kiki1976 schreef:Aan de andere kant de wolf kan je het niet kwalijk nemen. Een makkelijk hapje in een afgezet stukje of keihard jagen en veel moeite doen voor wild. Al is het moeite doen voor wild op stukken op de Veluwe ook maar beperkt door alle hekken en wild roosters.
Ik neem het de wolf zelf absoluut niet kwalijk. Ik neem het de EU/NL staat/Natuurclubs kwalijk dat ze denken/beweren dat dit goed blijft/zal gaan.
Ja de mens en wolf kunnen 'samen' leven.... als het gebied groot genoeg is. En dat is het zo ongeveer nergens in NL. Wij wonen aan een groot bosgebied maar dat is itt andere landen op zo veel plekken doorspekt met dorpen, auto wegen en wandelpaden dat we elkaar vaker tegenkomen dan handig voor de toekomst.
En dat ik gewoon oprecht vrees dat het niet uit gaat pakken zoals ze ons voorhouden.
En ik denk dat daar alleen verliezers bij gaan ontstaan.
De wolf zélf in de eerste plaats (nooit rust, achtervolgt door fotograven, gestoord bij zijn activiteiten, platgereden door een auto, be/verjaagd door bezorgde mensen) Het uiterlijk van ons landschap heel snel daarna met hoge hekken, hagen en bouwwerken en daar waar dat niet lukt minder extensief gehouden vee/ hobbydieren dus een leger landschap.
En dan komen mijn paarden en mijn portomonee dáár weer heel snel achteraan.
De enige oplossing voor de wolf is diverse wegen afsluiten en ons terug trekken uit het buitengebied en de natuur. Dus allemaal in flatjes in het dorp/de stad gaan wonen.
Anders gaan we botsen.
En ik hoop dat de wolf dat zelf ook inziet. Dat zou hij doen als hij echt zo schuw was als de natuurclubs zeggen. Éen excursie naar NL en nooit meer terug.
Helaas geloof ik iets te veel in het aanpassingsvermogen en de leercurve van de wolf. IK heb hem wat dat betreft best hoog zitten. Want beloning is de beste motivator om nieuw gedrag aan te leren. En lekker lui schapen/pony's om je heen happen 'in blik' is wel een heel fijne beloning voor inventief zijn met omheiningen. Snelle return in investment.....
Maar ik hoop dat de wolf zo'n stebertje is dat hij het te min vind om het zichzelf gemakkelijk te maken........ en achter wild aan wil jagen als prestige project.......