Tweede pony in korte tijd aangevallen in Wittelte

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 13:23

Ineke2 schreef:
Petitie getekend.

Die grote honden die eventueel de kudde beschermen zijn ook niet veilig voor mensen en kinderen of denk je soms dat ze onderscheid gaan maken tussen vreemde ( niet bij het gezin horende ) mensen en wolven? Nee dus…
Daar is NL echt te klein voor om dat als realistische optie te zien.

Klopt, die slopen alles wat bij hun kudde en in hun territorium komt.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 13:24

Ik kom even binnen vallen
Ik vind de wolf prachtig, maar niet in ons drukke land
Redenen zijn al genoeg voorbij gekomen, die hoef ik niet te herhalen

Nu hebben wij hier nog geen last van de wolf
Maar mijn vraag is, hoe kan je jezelf, je dieren ( of het nu een schaap, paard of je hond is ) beschermen.
Afrasting, savonds op stal
Maar wat doe je als je de wolf betrapt op jou land en ze gaan achter je dieren aan, of je loopt lekker in het bos en je komt een roedel tegen.... is er nog iets wat je kan doen waar ze wel voor terug deinzen ?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 13:49

Sizzle schreef:
Hondsdolheid is een non-argument als je wel vossen tolereert.

En vleermuizen.
En egels, ook die kunnen een vorm van hondsdolheid krijgen. Maar volgens de liefhebbers is die egeltjes versie ongevaarlijk voor mensen. Maar ja, dat zeggen wolvenliefhebbers ook van hun lievelingsdieren. >;)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 13:54

Saul schreef:
Ezels heeft hier geen zin.
Onlangs is hier net over de grens ezel nummer 2 opgegeten.

Kan een hond zelfs nog voor elkaar krijgen, is wel eens met de ezel van een paar bekenden gebeurd. Maar die ezel werd doodgebeten, niet opgegeten.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 13:57

Onali schreef:
Nee zo zie ik het niet.
Schijnbaar mogen wij vleeseters geen mening over het onderwerp Wolf geven want wij eten toch vlees en de wolf ook.
Dus die schapen en pony's zijn niets in vergelijking met de miljoenen koeien die wij dagelijks slachten.

Nee vegatariers en vegans hebben dan de morele hogerhand ofzo??

Zo lees ik het namelijk.

Terwijl dat echt koeienstront is.
Ja we eten vlees, maar die dieren worden er voor gefokt, er wordt goed voor verzorgd en ze worden volgens de norm netjes doodgemaakt.

Slachtvee is NIET te vergelijken met een pony die al 3 generaties aan huis gehouden wordt bij een liefdevolle familie en wordt opgejaagd, gedood en opgevreten door een wolf.

Mee eens, veganisten vergeten dat er miljoenen meer dieren in de natuur doodgemaakt worden door andere dieren, dan in slachthuizen door en voor mensen. En ook het eten van de hond/kat van de veganist komt uit een slachthuis.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 14:07

Zoolgangster schreef:
Saul schreef:
Ezels heeft hier geen zin.
Onlangs is hier net over de grens ezel nummer 2 opgegeten.

Kan een hond zelfs nog voor elkaar krijgen, is wel eens met de ezel van een paar bekenden gebeurd. Maar die ezel werd doodgebeten, niet opgegeten.

Dat is het hem vaak.
Ja honden kunnen doodbijten, maar opeten zullen ze niet doen.

Wij hebben in de Nl/ Be geen wilde hondenroedels zoals je in Turkije en Griekenland ziet.

Ezel in kwestie

Spoiler:
Afbeelding

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 14:12

Zoolgangster schreef:
Sizzle schreef:
Hondsdolheid is een non-argument als je wel vossen tolereert.

