Wolven slaan opnieuw toe: Alweer twee pony's doodgebeten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 13:40

Tancreda4 schreef:
Nou ik zou ze in zo'n gebied hoe dan ook binnen zetten en niet afwachten. Je kan wel roepen, schreeuwen en huilen dat die wolven dood moeten, het zo niet langer kan, en hoe stom ze bezig zijn, maar daar schieten je beesten niets mee op. Dit probleem is helaas niet 123 opgelost en dus zou Ik ook actie ondernemen. Al moet ik de hele dag staan timmeren en is 't niet toegestaan, dat is dan voor latere zorg. Ik zou op zo'n plek m'n beesten veilig willen hebben. Dus ja, ergens snap ik die eigenaren niet.

Sterker nog er IS geen ´oplossing´.
Er is een spanningsveld en dat blijft er.
De enige weg is het vinden van een compromis.
Ja en dat is dan minder ideaal voor de paarden-/veehouders.
Niet als toen de wolf nog onderweg door Duitsland was.
Er is meer veranderd en er gaat nog meer veranderen. Kijk maar naar de ontwikkeling in de samenleving mbt de mening over paardensport.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 14:01

criollo_yess schreef:
chimello schreef:
Ik wil oprecht alleen mensen waarschuwen.

Ik had nooit gedacht dat wij met wolven te maken zouden krijgen. Lommel was nog zo ver van ons huis af. Tot ze gespot werden. Nu moet ik wel waken. Dus sorry als dat dwingend over komt. Bedoel het alleen goed voor mensen die denken dat het hun niet overkomt omdat alles zo ver weg is.

@Bloemetje wij wonen in een straat naast Gellik. Ik wil je dus niet bang maken maar wij wonen dus zo'n 5 minuutjes van jou af.

Waken is een optie, maar wat doe je als ze komen en je paard aanvallen? Hoe kun je ze dan wegjagen?

Wij hebben ze aan huis staan dus het enige dat we kunnen doen is de grote lampen meenemen en veel lawaai maken. Tot nu toe schrikken ze meteen als ze mensen zien hier, dus hopelijk is dat voldoende. Het is zeker naïef, maar toekijken is ook geen optie.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 14:02

Ik ben het meestal niet eens met HC, maar nu moet ik hem eigenlijk wel gelijk geven.
Er is geen oplossing nu.

Ik ben niet pro of anti wolf.
Waar ik wel anti voor ben, is dat sommige mensen alles willen doden wat niet in hun straatje past. Uit pure egoïsme dat de wereld enkel van hun is.

En ja het is vreselijk hoe er veel dieren worden gedood door de wolven. Maar als ik dan de lijsten lees waarbij ook de uitslagen van de dna testen erbij staan. Dan schrik er eigenlijk best wel van hoeveel schapen er achteraf gedood zijn door honden (en zelfs vossen). Terwijl de wolf er de schuld van kreeg.
En ook de angst voor je dieren is echt niet leuk.

Aan de andere kant de wolf kan je het niet kwalijk nemen. Een makkelijk hapje in een afgezet stukje of keihard jagen en veel moeite doen voor wild. Al is het moeite doen voor wild op stukken op de Veluwe ook maar beperkt door alle hekken en wild roosters.
Daarnaast zijn de dieren op een klein stukje ook een trigger om te blijven jagen/doden. Immers in het wild vluchten de andere en zijn niet meer in beeld.

Ik vind het het echt een lastig iets. Maar ik zeg er wel eerlijk bij. Wij hebben hier nog geen wolven maar dat is natuurlijk een kwestie van tijd. En wellicht denk ik er dan anders over.
Maar ik ben wel van mening, de wereld is niet enkel alleen van ons, ook dieren hebben recht om hier te leven. En ook de mens heeft een eigen verantwoording.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 14:09

chimello schreef:
Wij hebben ze aan huis staan dus het enige dat we kunnen doen is de grote lampen meenemen en veel lawaai maken. Tot nu toe schrikken ze meteen als ze mensen zien hier, dus hopelijk is dat voldoende. Het is zeker naïef, maar toekijken is ook geen optie.

Ik weet niet hoe goed je kan mikken maar met een luchtbuks is het ook mogelijk om ze te verjagen zonder ze daadwerkelijk te verwonden of te doden.

Uiteindelijk hoeven ze niet perse dood, ze moeten alleen leren afstand te houden van de bewoonde wereld en terug gaan jagen op wild ipv vee. Een paar negatieve ervaringen wanneer ze vee willen pakken zou daar toch aan mee moeten kunnen helpen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 14-10-22 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 14:11

kiki1976 schreef:
Ik ben het meestal niet eens met HC, maar nu moet ik hem eigenlijk wel gelijk geven.
Er is geen oplossing nu.

