Paardenpension wordt in drukbevolkte regio als boosdoener gezien

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 18:25

Loretta schreef:
fransje23 schreef:
Loretta is toch fijn dat je de keuze hebt om dat ook niet te hoeven doen?

Ook fijn dat de veteranen hun mening mogen uiten.

Ik denk telkens hoe gek moeten mensen zijn om op Rutte te stemmen.
Maar ja, ook dat mag gewoon :+

Die keuze heb je gelukkig nog wel. En ook mag je nog steeds je mening geven. Wat dat betreft is Nederland nog niet volledig verloren. Maar we moeten wel oppassen dat het hier niet zo ver komt. De Overheid heeft de laatste jaren meerdere dingen laten zien die niet thuishoren in een goed functionerende democratie. Dat is zorgelijk.

Daar ben ik het wel mee eens. Die hele toeslagenaffaire had nooit mogen gebeuren, daar moeten imo nog steeds koppen voor rollen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 19:20

Janneke2 schreef:
Albert schreef:

Onder andere daardoor is al die ellende begonnen en nu moeten boeren betalen voor het subsidiegraaien van "natuurliefhebbers".

Zozo.
De natuur krijgt de schuld?
(Ik eet graag appels en die worden wel heel erg duur als we de bijen laten uitsterven.)

Verder is er nog een klein detail mbt subsidie graaien:
ik betaal geen onaanzienlijk bedrag belasting mbt inkomenssteun aan boeren.

(Voor alle duidelijkheid: op zich vind ik dat geen enkel probleem. Wat ik wel een probleem vind is dat dit geld meteen naar een stel firma's gaat die dure apparaten aan de boeren leveren,
maar de apparaten werken niet echt goed.
En de rabobank dwingt de boer bij de lening om meteen een fikse serie nieuwe koeien aan te schaffen,
zodat er weer een ander duur apparaat 'nodig wordt'.)

mbt je belasting voor de inkomenssteun aan boeren, de inkomenssteun die je bedoelt is waarschijnlijk het GLB vanuit de EU. Dit is om ons voedsel betaalbaar te houden! Voedsel is veel te goedkoop, maar dat is nodig omdat iedereen het moet kunnen betalen. Vandaar de GLB (wat overigens ook voor een heeeel groot deel bij natuurorganisaties terecht komt aangezien het per hectare wordt berekend).

dempsyflaing

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 20:12

Voor al mijn paardenvrienden en vriendinnetjes en pensionstaleigenaren, instructeurs, juryleden, hoefsmeden, dierenartsen, zadelmakers enz..
En soms nog steeds denken dat zij de dans wel ontspringen en dat Agenda2030 een verzinsel is........
Of liever hun kop in het zand steken en zich er niet in willen verdiepen.

Of maakt het niet uit zolang het maar niet jouw stal is of de pensionstal waar je op staat?
Steek je dan liever gewoon je kop in het zand en hoop je dat ze jouw deur voorbij gaan.....

Gewoon lekker ieder weekend op wedstrijd, je lesjes en je buitenritjes en verder nergens over nadenken of iets ondernemen.......

Heb je er al wel eens over nagedacht wat er met de paarden gebeurt als complete stallen weg moeten en er geen andere plekken voor zijn? Ik wel en ik word daar niet blij van.

Voorkomen is beter dan genezen maar de wond is nu al zo stinkend omdat jij het niet wil geloven....

Nederland telt een half miljoen ruiters.
Dat is echt wel een vol Malieveld........
(Dit is trouwens geen oproep maar een droom van mij)

Het stopt niet vanzelf.......

[Dit is mijn mening en niet meer dan dat]

prompter

Re: Paardenpension wordt in drukbevolkte regio als boosdoener gezien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 20:16

Mijn paard staat vlakbij het Malieveld maar ik moet ook weg met mijn paard binnen twee jaar - en dat heeft helemaal niets met stikstof of onteigening te maken. Dat kan ook nog hè? En bovendien, waarom zouden alleen de boeren de gevolgen moeten merken en de paardensector niet? En er is nog steeds niets zeker, er is nog steeds niets concreets, daar wacht ik liever op dan nu al een hoop herrie te gaan maken.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 20:23

prompter schreef:
Is dit die stal waar zo'n 150 paarden staan? Zo ja, die heeft jaren geleden al te horen gekregen dat ze daar weg moesten, is niet iets van nu. .

Kennelijk had het de afgelopen 3 jaar geen nieuwswaarde, want dit is al iets uit 2019..... Media zijn ook selectief zullen we maar zeggen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 20:24

Ja, en hier linkt men het ook ineens aan stikstofreductie, terwijl het daar niet mee te maken heeft.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 20:39

manzano schreef:
prompter schreef:
Is dit die stal waar zo'n 150 paarden staan? Zo ja, die heeft jaren geleden al te horen gekregen dat ze daar weg moesten, is niet iets van nu. .