En vleermuizen.
En egels, ook die kunnen een vorm van hondsdolheid krijgen. Maar volgens de liefhebbers is die egeltjes versie ongevaarlijk voor mensen. Maar ja, dat zeggen wolvenliefhebbers ook van hun lievelingsdieren. >;)

Nou hoor .Wie gaat een egeltje met een wolf vergelijken. En daarbij,tot nu toe was Nederland hondsdolvrij maar via de grensoverschrijdende wolven kan deze dodelijke ziekte wel weer geimporteerd worden. En het is ook voor mensen fataal tenzij je DIRECT nadat je gebeten bent door een van hondsdolheid verdacht dier (of zelfs mens) een serie vaccinaties gaat halen .Die moeten dan wel op voorraad zijn ook nog anders kom je er niet aan.Ik ben lange tijd in India geweest waar hondsdolheid nog heerste en daar kwam het voor dat men een hondsdolle mens waar dus niets meer aan te doen was gewoon aan een boom vastbond.Ik ben een dierenvriend en ging dus ook met zwerfhonden om maar ben geregeld gewaarschuwd voor het gevaar daarvan, een hondje waar ik veel mee omging heb ik ook laten vaccineren. Ook verstandig is om jezelf te laten vaccineren als je daar met zwerfhonden wilt omgaan.Het schijnen pijnlijke injecties met bijwerkingen te zijn.Moet dat hier in Nederland nu ook komen?

Elisa2

Re: Tweede pony in korte tijd aangevallen in Wittelte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 14:42

Liever niet...ik heb de petitie getekend. Zie de wolven toch liever ergens in een groot afgebakend terratorium zoals ze bijvoorbeeld in Duitsland de wolvenparken hebben.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 14:50

Rabies vaccin voor mensen koopt tijd, scheelt 2 prikken en de nodige vloeistof is makkelijker te krijgen. En ook een hond/wolf die aan je handen likt als je wondjes hebt is rabies risico en dus prikken halen. Je hoeft niet gebeten te worden door een rabies besmette hondachtige om de ziekte op te lopen.

Kijkende naar onderzoek van een Fransman (Moriceau) over wolfaanvallen op mensen in het verleden, geeft de korte versie (lange = aanvallen per maand uitgesplitst in rabies en voedsel aanvallen op mensen) aan dat tussen 1578 en 1883 323 mensen werden aangevallen door rabies besmette wolven en 1698 mensen werden aangevallen als prooi. Dat is 15% verus 85%.
Totaal heeft deze man 9031 slachtoffers gevonden (weet niet of dit alleen Frankrijk is), laatste datum is 15 maart 2014. Boek waar ik dit uit haal is gedrukt in 2019.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 15:33

Als je een hond wilt laten waken zou ik kiezen voor minstens 2 grote volwassen berenvechters. Kangal of aksaray malakli ofzo. Vooral de aksaray (volgens mij vooral via import te krijgen) is een flinke slag groter nog dan de kangal. Import uit Turkije wordt opgevoed als bodyguard en berenvechter.

Qua karakter naar zijn gezin en vooral kids toe echt onwijs lieve goedzakken, niet naar vreemden.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 16:53

2 honden vind ik weinig als je 6 wolven tegen komt.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 11-10-22 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 17:01

peach2001 schreef:
Als je een hond wilt laten waken zou ik kiezen voor minstens 2 grote volwassen berenvechters. Kangal of aksaray malakli ofzo. Vooral de aksaray (volgens mij vooral via import te krijgen) is een flinke slag groter nog dan de kangal. Import uit Turkije wordt opgevoed als bodyguard en berenvechter.

Qua karakter naar zijn gezin en vooral kids toe echt onwijs lieve goedzakken, niet naar vreemden.