Waar ik wel anti voor ben, is dat sommige mensen alles willen doden wat niet in hun straatje past. Uit pure egoïsme dat de wereld enkel van hun is.

En ja het is vreselijk hoe er veel dieren worden gedood door de wolven. Maar als ik dan de lijsten lees waarbij ook de uitslagen van de dna testen erbij staan. Dan schrik er eigenlijk best wel van hoeveel schapen er achteraf gedood zijn door honden (en zelfs vossen). Terwijl de wolf er de schuld van kreeg.

Aan de andere kant de wolf kan je het niet kwalijk nemen. Een makkelijk hapje in een afgezet stukje of keihard jagen en veel moeite doen voor wild. Al is het moeite doen voor wild op stukken op de Veluwe ook maar beperkt door alle hekken en wild roosters.
Daarnaast zijn de dieren op een klein stukje ook een trigger om te blijven jagen/doden. Immers in het wild vluchten de andere en zijn niet meer in beeld.

Ik vind het het echt een lastig iets. Maar ik zeg er wel eerlijk bij. Wij hebben hier nog geen wolven maar dat is natuurlijk een kwestie van tijd. En wellicht denk ik er dan anders over.
Maar ik ben wel van mening, de wereld is niet enkel alleen van ons, ook dieren hebben recht om hier te leven. En ook de mens heeft een eigen verantwoording.

HEb je een heel oud lijstje van Bij 12 opgezocht? Nu is het allemaal wolf. Vergeet niet dat als er na het doden een vos of hond bij een kadaver heeft gezeten er ook honden dna op kan komen en vice versa. Plus dat ze op veel dieren geen goed dna kunnen vinden blijkbaar dan blijft het onbekend terwijl iedereen weet dat het niet anders dan de wolf kan zijn. De wolf soms zefls gezien is bij het aanvallen.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 14:24

Ayasha schreef:
chimello schreef:

Ik weet niet hoe goed je kan mikken maar met een luchtbuks is het ook mogelijk om ze te verjagen zonder ze daadwerkelijk te verwonden of te doden.

Uiteindelijk hoeven ze niet perse dood, ze moeten alleen leren afstand te houden van de bewoonde wereld en terug gaan jagen op wild ipv vee. Een paar negatieve ervaringen wanneer ze vee willen pakken zou daar toch aan mee moeten kunnen helpen.

Ik denk niet dat een wolf het verschil weet tussen wild en vee, en afstand houden van de bewoonde wereld is in Nederland onmogelijk. Ik denk ook niet dat een paar negatieve ervaringen hier tegen helpen. Dit land is gewoon te dichtbevolkt om de wolf een mooi leefgebied te geven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 14:27

Taffje schreef:
Ik denk niet dat een wolf het verschil weet tussen wild en vee, en afstand houden van de bewoonde wereld is in Nederland onmogelijk. Ik denk ook niet dat een paar negatieve ervaringen hier tegen helpen. Dit land is gewoon te dichtbevolkt om de wolf een mooi leefgebied te geven.

Als ze elke keer als ze in de buurt van een omheining komen een bolletje van een luchtbuks (of zoals een vriendin al opperde, een paintball gun. Als er dan een paarse wolf tussen loopt weet je dat die wel heul vaak heel dichtbij komt. :+) tegen hun gat krijgen zullen ze wel andere oorden gaan op zoeken gok ik. Ze hebben het 100 jaar gedaan zonder Be en NL. Dat zullen ze nog wel 100 jaar kunnen.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 14:28

Vraagje, is er ook een app over brabant?

chimello

Re: Wolven slaan opnieuw toe: Alweer twee pony's doodgebeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 14:34

Ayasha zou een airsoft replica ook gebruikt mogen worden om ze te verjagen?
Ik heb geen luchtbuks en heb er ook geen ervaring mee maar heb wel verschillende airsoft replicas (mag je in België in huis hebben) met afbreekbare "kogeltjes". Is ook niet dodelijk, doet wel pijn als je geraakt wordt.

Weet niet eens waar ik dit überhaupt ergens kan navragen.

Want het is inderdaad wel zo dat we gewoon niet eens weten wat we verder kunnen doen als we ze 's nachts zien lopen. Jezelf in gevaar brengen is ook geen optie.

