Hoe sociaal ben jij in de natuur?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 19:37

Eelmo schreef:
Wauw. Nee jongens, wild hoeft geen rekening te houden met losloopgebieden of recreatiegebieden. Dat wild was daar namelijk al eerder. Jij bent te gast bij het wild, niet andersom. En dat wild kan een hert zijn, maar ook een vogel of een muisje. Of zelfs een zeldzaam insect. Om nog maar niet te spreken over zaden en (zeldzame) planten. Als ergens je hond niet los mag, dan houdt je die gewoon aan de lijn. Zo moeilijk is het toch niet? Aan een rollijn of een 10/15/20m lijn heeft je hond ook een beetje vrijheid. Waarom moet de natuur het ontgelden als jij geen zin/tijd hebt om langer met je hond te lopen? "ja maar anders kan hij zijn energie niet kwijt" is echt een zwak excuus, sorry.

"last hebben van" is zoveel breder dan 'hond rent op mensen af' of 'paard trapt pad kapot'. Natuur in Nederland is al zo spaarzaam, laten we er dan alsjeblieft fatsoenlijk mee omgaan.

Zeg dat maar eens tegen de mensen die hier speciaal in het losloopgebied komen wandelen en hele afstanden er voor in de auto hebben gezeten. Hun honden kunnen niet los omdat ze niet luisteren en omdat ze jagen. Het maakt hun niet uit dat een ree met kalf in dat losloopgebied zit. Dat die dieren daar al jaren lang leven hebben ze ook geen boodschap aan, jammer dan. Dat er een actieve dassenburcht zit ( inmiddels 3 die ik zie en dan de rest nog die ik niet zie) jammer dan, ze beseffen alleen niet dat als hun kleine keffer er in verdwijnt dat het niet erg goed af kan lopen. Moet die das daar maar niet gaan zitten. Dat die burcht er al meer dan 10 jaar zit? Pech voor die dassen. Het losloopgebied zit er nu een 3 jaar denk ik maar mag gisteren van mij gesloten worden, nog nooit zoveel ellende daar gezien-gehoord als die periode. Moest pas wel lachen, al hun honden hebben een tracker om, in een gebied waar in je een rondje kunt lopen van 45 minuten rondom zijn ze hun honden ruim 1½ uur kwijt geweest, leuk hé je honden niet in het oog houden en ze de vrijheid te geven, niet wetende wat ze uitspoken, want ja het is een losloopgebied.

MyWishMax

Re: Hoe sociaal ben jij in de natuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 19:42

Vreselijk...

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 22:32

Het Topic gaat toch over hoe sociaal ben jij in de natuur? Inmiddels lijkt het een beetje op: Wie is de braafste in de natuur en oh de rest van de wereld is stapelgek. En niet te vergeten heel erg dom. :+

verstijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 09:30

Jennyj01 schreef:
Het Topic gaat toch over hoe sociaal ben jij in de natuur? Inmiddels lijkt het een beetje op: Wie is de braafste in de natuur en oh de rest van de wereld is stapelgek. En niet te vergeten heel erg dom. :+

Inderdaad. :D :D
En ze weten het vanachter hun computer allemaal beter.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 11:31

meggiemeg schreef:
Eelmo schreef:
Wauw. Nee jongens, wild hoeft geen rekening te houden met losloopgebieden of recreatiegebieden. Dat wild was daar namelijk al eerder. Jij bent te gast bij het wild, niet andersom. En dat wild kan een hert zijn, maar ook een vogel of een muisje. Of zelfs een zeldzaam insect. Om nog maar niet te spreken over zaden en (zeldzame) planten. Als ergens je hond niet los mag, dan houdt je die gewoon aan de lijn. Zo moeilijk is het toch niet? Aan een rollijn of een 10/15/20m lijn heeft je hond ook een beetje vrijheid. Waarom moet de natuur het ontgelden als jij geen zin/tijd hebt om langer met je hond te lopen? "ja maar anders kan hij zijn energie niet kwijt" is echt een zwak excuus, sorry.

"last hebben van" is zoveel breder dan 'hond rent op mensen af' of 'paard trapt pad kapot'. Natuur in Nederland is al zo spaarzaam, laten we er dan alsjeblieft fatsoenlijk mee omgaan.