Kennelijk had het de afgelopen 3 jaar geen nieuwswaarde, want dit is al iets uit 2019..... Media zijn ook selectief zullen we maar zeggen.

Ze zijn al vaker in het nieuws geweest!
Is hier in de provincie Noord-holland in ieder geval bekend.
Overigens gaat het niet alleen om dit bedrijf. Er moeten iets van 35 bedrijven weg of aanpassen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 20:43

Fransje, gaat dat dan om die overige bedrijven die op verkeerde vergunningen zitten of heeft dat weer een andere reden?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 20:53

prompter schreef:
Fransje, gaat dat dan om die overige bedrijven die op verkeerde vergunningen zitten of heeft dat weer een andere reden?

Allemaal voor het Natuur Netwerk Nederland.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 21:17

Oh, dan is dat weer wat anders. Rond Noordwijk waren er veel stallen op illegale wijze gebouwd, dat moest akkerland zijn of zoiets, maar dat speelt ook al jaren.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 21:39

Dat ging om voormalige bollengrond, waarvan de gemeente vond dat (die bollengrond) weer in ere moest worden hersteld. Het natuur netwerk nederland gaat ook in zuid holland voor problemen zorgen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 00:08

SARINO schreef:
Is de grond van dit bedrijf eigendom of heeft hij deze gepacht?

Eigendom. Net als de rest van deze binnenduinrand. Gaat om veel meer ha.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 01:35

nikkel schreef:
Dat ging om voormalige bollengrond, waarvan de gemeente vond dat (die bollengrond) weer in ere moest worden hersteld. Het natuur netwerk nederland gaat ook in zuid holland voor problemen zorgen.

Klopt en toen konden eigenaren hun stukje ineens toch behouden als weide voor de paarden, moesten ze alleen wel een x bedrag aan de gemeente betalen.
Alles draait uiteindelijk om geld en dat zal in dit geval niet anders zijn.
(Wedden dat over 10 jaar vd peet zijn stukje mooi is volgebouwd met villa's)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 07:54

NoGo schreef:
nikkel schreef:

Klopt en toen konden eigenaren hun stukje ineens toch behouden als weide voor de paarden, moesten ze alleen wel een x bedrag aan de gemeente betalen.
Alles draait uiteindelijk om geld en dat zal in dit geval niet anders zijn.
(Wedden dat over 10 jaar vd peet zijn stukje mooi is volgebouwd met villa's)

Moest de bestemming misschien gewijzigd worden? Een pensionstal is namelijk geen agrarisch bedrijf.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 08:09

dempsyflaing schreef:
Heb je er al wel eens over nagedacht wat er met de paarden gebeurt als complete stallen weg moeten en er geen andere plekken voor zijn? Ik wel en ik word daar niet blij van.

Even een zijsprong.. maar waarom zou het houden van paarden een recht (oid) moeten zijn?
Niet dat het dit onderwerp betreft, maar misschien gaat het zo worden dat paarden (en andere grote dieren) alleen nog maar gehouden mogen worden als daar genoeg ruimte voor is.. En, als het financiele gedeelte op de schop gaat, mag er straks ook niet meer mee gesport worden... wie zal het zeggen..

Vwb dit onderwerp: Ik ben de draad kwijt... de pensionstal uit dit topic, die moet weg omdat de papieren niet in orde zijn? Is dat wat het is?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 08:15

Overigens bewijst de uitspraak in de Urgenda zaak wel dat de overheid niet zo maar alles kan.

Voor iedereen die bang is dat Nederland zomaar wordt volgebouwd, doe goed onderzoek en span een rechtzaak aan of maak bezwaar.
In mijn gemeente zijn ze vanwege alle bezwaren al 30 jaar bezig om een afslag van de snelweg te krijgen. Zonder die afslag, geen nieuwbouw ook al is de grond al bouwrijp en waren de huizen al verkocht.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 08:19

Cer schreef:
Vwb dit onderwerp: Ik ben de draad kwijt... de pensionstal uit dit topic, die moet weg omdat de papieren niet in orde zijn? Is dat wat het is?

Voorlopig moet de stal nog niet weg maar is er grote onzekerheid voor de toekomst vanwege het Natuur Netwerk Nederland. De provincie wil natuur maken van zijn percelen. Afhankelijk van de keuze qua natuur is dat wel of niet te combineren met het houden van paarden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 08:24

fransje23 schreef:
Overigens bewijst de uitspraak in de Urgenda zaak wel dat de overheid niet zo maar alles kan.

Voor iedereen die bang is dat Nederland zomaar wordt volgebouwd, doe goed onderzoek en span een rechtzaak aan of maak bezwaar.
In mijn gemeente zijn ze vanwege alle bezwaren al 30 jaar bezig om een afslag van de snelweg te krijgen. Zonder die afslag, geen nieuwbouw ook al is de grond al bouwrijp en waren de huizen al verkocht.

