Stikstofplan baart paardenhouders zorgen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Stikstofplan baart paardenhouders zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 10:52

Ik heb niet alles gelezen, dus haak enkel in op het begin onderwerp; zorgen bij de paardenhouders.

Ik heb maar 3 pony's, puur voor eigen plezier. Staan ook aan huis, dus in feite zou ik mij geen zorgen moeten maken. Ware het niet dat ik mijn hooi koop bij een rundveebedrijf wat naast een natuurgebied ligt en waar de toekomst momenteel erg onzeker is, zoals bij meer boeren in deze omgeving.
Ik breng er ook wel eens mijn mest naar die boer en een plaatselijke tuinderij.
En zo zijn er vele hobby paardenhouders in onze omgeving die op die manier echt wel afhankelijk zijn van de lokale boeren.
Als straks boeren verdwijnen en daarmee hun land, dan komen wij als kleine hobbyhouders misschien nog wel eerder in de problemen qua afvoer van de kleine mesthoop en aankoop lage hoeveelheden hooi, dan grote pensionstallen en maneges waar alles via grotere bedrijven (fouragehandel cq mestverwerkers) is geregeld.

Het is niet voor niets dat we stap voor stap zowel paarden als grond hebben moeten registeren.
En het laatste ook nog eens gratis (dat is al heel verdacht in dit land).

Zelf hebben wij al een hectare grond afgestaan voor bouw van industrie en de buren een nog wat groter stuk. We wonen nu dus niet meer landelijk, maar tegen een industriegebied aan.
Op moment van verkoop ons niet gerealiseerd dat dit ook nog wel eens tegen ons gebruikt kan worden op termijn omdat we te dicht met onze dieren op bebouwing zitten en dus in de knel komen met regels waar we eerder geen last van hadden.

En zo worden wij, de houders van dieren, stap voor stap genaaid waar we bij staan. Degene die nog landelijk en vrij wonen, hebben hier wellicht nog niet veel van meekregen, maar zo te lezen beginnen hier op bokt veel paardenhouders, groot en klein, toch wel door te krijgen dat veel niet klopt.

Ik vrees zelfs dat op termijn onze hele hobby naar de knoppen gaat, want er komt vast ook nog wel een stap dat het verboden wordt om paarden te gebruiken. Andere discussie, weet ik, maar wel ook al veel besproken door dezelfde personen die nu voor verdwijnen van de boeren zijn omdat de natuur beschermd moet worden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 10:58

En hier promoten de vleesvervangers en Mc Donalds Amerika stopt ermee.
https://www.marketingtribune.nl/food-en ... /index.xml

geen animo.

Hier in Nederland blijft het animo ook nog steeds laag, maar dat geven ze liever niet teveel toe.
En wij denken de wereld wel te redden :')

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 10:59

Isapaardje schreef:
Ik heb niet alles gelezen, dus haak enkel in op het begin onderwerp; zorgen bij de paardenhouders.

Ik heb maar 3 pony's, puur voor eigen plezier. Staan ook aan huis, dus in feite zou ik mij geen zorgen moeten maken. Ware het niet dat ik mijn hooi koop bij een rundveebedrijf wat naast een natuurgebied ligt en waar de toekomst momenteel erg onzeker is, zoals bij meer boeren in deze omgeving.
En zo zijn er vele hobby paardenhouders in onze omgeving die op die manier echt wel afhankelijk zijn van de lokale boeren.
Als straks boeren verdwijnen en daarmee hun land, dan komen wij als kleine hobbyhouders misschien nog wel eerder in de problemen qua afvoer van de kleine mesthoop en aankoop lage hoeveelheden hooi, dan grote pensionstallen en maneges waar alles via grotere bedrijven (fouragehandel cq mestverwerkers) is geregeld.

Het is niet voor niets dat we stap voor stap zowel paarden als grond hebben moeten registeren.

Zelf hebben wij al een hectare grond afgestaan voor bouw van industrie en de buren een nog wat groter stuk. We wonen nu dus niet meer landelijk, maar tegen een industriegebied aan.
Op moment van verkoop ons niet gerealiseerd dat dit ook nog wel eens tegen ons gebruikt kan worden op termijn omdat we te dicht met onze dieren op bebouwing zitten en dus in de knel komen met regels waar we eerder geen last van hadden.

En zo worden wij, de houders van dieren, stap voor stap genaaid waar we bij staan. Degene die nog landelijk en vrij wonen, hebben hier wellicht nog niet veel van meekregen, maar zo te lezen beginnen hier op bokt veel paardenhouders, groot en klein, toch wel door te krijgen dat veel niet klopt.

