Paarden zijn slachtdieren, tenzij medisch ongeschikt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 10:02

Ik vind het echt heel bijzonder hoe zo’n simpel regeltje bokt al 6 pagina’s bezig houd en hoe zo’n probleem mensen er van kunnen maken. Wat dat probleem precies is, snap ik niet want zolang je eigenaar bent van je eigen paard heb je er alles over te zeggen. Ook hoe je het beest aan z’n einde wil brengen.

Wij eten in Nederland weinig paard omdat we het gewoon niet gewend zijn en de helft het zielig vind. Want met paarden bouwen we een emotionele band op en met koeien niet. Maar paarden blijven gewoon vee. Vergelijken met een mens op eten, kom op zeg :')

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 10:12

Maar dat is het nu net de eigenaar neemt zijn verantwoordelijk niet. Hoeveel kapotte paarden zijn er in de handel en heeft de vorige eigenaar in paspoort getekend. Want mag niet geslacht worden.
Vervolgens willen ze stellen op sprong ook nog alles weten wie het apard heeft en waar het verblijft want....

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 10:49

Ik dacht heel even bij het lezen hiervan dat je paard per definitie de slacht ingaat als er niks "mis" mee is, als in medicijngebruik waardoor die word uitgesloten oid.
Maargoed, je mag als eigenaar dus beslissen, dat vind ik wel terecht, verkopen aan een nieuwe eigenaar dan heeft die het zeggenschap, lijkt mij wel fair toch, als je dat niet wil moet je je paard gewoon niet verkopen.

Hier blijft paardlief tot haar dood, maar weet ook nog niet waar ik voor kies mocht het moment daar zijn. Ik ben zelf vegetarisch en vind vlees eten echt not done, moet ik mijn paard dan opgeven om andere mensen in hun onnodige vleesbehoefte te voorzien, dat voelt niet oké.
Maar aan de andere kant ben ik wel tegen verspilling en "spaar" je wel een stuk mishandeld vlees zolang mensen nog de behoefte voelen vlees te blijven eten. Want weg doen naar de rendac oid vind ik dan wel weer zonde. idealiter zou ik haar ergens terug laten komen in de natuurlijke keten, maar in de huidige wereld is dat niet echt realiseerbaar.
Misschien dat ik haar tzt wel laat slachten voor een dierentuin oid, of voor dierenvlees/barf als zo iets kan, dat voelt dan nog het meest logisch. Al zou ik dat emotioneel gezien ook nog altijd lastig vinden hoor, inslapen klinkt prettiger, maar rationeel gezien is dat misschien niet altijd de beste keus.
Ze heeft ooit wel antibiotica gehad, maar heb werkelijk geen idee of dat geregistreerd is, geloof niet dat het in haar paspoort staat eerlijk gezegd.. Is ook al weer minstens 8 jaar geleden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 11:08

Eleeke schreef:
Maar dat regel je dan dus in je testament, of desnoods met een uitgebreide brief.
....
En als het goed is , met wat geld erbij zodat diegene niet in de problemen komt

Al meer dan 15 jaar geleden zo geregeld ja.
Inmiddels is jongste de 20 gepasseerd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 13:45

prugelpiet schreef:
Ik vind het echt heel bijzonder hoe zo’n simpel regeltje bokt al 6 pagina’s bezig houd en hoe zo’n probleem mensen er van kunnen maken. Wat dat probleem precies is, snap ik niet want zolang je eigenaar bent van je eigen paard heb je er alles over te zeggen. Ook hoe je het beest aan z’n einde wil brengen.

Wij eten in Nederland weinig paard omdat we het gewoon niet gewend zijn en de helft het zielig vind. Want met paarden bouwen we een emotionele band op en met koeien niet. Maar paarden blijven gewoon vee. Vergelijken met een mens op eten, kom op zeg :')

Ieder z'n mening he, ik hoef geen paard te eten maar vind het prima als anderen dat doen. Ik wil alleen mijn paard geen lijdensweg bezorgen dus ik regel alles toch echt liever naar mijn eigen inzicht.

