Oproep aan minister voor verbod op draverijen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Oproep aan minister voor verbod op draverijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 16:51

En jij bent dus zo een type die enkel maar alles negatief ziet en blijft zien.

Loop eens op zo een trainer af en vertel het ze eens hoe alles beter moet. Jij weet het immers het allerbeste aan jou stukjes hier op Bokt te lezen. Overal is alles K*t met de grote K behalve bij jou.
Nou ga dan eens met ze in gesprek. Vertel wat je hier allemaal steeds verteld.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 18:01

Ik heb jaren geleden opleiding draf en rensport gedaan. Ben er net zo snel weer uitgestapt. Op het moment dat er veel geld valt te verdienen kunnen er rare dingen op stallen gebeuren. Ook bij de spring en dressuursport of zelfs vakantieritjes te paard.

We hebben gewoon te maken met zaken die niet door de beugel kunnen binnen onze sport. Zelfreflexie is een goede start. Open staan voor andere ideeën en meningen. Vastbijten in je gelijk brengt je geen milimeter verder. Tijden veranderen, inzichten veranderen. Verander mee! Doe je dat niet en houd je vast aan spartaanse praktijken help je zelf onze sport om zeep.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 18:05

Ik krijg het idee door de laatste post van Superpony en Pareltjes dat mensen in de drafsport de ogen sluiten en niet willen veranderen?

Waar halen jullie dat beeld vandaan?

Uiteraard zijn die er hoor, maar dat is echt niet de meerderheid, anders zou er nu ook al niet een gedeeltelijk zweepverbod zijn en gesproken worden over een geheel verbod?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 18:08

De mensen die niet willen veranderen heb je in elke tak van de sport, ook zonder wedstrijden. Dat is ook frustrerend voor degene die in die tak zitten en wel willen veranderen. Zij worden ergens op aangekeken waar ze bijvoorbeeld niks aan kunnen doen en zelf ook niet oké vinden. Maar zoals bij alles in het leven kost verandering tijd. Tegelijk mag je toch juist wel aangeven dat je zelf iets niet doet? Elke verandering begint ergens en meestal klein, maar door dat te laten zien verandert er hopelijk meer.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 18:16

ruitje schreef:
Ik krijg het idee door de laatste post van Superpony en Pareltjes dat mensen in de drafsport de ogen sluiten en niet willen veranderen?

Uiteraard zijn die er hoor, maar dat is echt niet de meerderheid, anders zou er nu ook al niet een gedeeltelijk zweepverbod zijn en gesproken worden over een geheel verbod?

Het gaat om de weerstand tegen verandering en het het door sommige blijven goedpraten van bijv hulpmiddelen die gewoon moeten verdwijnen. Het maar niet willen horen dat het niet diervriendelijk is. Altijd dat ja maar.....

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 18:39

Pareltjes schreef:
ruitje schreef:

Het gaat om de weerstand tegen verandering en het het door sommige blijven goedpraten van bijv hulpmiddelen die gewoon moeten verdwijnen. Het maar niet willen horen dat het niet diervriendelijk is. Altijd dat ja maar.....

Maar komt dat ook niet door de definitie en interpretatie van diervriendelijk? Wat ik vriendelijk vind kan jij al scharen onder mishandeling. Het is ook niet altijd zo zwart wit.

Daarbij is om een oordeel te kunnen vormen ook verdieping in de materie nodig. Dat werkt het beste als je er zonder vooroordeel naar kijkt.

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 20:00

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 20:35

fransje23 schreef:
Maar komt dat ook niet door de definitie en interpretatie van diervriendelijk? Wat ik vriendelijk vind kan jij al scharen onder mishandeling. Het is ook niet altijd zo zwart wit.

Daarbij is om een oordeel te kunnen vormen ook verdieping in de materie nodig. Dat werkt het beste als je er zonder vooroordeel naar kijkt.

