KWPN x Iberisch paard: het sportpaard van de toekomst?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: KWPN x Iberisch paard: het sportpaard van de toekomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 08:38

Ava de conclusie die je trekt is niet juist, het enige wat ik zeg is dat het me al vaker opgevallen is dat sommige mensen andere rassen gaan beoordelen en vergelijken met een KWPNer en daarbij dus de rastypische zaken uit het oog verliezen. Vaak omdat ze die ook niet kennen, en als ze er twee van dezelfde soort gezien hebben de rest ook allemaal over 1 kam scheren wat hier in het topic ook continu gebeurd. Inmiddels zijn er ook genoeg friezen die Grand Prix lopen en qua beweging zijn deze ook echt niet meer te vergelijken met 20 jaar geleden.

De vele KWPNers die ik aanhaalde bedoelde ik in de topsport en de Grand Prix, kijk maar wederom eens naar Ferro bloed..als je het over weinig souplesse hebt zijn die daar wel echt het toonbeeld van en zo zijn er meer. In de Grand Prix dus.

Verder ga ik uit deze in mijn ogen zinloze discussie, er zit zoveel verschil in Iberiers onderling qua kwaliteit en beweging, net zoals bij KWPNers onderling en dat werd gisteren mooi tentoongesteld.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 08:39

Bellatrix schreef:
Ja, zoiets dacht ik al. :D
Maar vond het wel grappig. :))

Sonnentanz CO. Prachtig veulen.
[ Afbeelding ]

Dat was mijn favoriet, zoveel souplesse en een goede galop..echt een heel goed veulen. :)

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 08:59

Ik lees jullie interessante discussie mee en maak mijn eigen bedenkingen.

1 f1 kruisingen kunnen wel eens echt meevallen, maar als je met die f1 kruisingen verder gaat fokken is het loterij welke eigenschappen doorgegeven worden. Dan ben je al snel enkele generaties verder voor je het gewenste geselecteerd hebt.
Ikzelf zou mijn merrie niet met een f1hengst laten dekken.

2 Sommige eigenschappen zijn gewoon niet verenigbaar:
Korte rug/lange rug. Je kan nooit beide hebben.
Zweefmoment/weinig zweefmoment (gemakkelijker uit te zitten)
Barokke hoofd/ volbloedkopje
Grote maat/ kleine maat

3 het karakter van de kwpn zoekt men te verbeteren. Maar ik lees hier dat dit bij de Iberiers ook wel zijn kantjes heeft. Het kan goed komen, maar zal een hele zoektocht zijn.

4 fokken voor de basissport ... het is wel in tegenstelling met het kwpn fokdoel, waarin letterlijk staat "fokken voor de topsport".
En kan het wel? Hoe selecteer je de allerbeste basissporthengst? Een net-niet hengst met goed karakter en gezondheid wordt vaak een basissporthengst genoemd. Maar dat is moeilijk verkoopbaar. "We gaan vandaag eens net-niet hengsten selecteren," ... haha!

Mijn besluit:
kwpn wil de fokkers laten kruisen met paarden die ze zelf nooit of te nimmer zouden keuren. Bovendien willen ze de kwpnhengsten op de - ingevoerde en dat zijn dikwijls niet de beste - iberische merries. Om goede resultaten te bekomen zouden ze beter een bewezen iberische tophengst op goede kwpnmerries zetten. Toch doen ze dat niet.
Volgens mij is heel het experiment vooral een commerciële zet om de massaal ingevoerde iberische paarden weer kwpn te laten fokken. De kwpn hengstenhouders (die een grote vinger in de pap hebben) zien dat natuurlijk zitten.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 13:07

koend schreef:
Ik lees jullie interessante discussie mee en maak mijn eigen bedenkingen.

1 f1 kruisingen kunnen wel eens echt meevallen, maar als je met die f1 kruisingen verder gaat fokken is het loterij welke eigenschappen doorgegeven worden. Dan ben je al snel enkele generaties verder voor je het gewenste geselecteerd hebt.
Ikzelf zou mijn merrie niet met een f1hengst laten dekken.