StalNollie: dat komt ook vooral door geld dat dat niet gebeurd..omdat mensen ergens nog aan willen verdienen. Geld is altijd een negatieve prikkel wbt paarden welzijn.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 14:54

Ook ik zet mijn vraagtekens hier bij.
Paardachtigen vallen nu dus onder (slacht)vee en niet meer onder huisdier volgens de EU. (zo lees ik het)
Geweldig. Wat zijn ze nog meer van plan >;) Ik vertouw die EU voor geen millimeter.

Een ieder mag van mij zelf bepalen wat er met paard lief gebeurt.
Inslapen/slachten/cremeren/begraven/opzetten.

En wat is er nou zo mis aan rendac?
Van kadavers (huisdier, vee, roadkill) word biobrandstof gemaakt.

http://www.watisdestructie.nl/?page_id=19

Alles moet bio toch tegenwoordig?

Ik persoonlijk vind het zonde van een goed stuk scharrelvlees en de huiden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paarden zijn slachtdieren, tenzij medisch ongeschikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 15:14

Ze hebben nooit onder huisdieren gevallen wat dat betreft.
Dat hebben wij paardenliefhebbers er van gemaakt. :)

En idd eenieder mag zelf bepalen. Juist nu geregeld door deze wet :j

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 15:15

aikon schreef:
Ook ik zet mijn vraagtekens hier bij.
Paardachtigen vallen nu dus onder (slacht)vee en niet meer onder huisdier volgens de EU. (zo lees ik het)
Geweldig. Wat zijn ze nog meer van plan >;) Ik vertouw die EU voor geen millimeter.

Een ieder mag van mij zelf bepalen wat er met paard lief gebeurt.
Inslapen/slachten/cremeren/begraven/opzetten.

En wat is er nou zo mis aan rendac?
Van kadavers (huisdier, vee, roadkill) word biobrandstof gemaakt.

http://www.watisdestructie.nl/?page_id=19

Alles moet bio toch tegenwoordig?

Ik persoonlijk vind het zonde van een goed stuk scharrelvlees en de huiden.

- Een paard was altijd al een slachtdier - niets verandert op dat gebied
- Je mag met je eigen paard doen wat je wil, inslapen , rendac , cremeren noem maar op

Wat niet mag is zonder reden in het paspoort laten zetten dat het dier NOOIT voor consumptie mag worden gebruikt.
Dus dat als jij het dier verkoopt , de volgende eigenaar geen eigen beslissing kan maken.

Maar als het heel belangrijk voor je is dat ook een volgende eigenaar het dier nooit voor consumptie laat slachten, dan zijn daar nog steeds vele legale manieren voor ( paspoort kwijtraken, een keer buut laten geven etc etc )

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 15:29

Vroeger werd trouwens ook wel geadviseerd om je paard uit te sluiten voor menselijke consumptie omdat je dan dus níet die hele boekhouding qua medicijngebruik hoefde te voeren. Dus DA's adviseerden dat ook wel actief, want dat scheelde hun ook iedere keer het paspoort invullen.

En vaak werd (en wordt) dat paspoort uberhaupt niet ingevuld, ook zonder 'niet slachten' verklaring, dus in hoeverre het er nu veiliger op wordt qua voedselketen is maar de vraag...

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 15:30

@ Eleeke Hoezo zonder reden?

Mensen hebben een reden om hun geliefde dier niet te willen laten slachten. Door wie dan ook. Hoe onzinnig die reden ook voor andere mag zijn.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 15:37

aikon schreef:
@ Eleeke Hoezo zonder reden?

Mensen hebben een reden om hun geliefde dier niet te willen laten slachten. Door wie dan ook. Hoe onzinnig die reden ook voor andere mag zijn.