Het is echt zo bizar dat we in deze situatie zitten nu. Ik wens het echt niemand toe.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 14:39

chimello schreef:
Ayasha zou een airsoft replica ook gebruikt mogen worden om ze te verjagen?
Ik heb geen luchtbuks en heb er ook geen ervaring mee maar heb wel verschillende airsoft replicas (mag je in België in huis hebben) met afbreekbare "kogeltjes". Is ook niet dodelijk, doet wel pijn als je geraakt wordt.

Weet niet eens waar ik dit überhaupt ergens kan navragen.

Want het is inderdaad wel zo dat we gewoon niet eens weten wat we verder kunnen doen als we ze 's nachts zien lopen. Jezelf in gevaar brengen is ook geen optie.

Het is echt zo bizar dat we in deze situatie zitten nu. Ik wens het echt niemand toe.

Tja. We zijn Belgen. Zolang we niet betrapt worden mag alles. :=

Hier ligt de zwaarste luchtbuks die je legaal mag hebben. Met kogeltjes die pijn doen maar niet verwonden. Een korte pijnprikkel zal ze hopelijk uit de ‘jacht’ State of mind halen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 14:55

Chimello, ik heb best met je te doen! Ik begrijp de angst en de frustratie en wanneer je dan soms naïeve opmerkingen leest, of opmerkingen dat je maar draad had moeten spannen, dan word je al helemaal boos.

Zelfs een wolfproof fence is geen garantie. Wanneer ze echt in je weide willen, graven ze onder de draad door of bijten de heras draad kapot.
Op stal dan? Maar wie is nu bij klaarlichte dag nog (of al) thuis om zijn beesten op te hokken? En dan nog. Er zijn bij mij vlakbij al zoveel zichtmeldingen gebeurd van wolven op klaarlichte dag. Van een wolf die doodleuk voor een auto een brugje overloopt …

Het laatste aantal wat ik gehoord heb is rond de 40 …. _-:(

Ik weet het ook niet meer. Wij wonen langs de bosrand. Hoe lang houd ik de wolven uit mijn weiland, uit mijn tuin? Hoe lang kan ik zelf nog met mijn honden veilig het bos in?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 15:12

Ik ben benieuwd naar de link van het lijstje...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 15:19

kiki1976 schreef:

Ik neem het de wolf zelf absoluut niet kwalijk. Ik neem het de EU/NL staat/Natuurclubs kwalijk dat ze denken/beweren dat dit goed blijft/zal gaan.
Ja de mens en wolf kunnen 'samen' leven.... als het gebied groot genoeg is. En dat is het zo ongeveer nergens in NL. Wij wonen aan een groot bosgebied maar dat is itt andere landen op zo veel plekken doorspekt met dorpen, auto wegen en wandelpaden dat we elkaar vaker tegenkomen dan handig voor de toekomst.
En dat ik gewoon oprecht vrees dat het niet uit gaat pakken zoals ze ons voorhouden.
En ik denk dat daar alleen verliezers bij gaan ontstaan.
De wolf zélf in de eerste plaats (nooit rust, achtervolgt door fotograven, gestoord bij zijn activiteiten, platgereden door een auto, be/verjaagd door bezorgde mensen)
Het uiterlijk van ons landschap heel snel daarna met hoge hekken, hagen en bouwwerken en daar waar dat niet lukt minder extensief gehouden vee/ hobbydieren dus een leger landschap.
En dan komen mijn paarden en mijn portomonee dáár weer heel snel achteraan.

De enige oplossing voor de wolf is diverse wegen afsluiten en ons terug trekken uit het buitengebied en de natuur. Dus allemaal in flatjes in het dorp/de stad gaan wonen.
Anders gaan we botsen.

En ik hoop dat de wolf dat zelf ook inziet. Dat zou hij doen als hij echt zo schuw was als de natuurclubs zeggen. Éen excursie naar NL en nooit meer terug.
Helaas geloof ik iets te veel in het aanpassingsvermogen en de leercurve van de wolf. IK heb hem wat dat betreft best hoog zitten. Want beloning is de beste motivator om nieuw gedrag aan te leren. En lekker lui schapen/pony's om je heen happen 'in blik' is wel een heel fijne beloning voor inventief zijn met omheiningen. Snelle return in investment.....

Maar ik hoop dat de wolf zo'n stebertje is dat hij het te min vind om het zichzelf gemakkelijk te maken........ en achter wild aan wil jagen als prestige project.......

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 15:28

Taffje schreef:
Ik denk ook niet dat een paar negatieve ervaringen hier tegen helpen.

Dat denk jij wellicht wel :P maar de wolf is wat dat betreft slimmer dan de mens en leer wél van negatieve ervaringen.

