schaap, etc. Hoe gaat dit verder als er elk jaar wolven bijkomen?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 19:15

DuoPenotti schreef:
Nee niet alles hoeft te wijken.
Een dier dat dood in gebied waar veel mensen en dieren leven wel.

Maar fijn dat je je NU AL hebt ingelezen, nadat je eerst al politiek correct kwam zeveren....
Maar dat klopt wel bij de zittende politiek, die zwammen ook zonder zich in te lezen.

Verder sluit ik met totaal aan bij Ayasha

Ayasha schreef:
En dat is het probleem. Het enige dat je kán doen om je dieren daadwerkelijk veilig te houden mag niet van de gemeentes, in België iig niet. Dat wolfwerend hekje houd je je dieren echt niet mee veilig en is gewoon geld verspilling. Dát is het grote probleem. We MOGEN geen water bij de wijn doen. We moeten investeren in iets dat totaal geen nut heeft en dan dankuwel zeggen als de knol alsnog aangevreten ligt. De dag dat ik een omheining mag zetten die daadwerkelijk mijn dieren veilig houdt, mag van mij die wolf kweken tot ze elkaar uit moorden omdat het gebied te klein is. Zal me een zorg zijn. Van mijn part importeren ze er nog een 30tal dan. Maar zolang ik dat niet mag kan je imo niet spreken van water bij de wijn doen.
Klopt niet alles hoeft te wijken, enkel hetgeen wat wij mensen liever kwijt dan rijk zijn, of dit nu van toepassing is op onszelf, of een ander dier/plantensoort. Conclusie, imo, de mens beslist voor alles en iedereen. En precies dat begin ik steeds vervelender te vinden, we vernaggelen de gehele aarde, inclusief al haar flora en fauna. Niet denken dat ik in een waan leef, waarin dit ooit gaat veranderen, want we blijven met z'n allen stug doorgaan. Maar ik ben wel van mening dat dit niet juist is.

Ik ben me nu aan het inlezen over vergunningen/wetgeving hieromtrent. Ik volg dit onderwerp al jaren, zelfs letterlijk, maar dat was in de natuur in oost Europa. Ik ken meerdere wolvenonderzoekers/wetenschappers (niet allen per definitie pro-wolf), volg diverse verenigingen (online) en ken meerdere boeren die ze letterlijk wel kunnen schieten.

Ik was er niet van op de hoogte dat vergunningen en wetgeving zo tegenstrijdig zijn, dit maakt het bijzonder lastig. Wat dat betreft, als ik er kort over nadenk, zou compensatie voor hekwerken best redelijk kunnen blijken. Veel mensen hebben belang bij i.i.g. wol, zuivel en eieren, al komen die dieren nou niet heel erg veel buiten, althans de meeste niet (weer in ons eigen belang, goedkope huisvesting/CO2 etc.). Ook ben ik van mening dat veel mensen willen genieten van de natuur, met al haar nog resterende flora en fauna, of de wolf hier aan bij zal dragen (of juist het ontbreken van de wolf) op een positieve wijze, daar verschillen de meningen denk ik ontzettend over.

Ik weet echter niet of zulke hekwerken dé oplossing gaan zijn voor het gehele probleem, laten we eerlijk wezen: de meeste dieren die gevaar lopen, zijn hobby-dieren van mensen. Voornamelijk voor ons plezier, op meerdere manieren. Daarin ben ik van mening dat de eigenaar verantwoordelijk is voor die dieren. Het moet ze echter wel mogelijk worden gemaakt om dat (redelijkerwijs) uit te kunnen voeren. Ik vind het een lastig onderwerp, blijf wel van mening dat afschieten niet de oplossing is, en die mening zie ik toch bijzonder veel voorbij komen (niet alleen hier op Bokt).

Dus nee DP, ik lees me al langer, via diverse vizies, in en beschik toch zeker over i.i.g. algemene kennis vanuit diverse perspectieven. Je blijft steeds persoonlijk worden, lage sneren en als de ander het gesprek dan stopt, dan heeft diegene niets meer te lullen. En dan ook de ander verwijten niet in discussie te willen gaan. Vindt je dat heel vreemd?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 19:24

Ja dat vind ik vreemd
Want je zegt letterlijk zelf dat je nu pas inleest over de vergunningen hier in Nederland

Ja ik vind ook dat we zelf voor onze dieren hun veiligheid moeten zorgen, maar dat kan niet! Dat is waarom ik zo woest ben. En nee daardoor niet aardiger, dat klopt.