Dan moet je het dier niet verkopen, en in je testament opnemen, dan zal het ook nooit gebeuren.

( ik eet al 40 jaar geen vlees, dus mij hoef je verder niet te overtuigen, maar vanuit het wereldwijde perspectief en regelgeving is dit geen onlogische beslissing )

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 15:49

Eleeke schreef:
...en in je testament opnemen, dan zal het ook nooit gebeuren.

Dat waag ik te betwijfelen. Wie gaat dat in hemelsnaam controleren? De notaris die het testament heeft opgesteld? Nope, als het in je testament staat, dan weten je nabestaanden wat je wilt, maar of ze het ook doen is een tweede, en daar staat echt geen sanctie op. En dan nog, staat er een sanctie op, ligt je paard tóch bij de slager...

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 16:51

Ja, denk ik ook wel. Je kan nog vragen, zelfs eisen, wat je wilt dat er met je paard(en) gebeurt ... controleren kan je het niet als je er niet meer bent. En er gaat inderdaad ook niemand anders het komen controleren, vrees ik.
En eerlijk gezegd, kan je het ook niet van iemand anders verwachten dat hij/zij jouw paard(en) gaat behandelen zoals jij het beschreven hebt in je testament.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 16:57

Hilarisch, niet alleen na de verkoop nog controle over je ex-paard willen uitoefenen, maar zelfs vanuit het graf... :')

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 17:21

ik ben toch nog steeds benieuwd hoe het gecontroleerd wordt? mijn pony heeft vanwege hb een tijdje buut gehad. Dit is naar mijn weten nergens genoteerd. Stel ik verkoop mijn pony over een aantal jaar en vergeet erbij te zeggen dat ie ooit buut kreeg, de volgende eigenaar wil hem voor humane consumptie laten slachten. Wie gaat dan controleren welke medicatie mijn pony heeft gehad, en hoe?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 17:29

juval schreef:
ik ben toch nog steeds benieuwd hoe het gecontroleerd wordt? mijn pony heeft vanwege hb een tijdje buut gehad. Dit is naar mijn weten nergens genoteerd. Stel ik verkoop mijn pony over een aantal jaar en vergeet erbij te zeggen dat ie ooit buut kreeg, de volgende eigenaar wil hem voor humane consumptie laten slachten. Wie gaat dan controleren welke medicatie mijn pony heeft gehad, en hoe?

Dat is dus gewoon het lek in deze wetgeving. Zolang paarden niet bedrijfsmatig worden gefokt voor het vlees, is er geen controle op een goede medicatieadministratie. Waar die in andere vleesproducerende takken (rund, varken) wel is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 17:37

Ibbel schreef:
Eleeke schreef:
...en in je testament opnemen, dan zal het ook nooit gebeuren.

Dat waag ik te betwijfelen. Wie gaat dat in hemelsnaam controleren? De notaris die het testament heeft opgesteld? Nope, als het in je testament staat, dan weten je nabestaanden wat je wilt, maar of ze het ook doen is een tweede, en daar staat echt geen sanctie op. En dan nog, staat er een sanctie op, ligt je paard tóch bij de slager...

Dat vraag ik me af of het straffeloos toegestaan is om tegen een testament in te handelen. Dan zou het opstellen van testamenten geen enkel nut hebben.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 17:40

anjali schreef:
Dat vraag ik me af of het straffeloos toegestaan is om tegen een testament in te handelen. Dan zou het opstellen van testamenten geen enkel nut hebben.

Zo werken testamenten niet. Je kunt mensen dingen nalaten, maar je kunt niet willekeurige condities afdwingen wat ze er wel of niet mee mogen doen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 17:46

Marilu schreef:
Ja, denk ik ook wel. Je kan nog vragen, zelfs eisen, wat je wilt dat er met je paard(en) gebeurt ... controleren kan je het niet als je er niet meer bent. En er gaat inderdaad ook niemand anders het komen controleren, vrees ik.
En eerlijk gezegd, kan je het ook niet van iemand anders verwachten dat hij/zij jouw paard(en) gaat behandelen zoals jij het beschreven hebt in je testament.