@luchtbuks; paintball werkt +:)+ Kan je ook met een paar peperballen erbij vullen;

https://www.amazon.com/68-caliber-peppe ... pper+balls

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 15:36

Huertecilla schreef:
Taffje schreef:
Ik denk ook niet dat een paar negatieve ervaringen hier tegen helpen.

Dat denk jij wellicht wel :P maar de wolf is wat dat betreft slimmer dan de mens en leer wél van negatieve ervaringen.

@luchtbuks; paintball werkt +:)+ Kan je ook met een paar peperballen erbij vullen;

https://www.amazon.com/68-caliber-peppe ... pper+balls

Volgens mij zijn dat die wat wij hebben
Liggen. Ze doen pijn maar geen schade.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 15:52

@ kiki1976 ben het helemaal met je eens.

Hier is er ook een in de buurt gesignaleerd. Maar aangezien deze aardbol niet van de mens is, ben ik de mening toegedaan dat de verantwoording om je dieren te beschermen bij jezelf ligt. Net als dat ik mijn kippen moet beschermen tegen roofvogels. Daar zullen misschien maar weinig mensen het mee eens zijn. Buiten onze paarden en mini shetlander hebben we ook 2 schapen . Maar... we hebben ook een Kaukasiche Owcharka en een fikse Akita Inu dame van bijna 50 kg die nergens bang voor is. De Owcharka is erop gefokt om te beschermen tegen wolven en beren. Voor mijzelf denk ik dat dit een hele goede manier is om onze dieren te beschermen. Beter dan hekwerk misschien of schrikdraad enz. En er wordt dan wel veel gezegd, de wolf hoort hier niet, maar hij was hier waarschijnlijk, net als de beren, eerder dan de mens. En is dan ook door de vervolging van de mens verdwenen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 15:53

Rizette schreef:
kiki1976 schreef:
Er is geen oplossing nu.

HEb je een heel oud lijstje van Bij 12 opgezocht? Nu is het allemaal wolf. Vergeet niet dat als er na het doden een vos of hond bij een kadaver heeft gezeten er ook honden dna op kan komen en vice versa. Plus dat ze op veel dieren geen goed dna kunnen vinden blijkbaar dan blijft het onbekend terwijl iedereen weet dat het niet anders dan de wolf kan zijn. De wolf soms zefls gezien is bij het aanvallen.

Dat was een recente lijst, en idd stonden er ook genoeg bij waarbij het nog niet bekend was, en niet te achterhalen. Er zijn ook op kadavers beide aangetroffen idd, maar ook genoeg enkel hond.
Maar er word over al heel snel geroepen wolf wat niet altijd correct is.
Hier worden nl ook schapen dood gebeten en wij hebben hier geen wolven. Wel honden. Maar omdat het niet interessant is om het te onderzoeken word hier niet getest op dna.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 15:57

pol013 schreef:
kiki1976 schreef:

Ik neem het de wolf zelf absoluut niet kwalijk. Ik neem het de EU/NL staat/Natuurclubs kwalijk dat ze denken/beweren dat dit goed blijft/zal gaan.
Ja de mens en wolf kunnen 'samen' leven.... als het gebied groot genoeg is. En dat is het zo ongeveer nergens in NL. Wij wonen aan een groot bosgebied maar dat is itt andere landen op zo veel plekken doorspekt met dorpen, auto wegen en wandelpaden dat we elkaar vaker tegenkomen dan handig voor de toekomst.
En dat ik gewoon oprecht vrees dat het niet uit gaat pakken zoals ze ons voorhouden.
En ik denk dat daar alleen verliezers bij gaan ontstaan.
De wolf zélf in de eerste plaats (nooit rust, achtervolgt door fotograven, gestoord bij zijn activiteiten, platgereden door een auto, be/verjaagd door bezorgde mensen)
Het uiterlijk van ons landschap heel snel daarna met hoge hekken, hagen en bouwwerken en daar waar dat niet lukt minder extensief gehouden vee/ hobbydieren dus een leger landschap.
En dan komen mijn paarden en mijn portomonee dáár weer heel snel achteraan.

De enige oplossing voor de wolf is diverse wegen afsluiten en ons terug trekken uit het buitengebied en de natuur. Dus allemaal in flatjes in het dorp/de stad gaan wonen.
Anders gaan we botsen.

En ik hoop dat de wolf dat zelf ook inziet. Dat zou hij doen als hij echt zo schuw was als de natuurclubs zeggen. Éen excursie naar NL en nooit meer terug.
Helaas geloof ik iets te veel in het aanpassingsvermogen en de leercurve van de wolf. IK heb hem wat dat betreft best hoog zitten. Want beloning is de beste motivator om nieuw gedrag aan te leren. En lekker lui schapen/pony's om je heen happen 'in blik' is wel een heel fijne beloning voor inventief zijn met omheiningen. Snelle return in investment.....