Uit nieuwsgierigheid, wie zou zonder vooroordeel hier dan naar laten kijken? :)

Want dat vind ik ook een lastig punt, want ik weet niet wie op de mensen in de drafwereld na zich echt verdiepen in de hele materie en er een neutraal oordeel over kunnen vellen dan. De mensen binnen de drafwereld hebben een positief vooroordeel zou ik zeggen, dat zie je hier ook, die zijn voor het toepassen van de huidige hulpmiddelen, dus voor mij zou die groep al afvallen. Maar veel dingen hoor je alleen als je in de drafwereld zit, dus als buitenstaander mis je teveel informatie, dus ik zou zo snel niet weten wie neutraal een oordeel zou kunnen vormen.

Eigenlijk zou je het paard voor, tijdens en na de trainingen en koersen moeten monitoren op pijn en stress. Dat zou een zwart op wit oordeel zijn zou ik zeggen, maar ik weet niet hoe toereikend de wetenschap is om dat te kunnen doen. Ik zou dat wel interessant vinden om die data te zien in ieder geval. Dan kijk je puur naar de waarden van dat paard en dan sluit je verder de menselijke factor uit lijkt mij.

Valine, dat verhaal is op de vorige pagina ook gepost volgens mij :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 20:44

Ja, heb ik gepost inderdaad :)

Eigenlijk is dus de conclusie dat wanneer je uit de drafsport komt en je niet bent voor alle veranderingen die partijen zoals Dier&Recht willen: dan wil je niet veranderen? En goed naar het welzijn kijken van je paard kan je ook niet want je komt uit de sport zelf?

Ik wil ook wel eens de waarden zien van enkele paarden die een jaar kreupel lopen omdat ze van hun eigenaar 'moeten wennen aan natuurlijk bekappen' , of van een dressuurruiter die ... nouja, verzin het even....

Dit is natuurlijk onuitvoerbaar, want dan gaan we er vanuit dat iedereen die in zijn eigen situatie bezig is niet onpartijdig naar zijn paard kan kijken.

Daarnaast: je stapt nu even zo over de eerste ethische vraag heen: Vinden we dat paarden een compleet stressloos leven moeten hebben, of hoeveel stress vinden we acceptabel?

Dat zal je eerst moeten beantwoorden, want daarin verschillen de meningen denk ik ook nogal :)

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 21:00

Sorry, in alle haast gepost :)F

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 21:03

Zou een dierenarts dan als voldoende onafhankelijk worden gezien als beoordelaar?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 22:45

Grainey schreef:
Uit nieuwsgierigheid, wie zou zonder vooroordeel hier dan naar laten kijken? :)

Mensen met een brede interesse en een brede blik :j
Die bestaan namelijk gewoon.

Die gewoon naar verschillende disciplines kijken. Praten met verschillende mensen en neutraal zijn.
Als je begint met het uitgangspunt dat iets slecht is zie je geen goede kanten meer.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 22:53

Maar zoals ik al eerder schreef, waarom pleit Dier en Recht niet voor een jaarlijkse "APK voor paarden"?
Kan een onafhankelijke dierenarts beoordelen of het paard pijn heeft/ wat mankeert en een daaruit volgend advies.

Idem voor het wettelijk vastleggen van minimale huisvestingseisen.

Zo voorkom je leed over de gehele linie

Maar is misschien minder "click bait"?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 02:02

Popstra schreef:

Loop eens op zo een trainer af en vertel het ze eens hoe alles beter moet. Jij weet het immers het allerbeste aan jou stukjes hier op Bokt te lezen. Overal is alles K*t met de grote K behalve bij jou.

Nuttige post dit. Je weet helemaal niet wat mensen zeggen of doen. Jij bent 1 van de weinigen die zijn ogen sluit voor het leed en in een eigen bubbel blijft zitten en alles wil goedpraten.

Gelukkig ontwikkelt de sport en zijn er heel veel mensen kritisch en wel aan het ontwikkelen. Ook mensen die op niveau rijden en presteren.