Ik vrees zelfs dat op termijn onze hele hobby naar de knoppen gaat, want er komt vast ook nog wel een stap dat het verboden wordt om paarden te gebruiken. Andere discussie, weet ik, maar wel ook al veel besproken door dezelfde personen die nu voor verdwijnen van de boeren zijn omdat de natuur beschermd moet worden.

Inderdaad, en nu kun je nog landelijk wonen. Maar als woning bouw uitgebreid word, en komt bij jou perceel. Dan val je ineens in een woonwijk en dan val je onder hele andere regels. En kan dan einde hobby betekenen

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 11:04

DuoPenotti schreef:

geen animo.

Hier in Nederland blijft het animo ook nog steeds laag, maar dat geven ze liever niet teveel toe.

Wat voor punt probeer je precies te maken?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 11:12

Amber_anne schreef:
DuoPenotti schreef:

geen animo.

Wat voor punt probeer je precies te maken?

dat staat er toch?

Dat de meeste mensen het niet te vreten vinden
Ook in Nederland is het animo laag.
Maar het hier wel door de strot geduwd word als beter voor het milieu
en amerika eet wel door...ja dat helpt zeg wat wij doen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 11:21

Janneke2 schreef:
Kweekvlees is een soort van dure vleesvervanger.

Toegegeven: er zit echt dier in.
Dwz: klein beetje echt dier "en heel veel peperdure technologie".
(En idd: hoeveel emissies etc etc etc.)

Op zich geen goed nieuws voor vleesboeren, maar het draagt niet per se bij aan een betere landbouwsector.

Of aan de duurzaamheid waar het om zou moeten gaan. En tussen de korte tijd om werkelijk stappen te zetten en het najagen van een winst optie door deze greenwashing onderneming kost dat geld wat eigenlijk niet "vrij" is om te verspillen. Voor complotten is teveel complexe interactie in deze hele machine (en narcisten die zo goed samenwerken?!), maar ik vraag mij wel af hoeveel incompetentie is, hoeveel echt niet weten en hoeveel ivm vriendjes en bedrijfslevenbaan na politiek de oren laten hangen naar lobby. Voor mij als je na een politieke carriere een baan in het bedrijfsleven kan krijgen was je inderdaad politicus, geen volksvertegenwoordiger (anders dan op de loonstrook).

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 11:26

DuoPenotti schreef:

Ik vind inderdaad niet elke vegaburger lekker.
Maar ik vond ook niet elke vleessoort lekker.

Er zijn zoveel alternatieven als je vega wilt eten, er is echt voor ieder wel wat wils. Dat het bij de fastfoodketens niet loopt kan ik me voorstellen. Is nou ook niet echt de plek waar mensen eten die bewust met hun gezondheid of de planeet omgaan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 11:29

Mars schreef:
DuoPenotti schreef:

Ik vind inderdaad niet elke vegaburger lekker.
Maar ik vond ook niet elke vleessoort lekker.

Er zijn zoveel alternatieven als je vega wilt eten, er is echt voor ieder wel wat wils. Dat het bij de fastfoodketens niet loopt kan ik me voorstellen. Is nou ook niet echt de plek waar mensen eten die bewust met hun gezondheid of de planeet omgaan.

5 % vegetariërs, dan is het toch logisch dat het niet loopt?
maar die 5% schreeuwt wel hard, dat wel :j

En ja dan drukken ze dat tegenwoordig in de media door de strot, maar wat helpt dat als in Amerika iedereen door eet, in China de vleesconsumptie stijgt.
En hier alles maar op kosten jagen...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 11:32

Waarom moet je hier nu altijd maar feiten onderbouwen met links over wetenschappelijke onderzoeken e.d als je zelf aan den lijve ondervind wat er allemaal al aan het veranderen en veranderd is?
Je ken mij niet vertellen dat het niemand op valt hoe sneaky er veranderingen in sluipen.

Oh, de corona wet moet er door nu. Iemand die dat volgt? Nee eigenlijk geen interesse om eerlijk te zijn want te druk met andere dingen enz... tot we weer tot achterlijke regels gedwongen worden die nu bij de wet worden vast gelegd. Word je gewoon door de strot geduwd en ook weer zo een voorbeeld hoe het er aan toe gaat.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 11:35

OleJon schreef:
Inderdaad, en nu kun je nog landelijk wonen. Maar als woning bouw uitgebreid word, en komt bij jou perceel. Dan val je ineens in een woonwijk en dan val je onder hele andere regels. En kan dan einde hobby betekenen

Ik ben het lang niet met al je berichten eens. Maar dit is idd wel een probleem dat zich meer en meer gaat voordoen. Naast dat ik zorgen heb of paarden straks nog wel buiten kunnen lopen, we hooi nog wel kunnen krijgen/betaalbaar kunnen houden, is het steeds meer huizen bouwen ook echt een probleem. Verhalen van stalletjes die weg moeten ivm 'overlast'. Zit er al jaren, maar sinds 1 jaar is de woonwijk uitgebreid. Ik durf te wedden dat uit dat stukje nieuwbouw de ellende is begonnen....