Grote maat/ kleine maat

3 het karakter van de kwpn zoekt men te verbeteren. Maar ik lees hier dat dit bij de Iberiers ook wel zijn kantjes heeft. Het kan goed komen, maar zal een hele zoektocht zijn.

4 fokken voor de basissport ... het is wel in tegenstelling met het kwpn fokdoel, waarin letterlijk staat "fokken voor de topsport".
En kan het wel? Hoe selecteer je de allerbeste basissporthengst? Een net-niet hengst met goed karakter en gezondheid wordt vaak een basissporthengst genoemd. Maar dat is moeilijk verkoopbaar. "We gaan vandaag eens net-niet hengsten selecteren," ... haha!

Mijn besluit:
kwpn wil de fokkers laten kruisen met paarden die ze zelf nooit of te nimmer zouden keuren. Bovendien willen ze de kwpnhengsten op de - ingevoerde en dat zijn dikwijls niet de beste - iberische merries. Om goede resultaten te bekomen zouden ze beter een bewezen iberische tophengst op goede kwpnmerries zetten. Toch doen ze dat niet.
Volgens mij is heel het experiment vooral een commerciële zet om de massaal ingevoerde iberische paarden weer kwpn te laten fokken. De kwpn hengstenhouders (die een grote vinger in de pap hebben) zien dat natuurlijk zitten.

Ik had het niet mooier kunnen verwoorden.

Mijn gedachte: verdienmodel.
Daarnaast ben ik niet weg van het kwpn stamboek.
Commercieel, te veel vinger in de pap.
All about the money

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 13:15

Ik denk dat het KWPN niet zo moet hameren op rechthoekmodel en langgelijnde paarden. Kortere paarden zijn voor dressuur helemaal niet nadelig. Met de kruisingen krijg je ook weer iets kortere paarden, wat denk ik dus niet erg is maar met een beetje pech en die doelstelling van het KWPN gaan ze de Iberische paarden ook langer fokken. En dan lijkt me niet wenselijkl

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 13:25

Nouja, dat denk ik niet. Wel dat het een verdienmodel is natuurlijk, dat lijkt me wel duidelijk, ook met het onderscheid tussen KWPN merrie met Iberische hengst of andersom.

Maar ze kunnen nu wel deze kruisingen fokken zoals zij het graag zien, maar het zijn geen Iberische paarden meer. Een zuivere Iberische blijft gewoon zoals het is, tenzij díé fokkers juist bedenken 'goh, misschien gaan we toch het type van KWPN maar volgen' en daarop blijven selecteren.

Het KWPN zelf heeft echter geen invloed over de raszuivere Iberische paarden... Ik zou deze kruisingen ook absoluut niet Iberisch noemen. Het is gewoon outcrossing.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 13:27

Ik heb het vast ergens gemist…
Maar is het nu ook de bedoeling dat deze kruisingen goed gekeurd gaan worden voor de fokkerij en ingezet geworden als dekhengsten of fokmerries of blijven dit eindproducten?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 14:05

JessicaD88 schreef:
gaan ze de Iberische paarden ook langer fokken. En dan lijkt me niet wenselijkl

Dat gebeurt al bij zowel de PRE als de PSL. De echte barokke types zie je steeds minder omdat er "dressuurpaarden" gefokt moeten worden. Niet alleen meer maat ( tot zelfs boven de 170 cm) maar ook meer lengte en idiote "strek/ steek" gangen waardoor het oorspronkelijke type steeds meer verdwijnt.
Veel Iberiërs kunnen, op het soms nog wat convexe hoofd na, doorgaan voor de zoveelste warmbloed. Al heel wat jaartjes terug waren we met onze ( voor huidige begrippen barokke) hengst op een keuring in het buitenland. Soms dachten we toch echt dat we ons vergist hadden en op een warmbloed keuring terecht waren gekomen.

Ten koste van een "ideaalplaatje" worden er weer aparte rassen naar de Filistijnen geholpen.....niet de 1e keer en zeker niet de laatste keer. En inderdaad; het is alleen maar een verdienmodel.

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 14:27

weet iemand of het blok met Johnny Depp en Hester Bischot met Gallito terug te zien is ? dit leek me juist zo interessant! helaas via clipmyhorse niet terug kunnen vinden .