Dat zijn wapens, geen huisdieren.
Schijnveiligheid.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 17:06

higgins schreef:
Ik kom even binnen vallen
Ik vind de wolf prachtig, maar niet in ons drukke land
Redenen zijn al genoeg voorbij gekomen, die hoef ik niet te herhalen

Nu hebben wij hier nog geen last van de wolf
Maar mijn vraag is, hoe kan je jezelf, je dieren ( of het nu een schaap, paard of je hond is ) beschermen.
Afrasting, savonds op stal
Maar wat doe je als je de wolf betrapt op jou land en ze gaan achter je dieren aan, of je loopt lekker in het bos en je komt een roedel tegen.... is er nog iets wat je kan doen waar ze wel voor terug deinzen ?

Ik quote je even. Dat is eigenlijk ook mijn vraag. Gisteravond waren in mijn gemeente ineens 3 wolven op een fietspad, de gemeente doet er niets aan, ze doen alsof het veilig is…

Onvoorstelbaar dat er zo laks met de veiligheid van burgers omgegaan wordt.
Weten we nog wel Lelieveld “ de wolf is banger van jou, dan jij van hem “.
Ja, de schuwe wolf in Spanje ofzo. Maar hier dus niet…

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 17:16

senna21 schreef:
peach2001 schreef:

Dat zijn wapens, geen huisdieren.
Schijnveiligheid.

Wij hadden een import die een geweldig huisdier was.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 17:19

Ja een geweldig huisdier voor zijn baas, maar een moordwapen voor alles wat buiten zijn roedel valt.

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 17:48

Het idee van de honden kan je toch niet serieus nemen? Mensen vinden het te moeilijk/te duur om een omheining te zetten voor de wolf maar dat kan dan wel om een hond bij je paarden te houden? Daarnaast willen we onze honden tegenwoordig net betrekken bij ons gezin maar deze gaan we dan ergens in een stal houden? Om nog maar te zwijgen over veiligheid/ broodfok.. Past evenmin in onze dicht bevolkte landen dan de wolf.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 17:52

Het is niet perse te duur om een omheining te zetten bedoelt om de wolf buiten te houden. Een wolf springt met gemak over een 2 meter hoog hek heen dus ehm tja.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 17:57

Anjali, als hondsdolheid een probleem was dan hadden ze dat in Italie wel al gemerkt. Daar is de wolf niet weg geweest.
De kans dat er een hondsdolle wolf uit pak hem beet Belarus naar NL gelopen komt is echt het kleinste risico van alle risico‘s.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 18:21

Wat zullen dat soort honden wel niet kosten?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 18:27

Verscheurde honden zijn al geplaatst.
Maar de honden die van die grote prikkers hebben als halsband, daar bloed van zichzelf aan hebben.
Wie denkt dat dat hier mag?

Daarnaast waken die voor hun territorium en baasje.
Dat is best wel te doen op 100 hectare, niet op 1,5 hier. Zowat elk perceel zo.
Over geluidsoverlast maar niet te spreken, maar het gevaar voor mensen die toch wel even willen aaien, of fiffi die in hun wei komt.
Ik begrijp ook echt niet dat mensen dat ook maar willen vergelijken.

Daarnaast moet het baasje ook nog van goede huize komen, een pitbull/ stafford is hier al een probleem bij veel baasjes.
Hoe denk je dat dit bij gemiddelde eigenaar zal gaan?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 19:01

speurneusc schreef:
Pinacolada schreef:
Zou dat het zijn? Zag net even te zoeken op Google en ezels schijnt ook te werken, maar wat ze nou precies doen las ik zo snel nergens

ezels durven wel aan te vallen, maar dat zijn ezels die gehard zijn in die landen waar de ezel nog echt wild is en moet vechten om te overleven, onze huis ezeltjes hebben dat instinct allang niet meer en zijn zoveel honden gewend.

Toch kunnen ezels instinctief wel fel op honden reageren. Wij hadden twee jonge ezels en mijn tante was op bezoek met haar cocker spaniel. Dat dier liep nietsvermoedend mee de wei in en werd direct aangevallen door beide ezels.