Een paard geldt als bezit.Laat in je testament dan je bezittingen zoals je paard na aan iemand waar je vertrouwen in hebt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 17:50

Kuggur schreef:
Zo werken testamenten niet. Je kunt mensen dingen nalaten, maar je kunt niet willekeurige condities afdwingen wat ze er wel of niet mee mogen doen.

Dat is niet helemaal waar. Zo weet ik uit eerste hand dat een tweetal goede doelen gezamenlijk een voormalig hotel nagelaten hebben gekregen. De erflater heeft echter bij testament bepaald dat het hotel nooit meer als zodanig uitgebaat mocht worden (iets met jeugdtrauma - ze moest in de toko meewerken asl jong meisje en vond dat vreselijk). Het bestemmingsplan volgens de gemeente is echter horeca. De goede doelen mogen van de executeur testamentair het pand niet als horeca-pand doorverkopen maar kunnen dat ook niet als niet-horeca aanmerken, want dat vindt de gemeente niet goed.
Deze patstelling duurt nu al langer dan 20 jaar, en het ex-hotel is ondertussen een ruïne.

Punt is: iemand moet wél een aanklacht tegen je indienen dat/als je je niet aan de voorwaarden houdt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 18:05

Ibbel schreef:
Kuggur schreef:

Dat is niet helemaal waar. Zo weet ik uit eerste hand dat een tweetal goede doelen gezamenlijk een voormalig hotel nagelaten hebben gekregen. De erflater heeft echter bij testament bepaald dat het hotel nooit meer als zodanig uitgebaat mocht worden (iets met jeugdtrauma - ze moest in de toko meewerken asl jong meisje en vond dat vreselijk). Het bestemmingsplan volgens de gemeente is echter horeca. De goede doelen mogen van de executeur testamentair het pand niet als horeca-pand doorverkopen maar kunnen dat ook niet als niet-horeca aanmerken, want dat vindt de gemeente niet goed.
Deze patstelling duurt nu al langer dan 20 jaar, en het ex-hotel is ondertussen een ruïne.

Punt is: iemand moet wél een aanklacht tegen je indienen dat/als je je niet aan de voorwaarden houdt.

Ik heb alle begunstigden een kopie van mijn testament gegeven en aan een heleboel mensen verteld wat erinstaat. Zodat het moeilijk zou worden voor personen die iets anders zouden willen doen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 18:09

Maar goed. Je paard mag dan verkocht worden volgens testament neem ik aan.
Deze persoon beloofd heilig dat hij nooit naar de slacht gaat. Maar wie controleert dat?
Of als deze persoon ook weer moet verkopen?

Het enige legale wat je kan doen is duplicaat paspoort aanvragen.
Dierenarts mag ook geen valse buut voorschrijven. Al zal dat vast gebeuren.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 01:40

Mirranda schreef:
Ben ik dan zeker de enige die achterdochtig is?

Registratie van paarden en hun locatie en dan dit >;)

Verzonnen stikstofprobleem wat ook de paardensector gaat raken.

Ik zie hier wel een verband hoor.

Nee zeker niet. Ik vind het ver gaan!

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 07:29

Wat vinden jullie ver gaan dan? Wat voor complottheorie zit hier achter? Oprecht, in kan er niks voor bedenken.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 07:54

prugelpiet schreef:
Wat vinden jullie ver gaan dan? Wat voor complottheorie zit hier achter? Oprecht, in kan er niks voor bedenken.

Ben ik ook erg benieuwd naar. Paarden waren zover ik weet altijd al slachtdier, alleen je kon ze makkelijker laten uitsluiten. Dit gaat nu wat minder makkelijk. Dus ik ben erg benieuwd wat voor theorie de mensen hebben die het niet vertrouwen of achterdochtig zijn.