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 15:29

Elisa2 schreef:
Ava de conclusie die je trekt is niet juist, het enige wat ik zeg is dat het me al vaker opgevallen is dat sommige mensen andere rassen gaan beoordelen en vergelijken met een KWPNer en daarbij dus de rastypische zaken uit het oog verliezen.

Hier vind ik je echt heel vaag worden. "Sommige mensen" zoals wie bijvoorbeeld? Kun je een categorie noemen? Want dit is echt heel onduidelijk voor mij.

Vergelijken met "een KWPN-er"? Welke dan? Welke lijnen? Of bedoel je het algemene beeld?

Elisa2 schreef:
Vaak omdat ze die ook niet kennen, en als ze er twee van dezelfde soort gezien hebben de rest ook allemaal over 1 kam scheren wat hier in het topic ook continu gebeurd.

En "die KWPN-er" is dat niet? Dan doe je toch gewoon hetzelfde?
Ik heb daar geen probleem mee, maar ik vind het wel bijzonder dat je mensen dingen verwijt die je in de volgende zin zelf doet.

Overigens is het niet zozeer over een kam scheren, maar rassen hebben een rasstandaard, en dus is er een algemeen beeld. En dat algemene beeld is wat beoordeeld wordt. En dat je dan met uitzonderingen komt is leuk, maar dat veranderd natuurlijk helemaal niets aan het algemene beeld, of aan de rasstandaard, wel?

Dat is zoiets als dat ik zeg: "Duitsers spreken over het algemeen Duits" en jij reageert met: "nou, ik ken er ook die héél goed Spaans spreken"

Dat kan best zo zijn, maar de meeste Duitsers spreken geen Spaans, en daar verandert jouw uitzondering niets aan. Het is niet voor niets een uitzondering.

Elisa2 schreef:
De vele KWPNers die ik aanhaalde bedoelde ik in de topsport en de Grand Prix, kijk maar wederom eens naar Ferro bloed..als je het over weinig souplesse hebt zijn die daar wel echt het toonbeeld van en zo zijn er meer. In de Grand Prix dus.

Ik denk dat je dan souplesse maar eens moet definiëren, want blijkbaar hebben wij daar een totaal verschillend beeld van. Overigens geeft Ferro een vrij korte rug door, en is het doel van het KWPN jarenlang geweest paarden in het rechthoeksmodel fokken, dus langer gelijnd.

Elisa2 schreef:
Inmiddels zijn er ook genoeg friezen die Grand Prix lopen en qua beweging zijn deze ook echt niet meer te vergelijken met 20 jaar geleden.

Ik pak even deze er nog uit. Ik ken namelijk zeer fanatieke Friezenfokkers. En qua bouw en beweging zijn ze absoluut anders dan vroeger. Of het een vooruitgang is, daar verschillen de meningen over, ik vind van wel.
Qua karakter zijn ze ook heel anders. Toch kopen de meeste mensen niet een Fries voor de sport, maar voor recreatie. Er zijn liefhebbers die het moderne type Fries helemaal niet leuk vinden, want niet meer het relaxte paard wat zij zoeken.

De reden dat dat zo is (die je vrolijk even negeert) is dat er heel bewust is gefokt op een meer sportief type, betere ruggen, meer lengte in de hals, langere benen, en een ander temperament, en de Friezen die bij de stal vandaan komen waar ik het over heb, zijn geen recreatiepaarden meer. Dus de rasstandaard is veranderd. Het oudere type is namelijk nog altijd een recreatiepaard, waarvan de eigenaren geen sportambities hebben.

Daar zit verder geen waardeoordeel in, mij maakt het niet uit namelijk.

Ik kan van alle paarden genieten, maar ik vind het waanzin om te roepen dat, omdat er zoveel onderlinge verschillen zijn, het niet uitmaakt. Natuurlijk maakt het wel uit, en natuurlijk is het ene ras veel geschikter voor sport dan het andere.