Daarnaast al zou een wolvenheining van 2 meter wel mogen en stel het zou werken (wat niet is maar even mee fantaseren) dan moet ik dat maar even kunnen betalen, zo floep, ineens.
Ze gaan dat echt niet betalen voor iedereen.
Terwijl ik hier een prachtige omheining heb waardoor mijn dieren een ander geen overlast geeft.
Mijn honden en mijn paarden blijven op eigen erf, of ze zouden er in paniek door moeten knallen.
Ook honden van andere komen er ook niet zomaar in.
Dus mijn dieren waren veilig, heeft me dan ook bijna 25.000 gekost, omdat ik idd vind dat mijn dieren mijn zorg zijn.
Maar nu kan ik niets, helemaal niets!!
Ja ze hele dagen ophokken, niet eens met open luik.

Kijk die bio industrie die jij er tekens bijhaalt en ik in deze discussies onderhand ook kostbeu ben, niet alleen door jou maar al die zonder argumenten, die merken er niets van. Daar kan een wolf niet binnen.
Het gaat om de dieren die het goed hebben buiten.
Ja ook enkele slacht schapen, maar ook die doen lekker hun dingetje, lammetjes er bij tot ze niet meer drinken.
Voor de rest hobby dieren, van hobby mensen die nergens voor in aanmerking komen. En zou dat wel zijn heeft het geen nut.
We staan met de rug tegen de muur!

En dan moet je telkens maar horen, moet je maar beter afrasteren, moet je maar dit en dat.... bah

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 19:26

Ailill schreef:
Loretta schreef:

Het zou inderdaad helpen wanneer bepaalde regels verandert werden mbt hekwerken en gesloten schuilstallen. De overheid is van de pot gerukt met aan de ene kant de wolf los laten lopen en aan de andere kant alles ter bescherming onmogelijk maken.
Sorry, maar mensen die termen als NSB'er gebruiken heb ik niets meer te melden.

De enige link tussen mijn bloed en die term is het feit dat zo'n 80 jaar geleden een groot deel van mijn bloed is gestorven door die term.

Ik plaatste hier zojuist een doodnormale reactie op jouw post. Als jij het moeilijk vindt daar normaal op te reageren. Reageer dan niet.

Dit is een domme persoonlijke aanval. Ik heb jou persoonlijk geen NSBer genoemd. Je voelt je blijkbaar aangesproken.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 28-12-22 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 19:28

DuoPenotti schreef:
Ja dat vind ik vreemd
Want je zegt letterlijk zelf dat je nu pas inleest over de vergunningen hier in Nederland

Ja ik vind ook dat we zelf voor onze dieren hun veiligheid moeten zorgen, maar dat kan niet! Dat is waarom ik zo woest ben. En nee daardoor niet aardiger, dat klopt.

Daarnaast al zou een wolvenheining van 2 meter wel mogen en stel het zou werken (wat niet is maar even mee fantaseren) dan moet ik dat maar even kunnen betalen, zo floep, ineens.
Ze gaan dat echt niet betalen voor iedereen.
Terwijl ik hier een prachtige omheining heb waardoor mijn dieren een ander geen overlast geeft.
Mijn honden en mijn paarden blijven op eigen erf, of ze zouden er in paniek door moeten knallen.
Ook honden van andere komen er ook niet zomaar in.
Dus mijn dieren waren veilig, heeft me dan ook bijna 25.000 gekost, omdat ik idd vind dat mijn dieren mijn zorg zijn.
Maar nu kan ik niets, helemaal niets!!
Ja ze hele dagen ophokken, niet eens met open luik.

Kijk die bio industrie die jij er tekens bijhaalt en ik in deze discussies onderhand ook kostbeu ben, niet alleen door jou maar al die zonder argumenten, die merken er niets van. Daar kan een wolf niet binnen.
Het gaat om de dieren die het goed hebben buiten.
Ja ook enkele slacht schapen, maar ook die doen lekker hun dingetje, lammetjes er bij tot ze niet meer drinken.
Voor de rest hobby dieren, van hobby mensen die nergens voor in aanmerking komen. En zou dat wel zijn heeft het geen nut.
We staan met de rug tegen de muur!

En dan moet je telkens maar horen, moet je maar beter afrasteren, moet je maar dit en dat.... bah

Yep. En dan heb je zoveel betaald en waarschijnlijk werkt het dus niet en ook heb je bijna of zelfs geen geld meer over voor jezelf.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 19:30

Ailill schreef:
]Klopt niet alles hoeft te wijken, enkel hetgeen wat wij mensen liever kwijt dan rijk zijn, of dit nu van toepassing is op onszelf, of een ander dier/plantensoort. Conclusie, imo, de mens beslist voor alles en iedereen. En precies dat begin ik steeds vervelender te vinden, we vernaggelen de gehele aarde, inclusief al haar flora en fauna. Niet denken dat ik in een waan leef, waarin dit ooit gaat veranderen, want we blijven met z'n allen stug doorgaan. Maar ik ben wel van mening dat dit niet juist is.