Ik maak me echt wel zorgen over de toekomst van paardenhouden en vraag mijzelf ook sterk af of ik na mijn huidige paarden nog met nieuwe zou willen beginnen om deze reden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 11:39

5% vegetarier... Maar denk je dan dat alleen vegetariers vleesvervangers eten? Het zijn vaak ook juist de mensen die wél vlees eten. Wij eten een paar dagen per week vlees, af en toe een vleesvervanger en soms niks vervangends. Zo zijn er best veel mensen. Het is hier in de supermarkten ook altijd redelijk vlot uitverkocht als het in de aanbieding is de vleesvervangers.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 11:43

Wat betreft die vleesvervangers bij McDonalds/Burger King.. Hoe vaak ik al niet een vega burger heb besteld en te horen krijg dat ie niet op voorraad is.. of erger nog; gewoon een stuk vlees op het broodje krijg 8)7 En dat is echt geen uitzondering! Logisch dat mensen het dan uiteindelijk niet meer bestellen. Sommige filialen hebben het goed voor elkaar, maar het grootste deel is drama. Terwijl de vleesvervangers echt lekker zijn, ik heb me in het begin echt staan afvragen of ze niet per ongeluk de vlees-variant hadden gegeven. Inmiddels weet ik dat je het aan de vorm van de burger kan zien.
Bij de burger king schijnt de vegetarische burger trouwens echt wel goed te verkopen in Nederland (zie tekst onderaan) https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... rs-whopper
Mooie actie ook!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 11:43

Isapaardje schreef:

Idd toen niet verder gekeken dan jullie neus lang was en voor het grote geld gegaan….

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 11:44

@spenk
ja in de aanbieding, dan wel ja.... anders niet :D

Maar idd je hebt gelijk het word ook een beetje gegeten door niet vegetariërs.
Al hoor ik om mij heen dar de meeste het niet te eten vinden en dan een dag gewoon geen vervanger of vlees eten.
Ik ook, wij eten niet dagelijks vlees maar vervangers vind ik niet lekker. En als ik kies voor een dag geen vlees zou ik ook niet weten waarom ik het vervangen wil hebben eigenlijk....

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 11:48

En wie houden ze hier in Nederland nu voor de gek...stikstof heeft het gedaan, vooral de boer, de schijtende paarden komen ook aan de beurt

En dan keek je vanmorgen naar boven.
Dit is elke dag zo alleen nu zichtbaar door de koude op grote hoogte...

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 11:51

Ik vind ook niet alle vervangers lekker, maar er zitten echt heerlijke soorten tussen. Er zijn ook zo enorm veel verschillende vervangers dat je eigenlijk niet kan zeggen 'ik lust ze allemaal niet', omdat het sterk is dat je ze allemaal hebt geprobeerd. Ik heb ook lang niet alles geproefd. Hier zijn vooral de gevulde Valess schelpen een succes, met tomaat en kaas, of gewoon met kaas. En Quorn, dat is van paddestoelen gemaakt. Droge balletjes en hamburgers vind ik dan weer niks, maar die lustte ik in vlees-vorm ook al nooit, met van die vieze harde en snotterige stukjes erin :r

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 11:59

Het is misschien maar net wat je perspectief is. Hier in het dorp zie je een duidelijke groei en vegetarische en biologische producten. De supermarkt heeft ondertussen een groot aanbod. Om me heen hoor ik steeds meer mensen die minder of geen vlees eten.

Dat de vega producten in de fastfoodketens niet lopen snap ik. Je moet het maar net lusten. Daarbij zijn er genoeg vegetariërs en vegans die gewoon niet daar willen eten.

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:00

DuoPenotti schreef:
En wie houden ze hier in Nederland nu voor de gek...stikstof heeft het gedaan, vooral de boer, de schijtende paarden komen ook aan de beurt

[ Afbeelding ]

Ja maar die stikstof telt niet omdat het boven een bepaald aan meters is, dan heeft stikstof geen effect meer. Logisch toch? :Y)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:03

DuoPenotti schreef:

[ Afbeelding ]

Dat is geen stikstof. Dat zijn chem trails met goedjes die ons wat volgzamer maakt...

