Eelmo schreef:Wauw. Nee jongens, wild hoeft geen rekening te houden met losloopgebieden of recreatiegebieden. Dat wild was daar namelijk al eerder. Jij bent te gast bij het wild, niet andersom. En dat wild kan een hert zijn, maar ook een vogel of een muisje. Of zelfs een zeldzaam insect. Om nog maar niet te spreken over zaden en (zeldzame) planten. Als ergens je hond niet los mag, dan houdt je die gewoon aan de lijn. Zo moeilijk is het toch niet? Aan een rollijn of een 10/15/20m lijn heeft je hond ook een beetje vrijheid. Waarom moet de natuur het ontgelden als jij geen zin/tijd hebt om langer met je hond te lopen? "ja maar anders kan hij zijn energie niet kwijt" is echt een zwak excuus, sorry.
"last hebben van" is zoveel breder dan 'hond rent op mensen af' of 'paard trapt pad kapot'. Natuur in Nederland is al zo spaarzaam, laten we er dan alsjeblieft fatsoenlijk mee omgaan.
Zeg dat maar eens tegen de mensen die hier speciaal in het losloopgebied komen wandelen en hele afstanden er voor in de auto hebben gezeten. Hun honden kunnen niet los omdat ze niet luisteren en omdat ze jagen. Het maakt hun niet uit dat een ree met kalf in dat losloopgebied zit. Dat die dieren daar al jaren lang leven hebben ze ook geen boodschap aan, jammer dan. Dat er een actieve dassenburcht zit ( inmiddels 3 die ik zie en dan de rest nog die ik niet zie) jammer dan, ze beseffen alleen niet dat als hun kleine keffer er in verdwijnt dat het niet erg goed af kan lopen. Moet die das daar maar niet gaan zitten. Dat die burcht er al meer dan 10 jaar zit? Pech voor die dassen. Het losloopgebied zit er nu een 3 jaar denk ik maar mag gisteren van mij gesloten worden, nog nooit zoveel ellende daar gezien-gehoord als die periode. Moest pas wel lachen, al hun honden hebben een tracker om, in een gebied waar in je een rondje kunt lopen van 45 minuten rondom zijn ze hun honden ruim 1½ uur kwijt geweest, leuk hé je honden niet in het oog houden en ze de vrijheid te geven, niet wetende wat ze uitspoken, want ja het is een losloopgebied.