En het zijn altijd anderen dan de overheid die de klappen opvangen. Ik begrijp dat er dus mensen zijn die 30 jaar geleden een huis gekocht hebben nog steeds op hun huis wachten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 08:26

Dus uiteindelijk komt het door Urgenda, dat de boeren nu in deze situatie zitten (en de industrie een beetje buiten schot blijft? Want de oplossing van de overheid is om het door te schuiven.. althans, zo lijkt het af en toe wel.. :+ 'wij hebben een dwangsom, dus we gaan..uh..júllie nu aanpakken :P )
//sarcastisch//

Ah thanks Fransje :j Nou ja, als hij zich goed uit laat kopen, hoeft ie niet meer te werken denk? 150 pensionklanten.. pfff... %) :')

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 08:30

Loretta schreef:
En het zijn altijd anderen dan de overheid die de klappen opvangen. Ik begrijp dat er dus mensen zijn die 30 jaar geleden een huis gekocht hebben nog steeds op hun huis wachten.

Nee, gelukkig niet.

Plan had nu opgeleverd moeten worden maar is gecanceld. Mensen hebben dus geen nieuw huis maar ook niets gekocht.
De gemeente was vergeten hun plan aan te passen op de situatie dat de afslag er niet kwam en is door de provincie op de vingers getikt.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 08:39

Cer, uitkopen tegen de financiele waarde van natuurgrond heeft geen zin. De financiele waarde van natuurgrond is simpelweg te laag.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 08:47

juval schreef:
mbt je belasting voor de inkomenssteun aan boeren, de inkomenssteun die je bedoelt is waarschijnlijk het GLB vanuit de EU. Dit is om ons voedsel betaalbaar te houden! Voedsel is veel te goedkoop, maar dat is nodig omdat iedereen het moet kunnen betalen. Vandaar de GLB (wat overigens ook voor een heeeel groot deel bij natuurorganisaties terecht komt aangezien het per hectare wordt berekend).

Dat vind ik dus erg nuttig besteed geld.
Het was een reactie op een boos iemand die stelde dat 'de natuur' een "subsidiegraaier" zou zijn.

... noem mij eens iets waar géén subsidie op zit?

(Het ging mij er om dat de agrarische sector ook in dit opzicht niet goed functioneert.
Op zich kan ik uit de voeten met 'voedsel is te goedkoop', maar de prijzen verhogen is nu geen doen voor de consument.
Echte visie gevraagd: BTW verlagen voor 'groen' geproduceerd voedsel, toeslag op de prijs van ander geproduceerd voedsel, en laat de rabobank en de firma's die een miljard winst per jaar 'maken' maar meebetalen aan de schade die ze veroorzaakt hebben.)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 08:49

nikkel schreef:
Cer, uitkopen tegen de financiele waarde van natuurgrond heeft geen zin. De financiele waarde van natuurgrond is simpelweg te laag.

Als er een pensionstal op staat, wat voor soort grond is het dan? (ik heb echt geen idee.. landbouw? Industrie? Particulier?) Is dat wat waard?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 08:56

fransje23 schreef:
Moest de bestemming misschien gewijzigd worden? Een pensionstal is namelijk geen agrarisch bedrijf.

Cer schreef:
nikkel schreef:

Als er een pensionstal op staat, wat voor soort grond is het dan? (ik heb echt geen idee.. landbouw? Industrie? Particulier?) Is dat wat waard?

Pensionstallen vallen bijna altijd onder de bestemming agrarisch en betreft agrarische grond.
Maar goed, bij uitkopen kijk je wel naar meer dan enkel de grondprijs natuurlijk, een bedrijf is meer waard dan dat.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 09:07

Achterom schreef:
Dit topic gaat niet over stikstof. Daar begint de eigenaar over te jammeren, maar hij heeft al in 2019 te horen gekregen dat hij weg moest omdat zijn land deel uitmaakt van het natuurnetwerk. Hij begint dan te stellen dat hij best natuurinclusief paarden kan houden, maar dat kán helemaal niet met 160 paarden op 40 hectare. Hij misbruikt de stikstofdiscussie om de provincie de zwarte piet toe te spelen.

Dit idee heb ik ook idd. Het is oud nieuws en niet perse stikstof gerelateerd, maar maakt wel gebruij van de huidige situatie in ons land.

Iemand zei iets over hokjes denken. Dat paarden en natuur best hand in hand kunnen, en elkaar niet hoeven uit te sluiten. Klopt helemaal. Maar hoevaak zie je dat terug bij stallen? Het is vooral iets 'nieuws' wat kleinschalig door particulieren wordt uitgevoerd heb ik het idee. Maar grote stallen hebben vaak 0,0 dingen om de. Biodiversiteit een boost te geven. Grasland zonder andere plantjes, zandbakken en stallen. En dan houdt het vaak op.