Meer ga ik er niet over zeggen en persoonlijk worden kan ik wel doen, maar kost me teveel tijd en energie.

ruitje schreef:

Nee, dat absoluut niet. Ik lees jullie berichten en bekijk de filmpjes.

Maar ik vind wel de kloof tussen de mensport en de ruiters vrij groot. Zoals nu worden er beelden op fb geplaatst hoe slecht de draverij is. Ik lees de reacties en merk dat heel veel ruiters dus geen idee hebben hoe het eraan toe gaat en ook doen alsof het geen paardensport is.

Het lijken echt 2 compleet andere werelden.

Bij menners heb ik dat door ervaring zelf wel al een tijd. Dat ze graag in hun eigen bubbel blijven.

Maar als je weet dat paardensport onder vuur ligt, moet je dan allemaal wachten tot jouw sport aangepakt wordt, of moet je als 1 opstaan en laten zien hoe de sport met paarden is en of kan zijn, ongeacht welke sport?

En ik gaf alleen aan dat er mentaliteits verandering nodig is. Niet alleen de regels aanscherpen. Als je leert dat alles maar normaal is, blijven mensen dat rond roeptoeteren. Zeker als mensen op die manier presteren.
Als men leert dat het niet acceptabel is, wordt er ook op stallen wat van gezegd, gaat de manier van lesgeven en trainen anders worden.

En dan toch maar als vb; bij "ons" in de western zijn bepaalde manieren van trainen nog echt heel normaal en men heeft dan de standaard smoes dat dat nodig is om te presteren. En als men niet anders of beter kan, komen mensen met dat je eerst zelf op de Olympische spelen moet hebben gereden.....
Als heel veel mensen weten dat bepaalde manieren niet nodig zijn en ook zeker niet diervriendelijk, worden die mensen negatief daarop aangekeken en moet het minder worden. Op die ene enkeling na die achter gesloten deuren lekker zo door blijft gaan.

Ik hoorde dus dat iemand echt echt echt niet meer traint zoals x jaar geleden. Wij gaan kijken en ik zie iedereen nog zo trainen en er was gewoon niks verandert. Maar het is echt kudde gedrag, ergens bij willen horen, elkaar veel wijsmaken etc.
En ik zag echt links, rechts trek en hak werk.

Dus mensen geloven wat ze horen en niet wat ze zien.

En ik heb weleens op het losrijd terrein gestaan bij een grote springwedstrijd, niet gek lang geleden waar iemand werd aangesproken op te hard ingrijpen. Je moest diegene eens tekeer horen gaan.......Dat is gewoon echt niet normaal.
Maar de steun die iemand toch weer op fb krijgt is echt bizar.

Bij de draverij denk ik ook dat het gok gedeelte een aandeel heeft in de vooroordelen dat het bijv daar (nog meer ) om geld gaat. Maar eigenlijk zou je een vragenrondje moeten doen bij ruiters wat zij denken en vinden van de draverij?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 02:17

ruitje schreef:
Daarnaast: je stapt nu even zo over de eerste ethische vraag heen: Vinden we dat paarden een compleet stressloos leven moeten hebben, of hoeveel stress vinden we acceptabel?

Dat zal je eerst moeten beantwoorden, want daarin verschillen de meningen denk ik ook nogal :)

Even deze vraag nog;

Stress is in mijn ogen wel compleet iets anders dan pijn.

Het is moeilijk te meten en elk paard is anders. En de stress van de eigenaar, ruiter of trainer zal ook altijd weer invloed hebben.

Maar voor stress kijk je deels naar de manier van trainen en deels naar de huisvesting. Kan een paard op wedstrijd rustig staan, krijgt het goed te eten en drinken, hoeveel moet het lopen/werken?

Past de training bij het paard?