Het is naar mijn mening ook wel lichtelijk overdreven om net te doen alsof het weghouden van de wolf uit bepaalde dichtbevolkte landen gelijk staat aan de complete aarde vergallen. We kunnen in dit kleine landje heel goed zonder de wolf leven.

Elmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 19:39

Wat vreselijk voor de eigenaren zeg. Je zult je paard zo treffen in het weiland, verschrikkelijk!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 19:44

De denkfout van alle pro-wolvers is toch eigenlijk vrij simpel te ondergraven: men denkt dat 'de natuur' het wel regelt zonder de mens. Maar dat kan alleen als er geen mensen zijn.

Mensen zijn onderdeel van het ecosysteem, daar waar mensen leven. Op dat moment is het godsonmogelijk om te zeggen: nee, wij doen niet mee. Dat kán niet. Mensen zijn ook 'natuur'. En staan toevallig helemaal bovenaan de evolutionaire ladder én helemaal bovenaan de voedselpyramide. Lullig, maar zo is het wel.

Maw, de mens zal móeten ingrijpen om z'n eigen plek in het ecosysteem te behouden en te verdedigen.
En dat hoeft echt niet door alle niet gewenste dieren uit te roeien (hebben we in het verleden goed ons best voor gedaan, dat wel), maar je zult móeten beheren waar overlast is en waar bedreiging voor je eigen diersoort én voedselvoorziening is.

En de oplossing is ook heel erg simpel:

Op het moment dat je te tamme/overlast gevende wolven afschiet (wat onder EU regelgeving toegestaan is) of wolven door waarschuwingsschoten te geven afschrikt (je hoeft dus niet eens raak te schieten), worden ze op termijn schuwer en blijven ze daar waar ze de mens niet bedreigen, diep in die paar bossen waar nog voldoende diepte is. En misschien zijn die bossen er onvoldoende, en dan verdwijnen ze uiteindelijk weer.

Maar wolven geen strobreed in de weg leggen op terrein waar ze van nature sowieso niet thuishoren (cultuurlandschap) kan niet en werkt niet, biologisch gezien. Dan ontstaat er nóóit een natuurlijk evenwicht. Of ja, dat ontstaat uiteindelijk als de mens volledig weg is. Dat gaat niet gebeuren...

*disclaimer: ik ben bioloog die 40 jaar geleden ooit onderzoek naar wiskundige modellen om predator/prooirelaties te berekenen heeft gedaan. Die modellen werken nog steeds, er is sindsdien niet op magische wijze iets veranderd in de voortplantingssnelheid van wolven of bv herten...

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 19:46

Slotje voor overleg.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 11:50

Moderatoropmerking:
Topic is weer open. Bij deze het verzoek om de discussie wel bij het onderwerp te houden en niet persoonlijk te worden. Zo houden we discussie leuk en lopend.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 12:06

Dankjewel voor het weer openen :j

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 13:18

Ibbel schreef:
De denkfout van alle pro-wolvers is toch eigenlijk vrij simpel te ondergraven: men denkt dat 'de natuur' het wel regelt zonder de mens. Maar dat kan alleen als er geen mensen zijn.

Mensen zijn onderdeel van het ecosysteem, daar waar mensen leven. Op dat moment is het godsonmogelijk om te zeggen: nee, wij doen niet mee. Dat kán niet. Mensen zijn ook 'natuur'. En staan toevallig helemaal bovenaan de evolutionaire ladder én helemaal bovenaan de voedselpyramide. banketstaaf, maar zo is het wel.

Maw, de mens zal móeten ingrijpen om z'n eigen plek in het ecosysteem te behouden en te verdedigen.
En dat hoeft echt niet door alle niet gewenste dieren uit te roeien (hebben we in het verleden goed ons best voor gedaan, dat wel), maar je zult móeten beheren waar overlast is en waar bedreiging voor je eigen diersoort én voedselvoorziening is.