:+

Anyhoe, ik vind het idd fair als alle stikstofveroorzakers iets moeten doen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:04

Mensen blijven consumeren, voedsel, spullen en vakanties. Omdat het kan, omdat het blijkbaar een recht is geworden. Maar waar is het recht van de anderer levensvormen op deze planeet? Dat consumeren duurder wordt, logisch, de vervuiler betaalt. En het kan eigenlijk niet meer, de planeet kan het niet langer dragen. Hoe hard je ook schreeuwt over onrecht, zolang we door gaan met het uitputten en vervuilen van de aarde, hoe duurder het wordt. Te veel mensen... ja, wel voor deze levensstandaard in het westen. Maar zo ingewikkeld om dat in te dammen. Onderwijs helpt, kennis helpt, een verbeterde levenskans helpt. Maar is het genoeg? "We" doen het met elkaar, er is geen wij of zij. Er zijn verschillende gedachten, belangen, er is grote ongelijkheid en een tekort schietende overheid, maar dat is niets als je het vergelijkt met landen waar een ander regime heerst. (Wat het niet minder schrijnend maakt voor mensen hier) Mensen doen wat ze kunnen, maar is het genoeg?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:05

8nnemiek schreef:
Ik vind ook niet alle vervangers lekker, maar er zitten echt heerlijke soorten tussen. Er zijn ook zo enorm veel verschillende vervangers dat je eigenlijk niet kan zeggen 'ik lust ze allemaal niet', omdat het sterk is dat je ze allemaal hebt geprobeerd. Ik heb ook lang niet alles geproefd. Hier zijn vooral de gevulde Valess schelpen een succes, met tomaat en kaas, of gewoon met kaas. En Quorn, dat is van paddestoelen gemaakt. Droge balletjes en hamburgers vind ik dan weer niks, maar die lustte ik in vlees-vorm ook al nooit, met van die vieze harde en snotterige stukjes erin :r

Vroeger had je Beemster kaasschnitzels, die vond ik wel lekker. Nu hebben ze die niet meer, alleen van Appie zelf en die smaakt chemisch. Je kunt nog beter zelf een stuk kaas paneren en bakken, dan die troep uit het vegavak. Dat is veelal ultraprocessed voedsel met veel ongezonde toevoegingen.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:06

Schiphol heeft dan ook vrij recent gehoord dat ze 12% moeten inkrimpen. Vliegtickets mogen van mij ook duurder worden.

Maar dat betekent niet dat andere veroorzakers niet mee moeten doen. :D

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:07

josien_m_ schreef:
Mensen blijven consumeren, voedsel, spullen en vakanties. Omdat het kan, omdat het blijkbaar een recht is geworden. Maar waar is het recht van de anderer levensvormen op deze planeet? Dat consumeren duurder wordt, logisch, de vervuiler betaalt. En het kan eigenlijk niet meer, de planeet kan het niet langer dragen. Hoe hard je ook schreeuwt over onrecht, zolang we door gaan met het uitputten en vervuilen van de aarde, hoe duurder het wordt. Te veel mensen... ja, wel voor deze levensstandaard in het westen. Maar zo ingewikkeld om dat in te dammen. Onderwijs helpt, kennis helpt, een verbeterde levenskans helpt. Maar is het genoeg? "We" doen het met elkaar, er is geen wij of zij. Er zijn verschillende gedachten, belangen, er is grote ongelijkheid en een tekort schietende overheid, maar dat is niets als je het vergelijkt met landen waar een ander regime heerst. (Wat het niet minder schrijnend maakt voor mensen hier) Mensen doen wat ze kunnen, maar is het genoeg?

Maar wat voor soort leven zie jij dan voor je? Gewoon thuis blijven en werken en geen uitjes, spullen waar je blij van wordt en geen reizen? En lekkere dingen mag je ook niet meer eten. Waarom zou je dan uberhaupt nog willen leven?

DuoPenotti

Nou dat goedje daar geloof ik niet in, dat complot denken mag weg blijven... :D
Maar dit is wat 24/7/365 dagen in de week in de lucht komt maar ze inderdaad, bewust, niet meten.
Want idd zo hoog is het ineens magisch foetsie :j

Schiphol krimpen (kunnen ook niet handhaven door personeelstekort dus spelen het spelletje mooi mee) en dan andere vliegvelden uitbreiden..tjaa....

Isapaardje

Alja schreef:
Isapaardje schreef:

Zelf hebben wij al een hectare grond afgestaan voor bouw van industrie en de buren een nog wat groter stuk.

Idd toen niet verder gekeken dan jullie neus lang was en voor het grote geld gegaan….

Dat is ook een aanname van je en kennelijk niet goed gelezen. Het is bijna letterlijk afgestaan omdat er een nare familieomstandigheid plaats vond en we niet heel veel te kiezen hadden. Of alles kwijt raken, of een deel zelf houden.
Maar goed, denk wat je ervan wilt denken verder. Staat los van deze discussie :o