Veel paarden lopen tot hun 2e in de opfok. Vaak worden ze eruit gehaald en dan is de overgang vaak groot. Het ene paard zal zich meer uitten dan het andere, maar dat zegt niet altijd wat over de aanwezige stress.

Bij training opbouw moet gekeken worden naar het paard. Te vaak worden er vaste programma's afgewerkt.

En dan is het, wederom imo, belangrijk hoe het herstel is. Krijgt een paard tijd om alles te verwerken?

Naar mijn ervaring kan een paard ook mentaal enorm groeien bij de juiste manier van trainen en dat lijkt mij bevorderlijk bij stress situaties. Wedstrijden zullen stress geven, maar ik denk een buitenrit ook. Dat wil niet zeggen dat het niet goed gaat, maar ze gaan uit hun omgeving en zien, horen en ruiken veel andere of nieuwe dingen.
Toch wordt over die buitenrit makkelijker gedaan. Ja, ze moeten het leren en verkeersmak worden of mensen lopen tegen dingen aan. Maar als men naar buiten wil, moet het wel gebeuren en hoor je niemand over stress voor het paard. Wel angst en schrikken, maar niet zoals waar je nu naar vraagt, hoeveel stress acceptabel is, terwijl bijv langs ene groep zwijnen rijden best pittig kan zijn voor een paard.

Het is dan ook "wennen" dus je zou het opbouwen. Beginnen met kort van huis, 1x starten en dat steeds meer tot ook het van huis zijn en de stress redelijk normaal zijn en niet in pieken komt.
In mijn ogen kan dat bij de juiste aanpak en goede ervaringen best snel gaan.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 06:44

Ik vind het lastig als ik negatieve reacties hoor over een tak van sport, gebaseerd op aannames. Soms zijn deze mensen nog nooit live bij een wedstrijd aanwezig geweest.
Als het nu gaat om autosport, turnen, wielrennen of paardensport.....

Mensen reageren vanuit hun eigen kaders, aannames, etc. Zonder ooit ter plekke te zijn geweest, de sport hebben ervaren of van ervaren mensen uitleg te hebben gekregen.

Je hoort al snel dat iets zielig is, maar als je vraagt waarom, dan volgt daar geen antwoord.

Als ik een peleton wielrenners een berg zie afdalen in volle vaart, vind ik dat heel eng om te zien, terwijl andere mensen het geweldig vinden om te zien. Als je mij vraagt waarom ik dat eng vind, dan is dat een gevoel vanuit mijn kader, want ik heb zelf nog nooit in een peleton een berg afgefietst en ik moet er ook niet aandenken om dat te moeten doen

Als een kudde paarden door de wei rent, vindt de ene persoon dat machtig mooi om te zien, terwijl een ander het eng vindt en weer een ander baalt dat het weiland wordt omgeploegd. Allemaal verschillende reacties op dezelfde rennende kudde paarden.En de meeste paarden hebben het naar hun zin.

Bij een draverij draven de paarden als in een kudde aan je voorbij. De paarden reageren als in de kudde en lopen als een groep mee. Je hoeft ze niet voorwaarts te "jagen": ze lopen met de rest mee.

De ene toeschouwer vindt het imposant, de andere toeschouwer vindt het eng en weer iemand vindt het zielig.

Dat is het lastige van deze discussie ook, omdat mensen vanuit hun eigen kaders denken, ervaringen, etc.

Madness bijvoorbeeld vindt het geweldig om met een groep paarden hard te gaan. Dat doet hij dagelijks in de wei ook. De kudde opjutten en om het hardst door de wei draven. En dan het liefst voorop.

Ik zie bij hem in de koers zelf dan ook geen angst. Hij doet wat hij in de wei ook doet: hard draven in een groep en dan het liefst voorop.

Hij vindt alleen in een binnenbak moeten lopen, denk ik, wel spannend. Dat kent hij niet. In een groep voelt hij zich fijner.