Zeg dat maar eens tegen de mensen die hier speciaal in het losloopgebied komen wandelen en hele afstanden er voor in de auto hebben gezeten. Hun honden kunnen niet los omdat ze niet luisteren en omdat ze jagen. Het maakt hun niet uit dat een ree met kalf in dat losloopgebied zit. Dat die dieren daar al jaren lang leven hebben ze ook geen boodschap aan, jammer dan. Dat er een actieve dassenburcht zit ( inmiddels 3 die ik zie en dan de rest nog die ik niet zie) jammer dan, ze beseffen alleen niet dat als hun kleine keffer er in verdwijnt dat het niet erg goed af kan lopen. Moet die das daar maar niet gaan zitten. Dat die burcht er al meer dan 10 jaar zit? Pech voor die dassen. Het losloopgebied zit er nu een 3 jaar denk ik maar mag gisteren van mij gesloten worden, nog nooit zoveel ellende daar gezien-gehoord als die periode. Moest pas wel lachen, al hun honden hebben een tracker om, in een gebied waar in je een rondje kunt lopen van 45 minuten rondom zijn ze hun honden ruim 1½ uur kwijt geweest, leuk hé je honden niet in het oog houden en ze de vrijheid te geven, niet wetende wat ze uitspoken, want ja het is een losloopgebied.

Maar ook losloopgebied is natuur en geen vrijbrief om je hond maar los te gooien en :evaw:
Een gebied met actieve dassenburchten losloopgebied maken is gewoon dom van instanties. Maar dat is een hele andere discussie :) Heb je je hond niet onder apel, dan doe je hem aan een lijn. Klaar.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 12:14

idinn schreef:
En dan vervolgens zeker gaan klagen dat je ergens niet meer welkom bent, maar dat mede zelf veroorzaakt hebt door regels te negeren :+

Superpony, bij twijfel gewoon aan de lijn dan maar?

Ik?

Ik zeg niet wat ik doe of deed, maar hoe de situatie daar vaak was.

Zelf kozen we er al langer voor om ze wel aan te lijnen aan lange lijnen. We zijn altijd rustig en hielden ook afstand als we wild zagen bijv.

Als we naar losloopgebied gingen lieten we ze wel los, tenzij het al later werd. Wat ik zei; wild bleef tijdens de drukte echt weg, maar kwam te voorschijn als mensen vertrekken.

Op sommige plekken is het duidelijk waar honden los mogen en waar niet. Waar het wisselt zijn veel problemen omdat het onduidelijk is.

En ja, we reden ergens heen om te wandelen. Hadden geen bos aan huis. Maar waar we parkeerden en mensen uit de dure woonwijk aan de rand van het bos kwamen, waren die bewoners zelf het meest aso.
Allemaal honden los, want wonen aan het bos en hebben een hond om daar te lopen......

En ik snap ook wel dat zij ook wel vaak overlast van de zwijnen hadden die ook naar de tuinen kwamen, dus er misschien anders tegenaan kijken en denken.

Maar wat is niet sociaal? Nu zijn ook mensen weer tassen vol kastanjes aan het rapen, terwijl er wordt gezegd ze niet allemaal mee te nemen.

Mensen laten hun kinderen gillen en alle kanten op rennen. Die zijn soms irritanter dan honden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 13:57

Jennyj01 schreef:

Dit topic is voor mij het perfecte voorbeeld dat er weinig mensen sociaal en respectvol omgaan met de natuur en bij behorend wild. En andere recreanten. Al denken ze daar zelf anders over. Maar wel een goede weerspiegeling van wat je tegen komt en zelf ook aan mee doet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 14:07

verstijnen schreef:
Jennyj01 schreef:

Inderdaad. :D :D
En ze weten het vanachter hun computer allemaal beter.