Andere rassen zijn weer super voor de basissport, waar mensen niet een heel scherp, heet, sensibel paard willen hebben, maar liever een wat nuchterder dier, die foutjes vergeeft, en niet heel kijkerig of schrikkerig is.

koend schreef:
Grote maat/ kleine maat

Dank u!!!! En dit was het hele punt.

koend schreef:

Hahaha ja, ik moet erbij vertellen dat de Spanjaarden die ik ken ook wel kijkerig kunnen zijn, en zeker ook sensibel en scherp, maar net wat beter blijven nadenken :=

Of dat altijd in het voordeel van de eigenaar is weet ik niet, Ayasha heeft zeker een punt dat ze ook niet altijd vergevingsgezind zijn, en er een punt is dat ze het gewoon zat zijn, ik herken dat beeld wel idd.

koend schreef:

Eens.
Veel mensen willen toch graag een goed gebouwd paard wat ook gaaf kan bewegen, het oog wil ook wat. Is dat verenigbaar met dit fokdoel? Ik weet het niet.

Voor mezelf ga ik uitwijken naar de Duitse paarden, als het KWPN dit doorzet.
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 04-08-22 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 15:29

KoenD schreef:
Bovendien willen ze de kwpnhengsten op de - ingevoerde en dat zijn dikwijls niet de beste - iberische merries. Om goede resultaten te bekomen zouden ze beter een bewezen iberische tophengst op goede kwpnmerries zetten. Toch doen ze dat niet.

Dit aspect had ik even overheen gelezen.

'Would you ever believe THIS... ?!'

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 15:34

Even nog als laatste aanvulling: ik heb echt niets tegen Iberische rassen. Ik vind ze heel leuk.

Maar ik denk dat het kruisen voor beide rassen geen verbetering is, omdat er een aantal aspecten zijn die onverenigbaar zijn, maar imo wel voor de sterke punten van beide rassen respectievelijk zorgen.

Ik denk dat voor de mensen die wat klassieker willen rijden, de Iberiërs juist heel erg gaaf zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 15:42

In mijn ogen moet je in de fokkerij altijd per paard kijken en niet een heel ras op 1 hoop gooien.

Kijk naar je merrie en haar afstamming en kies daar een passende hengst bij.

Men zou ook kritischer mogen zijn bij het fokken. Niet elke merrie zou gebruikt moeten worden voor de fokkerij. Mensen denken altijd maar elle minpunten te kunnen verbeteren.

En de hengstenkeuze zou moeten zijn wat bij de merrie past en niet of het papier erbij er leuk uit zal zien of interessant klinkt langs de kant om te benoemen.

Als het KWPN deze kruisingen wil gaan stimuleren is dat prima en laat het mogelijk zijn om dan deze nakomelingen in te schrijven. Maar om er nu gelijk een nieuwe hele hype van te maken om massaal de KWPN'er en een Iberische te gaan kruisen, gaat ook weer veel mindere paarden geven.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 15:51

Als ik voor mezelf spreek… Ik hoef zelf geen spectaculair bewegingswonder. Dat kan ik helemaal niet handelen.
Dat kunnen overigens heel veel mensen niet, maar veel mensen overschatten zichzelf wel. Dat is jammer.

Dat het KWPN dit uitprobeert om toch naast goede paarden, ook iets beter handelbare paarden voor de amateurs te fokken snap ik wel.

Ik hoef ze nog steeds niet, maar deze gedachte snap ik wel. Ik hoop wel dat er mbt de Iberische paarden zelf als ras het eigen goede karakter behouden blijft.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 16:52

lotte002 schreef:
weet iemand of het blok met Johnny Depp en Hester Bischot met Gallito terug te zien is ? dit leek me juist zo interessant! helaas via clipmyhorse niet terug kunnen vinden .

Het staat er wel op hoor, alleen niet in hun 'eigen' video. Als je naar deze video gaat zie je dat het ong 32 minuten duurt, even doorspoelen en dan zie je ze!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 17:51

Ineke2 schreef:
Ik hoef ze nog steeds niet, maar deze gedachte snap ik wel. Ik hoop wel dat er mbt de Iberische paarden zelf als ras het eigen goede karakter behouden blijft.

Daar ben ik een beetje bang voor idd, want een vergevingsgezind, nuchter paard is gewoon fijn om te hebben en het zou jammer zijn als dat wegviel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 18:11

Ava, ik heb al gezegd dat ik klaar ben met de vermoeiende discussie met jou. Ik heb je bericht dus ook niet gelezen en ga er ook niet op reageren. Denk wat je wilt denken..i don't care.