Op het moment dat je te tamme/overlast gevende wolven afschiet (wat onder EU regelgeving toegestaan is) of wolven door waarschuwingsschoten te geven afschrikt (je hoeft dus niet eens raak te schieten), worden ze op termijn schuwer en blijven ze daar waar ze de mens niet bedreigen, diep in die paar bossen waar nog voldoende diepte is. En misschien zijn die bossen er onvoldoende, en dan verdwijnen ze uiteindelijk weer.

Maar wolven geen strobreed in de weg leggen op terrein waar ze van nature sowieso niet thuishoren (cultuurlandschap) kan niet en werkt niet, biologisch gezien. Dan ontstaat er nóóit een natuurlijk evenwicht. Of ja, dat ontstaat uiteindelijk als de mens volledig weg is. Dat gaat niet gebeuren...

*disclaimer: ik ben bioloog die 40 jaar geleden ooit onderzoek naar wiskundige modellen om predator/prooirelaties te berekenen heeft gedaan. Die modellen werken nog steeds, er is sindsdien niet op magische wijze iets veranderd in de voortplantingssnelheid van wolven of bv herten...

Met die laatste zin bedoel je dat wolven zich veel sneller voortplanten dan herten? En dat met name de kalveren het eerste jaar niet halen?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 13:22

Ibbel schreef:

Mensen zijn onderdeel van het ecosysteem, daar waar mensen leven. Op dat moment is het godsonmogelijk om te zeggen: nee, wij doen niet mee. Dat kán niet. Mensen zijn ook 'natuur'. En staan toevallig helemaal bovenaan de evolutionaire ladder én helemaal bovenaan de voedselpyramide. banketstaaf, maar zo is het wel.

Maar waarom beseffen dan zoveel mensen uit jouw vakgebied dit niet?
Dat is dus wat ik nooit snap. Er zijn biologen en ecologen die zeer kritisch zijn op het huidige beleid. Waarom hoor je die niet? Waarom laat de overheid hun oren alleen maar hangen naar de wensen van deze lui?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 13:44

Loretta schreef:
Dat is dus wat ik nooit snap. Er zijn biologen en ecologen die zeer kritisch zijn op het huidige beleid. Waarom hoor je die niet? Waarom laat de overheid hun oren alleen maar hangen naar de wensen van deze lui?

Ik wou dat ik het wist.
Idem voor de miskleun die OVP heet. Daar zitten óók biologen die - kennelijk - van toeten noch blazen weten.

Maar 'we' (of in ieder geval Den Haag) wil sprookjes horen van een Disney paradijs waar het allemaal geweldig is. En oh, wat zijn we trots dat we in dit naar de klote geholpen bomvolle landje écht natuur hebben, net als in Siberië en Yellowstone.

Het is net als met de agrarische sector: het romantische plaatje van keuterboertjes met een paar koetjes, wat varkens en kippen wordt verspreid en oh schánde dat Den Haag die arme boeren kapot maakt.
Nee, het gaat verdikke om de megastallen. Die kleine boeren zijn alláng gesneuveld.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 14:03

Ibbel schreef:
Loretta schreef:

Ik wou dat ik het wist.
Idem voor de miskleun die OVP heet. Daar zitten óók biologen die - kennelijk - van toeten noch blazen weten.

Maar 'we' (of in ieder geval Den Haag) wil sprookjes horen van een Disney paradijs waar het allemaal geweldig is. En oh, wat zijn we trots dat we in dit naar de klote geholpen bomvolle landje écht natuur hebben, net als in Siberië en Yellowstone.

Het is net als met de agrarische sector: het romantische plaatje van keuterboertjes met een paar koetjes, wat varkens en kippen wordt verspreid en oh schánde dat Den Haag die arme boeren kapot maakt.
Nee, het gaat verdikke om de megastallen. Die kleine boeren zijn alláng gesneuveld.

Kan het niet gewoon met geld en corruptie te maken hebben? Wanneer je hoort welke bedragen aan subsidies en ook inkomsten via de postcode loterij en dan niet te vergeten alle donateurs. Dan sla je stijl achterover.

Dan zijn er nog zaken als vervuild slip en paden vol met afval.

Alles bij elkaar riekt dat behoorlijk naar vriendjespolitiek en corruptie.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 14:45

er zijn nog genoeg kleine boeren Ibbel, en voor hen gelden dezelfde regels dus ook die geven het op

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 14:55

Maar dat zijn niet de piekbelasters.
En als het romantische plaatje nou eens niet over de hele sector werd gelegd, maar de megastallen werden aangepakt om de kleine jongens te beschermen en dús juist het romantische plaatje te herstellen, dan zou Nederland er een stuk beter voorstaan. Zowel qua natuur als qua klimaat.

Maar dit is allemaal lekker off topic.