Opvallend dat degenen die hun honden los laten lopen dan ook zo reageren zoals hierboven :+

Vandaag wel positieve ervaringen met wielrenners!
Een groep van 13 en ze riepen het van verre al dat ze er aan kwamen. Ik stapte opzij en vervolgens kreeg ik dertien keer "goedemorgen!" _O-
Uiteraard ook vrolijk terug gegroet! :D

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 14:16

Sociaal zijn gaat volgens mij wel iets verder dan je hond aanlijnen of niet.

verstijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 14:56

Cayenne schreef:
Opvallend dat degenen die hun honden los laten lopen dan ook zo reageren zoals hierboven :+

Een groep van 13 en ze riepen het van verre al dat ze er aan kwamen. Ik stapte opzij en vervolgens kreeg ik dertien keer "goedemorgen!" _O-

Je beschrijft het als of je het nog niet veel vaker hebt meegemaakt.
Dat is hier de standaard. Je zegt elkaar gewoon netjes goedemorgen, goedemorgen of goedenavond als je elkaar passeert.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 15:16

Oh hier echt niet. Ik ben regelmatig op paard weg met mijn twee herdershonden. En dat is best wat organiseer werk. En dan sta ik dus netjes aan de kant voor wielrenners. En je krijgt nog niet eens een hoi. Ik roep ze dan altijd nog even achterna: Graag gedaan hoor!
Uiteraard doen mijn honden (en paard en ook ik niet) niet alles in 1x goed en perfect. De honden vinden het ook nog wel eens spannend naast het paard. Of vinden iets of iemand anders veel interessanter dan dat ik ben, geef ze eens ongelijk :).

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 17:13

verstijnen schreef:
Cayenne schreef:

Dat is hier de standaard. Je zegt elkaar gewoon netjes goedemorgen, goedemorgen of goedenavond als je elkaar passeert.

Dat is hier vaker niet dan wel hoor, dat ze zich van te voren melden en groeten is een zeldzaamheid. Maar diegene die netjes groeten en melden krijgen ook een vriendelijke groet terug.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 17:33

verstijnen schreef:
Cayenne schreef:

Dat doen wielrenners hier echt niet standaard hoor.
Ik groet zelf wel bijna iedereen trouwens. Tot grote ergernis van manlief :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 17:56

Jennyj01 schreef:
Sociaal zijn gaat volgens mij wel iets verder dan je hond aanlijnen of niet.

Nou dit!

Er zijn mensen die inderdaad hele brave honden hebben die wel heel goed luisteren. Of het dan vast of los volgens de regels is, is een ander ding.

Maar meer dan genoeg mensen die met aangelijnde honden ook niet sociaal zijn. Net als ruiters, gezinnen, fietsers en vele anderen.

Ik heb een heeeeeeeeeel oud ruiterbewijs en weet niet of fatsoen nog bij de cursus hoort, maar ze kennen het iig vaak niet meer. Dan vind ik een brave, losse hond echt minder erg.

En wij wonen aan een mini bos en daar wordt met niks en niemand rekening gehouden. Ze crossen er, honden lopen vast en los en er wordt vuil gestort.
Dan beginnen ze met onderhoud, willen de toegang belemmeren, maar daar hebben veel mensen echt maling aan.
Waar het vast echt zou schelen als het beter onderhouden was en mensen zich allemaal netjes gedragen. Dan valt die ene aso meer op en zullen mensen daar wel iemand op aanspreken. Als iedereen maar van alles doet, is het een rotzooi.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 19:05

Ja, ik heb ook een heel oud ruiterbewijs echt van het eerste jaar ofzo. We leerden een goed gast te zijn in natuur en hoe te gedragen als verkeersdeelnemer.
En ik zag, toen ik nog in Nederland woonde, veel ruiters die gewoon niet eens basis verkeers regels kenden waar ze aan moeten voldoen en hoe zich te gedragen in een bos of park.
Die tussen de hekken doorgaan die er juist staan om je niet toe te laten, of over van die afsluitbomen die laag hangen springen, want leuke hindernis.
Nee, die is daar om te voorkomen dat je dat pad op gaat.
Ruiters die door rood gaan omdat ze denken dat het niet voor hen geldt, en op het voetpad of fietspad rijden omdat ze zich daar veiliger voelen. En de voetganger en fietser dan? Mijn zus heeft zelf paardgereden, maar vindt paarden op fietspaden dood eng, om maar te zwijgen van stront.
Nee, niet alle fietspaden zijn automatisch verboden voor andere gebruikers, en soms is een stuk op een fiestpad onvermijdbaar en wordt het gedoogd, maar over het algemeen kreeg ik het idee dat ruiters echt geen idee hadden van regels en fastoen. Ik ga er van uit dat het niet beter is geworden. Er zullen altijd óók aso ruiters zijn.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 08:22

Lusitana schreef:
Er zullen altijd óók aso ruiters zijn.