Het is dan ook moeilijk om met andere mensen in discussie te gaan, omdat we allemaal dingen anders ervaren doordat we allemaal door een andere bril kijken.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 08:16

Mooi geschreven Janouk!!

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 08:19

fransje23 schreef:
Pareltjes schreef:

Helemaal mee eens. En juist daarom moeten we ook eens stilstaan bij kritiek van buitenaf. Mensen die totaal anders naar de materie kijken. En dat niet gelijk afdoen als dat ze er toch geen verstand van hebben. Eens kritisch naar onszelf kijken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 08:35

@pareltjes
Dat is in mijn ogen juist een probleem: door wiens ogen kijk je kritisch?.

Zelfs door de ogen van een paard is het al lastig een standaard te zetten.

Bijvoorbeeld. als ik Sinterklaas naar een basisschool rijd met de koets door een haag zingende basisschool kinderen met onze haflinger Janouk, dan was dat een feest voor Janouk. Ze genoot van alle aandacht, knuffel van kinderen, geluiden. Ze kon dat uren volhouden, zo fijn vond ze de aandacht.

Als ik datzelfde zou doen met onze NRPS Aladdin zou ik een doodongelukkig hysterisch paard voor de koets hebben, die niet zou weten hoe snel hij weg zou moeten komen. Aladdin zou je dat dus dan ook nooit aan doen. Dat zou in mijn ogen mishandeling zijn.

Twee verschillende paarden

Ook zij hebben hele verschillende kaders.

Belangrijk in mijn ogen om het paard als individu te blijven zien. Wat werkt voor jouw paard en wat werkt niet.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 08:40

fransje23 schreef:
Maar is misschien minder "click bait"?

Dat vergeten veel mensen, Dier&Recht, WakkerDier, dat is ook allemaal een verdienmodel.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 08:45

superpony schreef:
Popstra schreef:

Nuttige post dit. Je weet helemaal niet wat mensen zeggen of doen. Jij bent 1 van de weinigen die zijn ogen sluit voor het leed en in een eigen bubbel blijft zitten en alles wil goedpraten.

Gelukkig ontwikkelt de sport en zijn er heel veel mensen kritisch en wel aan het ontwikkelen. Ook mensen die op niveau rijden en presteren.

Meer ga ik er niet over zeggen en persoonlijk worden kan ik wel doen, maar kost me teveel tijd en energie.

ruitje schreef:

Nee, dat absoluut niet. Ik lees jullie berichten en bekijk de filmpjes.

Maar ik vind wel de kloof tussen de mensport en de ruiters vrij groot. Zoals nu worden er beelden op fb geplaatst hoe slecht de draverij is. Ik lees de reacties en merk dat heel veel ruiters dus geen idee hebben hoe het eraan toe gaat en ook doen alsof het geen paardensport is.

Het lijken echt 2 compleet andere werelden.

Bij menners heb ik dat door ervaring zelf wel al een tijd. Dat ze graag in hun eigen bubbel blijven.

Maar als je weet dat paardensport onder vuur ligt, moet je dan allemaal wachten tot jouw sport aangepakt wordt, of moet je als 1 opstaan en laten zien hoe de sport met paarden is en of kan zijn, ongeacht welke sport?

En ik gaf alleen aan dat er mentaliteits verandering nodig is. Niet alleen de regels aanscherpen. Als je leert dat alles maar normaal is, blijven mensen dat rond roeptoeteren. Zeker als mensen op die manier presteren.
Als men leert dat het niet acceptabel is, wordt er ook op stallen wat van gezegd, gaat de manier van lesgeven en trainen anders worden.

En dan toch maar als vb; bij "ons" in de western zijn bepaalde manieren van trainen nog echt heel normaal en men heeft dan de standaard smoes dat dat nodig is om te presteren. En als men niet anders of beter kan, komen mensen met dat je eerst zelf op de Olympische spelen moet hebben gereden.....
Als heel veel mensen weten dat bepaalde manieren niet nodig zijn en ook zeker niet diervriendelijk, worden die mensen negatief daarop aangekeken en moet het minder worden. Op die ene enkeling na die achter gesloten deuren lekker zo door blijft gaan.

