Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
ruitje schreef:Ik krijg het idee door de laatste post van Superpony en Pareltjes dat mensen in de drafsport de ogen sluiten en niet willen veranderen?
Waar halen jullie dat beeld vandaan?
Uiteraard zijn die er hoor, maar dat is echt niet de meerderheid, anders zou er nu ook al niet een gedeeltelijk zweepverbod zijn en gesproken worden over een geheel verbod?
Pareltjes schreef:ruitje schreef:Ik krijg het idee door de laatste post van Superpony en Pareltjes dat mensen in de drafsport de ogen sluiten en niet willen veranderen?
Uiteraard zijn die er hoor, maar dat is echt niet de meerderheid, anders zou er nu ook al niet een gedeeltelijk zweepverbod zijn en gesproken worden over een geheel verbod?
Het gaat om de weerstand tegen verandering en het het door sommige blijven goedpraten van bijv hulpmiddelen die gewoon moeten verdwijnen. Het maar niet willen horen dat het niet diervriendelijk is. Altijd dat ja maar.....
fransje23 schreef:Maar komt dat ook niet door de definitie en interpretatie van diervriendelijk? Wat ik vriendelijk vind kan jij al scharen onder mishandeling. Het is ook niet altijd zo zwart wit.
Daarbij is om een oordeel te kunnen vormen ook verdieping in de materie nodig. Dat werkt het beste als je er zonder vooroordeel naar kijkt.
Grainey schreef:Uit nieuwsgierigheid, wie zou zonder vooroordeel hier dan naar laten kijken?
Popstra schreef:En jij bent dus zo een type die enkel maar alles negatief ziet en blijft zien.
Loop eens op zo een trainer af en vertel het ze eens hoe alles beter moet. Jij weet het immers het allerbeste aan jou stukjes hier op Bokt te lezen. Overal is alles K*t met de grote K behalve bij jou.
Nou ga dan eens met ze in gesprek. Vertel wat je hier allemaal steeds verteld.
ruitje schreef:Ik krijg het idee door de laatste post van Superpony en Pareltjes dat mensen in de drafsport de ogen sluiten en niet willen veranderen?
ruitje schreef:Daarnaast: je stapt nu even zo over de eerste ethische vraag heen: Vinden we dat paarden een compleet stressloos leven moeten hebben, of hoeveel stress vinden we acceptabel?
Dat zal je eerst moeten beantwoorden, want daarin verschillen de meningen denk ik ook nogal
fransje23 schreef:Pareltjes schreef:
Het gaat om de weerstand tegen verandering en het het door sommige blijven goedpraten van bijv hulpmiddelen die gewoon moeten verdwijnen. Het maar niet willen horen dat het niet diervriendelijk is. Altijd dat ja maar.....
Maar komt dat ook niet door de definitie en interpretatie van diervriendelijk? Wat ik vriendelijk vind kan jij al scharen onder mishandeling. Het is ook niet altijd zo zwart wit.
Daarbij is om een oordeel te kunnen vormen ook verdieping in de materie nodig. Dat werkt het beste als je er zonder vooroordeel naar kijkt.
superpony schreef:Popstra schreef:En jij bent dus zo een type die enkel maar alles negatief ziet en blijft zien.
Loop eens op zo een trainer af en vertel het ze eens hoe alles beter moet. Jij weet het immers het allerbeste aan jou stukjes hier op Bokt te lezen. Overal is alles K*t met de grote K behalve bij jou.
Nou ga dan eens met ze in gesprek. Vertel wat je hier allemaal steeds verteld.
Nuttige post dit. Je weet helemaal niet wat mensen zeggen of doen. Jij bent 1 van de weinigen die zijn ogen sluit voor het leed en in een eigen bubbel blijft zitten en alles wil goedpraten.
Gelukkig ontwikkelt de sport en zijn er heel veel mensen kritisch en wel aan het ontwikkelen. Ook mensen die op niveau rijden en presteren.
Meer ga ik er niet over zeggen en persoonlijk worden kan ik wel doen, maar kost me teveel tijd en energie.ruitje schreef:Ik krijg het idee door de laatste post van Superpony en Pareltjes dat mensen in de drafsport de ogen sluiten en niet willen veranderen?
Nee, dat absoluut niet. Ik lees jullie berichten en bekijk de filmpjes.
Maar ik vind wel de kloof tussen de mensport en de ruiters vrij groot. Zoals nu worden er beelden op fb geplaatst hoe slecht de draverij is. Ik lees de reacties en merk dat heel veel ruiters dus geen idee hebben hoe het eraan toe gaat en ook doen alsof het geen paardensport is.
Het lijken echt 2 compleet andere werelden.
Bij menners heb ik dat door ervaring zelf wel al een tijd. Dat ze graag in hun eigen bubbel blijven.
Maar als je weet dat paardensport onder vuur ligt, moet je dan allemaal wachten tot jouw sport aangepakt wordt, of moet je als 1 opstaan en laten zien hoe de sport met paarden is en of kan zijn, ongeacht welke sport?
En ik gaf alleen aan dat er mentaliteits verandering nodig is. Niet alleen de regels aanscherpen. Als je leert dat alles maar normaal is, blijven mensen dat rond roeptoeteren. Zeker als mensen op die manier presteren.
Als men leert dat het niet acceptabel is, wordt er ook op stallen wat van gezegd, gaat de manier van lesgeven en trainen anders worden.
En dan toch maar als vb; bij "ons" in de western zijn bepaalde manieren van trainen nog echt heel normaal en men heeft dan de standaard smoes dat dat nodig is om te presteren. En als men niet anders of beter kan, komen mensen met dat je eerst zelf op de Olympische spelen moet hebben gereden.....
Als heel veel mensen weten dat bepaalde manieren niet nodig zijn en ook zeker niet diervriendelijk, worden die mensen negatief daarop aangekeken en moet het minder worden. Op die ene enkeling na die achter gesloten deuren lekker zo door blijft gaan.
Ik hoorde dus dat iemand echt echt echt niet meer traint zoals x jaar geleden. Wij gaan kijken en ik zie iedereen nog zo trainen en er was gewoon niks verandert. Maar het is echt kudde gedrag, ergens bij willen horen, elkaar veel wijsmaken etc.
En ik zag echt links, rechts trek en hak werk.
Dus mensen geloven wat ze horen en niet wat ze zien.
En ik heb weleens op het losrijd terrein gestaan bij een grote springwedstrijd, niet gek lang geleden waar iemand werd aangesproken op te hard ingrijpen. Je moest diegene eens tekeer horen gaan.......Dat is gewoon echt niet normaal.
Maar de steun die iemand toch weer op fb krijgt is echt bizar.
Bij de draverij denk ik ook dat het gok gedeelte een aandeel heeft in de vooroordelen dat het bijv daar (nog meer ) om geld gaat. Maar eigenlijk zou je een vragenrondje moeten doen bij ruiters wat zij denken en vinden van de draverij?
Elisa2 schreef:Ik vind bijv. paarden die bitloos gereden worden met een weggedrukte rug en die scheef lopen zielig..een ander vind dat fantastisch. (niks tegen bitloos hoor, maar vaak gaan mensen het doen omdat ze niet goed met een bit kunnen rijden terwijl dat dan een rijtechnisch probleem is wat niet opgelost wordt door bitloos te gaan rijden) En dat is dan uiteindelijk niet beter voor het paard.