Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
koend schreef:Ik lees jullie interessante discussie mee en maak mijn eigen bedenkingen.
1 f1 kruisingen kunnen wel eens echt meevallen, maar als je met die f1 kruisingen verder gaat fokken is het loterij welke eigenschappen doorgegeven worden. Dan ben je al snel enkele generaties verder voor je het gewenste geselecteerd hebt.
Ikzelf zou mijn merrie niet met een f1hengst laten dekken.
2 Sommige eigenschappen zijn gewoon niet verenigbaar:
Korte rug/lange rug. Je kan nooit beide hebben.
Zweefmoment/weinig zweefmoment (gemakkelijker uit te zitten)
Barokke hoofd/ volbloedkopje
Grote maat/ kleine maat
3 het karakter van de kwpn zoekt men te verbeteren. Maar ik lees hier dat dit bij de Iberiers ook wel zijn kantjes heeft. Het kan goed komen, maar zal een hele zoektocht zijn.
4 fokken voor de basissport ... het is wel in tegenstelling met het kwpn fokdoel, waarin letterlijk staat "fokken voor de topsport".
En kan het wel? Hoe selecteer je de allerbeste basissporthengst? Een net-niet hengst met goed karakter en gezondheid wordt vaak een basissporthengst genoemd. Maar dat is moeilijk verkoopbaar. "We gaan vandaag eens net-niet hengsten selecteren," ... haha!
Mijn besluit:
kwpn wil de fokkers laten kruisen met paarden die ze zelf nooit of te nimmer zouden keuren. Bovendien willen ze de kwpnhengsten op de - ingevoerde en dat zijn dikwijls niet de beste - iberische merries. Om goede resultaten te bekomen zouden ze beter een bewezen iberische tophengst op goede kwpnmerries zetten. Toch doen ze dat niet.
Volgens mij is heel het experiment vooral een commerciële zet om de massaal ingevoerde iberische paarden weer kwpn te laten fokken. De kwpn hengstenhouders (die een grote vinger in de pap hebben) zien dat natuurlijk zitten.
JessicaD88 schreef:gaan ze de Iberische paarden ook langer fokken. En dan lijkt me niet wenselijkl
Elisa2 schreef:Ava de conclusie die je trekt is niet juist, het enige wat ik zeg is dat het me al vaker opgevallen is dat sommige mensen andere rassen gaan beoordelen en vergelijken met een KWPNer en daarbij dus de rastypische zaken uit het oog verliezen.
Elisa2 schreef:Vaak omdat ze die ook niet kennen, en als ze er twee van dezelfde soort gezien hebben de rest ook allemaal over 1 kam scheren wat hier in het topic ook continu gebeurd.
Elisa2 schreef:De vele KWPNers die ik aanhaalde bedoelde ik in de topsport en de Grand Prix, kijk maar wederom eens naar Ferro bloed..als je het over weinig souplesse hebt zijn die daar wel echt het toonbeeld van en zo zijn er meer. In de Grand Prix dus.
Elisa2 schreef:Inmiddels zijn er ook genoeg friezen die Grand Prix lopen en qua beweging zijn deze ook echt niet meer te vergelijken met 20 jaar geleden.
koend schreef:2 Sommige eigenschappen zijn gewoon niet verenigbaar:
Korte rug/lange rug. Je kan nooit beide hebben.
Zweefmoment/weinig zweefmoment (gemakkelijker uit te zitten)
Barokke hoofd/ volbloedkopje
Grote maat/ kleine maat
koend schreef:3 het karakter van de kwpn zoekt men te verbeteren. Maar ik lees hier dat dit bij de Iberiers ook wel zijn kantjes heeft. Het kan goed komen, maar zal een hele zoektocht zijn.
koend schreef:4 fokken voor de basissport ... het is wel in tegenstelling met het kwpn fokdoel, waarin letterlijk staat "fokken voor de topsport".
En kan het wel? Hoe selecteer je de allerbeste basissporthengst? Een net-niet hengst met goed karakter en gezondheid wordt vaak een basissporthengst genoemd. Maar dat is moeilijk verkoopbaar. "We gaan vandaag eens net-niet hengsten selecteren," ... haha!
KoenD schreef:Bovendien willen ze de kwpnhengsten op de - ingevoerde en dat zijn dikwijls niet de beste - iberische merries. Om goede resultaten te bekomen zouden ze beter een bewezen iberische tophengst op goede kwpnmerries zetten. Toch doen ze dat niet.
lotte002 schreef:weet iemand of het blok met Johnny Depp en Hester Bischot met Gallito terug te zien is ? dit leek me juist zo interessant! helaas via clipmyhorse niet terug kunnen vinden .
Ineke2 schreef:Ik hoef ze nog steeds niet, maar deze gedachte snap ik wel. Ik hoop wel dat er mbt de Iberische paarden zelf als ras het eigen goede karakter behouden blijft.
Elisa2 schreef:Ava, ik heb al gezegd dat ik klaar ben met de vermoeiende discussie met jou. Ik heb je bericht dus ook niet gelezen en ga er ook niet op reageren. Denk wat je wilt denken..i don't care.
Ontopic wat ik eigenlijk zat te bedenken is dat ze hele stomme voorbeelden hadden genomen wbt de voorgestelde hengsten. Johnny Depp is namelijk nog korter in zijn rug dan de meeste iberiers en Gallito vrij langgelijnd. Dus de hele theorie van kort versus langgelijnd gaat dan al niet meer op.
Daarnaast viel het doorgefokte wbt de kwaliteit mij ook erg op bij vooral de PRE,s. Slechte ruggen en modellen en nog maar een schim van wat het zou moeten zijn.
Ineke2 schreef:Ik hoef ze nog steeds niet, maar deze gedachte snap ik wel. Ik hoop wel dat er mbt de Iberische paarden zelf als ras het eigen goede karakter behouden blijft.
koend schreef:Persoonlijk vind ik dat ze dichter bij fokdoel "basissportpaard" zitten bij de Geldersen.
Hadden ze die niet beter gebruikt om op de Iberiers te zetten? Het zou goed zijn om de Gelderse fokrichting wat meer merries te bezorgen.
Kunnen die iberiers trouwens een parcours springen en ook voor de wagen?
Een domme vraag?