Ik hoorde dus dat iemand echt echt echt niet meer traint zoals x jaar geleden. Wij gaan kijken en ik zie iedereen nog zo trainen en er was gewoon niks verandert. Maar het is echt kudde gedrag, ergens bij willen horen, elkaar veel wijsmaken etc.
En ik zag echt links, rechts trek en hak werk.

Dus mensen geloven wat ze horen en niet wat ze zien.

En ik heb weleens op het losrijd terrein gestaan bij een grote springwedstrijd, niet gek lang geleden waar iemand werd aangesproken op te hard ingrijpen. Je moest diegene eens tekeer horen gaan.......Dat is gewoon echt niet normaal.
Maar de steun die iemand toch weer op fb krijgt is echt bizar.

Bij de draverij denk ik ook dat het gok gedeelte een aandeel heeft in de vooroordelen dat het bijv daar (nog meer ) om geld gaat. Maar eigenlijk zou je een vragenrondje moeten doen bij ruiters wat zij denken en vinden van de draverij?

Oh dus ik sluit mijn ogen....heb jij mij ooit zien trainen...showen?? Zie jij hoe mijn paarden er bij staan? Hoeveel hooi ze krijgen? Hoe zij getraind worden? Echt ongelovelijk hoe jij blijft oordelen en hoe jij alles over 1 kam blijft scheren.
Maar nu heb je nog geen antwoord gegeven, namelijk op de vraag of je zelf eens naar die mensen toe stapt om te zeggen dat ze verkeerd bezig zijn! Ben ook benieuwd of je het mij in mijn gezicht durft te zeggen als je mij in real life ziet. Maar zal je wel nooit tegen komen want je komt nooit op die shows waar je zo je oordelen over velt. Ben je al die jaren dat ik show, en dat zijn Er 12 nog nooit tegen gekomen namelijk. Dus waar praat jij over???

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 08:54

Ik wil heel erg graag kritisch blijven kijken door de ogen van een buitenstaander/ leek..maar als deze een bit al gelijk zielig vinden en zich niet willen verdiepen in waarom iemand iets doet en waarom dat uiteindelijk beter is voor het paard dan houdt het wat mij betreft op.

Ik vind bijv. paarden die bitloos gereden worden met een weggedrukte rug en die scheef lopen zielig..een ander vind dat fantastisch. (niks tegen bitloos hoor, maar vaak gaan mensen het doen omdat ze niet goed met een bit kunnen rijden terwijl dat dan een rijtechnisch probleem is wat niet opgelost wordt door bitloos te gaan rijden) En dat is dan uiteindelijk niet beter voor het paard.

Menners worden hier aangehaald, maar dat is veel te algemeen. Je hebt menners die vooral actief zijn in de tuigsport en menners die vooral actief zijn in de marathonwedstrijden en daar zit al een wereld van verschil tussen (qua training) en dan zit er ook nog veel verschil in de individuen an sich. Hetzelfde geldt voor dressuur en springruiters.

Een Edward Gal wordt vaak aangehaald, maar na regelmatig met hem in de bak gereden te hebben en hem dagelijks vele paarden heb zien rijden kan ik zeggen dat ik hem in ieder geval nog nooit een paard slecht heb zien behandelen. Ondanks dat ik geen fan ben van de rijstijl. In tegenstelling tot sommige andere "topruiters", waarvan ik me dan inderdaad afvraag waarom ze er mee weg komen. Maar dit is puur gebaseerd op eigen ervaring en eigen ogen..niet van horen zeggen.