En hardlopers, wandelaars, wielrenners, mountainbikers enzovoorts.
Overal vind je uitzonderingen terug, in de meedenkers maar ook in diegene die denken dat alles voor hun is.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 09:26

In ons bosje net over de grens in Duitsland zijn geen ruiterpaden, fietspaden, mbt-paden, wandelpaden, losloopgebieden of wat dan ook. Er zijn gewoon paden. En als ik daar met mijn jonge paard aankom, dan houden mensen hun hond even bij zich, remmen ze een beetje af en passeren we elkaar met een groet. Net zoals wij doen als we er met de hond los lopen en er komt een fiets, paard of wat dan ook aan. Kwestie van 1) geen haast hebben en 2) je dier kennen en onder controle hebben. Ook op de wegen waar auto's rijden is iedereen heel voorzichtig als ze te paard tegenkom. Ik zal er wel heel gevaarlijk uitzien denk ik :D

Ik ben vanuit Nederland ook wel anders gewend dus was enorm verbaasd en prijs me zeer gelukkig dat iedereen hier zo attent is.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 12:38

Cayenne schreef:

Jij bent het type persoon die mijn vriend en ik proberen te vermijden :') _O-
Ik vind het hartstikke aardig als mensen ons groeten tijdens wandelingen, maar eerlijk, daar zitten wij dus echt niet op te wachten. Ik loop daar voor mijn 'rust' :')

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 12:41

meggiemeg schreef:
Lusitana schreef:
Er zullen altijd óók aso ruiters zijn.

En hardlopers, wandelaars, wielrenners, mountainbikers enzovoorts.
Overal vind je uitzonderingen terug, in de meedenkers maar ook in diegene die denken dat alles voor hun is.

En er staat heel duidelijk "ook" tussen, dat is dus naast de andere groepen die jij noemt en de rest. Ruiters zijn geen uitzondering.

@IngeK hier in Portugal ook.

verstijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 19:21

princequillo schreef:
Cayenne schreef:

Ik vind het hartstikke aardig als mensen ons groeten tijdens wandelingen, maar eerlijk, daar zitten wij dus echt niet op te wachten. Ik loop daar voor mijn 'rust' :')

Wat is het voor een moeite om even goedendag te zeggen?

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 19:21

verstijnen schreef:
princequillo schreef:

Wat is het voor een moeite om even goedendag te zeggen?

Er staat nergens dat het een moeite is :')

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 19:22

Ik zeg alleen maar goedenmiddag hoor! Ik ga je niet gelijk interviewen :D

Gisteren een loslopende labrador die op me af kwam stormen en tegen me op springt.
De baas stond te grijnzen als een boer met kiespijn :+
Ik ben niet bang voor honden, maar tegen me opspringen vind ik echt niet fijn.
(Los van het feit dat ze daar aangelijnd horen).

verstijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 19:25

Tja.. lekker doorgaan zo! :+
Maar niet klagen, als je straks volwassen bent, dat de wereld zo veranderd is en de mensen vervreemd zijn van elkaar.

Heb een beetje fatsoen en zeg begroet iemand en loop lekker door.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 19:29

verstijnen schreef:
Tja.. lekker doorgaan zo! :+
Maar niet klagen, als je straks volwassen bent, dat de wereld zo veranderd is en de mensen vervreemd zijn van elkaar.

Heb een beetje fatsoen en zeg begroet iemand en loop lekker door.

:')
1: Ik ben een volwassene. Dus helaas, die gaat niet door.
2: Er staat ook nergens dat ik niemand niet terug groet :Y)

Zo dat er mensen zijn die het sociale aspect fijn vinden zijn er ook mensen, zoals ik, die dat niet altijd zo ervaren. Dat mag prima. Niks mis mee! Ik weet niet waarom je het zo persoonlijk neemt? :D

Cayenne schreef:
Ik zeg alleen maar goedenmiddag hoor! Ik ga je niet gelijk interviewen :D

Weet je dat wel zeker? :D

Het was overigens maar lighthearted. {:}

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 22:01

Mijn vriend en ik doen om er een leuke twist aan te geven soms het spelletje "gaat de volgende tegemoetkomende wandelaar ons groeten ja of nee"
Wie verliest moet terugrijden.