Nu is een cocker spaniel natuurlijk niet te vergelijken met een wolf, maar omdat hierboven gezegd wordt dat ezels het instinct niet meer hebben. Instinct is niet iets wat je er uitfokt. Ze zien instinctief dat het een roofdier is en dus potentieel gevaarlijk. Wel kan het door gewenning of door karakter zijn dat een ezel niet aanvalt.

Dit even terzijde. Ik zou een ezel niet inzetten tegen wolven als wapen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 19:17

speurneusc schreef:
Pinacolada schreef:
Zou dat het zijn? Zag net even te zoeken op Google en ezels schijnt ook te werken, maar wat ze nou precies doen las ik zo snel nergens

ezels durven wel aan te vallen, maar dat zijn ezels die gehard zijn in die landen waar de ezel nog echt wild is en moet vechten om te overleven, onze huis ezeltjes hebben dat instinct allang niet meer en zijn zoveel honden gewend.

Toch kunnen ezels instinctief wel fel op honden reageren. Wij hadden twee jonge ezels en mijn tante was op bezoek met haar cocker spaniel. Dat dier liep nietsvermoedend mee de wei in en werd direct aangevallen door beide ezels.

Nu is een cocker spaniel natuurlijk niet te vergelijken met een wolf, maar omdat hierboven gezegd wordt dat ezels het instinct niet meer hebben. Instinct is niet iets wat je er uitfokt. Ze zien instinctief dat het een roofdier is en dus potentieel gevaarlijk. Wel kan het door gewenning of door karakter zijn dat een ezel niet aanvalt.

Dit even terzijde. Ik zou een ezel niet inzetten tegen wolven als wapen.[/quote]

Als mijn hond in de paddock komt wordt hij er ook uit gejaagd. Door mijn shetlander wel te verstaan. Maar ik weet zeker dat hij het verliest van een wolf, al is hij nog zo dapper.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 20:19

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 23:17

Vorige week is hier een wolf gespot tussen Veenoord en Dalerveen, paar dagen later in Coevorden. De eerste plek is nog geen 6 km van hier.
Ik ga morgen beginnen met meer draden om de paddock. Opsluiten op stal kan niet en ik ga 's morgens om vier uur al weg. Dan zou ik ze of dan moeten loslaten of 24/7 moeten opsluiten.
Daarnaast heb ik een pluimvee bedrijf, waar alles sowieso al opgesloten zit vanwege ophokplicht.
Ik vraag me echt af wanneer er ingegrepen wordt. Zeker als steeds meer vee naar binnen gaat,wat gaat de wolf dan bejagen? Wild is er in Drenthe niet heel veel. Er liepen hier een aantal reeën, die 's winters hooi van de paarden kwamen eten. Ik heb ze nog niet gezien, normaal zag je ze overdag in het weiland.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 23:23

Rivendell schreef:
Vorige week is hier een wolf gespot tussen Veenoord en Dalerveen, paar dagen later in Coevorden. De eerste plek is nog geen 6 km van hier.
Ik ga morgen beginnen met meer draden om de paddock. Opsluiten op stal kan niet en ik ga 's morgens om vier uur al weg. Dan zou ik ze of dan moeten loslaten of 24/7 moeten opsluiten.
Daarnaast heb ik een pluimvee bedrijf, waar alles sowieso al opgesloten zit vanwege ophokplicht.
Ik vraag me echt af wanneer er ingegrepen wordt. Zeker als steeds meer vee naar binnen gaat,wat gaat de wolf dan bejagen? Wild is er in Drenthe niet heel veel. Er liepen hier een aantal reeën, die 's winters hooi van de paarden kwamen eten. Ik heb ze nog niet gezien, normaal zag je ze overdag in het weiland.

Ik woon ook niet ver bij deze plaatsen vandaan en maak me ook grote zorgen. Wat betreft de reeen, was mij ook al opgevallen dat ik ze nauwelijks nog zie terwijl ze voorheen regelmatig in het land achter ons huis liepen.