Ik vind dus dat je altijd heel voorzichtig moet zijn in je mening en oordeel als je zaken niet dagelijks irl mee maakt of niet de competentie hebt om zaken in het juiste perspectief te plaatsen of dat bewust niet doet om negatieve aannames te maken (zoals Dier en Recht doet). Het framen en het juist niet willen plaatsen van het andere verhaal (zeer goede ) verhaal van Danique zorgt er dan voor dat de beeldvorming negatief gemanipuleerd wordt.

Als Dier en Recht echt iets wil doen voor de paarden dan zullen ze open moeten staan en het eerlijke verhaal vertellen. Beide kanten, de positieve zaken en de pijnpunten en dan goed onderbouwd zodat ook niemand er meer omheen kan.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 09:10

Elisa2 schreef:
Ik vind bijv. paarden die bitloos gereden worden met een weggedrukte rug en die scheef lopen zielig..een ander vind dat fantastisch. (niks tegen bitloos hoor, maar vaak gaan mensen het doen omdat ze niet goed met een bit kunnen rijden terwijl dat dan een rijtechnisch probleem is wat niet opgelost wordt door bitloos te gaan rijden) En dat is dan uiteindelijk niet beter voor het paard.

Helemaal mee eens :j

En wat me ook te binnen schiet bij het plaatsen van die dramatische plaatjes van paarden met hun mond wijd open als ze tegen het bit gaan omdat ze liever harder willen - is het niet zo dat we eigenlijk de symptomen lelijk vinden maar niet de oorzaak aanpakken? Bitloos koersen/ rensport bestaat volgens mij niet, maar bij bijv. bitloos eventing foto's ook hier op bokt zie ik telkens ruiters die boven de sprong volop aan de teugels hangen... Een paard dat met bit wordt gereden zou bij zulke rijstijl telkens zijn mond open doen, logisch, maar nu dat de mond dicht is hoor je niemand klagen. Ik vind het niet beter, en eigenlijk vind ik het meer diervriendelijk als mijn paard druk van het bit kan ontwijken en tegelijk heel duidelijk kan aangeven dat hij er niet gediend van is ipv dat er niets van buitenaf te merken valt :o

Als we stress bij sportpaarden gaan meten wil ik ook metingen zien bij al die moddervette paarden die zich ergens op een PP dood staan te vreten :Y) bij jaarlijkse paarden APK zou obesitas verreweg de meest voorkomende aandoening in Nederland zijn gok ik, niet welke schade dan ook gerichte training kan veroorzaken

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 09:19

[VN] [FOTO] Horse Event PRO, sfeerimpressie van de zondag

Zoals hier bij de foto van Jesse Drent bijvoorbeeld..ik vind dit er ook niet vriendelijk uitzien..nu is het een momentopname dus ik weet niet hoe het er verder uit zag. Maar hier staat ook enorm veel druk op de neus en een paard die dit probeert te ontwijken.

Stress is moeilijk te meten denk ik, als ze racen maken ze adrenaline aan..dat zou je onder stress kunnen scharen maar zonder dat racen ze niet. Een paard die vlucht in het wild voor een roofdier maakt ook adrenaline aan. Als ze schrikken idem dito, mijn inziens zou de focus moeten zijn op hoe ermee omgegaan wordt om dit weer af te laten vloeien op een voor een paard prettige manier.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 09:35

Dat is een heel onvriendelijk plaatje zeg, maar goed misschien schrok het paard ergens van en wilde er even vandoor gaan ofzo waardoor zo hardhandig ingrijpen noodzakelijk was, geen idee.

Het is in ieder geval niet meer vriendelijk dan bitgebruik (en dan paardenmond wijd open), alleen misschien minder schokkend voor een leek...?

Ik ben overigens niet van de mening dat we stressvrij paardenhouden moeten nastreven, simpelweg omdat het niet haalbaar is. En stress bij een ren- of springpaard dat een tikje te strijdlustig op de baan verschijnt vind ik niet zo'n welzijnsissue als langdurige stress door verkeerd management, zolang men dat eerste type goed af kan laten vloeien.