Maar ik hoop dat de wolf zo'n stebertje is dat hij het te min vind om het zichzelf gemakkelijk te maken........ en achter wild aan wil jagen als prestige project.......

Dit is idd een grote oorzaak waardoor ze veel minder schuw worden.
En daarnaast dat de mens een hoop troep laat slingeren waardoor ze dichter bij de huizen komen voor voedsel.

Met elkaar willen leven is vrees ik een utopie, teveel mensen met het roodkapje syndroom. En daarmee bedoel ik niet de mensen die echt ellende van de wolf ondervind en hun geliefde dieren erdoor gedood zijn

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 16:00

Mousmous schreef:
@ kiki1976 ben het helemaal met je eens.

Hier is er ook een in de buurt gesignaleerd. Maar aangezien deze aardbol niet van de mens is, ben ik de mening toegedaan dat de verantwoording om je dieren te beschermen bij jezelf ligt. Net als dat ik mijn kippen moet beschermen tegen roofvogels. Daar zullen misschien maar weinig mensen het mee eens zijn. Buiten onze paarden en mini shetlander hebben we ook 2 schapen . Maar... we hebben ook een Kaukasiche Owcharka en een fikse Akita Inu dame van bijna 50 kg die nergens bang voor is. De Owcharka is erop gefokt om te beschermen tegen wolven en beren. Voor mijzelf denk ik dat dit een hele goede manier is om onze dieren te beschermen. Beter dan hekwerk misschien of schrikdraad enz. En er wordt dan wel veel gezegd, de wolf hoort hier niet, maar hij was hier waarschijnlijk, net als de beren, eerder dan de mens. En is dan ook door de vervolging van de mens verdwenen.

Dan hoop ik voor jou dat er alleen eenzame wolven Passeren want met een roedel heb je ook nog 2 dode honden. Beide hebben nul ervaring met vechten met wolven of beren. Dan mag het nog er in gefokt zijn. Ze zijn in het nadeel en flink ook.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 16:04

:D Ik ben er ook nog. Ik denk dat je de Kaukaas nog moet leren kennen. Beren zijn hier niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 16:09

Mousmous schreef:
:D Ik ben er ook nog. Ik denk dat je de Kaukaas nog moet leren kennen. Beren zijn hier niet.

Nee hoor. Ik ken het ras. Dat een dier ergens op gefokt is betekent niet dat ie er met een handleiding uit komt om het te doen. Ze leren het sneller en makkelijk maar alsnog moeten ze het wel leren. Een enkele wolf of zelfs twee zullen ze heus wel aan kunnen al zullen ze daar ook niet zonder scheuren vanaf komen maar een roedel? Ik zou er mijn honden niet op riskeren.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 16:16

Geen roedel gesignaleerd hier

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 16:40

kiki1976 schreef:
Dat was een recente lijst, en idd stonden er ook genoeg bij waarbij het nog niet bekend was, en niet te achterhalen. Er zijn ook op kadavers beide aangetroffen idd, maar ook genoeg enkel hond.
Maar er word over al heel snel geroepen wolf wat niet altijd correct is.
Hier worden nl ook schapen dood gebeten en wij hebben hier geen wolven. Wel honden. Maar omdat het niet interessant is om het te onderzoeken word hier niet getest op dna.

resultaat laat op zich wachten, dus ja van afgelopen tijd is er nog niet.
Niet bekend is ook al een paar keer dubieus geweest zoals bij de pony waar BIJ12 niet wilde komen

Ik zie 1 hond staan....

Daarnaast het eerste half jaar van 2022 284 dna bewezen gedode dieren door de wolf. Daarbij zijn niet de dieren meegeteld die afgemaakt zijn door de verwondingen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dus hoeveel kans is deze door een hond gedaan?
14 oktober Overijsel

Weer geen keelbeet
Helaas moet hij van de mods in spoiler

Spoiler:
Afbeelding

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 16:49

beschermt wil zeggen mag niet gedood, verjaagd of verstoord worden

dus verjagen met paintballs luchtbuks etc. mag in wezen ook niet

doden ook niet zelfs eigenlijk niet als zelfbehoud (zie jager die wolfde doodde die zijn jachthond aanviel)

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 16:59

De wolf is uitgezet om burgers te ontmoedigen om nog landbouw dieren te houden.
Zo bezie ik het.