Ontopic wat ik eigenlijk zat te bedenken is dat ze hele stomme voorbeelden hadden genomen wbt de voorgestelde hengsten. Johnny Depp is namelijk nog korter in zijn rug dan de meeste iberiers en Gallito vrij langgelijnd. Dus de hele theorie van kort versus langgelijnd gaat dan al niet meer op.

Daarnaast viel het doorgefokte wbt de kwaliteit mij ook erg op bij vooral de PRE,s. Slechte ruggen en modellen en nog maar een schim van wat het zou moeten zijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 18:25

Elisa2 schreef:
Ava, ik heb al gezegd dat ik klaar ben met de vermoeiende discussie met jou. Ik heb je bericht dus ook niet gelezen en ga er ook niet op reageren. Denk wat je wilt denken..i don't care.

Ontopic wat ik eigenlijk zat te bedenken is dat ze hele stomme voorbeelden hadden genomen wbt de voorgestelde hengsten. Johnny Depp is namelijk nog korter in zijn rug dan de meeste iberiers en Gallito vrij langgelijnd. Dus de hele theorie van kort versus langgelijnd gaat dan al niet meer op.

Daarnaast viel het doorgefokte wbt de kwaliteit mij ook erg op bij vooral de PRE,s. Slechte ruggen en modellen en nog maar een schim van wat het zou moeten zijn.

Je maakt steeds dezelfde denkfout. Dat een paard niet voldoet aan de standaard betekent niet dat je het op de hele populatie kan betrekken.

Er zijn kortgelijnde paarden met veel souplesse. Er zijn langgelijnde paarden met weinig souplesse. Er zijn langgelijnde paarden met talent voor verzamelen. Er zijn kortgelijnde paarden die dat niet hebben.

Dat betekent echter niet dat over het algemeen geldt dat je met langelijnde paarden een grotere kans hebt op souplesse en talent voor zijgangen en met kortgelijnde paarden over het algemeen meer kans hebt op verzamel talent.

Het is makkelijker een lange zweep te buigen, dan een korte zweep. Lengte die je niet hebt, kun je niet buigen.

Hoe langer een paard is, hoe minder makkelijk het is om korter te worden = verzamelen. Dat is simpele natuurkunde.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 18:39

Ineke2 schreef:

Denk dat zolang ze de tradities in Spanje en Portugal in ere houden je daar wel paarden met goede karakters zult houden. Sherry drinken met je vrouw achterop zittend op een "rilkikker" is niet zo een succes, denk ik.
De fokkers zich richten op een hoger segment en meer sportgericht zullen misschien een concessie doen.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 19:30

Persoonlijk vind ik dat ze dichter bij fokdoel "basissportpaard" zitten bij de Geldersen.
Hadden ze die niet beter gebruikt om op de Iberiers te zetten? Het zou goed zijn om de Gelderse fokrichting wat meer merries te bezorgen.

Kunnen die iberiers trouwens een parcours springen en ook voor de wagen?
Een domme vraag?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 19:31

Voor de wagen denk ik wel :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 20:15

koend schreef:
Persoonlijk vind ik dat ze dichter bij fokdoel "basissportpaard" zitten bij de Geldersen.
Hadden ze die niet beter gebruikt om op de Iberiers te zetten? Het zou goed zijn om de Gelderse fokrichting wat meer merries te bezorgen.

Kunnen die iberiers trouwens een parcours springen en ook voor de wagen?
Een domme vraag?

Heeft IJsbrand Chardon niet een vierspan Lippizaners?

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 20:37

Een parcours springen ook wel hoor. Zo ken ik meer dan één PRE die echt goed zijn in XC.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 21:07

Ik heb een PRE gereden die als tuigpaard vanuit Utrecht naar Parijs is geweest en terug.

Ook een relatief groot deel van de Lippizaners is tuigpaard.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 21:56

princequillo schreef:
Een parcours springen ook wel hoor. Zo ken ik meer dan één PRE die echt goed zijn in XC.

Wat is XC?